/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Svenske skilte ?
Fra : Thomas H.


Dato : 12-08-04 10:51


Netop hjemvendt fra en 2000 km køretur rundt i Sverige, er der en ting jeg
aldrig rigtig nåede at fatte, måske I kan hjælpe?
På nogle vejskilte står der et bynavn og så k:a , nogle steder g:a Hvad
hulen betyder det? Jeg ved at de skriver 2:a og 3:a når vi skriver 1. og 2.
, men det andet kan jeg ikke lure!

En anden ting, på mange af de helt små veje, stod der ret tit skilte med et
"M" på : www.snabelapunktumdk.dk/M.jpg
Det var ligesom om at vejen bulede lidt ud der, er det simpelthen en
indikation af, at hvis der kommer modkørende, kan man komme forbi ved næste
M-skilt?

En tredie ting, hvor er de svenske landeveje dog fede at køre på, der er 90
langt de fleste steder, lige 70 hvis der er nogle farlige udkørsler, og så
90 igen med det samme, ikke så meget pis der. Og så de 1-2 meter brede
"kombispor" i hver side, hvor man kører ind hvis man skal dreje, eller hvis
nogen vil overhale, det virker fandeme godt - det kunne danskere nok ikke
finde ud af, der er jo ALT for farligt med de høje hastigheder ....jeg
vil sige, jeg kørte 110-120 (på nålen) det meste af tiden, de fleste fulgte
med og overhalingerne fungerede fuldstændig problemløst - kort tid efter jeg
kom over broen til Danmark, lå der en i yderbanen med 100 der ikke ville
flytte sig, og da tænkte jeg ..oO ( ahh, hjemme igen


--
Thomas H. - www.thhe.dk




 
 
Andreas M. Hansen (12-08-2004)
Kommentar
Fra : Andreas M. Hansen


Dato : 12-08-04 11:08


"Thomas H." <thheFjerndetteforpokker@sol.dk> wrote in message
news:Y4HSc.20$4M5.12@news.get2net.dk...
>
> Netop hjemvendt fra en 2000 km køretur rundt i Sverige, er der en ting jeg
> aldrig rigtig nåede at fatte, måske I kan hjælpe?
> På nogle vejskilte står der et bynavn og så k:a , nogle steder g:a Hvad
> hulen betyder det? Jeg ved at de skriver 2:a og 3:a når vi skriver 1. og
2.
> , men det andet kan jeg ikke lure!
>

Det betyder kirke, mener jeg.

mvh

Andreas M. Hansen


Thomas H. (12-08-2004)
Kommentar
Fra : Thomas H.


Dato : 12-08-04 12:01


"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:411b4163$0$167$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Det betyder kirke, mener jeg.


Hmm, det lurede jeg faktisk lidt på, da der tit var en kirke hvor det stod.
Men der stod altså også g:a nogle steder !



Henrik B. (12-08-2004)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 12-08-04 11:54


"Thomas H." <thheFjerndetteforpokker@sol.dk> skrev i en meddelelse
news:Y4HSc.20$4M5.12@news.get2net.dk...

> med og overhalingerne fungerede fuldstændig problemløst - kort tid efter
jeg
> kom over broen til Danmark, lå der en i yderbanen med 100 der ikke ville
> flytte sig, og da tænkte jeg ..oO ( ahh, hjemme igen

Var også min tanke, da jeg nåede den Sjællandske motorvej med 30% biler i 3.
spor, 60% i midtersporet og 10% inde i højre spor. Det er totalt
deprimerende efter en hel dag, hvor 90% trækker ind til højre som de bør...

M.v.h.



Thomas H. (12-08-2004)
Kommentar
Fra : Thomas H.


Dato : 12-08-04 12:07


"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:411b4c39$0$167$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Var også min tanke, da jeg nåede den Sjællandske motorvej med 30% biler i
3.
> spor, 60% i midtersporet og 10% inde i højre spor. Det er totalt
> deprimerende efter en hel dag, hvor 90% trækker ind til højre som de
bør...

Ja jeg ved ikke hvad der sker, der er VIRKELIG mange dårlige bilister her i
landet - især på Sjælland.
Jeg synes også det er yderst positivt, så mange fuld stop skilte der er i
Sverige, modsat her hvor man er gået væk fra dem og 60% af alle ulykker sker
fordi folk ikke overholder deres vigepligt. Det er som om, at man i Tyskland
og Sverige er bedre til at kalde en skovl for en skovl: Her er en stor
landevej, folk kører nok stærkt her, så må vi hellere geare forholdene til
det, med fuld stop fra sideveje, god skiltning osv., modsat her i landet,
hvor man laver alle veje smallere og sænker hastigheden stort set alle
steder..



Bjørn Jørvad (12-08-2004)
Kommentar
Fra : Bjørn Jørvad


Dato : 12-08-04 12:38


"Thomas H." <thheFjerndetteforpokker@sol.dk> skrev i en meddelelse
news:MbISc.178$%g6.82@news.get2net.dk...

KLIP

> Sverige er bedre til at kalde en skovl for en skovl: Her er en stor
> landevej, folk kører nok stærkt her, så må vi hellere geare forholdene til
> det, med fuld stop fra sideveje, god skiltning osv., modsat her i landet,
> hvor man laver alle veje smallere og sænker hastigheden stort set alle
> steder..

Det er *ikke* politisk korrekt at sammenligne Sverige og Danmark på punkter,
hvor svenskerne har *MERE FRIHED* end os.

Du må *kun* gøre opmærksom på forskellene, såfremt Sverige er *MERE
RESTRIKTIV*...))))

--
Med venlig hilsen
Hr. Bjørn



Andreas M. Hansen (12-08-2004)
Kommentar
Fra : Andreas M. Hansen


Dato : 12-08-04 12:47

> Det er *ikke* politisk korrekt at sammenligne Sverige og Danmark på
punkter,
> hvor svenskerne har *MERE FRIHED* end os.
>
> Du må *kun* gøre opmærksom på forskellene, såfremt Sverige er *MERE
> RESTRIKTIV*...))))
>

Meeen så alligevel da - på hastighedsfronten er det omvendt - kører du 130
på en svensk motorvej er du faktisk ikke så forfærdeligt lang fra at
risikere at miste kortet - jeg mener det er omkring de 140 der skal til

mvh

Andreas M. Hansen


Bjørn Jørvad (12-08-2004)
Kommentar
Fra : Bjørn Jørvad


Dato : 12-08-04 12:48


"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:411b58ae$0$159$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

KLIP

> Meeen så alligevel da - på hastighedsfronten er det omvendt - kører du 130
> på en svensk motorvej er du faktisk ikke så forfærdeligt lang fra at
> risikere at miste kortet - jeg mener det er omkring de 140 der skal til


Se *det* er en politisk korrekt information...

--
Med venlig hilsen
Hr. Bjørn



Thomas H. (12-08-2004)
Kommentar
Fra : Thomas H.


Dato : 12-08-04 13:10


"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:411b58ae$0$159$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Meeen så alligevel da - på hastighedsfronten er det omvendt - kører du 130
> på en svensk motorvej er du faktisk ikke så forfærdeligt lang fra at
> risikere at miste kortet - jeg mener det er omkring de 140 der skal til


Jeg mener det er 30 km/t over alle steder, det kørte jeg i hvert fald efter

Men forskellen er jo, at man derovre kan miste det i en måned, 2 måneder, et
halvt år eller mere, der kigger man ligesom lidt på tingene, og giver folk
et rap over nallerne, modsat her hvor man TOTALT unuanceret ødelægger folks
mulighed for at bevæge sige frit i 2 år, bare fordi man kørte hurtigere end
en generel grænse. Det er ikke en straf, det er altså at prøve at ødelægge
folk!



Henrik B. (12-08-2004)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 12-08-04 13:52


"Thomas H." <thheFjerndetteforpokker@sol.dk> skrev i en meddelelse
news:R6JSc.196$rw5.94@news.get2net.dk...

> Men forskellen er jo, at man derovre kan miste det i en måned, 2 måneder,
et
> halvt år eller mere, der kigger man ligesom lidt på tingene, og giver folk
> et rap over nallerne, modsat her hvor man TOTALT unuanceret ødelægger
folks
> mulighed for at bevæge sige frit i 2 år, bare fordi man kørte hurtigere
end
> en generel grænse. Det er ikke en straf, det er altså at prøve at ødelægge
> folk!

Generelt er danske politikere nogle latterlige narrøve, når det kommer til
trafik. Man vil på ingen måde benytte systemer som beviseligt fungerer i
andre lande. Og presses man alligevel dertil, så skal man liiiige lave nogle
flere undersøgelser og se nogle flere rapoorter - vil oftest tage et årti
eller to.

M.v.h.



Christian B. Andrese~ (12-08-2004)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 12-08-04 12:46


"Thomas H." <thheFjerndetteforpokker@sol.dk> wrote in message
news:MbISc.178$%g6.82@news.get2net.dk...
>
> "Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> news:411b4c39$0$167$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> Jeg synes også det er yderst positivt, så mange fuld stop skilte der er i
> Sverige, modsat her hvor man er gået væk fra dem og 60% af alle ulykker
sker
> fordi folk ikke overholder deres vigepligt. Det er som om, at man i
Tyskland
> og Sverige er bedre til at kalde en skovl for en skovl: Her er en stor
> landevej, folk kører nok stærkt her, så må vi hellere geare forholdene til
> det, med fuld stop fra sideveje, god skiltning osv., modsat her i landet,
> hvor man laver alle veje smallere og sænker hastigheden stort set alle
> steder..

Desværre tror mange danske billister at man kan nøjes med at se sig for og
så betragte fuldt stop som en alm. vigepligt.
Her udenfor mit vindue er et kryds i et industrikvarter. Der blev dræbt et
lille spædbarn for 1 år siden da mormoren ikke overholdt sin vigepligt.
Nu er krydset lavet om til at der er fuldt stop fra de mindre veje, men det
overholdes stort set aldrig.


--
mvh/rg. Christian
Mit hold i DR's F1 managerspil: http://www.012.dk/holdf1.jpg



Thomas H. (12-08-2004)
Kommentar
Fra : Thomas H.


Dato : 12-08-04 13:14


"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse
news:411b5872$0$177$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Desværre tror mange danske billister at man kan nøjes med at se sig for og
> så betragte fuldt stop som en alm. vigepligt.
> Her udenfor mit vindue er et kryds i et industrikvarter. Der blev dræbt et
> lille spædbarn for 1 år siden da mormoren ikke overholdt sin vigepligt.
> Nu er krydset lavet om til at der er fuldt stop fra de mindre veje, men
det
> overholdes stort set aldrig.

Ok, det er sgu sørgeligt, men folk er jo oplært med at farten dræber, og de
kører jo ikke særlig hurtigt ud
Jeg må indrømme, at jeg har super respekt for de steder med fuldt stop, og
er altid nede at holde helt stille, selvom der ser frit ud, for det er jo
netop fordi derfor skiltet er plantet lige der.



Christian B. Andrese~ (12-08-2004)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 12-08-04 14:33


"Thomas H." <thheFjerndetteforpokker@sol.dk> wrote in message
news:U9JSc.200$zL5.70@news.get2net.dk...
>
> "Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse
> news:411b5872$0$177$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> > Desværre tror mange danske billister at man kan nøjes med at se sig for
og
> > så betragte fuldt stop som en alm. vigepligt.
> > Her udenfor mit vindue er et kryds i et industrikvarter. Der blev dræbt
et
> > lille spædbarn for 1 år siden da mormoren ikke overholdt sin vigepligt.
> > Nu er krydset lavet om til at der er fuldt stop fra de mindre veje, men
> det
> > overholdes stort set aldrig.
>
> Ok, det er sgu sørgeligt, men folk er jo oplært med at farten dræber, og
de
> kører jo ikke særlig hurtigt ud

Rigtigt.

> Jeg må indrømme, at jeg har super respekt for de steder med fuldt stop, og
> er altid nede at holde helt stille, selvom der ser frit ud, for det er jo
> netop fordi derfor skiltet er plantet lige der.

Netop.


--
mvh/rg. Christian
Mit hold i DR's F1 managerspil: http://www.012.dk/holdf1.jpg



John Sahl (12-08-2004)
Kommentar
Fra : John Sahl


Dato : 12-08-04 12:57

Henrik B. wrote:
> Var også min tanke, da jeg nåede den Sjællandske motorvej med 30%
> biler i 3. spor, 60% i midtersporet og 10% inde i højre spor. Det er
> totalt deprimerende efter en hel dag, hvor 90% trækker ind til højre
> som de bør...

Højre spor på de sjællandske motorveje er totalt smadret
generelt.. Ikke for at forsvare folks modvilje for at køre der
inde, men jeg er sikker på folk der kører her ovre regelmæssigt
vil give mig ret.

Jeg kan dog sagtens genkende svenskernes dejlige tendens til
at trække/holde til højre når der kommer nogen hurtigt bagfra....

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk
Vi kæmper hårdt for det



Thomas H. (12-08-2004)
Kommentar
Fra : Thomas H.


Dato : 12-08-04 13:18


"John Sahl" <spamtrap7@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse
news:cfflns$28iu$1@news.cybercity.dk...

> Højre spor på de sjællandske motorveje er totalt smadret
> generelt.. Ikke for at forsvare folks modvilje for at køre der
> inde, men jeg er sikker på folk der kører her ovre regelmæssigt
> vil give mig ret.

Hmm ja måske nok, jeg kan selv finde på det nogle steder, men er igen så
rimelig opnærksom på, at jeg gør noget forkert, og flytter mig hvis der
kommer nogle bagfra. Det værste er, at rigtig mange overhovedet ikke aner,
at de faktisk bryder færdselsloven, ved at ligge der og hygge sig.


> Jeg kan dog sagtens genkende svenskernes dejlige tendens til
> at trække/holde til højre når der kommer nogen hurtigt bagfra....

Jeps, og de motorveje jeg kørte på, var godt nok også af høj kvalitet.



Lars L. Hansen (12-08-2004)
Kommentar
Fra : Lars L. Hansen


Dato : 12-08-04 13:30

Thomas H. wrote:

> Jeps, og de motorveje jeg kørte på, var godt nok også af høj kvalitet.
>

Jeg kørte mod nord fra Malmö til Kalmar (østkyst) den aften hvor der
faldt 106mm regn inde i landet.
Det kan godt være at motorvejene var af god kvalitet, men det var
eddermame klamt at køre i mørke og styrtregn på de der 1-sporede[1]
motorveje, hvor man har klippevæg på højre side og kabel-autoværn på
ventre - intet nødspor.

Mvh.

[1] I Sverige har man mange steder sat tre vejbaner af til begge
retninger. Hver retning skiftes så til at have 2 spor i et par kilometer
ad gangen. Derefter er der sammenfletning til 1 spor, og så bytter man.
Det fungerer egentligt meget godt.

Thomas H. (12-08-2004)
Kommentar
Fra : Thomas H.


Dato : 12-08-04 13:52


"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:411b62aa$0$73942$14726298@news.sunsite.dk...

> Jeg kørte mod nord fra Malmö til Kalmar (østkyst) den aften hvor der
> faldt 106mm regn inde i landet.
> Det kan godt være at motorvejene var af god kvalitet, men det var
> eddermame klamt at køre i mørke og styrtregn på de der 1-sporede[1]
> motorveje, hvor man har klippevæg på højre side og kabel-autoværn på
> ventre - intet nødspor.

Ok, jeg kørte op til Göteborg, og så videre til Karlstad, og de var dejlig
brde og flotte de veje


>
> Mvh.
>
> [1] I Sverige har man mange steder sat tre vejbaner af til begge
> retninger. Hver retning skiftes så til at have 2 spor i et par kilometer
> ad gangen. Derefter er der sammenfletning til 1 spor, og så bytter man.
> Det fungerer egentligt meget godt.

Hmm, det er da ikke motorveje? Det er da landeveje med 90 eller 110



Lars L. Hansen (12-08-2004)
Kommentar
Fra : Lars L. Hansen


Dato : 12-08-04 13:20

John Sahl wrote:

> Højre spor på de sjællandske motorveje er totalt smadret
> generelt.. Ikke for at forsvare folks modvilje for at køre der
> inde, men jeg er sikker på folk der kører her ovre regelmæssigt
> vil give mig ret.

Desuden hænger man på den hvis først man trækker ind - der går ikke ret
lang tid før man kommer til at ligge med 90 km/t bag en lastbil. Og så
skal man vente rigtigt lang tid på at komme ud igen (hvis man vil holde
en bare nogenlunde sikkerhedsafstand), fordi trafikken i den
midterste(eller yderste) bane ofte er tæt.

Mvh.

Thomas Strandtoft (12-08-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Strandtoft


Dato : 12-08-04 19:23

"Lars L. Hansen" wrote:

> Desuden hænger man på den hvis først man trækker ind - der går ikke ret
> lang tid før man kommer til at ligge med 90 km/t bag en lastbil. Og så
> skal man vente rigtigt lang tid på at komme ud igen (hvis man vil holde
> en bare nogenlunde sikkerhedsafstand), fordi trafikken i den
> midterste(eller yderste) bane ofte er tæt.

Trafikken kan naturligvis godt være så tæt at du er på spanden,
men ellers er det mest et spørgsmål om at "tænke lidt fremad" og
lede efter hullet at trække ud i *inden* du befinder dig helt oppe
i måsen af lastbilen og er nødt til at sætte farten ned. Når først
du har sat farten ned, er det ganske rigtigt noget crap at finde
et hul der er stort nok til at komme ud igen..

--
Hygge..
Thomas

<http://www.carftp.com> - a library of car videos.

anders majland (12-08-2004)
Kommentar
Fra : anders majland


Dato : 12-08-04 17:40

> Højre spor på de sjællandske motorveje er totalt smadret
> generelt.. Ikke for at forsvare folks modvilje for at køre der
> inde, men jeg er sikker på folk der kører her ovre regelmæssigt
> vil give mig ret.

Det bemærker jeg stort set ikke mere - efter at jeg er begyndt at køre
på en offroader/enduro maskine på 2 hjul. At jeg så nogen gange kommer
til at forbikøre en stribe biler ved at holder mig i 1. spor er gør det
jo ikke ringere. (Jeg er opmærksom på at det ikke skal kunne vurderes
som en overhaling højre om).

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid



Thomas Strandtoft (12-08-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Strandtoft


Dato : 12-08-04 19:17

John Sahl wrote:

> Højre spor på de sjællandske motorveje er totalt smadret
> generelt.. Ikke for at forsvare folks modvilje for at køre der
> inde, men jeg er sikker på folk der kører her ovre regelmæssigt
> vil give mig ret.

I regnvejr er højre spor noget skod fordi der ligger vand i
lastbilsporene, men ellers er de nu ikke så slemme som de kunne
være. Jeg bruger højre spor temmeligt meget når jeg "morfarkører"
i min gamle volvo..


--
Hygge..
Thomas

<http://www.carftp.com> - a library of car videos.

Peter Schroeder (12-08-2004)
Kommentar
Fra : Peter Schroeder


Dato : 12-08-04 13:19


"Thomas H." skrev
> På nogle vejskilte står der et bynavn og så k:a , nogle steder g:a Hvad
> hulen betyder det?

Henhv. Kyrka og Gamla

> En anden ting, på mange af de helt små veje, stod der ret tit skilte med et
> "M" på : www.snabelapunktumdk.dk/M.jpg
> Det var ligesom om at vejen bulede lidt ud der, er det simpelthen en
> indikation af, at hvis der kommer modkørende, kan man komme forbi ved næste
> M-skilt?

Korrekt. M-skiltene er mest nyttige i snevejr.
--

Med venlig hilsen

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply


Thomas H. (12-08-2004)
Kommentar
Fra : Thomas H.


Dato : 12-08-04 13:54


"Peter Schroeder" <petersch@vip.cybercity.invalid> skrev i en meddelelse
news:411b603d$0$255$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> "Thomas H." skrev
> > På nogle vejskilte står der et bynavn og så k:a , nogle steder g:a Hvad
> > hulen betyder det?
>
> Henhv. Kyrka og Gamla

Ok mange tak! ...det var da nogle spøjse forkortelser



> Korrekt. M-skiltene er mest nyttige i snevejr.

Ja det kunne jeg forstille mig
Det eneste der irriterede mig, var at jeg tit kom ind på blinde veje, hvor
der ingen skilte om blind vej stod - meget irriterende at køre 3 km på
jordvej, for så at køre 3 km den anden vej igen



Peter Schroeder (12-08-2004)
Kommentar
Fra : Peter Schroeder


Dato : 12-08-04 14:53


"Thomas H." skrev
> Det eneste der irriterede mig, var at jeg tit kom ind på blinde veje, hvor
> der ingen skilte om blind vej stod - meget irriterende at køre 3 km på
> jordvej, for så at køre 3 km den anden vej igen

Ja, et godt kort er en god investering.
Jeg kørte en gang 10 km af en hullet jordvej,
bare for at komme ud på den
samme landevej som jeg var drejet af fra.
Godt nok 300 meter længere fremme, men alligevel...
Hvis du møder skiltet "Brat Stip"
(ikke sikker på stavningen) er
det en god ide at sætte farten ned;
Det betyder nærmest "Frit Fald"
--

Med venlig hilsen

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply


Niels Skaaning (12-08-2004)
Kommentar
Fra : Niels Skaaning


Dato : 12-08-04 15:41

"Thomas H." <thheFjerndetteforpokker@sol.dk> skrev i en meddelelse
news:Y4HSc.20$4M5.12@news.get2net.dk...
>
> Netop hjemvendt fra en 2000 km køretur rundt i Sverige, er der en ting jeg
> aldrig rigtig nåede at fatte, måske I kan hjælpe?
> På nogle vejskilte står der et bynavn og så k:a , nogle steder g:a Hvad
> hulen betyder det? Jeg ved at de skriver 2:a og 3:a når vi skriver 1. og
2.
> , men det andet kan jeg ikke lure!
>
> En anden ting, på mange af de helt små veje, stod der ret tit skilte med
et
> "M" på : www.snabelapunktumdk.dk/M.jpg
> Det var ligesom om at vejen bulede lidt ud der, er det simpelthen en
> indikation af, at hvis der kommer modkørende, kan man komme forbi ved
næste
> M-skilt?
>
> En tredie ting, hvor er de svenske landeveje dog fede at køre på, der er
90
> langt de fleste steder, lige 70 hvis der er nogle farlige udkørsler, og så
> 90 igen med det samme, ikke så meget pis der. Og så de 1-2 meter brede
> "kombispor" i hver side, hvor man kører ind hvis man skal dreje, eller
hvis
> nogen vil overhale, det virker fandeme godt - det kunne danskere nok ikke
> finde ud af, der er jo ALT for farligt med de høje hastigheder
.....jeg
> vil sige, jeg kørte 110-120 (på nålen) det meste af tiden, de fleste
fulgte
> med og overhalingerne fungerede fuldstændig problemløst - kort tid efter
jeg
> kom over broen til Danmark, lå der en i yderbanen med 100 der ikke ville
> flytte sig, og da tænkte jeg ..oO ( ahh, hjemme igen

Sådan er det i Sverige - de er bare umulige at forstå. De drikker heller
ikke alkohol og så spreder de vist nok også snus på vejene om vinteren. Jeg
har også hørt at de ikke må noget som helst derovre.

;)

NS



Thomas H. (12-08-2004)
Kommentar
Fra : Thomas H.


Dato : 12-08-04 16:25


"Niels Skaaning" <niels_skaaning@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:411b811d$0$73939$14726298@news.sunsite.dk...

> Sådan er det i Sverige - de er bare umulige at forstå. De drikker heller
> ikke alkohol og så spreder de vist nok også snus på vejene om vinteren.
Jeg
> har også hørt at de ikke må noget som helst derovre.
>
> ;)

Hehe, jeg ved ikke, jeg er sgu ved at blive lidt forelsket i det land, ja de
har grimt hår og ja de spiser skrå, men!
Jeg brugte en del tid oppe i Jönköping, virkelig smuk by, jeg kom lige til
at kigge hos en ejendomsmægler, puha, 70-80 kvadratmeter 3 rums lejligheder,
2-300.000 Skr. selvom de ligger lige ved byen, og så bilpriserne! Men de
skide bropriser holder mig stadig tilbage!



Peter Weis (12-08-2004)
Kommentar
Fra : Peter Weis


Dato : 12-08-04 21:52

"Thomas H." <thheFjerndetteforpokker@sol.dk> wrote:

> En tredie ting, hvor er de svenske landeveje dog fede at køre på,
> der er 90 langt de fleste steder, lige 70 hvis der er nogle
> farlige udkørsler, og så 90 igen med det samme, ikke så meget pis
> der. Og så de 1-2 meter brede "kombispor" i hver side, hvor man
> kører ind hvis man skal dreje, eller hvis nogen vil overhale, det
> virker fandeme godt - det kunne danskere nok ikke finde ud af, der
> er jo ALT for farligt med de høje hastigheder ....jeg vil
> sige, jeg kørte 110-120 (på nålen) det meste af tiden, de fleste
> fulgte med og overhalingerne fungerede fuldstændig problemløst -
> kort tid efter jeg kom over broen til Danmark, lå der en i
> yderbanen med 100 der ikke ville flytte sig, og da tænkte jeg ..oO
> ( ahh, hjemme igen

Hmm, jeg kørte omkring 1000 km i Sverige for tre uger siden, og har en
helt anden oplevelse af trafikken.

Svenskerne blev liggende længe i overhalingsbanen på motorvejen, også
selv trafikken ikke er nær så tæt som i Danmark så der er god plads til
at trække ind til højre. Og ofte foregår overhalingerne på motorvejen
med minimale hastighedsforskelle, så de tager "en krig" at få
overstået.
Hvis du tager en tur af motorvejen fra København mod Køge, kan du også
se at der ligger uforholdsmæssigt mange svenskere fastklæbet i
midterbanen.

På landevejen endte vi flere gange i korteger ledet af Jönsson i sin
gamle Saab. Han kørte ikke en streg over 75 når 90 var tilladt. Og når
de brede vigespor ikke findes, hvilket er tilfældet på mange landeveje,
så kan svenskerne ikke finde ud af at overhale. Vi måtte flere gange
møjsommeligt arbejde os igennem sådan en kortege, med styksise
overhalinger.

mvh
Peter

Thomas H. (13-08-2004)
Kommentar
Fra : Thomas H.


Dato : 13-08-04 08:19


"Peter Weis" <p.weis@email.dk.slet> skrev i en meddelelse
news:Xns9543E592422BApweisemaildk@127.0.0.1...

> Hmm, jeg kørte omkring 1000 km i Sverige for tre uger siden, og har en
> helt anden oplevelse af trafikken.

Jamen jeg kørte 2000, så jeg har ret!



> Svenskerne blev liggende længe i overhalingsbanen på motorvejen, også
> selv trafikken ikke er nær så tæt som i Danmark så der er god plads til
> at trække ind til højre. Og ofte foregår overhalingerne på motorvejen
> med minimale hastighedsforskelle, så de tager "en krig" at få
> overstået.
> Hvis du tager en tur af motorvejen fra København mod Køge, kan du også
> se at der ligger uforholdsmæssigt mange svenskere fastklæbet i
> midterbanen.
>
> På landevejen endte vi flere gange i korteger ledet af Jönsson i sin
> gamle Saab. Han kørte ikke en streg over 75 når 90 var tilladt. Og når
> de brede vigespor ikke findes, hvilket er tilfældet på mange landeveje,
> så kan svenskerne ikke finde ud af at overhale. Vi måtte flere gange
> møjsommeligt arbejde os igennem sådan en kortege, med styksise
> overhalinger.

Okey, det oplevede jeg kun en gang, en ældre dame, også i en Saab
selvfølgelig, der bare nægtede at køre ind i vigeporet.



Peter Weis (13-08-2004)
Kommentar
Fra : Peter Weis


Dato : 13-08-04 15:25

"Thomas H." <thheFjerndetteforpokker@sol.dk> wrote:

> Jamen jeg kørte 2000, så jeg har ret!

Hvor mange var der i bilen?
Vi var fem, så vi kørte 5000 personkilometer

mvh
Peter

Thomas H. (13-08-2004)
Kommentar
Fra : Thomas H.


Dato : 13-08-04 23:57


"Peter Weis" <p.weis@email.dk.slet> skrev i en meddelelse
news:Xns9544A1EF7583Bpweisemaildk@127.0.0.1...
> "Thomas H." <thheFjerndetteforpokker@sol.dk> wrote:
>
> > Jamen jeg kørte 2000, så jeg har ret!
>
> Hvor mange var der i bilen?
> Vi var fem, så vi kørte 5000 personkilometer

Der var kun mig, alle andre insisterede jo på at holde ferie mens det var
dårligt vejr



Peter Weis (14-08-2004)
Kommentar
Fra : Peter Weis


Dato : 14-08-04 01:00

"Thomas H." <thheFjerndetteforpokker@sol.dk> wrote:

> Der var kun mig, alle andre insisterede jo på at holde ferie mens
> det var dårligt vejr

Ja, uden vidner står din sag jo ikke så godt

mvh
Peter

Thomas H. (14-08-2004)
Kommentar
Fra : Thomas H.


Dato : 14-08-04 11:05


"Peter Weis" <p.weis@email.dk.slet> skrev i en meddelelse
news:Xns954510EF8BC3Apweisemaildk@127.0.0.1...

> Ja, uden vidner står din sag jo ikke så godt

Nej ok, jeg kan godt se det, men omvendt så har jeg jo heller ikke hørt det
fra dine vidner !!
Der er i øvrigt billeder oppe nu: www.thhe-foto.dk/Sweden.htm



Peter Weis (15-08-2004)
Kommentar
Fra : Peter Weis


Dato : 15-08-04 09:45

"Thomas H." <thheFjerndetteforpokker@sol.dk> wrote:

> Nej ok, jeg kan godt se det, men omvendt så har jeg jo heller ikke
> hørt det fra dine vidner !!

Ha, skal jeg pudse min svigermor på dig?

> Der er i øvrigt billeder oppe nu: www.thhe-foto.dk/Sweden.htm

Der er Flot. Vi holdt til tæt ved Götakanal mellem ved Tived og Unden-
søen.

mvh
Peter

Henrik B. (13-08-2004)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 13-08-04 12:20


"Peter Weis" <p.weis@email.dk.slet> skrev i en meddelelse
news:Xns9543E592422BApweisemaildk@127.0.0.1...
> "Thomas H." <thheFjerndetteforpokker@sol.dk> wrote:
>

> Svenskerne blev liggende længe i overhalingsbanen på motorvejen, også
> selv trafikken ikke er nær så tæt som i Danmark så der er god plads til
> at trække ind til højre. Og ofte foregår overhalingerne på motorvejen
> med minimale hastighedsforskelle, så de tager "en krig" at få
> overstået.

Det er fordi fartpilot er standardudstyr i Sverige....

M.v.h.



Peter Weis (13-08-2004)
Kommentar
Fra : Peter Weis


Dato : 13-08-04 15:24

"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote:

> Det er fordi fartpilot er standardudstyr i Sverige....

Hm ... morfarudstyr!

mvh
Peter

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177519
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408658
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste