Børn i bilen 2
Fra : Basil

Dato : 09-08-04 08:02

Efter at have læst og grint en hel del over Børn i bilen indlægget i
dk.forbruger så måtte jeg lige komme med denne.

Hvorfor er børnefamilier fritaget fra at bruge parkeringspladser ?

Historien er at jeg bor lige ud til parkeringsplads, hvor der er omkring 100
pladser, og en børneinstitution, ude til den ene side.
Når der er mange biler på pladsen er den kun 50% belagt, der er altid masser
af ledige pladser.
Alligevel skal mange af børnefamilierne holde der hvor de ikke må, og helst
så de delvis spærrer indkørselen til parkeringspladsen (for de andre
forældre bla.)
Hver gang vi andre accelerer lidt for hurtigt, eller har lidt for meget
volumen på anlægget (og den diskussion gider jeg ikke begynde igen) så kan
børnefamilierne godt færdselsloven, og er meget ivrige for at lære os andre
den, men når de skal parkere/standse, så er loven altså ophævet.
Når man kigger på nogen af dem, så kunne man godt tænke at de måske skulle
parkere meget længere væk, og nyde den smule motion de kunne få gratis der,
for der er virkelig nogen tykke familier imellem synderne

Jeg skal ikke gøre mig mere hellig end at jeg også helst parkerer tættest på
mit mål, men holder dog i de dertil indrettede båse.

Kai

Fra : Ukendt

Dato : 09-08-04 08:21

"Basil" <kuntaNO@SPAMstarmail.co.za> skrev i en meddelelse
> Jeg skal ikke gøre mig mere hellig end at jeg også helst parkerer tættest

> mit mål,

Nå hvad øffer du så over?.

[ pudseglorie.avi]
>men holder dog i de dertil indrettede båse.

Børn +forstyrrede voksne + tæt parkerede biler= en SKIDT cocktail, så jeg
ville alligevel holde længst mulig der fra.

Fra : Per

Dato : 09-08-04 08:31

> [...]
>
> Jeg skal ikke gøre mig mere hellig end at jeg også helst parkerer tættest

> mit mål, men holder dog i de dertil indrettede båse.

Ja man må desværre se i øjnene at folk der får børn er mere eller mindre
tossede.
Tænk dig selv at vælge at skulle bruge de næste 18 år på nogle hylende
egoister , ikke at kunne tage på motorcykelferie, ikke kunne gå i byen når
man har lyst men at skulle planlægge alt, gå og være nervøs resten af livet
for hvornår ens børn dør (for dø gør de sgu) osv osv.
Man må være hjernedød for at få børn !

Livet er for kort til børn og franske film !..

Mvh Per

Fra : Per Rasmusssen

Dato : 09-08-04 08:45

"Per" <Per@hvemerdetder.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Mvh Per

Tænk dig selv at vælge at skulle bruge de næste 18 år på nogle hylende

Per Rasmussen

Volvo V70 2,4T

Fra : Ukendt

Dato : 09-08-04 09:33

"Per Rasmusssen" <dettefjernesperson@rasmussen.mail.dk> skrev i en
meddelelse
> Tænk dig selv at vælge at skulle bruge de næste 18 år på nogle hylende
> egoister

18 kan sgu' ikke gøre det, efterflg. bliver man konstant belemret med sine
og andres.

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 09-08-04 10:02

Per fik på mystisk vis skriblet følgende:
> [...]
> Tænk dig selv at vælge at skulle bruge de næste 18 år på nogle hylende
> egoister , ikke at kunne tage på motorcykelferie

Min fars faster og onkel havde (eller har om man vil) 12 børn. De havde
ingen bil, men en motorcykel m. sidevogn. Skulle man nogen steder måtte
børnene komme med på skift

/Jakob

Fra : KASO

Dato : 09-08-04 17:04

> [...]
> for hvornår ens børn dør (for dø gør de sgu) osv osv.
> Man må være hjernedød for at få børn !
>
> Livet er for kort til børn og franske film !..

Ja - det skulle dine forældre have tænkt over noget før!

Fra : Per

Dato : 11-08-04 11:36

"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

> '
Ja bare de havde, så havde man været fri for al det lort

mvh per - Livet er noget lort også dør man !

Fra : Deaster

Dato : 11-08-04 12:34

Per wrote:

> mvh per - Livet er noget lort også dør man !

Sådan nogle citater plejer at være noget sjovere, hvis de er korrekte,
og så giver de tilmed en vis mening:

"Livet er noget lort og så dør man !"

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"
Dingo
Dingo
Dingo

Fra : Per

Dato : 11-08-04 15:24

"Deaster" <nospam@deaster.dk> skrev i en meddelelse
> Per wrote:
>

> Sådan nogle citater plejer at være noget sjovere, hvis de er korrekte,
> [...]

Du mener

CItat :

Most people think life sucks, and then you die. Not me. I beg to differ.
I think life sucks, then you get cancer, then your dog dies, your wife
leaves you, the cancer goes into remission, you get a new dog, you get
remarried, you owe ten million dollars in medical bills but you work hard
for thirty five years and you pay it back and then one day you have a
massive stroke, your whole right side is paralyzed, you have to limp along
the streets and speak out of the left side of your mouth and drool but you
go into rehabilitation and regain the power to walk and the power to talk
and then one day you step off a curb at Sixty-seventh Street, and BANG you
get hit by a city bus and then you die. Maybe. ~Denis Leary

Citat slut

Fra : Deaster

Dato : 11-08-04 20:46

Per wrote:

> [...]
> step off a curb at Sixty-seventh Street, and BANG you get hit by a
> city bus and then you die. Maybe. ~Denis Leary

Nope, jeg mener citater kun er sjove, når den citerende part ikke laver
meningsforstyrrende stavefejl ved afskriften af citatet, og det derved
slet ikke giver nogen mening.

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"
Dingo
Dingo
Dingo

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 09-08-04 10:33

Basil wrote:

> Efter at have læst og grint en hel del over Børn i bilen indlægget i
> dk.forbruger så måtte jeg lige komme med denne.
>
> Hvorfor er børnefamilier fritaget fra at bruge parkeringspladser ?

Tja, havde der nu ligget et golfcenter ud til den omtalte
parkeringsplads, så havde du nok i stedet skrevet:

Hvorfor er fedladne mænd over 50 fritaget fra at bruge parkeringspladser?
Generaliseringer er en grim ting. Især når den egentlige synder her,
sikkert er de arkitekter der har lavet parkeringspladsen - de burde
sikkert have lavet en af- og pålæsningsplads eller -bane, ud for
institutionen. Uden at vide hvordan forholdene er, kunne jeg forestille
mig, at det ville have hjulpet.

Mvh. Lars

Fra : Christian Bech

Dato : 09-08-04 11:26

Basil <kuntaNO@SPAMstarmail.co.za> wrote:

> Hvorfor er børnefamilier fritaget fra at bruge parkeringspladser ?

Mit empiriske materiale er dobbelt så stort som dit, så jeg kan afvise
det som værende usandt.

--
Christian

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 09-08-04 15:11

--
MVH Thomas
http://www.pudekamp.dk - live webcam

Fra : Basil

Dato : 09-08-04 16:18

".°o.O Thomas O.o°." <flash4 it.invalid> skrev i en meddelelse
> "Christian Bech" <nospam@ebbesen.mail.dk> skrev i en meddelelse

2 x

Fra : JSM

Dato : 09-08-04 11:40

> [...]
helst
> så de delvis spærrer indkørselen til parkeringspladsen (for de andre

En klog gammel landbetjent sagde en gang, at der var 3 100% sikre måder at
blive uvenner med folk på. Du skal bare :
- fortælle dem at de ikke har styr på deres hund
- Kritisere deres børn
- Kritisere deres evner bag et rat
Desværre var det nogen gange hans job, at overbringe folk en eller flere af
ovenstående meddelelser.
I dette tilfælde inddrager du både pkt. 2 og 3 så det er en sand hvepserede
at stikke hånden i.

> [...]
andre
> den, men når de skal parkere/standse, så er loven altså ophævet.

Min arbejdsplads ligger ligger på hjørnet af et T-kryds. På hjørnet overfor
ligger en tankstation og over for os begge, på den anden side af vejen
ligger en større folkeskole. Jeg møder på arbejde hver dag kl. 8 - altså
samtidigt med at folk afleverer deres unger i skolen.
Denne morgen skulle jeg have fyldt tanken op så jeg svinger ind på
tankstationen først. Efter endt tankning, og betaling for samme, kører jeg
bagved en eller anden MPV-type bil hen til tankstationens udkørsel. Lige
midt i udkørslen standser MPV'en. Og der holder vi så i et minuts tid. Der
ingen trafik trafik på vejen som forhindrer chaufføren i at køre ud, men jeg
kan se, at han har drejet hovedet og åbenbart er ved at fortælle et eller
andet til bagsædepassagererne. Jeg begynder så småt at overveje at give ham
et lille dyt - han kunne jo have overset at jeg holdt bagved. Det når jeg
ikke før MPV-chaufføren standser sin motor, stiger ud af bilen og begynder
aflæsningen af sine 3 unger. Jeg stikker så lige hovedet ud af døren og
råber : "Undskyld - men kan du ikk' lige flytte din bil så jeg kan komme ud
her fra". Han kigger bare ondt på mig og råber at jeg "for helvede vel lige
lige kan klappe hesten, Du kan vel se, at jeg skal aflevere mine unger".
"Jo" svarer jeg "men du blokerer altså hele udkørslen og jeg har altså også
noget jeg skal nå". "Ja så må du fandeme lige vente til jeg er færdig her".
Og så forsvinder han hen i mod skolen med sine poder.
Selv om der på dette tidspunkt nu er kommet 2 andre biler til, som holder
lige bag ved mig, lykkes det mig at vende bilen og så jeg kan komme af
udkørslen i den anden ende af tankpladsen. Det helt store grin fik jeg på
vej op af trappen til min arbejdsplads. For bilerne, som havde holdt bag
mig, var nu trukket helt tæt op bag MPV'en. Og da de også indeholdt forældre
som sku' aflevere unger, og da de også kunne se at bilen der stod tom - ja
så parkerede de også bare deres bil og gik over til skolen med ungerne. Og
samtidigt havde en tredie forælder parkeret sin vogn snude mod snude mod
MPV'en og gået over til skolen for at aflevere sit afkom. Så nu fik han sin
egen medicin at smage. Det var _ret_ sjovt, at se ham stå og råbe fortørnet
af de forældre som nu forhindrede ham i, at komme derfra, og nu kom han jo
for sent på arbejde og det var vel for helvede ikke for meget forlangt at
man viste lidt hensyn etc.
Det sidste er jeg nu helt enig med ham i.
mvh
Jesper

Fra : Torben E

Dato : 09-08-04 13:48

"JSM" <sevelsted@spamnejtakpc.dk> wrote in message
> [...]
> man viste lidt hensyn etc.
> Det sidste er jeg nu helt enig med ham i.

Hold da op for en griner, nogle mennesker er bare totalt blottede
for andres behov.

Torben E

Fra : Thomas Landberg

Dato : 09-08-04 14:25

"Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse

> "JSM" <sevelsted@spamnejtakpc.dk> wrote in message
> . Det var _ret_ sjovt, at se ham stå og råbe fortørnet
> >

> Hold da op for en griner, nogle mennesker er bare totalt blottede
> for andres behov.

På et eller andet niveau er denne diskussion jo fuldstændig den samme som
den om at spille høj musik - det handler alt samme om at vise hensyn og have
en forståelse for, at man med sine handler altså kan genere andre mennesker.
Det er mærkeligt, at der er så mange, der slet ikke kan se det urimelige i
at irritere andre folk fordi de skal spille høj musik, parkere 2 meter
tættere på skolen eller lignende.

MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning.dk

Fra : Ukendt

Dato : 10-08-04 05:59

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse

> Det er mærkeligt, at der er så mange, der slet ikke kan se det urimelige i
> at irritere andre folk fordi de skal spille høj musik, parkere 2 meter
> tættere på skolen eller lignende.

Folk er egocentrikere, de ser sig selv som hoved-personer i enelleranden
!"#¤!§ TV.føljeton.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-08-04 14:13

JSM skrev:

>Min arbejdsplads ligger ligger på hjørnet af et T-kryds. På hjørnet overfor
>ligger en tankstation og over for os begge, på den anden side af vejen
>ligger en større folkeskole.

Jeg har arbejdet i 21 år på en folkeskole, bl.a. også som
gårdvagt med den morgentjans at se til at de tilstrømmende unger
kunne komme sikkert ned ad skolens indkørsel.

Jævnligt ved lærermøderne (som p.t. hedder pædagogiske rådsmøder)
havde vi oppe til debat den farlige trafiksituation som
forældrenes bilkørsel og parkering resulterede i. Det er i
praksis umuligt at gøre noget ved det. Vi henvendte os til
politiet som af og til kom ud og agerede bussemænd, og vi bad om
forbudsskilte og hastighedsbegænsninger. Det fik vi ikke, og det
ville næppe heller have hjulpet. Jeg stod på skolens område hvor
der var indkørsel forbudt, men hver dag var der mindst én der
parkerede der - hvor altså alle ungerne skulle passere, og hvis
man henvendte sig til chaufføren, skulle man være heldig for ikke
at få et ubehøvlet eller svinsk svar.

Nogle af børnene boede få hundrede meter fra skolen, men blev
kørt alligevel. Der er en lille parkeringsplads 50 meter fra
skolen, og en større lidt tættere på hvor man dog skal køre ned
ad samme vej som cyklende elever. Disse to pladser ligger bare
længst væk fra den afdeling hvor de små elever går.

Om vinteren sørgede store snedriver i begge vejsider for at der
kun var plads til én bil ad gangen. Det ændrede ikke situationen
ret meget. Skolebussen kunne ofte ikke komme forbi fordi der
holdt en parkeret bil på vejen og blokerede hele sporet.

--
Bertel

Fra : Anita

Dato : 09-08-04 16:11

Bertel Lund Hansen wrote:
> ad samme vej som cyklende elever. Disse to pladser ligger bare
> længst væk fra den afdeling hvor de små elever går.

Det er virkelig skræmmende.

Man kan ikke undre sig over at børnene bliver dovne og fede. Men forældrene
kan næppe se hvilken bjørnetjeneste de gør deres børn.

Venligst Anita

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-08-04 18:41

Anita skrev:

>Det er virkelig skræmmende.

Ja, vi undrede os hvert år over at der aldrig skete nogle uheld.
Det har været tæt på temmelig mange gange.

--
Bertel

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 10-08-04 07:55

Anita fik på mystisk vis skriblet følgende:

> Det er virkelig skræmmende.
>
> Man kan ikke undre sig over at børnene bliver dovne og fede. Men
> forældrene kan næppe se hvilken bjørnetjeneste de gør deres børn.

Pas på med at bruge ordet bjørnetjeneste! - i følge Den Store Danske Ordbog
kan det nu også betyde en stor tjeneste - tsk tsk
http://www.propaganda-mccann.dk/Default.asp?ID=61

/Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 10-08-04 08:10

"Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> skrev i en meddelelse

i følge Den Store Danske Ordbog
> kan det nu også betyde en stor tjeneste - tsk tsk
> http://www.propaganda-mccann.dk/Default.asp?ID=61

Som iflg Den Danske Netordbog gør mere skade end gavn, så brugen er korrekt,
http://makeashorterlink.com/?Z3B453309 . Og sådan har det altid være brugt,
tsk tsk ;)).

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 10-08-04 08:20

Jørgen M. Rasmussen fik på mystisk vis skriblet følgende:
> [...]
>
> i følge Den Store Danske Ordbog
>>
> Som iflg Den Danske Netordbog gør mere skade end gavn, så brugen er

Helt enig! Den gammelkendte betydning er den korrekte imho - synes det er
grinagtigt at det nu officielt kan benyttes i to totalt modsatte betydninger.

/Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 10-08-04 08:26

> [...]

> Helt enig! Den gammelkendte betydning er den korrekte imho - synes det er
> grinagtigt at det nu officielt kan benyttes i to totalt modsatte

Netordbogen anbefaler da oxo man holder sig til den nye. Sproget ændre sig
jo, i dag taler vi heller ikke som for 20-25 år siden ;).

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 10-08-04 08:33

Jørgen M. Rasmussen fik på mystisk vis skriblet følgende:

> Netordbogen anbefaler da oxo man holder sig til den nye.

Den anbefaler da, at man holder sig til den gamle, så vidt jeg kan se på det
link du gav ... ?

/Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 10-08-04 08:58

"Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Den anbefaler da, at man holder sig til den gamle, så vidt jeg kan se på
det
> link du gav ... ?

Det er jo relativt, hvilken der er ældst ;). Men den ene bliver anbefalet
:).

Fra : ML-78

Dato : 10-08-04 10:21

Jørgen M. Rasmussen skrev:

> det
> >
> Det er jo relativt, hvilken der er ældst ;).

Det er der vel ikke så meget diskussion om. Den oprindelige betydning er
den ældste.

ML-78

Fra : Peter Weis

Dato : 10-08-04 19:22

"Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> wrote:

> Helt enig! Den gammelkendte betydning er den korrekte imho - synes
> det er grinagtigt at det nu officielt kan benyttes i to totalt
> modsatte betydninger.

Det kaldes pendulord og er ofte debatteret i dk.kultur.sprog.

Et andet eksempel er "godt", som i "det koster godt 100 kr".
Oprindeligt betyder det "lidt over" og var modsætning til "knapt". I
dag er betydningen ved at svinge over til "lidt mindre end". Det
afhænger vist stort set af personens alder. Folk over 50 benytter den
gamle betydning, folk under 40 benytter den nye.

mvh
Peter

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 10-08-04 19:31

On 10 Aug 2004 18:21:57 GMT Peter Weis wrote:

> [...]
> afhænger vist stort set af personens alder. Folk over 50 benytter den
> gamle betydning, folk under 40 benytter den nye.

Og hvis de er godt 40 eller godt 50?

--
41 6E 64 65 72 73

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-08-04 19:46

Peter Weis skrev:

[Om "bjørnetjeneste"]

>afhænger vist stort set af personens alder. Folk over 50 benytter den
>gamle betydning, folk under 40 benytter den nye.

Der er vist ikke sammenfald mellem aldersgrupper og betydning.

Xfut dk.kultur.sprog
(svar sendes til den gruppe og kan kun læses dér)

--
Bertel   http://bertel.lundhansen.dk/

Fra : Karin Trabolt

Dato : 10-08-04 21:18

Bertel Lund Hansen wrote:
> Peter Weis skrev:
> [Om "bjørnetjeneste"]
> Der er vist ikke sammenfald mellem aldersgrupper og betydning.

Det vil være mit gæt at der er sammenfald.

Ifølge Pia Jarvads "Nye ord 1955-1998", er den nye betydning første gang
registreret 1992.

Karin Trabolt

Fra : vadmand

Dato : 10-08-04 23:21

"Karin Trabolt" <karintrabolt@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det vil være mit gæt at der er sammenfald.
>
> Ifølge Pia Jarvads "Nye ord 1955-1998", er den nye betydning første gang
> registreret 1992.

Jeg fastholder, at den "nye betydning" er en "urban legend". Jeg er ALDRIG
stødt på den i praksis.

Per V.

Fra : Peter Weis

Dato : 11-08-04 17:13

"vadmand" <perve@(fjerndette)post.tele.dk> wrote:

> Jeg fastholder, at den "nye betydning" er en "urban legend". Jeg
> er ALDRIG stødt på den i praksis.

Det er jeg til gengæld ofte. Fx er min kone og jeg ganske uenige om
betydningen.

mvh
Peter

Fra : smaz

Dato : 11-08-04 23:02

"vadmand" <perve@(fjerndette)post.tele.dk> skrev i en meddelelse
[snip]
> Jeg fastholder, at den "nye betydning" er en "urban legend". Jeg er ALDRIG
> stødt på den i praksis.
[snip]

Første gang jeg hørte, at bjørnetjeneste kunne opfatte som en stor tjeneste,
var da TV-2 sendte Sirius-programmerne med Kronprinsen. Han troede nemlig,
at det betød en stor tjeneste, men hans rejsekammerater kunne belære ham om
det modsatte. Og da disse var jævnaldrende, kan vi vel også jage en issyl
gennem påstanden om, at misforståelsen er specielt aldersbetinget.

mvh/smaz
der samtidig futter til d.k.sprog

Fra : Peter Weis

Dato : 10-08-04 21:23

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> wrote:

> Der er vist ikke sammenfald mellem aldersgrupper og betydning.

I følge en artikel af Erik Hansen og Jørn Lund, som jeg læste for ½
snes år siden, så er der. Mine egne uformelle undersøgelser har ikke
peget i modsat retning.

mvh
Peter

Fra : Henning Makholm

Dato : 10-08-04 22:47

Scripsit Peter Weis <p.weis@email.dk.slet>

> I følge en artikel af Erik Hansen og Jørn Lund, som jeg læste for ½
> snes år siden, så er der. Mine egne uformelle undersøgelser har ikke
> peget i modsat retning.

Hvis der er en korrelation må den bestå i at "stor tjeneste" kun
forekommer hos yngre sprogbrugere. Det kan ikke strækkes så langt at
yngre sprogbrugere kun bruger "stor tjeneste". - Vi har ved flere
tidligere lejligheder her i gruppen oplevet at selv ganske unge
deltagere kun kendte betydningen "en velment tjeneste som i
virkeligheden bliver til skade for modtageren" og aldrig før den
pågældende tråd havde hørt om at der overhovedet er en kontrovers.

(Selv er jeg 30, lærte kun den gamle betydning i min barndom, og var
uvidende om at nogen konkurrerende betydning skulle findes indtil et
godt stykke ind i 20'erne).

Så der er ihvertfald ikke dækning for at påstå at "folk under 40
bruger i almindelighed den-og-den betydning", sådan som det skete i
Bertels oprindelige citat. End ikke hvis man sænker skæringsalderen.

Min uformelle erfaring er at "stor tjeneste" er i mindretal i enhver
aldersgruppe. Men det kan godt være at mindretallet er lidt større hos
yngre sprogbrugere end det er hos ældre.

--
Henning Makholm "Punctuation, is? fun!"

Fra : Peter Weis

Dato : 11-08-04 17:13

Henning Makholm <henning@makholm.net> wrote:

> Hvis der er en korrelation må den bestå i at "stor tjeneste" kun
> forekommer hos yngre sprogbrugere.

Ahh, alderskorrelationen jeg kommenterede gjaldt fortolkningen af
"godt". Ikke fortolkningen af "bjørnetjeneste".

mvh
Peter

Fra : ML-78

Dato : 10-08-04 23:36

Peter Weis skrev:

> [...]
> afhænger vist stort set af personens alder. Folk over 50 benytter den
> gamle betydning, folk under 40 benytter den nye.

Det var da en grov og ret usandsynlig generalisering. Jeg har aldrig
hørt udtrykket "godt" brugt i den forkerte betydning. Første gang jeg
blev opmærksom på det var pga. det blev nævnt i dk.kultur.sprog. Hvis
der er en aldersgrænse, mon så ikke den snarere er omkring 15 år?

ML-78

Fra : Peter Weis

Dato : 11-08-04 17:13

"ML-78" <dsl79866@NOSPAMvip.cybercity.dk> wrote:

> Hvis der er en aldersgrænse, mon så ikke den
> snarere er omkring 15 år?

Nej, ikke i følge Jørn Lund og Erik Hansen, og åbenbart heller ikke i
følge Pia Jarvad.

mvh
Peter

Fra : Ivar

Dato : 10-08-04 22:22

Jakob Jeppesen skrev:

> - synes det er
> grinagtigt at det nu officielt kan benyttes i to totalt modsatte betydninger.

Prøv at lægge mærke til hvorledes ordet "lækkert" bliver brugt. Der er ingen
tvivl om hvad ordet betyder, men det bliver ofte brugt ironisk, hvorved det
får den modsatte betydning. Om en generation eller to er det måske blevet
synonym for ulækkert.

Mange ord har, og mange ord vil skifte betydning. Det er brugerne af
ordene der bestemmer hvad de betyder. Hvad der står i en ordbog er egentligt
ligegyldigt. Prøv at slå ordet "spotte" op, medmindre ordbogen er købt i går,
vil den p.t. mest anvendte betydning ikke stå der.
(Ordbøger er historiske dokumenter)

Ivar Magnusson

Fra : ML-78

Dato : 10-08-04 08:40

Jakob Jeppesen skrev:

> Pas på med at bruge ordet bjørnetjeneste! - i følge Den Store Danske
Ordbog
> kan det nu også betyde en stor tjeneste - tsk tsk
> http://www.propaganda-mccann.dk/Default.asp?ID=61

Der er ingen grund til at passe på. Anita brugte udtrykket korrekt og
ikke i den misforståede version.

ML-78

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 10-08-04 08:42

ML-78 fik på mystisk vis skriblet følgende:

> Der er ingen grund til at passe på. Anita brugte udtrykket korrekt og
> ikke i den misforståede version.

Det er jeg klar over, men man kan jo aldrig vide hvordan andre folk forstår
det - derfor er man nødt til at tage forholdsregler (specielt når det er på skrift)

/Jakob

Fra : ML-78

Dato : 10-08-04 08:51

Jakob Jeppesen skrev:

> Det er jeg klar over, men man kan jo aldrig vide hvordan andre folk
forstår
> det - derfor er man nødt til at tage forholdsregler (specielt når det
er på skrift)

Ja, det er noget rod. Især når ordbøger optager misforståelser som
denne, da nogle tror det er en legitimisering af udtrykket at det står i
en ordbog.

ML-78

Fra : Peter Weis

Dato : 10-08-04 19:22

"ML-78" <dsl79866@NOSPAMvip.cybercity.dk> wrote:

> Ja, det er noget rod. Især når ordbøger optager misforståelser som
> denne, da nogle tror det er en legitimisering af udtrykket at det
> står i en ordbog.

I Danmark er der ikke tradition for at ordbøger legitimerer sprogbrug,
de beskriver blot sprogbrugen. Retskrivningsordbogen er en undtagelse.

Da mange "fejl" er generationsafhængige, vil fejlene vinde i det lange
løb. De, som bruger sproget korrekt, dør før dem, som bruger det
forkert.

mvh
Peter

Fra : ML-78

Dato : 10-08-04 23:39

Peter Weis skrev:

> Da mange "fejl" er generationsafhængige, vil fejlene vinde i det lange
> løb. De, som bruger sproget korrekt, dør før dem, som bruger det
> forkert.

Det forudsætter jo at den forkerte betydning bruges af et flertal hos en
generation, og det tvivler jeg på. Ud af de sædvanlige eksempler er jeg
stort set aldrig eller kun sjældent stødt på de "nye" betydninger, med
"patetisk" som den almindeligste undtagelse.

ML-78

Fra : Jørn Ibsen

Dato : 17-08-04 14:24

Har I overvejet at flytte denne diskussion til dk.kultur.sprog?

Mvh. JIB

Fra : Anita

Dato : 09-08-04 14:11

Basil wrote:
> Efter at have læst og grint en hel del over Børn i bilen indlægget i
> dk.forbruger så måtte jeg lige komme med denne.
>
> Hvorfor er børnefamilier fritaget fra at bruge parkeringspladser ?

Hehe, præcist det samme foregår her hvor jeg bor. Her er bare hele 3
daginstitutioner på den ene side af beboelsen og P-pladser på den anden
side. Mellem beboelsen og P-pladser er der en brandvej, hvor der er
parkering forbudt. Her holder forældrene på stribe for at hente og aflevere
ungerne. Og hvad sparer de? Ca. 2 meters gågang i forhold til P-pladsen.
Utroligt at man vil parkere ulovligt for at spare 2 meter.

> Jeg skal ikke gøre mig mere hellig end at jeg også helst parkerer
> tættest på mit mål, men holder dog i de dertil indrettede båse.

Me 2. Parkeringsbøder er for sure at bruge penge på.

Venligst Anita

Fra : Per Thomsen

Dato : 10-08-04 12:30

> Hvorfor er børnefamilier fritaget fra at bruge parkeringspladser ?

Det er de heller ikke.

> [...]
der,
> for der er virkelig nogen tykke familier imellem synderne

Af samme årsag til, at selvsamme forældre bliver taget i hastighedskontrol
ved skolerne, når de afleverer poderne.

Der er jo et sæt regeler for mig, og et for de andre. :)
Per