"Usundt" at skifte gear tidligt?
Fra : Casper Bang

Dato : 03-08-04 15:44

Hej,

Jeg kom til at tænke på (da jeg læse tråden Korrekt brug af gear) om ældre
biler/motorer har godt af at man lader dem trække ved omkring de 1500 o/min?

Jeg har en BMW 320 i fra 1989, som jeg da kan mærke at har meget lidt
kræfter før den kommer over de 2500...

Og med kold motor, bør man så ikke lade den ligge lidt højere oppe i
omdrejninger (3K) end normalt, eller har det intet at sige?

Jeg tænker ikke benzin økonomiskt her, men på motoren. Benzinøkonomi er en
by i rusland for mig (8 km/t).

Håber i kan hjælpe lidt :)
Casper

Fra : Ukendt

Dato : 03-08-04 16:00

> Og med kold motor, bør man så ikke lade den ligge lidt højere oppe i
> omdrejninger (3K) end normalt, eller har det intet at sige?

En kold motor skal ikke rotere ved ret mange omdrejninger.

Så længe din bil ikke "sejtrækker" - det vil sige lyder usund og måske
banker - så gør det ikke noget, at den kører med kun 1500 o/min. Heller ikke
selvom den er kold.

Det er i øvrigt helt almindeligt, at de gamle 320´ere er fuldkommen uden
trækkraft ved lave omdrejningstal.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Casper Bang

Dato : 03-08-04 16:59

> En kold motor skal ikke rotere ved ret mange omdrejninger.

Hmm nej, ved godt at man ikke ligefrem skal fise derudaf med 5K omdrejninger
(hvilket jeg ikke ville udsætte den for, selv når den er varm), men 3K
omdrejninger er vel ikke for meget (så længe vi ikke taler om frostgrader
udenfor)?

> Så længe din bil ikke "sejtrækker" - det vil sige lyder usund og måske
> banker - så gør det ikke noget, at den kører med kun 1500 o/min. Heller
ikke
> selvom den er kold.

Hmm.. det er ikke meget jeg kan høre motoren, for den remus udstødning der
sidder på :p Den lyder godt, men larmer som et ondt år... var sat på da jeg
købte den.

> Det er i øvrigt helt almindeligt, at de gamle 320´ere er fuldkommen uden
> trækkraft ved lave omdrejningstal.

Ja, der er ikke meget at hente dér... men oppe i omdrejninger yder den ret
godt.

Ved du egentligt hvor mange heste man kan forvente at sådan én har? Sådan
cirka altså...
Kunne godt tænke mig at smide den på et rullefelt en gang... kunne være
meget sjovt at se.

Fra : ///JJ

Dato : 03-08-04 17:31

Casper Bang wrote:

> [...]
> omdrejninger (hvilket jeg ikke ville udsætte den for, selv når den er
> varm), men 3K omdrejninger er vel ikke for meget (så længe vi ikke

Jeg kører højst min ('89 320i) til 3000-3500 mens den er kold - det er måske
lidt i overkanten men det hjælper på at få dyret i 2. og 3. gear hvilket
ellers kan være lidt bøvlet :)
Så jeg synes det er okay - den har ikke taget skade (mærkbart/hørbart) efter
de 2 år jeg har kørt i den.

> Ja, der er ikke meget at hente dér... men oppe i omdrejninger yder
> den ret godt.

Jep, topper med 129HK/6000omd og ca. 170Nm/4050omd (svjh). Min blev målt med
205'ere bag på og havde 125 HK. Bilen er med original utunet motor, dog med
en komplet udstødning fra en 325i (dobbelt-rør).

///JJ

Fra : Casper Bang

Dato : 03-08-04 18:20

> [...]
> ellers kan være lidt bøvlet :)
> Så jeg synes det er okay - den har ikke taget skade (mærkbart/hørbart)

Hvor meget tør du så give den når den er varm? Ved egentligt ikke hvad en
sådan motor af den alder (min har kørt 150K fra samme årgang) egentligt har
godt af (eller ikke tager skade af)...

> [...]
med
> en komplet udstødning fra en 325i (dobbelt-rør).

Det er jo meget pænt... jeg vil gætte på at min yder tilsvarende så.

Det er rart at få lidt viden fra folk med samme bil :) Man kan altid lære
lidt om hvordan bilen skal behandles.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 03-08-04 19:04

Casper Bang skrev:

> Hvor meget tør du så give den når den er varm? Ved egentligt ikke hvad
> en sådan motor af den alder (min har kørt 150K fra samme årgang)
> egentligt har godt af (eller ikke tager skade af)...

Når den er driftsvarm skal den helt ud og ringe en gang imellem... ved
ikke om der er spær i sådan en men lige ud og kys det og så skift. Så
får du blæst den helt igennem.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Casper Bang

Dato : 04-08-04 07:54

> Når den er driftsvarm skal den helt ud og ringe en gang imellem... ved
> ikke om der er spær i sådan en men lige ud og kys det og så skift. Så
> får du blæst den helt igennem.

Det må jeg så huske ind imellem... Tror ikke der er spærrer på den, men ved
det egentligt ikke... har ikke umidelbart lyst til at finde ud af det.
Men jeg vil da huske at køre den ud i gearene ind imellem så.

Fra : Ukendt

Dato : 04-08-04 08:32

"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> skrev i en
meddelelse news:41108820$0$148$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> det egentligt ikke... har ikke umidelbart lyst til at finde ud af det.
> Men jeg vil da huske at køre den ud i gearene ind imellem så.

En tidligere kollega have den 320i E30 '83... Den var der "begrænser" på...

--
Mvh Bjørn,
Opel Vectra A CDX '94

Fra : Casper Bang

Dato : 04-08-04 12:46

> Tror ikke der er spærrer på den, men
> ved
>
> En tidligere kollega have den 320i E30 '83... Den var der "begrænser"
på...

Hmm, kan godt være min har det så... who knows.
Men anyway, så slår den vel til et stykke inde i det røde felt - jeg kan
ikke forestille mig at det er sundt for motoren at køre SÅ højt op?

Fra : ///JJ

Dato : 04-08-04 19:31

Casper Bang wrote:

> [...]
> Men anyway, så slår den vel til et stykke inde i det røde felt - jeg
> kan ikke forestille mig at det er sundt for motoren at køre SÅ højt

Siger du at en motor med omdrejningsbegrænser ikke at tåle at blive kørt op
til begrænseren?
Den ligger i øvrigt lige efter det lille røde felt (før det røde bliver
dobbelt så tykt), mener det er 6500 eller 6750 omd.

///JJ

Fra : Olesen

Dato : 04-08-04 19:35

"///JJ" <nospam@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Siger du at en motor med omdrejningsbegrænser ikke at tåle at blive kørt
op
> til begrænseren?

Godt og godt.
Når du nærmer dig punktet, så
har du høj stressfaktor på motoren,
og dette kan næppe være anbefalelsesværdigt
at gøre ved hvert gearskift.

Fra : Casper Bang

Dato : 05-08-04 16:32

> Siger du at en motor med omdrejningsbegrænser ikke at tåle at blive kørt
op
> til begrænseren?

Nææ, det er ikke noget jeg siger :) Det var ment som et spørgsmål, hvor jeg
selv gættede på svaret... Men det må da trods alt stresse motoren en del,
især en ældre motor...

> Den ligger i øvrigt lige efter det lille røde felt (før det røde bliver
> dobbelt så tykt), mener det er 6500 eller 6750 omd.

Ok, jeg troede faktisk den lå noget længere inde i det røde felt...

Fra : ///JJ

Dato : 04-08-04 20:13

Casper Bang wrote:
> Hvor meget tør du så give den når den er varm? Ved egentligt ikke
> hvad en sådan motor af den alder (min har kørt 150K fra samme årgang)
> egentligt har godt af (eller ikke tager skade af)...

Fuld skrue. Det er kun ved fejlbetjening at jeg rammer begrænseren men jeg
er overhovedet ikke bekymret for om motoren kan holde til det. Okay der er
jo ikke garanti på mere, men jeg vil ikke eje en bil der ikke kan holde til
lidt frisk kørsel af og til. I øvrigt er den sjovest når den får fra
4000-5500 omdrejninger - jeg kan slet ikke lade være. Min har gået lige knap
250.000 og kører stadig glimrende. Jeg mener jeg har kørt ca. 15.000 km på
de ca. 2 år. Benzinøkonomisk ligger jeg ca. på 8,5 km/l.

///JJ

Fra : Casper Bang

Dato : 05-08-04 16:38

> [...]
> jo ikke garanti på mere, men jeg vil ikke eje en bil der ikke kan holde

Hmmm, det kan du selvfølgeligt have ret i... problemet er bare at det er
dyrt HVIS den alligevel ikke kunne klare det :p
Men klart, man skal da trods alt turde have det lidt sjovt med bilen.

> I øvrigt er den sjovest når den får fra
> 4000-5500 omdrejninger - jeg kan slet ikke lade være.

Ja, den yder klart bedre når den kommer deropad... 5500 omdrejninger er jeg
dog sjældent på - kun i første, når der skal acceleres MEGET kraftigt...
(hvilket ikke er tit)

> Min har gået lige knap
> 250.000 og kører stadig glimrende. Jeg mener jeg har kørt ca. 15.000 km på
> de ca. 2 år. Benzinøkonomisk ligger jeg ca. på 8,5 km/l.

Så burde jeg da have nogle kilometer tilbage i min - hvis man altså kan
stole på hvor meget den har kørt :/ Der har været nogle problemer med
instrumentbrættet, blandt andet at speedometeret har haft slået fra. Det er
jo ikke til at sige om kilometertælleren også har været slået fra på det
tidspunkt - og hvor lang tid den har kørt med dét problem...
Jeg har selv fået skiftet hele instrumentbrættet (pga blandt andet
ovenstående defekt) - den kørte 20,000 kilometer på den eftermiddag :p Der
er ingen sikkerhed for at den forrige ejer ikke bare har skiftet ud med et
instrumentbræt der har kørt 200K mindre... men man må vel bare stole på det,
og håbe den klarer sig.

Fra : ///JJ

Dato : 05-08-04 21:14

Casper Bang wrote:
> Så burde jeg da have nogle kilometer tilbage i min - hvis man altså

Masser!

> Der er ingen sikkerhed for at den forrige ejer ikke bare har
> skiftet ud med et instrumentbræt der har kørt 200K mindre... men man
> må vel bare stole på det, og håbe den klarer sig.

Jeg vil næsten vædde med at du kan få det udlæst fra computeren. Dog er det
ikke noget jeg har set, men der er temmelig meget computer-elektronik i
bilen, alderen taget i betragtning.

> Ja, den yder klart bedre når den kommer deropad... 5500 omdrejninger
> er jeg dog sjældent på - kun i første, når der skal acceleres MEGET
> kraftigt... (hvilket ikke er tit)

3. gearet er fænomenalt til overhalinger på landevej - det sjove starter fra
ca. 85 til og med de til 130

///JJ

Fra : Casper Bang

Dato : 06-08-04 08:43

> Jeg vil næsten vædde med at du kan få det udlæst fra computeren. Dog er
det
> ikke noget jeg har set, men der er temmelig meget computer-elektronik i
> bilen, alderen taget i betragtning.

Hmm, ja den er ret elektronisk... men jeg tror jeg vil lade være med at få
det aflæst :) Jeg kan kun blive skuffet :p

> 3. gearet er fænomenalt til overhalinger på landevej - det sjove starter
fra
> ca. 85 til og med de til 130

Lyder voldsomt... dët må komme an på en prøve ;)

Fra : Ukendt

Dato : 03-08-04 18:47

> Så jeg synes det er okay - den har ikke taget skade (mærkbart/hørbart)
efter
> de 2 år jeg har kørt i den.

Den tager ikke skade af det - man kan måske tale om et mer-slid - men i alle
tilfælde er det så ufatteligt lidt, at det ikke er værd at snakke om. .-)

> [...]
med
> en komplet udstødning fra en 325i (dobbelt-rør).

Kender en, der havde en magen til - med samme udstødning -og den havde også
liiiige knap 125 hk.

(Han var ked af, at han ikke kunne følge med min Vectra 2.0.. He-he.. I
acceleration vandt jeg 15 meter i slutningen af første gear og i begyndelsen
af andet gear, og på toppen tabte den støt og rolig terræn..)

--
/Jan W Nielsen

Fra : Olesen

Dato : 03-08-04 19:06

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse

> Så længe din bil ikke "sejtrækker" - det vil sige lyder usund og måske
> banker - så gør det ikke noget, at den kører med kun 1500 o/min. Heller
ikke
> selvom den er kold.

Jeg har heldigvis tilgode at høre en kold motor banke *S*

Fra : Ukendt

Dato : 03-08-04 19:52

> Jeg har heldigvis tilgode at høre en kold motor banke *S*

Tøsedreng.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 03-08-04 16:07

> [...]
o/min?

> Jeg har en BMW 320 i fra 1989, som jeg da kan mærke at har meget lidt

En benzinmotor har i hvert fald ikke, den skal helst køre mellem 2- 3.000
RPM.
Kan heller ikke lige se hvorfor man skal slide unødvendig på krydspindslejer
ved at lade en motor sejtrække ved 1.500 RPM.

Hvis man har prøvet at køre i en bil med godt slidte lejer så er man ikke et
øjeblik i tvivl om hvornår de bliver mest belastet. Det lyder ganske
forfærdelig under 2.300 RPM hvis de er slidte......Krrrk.....krrrk
Den Sierra vi havde med tomatkasse havde vist nok 3-400.000 Km på bagen og
den lød ikke særlig godt ved de lave omdrejninger.

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 03-08-04 16:18

> En benzinmotor har i hvert fald ikke, den skal helst køre mellem 2- 3.000
> RPM.

Det er da noget værre sludder, Tom...

Hvis der ikke er synderlig belastning på motoren, betyder det da intet at
lade den spadsere nede under 2.000 o/min. Så længe den ikke sejtrækker, er
der da intet problem i dét for en rask motor.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 03-08-04 18:34

> [...]
> lade den spadsere nede under 2.000 o/min. Så længe den ikke sejtrækker, er
> der da intet problem i dét for en rask motor.

Hvor mange heste er det så en bil har ved 1.500 RPM, det rækker dårligt til
at holden bilen igang med mindre det går ned ad bakke, så det VIL uværgeligt
blive at sejtrække.
Jeg kan da for så vidt være enig i at man ikke kan høre at motoren ikke har
det godt på en rask motor og derfor gjorde jeg lidt ud af at beskrive hvor
tydeligt det er at høre på en syg motor at under 2.000 RPM så er det ikke
godt.
Jeg kan næsten læse ud fra det du skriver at du ikke selv har hørt denne
krrrk lyd for så ved man "lider" man faktisk selv med motoren ved lave RPM.
Vores Sierra kom med denne lyd i alle 4 automatgear :o/

Min motor kan skam også køre med 700 RPM i 5. gear uden at man kan høre
mislyde, men derfra og til at tro at den har godt af det...........

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 03-08-04 18:52

> Hvor mange heste er det så en bil har ved 1.500 RPM.

35 stykker måske.

> det rækker dårligt til
> at holden bilen igang med mindre det går ned ad bakke, så det VIL
uværgeligt
> blive at sejtrække.

Nej, ikke hvis du tøffer ganske roligt afsted i en blød acceleration.

> [...]
> tydeligt det er at høre på en syg motor at under 2.000 RPM så er det ikke

Jeg kender ikke lyden af syg motor, da jeg jo kører Vectra 2,0 8V.. )

Jeg ved heller ikke med sikkerhed, at du ikke har ret - men jeg vil vove det
ene øje og sige, at min egen motor og de fleste andre, som jeg kører (og det
er som bekendt en del) ikke lider på nogen måde, hvis man kører fornuftigt.
Det vil sige ikke kvæler den - eller giver den for meget gas. Ingen
stigning, blød acceleration fra 1500 o/min og op, og ikke for meget gas -
keine probemos, IMO.

> Min motor kan skam også køre med 700 RPM i 5. gear uden at man kan høre
> mislyde, men derfra og til at tro at den har godt af det...........

*LOL*

Måske liiige i overkanten.

--
/Jan W Nielsen

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 04-08-04 07:24

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev :

>Hvor mange heste er det så en bil har ved 1.500 RPM, det rækker dårligt til
>at holden bilen igang med mindre det går ned ad bakke, så det VIL uværgeligt
>blive at sejtrække.

Tom - en Scorpio triller lidt over 70, ved dine 1500 omdrejninger -
den hverken lyder, eller føles sejtrækkende

og giver du den lidt pedal, så tager den ganske godt fat

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Roberto Saldo

Dato : 04-08-04 07:58

jan@fedtegreven.dk wrote:

> Tom - en Scorpio triller lidt over 70, ved dine 1500 omdrejninger -
> den hverken lyder, eller føles sejtrækkende
>
> og giver du den lidt pedal, så tager den ganske godt fat

Du snyder og bruger 2 ekstra ben ;)

--
/ Roberto Saldo (ST191 GLi l/b 1998ccm 93kW/183Nm)

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 04-08-04 09:22

Roberto Saldo <rs@yahoo.dk> skrev :

>Du snyder og bruger 2 ekstra ben ;)

Tjaehhh - og dog - rekorden ligger sgisme da osse fint ved de 1500,
og trækker da helt fint derfra - og såmænd DOHC'en også

at så det kan være noget andet med de der pyttesmå 1.sløv motorer
mange småbiler er lavet med er jo en helt anden historie

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Ukendt

Dato : 04-08-04 13:15

> Du snyder og bruger 2 ekstra ben ;)

Det samme gælder en Vectra 2.0i med traktormotor.

Jeg kører en stor del af min kørsel med 1500 o/min - INTET problem på nogen
måde. Ren gangkultur og rigelig trækkraft.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Roberto Saldo

Dato : 04-08-04 13:48

Jan W. Nielsen wrote:

> Det samme gælder en Vectra 2.0i med traktormotor.
>
> Jeg kører en stor del af min kørsel med 1500 o/min - INTET problem på nogen
> måde. Ren gangkultur og rigelig trækkraft.

Så er det vel en ældre 8v motor, det er ikke så ringe endda.
Asconaen havde ingen problemer selv om det blot var 1598ccm.

Ved 1500o/min trækker Yodaen 150Nm, det er da også en slags penge, men
man kan kun dårligt høre motoren så jeg piner nødigt :)

--
/ Roberto Saldo (ST191 GLi l/b 1998ccm 93kW/183Nm)

Fra : Ukendt

Dato : 04-08-04 14:02

> Ved 1500o/min trækker Yodaen 150Nm, det er da også en slags penge,

Jeg har formentlig noget af den samme moment ved 1500 o/min, men "min
rulning" ligger hjemme i Jylland.

> man kan kun dårligt høre motoren så jeg piner nødigt :)

I En Vectra med en 2.0i 8V-motor kan man altid høre motoren - eller mærke
den. )

--
/Jan W Nielsen

Fra : Roberto Saldo

Dato : 04-08-04 14:16

Jan W. Nielsen wrote:

> Jeg har formentlig noget af den samme moment ved 1500 o/min, men "min
> rulning" ligger hjemme i Jylland.

> I En Vectra med en 2.0i 8V-motor kan man altid høre motoren - eller mærke
> den. )

Ja det var glade tider med Opel 8v, jeg savner sq stadig min gamle
Ascona, men den ville nok være en pine at køre med larm i kabinen,
traktorgearkasse, ingen servo og noget langsom :)

--
/ Roberto Saldo (ST191 GLi l/b 1998ccm 93kW/183Nm)

Fra : Ukendt

Dato : 04-08-04 14:26

> Ja det var glade tider med Opel 8v, jeg savner sq stadig min gamle
> Ascona, men den ville nok være en pine at køre med larm i kabinen,
> traktorgearkasse, ingen servo og noget langsom :)

Selvom min Vectra formentlig er noget helt andet end Asconaen med sin
to-liters-maskine, nyere karosse, støjdæmpning og servostyring, så er der
stadig et stykke vej til Carinaens symaskinemotor.

Man mærker ikke i samme grad motoren på motorvejen, hvor den snurrer
langsomt i sit høje gear - men i byen og i tomgang - sikke noget lort..

--
/Jan W Nielsen

Fra : Roberto Saldo

Dato : 04-08-04 15:10

Jan W. Nielsen wrote:

> [...]
>
> Man mærker ikke i samme grad motoren på motorvejen, hvor den snurrer
> langsomt i sit høje gear - men i byen og i tomgang - sikke noget lort..

Ah så galt kan det vist ikke være endda.

Jeg lånte en gammel 80'er-polo da Yodaen fik skiftet remme, det var
noget af en oplevelse!
'Gearskiftet' er en lang pind der stikker op af gulvet og man aner
knapt hvilket gear man er i (eller om man overhoved et i et gear).
Lyde var der mange af og nye hele tiden.

Man skal altid låne en dårligere bil end ens egen, ellers er det trist
når man 'kommer hjem' igen ;)

--
/ Roberto Saldo (ST191 GLi l/b 1998ccm 93kW/183Nm)

Fra : Roberto Saldo

Dato : 04-08-04 07:04

Jan W. Nielsen wrote:

> [...]
> lade den spadsere nede under 2.000 o/min. Så længe den ikke sejtrækker, er
> der da intet problem i dét for en rask motor.

Under 4. gear går det fint fra 1500 så længe man ikke åbner spjældet
helt. I 5. giver jeg den nødig mindre end 2000o/min, det er vel en
65-70km/t. Bilen skal jo gerne kunne flytte sig uden alt for meget
røren i olien :)

--
/ Roberto Saldo (ST191 GLi l/b 1998ccm 93kW/183Nm)

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 03-08-04 16:11

"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> skrev i en
meddelelse news:410fa4d3$0$151$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Jeg tænker ikke benzin økonomiskt her, men på motoren. Benzinøkonomi er en
> by i rusland for mig (8 km/t).

Med 8 km/t burde den da køre nogenlunde langt på literen...

Sorry - kunne ikke lade være.

--
MVH Thomas
http://www.pudekamp.dk - live webcam

Fra : Ukendt

Dato : 03-08-04 16:14

> Med 8 km/t burde den da køre nogenlunde langt på literen...

Hm tværtimod.
Min tripcomputer i mondeo'en viser et vanvittigt højt forbrug hvis man
luller derudaf i 1.2. og 3. gear. I første viser den gladeligt 30 L/100 Km

--
Tom

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 04-08-04 11:03

> Hm tværtimod.
> Min tripcomputer i mondeo'en viser et vanvittigt højt forbrug hvis man
> luller derudaf i 1.2. og 3. gear. I første viser den gladeligt 30 L/100 Km

Nu snakker jeg om 8 km/t... jeg har en idé om at det bliver svært at køre 8
km/t samtidig med at have høje omdrejninger Alt andet lige vil dit
forbrug vel være mindre, jo langsommere du kører, da vindmostanden stiger jo
hurtigere du kører. Hvis du ligger i første gear med 5000 rpm, kontra femte
gear med 2000 rpm, så kan jeg forstå du får en højt forbrug, men med mange
rpm i første gear, så er du nok også kommet over de 8 km/t

Fra : Ukendt

Dato : 04-08-04 17:56

> [...]
> km/t samtidig med at have høje omdrejninger Alt andet lige vil dit
> forbrug vel være mindre, jo langsommere du kører, da vindmostanden stiger

Jeg burde lave en kurve over forbruget, fordi det er slet ikke logaritmisk
stigende. I første gear er det faktisk næææsten underordnet hvorlidt eller
meget gas man giver så svinger for bruget mellem 20 og 40 L/100 Km (på lige
vej). I anden begynder den så at falde men den gode økonomi kommer først ved
4. og 5. gear hvor den ligger på 5-8 L/100 Km.
Så en stille tur gennem skoven tager faktisk rimelig meget benzin

--
Tom

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 05-08-04 09:38

> [...]
> 4. og 5. gear hvor den ligger på 5-8 L/100 Km.
> Så en stille tur gennem skoven tager faktisk rimelig meget benzin

Det kunne være interessant at lave en forbrugsmåling, det lyder ret ulogisk
at den skulle bruge så meget brændstof ved lave hastigheder. Hvis rpm er det
samme, så må belastningen alt andet lige vel være hårdere ved højere
hastigheder da der jo så er vindmodstand mv. som spiller ind.

Fra : Torben E

Dato : 05-08-04 14:49

".°o.O Thomas O.o°." <flash4 it.invalid> wrote in message

> [...]
> samme, så må belastningen alt andet lige vel være hårdere ved højere
> hastigheder da der jo så er vindmodstand mv. som spiller ind.

Det er da meget logisk.

Hvor langt på literen går den når den holder stille i tomgang ?

Torben E

Fra : Ukendt

Dato : 05-08-04 16:14

> ulogisk
> det
>
> Det er da meget logisk.
>
> Hvor langt på literen går den når den holder stille i tomgang ?

Min skifter ved hastigheder < 2 Km/t over til at vise L/h. Så i tomgang
bruger den typisk 0.8L/h og hvis jeg tænder AC eller den har kold motor så
er det 1.4L/h

--
Tom