Dårlige Saab gearkasser
Fra : Niels Bengaard

Dato : 04-08-04 16:42

Nu er rygtet om de ringe Saab gearkasser også nået til medierne
http://www.fanta.dk/news.asp?nid=D0FE1180-7F14-4884-88CB-4EB77C40C60E

Mon en af dem de interviewer er Torben E???

Niels

Fra : Torben E

Dato : 04-08-04 16:58

"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> wrote in message
> Nu er rygtet om de ringe Saab gearkasser også nået til medierne
> http://www.fanta.dk/news.asp?nid=D0FE1180-7F14-4884-88CB-4EB77C40C60E
>
> Mon en af dem de interviewer er Torben E???

Heyy, det er jo mig med det pæne gule/prikkede slips.

Nu kunne jeg jo godt ha´ lavet en tilsvarende med Velo´s katastrofale
motorer der ingen gang kan holde til en mindre effektforøgelse på en
100 % men det afholder jeg mig så fra

Seriøst så synes jeg faktisk saab 9000 kasserne holder fint, det er bare
en problem at få dem i gear i en fornuftig fart, det kan jo være det er
derfor jeg synes de holder ok, you never know.

Jeg magtede faktiskt at splitte 4 !! bagtøj´s af på min gamle Velo, på
under 2 år, men der blev altså heller ikke sparet på alternativ kørsel

Med saab´en har jeg kun ødelagt 2 gerkasser på knap 4 år, og den
bliver brugt dagligt, sjovt nok gik de begge til før der kom rigtigt fut i
motoren.

Og de har endda været udsat for 2. gears dækvarmere med
8.5-24.5-15 dragradials, og anden frisk kørsel.

Torben E

Fra : TGD

Dato : 04-08-04 19:57

"Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> Med saab´en har jeg kun ødelagt 2 gerkasser på knap 4 år, og den
> bliver brugt dagligt, sjovt nok gik de begge til før der kom rigtigt fut i
> motoren.

Hvad gør du/i ved dem, vi har haft siden SAAB 96 og de har alle løbet over
200.000 km inden de blev byttet til nyere model, der har aldrig været
problemer med gearet på nogen af dem. Den sidste SAAB 900I har ellers prøvet
at hilse på en Spansk bjergvæg så gearstangen poppede op i kabinen (special
SAAB ting), det reddede bilen fra at blive dømt totalskadede, det eneste der
blev skiftet ud var alt foran motoren blev genbrugt regningen lød på 108.000
kr og såvidt vides triller den lille kols grå 900I rundt i Taastrup og
omegn.

Den nuværende har gået 227.000 km det eneste der er at udsætte på den ang.
gearet er at den driller når den sakl i bakkegear men det er en slidt (lås i
bakgearmekanisme).

Fra : Ukendt

Dato : 04-08-04 20:07

> Hvad gør du/i ved dem, vi har haft siden SAAB 96 og de har alle løbet over
> 200.000 km inden de blev byttet til nyere model,

Campingvogn+ bjerge er nok

--
Tom

Fra : Torben E

Dato : 04-08-04 20:09

"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> wrote in message

> [...]
108.000
> kr og såvidt vides triller den lille kols grå 900I rundt i Taastrup og

Det er nok fordi jeg kører dem for hårdt, (effekt/forsøg på hurtige skift)

Må jeg prøve din

Torben E

Fra : TGD

Dato : 05-08-04 13:11

"Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> Må jeg prøve din

Ja hvis du selv lev. tandhjul bagefter :os

Fra : Kim Kristensen

Dato : 05-08-04 17:16

"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> gearet er at den driller når den sakl i bakkegear men det er en slidt (lås

Det lige før man skulle spørge hvad du gør ved dem.

Den rapport jeg omtaler kommer fra et forsikringsselskab som forsikre biler
mod den slags skader, indtil de fylder 8 år eller runder 100.000 km. De
skriver at 70% af skader på gearkassen sker på VW, SAAB og Volvo og at
prisen på reparationen i gennemsnit er 15.000 af de svenske. Hos VW er det
primært Golf, hos Volvo 70-serien og SAAB 9-5. Lejeskader først og fremmest
på 9-5 og Golf mens skade på "gearkassehuset" primært går ud over 9-3. Af de
skader på det de kalder drev står VW for 48%, SAAB 15% og Volvo 8% mens de
resterende 31 bilmærker må deles om de resterende 29%. Af skader på lejerne
har SAAB en andel på 43%, VW 29% mens de øvrige 32 mærker deles om 28%. Nå
det kommer til "gearkassehuset" står SAAB for 33% af skaderne mens de øvrige
33 mærker deles om 67% af den slags skader.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Ukendt

Dato : 04-08-04 18:12

> Nu er rygtet om de ringe Saab gearkasser også nået til medierne
> http://www.fanta.dk/news.asp?nid=D0FE1180-7F14-4884-88CB-4EB77C40C60E

Tja hvis ikke underteksterne er "fake" så er det da ingen nyhed
SAAB har for en del år tilbage haft elendige gearkasser. Min far har ødelagt
3 gearkasser i SAAB 96 af forskellig årgang når den har trukket
campingvognen i Norge. Så SAAB er da bare tilbage til rødderne igen

--
Tom

Fra : Kim Kristensen

Dato : 04-08-04 19:26

"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Nu er rygtet om de ringe Saab gearkasser også nået til medierne
> http://www.fanta.dk/news.asp?nid=D0FE1180-7F14-4884-88CB-4EB77C40C60E
>
> Mon en af dem de interviewer er Torben E???
>
> Niels

Ifølge den svenske maskinskaderapport er det skam ikke et rygte, det er
ganske vist.

Med venlig hilsen Kim