Hvilken vej i en rundkørsel?
Fra : Nielsen

Dato : 01-08-04 19:00

Jeg kom til at diskutere med een om det hedder at køre "højre om" eller
"venstre om" i en rundkørsel. Ingen af os er naturligis i tvivl om hvordan
man foholder sig, det er mere hvad det kaldes.

vh
Nielsen

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 01-08-04 19:07

"Nielsen" <ingenmail@invalid.dut> skrev :

>Ingen af os er naturligis i tvivl om hvordan
>man foholder sig, det er mere hvad det kaldes.

Du kører jo højre om midten af rundkørslen, så det må vel være svaret
--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 01-08-04 19:47

<jan@fedtegreven.dk> wrote in message

> Du kører jo højre om midten af rundkørslen, så det må vel være svaret

men man kører jo venstre om(kring)

prøv at stille spørgsmålet i dk.kultur.sprog

Peter
som selv ville sige højre om

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 01-08-04 20:13

"Peter K. Nielsen" <peter.n@jubiiposten.dk> skrev :

>men man kører jo venstre om(kring)

mjoehhhhh....

>prøv at stille spørgsmålet i dk.kultur.sprog

Naehhh - det er da nko sjovere at se hvad den tråd ender med her ;)
--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 01-08-04 20:22

jan@fedtegreven.dk wrote:

> Du kører jo højre om midten af rundkørslen, så det må vel være svaret

I militæret hedder det "venstreeeeeeee OM!" når man skal skifte
retning den vej..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 01-08-04 20:47

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse

> I militæret hedder det "venstreeeeeeee OM!" når man skal skifte
> retning den vej..

....og i Hendes Majestæts Britiske Hær hedder det: "Turn left, you utter
bastard!"

Fra : Thomas H.

Dato : 01-08-04 20:15

"Nielsen" <ingenmail@invalid.dut> skrev i en meddelelse
> Jeg kom til at diskutere med een om det hedder at køre "højre om" eller
> "venstre om" i en rundkørsel. Ingen af os er naturligis i tvivl om hvordan
> man foholder sig, det er mere hvad det kaldes.

Hmm, meget spøjst egentlig ja! Man kører jo højre om, men retningen er jo
faktisk venstre om, hvis man f.eks. sammenligner med hvilke vej man skruer
en skrue i .... godt spørgsmål !! .o)

Fra : Davidsen

Dato : 01-08-04 20:47

> [...]
> "venstre om" i en rundkørsel. Ingen af os er naturligis i tvivl om hvordan
> man foholder sig, det er mere hvad det kaldes.

Mod uret?

Mvh
Davidsen

Fra : alexbo

Dato : 01-08-04 20:44

"Nielsen" skrev

> Jeg kom til at diskutere med een om det hedder at køre "højre om" eller
> "venstre om" i en rundkørsel.

Højre om, man har det man kører rundt om, på sin venstre side.
Hvis der står en søjle midt i et kryds, så skal man køre højre om den, selv
om man skal til venstre.

mvh
Alex Christensen

Fra : Torben Scheel

Dato : 03-08-04 13:06

Nielsen wrote:
> [...]
> eller "venstre om" i en rundkørsel. Ingen af os er naturligis i tvivl
> om hvordan man foholder sig, det er mere hvad det kaldes.

Minder lidt om at inderst på vejen er højre side, i en rundkørsel venstre.
Bare kør mod uret, så er risikoen for kollisioner mindst.

vh
Torben