Andet multimedie
bentjuul 3670
Måske lidt Off-Topic - og dog....
Fra : Kim Thranborg

Dato : 09-05-01 21:58

Da der jo (mig bekendt) endnu ikke findes en speciel DTP eller PrePress gruppe vover jeg pelsen og spørger her hvor "de kloge på
området" trods alt befinder sig.

Jeg har nu haft 2 dages kamp for at få indstillet vores printer til at simulere det endelige offsettryk bedst muligt. Det drejer sig
om en Iris RealistFX (proofer) med Scitex Brisque Rip/Server, og efter diverse justering og kalibrering kommer vi nok ikke tættere
på hvad farver og papir angår men een lille detalje mangler.
Hvordan f..... får vi den til at simulere raster i 120 lpi ?
Har fuldt ud styr på at det skal/kan defineres allerede når vi sender til print, men det kommer ud som alm. print uden raster...

Kender nogen til udstyret, og kan give et lille tip, vil jeg være lykkelig....

kim@thranborg.dk

Fra : Studio Smalbro

Dato : 09-05-01 22:32

Jeg tror ikke du far et godt svar her i gruppen, men chancerne er nok storre
i comp.publish.prepress. Der er en masse professionelle satsfolk der.

Kh
Bjorn

Fra : Ninzen

Dato : 10-05-01 19:16

"Kim Thranborg" <kim@thranborg.dk> skrev

> [...]
> Har fuldt ud styr på at det skal/kan defineres allerede når vi sender
> til print, men det kommer ud som alm. print uden raster...

Jeg kender ikke lige din printer, men det minder mig om et lignende
problem på Agfa udstyr, hvor "Agfa Balance screening" ikke kunne
"producere" bestemte rasterlinjer i bestemte opløsninger, så springer
den tilbage til default indstillinger.

Kunne et tip være at ændre din dpi til f.eks. 1200 eller ihvertfald
noget andet. - Eller har du løst problemet?

--

Venlig hilsen Ninzen

Fra : Kim Thranborg

Dato : 10-05-01 20:08

"Ninzen" <Ninzen@ofir.dk> skrev i en meddelelse news:9delt9$jg5$1@sunsite.dk...

> [...]
>
> Kunne et tip være at ændre din dpi til f.eks. 1200 eller ihvertfald
> noget andet. - Eller har du løst problemet?

Tak for dit forslag, som desværre ikke er løsningen..
Jeg kender godt det du nævner om Agfa's udstyr, da vi også har Agfa workflow + imagesetter.

Hvis vi fra Brisquen vil lave output på en Imagesetter kan vi sagtens lave raster som ønsket (ville ikke være godt andet) men jeg
kan ikke få den til at lave raster når vi fra samme laver output på en Proofer (Iris'en).
Har endda taget et så drastisk skridt som at prøve, 400dpi og 36 linier/cm raster, men alligevel er resultatet ikke med
rastersimulering, men som et alm. print (i dårlig opløsning).

Jeg har tidligere brugt en Splash og en Fiery til korrekturprint, hvor man kunne vælge mellem "screened" eller "contone" (tror jeg
det hed) og det gav den ønskede rastersimulering, men jeg kan ikke finde en lignende funktion på Prooferopsætningen af Brisquen...

Igen tak for det, ellers gode forslag, og jeg må vel hellere gå den tunge vej til manualen på ca. 700 sider...

kim@thranborg.dk