Sjov med forsikringsselskabet
Fra : Simon [8000]

Dato : 04-08-04 12:36

Hej,

Ville bare lige fortælle en historie, om oplevelser med mit
forsikringsselskab (TRYG).
Jeg er den lykkelige ejer af en Mercedes 250 (w123) fra 1981 (vægt: 1360 kg,
140 hk). Jeg selv er 26 år og har et par års kørselsanciennitet uden skader.
Bilen er forsikret igennem min fagforening (Ingeniørenes) hos TRYG.
For øjeblikket betaler jeg 9328 kr/år for ansvar+kasko. Nu er situationen
den, at jeg står for at udskifte bilen. Jeg er så glad for modellen, at jeg
har tænkt mig at købe en ny (gammel) af samme model, men dog med lidt mindre
motor - nemlig en 230E (vægt: 1360 kg, 136 hk).
For lige at høre, hvordan skiftet skal foretages ift. forsikringsselskabet
ringer jeg til dem, og får til min store overraskelse at vide, at denne bil
kategoriseres som "specialbil". Det koster 12444 kr/år for ansvar+kasko. Jeg
får selvfølgelig udtrykt jordens største "Jamen?". Forklaringen er, at
selskabet siden jeg tegnede den første forsikring har ændret praksis ift.
kategoriseringen af specialbiler. Det kan man jo ikke klandre dem, da man jo
godt kan forstå pengemekanismerne i sådan en selskab.
Men - i det helt specielle tilfælde, hvor man køber den samme bilmodel som
man har i forvejen, synes jeg stadig det er en smule komisk.
Er der andre, der har været ude for noget lignende? Eller i det mindste bare
vil give mig ret i det groteske i sagen... Er selvfølgelig også lydhør for
bud på, hvor jeg ellers kunne være heldig at finde en billig forsikring.

Mvh Simon

Fra : BorreBoy

Dato : 04-08-04 12:54

"Simon [8000]" <none@none.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> man har i forvejen, synes jeg stadig det er en smule komisk.
> Er der andre, der har været ude for noget lignende?

Tjaa, min MX-5'er gik fra 4.500,- til 35.000,- (ansvar) da de pludselig
fandt ud af, at det var en specialbil
Den har da også 110 heste, så man kan godt forstå dem...

Fra : Ted

Dato : 04-08-04 13:27

Prøv at kontakte Sorø brandforsikring

Teddy

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 04-08-04 13:41

Simon [8000] faldt i søvn over tastaturet og fik skrevet:

[...]

> [...]
> bare vil give mig ret i det groteske i sagen... Er selvfølgelig også
> lydhør for bud på, hvor jeg ellers kunne være heldig at finde en billig

Ja. Jeg var på et tidspunkt på udkig efter en mindre varevogn fra før 1998.
Fandt et par stykker (Toyota Previa bl.a.) og så en Chrysler Grand Voyager
3,3 LE d fra 1994.
De øvrige biler lå ca. 4kkr/år (ansvar + kasko) og Chyrsleren kunne jeg slet
ikke få forsikret. Årsagen var at statistikken sagde at 80% af alle biler
af det mærke og den årgang, registreret i postnummergruppe 1 (postnumrer <
3500 svjh damens forklaring). Og så var den debat jo så ligesom slut.

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

Besøg IRC'erne på #dk.fritid.bil @ QuakeNet
Se også http://irc.dkfritidbil.dk/ for mere info

Fra : Søren R

Dato : 04-08-04 14:22

On Wed, 04 Aug 2004 14:40:38 +0200, Henrik Bøgh
<henrik@FJERNlagengymnastikFJERN.dk> wrote:

> [...]
>af det mærke og den årgang, registreret i postnummergruppe 1 (postnumrer <
>3500 svjh damens forklaring). Og så var den debat jo så ligesom slut.

Hvad med de biler? Mangler der ikke lige et par ord?

Blev de stjålet?
--
Søren R

Rusten Escort fra 91'
¤ Træt af reklamer? http://www.hadereklamer.dk ¤

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 04-08-04 14:34

Søren R faldt i søvn over tastaturet og fik skrevet:

[...]

> Hvad med de biler? Mangler der ikke lige et par ord?

Jo sørme så. Houwsa som de siger sydpå :D

> Blev de stjålet?

Nej der var indbrud i dem. Derfor ville man ikke tilbyde en kaskoforsikring
på dem og politiken i Tryg er så at tilbyder man ikke kaskoforsikring på en
given bil tilbyder man heller ikke ansvarsforsikring.

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 04-08-04 16:23

Henrik Bøgh <henrik@FJERNlagengymnastikFJERN.dk> skrev :

>politiken i Tryg er så at tilbyder man ikke kaskoforsikring på en
>given bil tilbyder man heller ikke ansvarsforsikring.

Så kan du rive dem i næsen, at siden det er et lovkrav, kan de ikke
nægte at tegne forsikring på en bil

Bevares - de kan sætte præmien efter forgodtbefindende, men nægte at
tegne en ansvar, _den_går_ikke_Granberg !

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : syllemus

Dato : 16-08-04 17:03

Hej

Sidste år solgte jeg min Toyota Previa og var forsikret hos Alka.
Jeg købte så en Chrysler Voyager årgang 2002 og regnde med at jeg
fortsat kunne have min nye bil forsikret hos dem, det kunne ikke lade
sig gøre, da de ikke forsikrede denne bilmodel.
Så jeg ringede rundt til forskellige selskaber, de fleste selskaber
nægtede at forsikre den- hvorfor ved jeg ikke, jeg kunne forstå det hvis
det var en meget dyr bil, men min Chrysler på gule plader koster kun
370.000 med moms.
De selvskaber der ville forsikre den tilbød priser helt op til 40.000 kr
årligt.
Så fik jeg kontakt med Tryg de tilbød at forsikre min bil for 20.000 med
kasko og ansvar. Der jeg vil hen med mit indslæg var at jeg ikke kan
forstå hvorfor Simon ikke kunne forsikre sin Chrysler hos Tryg.

http://www.kandu.dk/

Fra : Niels Bengaard

Dato : 04-08-04 14:53

Du kan måske prøve Aros som ler hjemhørende i Aarhus, de forsikrer efter
bilens aktuelle værdi og ikke om den evt. fra ny har kostet en bondegård.
En god pris kræver dog at man flytter alle forsikringer og dermed er
helkunde.

Niels

Fra : Simon [8000]

Dato : 04-08-04 17:44

> Du kan måske prøve Aros som ler hjemhørende i Aarhus, de forsikrer efter
> bilens aktuelle værdi og ikke om den evt. fra ny har kostet en bondegård.

Hej Niels,

Tak for det tip. Jeg prøver at snakke med dem...

Mvh Simon

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 04-08-04 15:52

"har ændret praksis ift.kategoriseringen af specialbiler"

Jeg har snart hørt den historie så mange gange, at jeg snart mistænker TRYG
for bevist at have lave priser for at score kunder, og derefter hæve dem,
når kunden er i "hus".

Dette er dog et udsagn for egen "regning".

Men både billister og MC'ister er udsat for dette....

Men du skal være glad for at de ikke hæve præmien på den bil du allerede
har, det er der mange der har været udsat for, og må hen og skifte selskab
igen, da prisen er blevet alt for høj. Prøv bare at spørge
dk.fritid.motorcykel....

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Ole Jeppesen

Dato : 04-08-04 19:31

> [...]
> bud på, hvor jeg ellers kunne være heldig at finde en billig forsikring.

Har en kollega der også har forsikret en ældre Mercedes i samme selskab og
gruppe. Han kører ikke som specialbil, idet han argumenterede for at det var
urimeligt pga. bilens alder og lave priser på reservedele.

Jeg kører iøvrigt i samme selskab og gruppe og er YDERST tilfreds. Har nu
været der 4 år!

Ole