Dæktryg
Fra : Marianne Bindslev

Dato : 09-08-04 16:46

jeg er ikke helt kalr over hvor meget luft jeg skal fylde i mine
dæk........
der findes flere måle enheder på luft og vi bruger bar, men er der
ikke nogen som lige kan give mig en formel på at om regne de andre til
bar...

kan det passe at dæktryg ca skal ligge på 1,9 - 2,1????

Fra : Petersen_Michael

Dato : 09-08-04 16:51

In news:10920665170.459283235284854@dtext.news.tele.dk,
Marianne Bindslev <marimba@post.tele.dk> wrote:

Hej Marianne

> [...]
> bar...
>
> kan det passe at dæktryg ca skal ligge på 1,9 - 2,1????

Ja, det lyder realistisk, med et dæktryk i Bar på 1,9 - 2,1
en anden måleenhed er Psi. 1 Bar = 14,5 Psi

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : BB

Dato : 09-08-04 16:59

Hvad pokker er dæktryg ???

BB

Fra : Petersen_Michael

Dato : 09-08-04 17:50

In news:41179f47$0$300$edfadb0f@dread16.news.tele.dk,
BB <bbslet@hotmail.com> wrote:
> Hvad pokker er dæktryg ???

Det er en alternativ stavemåde for dæktryk, normalt kommenterer man ikke
stave og taste fejl på usenet, med mindre de er meget
meningsforstyrrende. Det burde være klart for en hver, ud fra den øvrige
tekst, hvad det var spørgeren mente..

Dæktryk, er det tryk, som luften i dækket er komprimeret med.

Trold!

Fra : BB

Dato : 09-08-04 18:27

Hvordan vil da have man skulle kunne gætte sådan noget - ordet tryg har da
en helt anden betydning!!

I øvrigt mener jeg altid det er relevant at kommentere stavning. Det er
irriterende at se på, at man som dansker ikke kan udtrykke sig ordentligt på
dansk.

BB

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:4117ab29$0$173$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 09-08-04 18:38

"BB" <bbslet@hotmail.com> skrev :

>Hvordan vil da have man skulle kunne gætte sådan noget - ordet tryg har da
>en helt anden betydning!!

Hvis du ikke kan gætte hvad der menes, når du læser

<citat:>
"jeg er ikke helt kalr over hvor meget luft jeg skal fylde i mine
dæk........"
^^^^
<citat_slut>

Så er du sgu da noget fatsvag

>I øvrigt mener jeg altid det er relevant at kommentere stavning. Det er
>irriterende at se på, at man som dansker ikke kan udtrykke sig ordentligt på
>dansk.

Med andre ord, det er nok ikke studenterhuen der klemmer ?

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Petersen_Michael

Dato : 09-08-04 18:37

In news:4117b3c5$0$227$edfadb0f@dread16.news.tele.dk,
BB <bbslet@hotmail.com> wrote:
> Hvordan vil da have man skulle kunne gætte sådan noget - ordet tryg
> har da en helt anden betydning!!

Ud fra den samlede tekst burde du være i stand til at forstå hvad
spørgeren ønsker svar på..

> I øvrigt mener jeg altid det er relevant at kommentere stavning.

Jeg er helt og aldeles uenig. Det har fx. intet med denne gruppes emner
at skaffe.

> Det er irriterende at se på, at man som dansker ikke kan udtrykke sig
> ordentligt på dansk.

Hvad er det for noget grammatisk plader du slynger ud der?
Du staver ordene korrekt, men måden du sætter dem sammen på?

Jeg har x postet og futtet til news:dk.kultur.sprog

Fra : Brian

Dato : 09-08-04 18:49

Hejsa

BB skrev:
> Hvordan vil da have man skulle kunne gætte sådan noget - ordet tryg
> har da en helt anden betydning!!

Jeg fatter det bare ikke.... hvad svarer du på ?!

> I øvrigt mener jeg altid det er relevant at kommentere stavning.

Ligeså er det altid relevant at kommentere topcitering....

> Det er irriterende at se på, at man som dansker ikke kan udtrykke sig
> ordentligt på dansk.

Nemlig, det er ganske irriterende at se på... topcitering, altså!

Læs lidt her, før du retter på andre:

/Brian

Fra : Gevaldi

Dato : 09-08-04 18:53

Brian skriblede:

> Nemlig, det er ganske irriterende at se på...
> topcitering, altså!
>
> Læs lidt her, før du retter på andre:
> http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Gør som mange andre, smid ham (BB) i jeres killfilter.

Han er ikke andet end en provokatør med hang til
evendelig brok over alt og alle. Nogen vil endda kalde
ham for en TROLL.

Han er ikke modtagelig for fornuft og som en skrev, så
er det ikke studenterhuen der har *trygget* han *hjarne*

--
/Gevaldi

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 09-08-04 18:58

"BB" <bbslet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> I øvrigt mener jeg altid det er relevant at kommentere stavning. Det er
> irriterende at se på, at man som dansker ikke kan udtrykke sig ordentligt

> dansk.

Årh hold kæ.. og gå hjem, hvis der ikke skal mere til end en stavefejl til,
før du tilter, er det kun i news:dk.mudderkastning du vil føle dig hjemme
:(((.

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 09-08-04 19:38

BB wrote:
> Hvordan vil da have man skulle kunne gætte sådan noget - ordet tryg
> har da en helt anden betydning!!

Hvis du ikke forstår havd der spørges om bør du nok undlade kommentar, -
specielt stavefejl og den slags.

> I øvrigt mener jeg altid det er relevant at kommentere stavning. Det
> er irriterende at se på, at man som dansker ikke kan udtrykke sig
> ordentligt på dansk.

Det er også irriterende at se du ikke kan hitte ud af at svare under det du
kommenterer, - og det er hvis du vil fluekneppe mere relevant end en enkelt
stavefejl.

Michael har fuldstændig ret du er ude i galt erinde når du begynder på den
slags.

Skal en ordblind udelukkes fra usenet fordi han har besvær med stavning, -
aldrig i livet!!! Så hellere undvære indlæg som din kommentar.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 09-08-04 19:44

BB wrote:
> Hvad pokker er dæktryg ???

Hvorfor pokker er der 3 spørgsmålstegn ?

Det er irriterende at se på, at man som dansker ikke kan udtrykke sig
ordentligt på dansk.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Kim Kristensen

Dato : 09-08-04 17:57

> [...]
> bar...
>
> kan det passe at dæktryg ca skal ligge på 1,9 - 2,1????

Det tryk du skriver lyder sandsynligt i bar, har du ikke instruktionsbogen
eller en label et sted i bilen (dørstople eller dør typisk).

Der er en omregner mellem bar/psi og psi/bar her
http://www.centauro-owners.com/articles/psibar.html

Med venlig hilsen Kim

Fra : Mette

Dato : 09-08-04 18:25

Nu vi er ved det: FDM sælger en lille smart dims, man kan måle dæktryk med.
Er det værd at investere i, eller kan man måle dæktryk, når man tanker
benzin eller noget i den dur, så det kan være lige meget med at købe dimsen?

Mvh,
Mette

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 09-08-04 18:39

"Mette" <no.spam@privat.dk> skrev :

> [...]
>benzin eller noget i den dur, så det kan være lige meget med at købe dimsen?

Sår'n en dims, kan man få alle steder - så længe den bare bruges som
rettesnor, er den helt ok.

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 09-08-04 19:10

"Mette" <no.spam@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Er det værd at investere i, eller kan man måle dæktryk, når man tanker
> benzin eller noget i den dur, så det kan være lige meget med at købe
dimsen?

Hvis du tanker på en bemandet station, plejer de at have nogle tabeller
hængene over de forsk biler + små beholdere med trykluft til at fylde efter
med, så det er bare at klø på ;).
BTW Undtagen Statoil, hvor gemmer de dem, eller de har måske ingen?.

Fra : Gevaldi

Dato : 09-08-04 19:14

Jørgen M. Rasmussen skriblede:

> [...]
> bare at klø på ;).
> BTW Undtagen Statoil, hvor gemmer de dem, eller de har

De burde jo hænge ude ved *Quicktanken* :)

--
/Gevaldi

Fra : Brian

Dato : 09-08-04 19:47

Hejsa

Jørgen M. Rasmussen skrev:

> BTW Undtagen Statoil, hvor gemmer de dem, eller de har måske ingen?.

En af Statoil'erne i Horsens, har den ovre ved siden af støvsugerne...
Puslekrogen, kalder de det vidst

/Brian

Fra : Ukendt

Dato : 10-08-04 06:05

"Brian" <brian@nejtak.dk> skrev i en meddelelse

i Horsens, har den ovre ved siden af støvsugerne...
> Puslekrogen, kalder de det vidst

Ok jeg har bare være på et par Statoil, hvor de umiddelbart ikke var at se,
men på andre no probs. .

Fra : Mette

Dato : 09-08-04 20:01

> Hvis du tanker på en bemandet station, plejer de at have nogle tabeller
> hængene over de forsk biler + små beholdere med trykluft til at fylde
efter
> med, så det er bare at klø på ;).

Men hvo'n måler man, hvor meget der allerede er i dækkene? Har de en dims
til det på stationen, eller skal man have sin egen?

Mvh,
Mette
(Jeps, helt nybegynder..

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 09-08-04 20:05

Mette wrote:

> Men hvo'n måler man, hvor meget der allerede er i dækkene? Har de en
> dims til det på stationen, eller skal man have sin egen?

Det er (som regel) den samme "maskine", som du bruger til at fylde luft på
med, du også bruger til at tjekke det "gamle" dæk/lufttryk.
Du sætter niplen (fra maskinen) på ventilen, og så kan du aflæse trykket på
skalaen (enten via en viser eller på et digital display).

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Mette

Dato : 09-08-04 20:27

> Det er (som regel) den samme "maskine", som du bruger til at fylde luft på
> med, du også bruger til at tjekke det "gamle" dæk/lufttryk.

Okay, det lyder jo perfekt - tak for hjælpen alle.

Mvh,
Mette

Fra : Ukendt

Dato : 09-08-04 19:38

> [...]
> bar...
>
> kan det passe at dæktryg ca skal ligge på 1,9 - 2,1????

Jeg synes det lyder som om du har valgt et absolut minimum lufttryk.
Hvis man ind imellem kører hurtigt eller laster bilen med 4-5 personer så
skal man nok nærmere op på 2.6.

Det er faktisk mere kriminelt at køre med for lidt end for meget. Hvis der
er for lidt i kan dækket eksplodere ved høj hastighed eller last.

--
Tom

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 09-08-04 22:42

> Jeg synes det lyder som om du har valgt et absolut minimum lufttryk.
> Hvis man ind imellem kører hurtigt eller laster bilen med 4-5 personer så
> skal man nok nærmere op på 2.6.

Jeg skal normalt lastet ha' 2.0, tungt 2,4 Bar. Så det behøves ikke at være
i "hampen".

Fra : Ukendt

Dato : 10-08-04 15:49

> Jeg skal normalt lastet ha' 2.0, tungt 2,4 Bar. Så det behøves ikke at
være
> i "hampen".

Ved jeg men det er jo svært når man ikke ved om det er en 2 tons transporter
eller en micra der er tale om

--
Tom

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 10-08-04 20:05

> Ved jeg men det er jo svært når man ikke ved om det er en 2 tons
transporter
> eller en micra der er tale om

Men nu ved jeg at Mette lige har købt en Golf, så det skal være ca. som hos
mig :), Ganske "chick" at en kvinde stiller så kvalificerede sprgs.,
forresten, hvis min "bedre"½-del gjorde det, ville jeg slå mig i hovedet m.
noget tungt, for at mærke om der stadig var "liv i svinet" ))).

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 09-08-04 19:51

Marianne Bindslev wrote:

> kan det passe at dæktryg ca skal ligge på 1,9 - 2,1????

Det lyder ikke helt ved siden af, men det afhænger kraftigt af hvilken bil
samt hvilken størrelse dækkene er.

Per
www.perbeer.ninja.dk