Eftertænding
Fra : Martin Nielsen / Får~

Dato : 11-08-04 22:15

Hvad er det der får en bil til at eftertænde når man har drejet nøglen? Den
kører i øvrigt fint...

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 11-08-04 23:32

"Martin Nielsen / Fårevejle" <Jadahva@SPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvad er det der får en bil til at eftertænde når man har drejet nøglen?
Den
> kører i øvrigt fint...

Det kaldes oxo "glødetænding", og ordet siger næsten hvorfor, noget er så
glødende,varmt at det kan antænde benzin.

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 12-08-04 09:09

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.hatessspam@os.dk> wrote in message news:<411a9e34$0$164$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>...

> Den
> >
> Det kaldes oxo "glødetænding", og ordet siger næsten hvorfor, noget er så
> glødende,varmt at det kan antænde benzin.

I perioden 1985-1990 var det så almindeligt på Ford biler, at Ford
solgte en lille magnet-ventil styret dims, som slipper ren luft ind i
manifolden. Den blev styret af tændingen, dvs. idet du afbryder
tændingen lukker den op og der suges derfor ikke mere benzin ud af
karburatoren. Ingen benzin, ingen eftertænding.

Måske har de stadig nogle på lager...

Hvis du har eftertænding på en bil med indsprøjtning, så er der noget
helt galt som du bør få rettet inden katalysatoren står af (Jeg har
aldrig hørt om sådan et problem, men det er teoretisk muligt)

Mvh. NKJensen

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 12-08-04 15:08

Den lille magnetventil på karburator kan være defekt. Har prøvet det på en
Volvo for nogle år siden.

--
Mvh.
Henrik