Navigation
Fra : Steffen Munch

Dato : 11-08-04 07:13

Nogen som kan anbefale et navigations system til bilen, fastmontering.
Har kikket på vdo og blaupunkt.
Nogen som har erfaring på dette område??

Steffen Munch
info@knarreborg.dk

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 11-08-04 10:40

"Steffen Munch" <info@knarreborg.dk> wrote in message
> Nogen som kan anbefale et navigations system til bilen, fastmontering.
> Har kikket på vdo og blaupunkt.
> Nogen som har erfaring på dette område??

Jeg har haft Blaupunkts anlæg med farveskærm, og brugt det dagligt over hele
Europa.

Og efter at have brugt det i 2 år, vil jeg sige at om jeg så selv skulle
betale gildet (det var arbejdsgiverbetalt) så vil jeg stadig ikke undvære
det.

perfekt navigation, lynhurtig genberegning, og kun 2 køer i Tyskland på 2 år
(den ene skyldtes at jeg kom som bil nr. 4 efteruheldet skete, og den anden
var jeg selv indblandet i ;-(

jeg har set VDOs og som jeg ser det er det mest et sp. om smag og behag. Det
er detaljer til forskel. (dog vil jeg fremhæve Blaupunkts fantastiske
service - kender ikke VDOs)

Peter

Fra : phk

Dato : 11-08-04 11:57

"Peter K. Nielsen" <peter.n@jubiiposten.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
år
> (den ene skyldtes at jeg kom som bil nr. 4 efteruheldet skete, og den

Især det sidste vil i høj grad være Ontopic her :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 11-08-04 13:49

"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> wrote in message

> år
> anden
>
> Især det sidste vil i høj grad være Ontopic her :)

kort fortalt en lastbilchauffør der sad og læste i et fragtbrev medens han
kørte - mig i høj fart i yderbanen - lastbilen ud i venstre vognbane - en
laaaaaaang rulletur. og 25 km kø. Det kan intet navianlæg tage højde for

men du har ret der findes en gruppe der hedder dk.teknik.satelit.navigation,
som måske ud fra titlen at dømme kunne være mere relevant, men den har
nærmest karakter af at være for folk med det jeg kalder "legetøjsnavigation"
men nu kan spørgeren jo selv tjekke gruppen

Peter

Fra : Casper Bang

Dato : 11-08-04 14:28

> [...]
år
> (den ene skyldtes at jeg kom som bil nr. 4 efteruheldet skete, og den

Hvordan får den egentligt af vide at der er køer på vejen (ikke muhh)?
Holder GPS sattelitterne øje med det, eller er der sensorer i vejen
eller...?

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 11-08-04 14:35

Casper Bang fik på mystisk vis skriblet følgende:

> Hvordan får den egentligt af vide at der er køer på vejen (ikke muhh)?
> Holder GPS sattelitterne øje med det, eller er der sensorer i vejen
> eller...?

Uheld, køer og lign. bliver indberettet (til hvem ved jeg ikke) og oplysningerne
bliver sendt med ud til modtagerne som et alm. radiosignal (tror jeg nok).
Systemet hedder TMC.

/Jakob

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 11-08-04 15:12

"Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
oplysningerne
> bliver sendt med ud til modtagerne som et alm. radiosignal (tror jeg nok).

Bruges TMC systemet også her i Danmark?

Mvh

Emil

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 11-08-04 15:19

"Emil Jensen [2100]" <lime@jensen73.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Bruges TMC systemet også her i Danmark?

Det vil jeg da bestemt mene:

http://www.trafikdage.dk/papers/soeg/bib.asp?PaperID=682

Hr. Bjørn

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 11-08-04 15:54

"Bjørn Jørvad" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> wrote in message

> "Emil Jensen [2100]" <lime@jensen73.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Det vil jeg da bestemt mene:

ja men det fungerer ikke halvt så godt og effektivt som i tyskland. man har
nærmest på fornemmelsen at vjedirektoratet og DR har vedtaget at TMC er et
stykke legetøj.

Peter

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 11-08-04 16:04

"Peter K. Nielsen" <peter.n@jubiiposten.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
har
> nærmest på fornemmelsen at vjedirektoratet og DR har vedtaget at TMC er et

Jeg vil ikke bestride at de mest positive oplevelser med TMC ligge udenfor
Danmark.

Tyskland er ganske fint og Holland er det også.

Det undrer mig i øvrigt at Skyradio i Danmark ikke anvender tekstbeskeder
som i Holland.

Her ruller eksempelvis vejrudsigter samt børsinformationer lystigt hen over
displayet.

Hr. Bjørn

Fra : Lars Frandsen

Dato : 11-08-04 16:08

"Bjørn Jørvad" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse
<snip>
> [...]
> som i Holland.
>
> Her ruller eksempelvis vejrudsigter samt børsinformationer lystigt hen

Det kan du da alligevel ikke læse, når du kører
--
Mvh.
Lars Frandsen, Bramming

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 11-08-04 16:10

"Lars Frandsen" <lars.nyheder@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det kan du da alligevel ikke læse, når du kører

Det kan du tro, jeg kan.

Jeg kan også sagtens se TV.

Grunden til jeg kan det .... endda helt forsvarligt .... er at Holland er én
stor kø .... morgen og aften...)

Hr. Bjørn

Fra : Lars Frandsen

Dato : 11-08-04 16:15

"Bjørn Jørvad" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Middagsluren er det måske også muligt at nå

> Grunden til jeg kan det .... endda helt forsvarligt .... er at Holland er
én
> stor kø .... morgen og aften...)

Jeg husker motorvejen under Shiphol som slem. Når folk så samtidig sidder og
kigger på fly og bilen foran bremser, så bliver køen ikke mindre

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 11-08-04 16:20

"Lars Frandsen" <lars.nyheder@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> "Bjørn Jørvad" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Middagsluren er det måske også muligt at nå

Det er der ikke tid til ... her skal der fourageres ... vi skal jo indtage
de sædvanlige lumpialignende ruller med bæ-brunt indhold, have kass, frugt,
mælk og andet tørstslukkende væske...

> én
> >

> Jeg husker motorvejen under Shiphol som slem. Når folk så samtidig sidder
og
> kigger på fly og bilen foran bremser, så bliver køen ikke mindre

Trafikmængden i dagens Holland er frygtindgydende. Trafikmeldingerne kommer
som haglbyger med kø-længder på 4 - 6 - 12 - 15 og sågar 20 kilometer.

Arbejdstidsbegyndelse og ophør er trafikmæssigt en Hollænders daglige
mareridt.

Hr. Bjørn

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 11-08-04 17:41

> [...]
>
> Jeg kan også sagtens se TV.
>
> Grunden til jeg kan det .... endda helt forsvarligt .... er at Holland er

jeps, og derfor spekulerer jeg også ofte på, når jeg kører i holland. kommer
en del til (Staphorst). Hvorfor overhovedet bekymrer sig om
traffikmeldinger. Alee ved der er kø overalt

Peter

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 11-08-04 21:39

> [...]

kommer
> en del til (Staphorst). Hvorfor overhovedet bekymrer sig om
> traffikmeldinger. Alee ved der er kø overalt

Det er så her, dit navigationsanlæg er guld værd.

Du kan være heldig at finde smutveje og derved omgå de værste køer. Du
kommer godt nok ud på de små veje, men så lang tid trafikken glider, er det
hele umagen værd.

Jeg tager normalt udgangspunkt i Veenendaal som er centrum i al galskaben
enten ind mod Amsterdam eller mod Arnhem osv. osv.

Staphorst er også en dejlig by. Der er for øvrigt bydag i dag den 11.
august.

Hr. Bjørn

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 12-08-04 08:43

> kommer
>
> Det er så her, dit navigationsanlæg er guld værd.

ikke i Holland, for der er de alternative ruter også en laaaaanng kø

> [...]
> enten ind mod Amsterdam eller mod Arnhem osv. osv.
>
> Staphorst er også en dejlig by. Der er for øvrigt bydag i dag den 11.

ja - jeg sørger altid for at have cyklen med, og det er ikke få forretninger
min kunde og jeg har afsluttet på vejene langs de skønne kanaler i området.

Peter

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 12-08-04 10:52

"Peter K. Nielsen" <peter.n@jubiiposten.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> ikke i Holland, for der er de alternative ruter også en laaaaanng kø

Nicht immer aber immer öfter..

> ja - jeg sørger altid for at have cyklen med, og det er ikke få
forretninger
> min kunde og jeg har afsluttet på vejene langs de skønne kanaler i
området.

Jeg er kommet i Holland/Nederlandene siden min barndom.

Min tante (Hollænder) er stadig levende (Almelo-området).

Jeg kan vældig godt lide landet og dets indbyggere (trods det faktum, de er
nogle forbandet gode handelsfolk...)

Vi har for nogle år tilbage, taget den tidligere båd med på slæb og sejlet
på kanalerne. Det er en oplevelse værd.

Vi du se bakker i Holland, skal du tage en weekend i den sydlige del, hvor
grænserne så at sige ligge tæt mellem Belgien, Tyskland og Holland.
Det er en ganske morsom oplevelse og området er særdeles smukt.

Hr. Bjørn

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 11-08-04 17:40

> [...]
> som i Holland.
>
> Her ruller eksempelvis vejrudsigter samt børsinformationer lystigt hen

jeg menr at have læst et sted at det rent faktisk af sikkerhedsmæssige
årsager er forbudt i DK
er ikke helt sikker
Peter

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 11-08-04 21:40

"Peter K. Nielsen" <peter.n@jubiiposten.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> jeg menr at have læst et sted at det rent faktisk af sikkerhedsmæssige
> årsager er forbudt i DK
> er ikke helt sikker

Det ved jeg så ikke lige på stående fod om det er.

Hr. Bjørn

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 12-08-04 07:38

Peter K. Nielsen fik på mystisk vis skriblet følgende:

> jeg menr at have læst et sted at det rent faktisk af sikkerhedsmæssige
> årsager er forbudt i DK
> er ikke helt sikker

Det er da muligt det er forbudt, men netop Skyradio (og sikkert også andre)
har da ingen problemer med at viser kunstner/titel osv. på det nummer der
spilles - det lyder mærkeligt i mine ører hvis det i så fald skulle være lovligt.

/Jakob

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 12-08-04 10:53

"Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> det lyder mærkeligt i mine ører hvis det i så fald skulle være lovligt.

You got a point..

Hr. Bjørn

Fra : Peter G C

Dato : 12-08-04 11:59

"Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> skrev i en meddelelse

[klip]

> - det lyder mærkeligt i mine ører hvis det i så fald skulle være lovligt.

Hvorfor?

/Peter

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 12-08-04 12:03

Peter G C fik på mystisk vis skriblet følgende:
> "Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> [klip]

> Hvorfor?

Informationer i displayet er vel informationer uanset om det er vedr. trafik
eller musik. Hvis den ene slags skulle være ulovlig og den anden lovlig er det
da ualmindelig svært at finde logikken, synes jeg.

Jeg kan i hvert fald ikke forstå hvorfor den ene slags skulle være farlig for
trafiksikkerheden, mens den anden ikke er...

/Jakob

Fra : Peter G C

Dato : 12-08-04 12:42

"Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> skrev i en meddelelse

[klip]

> Jeg kan i hvert fald ikke forstå hvorfor den ene slags skulle være farlig
for
> trafiksikkerheden, mens den anden ikke er...

Enig. Jeg kan ikke tro, at det skulle være ulovligt. Vi kan have
mobiltelefoner, navigationsanlæg osv og ikke mindst BMW's joystick ....det
er jo alt sammen forstyrrende

/Peter

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 12-08-04 12:41

KLIP

> for
>
> Enig. Jeg kan ikke tro, at det skulle være ulovligt. Vi kan have
> mobiltelefoner, navigationsanlæg osv og ikke mindst BMW's joystick ....det
> er jo alt sammen forstyrrende

Tjaee ... hands free "telefonsnakning" er jo også blevet indpasset i
lovgivningen.

Tænk nu hvis vi blev manipuleret af tekstbaserede reklamer, mens vi
kører/styrer potte...?...

Hr. Bjørn