peugeot... hvordan udtales det?
Fra : Hjalte

Dato : 07-08-04 23:58

Hejsa...

Sad lige og tænkte på noget...
Hvordan udtaler i peugeot?

Jeg udtaler det selv nogenlunde sådan her "peschø".... Men jeg så
noget engelsk tv, hvor jeg lagde mærke til at de udtalte det meget
mere ala "peugeot".

Kom med nogle bud...

---
MVH.
Hjalte

"Lad være med at smide mælken ud når der ikke er mere i den, du får et kort pust af glæde næste morgen når du tror at der er noget tilbage."

Fra : Niels Bengaard

Dato : 08-08-04 00:05

> [...]
>
> Jeg udtaler det selv nogenlunde sådan her "peschø".... Men jeg så
> noget engelsk tv, hvor jeg lagde mærke til at de udtalte det meget

Jeg mener dem der kan fransk siger det skal udtales pesjo .

Niels

Fra : Olesen

Dato : 08-08-04 00:13

"Hjalte" <hjalte@reloaded.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa...

> Kom med nogle bud...

15000,- leveret.

Fra : Klaus G.

Dato : 08-08-04 00:31

> Kom med nogle bud...

Min far siger de udtales Pøsjo, Pø som Pølse, og Sjo som Chokolade...Om det
er rigtigt det aner jeg ikk :)

--
Klaus G. / Seth-Enoch

2004spam@daydreamer.dk <---hvor meget spam kan den mon samle på ét år?

Fra : Peter G C

Dato : 08-08-04 11:28

> Min far siger de udtales Pøsjo, Pø som Pølse, og Sjo som Chokolade...Om
det
> er rigtigt det aner jeg ikk :)

Det er rigtigt.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Mette

Dato : 08-08-04 00:38

> Hvordan udtaler i peugeot?

Pøsjo, hvis man vil sige det nogenlunde ligesom i Frankrig.

En Renault hedder en røno på nogenlunde fransk.

Citroën vil jeg helst ikke forsøge at skrive med danske bogstaver, men
citro-æng er vist den gængse udtale her i landet.

Mvh,
Mette
(Fransksproglig student og datter af en franskstuderende mor

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 08-08-04 08:26

Mette wrote:

> Pøsjo, hvis man vil sige det nogenlunde ligesom i Frankrig.
>
> En Renault hedder en røno på nogenlunde fransk.

He he, Inspector Clouseu har ikke levet helt forgæves

Men ellers tror jeg det er nogenlunde samme udtale jeg selv bruger.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Peter G C

Dato : 08-08-04 11:29

"Mette" <no.spam@privat.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Citroën vil jeg helst ikke forsøge at skrive med danske bogstaver, men
> citro-æng er vist den gængse udtale her i landet.

det skal udtales sitroæn

/Peter

Fra : Babba-Papa

Dato : 08-08-04 06:42

Der var engang en bruger ved navn Hjalte <hjalte@reloaded.dk> der
skrev:

>Hejsa...
>
>Sad lige og tænkte på noget...
>Hvordan udtaler i peugeot?

Pøsjo (selve "sjo"-delen udtales på en lidt "varm" eller "tyk"
facon...jeg ved ikke hvad man skal kalde det...)
- -
Babba-Papa

Fra : Niels Skaaning

Dato : 08-08-04 08:59

> [...]
>
> Jeg udtaler det selv nogenlunde sådan her "peschø".... Men jeg så
> noget engelsk tv, hvor jeg lagde mærke til at de udtalte det meget

Det hedder Pøsjo. Grunden til at mange siger pesjø er nok fordi der står eo
som minder om det danske oe for ø.

NS

Fra : phk

Dato : 08-08-04 12:56

"Hjalte" <hjalte@reloaded.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa...
>
> Sad lige og tænkte på noget...
> Hvordan udtaler i peugeot?

Pegøjt.

--
Per, Esbjerg

Fra : Olesen

Dato : 08-08-04 16:01

> "Hjalte" <hjalte@reloaded.dk> skrev i en meddelelse

> Pegøjt.

Pissoir ?
-sådan udtalt lidt friskt og kækt.

Fra : K

Dato : 08-08-04 13:02

på godt nordjydsk = Pæ'sjø

en del af ordet Peugeot = "eu" bruges også i andre franske ord og udtales
lidt i stil med "ø" og "geot" noget i stil med "sjo" ( Pø'sjo )

Fra : Ukendt

Dato : 08-08-04 18:47

> Kom med nogle bud...

Pæsjå er den rigtige udtale

--
Tom

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 08-08-04 22:12

Tom skrev:

> Pæsjå er den rigtige udtale

Nope.. ikke hvis det skal være fransk..

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Peter Weis

Dato : 08-08-04 19:28

Hjalte <hjalte@reloaded.dk> wrote in

> [...]
>
> Jeg udtaler det selv nogenlunde sådan her "peschø".... Men jeg så
> noget engelsk tv, hvor jeg lagde mærke til at de udtalte det meget

Det afhænger af hvor i landet man kommer fra, både geografisk og
kulturelt.
Pøzjo er tættest på den franske udtale, men vil opfattes som værende
lidt krukket.
Pesjø-udtalen ses der omvendt ofte lidt skævt til, da den især var
udbredt i lavkøbenhavnsk og udem for København.
Den sikreste udtale er Pøsjo. Så er man hverken underklasse eller
krukke.

mvh
Peter

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 08-08-04 22:11

Hjalte skrev:

> Jeg udtaler det selv nogenlunde sådan her "peschø".... Men jeg så noget
> engelsk tv, hvor jeg lagde mærke til at de udtalte det meget mere ala
> "peugeot".

Skal det være ægte fransk skal det være:

pøsjo

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 09-08-04 10:55

Hjalte wrote:

> [...]
>
> Jeg udtaler det selv nogenlunde sådan her "peschø".... Men jeg så
> noget engelsk tv, hvor jeg lagde mærke til at de udtalte det meget

Peugeot = Pø-sjo
Renault = Rø-nå
Citroën = Si-twaeng

Baguette = Ba-get
Chevalle = Sje-val
Chaiselong = Sjæs-lång

Mvh. Lars

Fra : Ukendt

Dato : 09-08-04 19:23

> Peugeot = Pø-sjo
> Renault = Rø-nå
> Citroën = Si-twaeng
>
> Baguette = Ba-get
> Chevalle = Sje-val
> Chaiselong = Sjæs-lång

Skal vi så også til at sige "Allo' i telefonen

--
Tom

Fra : Peter G C

Dato : 09-08-04 19:37

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

[klip]

> Peugeot = Pø-sjo
> Renault = Rø-nå

Enig.

> Citroën = Si-twaeng

Det er i hvert fald uden 'g'

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 09-08-04 22:52

Peter G C wrote:

> Det er i hvert fald uden 'g'
>
> /Peter
>
> --
> http://www.grauslund.com/

Peter Grauslund = Pe-tah Grav-slån :P

Mvh.
--
Lars - Xantia 2.0 HDi Weekend

Fra : Peter G C

Dato : 10-08-04 08:19

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

[klip]

> Peter Grauslund = Pe-tah Grav-slån :P

Man morer sig nok

men det lille ¨ betyder så vidt jeg husker et langt "en" i slutningen af
ordet Citroën.

> Mvh.
> --
> Lars - Xantia 2.0 HDi Weekend

Mærkeligt efternavn

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Claus

Dato : 09-08-04 14:09

PIK I ØJET

Fra : Ted

Dato : 10-08-04 13:26

"Claus" <frolund@oncable.> skrev i en meddelelse
> PIK I ØJET
--------------------

Kunne du ikke ramme ?

Teddy

Fra : Ukendt

Dato : 10-08-04 23:10

> Sad lige og tænkte på noget...
> Hvordan udtaler i peugeot?

Importøren siger at vi skal sige Pø sjo.. Pølser Chokolade..

Men jeg foretrækker at sige Porchø'
--
Med venlig løvehilsen
Søren 'HDI' Wind - www.BirbaSkiver.dk