Amerikanske politibiler på danske plader -~
Fra : Thomas

Dato : 03-08-04 12:58

Hej NG

For nylig "diskuterede" vi amerikanske politibiler på danske plader herinde.
Jeg har lige stjålet dette fra et indlæg på dk.videnskab.jura hvor en har
berørt emnet. (dog med udgangspunkt i at efterligne dansk politi)

" Er der regler for, hvor meget en bil må ligne politiets
udrykningskøretøjer?

Det nærmeste er vel straffelovens § 132:

§ 132. Med bøde straffes den, som forsætligt eller ved uagtsomhed på
retsstridig måde benytter

1) kendetegn eller dragt, som er forbeholdt dansk eller fremmed
offentlig myndighed eller militærpersoner,
2) kendetegn eller betegnelse, som er forbeholdt personer, indretninger
og materiel, der er bestemt til at yde hjælp til sårede eller syge i
krig, eller
3) kendetegn eller navn for mellemstatlige organisationer.

Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 finder tilsvarende anvendelse med hensyn
til efterligninger af de nævnte kendetegn, dragter og betegnelser."

I følge dette vil jeg så ikke mene det kan være tilladt at køre rundt i en
amerikansk politibil herhjemme, da den vel kendetegner en fremmed offentlig
myndighed?

Eller hvad mener I

Mvh

Thomas

Fra : H.S.

Dato : 03-08-04 13:21

"Thomas" <bambanosREMOVE@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> I følge dette vil jeg så ikke mene det kan være tilladt at køre rundt i en
> amerikansk politibil herhjemme, da den vel kendetegner en fremmed
> [...]
Tja, som du siger en fremmed myndighed... Hvilken myndighed har amerikansk
politi i danmark ? - Ingen.
Så umiddelbart kan jeg ikke se problemet, ud over at det er en 'sjov' bil.

Fra : Thomas

Dato : 03-08-04 14:38

"H.S." <Henrik@hstradingNOSPAM.dk> skrev i en meddelelse

> Tja, som du siger en fremmed myndighed... Hvilken myndighed har amerikansk
> politi i danmark ? - Ingen.
> Så umiddelbart kan jeg ikke se problemet, ud over at det er en 'sjov' bil.

Du kan have ret. Jeg tolkede ikke lige "fremmede myndighed" som, "fremmed
myndighed her i landet" Så kan man stadigvæk drømme om en politivogn
from over there :)

Mvh

Thomas

Fra : Brizz

Dato : 03-08-04 15:16

> Tja, som du siger en fremmed myndighed... Hvilken myndighed har amerikansk
> politi i danmark ? - Ingen.
> Så umiddelbart kan jeg ikke se problemet, ud over at det er en 'sjov' bil.

Tror ikke den er så simpel. for hvis du læser som der står. Så siger den
ikke noget om at den fremmede myndighed skal have myndighed i DK. Så derfor
tror jeg ikke at det er lovligt at køre i en fuldt udklædt US politibil her
i dk.

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Ukendt

Dato : 03-08-04 15:33

> [...]
derfor
> tror jeg ikke at det er lovligt at køre i en fuldt udklædt US politibil

Enig.....som udgangspunkt er stort set alt hvad der hedder ændringer
ulovligt i danmark

--
Tom

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 04-08-04 03:18

Men i sidste års "Viking Run" i Roskilde Dyrskueplads så jeg to
amerikaner-politibiler med danske nummerplader, så det må altså være
lovligt...

Mvh

Emil

Fra : Søren R

Dato : 04-08-04 08:20

On Wed, 4 Aug 2004 04:18:17 +0200, "Emil Jensen [2100]"
<lime@jensen73.dk> wrote:

>Men i sidste års "Viking Run" i Roskilde Dyrskueplads så jeg to
>amerikaner-politibiler med danske nummerplader, så det må altså være
>lovligt...

Og der kører en Taxi rundt i Aalborg også forklædt som amerikansk
politibil, og der står så vist jeg husker også Sherif på.
--
Søren R

Rusten Escort fra 91'
¤ Træt af reklamer? http://www.hadereklamer.dk ¤

Fra : Brizz

Dato : 04-08-04 08:54

> Og der kører en Taxi rundt i Aalborg også forklædt som amerikansk
> politibil, og der står så vist jeg husker også Sherif på.

Har de blink på? for jeg tror godt man må køre rundt i de sort/hvide biler
med bla. Sherif påmålet. men tror ikke der må være blå blink på.

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Søren R

Dato : 04-08-04 09:57

On Wed, 4 Aug 2004 09:54:03 +0200, "Brizz" <nogen@microsoft.com>
wrote:

>Har de blink på? for jeg tror godt man må køre rundt i de sort/hvide biler
>med bla. Sherif påmålet. men tror ikke der må være blå blink på.

Nej, der er naturligvis ikke blå blink på. Det er jeg fuldt overbevist
om er ulovligt.

Fra : Brizz

Dato : 04-08-04 12:14

> Nej, der er naturligvis ikke blå blink på. Det er jeg fuldt overbevist
> om er ulovligt.

Tror det er der omkring grænsen går...
Hvis du fx tog en ny hvid mondeo og malede politi på den og lavede lidt
refleks gejl som det danske politi ville de nok slå ned over for det men med
en gammel US police car uden blink på tror jeg ikke man gør noget ved det.

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 04-08-04 22:53

"Brizz" <nogen@microsoft.com> skrev i en meddelelse

> Har de blink på? for jeg tror godt man må køre rundt i de sort/hvide biler
> med bla. Sherif påmålet. men tror ikke der må være blå blink på.

Dem fra sidste års "Viking Run", der var der røde blink på, men de kan nok
ikke tændes. At de er røde gør det nok lovligt at have dem på?

Mvh

Emil