Skal min bil rustbehandles?
Fra : Casper Bang

Dato : 10-08-04 16:23

Hej,

Jeg har for nyligt købt en brugt BMW 320 i fra 1989.
Jeg kan se at den tidligere har været rustbehandlet med Pava - men hvornår
dette var ved jeg desværre ikke.

Kan det betale sig at give den en gang pave, eller er det ikke nødvendigt?
Jeg ved ikke om man kan sige sådan noget generelt, eller om der skal en
individuel vurdering til. Jeg vil jo gerne passe godt på bilen, men vil
trods alt ikke smide et par tusinde efter den, hvis det ikke er nødvendigt.

Jeg håber i kan rådgive mig :)
MVH¨
Casper Bang

Fra : TGD

Dato : 10-08-04 16:41

"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> skrev i en
meddelelse news:4118e85e$0$149$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> individuel vurdering til. Jeg vil jo gerne passe godt på bilen, men vil
> trods alt ikke smide et par tusinde efter den, hvis det ikke er

Hvis den bliver rengjort ordentlig før og der ikke er rust i den kan det
være en ganske god ide, du kan evt. selv ordne det men kun der hvor den er
udsat, det bliver aldrig så grundigt som hos en pro.

Fra : Casper Bang

Dato : 10-08-04 18:14

> [...]

> være en ganske god ide, du kan evt. selv ordne det men kun der hvor den er
> udsat, det bliver aldrig så grundigt som hos en pro.

Hvis jeg sender den over til pava, klarer de vel rengørringen!? Det er vel
kun undervognen der normalt bliver rustbeskyttet?
Jeg er ikke meget for at gå i gang med det projekt selv; har ikke rigtigt
nogen måde at få løftet bilen op, så jeg kan give undervognen en omgang
etc...

Fra : TGD

Dato : 10-08-04 19:48

"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> skrev i en
meddelelse news:41190270$0$161$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

<KLIP>

> Hvis jeg sender den over til pava, klarer de vel rengørringen!? Det er vel
> kun undervognen der normalt bliver rustbeskyttet?

Rengøringen er meget vigtig når du skal behandle en vogn og det er ikke alle
steder de er lige gode søg selv her i gruppen.
Det kan du se de har sikkert forskellige programmer (hvor omfattende
rustbeskyttelsen er) du kan vælge, jeg kan se at den gamle Kadett jeg har
blev dinitrol behandlet i 95 og den har fået i alle hulrum og ikke kun
bunden, der er i paneler og motorrum.

> Jeg er ikke meget for at gå i gang med det projekt selv; har ikke rigtigt
> nogen måde at få løftet bilen op, så jeg kan give undervognen en omgang
> etc...

Der skal ikke løftes meget op før du selv kan, når jeg går i krig nede på
villa vejen så har jeg nogen fliser jeg kører den op på, skærmkasserne er
nemme at komme til og du spare en del penge.

Fra : Casper Bang

Dato : 11-08-04 08:44

> Rengøringen er meget vigtig når du skal behandle en vogn og det er ikke
alle
> steder de er lige gode søg selv her i gruppen.

Hvordan vil du foreslå jeg gør dette så? En bilvask med undervognsskyl på
den lokale shell, eller skal der gå's grundigt til værks med vand og sæbe?

Fra : Henrik B.

Dato : 11-08-04 13:27

"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> skrev i en
meddelelse news:4119ce4e$0$141$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> alle
>
> Hvordan vil du foreslå jeg gør dette så? En bilvask med undervognsskyl på
> den lokale shell, eller skal der gå's grundigt til værks med vand og sæbe?

Meget grundigere til værks. Vi snakker damprensning. Og bagefter skal den
være 112% tør overalt, før den får olie.

M.v.h.

Fra : TGD

Dato : 11-08-04 14:11

<KLIP>

> Meget grundigere til værks. Vi snakker damprensning. Og bagefter skal den
> være 112% tør overalt, før den får olie.

Skal vi ikke lige!

Start med skærmkasserne, tag en undervognsskyl i vaskehallen kør den ud
meget langsomt og lad vognen stå til skærmkasserne er tørre, tril hjem
stille og roligt tjek at skærmkasserne er rene -pil hjulet af- vask efter
med salmiakvand og evt. bilshampoo uden voks og andet.

Skyl kasserne et par gange med rent vand tør skærmkasserne med vaskeskind
eller mikrofiber klud, hvis du ikke har en højtryksrenser så skaf de kan
fåes fra 300 kr du har alligevel sparet penge på ikke at lade en pro gøre
det.

Så behandler du med det produkt du har valgt, følg anvisningerne der er
givet instruktionen.

Undervognen klarer du på samme måde vask undervognen med produkter der er
lavet til det, og ellers som ovenstående det er vigtigt du bruger affedtende
middel inden du begynder at pløre tectyl på.

Men som Henrik skriver skal bilen være tør og ren inden du går i krig, det
er dette der taqger tid specielt tørringen.

Fra : Henrik B.

Dato : 11-08-04 14:23

"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> skrev i en meddelelse

> Skal vi ikke lige!

Nej det skal vi ikke.

> [...]
affedtende
> middel inden du begynder at pløre tectyl på.

Hvordan vil du få det gamle Pava af? Det kan være revnet og alt muligt. Det
skal væk, ikke noget med at smøre ovenpå.

M.v.h.

Fra : TGD

Dato : 11-08-04 14:30

<KLIP>

> Hvordan vil du få det gamle Pava af? Det kan være revnet og alt muligt.
Det
> skal væk, ikke noget med at smøre ovenpå.

Nu er gammel pava behandling faktisk meget nemt at få af da det krakelere
spuller du med en højtryksrenser ryger det - udover det kan der godt lægges
behandling ovenpå en behandling uden der kulle være problematik - det skal
bare sidde fast, PAVA selv behandler ovenpå gammel PAVA.

Men da jeg skrev ren mente jeg ren, så jeg går stærkt udfra at Casper
forstod at jeg forslår at rense den gamle PAVA af, hvilket salmiakvand er
ganske forfærdelig god til at fjerne og det som ikke forsvinder med det
forsvinder med en alm opvaskebørste af den lidt stivere version.

Fra : Casper Bang

Dato : 11-08-04 14:24

[SNIP guide til rengørring af bil]

Hmm... det lyder nu godt nok som et større stykke arbejde synes jeg.

Men tror i det er noget der vil give flere år til min bil? Er det pengene og
tiden værd?

Fra : Olesen

Dato : 11-08-04 16:50

"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> skrev i en
meddelelse news:411a1df9$0$160$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
>
> Hmm... det lyder nu godt nok som et større stykke arbejde synes jeg.
>
> Men tror i det er noget der vil give flere år til min bil? Er det pengene

Herregud..ca. 2300,-
Er dêt er problem i et bilbudget ?

Fra : Casper Bang

Dato : 11-08-04 17:13

> og
>
> Herregud..ca. 2300,-
> Er dêt er problem i et bilbudget ?

Tjaa, det er mange penge for en student på SU (det svarer til en månedsløn).
Hvis det ikke er noget der gør en forskel, kan jeg da finde på andet at
bruge pengene til - hvilket er grunden til at jeg spurgte her; hvis det ikke
betyder noget særligt for bilens helbred, er der jo trods alt ikke nogen
grund til at smide penge efter det...

Fra : Olesen

Dato : 11-08-04 17:48

"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> skrev i en
meddelelse news:411a459a$0$188$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Tjaa, det er mange penge for en student på SU (det svarer til en
månedsløn).

Ja så er det dyrt, men det er altid dyrt at ha' bil
og kommer der en ekstra regning, så er du vel
klar over, du pludselig kan blive nødt til
at ta' et lån eller toget.. ?

> [...]
ikke
> betyder noget særligt for bilens helbred, er der jo trods alt ikke nogen

Hvis den er grim i forvejen, så glem det.
Er den nydelig og uberørt, så få det gjort.
Men vil du beholde den i en årrække, så
var det nok en god idê.

Var den primært til pendling ?
Så glem det. Den blir' ikke mere
værd eller direkte dårligere på blot
eks. 2 år.

Fra : Casper Bang

Dato : 11-08-04 20:15

> månedsløn).
>
> Ja så er det dyrt, men det er altid dyrt at ha' bil
> og kommer der en ekstra regning, så er du vel
> klar over, du pludselig kan blive nødt til
> at ta' et lån eller toget.. ?

Jeg har skam en lille konto til bilen :)
Men hvis jeg tømmer den til rustbehandling, har jeg et problem hvis det går
rigtigt galt :p

> ikke
>
> Hvis den er grim i forvejen, så glem det.
> Er den nydelig og uberørt, så få det gjort.
> Men vil du beholde den i en årrække, så
> var det nok en god idê.

Hmm.. umidelbart er den "pæn"; der er ikke rust i bærende dele, og da heller
ikke hvad man sådan ellers kan se. I undervognen er der lidt rust (har kun
kigget i få minutter, da den var løftet op af en mekker), men jeg ved ikke
om det kan betegnes som værende slemt...

> Var den primært til pendling ?
> Så glem det. Den blir' ikke mere
> værd eller direkte dårligere på blot
> eks. 2 år.

Jeg regner med at skulle bruge den en "del" år endnu... indtil jeg får råd
til at købe en ny bimmer ;)
Det er dog minimal hvad den får kørt af kilometer... 20 km om dagen er højt
sat. (self. med diverse "langture" nogle gange om måneden).

Jeg håber det gav lidt mere information... det er lidt svært for mig at
vurdere om det er at smide penge ud af vinduet, eller om det vitterligt vil
give bilen nogle år mere at leve.

Fra : Olesen

Dato : 11-08-04 20:25

"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> skrev i en
meddelelse news:411a703e$0$161$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
højt
> sat. (self. med diverse "langture" nogle gange om måneden).

Okay.
Var jeg dig, så ville jeg få bilen behandlet.
Det gir' også en rar fornemmelse her til vinter,
og vil du beholde den nogle år, så er
det aldrig en skade til.
Jeg synes du skal vurdere, om
behandlingen er dêt værd.
Måske en ½ behandling kan komme
på tale, så får alle udvendige dele, vognbund,
skærmkasser mv. men døre og paneler invendig
springes over.

> Jeg håber det gav lidt mere information... det er lidt svært for mig at
> vurdere om det er at smide penge ud af vinduet, eller om det vitterligt
vil
> give bilen nogle år mere at leve.

Jeg er nu sikker på, at dêt der vil hindre dig i at ha'
bilen i 'en del år', ikke vil være pga. rust, men simpelt
mekanisk slid. Der er jo ikke meget ved at ha'
en rustbehandlet bil, hvis udstødningen mv
går 3 måneder efter....

Har du ikke nogle rare forældre som du kan
'slå græsset' for et par måneder ? *S*

Fra : Casper Bang

Dato : 13-08-04 16:37

> [...]
> mekanisk slid. Der er jo ikke meget ved at ha'
> en rustbehandlet bil, hvis udstødningen mv

Hmm... Hvis det ikke umidelbart (selv om det er henved umuligt at vurdere
uden at se den) er rusten som vil tage livet af den, tror jeg ikke jeg vil
give den behandlingen.
Men jeg vil overveje at finde den lokale pava, og høre hvad de har at sige -
selv om de sikkert vil påstå at det er nødvendigt lige meget hvad ;) Så kan
jeg da i hvert fald finde ud af den exacte pris m.m.

> Har du ikke nogle rare forældre som du kan
> 'slå græsset' for et par måneder ? *S*

Hehe, hvis bare den ku' gå ;)

Men tak for hjælpen!