Nu uden ABS
Fra : Ukendt

Dato : 01-08-04 12:33

Tænk at noget sådan Trabi-agtigt stadig fremstilles og sælges:
http://www.lada.dk/modeller/niva/index.html
Bagfra: http://www.arabadergisi.com/hm/lada/niva-01a.jpg

Fra : Lars

Dato : 01-08-04 12:46

Hejsa,

"vhjm" <cjg> wrote in message

> Tænk at noget sådan Trabi-agtigt stadig fremstilles og sælges:
> http://www.lada.dk/modeller/niva/index.html
> Bagfra: http://www.arabadergisi.com/hm/lada/niva-01a.jpg

Hehe.. De har nok heller ikke mange købere! Hvornår har du sidst set en i
trafikken?

** Lars

Fra : Ukendt

Dato : 01-08-04 13:10

"Lars" <news41dot@landligt.dk> skrev i en meddelelse

> Hehe.. De har nok heller ikke mange købere! Hvornår har du sidst set en i
> trafikken

Så en i Randers i sidste uge, det var derfor jeg blev nysgerrig... Det sjove
ved bilen er at man ikke kan se om den er produceret i 1981 eller i 2004.
Selv på de nye der produceres i dag benyttes der gummilister ved
frontruden,,, det er da for griner....

Har lige set at de i Tyskland har fanside m.m. : Tag liget et kig på
http://www.lada-niva-ig.de/

Fra : Ukendt

Dato : 01-08-04 13:58

> [...]
> ved bilen er at man ikke kan se om den er produceret i 1981 eller i 2004.
> Selv på de nye der produceres i dag benyttes der gummilister ved

Det er da ellers meget smart at man SELV kan skifte forrude hvis bare man
ofrer et par timer på det og uden noget specialværktøj.

--
Tom

Fra : Lars

Dato : 01-08-04 16:57

Hejsa,

"vhjm" <cjg> wrote in message

> [...]
> ved bilen er at man ikke kan se om den er produceret i 1981 eller i 2004.
> Selv på de nye der produceres i dag benyttes der gummilister ved

Det er utroligt - jeg vil tro at når man køber sådan en fætter MÅ det altså
være lidt for sjov. Eller også har man meget brug for 4WD og alle sæderne
men ikke pengene til at betale for noget andet. Men.. 1.7 L 8V, 87 HK, 0-100
på 19 sek og 9 km/L ved blandet kørsel.. Hehe... Det lyder jo helt
fantasisk...

** Lars

Fra : Ukendt

Dato : 01-08-04 19:01

> [...]
0-100
> på 19 sek og 9 km/L ved blandet kørsel.. Hehe... Det lyder jo helt

jow, og så kan den køre på 84 oktan,

og hvem ved måske også træsprit, og lign

--
Tom

Fra : Lars Frandsen

Dato : 01-08-04 13:37

> [...]
>
> "vhjm" <cjg> wrote in message

> Hehe.. De har nok heller ikke mange købere! Hvornår har du sidst set en i

Var det ikke også Lada Easy FDM-bladet Motor for et par år siden havde til
test. Såvidt jeg husker kaldte de testen for historisk - aldrig før havde en
bil scoret 0 ud af 6 stjerner
--
Mvh.
Lars Frandsen, Bramming

Fra : Henrik B.

Dato : 01-08-04 13:44

"Lars Frandsen" <lars.nyheder@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
news:410ce408$0$159> Var det ikke også Lada Easy FDM-bladet Motor for et par
år siden havde til
> test. Såvidt jeg husker kaldte de testen for historisk - aldrig før havde
en
> bil scoret 0 ud af 6 stjerner

Jep, og da Bilmagasinet testede bilen, mente de at den spritnye bil var til
skrot, så de kørte den ud på heden og lod en kampvogn sende en granat mod
bilen.........undskyld.....Lada'en...

M.v.h.

Fra : Lars

Dato : 01-08-04 16:51

Hejsa,

"Lars Frandsen" <lars.nyheder@webspeed.dk> wrote in message

> [...]
> test. Såvidt jeg husker kaldte de testen for historisk - aldrig før havde

Jo-jo.. Det kan jeg godt huske - helt ny bil, og der var allerede rust rundt
omkring. Tankdækslet kunne vist heller ikke lukke - og andet i samme stil.
Alt for griner

** Lars

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 01-08-04 19:17

Lars wrote:

> Hehe.. De har nok heller ikke mange købere! Hvornår har du sidst set en i
> trafikken?

Jeg ser jævnligt sådan en, "Madam Blå"-blå med hvide fælge,
faktisk rigtigt sød..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Basil

Dato : 02-08-04 18:11

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse

> Jeg ser jævnligt sådan en, "Madam Blå"-blå med hvide fælge,
> faktisk rigtigt sød..

I Herlev er der en familie der har sådan en.
De har haft den i en million år, synes jeg.
Måske har de skiftet den ud med en nyere, men jeg kan huske den fra dengang
mit eneste transportmiddel var en cykel, og det er omkring 20 år siden.
Kai

Fra : Basil

Dato : 01-08-04 13:12

"vhjm" <cjg> skrev i en meddelelse
> Tænk at noget sådan Trabi-agtigt stadig fremstilles og sælges:
> http://www.lada.dk/modeller/niva/index.html
> Bagfra: http://www.arabadergisi.com/hm/lada/niva-01a.jpg

Jeg kiggede faktisk seriøst på den for et par år siden
Ser lige at den koster kr. 3750 halvårligt i afgift, det er temmelig dyrt.
Den har et eller andet sød lille havetraktor over sig, men er nok mere egnet
til landligt ejerskab end til en der bor i 2730 Herlev

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 01-08-04 13:57

Basil wrote:
> Den har et eller andet sød lille havetraktor over sig, men er
> nok mere egnet til landligt ejerskab end til en der bor i 2730 Herlev

Aha. Det vil sige, at det er en firehjulstrækker der kan bruges til noget
fornuftigt og ikke behøver asfalt under hjulen hele tiden.

mvh
Henning

Fra : Basil

Dato : 01-08-04 16:16

"Henning Præstegaard" <onkelhenning@virker.ikke> skrev i en meddelelse

> Aha. Det vil sige, at det er en firehjulstrækker der kan bruges til
> noget fornuftigt og ikke behøver asfalt under hjulen hele tiden.
>
> mvh
> Henning

Det gætter jeg faktisk på.
Kai

Fra : Kim

Dato : 01-08-04 14:33

"vhjm" <cjg> skrev i en meddelelse
> Tænk at noget sådan Trabi-agtigt stadig fremstilles og sælges:
> http://www.lada.dk/modeller/niva/index.html
> Bagfra: http://www.arabadergisi.com/hm/lada/niva-01a.jpg

nøjjjj da o
"Oven i købet får du et enkelt og strømlinet design"
man tror jo at det er løgn ...... men forklaringen må jo være at det er det
forkerte billede som de har sat på
På den anden side .... De har da 50% rigtigt
Enkelt, ja det holder vel stik. Men det med strømlinet har jeg da lige lidt
svært ved at få øje på. Men sammenlignet med en ladeport er det MÅSKE sandt.

M.v.h.
Kim
(som syn's at de Lada gutter ikke er helt uden humor)

Fra : Lars Frandsen

Dato : 01-08-04 14:36

"Kim" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse
<snip>

> M.v.h.
> Kim
> (som syn's at de Lada gutter ikke er helt uden humor)

Det bliver de s'gu også nødt til at have
For slet ikke at tale om ejerne.

Fra : Kim Olsen

Dato : 01-08-04 15:38

> Tænk at noget sådan Trabi-agtigt stadig fremstilles og sælges:
> http://www.lada.dk/modeller/niva/index.html

Hej

Faktisk er det sådan at lige bestemt Lada Niva faktisk er en fornuftig
firhjulstrækker til brug i tærræn.

Det tyske bilmagasin "autos der Deutchen Stassenverkehr" har faktisk inden
for det sidste år testet den op mod andre firhjuldtrækkere - med focos på
tærrænkørsel. Den blev placeret midt i feltet, og fik faktisk ros.

På landevejen har den derimod intet at gøre. Køreegenskaberne er let ala
"lada Classic" årgang 1980.

Kim Olsen

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 01-08-04 19:37

Kim Olsen wrote:

> Faktisk er det sådan at lige bestemt Lada Niva faktisk er en fornuftig
> firhjulstrækker til brug i tærræn.

Er det ikke sådan lidt samme koncept som de der Suzuki Samurai man
lejer når man er på ferie sydpå?? Jeg lejede en af en græker
engang og jeg spurgte så lidt til alle gearstængerne. Han sagde
"Don't bother with the four wheel drive, diz car has 1300 cc and
weighs nothing, it will go everywhere!" - en påstand vi satte os
for at efterprøve, bl.a. til irritation for en flok geder der ikke
var vant til at se biler på deres bjergskråning.. Vi endte med at
"parkere" den "med lodret start" (baghjulene havde gravet sig i
til navet) i en indtørret saltsø der alligevel ikke var helt
indtørret..

Sådan en Samurai "will go almost everywhere!", det er blevet
grundigt testet..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Olesen

Dato : 01-08-04 15:43

"vhjm" <cjg> skrev i en meddelelse
> Tænk at noget sådan Trabi-agtigt stadig fremstilles og sælges:

Netop Lada Niva ikke bare spåes, men
får en stor fremtid.

GM samt Autovaz samarbejder om en ny og
forbedret udgave af Niva'en, skal sælges
på flere markeder østpå, Kina m.fl.
Teknikken er udviklet i stærkt samarbejde
med Opel i tyskland...

http://www.autoteket.dk/newsarticles.asp?show=newsarticles&newsarticle=186

Den vil få flere navne under flere mærker.

Bla. som Buick, Chevrolet NIVA og Lada..

http://www.bilforlaget.no/vis_bilder.php3?b=bb_6853.jpeg&aid=19319&tid=25

http://www.bilforlaget.no/vis_artikkel.php3?aid=15667

http://www.bilforlaget.no/vis_artikkel.php3?aid=17241

http://www.autonavigator.ru/autowallpapers/images/chevrolet-niva-02.jpg

http://195.96.66.132/Chevrolet/Niva/Niva_Inside_Med.jpg

"Lada Niva er ikke blot russernes bedste forsøg på at lave en
firehjulstrækker. Rent faktisk er Lada Niva ifølge kendere af
firehjulstrækkere et af de mest robuste køretøjer, som overhovedet findes.
Den har skullet overleve de uendelige tusinder af kilometer dårlige russiske
grusveje og gør det i stort omfang endnu. Den blev bygget på basis af en
Lada 1600, som igen er baseret på en Fiat fra 1970erne."

Fra : Soren Kuula

Dato : 01-08-04 21:03

Olesen wrote:
> GM samt Autovaz samarbejder om en ny og
> forbedret udgave af Niva'en, skal sælges
> på flere markeder østpå, Kina m.fl.
> Teknikken er udviklet i stærkt samarbejde
> med Opel i tyskland...

JA, godt fundet.

Den ville utvivlsomt blive en succes i Kina, og der er marked for masser
af stabile og bestandige firehjulstrækkere der.

Den kinesiske Beijing "jipuche" (Beijing Jeep) trænger voldsomt til en
afløser, og forhåbentligt noget med bedre miljøegenskaber men stadig
simpelt nok til at mekanikerne ikke skal igennem et fysisk umuligt
50-årigt kvantespring i teknologi for at kunne passe dem. De er ved at
blive fordrevet fra flere storbyer fordi de forurener for meget. Så
Lada'en ligner da meget et fornuftigt koncept - til det marked.

Hvordan hepper kinerserne ? De siger "jia you !!!" - det betyder "gi'
den gas !"

MVH
Søren

Fra : Jesper Lauridsen

Dato : 02-08-04 13:28

On Sun, 1 Aug 2004 13:33:24 +0200, "vhjm" <cjg> wrote:

>Tænk at noget sådan Trabi-agtigt stadig fremstilles og sælges:
>http://www.lada.dk/modeller/niva/index.html
>Bagfra: http://www.arabadergisi.com/hm/lada/niva-01a.jpg

Det er da en trendy SUV, der signaliserer aktiv livstil[1].

Og folk brokker sig ofte over al det elektroniske fis og
sikkerhedsudstyr som biler nu om dage bliver udstyret med,
så de bliver dyre og tunge. Her er en bil for dem.

[1] Sådan skriver motorjournalisterne, men er der virkelig
nogen der tænker "aktiv livstil" når de ser en softroader i
den indre by? Mine tanker går mere i retning af at her er der
en der har købet en bil fuldstændigt ude af trit med hans
kørselsbehov, i et desperat forsøg på at virke rå.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 02-08-04 17:46

Jesper Lauridsen wrote:

> [...]
> en der har købet en bil fuldstændigt ude af trit med hans
> kørselsbehov, i et desperat forsøg på at virke rå.

Det samme her..

Jeg sad sammen med et par gutter og debatterede Porsche Cayennes
berettigelse, der skal nok være folk herinde der har andre
holdninger, men her var hvad vi nåede frem til:

1) En Cayenne som offraoder?? Get real! Ja, den er blevet rost for
at kunne køre i terræn, men hvis du stiller op ved Høvelte sammen
med gutterne med Land Rovers, Jeeps og Nissan Patrols, så griner
de sig gasblå i skallen af iltmangel..

2) En Cayenne som racerbil?? Get real! Hvis du vil have en
racerbil, så køber du en Porsche der er nede på jorden, ikke oppe
i luften. Stiller du op på en bane med en Cayenne sammen med 911
rødderne, så ler de sig gasblå..

3) En Cayenne som café-bil?? På gule plader holder den ikke, for
alle ved at du er wannabee og hellere ville have en 911 hvis du
havde knasterne. Er Cayennen på hvide plader gør det ikke sagen
meget bedre, så er du bare en wannabee der har betalt endnu mere
for noget der ikke er en rigtig Porsche = 911.

Hvordan bærer man sig så ad med at få "street respect" i en
Cayenne?? Jo, du er VVS mand og kører Cayenne fordi en Hiace er
for sløv en spand, det er sgu balls!

--
Hygge..
Thomas

Fra : Olesen

Dato : 02-08-04 17:51

> Jeg sad sammen med et par gutter og debatterede Porsche Cayennes
> berettigelse

Kan kun gi' dig ret.
Den er en helvedes masse, og dog ingen af delene..

> Hvordan bærer man sig så ad med at få "street respect" i en
> Cayenne?? Jo, du er VVS mand og kører Cayenne fordi en Hiace er
> for sløv en spand, det er sgu balls!

Kan så godt forstå det med swåt arbe' ..

Fra : Basil

Dato : 02-08-04 18:14

> [...]
>
> Hvordan bærer man sig så ad med at få "street respect" i en
> Cayenne?? Jo, du er VVS mand og kører Cayenne fordi en Hiace er

Stor respekt til dig for den definition.
Kai

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 02-08-04 21:34

Basil wrote:

> Stor respekt til dig for den definition.

Jeg skal sørge for at dele den behørigt videre, jeg var som sagt
ikke alene om definitionen..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 02-08-04 18:38

> [...]
>
> Hvordan bærer man sig så ad med at få "street respect" i en
> Cayenne?? Jo, du er VVS mand og kører Cayenne fordi en Hiace er

Pas på at Bjørn Jørvad ikke kommer og smækker dig med en våd Berlinger )

--
Tom

Fra : Henrik B.

Dato : 02-08-04 20:02

> Pas på at Bjørn Jørvad ikke kommer og smækker dig med en våd Berlinger
)

Hvorfor skulle han - han kører selv Volvo-racer, fordi Pøsjø 405 og Ford
Mondeo er nogle sløve spande.

M.v.h.

Fra : Ukendt

Dato : 02-08-04 20:04

> )
>
> Hvorfor skulle han - han kører selv Volvo-racer, fordi Pøsjø 405 og Ford
> Mondeo er nogle sløve spande.

Manden går jo og drømmer om sådan en Porsche gummiged, efter han har
prøvekørt en )

--
Tom

Fra : Henrik B.

Dato : 02-08-04 20:12

> Manden går jo og drømmer om sådan en Porsche gummiged, efter han har
> prøvekørt en )

Nåååeeee........indtil nu, har jeg kun prøvet det, i mine øjne, mislykkede
forsøg fra VW. Men kunne da være sjovt at prøve så'n en Porsche ting.

M.v.h.

Fra : No1

Dato : 02-08-04 21:31

> [...]
> racerbil, så køber du en Porsche der er nede på jorden, ikke oppe
> i luften. Stiller du op på en bane med en Cayenne sammen med 911

Er der ikke noget med at en Turbo model faktisk er rimelig hurtig? Jeg
tror godt den kan banke en Boxster på en racerbane.

Som jeg ser det er det en rimelig praktisk bil. Jeg ville hellere have
en Cayenne end en Tuareg, Range, eller andre SUVs. Jeg er dog ikke så
meget til SUVs, men Cayenne Turbo er trods alt rimelig kvik. Samtidig er
den praktisk. Nej, det er ikke en Ferrari Enzo, men derfor behøver den
ikke at være ubrugelig. Det er et kompromis.

Hvis du skulle køre til alperne på skitur 5 mennesker, hvilken anden bil
ville du så køre i stedet? Måske skal der ikke køres offroad, men så på
tilsneede veje. Hvilken anden bil ville du hellere trække en bådtrailer
eller lign med?

Alternativt kunne man købe en Audi Allroad, Volvo AWD eller lign. Men
selvom de ikke er ligeså store, er de så hurtigere eller bedre off-road?

Som jeg ser det, kan folk ikke lide Cayenne fordi det er en Porsche.
Hvis Tuareg havde samme undervogn og Turbo motor, ville den nok være
mere respekteret - som en VW.

Fra : Olesen

Dato : 02-08-04 21:44

"No1" <nospamplz@removeentireaddress.mars> skrev i en meddelelse

> Som jeg ser det, kan folk ikke lide Cayenne fordi det er en Porsche.

Det kan så være fordi folk forventer noget andet når
der tales Porche.
Cayennen er en sær type, fordi den blot
skal vise, hvad Porche OGSÅ kan lave.
Idêgrundlaget er nok ikke så tydelig
som de rigtige Porcher. Cayennen
er en diffus tingest.

> Hvis Tuareg havde samme undervogn og Turbo motor, ville den nok være
> mere respekteret - som en VW.

En Toureg er da ikke noget særligt i sig selv.
Opmærksomheden er dens enorme moment
og så det er en TDI på 10 cylindre.

Resten er lige så kikset som Phanton eller
hvad den hed.

Fra : Henrik B.

Dato : 03-08-04 17:06

> En Toureg er da ikke noget særligt i sig selv.
> Opmærksomheden er dens enorme moment

Et moment, som man reelt ikke udnytter alligevel p.g.a. den skide
'tomatkasse....

M.v.h.

Fra : Henrik B.

Dato : 02-08-04 21:44

> [...]

> ville du så køre i stedet? Måske skal der ikke køres offroad, men så på
> tilsneede veje. Hvilken anden bil ville du hellere trække en bådtrailer

En Landcruiser....

M.v.h.

Fra : Ukendt

Dato : 04-08-04 19:02

> En Landcruiser....

*ROFL*

Hold da kæft, Henrik.

Det mener du ikke, det der...?

Jeg har kørt både Touareg V10, Cayenne Turbo og den store Landcruiser - og
hvis jeg skulle køre noget "blandet kørsel" - herunder også nogle gange med
hestetrailer, er jeg da ikke et sekund i tvivl om mit valg: Porsche Cayenne
Turbo (hvis jeg ikke selv skule betale.)

Landcruiser er måske marginalt bedre i ganske specielle situationer, men
Porschen (som i også kan fåes med multispær, har reduktionsgear og
luftaffjedring mv) er Landcuiseren langt, langt overlegen i ALT andet.

Det må du fandme da kunne se, selvom du er "Toyota-mand", Henrik..?

--
/Jan W Nielsen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 04-08-04 21:01

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> hestetrailer, er jeg da ikke et sekund i tvivl om mit valg: Porsche
Cayenne
> Turbo (hvis jeg ikke selv skule betale.)

En Cayenne er *ikke* designet (deraf navnet SUV) til decideret off-road.

Den er og bliver en (mere eller mindre heldig) hybrid.

Jeg ville dog gerne have én til at trække autotraileren med 996-raceren
på...))

Hr. Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 04-08-04 22:54

> En Cayenne er *ikke* designet (deraf navnet SUV) til decideret off-road.

Nej, den er designet til at være den bedste til det hele.

Har du læst off road tests af den..? Den er absolut ingen sinke - og langt,
langt bedre end de der frisør-SUVs som BMW X5 etc, der jo ikke kan trække
sig selv gennem en plvret vandpytte. Faktisk er den blandt de bedste af alle
alm 4-hjustrækkere på grund af sin høje luftaffjedrings-frihøjde, sit spær,
sit reduktionegear og alt det andet gøgl.

> Jeg ville dog gerne have én til at trække autotraileren med 996-raceren
> på...))

Det ville være muntert..

--
/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 04-08-04 23:04

> [...]
spær,
> sit reduktionegear og alt det andet gøgl.

Det har alle ordentlige 4-hjulstrækkere sgudda.....

Cayenne er jo ikke en decideret 4x4 men derimod en SUV.

M.v.h.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 06-08-04 21:16

"Jan W. Nielsen" wrote:

> Nej, den er designet til at være den bedste til det hele.

Ja, og det er præcis det der er problemet med den, fordi den
forsøger at kombinere nogle modstridende egenskaber ender den med
at være lige kikset til det hele..

Spørg et par racergutter hvordan den bedste racerbil ser ud og de
vil svare noget med lav vægt, lavt tyngdepunkt, kraftig motor, dæk
uden for meget mønster.

Spørg 4WD rødderne hvordan en offroader skal bygges og de vil
sige: høj frihøjde, store ballondæk med groft mønster, kraftig
motor.

Spørg en "Soccer-mom" hvordan en SUV skal bygges og du vil få et
eller andet at vide med 7-10 sæder og masser af aflæggeplads.

Alene konflikten i dækvalg er nok til at Cayenne skyder ved siden
af.. Den kan sagtens være en fin allrounder der kan lidt af hvert,
men den er ikke det Porsche lægger op til, nemlig en
raceroffroadsuv..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 07-08-04 01:20

> Alene konflikten i dækvalg er nok til at Cayenne skyder ved siden
> af..

Men af hvad..?

> Den kan sagtens være en fin allrounder der kan lidt af hvert,
> men den er ikke det Porsche lægger op til, nemlig en
> raceroffroadsuv..

Hvad fa´en er den så..?

Den er ikke en racerbil. Den er ikke en rendyrket off road-traktor. Den er
ikke kun en SUV.

Nej - den er nemlig lige præcis en racer-off-road-suv-

--
/Jan W Nielsen

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 07-08-04 09:20

Jan W Nielsen wrote:

> Men af hvad..?

Af at være det bedste af begge verdener..

> Hvad fa´en er den så..?

Den er kongen over de øvrige softroadere der heller ikke rigtigt
kan noget helt..

> Den er ikke en racerbil. Den er ikke en rendyrket off road-traktor. Den er
> ikke kun en SUV.
>
> Nej - den er nemlig lige præcis en racer-off-road-suv-

I betragning af du lige har skrevet at den ikke er en racerbil og
ikke en offroader, så må man kunne stryge "racer-off-" og erklære
den for en road-suv.

--
Hygge..
Thomas

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 07-08-04 09:56

> Af at være det bedste af begge verdener..

Der er ingen, der har formået at have noget bedre far begge verdener i een
bil. Men her er i vist ude i "ord-leg".

> I betragning af du lige har skrevet at den ikke er en racerbil og
> ikke en offroader, så må man kunne stryge "racer-off-" og erklære
> den for en road-suv.

Så er vi i ordleg igen - og det er jo altid "farligt", hvis man gerne vil
til kernen af en diskution.

Sagen er, at det er smask-forkert at sammenligne en Cayenne Turbo med en X5.
Der er ingen sammenligning på de to i terrænet, da X5 jo ikke kan forcere 80
cm våd græsbakke. Jeg har selv prøvet, og de kan jo heller intet til
SUV-opvisningerne.

Det er også smask forkert at sige, at Cayenne Turbo *slet ikke* kan følge
den store Landcruiser i terrænet. Hvis der er en forskel, er den marginal -
ift for eksempel forskellen på Landcruiser og X5.

Hvis man tror det, skal man efter min mening lige undersøge sagen lidt
nærmere.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 08-08-04 17:06

Jan W Nielsen wrote:

> Så er vi i ordleg igen - og det er jo altid "farligt", hvis man gerne vil
> til kernen af en diskution.

Jeg vil bare gerne til kernen af om jeg har ret i:

> [...]
de sig gasblå i skallen af iltmangel.. "

> Sagen er, at det er smask-forkert at sammenligne en Cayenne Turbo med en X5.

Så lad dog være at forsøge. Det er ikke mig der har bragt X5 på
bane, jeg prøver at forholde mig til ovenstående citat (som ikke
siger noget om X5'ere).

> Det er også smask forkert at sige, at Cayenne Turbo *slet ikke* kan følge
> den store Landcruiser i terrænet.

Jeg fik skrevet ordet Landcruiser på et tidspunkt, men egentlig
var det "Landcruiser as in den der arbejdshest der konkurrerer med
Nissa Patrol og Land Roverne".. Hvordan den der nye
luksus-Landcruiser med ægte tæpper på gulvet kører aner jeg
faktisk ikke, jeg snakker om de Landcruiser-versioner
oliesheikerne foretrækker at tage med ud i ørkenens løse sand. Ret
beset har en 2004 Landcruiser vel ikke ret meget at gøre med de
Landcruiser-arbejdsheste man havde for en 5-6 år siden?

> Hvis man tror det, skal man efter min mening lige undersøge sagen lidt
> nærmere.

...eller også skal jeg bare forholde mig til udgangspunktet der er
indsat som citat øverst..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 08-08-04 19:19

> hvis du stiller op ved Høvelte sammen
> med gutterne med Land Rovers, Jeeps og Nissan Patrols, så griner
> de sig gasblå i skallen af iltmangel.. "

Det ved jeg ikke, om de gør.

Personligt tror jeg, de ville spørge, om de måtte få en tur.

Jeg har i denne tråd skrevet rigtig mange gange, at du naturligvis ikke skal
sammenligne Cayenne Turbo (eller for den sags skyld de store
luksus-Landcruisere) med special-trimmede 4WD´ere, der med hævede undervogne
bliver kørt rundt til konkurrencerne i de danske grusgrave.

Dette ville være en fejlplacering.

Jeg har også - i denne tråd - ganske mange gange skrevet, at Cayenne Turbo
ikke står synderligt tilbage for de store nye Landcruisere (eller
tilsvarende Patrols) i terrænet.

Det jeg siger er dermed ret simpelt - og jeg er ikke sikker på, at vi i
grunden er så uenige.

Dermed må jeg konstatere, at jeg ikke bliver enig med Bjørn, der valgte at
trække sig fra diskussionen.

Som jeg sagde: Cayenne Turbo kan IKKE sammenlignes med ML/X5/Vitara og de
andre "frisør-off-roadere", der ikke har set skyggen af spær,
reduktionsgear, under body protection, vandtætte døre, PTS, etc, etc.

Den kan til gengæld heller ikke sammenlignes med Hummer - og de andre
ombyggede gamle traktor-off roadere i grusgravene.

> Så lad dog være at forsøge. Det er ikke mig der har bragt X5 på
> bane, jeg prøver at forholde mig til ovenstående citat (som ikke
> siger noget om X5'ere).

Fair nok - men nu var X5 på banen, de jeg begyndte i denne tråd, så derfor
har jeg fortsat den diskussion.

> Hvordan den der nye
> luksus-Landcruiser med ægte tæpper på gulvet kører aner jeg
> faktisk ikke, jeg snakker om de Landcruiser-versioner
> oliesheikerne foretrækker at tage med ud i ørkenens løse sand.

Det er netop den store luksus-Landcruiser. Med de rigtige dæk er det meste
ørkensand intet problem for Landcruiser - og absolut heller ikke for Cayenne
Turbo.

> Ret
> beset har en 2004 Landcruiser vel ikke ret meget at gøre med de
> Landcruiser-arbejdsheste man havde for en 5-6 år siden?

Hvis du vælger den store gamle Landcruiser, kommer standard ikke længere i
terrænet end de nye - og Cayenne Turbo.

> ..eller også skal jeg bare forholde mig til udgangspunktet der er
> indsat som citat øverst..

Der kørte som sagt en diskussion, før du kom på banen her i tråden - men jeg
vil da gerne forholde mig til dit udgangspunkt.

Håber vi nu forstår, hvad vi hver især mener.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 08-08-04 19:28

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse

KLIP

> Dermed må jeg konstatere, at jeg ikke bliver enig med Bjørn, der valgte at
> trække sig fra diskussionen.

Jeg må tilstå, jeg hellere vil høre det fra fabrikantens egne folk end tro
på diverse søgninger fra Internettet....sorry Jan...)

Skulle jeg endelig have en SUV til brug i sovebyernes ufremkommelige
asfaltørken, skulle det være en Porsche.

Skulle jeg udstationeres i Umba Umba, vil jeg foretrække en Landcruiser,
Nissan Patrol eller en Landrover Defender.

Jeg ville i nogle tilfælde få overskud i forhold til en Cayenne, andre igen
bruge det samme beløb, men 450 HK ville aldrig være nødvendigt (det skulle
da lige været til ét enkelt ørkenrace imod sheikens kameler...

Hr. Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 08-08-04 19:47

> Jeg må tilstå, jeg hellere vil høre det fra fabrikantens egne folk end tro
> på diverse søgninger fra Internettet....sorry Jan...)

Ok - men "en dum journalist" ville formentlig ikke spørge Porsche selv.

> Skulle jeg endelig have en SUV til brug i sovebyernes ufremkommelige
> asfaltørken, skulle det være en Porsche.

Absolut - fantastisk bil.

> Skulle jeg udstationeres i Umba Umba, vil jeg foretrække en Landcruiser,
> Nissan Patrol eller en Landrover Defender.

Det ville jeg også - og en gammel model.

Så ville jeg kunne skaffe reservedelene, når jeg stod på Mubutte Tyndskids
marker.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 08-08-04 19:51

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det ville jeg også - og en gammel model.

Du ken eks. ikke få godkendt en Defender i EU .... der kan ikke monteres
3-punktssele i potten .... selv på en fabriksny.

> Så ville jeg kunne skaffe reservedelene, når jeg stod på Mubutte Tyndskids
> marker.

Det er jo bl.a. *her* det rigtige og store marked er for
stivrammepotter...

Hr. Bjørn

Fra : Morten From Sønderga~

Dato : 08-08-04 21:20

On Sun, 8 Aug 2004 20:51:26 +0200, "Bjørn Jørvad"
<mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> wrote:

>Du ken eks. ikke få godkendt en Defender i EU .... der kan ikke monteres
>3-punktssele i potten .... selv på en fabriksny.

De sælges da stadigvæk i Danmark.
--
Morten F. Søndergaard
Land Rover 90 TD '87

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 09-08-04 08:43

"Morten From Søndergaard" <from@nospam.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> De sælges da stadigvæk i Danmark.

Ganske utroligt.

Jeg har læst at potten ikke mere må sælges, grundet umuligheden af
3-punktssele, og Landrover ikke vil tage sig synderligt af det.

Markedet er vel heller ikke så stort for Defender på vore breddegrader..?

Hr. Bjørn

Fra : Morten From Sønderga~

Dato : 09-08-04 16:56

On Mon, 9 Aug 2004 09:43:23 +0200, "Bjørn Jørvad"
> [...]

>Jeg har læst at potten ikke mere må sælges, grundet umuligheden af
>3-punktssele, og Landrover ikke vil tage sig synderligt af det.

Der er 3-punktssele på de yderste sæder foran. Midtersædet er med
hoftesele. Men man kan ikke længere købe den som bus, men det har mig
bekendt ikke noget med selerne at gøre, istedet var det noget med at
karosseriet på en bus skal være selvbærende.

>Markedet er vel heller ikke så stort for Defender på vore breddegrader..?

Nej, men der bliver alligevel solgt nogle stykker, primært til folk
der vil have den rigtige 4wd. Det er ligesom en Harley-Davidson, man
køber ikke bare et køretøj, der følger også en legende med.

Men ja, man skal være lidt skør for at smide 250.000 kr. efter en 90"
med hardtop. Hvad værre er, der er folk der til med bruger dem til
hård terrænkørsel, det er ikke mere end en måned siden, jeg så en 2 år
gammel bil, der lå på taget i en grusgrav.

--
Morten F. Søndergaard
Land Rover 90 TD '87

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 09-08-04 17:13

"Morten From Søndergaard" <from@nospam.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> bekendt ikke noget med selerne at gøre, istedet var det noget med at
> karosseriet på en bus skal være selvbærende.

Jeg fornemmer, du er betydeligt mere inde i "materien" end jeg.

Jeg synes blot at have læst en sådan artikel omkring Defenderen.

Jeg har søgt i Børsen, men ikke i Jyllands Posten.

> Nej, men der bliver alligevel solgt nogle stykker, primært til folk
> der vil have den rigtige 4wd. Det er ligesom en Harley-Davidson, man
> køber ikke bare et køretøj, der følger også en legende med.

Det kan jeg følge dig 100% i.

> Men ja, man skal være lidt skør for at smide 250.000 kr. efter en 90"
> med hardtop.

Vel ikke mere skør end folk der bruger samme antal kroner på en gammel/ældre
Porsche.

Det er vel "lugten i bageriet", der trækker...

> Hvad værre er, der er folk der til med bruger dem til
> hård terrænkørsel, det er ikke mere end en måned siden, jeg så en 2 år
> gammel bil, der lå på taget i en grusgrav.

Det samme sker jo med Porsche og naturligvis også Ferrari. Min legekammerat
har flere gange stået og grædt over diverse rifter mv. i hans 360 Modena
F1.....)

PS: Der er efter min mening ingen "værdi" i at have et stykke legetøj og så
blot betragte det på "hylden". Det skal bruges til det, det er konstrueret
til.

Hr. Bjørn

Fra : Morten From Sønderga~

Dato : 09-08-04 18:08

On Mon, 9 Aug 2004 18:13:24 +0200, "Bjørn Jørvad"
<mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> wrote:

>Jeg fornemmer, du er betydeligt mere inde i "materien" end jeg.

Jep, man er vel Land-Rover nørd

>Jeg synes blot at have læst en sådan artikel omkring Defenderen.

Kunne det ikke være nogle regler der først træder i kraft om nogle
år?, rygtet vil vide at Land-Rover barsler med en afløser for
Defenderen.

>PS: Der er efter min mening ingen "værdi" i at have et stykke legetøj og så
>blot betragte det på "hylden". Det skal bruges til det, det er konstrueret
>til.

Lige nøjagtigt, men det er nu ikke mange af de 4wd'er der bliver
solgt, der får mudder under dækkene.

--
Morten F. Søndergaard
Land Rover 90 TD '87

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 09-08-04 18:33

"Morten From Søndergaard" <from@nospam.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Kunne det ikke være nogle regler der først træder i kraft om nogle
> år?, rygtet vil vide at Land-Rover barsler med en afløser for
> Defenderen.

Det mener jeg ikke, men at der direkte stodt at potten ikke kunne
indregistreres og Land-Rover ikke bekymrede sig om det.

Kommer jeg på kilden, skal jeg nok nævne den.

> Lige nøjagtigt, men det er nu ikke mange af de 4wd'er der bliver
> solgt, der får mudder under dækkene.

Det må skyldes at potten skal være "hovedbilen".

Hr. Bjørn

Fra : Henrik B.

Dato : 04-08-04 22:25

> [...]
> Porschen (som i også kan fåes med multispær, har reduktionsgear og
> luftaffjedring mv) er Landcuiseren langt, langt overlegen i ALT andet.

I alt?? Nope, Kør en tur i terræn'et eller blot med en hestetrailer ind på
en godt mudret og fedtet plads ved en rideskole. Så er din Cayenne Turbo
benziner ikke meget værd, sammenlignet med en diesel Landcruiser....

M.v.h.

Fra : Ukendt

Dato : 04-08-04 23:06

> I alt??

Nej - i alt andet end de "specielle situationer", og de er ikke i flertal på
Europatur. Porsche Cayenne har MÅSKE 5-10 procent ringere terrænegenskaber -
men lever jo i en HELT anden verden i ALT andet.

> Nope, Kør en tur i terrænet eller blot med en hestetrailer ind på
> en godt mudret og fedtet plads ved en rideskole. Så er din Cayenne Turbo
> benziner ikke meget værd, sammenlignet med en diesel Landcruiser....

Nu ved jeg godt, at en Landcruiser er blandt de bedste - men det skyldes
også meget motoren, der har meget mere power end alle de andre næsten).

Porsche Cayenne Turbo er langt, langt mere effektiv i terrænet end langt de
fleste tror. I den seneste sammenligning i Bilmagasinet (tror jeg) kom den
også ud som en af de absolut bedste. Kun Range Rover havde en anelse bedre
off road-egenskaber - men det var på marginalerne - og bilerne havde ikke
samme dæk. Som du sikkert ved er dæk altafgørende - også i terrænet. Udhæng
for og bag over akslerne er en anden vigtig faktor, når vi taler op- og
nedkørsel.

Jeg vil ikke afvise, at Landcruiser skulle have en lille fordel i terrænet -
men her snakker vi altså noget HELT andet end blot en mudret vej på vej ned
med hestene.

Men hvorfor skulle Cayenne Turbo egentlig være meget ringere end
Landcruiser - hvis vi forudsætter samme dækmontering..?

--
/Jan W Nielsen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 04-08-04 23:37

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse

KLIP

> Men hvorfor skulle Cayenne Turbo egentlig være meget ringere end
> Landcruiser - hvis vi forudsætter samme dækmontering..?

Under normale (tøseagtige) off-road-forhold kan en Cayenne sikkert matche en
Landcruiser.

I slige situationer vil det også være overkill at anvende en Landcruiser.

*Ingen* SUV´er er skabt til de påvirkninger (skævvridninger og rystelser) en
Landcruiser og en engelsk sumppotte er skabt til.

Til alm.. SUV-kørsel er alle SUV´er stort set lige gode (marginale
forskelle).

Priserne er jo heller ikke så forskellige, når man sammenligner
motorstørrelser og udstyr. Nogle har så blot en anelse mere power i visse
udgaver.

Hr. Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 04-08-04 23:48

> Under normale (tøseagtige) off-road-forhold kan en Cayenne sikkert matche
en
> Landcruiser.

Ja, sagtens, da. Og mere til da Cayennen er Landcruiseren totalt overlegen i
alt - når der da ikke lige er dømt monster off road.

> *Ingen* SUV´er er skabt til de påvirkninger (skævvridninger og rystelser)
en
> Landcruiser og en engelsk sumppotte er skabt til.

Hvor har du fra, at en Cayenne ikke kan klare de samme vridninger som en
moderne luksus Landcruiser..? Siger du, at Cayenne skulle have et mindre
stærk karosseri..?

> Til alm.. SUV-kørsel er alle SUV´er stort set lige gode (marginale
> forskelle).

Det er jo helt vildt forkert - jeg kørte selv X5 den uge, jeg også kørte
Cayenne Turbo.

Der er INGEN sammenligning mellem de to biler. De har INTET med hinanden at
gøre i off road performance.

X5´eren er mere lig med min Vectra, end den er lig med en Cayenne Turbo - og
det er ikke bare en ovedrivelse.

X5´eren er til grin. Intet mindre. Cayenne Turbo er rå. Intet mindre.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 05-08-04 00:10

> [...]

> Hvor har du fra, at en Cayenne ikke kan klare de samme vridninger som en
> moderne luksus Landcruiser..? Siger du, at Cayenne skulle have et mindre

Kun fra eksperterne ... altså dem der kører off-road semi-professionelt.

> Det er jo helt vildt forkert - jeg kørte selv X5 den uge, jeg også kørte
> Cayenne Turbo.

Jeg tør godt påstå, du lod dig forblænde af de 450 hk, da du aldrig før,
havde kørt en potte med *den* kraft.

Det er ikke for at nedgøre dig Jan, men din beskrivelse af pottens fart- og
accelrationspotentiale, havde *for* meget "julelys" i øjnene (efter min
smag)..

> X5´eren er til grin. Intet mindre. Cayenne Turbo er rå. Intet mindre.

Det kan udelukkende være din *personlige* smag/mening...og siger intet om
potternes formåen (eller mangel på samme)...

Hr. Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 05-08-04 08:24

> Det er ikke for at nedgøre dig Jan, men din beskrivelse af pottens fart-
og
> accelrationspotentiale, havde *for* meget "julelys" i øjnene (efter min
> smag)..

Fint nok - men nu er smag og behag forskellig. Det er et faktum, at bilen
sætter nye standarder for acceleration og køreegenskaber i så store biler -
og at bilen kører klasser bedre, end alt andet vi nogensinde har set i
"klassen".

> Det kan udelukkende være din *personlige* smag/mening...og siger intet om
> potternes formåen (eller mangel på samme)...

Nej, det er det ikke. Som beskrevet, så er der en gabende himmelvid forskel
på X5 og Cayenne Turbo. Det har ikke noget med personlig smag at gøre.

Og ikke for at nedgøre "vennerne" i de lokale off road-klubber, men jeg tror
ikke, de har kørt mange kilometer i Cayenne Turbo (eller andre i samme
klasse), så jeg er ikke sikker på, at de er noget sandhedsvidne i
sammenhængen om, hvorvidt Cayenne Turbo er bedre eller ringere end andre
luksus-4-hjulstrækkere.

At den er ringere "off road" end en gammel, let 4WD´er med specielle
mudderdæk og forstærkede, højere fjedre, spær etc. er der sikkert ingen
tvivl om - men nu er det ikke det, der er til debat.

Jeg tror personligt ikke, man laver et karosseri, der er mindre
vridningsstabilt i en Cayenne Turbo end en "lavpris-4-hjulstrækker", hvis
man smider en 450 hestes kværn i 2400 kg bil, og forventer, at karosseriet
skal kunne tumle af disse kræfter på både bane med 250 km/t og i terrænet.

Så gode køreegenskaber, som en Cayenne har, er simpelthen umulige at opnå,
hvis man ikke har et vridningsstabilt karosseri.

Men har du nogensinde læst noget om bilens vridningsstabilitet - og off road
egenskaber - eller har du blot lidt løs snak fra en fyr, der normalt kører
rundt i grusgravene i sin (formentlig) lavteknologiske og derfor
specialiserede off roader...?

Jeg mener - det er da mærkeligt, at alle skriver, at den er så fremragende
(sammenlignet med andre luksus-4-hjulstrækkere), hvis den er så elendig.
Måske har vi ikke helt styr på sammenligningsgrundlaget.

Sammenligningsgrundlaget er for mig det samme som længere oppe i tråden -
nemlig en stor ny Landcruiser. Her anfører jeg, at Landcruiseren måske har
marginalt bedre off road-egenskaber end Cayenne - men at den Cayenne Turbo
er den LANGT overlegent i alt andet. Det er jo næsten blasfemi at nævne de
to i samme sætning.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 05-08-04 12:17

> [...]

biler -
> og at bilen kører klasser bedre, end alt andet vi nogensinde har set i

Når man sætten sig ind i tidens Porscher, *forventer* man et højt fart- og
accelrationspotentiale. Det er ikke noget der kommer som en
"overraskelse"...

Det ville det heller ikke være i en Ferrari...

Jeg har hele tiden sagt, Cayenne er det bedste i den nuværende SUV-klasse.

Når du har kørt biler før, med en højt fart- og accelrationspotentiale,
noterer du dig helt andre ting:

1) Handling.

2) Udstyrskvalitet.

3) osv.osv.

4) Men ikke mindst ... kan den *bremse* og blive *ved* med det.

> Nej, det er det ikke. Som beskrevet, så er der en gabende himmelvid
forskel
> på X5 og Cayenne Turbo. Det har ikke noget med personlig smag at gøre.

Nå ... det er der .... jeg synes de hver for sig en flotte biler .... det er
min personlige smag...

> [...]
> egenskaber - eller har du blot lidt løs snak fra en fyr, der normalt kører
> rundt i grusgravene i sin (formentlig) lavteknologiske og derfor

Nu er Porsche "mit" mærke og jeg har været så heldig også at køre sammen med
nogle af Porsches fabrikskørere i potten.

Det samme har jeg også i de andre modeller og jeg kan tydeligt se, hvad der
tænder lys i deres øjne..

Hr. Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 05-08-04 14:03

> Når man sætten sig ind i tidens Porscher, *forventer* man et højt fart- og
> accelrationspotentiale. Det er ikke noget der kommer som en
> "overraskelse"...

Når en bil sætter HELT nye standarder for klassen er det altid en oplevelse,
IMO.

> Når du har kørt biler før, med en højt fart- og accelrationspotentiale,
> noterer du dig helt andre ting:

Tag det nu helt roligt, Bjørn. Jeg har før kørt andre hurtigere biler end
Cayenne Turbo.

> 1) Handling.

Jep - den er enestående i Cayenne Turbo - bilens habitus taget i
betragtning.

> 4) Men ikke mindst ... kan den *bremse* og blive *ved* med det.

Der har du faktisk heller ikkke helt ret. Fading er et problem, der nævnes i
anmeldelser af Cayenne Turbo (i sammenligning med andre helt vilde biler).
Ikke fra 100-0, hvor den er suveræn - men f. eks fra 200-0. Sammenlignet med
"mere almindelige biler" fejler bremserne asbolut intet.

> forskel

> Nå ... det er der .... jeg synes de hver for sig en flotte biler .... det
er
> min personlige smag...

Skønhed kan ikke (sådan lige) måles.

Det kan de egenskaber, som jeg taler om - og her er der himmelvid forskel.
Hvis du siger andet, kan jeg kun konkludere, at du ikke aner, hvad du taler
om. En X5´er kan jo INTET off road.

> road

> Nu er Porsche "mit" mærke og jeg har været så heldig også at køre sammen
med
> nogle af Porsches fabrikskørere i potten.

Hvad fa´en har dét med sagen at gøre..?

Fortæller du mig, at en "fabrikskører" har fortalt dig, at karossen ikke er
vridningsstabil nok til terrænkørsel - for det har jeg meget, meget svært
ved at tro. Fabrikken har arbejdet meget længe med at få den gjort
ufatteligt stiv.

Jeg kender en af "topgutterne" ved Porsche - han fortæller en HELT anden
ting om vridningsstabiliteten.

Jeg tror, du konkluderer på for svagt grundlag - og bevæger dig ud på meget
tynd is, når du siger, at Cayenne Turbo, der i øvrigt også kan vride hjulene
i alle retninger som følger af fudt uafhængigt ophæng, ikke kan følge en
2350 kg tung luksus-Landcruiser i langt det meste - om ikke alt.

Jeg er dog ikke enig i, at den villle klare sig langt ringere i en gusgrav
eller lignende end helt lette Landcruisere og GD´ere på særlig undervogn og
mudderdæk.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 05-08-04 16:01

> [...]

KLIP

> Når en bil sætter HELT nye standarder for klassen er det altid en

Der er vi så forskellige .... når et mærke totalt skifter stil.

> Tag det nu helt roligt, Bjørn. Jeg har før kørt andre hurtigere biler end
> Cayenne Turbo.

Mig bekendt *intet* der kunne nærme sig Cayenne Turbo og slet ikke en bil
fra en decideret performance-producent.

Slige pjatpotter som Golf, regner jeg for intet, kan ikke sammenlignes på
*noget* tidspunkt med en Porsche ... ikke engang skovmandsudgaven.

> [...]
med
> "mere almindelige biler" fejler bremserne asbolut intet.

Bemærkelsesværdigt, da jeg har oplevet Cayenne på bane en hel dag, med 4
personer i, og bremserne var suveræne.

> Det kan de egenskaber, som jeg taler om - og her er der himmelvid forskel.
> Hvis du siger andet, kan jeg kun konkludere, at du ikke aner, hvad du
taler
> om. En X5´er kan jo INTET off road.

Det har du nok ret i, da ingen af os beskæftiger sig med biler endsige lever
af det.

> [...]
> vridningsstabil nok til terrænkørsel - for det har jeg meget, meget svært
> ved at tro. Fabrikken har arbejdet meget længe med at få den gjort

Sådan er der så meget.

> Jeg kender en af "topgutterne" ved Porsche - han fortæller en HELT anden
> ting om vridningsstabiliteten.

Det er jo herligt.

> [...]
> i alle retninger som følger af fudt uafhængigt ophæng, ikke kan følge en
> 2350 kg tung luksus-Landcruiser i langt det meste - om ikke alt.

Så siger vi det.

> [...]
> eller lignende end helt lette Landcruisere og GD´ere på særlig undervogn

O.k.

Hr. Bjørn

Fra : Henrik B.

Dato : 05-08-04 21:35

"Bjørn Jørvad" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse

> Slige pjatpotter som Golf, regner jeg for intet, kan ikke sammenlignes på
> *noget* tidspunkt med en Porsche ... ikke engang skovmandsudgaven.

Helt enig.

> med
>
> Bemærkelsesværdigt, da jeg har oplevet Cayenne på bane en hel dag, med 4
> personer i, og bremserne var suveræne.

Har aldrig hørt om en Porsche med fading problemer...

> er
>
> Sådan er der så meget.

> Det er jo herligt.

Man kan ikke sammenligne "vridningsegenskaber" på biler med uafhængige
ophæng og selvbærende karosse, og så på biler med stiv ramme. Den
sælvbærende karosse kan overhovedet ikke følge med...

M.v.h.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 06-08-04 09:47

> Har aldrig hørt om en Porsche med fading problemer...

"We didn't have a chance to attach our performance test gear but the Cayenne
S felt like it was lacking in stopping power as well. "

(http://www.roadfly.org/magazine/8/porsche_cayenne_review.1.html)

En bremsesammenligning mellem BMW X5 4,6 iS og Cayenne (S..?) viser at
Cayenne bremser hurtigst fra 100 km/t - men BMW bremser bedst fra knap 200
km/t.

Klaus Rejkær her fra gruppen angav følgende bremselængder tidligere her i
gruppen:

Cayenne 163,3 meter.
BMW 138,1 meter.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 06-08-04 14:12

> "We didn't have a chance to attach our performance test gear but the
Cayenne
> S felt like it was lacking in stopping power as well. "

Den sætning gi'r jeg ikke en skid for - du ved udemærket at
motorjournalisters opfattelsesevne er lige så stabile som vejrudsigterne.

M.v.h.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 06-08-04 15:17

> Den sætning gi'r jeg ikke en skid for - du ved udemærket at
> motorjournalisters opfattelsesevne er lige så stabile som vejrudsigterne.

Jeg ved i hvert fald, at deres "vurderinger" ikke er den rene sandhed.

Hvad siger du i øvrigt til tallene..?

Cayenne 163,3 meter.
BMW 138,1 meter.

Jeg har selv fortaget maksimal nedbremsning fra 250 til 100 km/t i Cayenne
Turbo - og den bider absolut meget mere end laaangt de fleste sportslige
biler. Men den kan godt fade - og det er som sagt nævnt flere steder, hvor
jeg har læst om den.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 08-08-04 18:24

'
KLIP

> Men den kan godt fade - og det er som sagt nævnt flere steder, hvor
> jeg har læst om den.

Jeg spørger lige kilden selv. De plejer ikke at undsige noget.

Hr. Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 08-08-04 19:29

> Jeg spørger lige kilden selv. De plejer ikke at undsige noget.

Hvem er det, du spørger - Lars fra Porsche Center Sjælland - eller hvem...?

--
/Jan W Nielsen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 08-08-04 19:35

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvem er det, du spørger - Lars fra Porsche Center Sjælland - eller
hvem...?

.... det må være nok for dig at vide, kilden er pålidelig Porsche, du
tror vel ikke, jeg ville lyve ? ...

Hr. Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 08-08-04 19:50

> .... det må være nok for dig at vide, kilden er pålidelig Porsche, du
> tror vel ikke, jeg ville lyve ? ...

Jeg VED, du ikke ville...

Så skulle jeg i hvert fald have vuderet dig 112 procent forkert.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 05-08-04 21:05

> Mig bekendt *intet* der kunne nærme sig Cayenne Turbo og slet ikke en bil
> fra en decideret performance-producent.

Hvad mener du - tror du, jeg lyver..?

Hvis jeg ellers forstår dig rigtigt - så nej ikke andre lynhurtige SUV´ere.
Men baneracere, formelracere, en lige så hurtig en personbil, rallybiler med
300 hk og monstermoment samt endelig to andre Porsche personbiler.

> Bemærkelsesværdigt, da jeg har oplevet Cayenne på bane en hel dag, med 4
> personer i, og bremserne var suveræne.

Absolut - men for eksempel bremser en R32´er bedre længere tid på bane.
Dette er et faktum. Det er også et faktum, at Cayenne Turbo bremser suverænt
fra 100 km/t med 36 meter - men mindre godt end andre performancebiler fra
200 km/t pga. fading.

(Er her ikke et eksempel på, at jeg ikke lever i "drømme" med Cayenne
Turbo?)

> er

> Sådan er der så meget.

Arhh... Come da lige on, mand.. Det er da ikke noget argument.

> Det er jo herligt.

Hmm..

> O.k.

Hmm..

Altså - hvis samtalen handler om, hvor stor forskellen på en Cayenne Turbo
(2400 kg) og en luksus-Landcruiser (2350 kg) er i terrænet, så savner jeg
lidt argumenter fra dig.

Har du læst anmeldelser af de to, har de set deres performance i descent og
hill climb? Har du set deres på deres størst mulige frihøjde. Deres gear,
spær etc, etc. Har du set hvor dybt de kører i vand og har du set, hvad de
kan trække..?

Som sagt snakker jeg jo ikke om Cayenne Turbo VS Monster Truck - eller total
traktor-off-roader. Jeg taler Cayenne Turbo VS den Landcruiser som du kan
hente til 1,3 mio ude ved Toyota - med læder, klima, aut,
læderinstrumentbord og hele pivtøjet.

Er det også sådan en Landcruiser, som du snakker om..?

--
/Jan W Nielsen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 05-08-04 22:47

KLIP

> Hvad mener du - tror du, jeg lyver..?

Det kunne jeg ikke drømme om.

Så tror jeg ellers vi stopper her.

Hr. Bjørn

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 06-08-04 09:36

> Det kunne jeg ikke drømme om.

Det er jeg da glad for.

Jeg var ellers lige ved at tro det, da du skrev, at jeg "dig bekendt ikke
havde kørt noget, der kom i nærheden af Cayenne Turbo" som repons til, at
jeg sagde, at jeg havde kørt andre hurtige biler.

... men er du nu blevet så surmule, at du ikke gider svare på, om du har
nærlæst nogle off road tests af Cayenne Turbo...?

--
/Jan W Nielsen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 06-08-04 10:53

KLIP

> .. men er du nu blevet så surmule, at du ikke gider svare på, om du har
> nærlæst nogle off road tests af Cayenne Turbo...?

Jeg er ikke sur Jan, men du vrøvler (desværre).

Cayenne og andre SUV´s kan *ikke* sammenlignes med deciderede (standard)
"ramme-biler" som endda har *stiv* bagaksel. Du har ikke set den forskel.

Jeg har hele tiden sagt at Cayenne er det i *SUV-klassen*.

Jeg har *aldrig* hørt om fading-problemer i en Porsche. De anvender en
legendarisk supertest af deres bremser (og er med til at sætte standarden
for superbremser).

Jeg har læst mange tests af Cayenne og ikke *en* har forstået forskellen
mellem en bil med uafhængige
ophæng og selvbærende karosse og en bil med stiv ramme.

Tror du virkelig på at Cayenne kan gøre sig gældende i eks. Umba Umba som
UN-potte..eller som jagt vogn i en safari-park..?

Hr. Bjørn

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 06-08-04 11:28

> Jeg er ikke sur Jan, men du vrøvler (desværre).

Ok - jeg hører dig.

Jeg kunne sgu godt blive sur, hvis nogen påstod, jeg var fyldt med løgn -
men sådan er det heldigvis ikke.

Jeg saver at få at vide, hvor det er, jeg "vrøvler", som du skriver om mig.

Jeg reagerer på en kommentar om, at Cayenne Turbo (evt med off road pakke)
skulle være langt ringere til at komme frem off road - end en stor ny luksus
Landcruiser (VX100 4,7)

Dette tror jeg ikke på, og jeg kan ikke finde noget, der støtter den
påstand. Hverken i tests eller andre "værdier".

> Jeg har *aldrig* hørt om fading-problemer i en Porsche. De anvender en
> legendarisk supertest af deres bremser (og er med til at sætte standarden
> for superbremser).

I know - men jeg er nu stødt på fading-kommentarer flere gange. I princippet
har dette ikke noget med vores diskution at gøre - men jeg nævnte det som
eksempel på, at jeg ikke er "blind" for Porsche Cayennes begrænsninger. (Se
i øvrigt anden posting for mere info om emnet.)

> Tror du virkelig på at Cayenne kan gøre sig gældende i eks. Umba Umba som
> UN-potte..eller som jagt vogn i en safari-park..?

I samme grad som Landcruiser VX100 4,7, aut, der er knap 2,5 ton tung
etc -ja.

Det bliver blot ikke aktuelt, da Cayenne er alt for dyr.

Derimod kan den ikke sammenlignes med Hummer - eller andre "nøgne" hard core
off roadere.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 06-08-04 12:01

KLIP

> Det bliver blot ikke aktuelt, da Cayenne er alt for dyr.

Det er jo ikke rigtigt Jan.

Cayenne kan købes med en V6 til samme penge.

> Derimod kan den ikke sammenlignes med Hummer - eller andre "nøgne" hard
core
> off roadere.

Du må altså vide mere end jeg.

Kan du så ikke fortælle mig, hvorfor Mitsubishi, Nissan, Toyota og Rover er
verdensledende på det professionelle private marked..?

Det ville da være oplagt for Porsche at overtage dette markede med deres
prisbillige udgave af Cayenne....??

PS: Skal du have off-road performance er prisen ikke det afgørende, men du
vel fortælle mig, hvad det er....?

Hr. Bjørn

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 06-08-04 15:04

> Cayenne kan købes med en V6 til samme penge.

Den har jo ikke den samme undervogn - men pyt nu med det.

> Du må altså vide mere end jeg.

Det er ikke mig, der frremfører en bastant påstand. Du siger derimod, at
Cayenne Turbo ikke kan komme frem, hvor den store luksus-landcruiser kan. Du
kan bare ikke "dokumentere" det.

(Og her kommer så kommentarer til alt det, jeg ikke mener har med sagen at
gøre:

Jeg mener selv, jeg har forsøgt at dokumentere, at Cayenne på mange måder
ikke står tilbage for VX100 - og samtidig mener jeg at have dokumenteret, at
det er idioti at sammenligne X5 med Cayenne Turbo.

> Kan du så ikke fortælle mig, hvorfor Mitsubishi, Nissan, Toyota og Rover
er
> verdensledende på det professionelle private marked..?

Det kan det være 100.000 grunde til - men jeg gider ikke gisne hvad
reservedele-tilgængeligheden, reservedelspriser, markedsførings-retninger og
evt "image-modtagelse" i det pågældende land kan have af betydninf for
sagen. Det dokumenterer ikke en pind.

> Det ville da være oplagt for Porsche at overtage dette markede med deres
> prisbillige udgave af Cayenne....??

Nej, da. Det ville en strategisk fejltagelse af dimensioner - men som sagt
flytter det ikke ret meget i vores diskution.)

--
/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 06-08-04 15:17

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote in message

Du skal nu ikke lægge alt for megen vægt på testkørsler-/ anmeldelser. Man
skulle jo gerne med på næste tur til Sicilien, Stuttgart, Spanien, Korsika,
eller hvor de store blades motoreksperter nu inviteres hen

Husk lige på, at mange bilanmeldelser og test er pressemeddelelser fra
fabrikant/importør der udsendes til alle aviser og motorskribenter, hvorfor
linien er lagt på forhånd, før evt. prøvekørsel, og for øvrigt er det kun et
fåtal af motarmedarbejderne der har været ude at køre i de biler de
anmelder, ofte vil du kunne se næste samme ordlyd i anmeldelsen i i de
forskellige distriktsblade, men med forskellig forfatter (-mutter)

Jan for h... kan du ikke blot lade sidste debattør blive stående på siden i
stedet for at klippe alt væk.
På forhånd tak.
--
Møller

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 06-08-04 15:26

> Husk lige på, at mange bilanmeldelser og test er pressemeddelelser fra
> fabrikant/importør der udsendes til alle aviser og motorskribenter,
hvorfor
> linien er lagt på forhånd.

Sådan foregår det i hvert fald ikke på de etablerede steder.

Hvad mener du?

--
/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 06-08-04 14:11

> Jeg reagerer på en kommentar om, at Cayenne Turbo (evt med off road pakke)
> skulle være langt ringere til at komme frem off road - end en stor ny
luksus
> Landcruiser (VX100 4,7)

Du må absolut mene VX100 4,2 (eller Landcruiser 100, som den hedder idag).
For ingen ved sine fulde fem, benytter en benziner til seriøs terrænkørsel.
Hér er det diesel der gælder.

M.v.h.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 06-08-04 15:16

> [...]

> Du må absolut mene VX100 4,2 (eller Landcruiser 100, som den hedder idag).
> For ingen ved sine fulde fem, benytter en benziner til seriøs

Jeg mener ikke nogen bestemt.

Jeg reagerer blot på de udokumenterede og vilde påstande om, at Cayenne
Turbo mere er "en X5" i terrænet - end den er "en Landcruiser".

Jeg gentager derfor mit udgangspunkt: "

"Cayenne Turbo står ikke væsenligt tilbage for den store Landcruiser i
terrænet."

Hvis den gør, så ser jeg gerne dokumentation for dette. Alt den
dokumentation, som jeg har kunnet finde tyder på, at de er "nogenlunde"
jævnbyrdige i disciplinen "fremkommelighed".

Jeg tror, at mange (inklusive Bjørn) fejlagtigt har troet, at Cayenne Turbo
er en "frisør-off roader som X5 - intet kunne være mere forkert.

(Cayenne er naturligvis ikke en Hummer - eller en traktor (som off
road-klubbens Landcruisere er ombygget til), men den er meget kapabel.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 08-08-04 18:23

KLIP

> (Cayenne er naturligvis ikke en Hummer - eller en traktor (som off
> road-klubbens Landcruisere er ombygget til), men den er meget kapabel.

Ved du hvad Jan, jeg skal være sammen med Porsche-drengene om små 14 dage
(og bl.a. se den nye Porsche), så skal jeg liige spørge dem omkring
sammenlignelighed (selvbærende kontra fast ramme).

Hr. Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 08-08-04 19:28

> Ved du hvad Jan, jeg skal være sammen med Porsche-drengene om små 14 dage
> (og bl.a. se den nye Porsche), så skal jeg liige spørge dem omkring

Fair nok - men så gør lige os begge to den tjeneste at skrive dig mit
statement bag øret - og lad være med at lægge mig noget i "skoen", som jeg
ikke har sagt.

Mit primære statement lyder således:

"Cayenne Turbo står i terrænet ikke væsentligt tilbage for en stor
luksus-Landcruiser. (Toyota LandCruiser VX100 4,7 LS aut.)
Samtidig er den i terrænet LYSÅR foran X5 og de andre "frisør-off roadere".

Hvem er "Porsche-drengene" i grunden..?

--
/Jan W Nielsen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 08-08-04 19:34

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse

KLIP

> "Cayenne Turbo står i terrænet ikke væsentligt tilbage for en stor
> luksus-Landcruiser. (Toyota LandCruiser VX100 4,7 LS aut.)

Du er nødt til at præcisere ordet "terræn" (jeg fornemmer du mener den
lokale grusgrav og lignende), da vi i Europa ikke har veje, hvor en
Off-roader virkelig skal stå sine prøvelser.

Markedet for rigtige stiv-ramme-potter ligger eks. i Afrika.

> Samtidig er den i terrænet LYSÅR foran X5 og de andre "frisør-off
roadere".

Det er vi ikke uenige i.

> Hvem er "Porsche-drengene" i grunden..?

De sædvanlige...

Hr. Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 08-08-04 19:49

> Markedet for rigtige stiv-ramme-potter ligger eks. i Afrika.

Jeg er ikke særlig "ramme-orienteret" i min indgangsvinkle til denne
samtale.

Mit udgangspunkt er situationen, hvor man skal frem over et eller andet
"skrammel-landskab", hvor der er mudder, bakker, noget vand og andet, som
"frisør-SUV´ere" typisk ikke kan forcere, men hvor Landcruiser og de andre
bare trækker igennem pga deres spær, gear etc.

> De sædvanlige...

Ok, så.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 08-08-04 19:54

> [...]

> "frisør-SUV´ere" typisk ikke kan forcere, men hvor Landcruiser og de andre
> bare trækker igennem pga deres spær, gear etc.

Jeg har på intet tidspunkt lagt begrænsninger ind i terrænnet, hvor
off-roaderne skulle køre og hermed være suveræne.

Er det det du gør nu..?... eller trækker du bare i land..?..)

Hr. Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 08-08-04 21:39

> Jeg har på intet tidspunkt lagt begrænsninger ind i terrænnet, hvor
> off-roaderne skulle køre og hermed være suveræne.
> Er det det du gør nu..?... eller trækker du bare i land..?..)

Nu kunne jeg jo godt for diplomatiets skyld trække i land med et par
morsomme bemærkninger.. Men du kender mig jo... That´s not gonna happen..
(medmindre jeg er decideret på vildspor...)

Jeg anholder følgende af dine kommentarer som direkte forkerte.

"Under [...] tøseagtige) off-road-forhold kan en Cayenne sikkert matche en
Landcruiser. (Underforstået - ikke under andre forhold, red.) Til alm
SUV-kørsel (Hertil regnes ikke Landcruiser - men X5 mm., red.) er alle
SUV´er stort set lige gode"

Såfremt du måtte benævne Cayenne Turbo som en SUV, mener jeg allerede at
have tilbagevist, at "alle SUV´ere ikke er "stort set lige gode".
Fremragende eksempler til sammenligning er X5 samt ML, der INTET kan i
sammenligning med Cayenne Turbo.

Jeg mener også at have påvist, at Cayenne Turbo (i direkte
specs-sammenligning som frihøjde, climb-evne, vandkørsel, spær,
reduktionsgear, elektroniske hjælpesystemer etc.) er meget lig med
Landcruiser.

Jeg mener dermed at have sandsynliggjort, at Cayenne Turbo er *langt*
tættere på Landcruiser, end den er på X5, ML etc.

Min egen overbevisning er desuden, at Cayenne Turbo er meget, meget tæt på
den store Landcruiser i "fremkommelighed" - hvis den da overhovedet er
ringere. Det er på ingen måde min opfattelse, at du mente det ved
diskussionens begyndelse.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 09-08-04 08:48

> [...]

> den store Landcruiser i "fremkommelighed" - hvis den da overhovedet er
> ringere. Det er på ingen måde min opfattelse, at du mente det ved

Indklip fra mig:

> En Cayenne er *ikke* designet (deraf navnet SUV) til decideret off-road.

> Den er og bliver en (mere eller mindre heldig) hybrid.

Ordet "decideret" er rimelig rammende på terrænet (efter min mening).

Vi må så have lagt noget forskelligt i "decideret"...)

Hr. Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 09-08-04 11:27

> Ordet "decideret" er rimelig rammende på terrænet (efter min mening).
> Vi må så have lagt noget forskelligt i "decideret"...)

Jep - og i det der med, at Cayenne Turbo er langt ringere end en ny stor
Landcruiser i terrænet. )

--
/Jan W Nielsen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 09-08-04 14:39

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jep - og i det der med, at Cayenne Turbo er langt ringere end en ny stor
> Landcruiser i terrænet. )

Jeg er 100% sikker på, en Landcruiser (
http://www.toyota.de/showroom/land_cruiser_100/kce_2.html ) , da den er
opbygget med stiv ramme, vil holde betydeligt bedre end en Cayenne Turbo i
decideret terræn...

Hr. Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 09-08-04 14:57

> [...]
> opbygget med stiv ramme, vil holde betydeligt bedre end en Cayenne Turbo i

Fint nok - men så taler vi om to forskellige ting.

Jeg skal ikke turde udtale mig om Cayenne Turbos holdbarhed i terræn - men
jeg vil da undre mig meget, hvis Porsche konstruerer noget, der ikke kan
holde til terrænkørsel.....når de netop gør et stort nummer ud af, også at
gøre den til en kompetent terrænbil.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 09-08-04 15:02

> [...]

> holde til terrænkørsel.....når de netop gør et stort nummer ud af, også at

Porsche har *ikke* konstrueret en bil, der kan holde til *decideret*
terrænkørsel.

De har pt. konstrueret den bedste terrængående SUV, hverken mere eller
mindre.

Jeg forsikrer dig om at lortet vil kollapse ved professionel kørsel i
decideret terræn.

Porsches Cayenne (uanset motorstørrelse og konfiguration) kan ikke nå en
potte med stiv ramme til sokkeholderne.

Hr. Bjørn

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 09-08-04 15:08

Bjørn Jørvad wrote:

> Jeg forsikrer dig om at lortet vil kollapse ved professionel kørsel i
> decideret terræn.

Og det behøves ikke engang at være terrænkørsel, førend den begynder at
falde fra sig selv
http://www.motormagasinet.dk/nyheter/index.htm?artid=75099

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 09-08-04 15:18

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Og det behøves ikke engang at være terrænkørsel, førend den begynder at
> falde fra sig selv

.... og så på sådan en dyr potte...)

Ser du priserne (i lande hvor bilpriser er mere realistiske) koster en
standard:

1) Toyota Landcruiser 100 57.500 Euro

2) Porsche Cayenne S 61.512 Euro

3) Porsche Cayenne 48.984 Euro

Hvis man undersøger forskellene er de følgende på Cayenne:

1) Fra Cayenne til Cayenne S --- Bremserne samt muligheden for TipTronic.

2) Fra Cayenne S til Cayenne Turbo ---- Ene og alene motoren.

Nogen gange kan det være en fordel (rent videnmæssigt) at nappe en tysk
webside....)) ... der kan man nemlig selv sammenligne modellerne.

Hr. Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 09-08-04 16:07

> Porsche har *ikke* konstrueret en bil, der kan holde til *decideret*
> terrænkørsel.

Ok - jeg skal ikke turde gøre mig klog på, om den kan holde til "decideret"
terrænkørsel.

> Jeg forsikrer dig om at lortet vil kollapse ved professionel kørsel i
> decideret terræn.

Ok. Man må håbe for Porsche, at de har forsikringssagerne i orden.

> Porsches Cayenne (uanset motorstørrelse og konfiguration) kan ikke nå en
> potte med stiv ramme til sokkeholderne.

I kørsel uden at "brække sammen", mener du. Ja, det skal jeg som sagt ikke
turde gøre mig klog på.

Jeg ved bare, at den i terrænet ikke *i fremkommelighed* står værsentligt
tilbage for Landcruiser.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 09-08-04 16:18

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg ved bare, at den i terrænet ikke *i fremkommelighed* står værsentligt
> tilbage for Landcruiser.

O.k. ... du skal også have bare *lidt* ret...))

Hr. Bjørn

Fra : Cosworth POWER

Dato : 09-08-04 23:47

> Bemærkelsesværdigt, da jeg har oplevet Cayenne på bane en hel dag,
> med 4 personer i, og bremserne var suveræne.

Det kan jeg ikke helt få til at hænge sammen med disse indlæg på vagcars.dk:
http://www.vagcars.dk/forum/topic.asp?TOPIC_ID=52731

Citat:
"Mine forældre ringede i dag til værkstedet, for at høre om det kunne passe
at bilen ikke bremser bedre. De fik følgende svar:
Der var flere som havde klaget over bremserne, men porsche's holdning var et
bilen var en 4x4 og ikke en sportsvogn og derfor behøvede den heller ikke
bremse som en.."

--
Thomas Krath
http://bilimport.tkrath.dk - importguide

Fra : Ukendt

Dato : 10-08-04 00:03

> [...]
et
> bilen var en 4x4 og ikke en sportsvogn og derfor behøvede den heller ikke

Det støtter jo kun det, som jeg siger - nemlig at der efterhånden er mange
rapporter om fadende bremser på Cayenne Turbo.

(Ansatte hos Porsche indrømmer det også)

Noget helt andet er så, at der er en knægt, der æwler om, at hans Focus
bremser bedre. Det kan han glemme alt om.

Cayenne bremser suverænt fra 100 km/t sammenlignet med langt, langt de
fleste personbiler (også hans lamme Focus) - og stadig rigtig godt fra 200
sammenlignet med de fleste personbiler.

Blot bremser den altså ikke "Porsche-style" fra de 200 km/t. Bremserne
fader.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Cosworth POWER

Dato : 10-08-04 00:09

> Noget helt andet er så, at der er en knægt, der æwler om, at hans
> Focus bremser bedre. Det kan han glemme alt om.

Nu står der jo intet om det er en Ford Focus RS eller Ford Focus m.
modificerede bremser, så det kan da sagtens være :)

Fra : Ukendt

Dato : 10-08-04 00:14

> Nu står der jo intet om det er en Ford Focus RS eller Ford Focus m.
> modificerede bremser, så det kan da sagtens være :)

Korrekt - men det er ikke mange RS´ere - eller tunede biler - der kun løber
196/198 km/t.

Det plejer gerne at være husmands-modeller som denne...

http://www.bilmagasinet.dk/nybilsbasen/show_car.asp?id=823

Den Focus bremser ikke så hårdt som Cayenne Turbo fra 100 til 0 km/t.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 10-08-04 00:28

> [...]
>
> http://www.bilmagasinet.dk/nybilsbasen/show_car.asp?id=823
>
> Den Focus bremser ikke så hårdt som Cayenne Turbo fra 100 til 0 km/t.

Der står heller *intet* om fading på bremserne.

Hr. Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 10-08-04 07:38

> Der står heller *intet* om fading på bremserne.

Efter min mening, er dette en særdeles kraftig indikation af, at der er
noget galt med deres bremser.

Hvis det ikke er fading - hvad mon det så er..?

De snakker nok ikke om, at der kommer rust på de bagerste skiver på grund af
manglende brug. I så fald var der ingen grund til at anbefale GT2-bremser,
der bedre kan klare de høje temperaturer og komme af med varmen..

Det virker lidt som om, du ikke har lyst til at få mere at vide om Cayenne.
Hverken om, at den godt kan køre terræn - eller at den ikke har
tilstrækkeligt kraftige bremser.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 10-08-04 10:33

> [...]

Cayenne.
> Hverken om, at den godt kan køre terræn - eller at den ikke har

Hvordan kan du tro det..?

Den kan ikke måle sig med en potte med stiv ramme. Utroligt du ikke kan
forstå det.

Mht. bremserne, kom med noget mere sagligt end de 2 forkølede indlæg i en
dansk VAG-klub...?

Hvis potten virkelig *har* et problem, vil jeg stærkt mene at både det
amerikanske og tyske marked vil reagere ganske højlydt.

Hr. Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 10-08-04 11:35

> Cayenne.

> Hvordan kan du tro det..?

Fordi du tilsyneladende regner de informationer, som jeg/vi finder til dig
som ubetydelige.

> Den kan ikke måle sig med en potte med stiv ramme. Utroligt du ikke kan
> forstå det.

Hvis du gør dig den umage faktisk at læse det, som jeg skriver, så vil du
forstå, at jeg ikke udtaler mig om stive rammer.

Jeg udtaler mig om, hvorvidt en Cayenne Turbo står afgørende tilbage for en
Landcruiser i disciplinen "fremkommelighed". Det gør den ikke.

Jeg udtaler mig desuden om, hvorvist Cayenne har "problemer" med bremserne.
Det har den.

> Mht. bremserne, kom med noget mere sagligt end de 2 forkølede indlæg i en
> dansk VAG-klub...?

Jeg har nu kommet med en række forskellige informationer.

For det første forskellen i "braking performance" fra 100 km/t og 200 km/t i
sammenligning med X5-topmodellen. Her fremgår det, at de dyre elektroniske
løsninger og gode undervogn sikrer Cayenne Turbo en sejr i nedbremsning fra
100 km/t - men at fading sender den 30 meter længere frem fra 200 km/t.

For det andet har jeg henvist til en (af de flere) anmeldelser, hvor
motorjournalister mener, der er "problemer".

For det tredje har Thomas nu henvist til en side, hvor såvel Porsche-ejere
som Porsche-ansatte drøfter bilens manglende "stopping-power".

Hvad mere vil du have..? De eneste du selv har frembragt af dokumentation
for din egen holdning er... din egen holdning. Det vil jeg umiddelbart
betegne som ligeså "forkølet".

> For det andet har
> Hvis potten virkelig *har* et problem, vil jeg stærkt mene at både det
> amerikanske og tyske marked vil reagere ganske højlydt.

Nøgle-ordet her er "problem". Hvad vil det sige, at "potten" har et
problem..?

Den lever ganske givet op til sikkerheds-foreskrifterne, da den bremser
bedre end mange "frisør-sportsvogne". Men den lever ikke op til
motorjournalisternes forventninger, den lever ikke op til de mere sportsligt
orientedede kunders forventninger, man skifter desuden bremser på den i tide
og utide på værkstederne. Ydermere er Porsche nået dertil, hvor de officielt
anbefaler danske kunder at få andre bremser på, hvis de vil køre
sportsligt.. DET sker næppe på en ny 911´er.

Jeg mener, at man enten skal være slemt Porsche-religiøs, leve i
"drømme-land" eller have svært ved at indrømme, at man er blevet klogere for
ikke at se pointen her.

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 10-08-04 14:08

"Jan W Nielsen" <intet svar> skrev i en meddelelse

KLIP

> Fordi du tilsyneladende regner de informationer, som jeg/vi finder til dig
> som ubetydelige.

Både og.

> Hvis du gør dig den umage faktisk at læse det, som jeg skriver, så vil du
> forstå, at jeg ikke udtaler mig om stive rammer.

Nej det gør du ikke, men jeg har hele tiden talt om professionelt
brug/off-road.

> Jeg udtaler mig om, hvorvidt en Cayenne Turbo står afgørende tilbage for
en
> Landcruiser i disciplinen "fremkommelighed". Det gør den ikke.

Hvis du lader Cayenne sætte dagsordenen, har du ret.

Det er åbenbart det du vil.

Jeg lader Landcruiseren sætte dagsordenen (det gør man, når man taler
professionel off-road) og vil Cayennen falde skilt ad.

Du er den eneste (journalist) som 2 + 2 være 5. Alle andre inddeler off-road
i SUV (soft-potter) og Stiv-ramme (hardcore off-road).

> Jeg udtaler mig desuden om, hvorvist Cayenne har "problemer" med
bremserne.
> Det har den.

Din Opel har problemer med motoren. Jeg kan godt finde 2 indlæg som påstår
det.

Det er *ikke*, efter min mening, dybdeborende journalistik.

> [...]
fra
> 100 km/t - men at fading sender den 30 meter længere frem fra 200 km/t.

Jeg nægter at tro der opstår fading på en Cayenne ved alm.
"journalist-nedbremsnings-test".

Det ville være udskreget som en katastrofe i *mindst* Tyskland, hvor potten
dagligt kører særdeles hurtig motorvejskørsel.

> Jeg mener, at man enten skal være slemt Porsche-religiøs, leve i
> "drømme-land" eller have svært ved at indrømme, at man er blevet klogere
for
> ikke at se pointen her.

Nej det skal man nu ikke, men man skal være komplet tosset, hvis man tror,
en SUV er en sportsvogn med samme egenskaber på landevej som en 996 og
off-road-egenskaber som en decideret bil skabt til det som en Landcruiser.

Det er åbenbart det, de danske brugere/købere af Cayenne er.

Hr. Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 10-08-04 14:34

> jeg har hele tiden talt om professionelt
> brug/off-road.

Nu er "professionelt brug/off-road" jo et vidt begreb, som kan gøre det
svært at måle gyldigheden af påstanden.

Jeg tager udgangspunkt i din generelle holdning til Cayenne Turbo -
eksempelvist følgende udsagn:

"Til alm.. SUV-kørsel er alle SUV´er (RAV4 samt Cayenne) stort set lige
gode"

Dette er hamrende forkert.

> Du er den eneste (journalist) som 2 + 2 være 5. Alle andre inddeler
off-road
> i SUV (soft-potter) og Stiv-ramme (hardcore off-road).

Øhh.. 2+2.. og fem..?!

Som jeg har sagt en 5-10 gange, så tager jeg ikke udgangspunkt i
konstruktionsformen - men i bilens evne til at komme frem.

> Din Opel har problemer med motoren. Jeg kan godt finde 2 indlæg som påstår
> det. Det er *ikke*, efter min mening, dybdeborende journalistik.

Så er vi vist henne i nærheden af det blinde øje, tror jeg.

I øvrigt kommer min uddannelse ikke sagen ved, IMO.

> Det (ikke-optimale bremser, red.) ville være udskreget som en katastrofe i
*mindst* Tyskland, hvor potten dagligt kører særdeles hurtig
motorvejskørsel.

Det tror jeg såmænd ikke. Den bremser jo fint - så længe man ikke
sammenligner den med andre rigtigt hurtige biler. Hvordan skulle det så ikke
se ud med en Toyota Avensis 2,4, der kommer med tre passagerer og 200
km/t...?

> [...]
> off-road-egenskaber som en decideret bil skabt til det som en Landcruiser.
> Det er åbenbart det, de danske brugere/købere af Cayenne er.

Det tror jeg nu ikke, nogen gør - men jeg ved det ikke.

Har du i øvrigt stadig ikke fundet nogen dokumentation - eller bare noget
der ligner - for at Landcruiser er så meget bedre i terrænet...?

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 10-08-04 14:40

"Jan W Nielsen" <intet svar> skrev i en meddelelse

KLIP

> Har du i øvrigt stadig ikke fundet nogen dokumentation - eller bare noget
> der ligner - for at Landcruiser er så meget bedre i terrænet...?

Dens holdbarhed overstiger Cayennes med indtil flere hestelængder.

Jeg mener at erindre, jeg har sagt at Cayenne ikke kan holde
(vridningsmæssigt) til det samme som en Landcruiser.

Det kan den heller ikke, da Landcruiseren er med stiv ramme (komplet anden
og professionel off-road-opbygning) og Cayenne er med selvbærende karrosse.

Tagen du en alm. dansk mudderpøl, er de sikkert lige gode.

Hvem af potterne er i øvrigt højest, når en "vandpyt" skal forceres..?

Hr. Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 10-08-04 14:49

> Dens holdbarhed overstiger Cayennes med indtil flere hestelængder.

Dokumentation - eller noget der ligner...?

> Jeg mener at erindre, jeg har sagt at Cayenne ikke kan holde
> (vridningsmæssigt) til det samme som en Landcruiser.

Og den sammenligning har jeg aldrig kommenteret, hvorfor det ikke er et emne
til diskussion - med mig.

Jeg har derimod sagt, at Cayenne Turbo har et stift karosseri, da det skal
kunne tumle så mange kilo med så høje hastigheder - og da den skal kunne
køre i terrænet. Jeg ved positivt, at Porsche har brugt stor energi på at
optimere de ting ved bilen - men - for tiende gang - jeg har ikke
sammenlignet det punkt med Landcruiser, så det nytter ikke, at du vil dreje
snakken derover.

Der blev fremført en række forkerte påstulater om Cayenne Turbo, som jeg har
imødegået - og det er det.

(At der så er nogle, der ikke vil høre er svært at gøre noget ved)

> Hvem af potterne er i øvrigt højest, når en "vandpyt" skal forceres..?

Det må du da vide, nå du er så sikker i din sag..?

Såvidt jeg ved, har de samme høøjde - i hvert fald er det kun 1-2 cm i
forskel. Jeg kikkede på tallene tidligere - men gider ikke igen bruge tiden
på at finde dem.

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 10-08-04 14:57

> [...]

> Såvidt jeg ved, har de samme høøjde - i hvert fald er det kun 1-2 cm i
> forskel. Jeg kikkede på tallene tidligere - men gider ikke igen bruge

Det er så fint med mig.

Jeg gider heller ikke bruge så meget mere energi på en SUV, når jeg
alligevel går efter en 996.

Priserne er ved at være gunstige i Tyskland..

Hr. Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 10-08-04 17:43

> Jeg gider heller ikke bruge så meget mere energi på en SUV, når jeg
> alligevel går efter en 996.

Det forstår mand - fantastisk bil.

> Priserne er ved at være gunstige i Tyskland..

Ikke dårligt.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 10-08-04 00:46

"Cosworth POWER" <tkrath@SLEThotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Nu står der jo intet om det er en Ford Focus RS eller Ford Focus m.
> modificerede bremser, så det kan da sagtens være :)

Det er da også for dårligt at verdens bedste off-roader og baneracer i en og
samme indpakning faktisk kun er en avanceret SUV....)

Hr. Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 10-08-04 07:42

> Det er da også for dårligt at verdens bedste off-roader og baneracer i en
og
> samme indpakning faktisk kun er en avanceret SUV....)

Kan du mon blive enig med dig selv..

Sagen er, at den er en kapabel off roader, der ikke bremser på linie med
andre "super-biler." Dette er fint i tråd med en række "rapporter" og ganske
som jeg har skrevet hele tiden.

1) Du har ikke ret i, at den står langt tilbage for Landcruiser.

2) Du har heller ikke ret i, at den " kan *bremse* og blive *ved* med det.".

Det er ingen skam at blive klogere.. ))

--
/Jan W Nielsen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 10-08-04 10:31

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse

KLIP

> 1) Du har ikke ret i, at den står langt tilbage for Landcruiser.

Jow.

> 2) Du har heller ikke ret i, at den " kan *bremse* og blive *ved* med
det.".

Jeg har ikke oplevet andet´og jeg lægger ikke så meget i de henviste indlæg
fra Thomas.

Jeg skal nok undersøge sagen og ikke blot henholde mig til ovennævnte.

Men jeg undersøger sagen herfra, kan du og Thomas så ikke finde nogen
tyske...?

Det undrer mig utroligt at man ikke på hjemmemarkedet har blæst jeres nævnte
"probelemer" op i skyerne.

> Det er ingen skam at blive klogere.. ))

Det har du helt ret i...

Hr. Bjørn

Fra : Cosworth POWER

Dato : 10-08-04 11:15

> Men jeg undersøger sagen herfra, kan du og Thomas så ikke finde nogen
> tyske...?

Hvorfor er danske ejere og en dansk Porsche mekaniker ikke godt nok?? Tror
du kun det er den "danske" udgave der har problemet?

> Det undrer mig utroligt at man ikke på hjemmemarkedet har blæst jeres
> nævnte "probelemer" op i skyerne.

Fordi Porsche Danmark forsøger at undgå det ved at skifte det hele på
garantien uden vrøvl?

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 10-08-04 14:12

"Cosworth POWER" <tkrath@SLEThotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvorfor er danske ejere og en dansk Porsche mekaniker ikke godt nok??

Nej.

> Tror
> du kun det er den "danske" udgave der har problemet?

Det må du jo kunne svare mig på..?

> Fordi Porsche Danmark forsøger at undgå det ved at skifte det hele på
> garantien uden vrøvl?

Det vil jeg spørge Porsche DK om.

De 20 til 30 potter, der er solgt i DK og sikkert bliver brugt til lege
996-kører i, siger ikke en hujende fis om alvorlige problemer, men
udelukkende at en søn og en formodet ejer totalt har misforstået konceptet.

Dette vil jeg holde fast i (som værende særdeles tvivlsomme danske rygter)
indtil andet er fremkommet fra de store markeder.

Dernæst, hvad gør man i Tyskland og hovedmarkedet USA..?

Hr. Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 10-08-04 14:38

> Nej.

Ok - imponerende.

> [...]
> 996-kører i, siger ikke en hujende fis om alvorlige problemer, men
> udelukkende at en søn og en formodet ejer totalt har misforstået

Måske skyldes det, at der er nogle, der i de danske nyhedsgrupper fortæller
vidt og bredt, at "den kan *bremse* og blive *ved* med det."...?

Måske tør de heller ikke køre i terrænet, fordi de også har læst, at den
ikke kan komme frem på andet end alm. grusveje.. *LOL*

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 10-08-04 14:42

"Jan W Nielsen" <intet svar> skrev i en meddelelse

KLIP

> Måske skyldes det, at der er nogle, der i de danske nyhedsgrupper
fortæller
> vidt og bredt, at "den kan *bremse* og blive *ved* med det."...?

:)

Fra : Cosworth POWER

Dato : 10-08-04 15:17

> Det vil jeg spørge Porsche DK om.

Nu har du haft hele dagen til at spørge dem - hva' siger MLA så?

Udover to personer der kender/er i familie med ejere af Cayenne Turbo, så
udtaler en Porsche mekaniker sig også! Men en Porsche mekaniker ved
selvfølgelig ikke noget om Porsche.....

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 10-08-04 15:39

"Cosworth POWER" <tkrath@SLEThotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Nu har du haft hele dagen til at spørge dem - hva' siger MLA så?

Jeg skal først til Porsche om små 10 dage for at se den nye model.

Så skal jeg nok spørge dem, der måtte være tilstede.

> Udover to personer der kender/er i familie med ejere af Cayenne Turbo, så
> udtaler en Porsche mekaniker sig også! Men en Porsche mekaniker ved
> selvfølgelig ikke noget om Porsche.....

Det vil vise sig...........

Hr. Bjørn

Fra : Henrik B.

Dato : 10-08-04 15:40

"Cosworth POWER" <tkrath@SLEThotmail.com> skrev i en meddelelse

> udtaler en Porsche mekaniker sig også! Men en Porsche mekaniker ved
> selvfølgelig ikke noget om Porsche.....

Ikke nødvendigvis...

M.v.h.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 10-08-04 15:42

KLIP

'> Ikke nødvendigvis...

Samtidig sidder jeg altså heller ikke og ringer til Porsche i tide og utide
for at afgøre vore små hyggelige diskussioner her.

Hr. Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 10-08-04 17:49

> Ikke nødvendigvis...

Men han ved nok noget om, hvorvidt der er kunder, der henvender sig med
problemet - eller ej.

Du mener måske heller, der nu er "sælig bestyrket mistanke mod Cayenne" i
"sagen om muligt underdimensionerede bremser"..?

--
/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 11-08-04 00:49

> Men han ved nok noget om, hvorvidt der er kunder, der henvender sig med
> problemet - eller ej.

Måske, måske ikke....

> Du mener måske heller, der nu er "sælig bestyrket mistanke mod Cayenne" i
> "sagen om muligt underdimensionerede bremser"..?

Noget kunne tyde på det. Mikkel syntes ihvertfald at det "lød meget
interessant at kigge nærmere på..".
Personligt har jeg jo tidligere røflet Touareg'en for, efter min mening,
dårlige bremser.

M.v.h.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 11-08-04 00:58

KLIP

> Noget kunne tyde på det. Mikkel syntes ihvertfald at det "lød meget
> interessant at kigge nærmere på..".

Det ville være yderst interessant at få "problemet" af- eller bekræftet.

Er der noget om snakken, bør det frem i lyset meget hurtigt.

Der kører jo en del på de tyske motorveje (ikke blot som konepotter).

Mon vi er ved at komme frem til en MB-taxa-bremselignende situation..?

Hr. Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 11-08-04 07:37

> Er der noget om snakken, bør det frem i lyset meget hurtigt.
> Der kører jo en del på de tyske motorveje (ikke blot som konepotter).

Jeg tror ikke, det giver problemer på de tyske motorveje. Man laver jo
praktisk taget aldrig en 200-0 km/t - men måske blot en 220-90 km/t, og det
gør den stadig meget godt...

Den lange fart-reduktion fra 200 og helt ned til 0 gør den mindre godt (end
de andre rigtigt rå biler), men formentlig stadig bedre end en tilældig alm
bil, der også kører 220 km/t - for eksempel en Passat 1,8 T.

Noget sikkerhedsmæssigt problem, tror jeg ikke, der er..... men der er et
sporsligt problem.. og der et et økonomisk problem for de kunder, der skal
have bremser skiftet før "normal" tid.

---
/Jan W Nielsen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 11-08-04 11:33

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse

KLIP

> Noget sikkerhedsmæssigt problem, tror jeg ikke, der er..... men der er et
> sporsligt problem.. og der et et økonomisk problem for de kunder, der skal
> have bremser skiftet før "normal" tid.

Det er så helt fint.

Men lever potten ikke op til, hvad Porsche mener den skal ifbm. deres
markedsføring, ser jeg nu en betydeligt problem.

Hr. Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 11-08-04 07:34

> Noget kunne tyde på det. Mikkel syntes ihvertfald at det "lød meget
> interessant at kigge nærmere på..".

Jeg håber da meget, de kigger på det.

Indtil nu har man kun hørt, hvor fantastisk den kører - og det gør den også
(når man tager i betragtning, hvad det er for en bil) - men det ville være
rart med et kritisk blik på de forskellige ting.

> Personligt har jeg jo tidligere røflet Touareg'en for, efter min mening,
> dårlige bremser.

Man skal i Cayenne Turbo køre meget hurtigt, før man oplever det. Fra 100-0
km/t er den suveræn. Og i nedbremsning fra 180-90 km/t er den også suveræn..

Om den har de samme bremser som i Touareg'en, aner jeg ikke.

/Jan W Nielsen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 11-08-04 11:37

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> (når man tager i betragtning, hvad det er for en bil) - men det ville være
> rart med et kritisk blik på de forskellige ting.

Kan kun være enig med dig heri.

PS: Jeg kan også slide Völlens bremser meget hurtigt, jeg skal blot køre
"fuld gas og bremse...fuld gas og bremse" hele tiden, så er
husmandsracerklodserne slidt op på 'no time'.

Det mener jeg ikke kan levetiden på bremserne kan klandres for.

Hr. Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 10-08-04 11:52

fremkommelighed, red.)

> Jow.

Ok - jeg bøjer mig i støvet for dine solide argumenter og din overbevisende
dokumentation.

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 10-08-04 14:13

> fremkommelighed, red.)

> Ok - jeg bøjer mig i støvet for dine solide argumenter og din
overbevisende
> dokumentation.

Så bøjer jeg mig for din enorme viden om selvbærende karrosser og stive
rammer og ditto bagaksler.

Hr. Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 10-08-04 14:39

> Så bøjer jeg mig for din enorme viden om selvbærende karrosser og stive
> rammer og ditto bagaksler.

Du er ikke alene døv - du er også blind..

(Troede ellers, jeg havde sagt, at jeg alene forholder mig til, at den
kommer frem som en ægte 4WD i terrænet, og du (også) var forkert på den, da
du begyndte at snakke om, at alle SUV´ere er dirka lige gode.)

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 10-08-04 14:42

"Jan W Nielsen" <intet svar> skrev i en meddelelse

KLIP

Fra : Henrik B.

Dato : 10-08-04 15:44

"Jan W Nielsen" <intet svar> skrev i en meddelelse

> Du er ikke alene døv - du er også blind..

Faktum er, at en Cayenne, sammenlignet med en 'Cruiser vil flexe som en
fjeder, kom det til rigtigt terræn. Altså jungle, skov, bakker, over stammer
m.m. Det er fysisk umuligt at lave en selvbærende karosse lige så stiv som
en rammekonstruktion. Gjorde man det, ville svejsningerne revne alle
steder - med tiden.

> (Troede ellers, jeg havde sagt, at jeg alene forholder mig til, at den
> kommer frem som en ægte 4WD i terrænet,

Mit enormt gode forslag vil være at få f.eks. Bilmagasinet til at lave en
direkte sammenligning mellem en LC100 og en Cayenne - i rigtigt 4x4-terræn.

M.v.h.

Fra : Morten From Sønderga~

Dato : 10-08-04 16:22

On Tue, 10 Aug 2004 16:43:55 +0200, "Henrik B."
<saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote:

>Faktum er, at en Cayenne, sammenlignet med en 'Cruiser vil flexe som en
>fjeder, kom det til rigtigt terræn. Altså jungle, skov, bakker, over stammer
>m.m.

Det er ikke nødvendigvis en ulempe at bilen kan flexe ved
terrænkørsel, Mercedes UniMog er bygget så rammen kan vride sig 15
grader for at øge akslernes vandring i svær terræn. Kabine og lad er
så monteret så de ikke bliver påvirket af vridningen.

>Det er fysisk umuligt at lave en selvbærende karosse lige så stiv som
>en rammekonstruktion. Gjorde man det, ville svejsningerne revne alle
>steder - med tiden.

Er det ikke blot et spørgsmål om at opbygge kasossen lidt som en
spaceframe? Prøv at google efter "foers ibex", det må også kunne laves
i en knap så ekstrem grad.

>Mit enormt gode forslag vil være at få f.eks. Bilmagasinet til at lave en
>direkte sammenligning mellem en LC100 og en Cayenne - i rigtigt 4x4-terræn.

Ja, de har jo før testet 4wd med Per Bertelsen bag rattet, men der var
hverken LandCruiser eller Cayenne med.

--
Morten F. Søndergaard
Land Rover 90 TD '87

Fra : Ukendt

Dato : 10-08-04 17:53

> Faktum er, at en Cayenne, sammenlignet med en 'Cruiser vil flexe som en
> fjeder, kom det til rigtigt terræn.

Det ved jeg intet om - men skulle bilen "knække sammen", så håber jeg, at
Porsche har forsikret sig, således at de ikke står med de store regninger
efterhånden som kunderne kommer ind med deres sammenbrækkede biler..

> Mit enormt gode forslag vil være at få f.eks. Bilmagasinet til at lave en
> direkte sammenligning mellem en LC100 og en Cayenne - i rigtigt
4x4-terræn.

Det ville være spændende - forudsat begge havde terrændæk på - og forudsat
der var tale om Cayenne Turbo med luft.

Interessant kunne det også være, at have en X5 med - eller en anden SUV -
for de er jo alle omtrent lige gode i terræn.. )

--
/Jan W Nielsen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 10-08-04 00:20

"Cosworth POWER" <tkrath@SLEThotmail.com> skrev i en meddelelse
KLIP

> Det kan jeg ikke helt få til at hænge sammen med disse indlæg på
vagcars.dk:
> http://www.vagcars.dk/forum/topic.asp?TOPIC_ID=52731

Har du læst svarene Thomas..?

Naturligvis kan der til samtlige Porscher tilkøbes bedre bremser.

Man kan jo blot købe nogle med flere stempler eller sågar kevlarskiver.

Der står *intet* om fading.

Hr. Bjørn

Hr. Bjørn

Fra : Cosworth POWER

Dato : 10-08-04 00:30

> Naturligvis kan der til samtlige Porscher tilkøbes bedre bremser.
>
> Man kan jo blot købe nogle med flere stempler eller sågar
> kevlarskiver.

Det kan der til alle biler, men det er ikke det jeg svarer på. Du skriver:
"Bemærkelsesværdigt, da jeg har oplevet Cayenne på bane en hel dag, med 4
personer i, og bremserne var suveræne.

Mit indlæg viser at det ikke holder når du bruger bilen til hverdag.
Endvidere skriver Jan at bilen bremser fint nok fra 100-0 kmt, men når det
kommer til større opbremsninger, f.eks. 200-0 kmt, så holder den ikke.
Dette skyldes varmen, som bremserne ikke er i stand til at få væk.

> Der står *intet* om fading.

Følgende er citeret fra et af indlæggene:
"Resultatet af at de bliver varme er, at der danner sig en glas agtig
overflade på dem.
Dette bevirker at de bremser væsentligt dårligere.

Årsagen til at de bliver så ekstrem varme, er at de ikke er ventilerede.
(altså med huller i.) Dette pga. det er en offroader og der vil ved
"mudderkørsel" komme til at sidde alt for meget skidt i skiverne.

Porsche skifter bremserne så længe der er garanti på bilen, men når dette er
over, er det for egen regning. Alternativet til de bremser du skriver om, er
jo Porsches egne kulfiber bremser. (ca. 130-150.000 kr.)"

Den glasagtige overflade er det der også omtales som fading og er skrevet af
en person som har kørt i Cayenne Turbo flere gange. Det oprindelig indlæg
er lavet af en gut, hvis forældre ejer et eksemplar!!

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 10-08-04 00:42

"Cosworth POWER" <tkrath@SLEThotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det kan der til alle biler, men det er ikke det jeg svarer på. Du
skriver:
> "Bemærkelsesværdigt, da jeg har oplevet Cayenne på bane en hel dag, med 4
> personer i, og bremserne var suveræne.

Det har jeg sandelig også og Møller er mit vidne og medkører.

> [...]
> kommer til større opbremsninger, f.eks. 200-0 kmt, så holder den ikke.
> Dette skyldes varmen, som bremserne ikke er i stand til at få væk.

De 200 km/t blev måske ikke nået, men jeg forsikrer dig for, det var uhyre
tæt på (hele dagen).

> [...]
> en person som har kørt i Cayenne Turbo flere gange. Det oprindelig indlæg
> er lavet af en gut, hvis forældre ejer et eksemplar!!

Jeg kan ikke genkende det, men vil naturligvis spørge til det ved kommende
sammenkomst.

Hvordan mærker man fading med det avancerede bremsesystem..for jeg kan ikke
tro det mærkes op i pedalen.
Systemet bør selv "hjælpe" til (nøjagtigt som min Volvo gør det?..?

Hr. Bjørn

Fra : John Sahl

Dato : 10-08-04 01:05

Bjørn Jørvad wrote:
> Hvordan mærker man fading med det avancerede bremsesystem..for jeg
> kan ikke tro det mærkes op i pedalen.
> Systemet bør selv "hjælpe" til (nøjagtigt som min Volvo gør det?..?

Nu er det her kun en Honda Civic Type-R men der var ingen
tvivl når bremserne fadede, de kunne ganske simpelt ikke klare
mosten når bilen blev smidt rundt på Randers Køreteknisk
Anlæg (Vi kørte kun 3-4 omgange af gangen hvor efter den
fik lov at køle af...)

http://www.mandezonen.dk/billeder/hondabremser.jpg

Selv om det kun er en 200Hk bil, burde bremserne være
bedre. Når man følger tråden her kan jeg ikke undlade at
veje jeres udsagn op imod hinanden. Thomas og Jan W.
har i mine øjne en ret god sag, så jeg tenderer mod at give
dem sejren...

Kan vi så komme videre?

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : Ukendt

Dato : 10-08-04 07:55

> Selv om det kun er en 200Hk bil, burde bremserne være
> bedre.

Når man taler 300 hk biler, gælder det samme. Du kan køre tage pusten fra
bremserne på praktisk talt alle gadebiler. I hvert fald også en S60 R.

Man oplever blot ikke fadingen som på min egen Vectra, da den stadig har et
kollosalt bid, selvom den kun bremser med 70 procent af sin styrke. Den
aktiverer stadig ABS´en fra 100 km/t. Men man kan mærke det på måden pedalen
føles (blød) - og hvis du kører konstant endnu hurtigere, kan man decideret
måle det på, at han kommer "skævt" ind i svinget, selvom man bremser samme
sted, som da bremserne havde deres fulde styrke

Golf R32 forbløffede motorjournalisterne ved, at déns bremser blev ved med
at have stort bid, da den blev sammenlignet med de andre 250 hestes
power-GTI´ere. (Den har skiver og kalibre fra Phaeton.)

> Kan vi så komme videre?

Der står *INTET* om fading på VAG-klubbens side..

--
/Jan W Nielsen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 10-08-04 10:36

KLIP

> Kan vi så komme videre?

Ikke før end vi har høje mislyde fra enten det amerikanske eller tyske
marked.

*Jeg* kan ikke tro at Porsche ville slippe godt fra dårlige bremser i hele
den *etablerede* bilpresse......

Hr. Bjørn

Fra : John Sahl

Dato : 10-08-04 10:44

Bjørn Jørvad wrote:
> *Jeg* kan ikke tro at Porsche ville slippe godt fra dårlige bremser i
> hele den *etablerede* bilpresse......

Den daglige brugers oplevelser betyder nu mere for mig
end pressens udtalelser.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 10-08-04 10:44

KLIP

> Den daglige brugers oplevelser betyder nu mere for mig
> end pressens udtalelser.

Så skal du ikke købe så meget som én eneste bil/potte.

Jeg er sikker på, du kan finde 2 forkølede og utilfredse sønner, der brokker
sig over fatters potte.

Hr. Bjørn

Fra : John Sahl

Dato : 10-08-04 10:52

Bjørn Jørvad wrote:
> Så skal du ikke købe så meget som én eneste bil/potte.

Mine egne oplevelser vægter højest af alle

> Jeg er sikker på, du kan finde 2 forkølede og utilfredse sønner, der
> brokker sig over fatters potte.

Selvfølgelig..

Fra : N/A

Dato : 10-08-04 10:54

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 10-08-04 10:54

KLIP

> Mine egne oplevelser vægter højest af alle

Naturligvis, vi mænd er irrationelle, når der står nyt legetøj på
indkøbssedlen bilkøb....)

Cayenne kan gå hen og give bagslag, da markedet tror, den kan sammenlignes
med en 911 (996).

Således har jeg altid sagt, en SUV er ikke interessant, men en 996 må gerne
falde ned i "indkøbskurven).

At nogen kan finde på at give (i DK) 2,5 mill. kr. for en skovmandspotte,
når man for samme penge kan købe en 996, er mig en gåde.

Hr. Bjørn

Fra : John Sahl

Dato : 10-08-04 11:18

Bjørn Jørvad wrote:
> At nogen kan finde på at give (i DK) 2,5 mill. kr. for en
> skovmandspotte, når man for samme penge kan købe en 996, er mig en
> gåde.

Se deri kan jeg ikke være uenig. 996'eren er også
Porschen jeg ville vælge.

Fra : Ukendt

Dato : 10-08-04 11:38

> Jeg er sikker på, du kan finde 2 forkølede og utilfredse sønner, der
brokker
> sig over fatters potte.

Sjovt som ejeres mening nogle gange er det evigt sande - og andre gange bare
er "forkølede".

Sjovt er det også, at motorjournlisters mening nogle gange er "forkølede" og
at det dér er ejernes mening, der er det evigt sande.

Skal det forståes således, at en vurdering kun er kvalificeret, hvis den er
lig med din..?

)

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 10-08-04 14:14

> [...]

KLIP

> Skal det forståes således, at en vurdering kun er kvalificeret, hvis den

Overhovedet ikke.

Viser der sig seriøse klager fra enten Tyskland eller USA, skal jeg være den
første til at bøje mig i støvet.

Hr. Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 10-08-04 14:41

> Viser der sig seriøse klager fra enten Tyskland eller USA, skal jeg være
den
> første til at bøje mig i støvet.

Ok - det er taget til efterretning, at klager fra danske kunder, skuffede
internationale anmeldere, mystiske bremselængder i sammenligninger med X5 og
udmeldinger fra folk ved Porsche ikke er nok for dig.

Du bliver svær at gøre klogere fremover.

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 10-08-04 14:44

"Jan W Nielsen" <intet svar> skrev i en meddelelse

KLIP

> Du bliver svær at gøre klogere fremover.

Ja, på useriøse grundlag.

Men, så er det jo godt, vi har dig...

Hr. Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 10-08-04 14:51

> Ja, på useriøse grundlag.
> Men, så er det jo godt, vi har dig...

Ja, for jeg er meget useriøs.

Jeg beklager, at jeg har indhentet så megen dokumentation og ikke kun har
henvist til min egne subjektive opfattelser.

Jeg skal nok prøve at gøre det bedre næste gang.

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 10-08-04 15:04

"Jan W Nielsen" <intet svar> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg skal nok prøve at gøre det bedre næste gang.

Arrrgg .... jeg ser frem til at de tyske medier kommer med
klager/indvendinger omkring Cayennes evner til at bremse.

I mellemtiden kan du læse denne dames oplevelser. Jeg har godt nok hang til
og anvender et andet urmærke fra hendes hjemland.

http://www.manager-magazin.de/magazin/artikel/0%2C2828%2C245838%2C00.html

Hr. Bjørn

Fra : Jesper

Dato : 10-08-04 16:20

"Bjørn Jørvad" wrote:

> I mellemtiden kan du læse denne dames oplevelser. Jeg har godt nok hang til
> og anvender et andet urmærke fra hendes hjemland.
>
> http://www.manager-magazin.de/magazin/artikel/0%2C2828%2C245838%2C00.html

Ja, så hellere et udmærke fra samme koncern...nemlig Zenith! Det er der noget
mere klasse over end Ebel

--
Mvh. Jesper

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 10-08-04 16:22

"Jesper @tdcadsl.dk>" <"JesperM<remove> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ja, så hellere et udmærke fra samme koncern...nemlig Zenith! Det er der
noget
> mere klasse over end Ebel

Skulle jeg endelig have et andet ur, blev det nok et Panerai...)

Hr. Bjørn

Fra : Jesper

Dato : 10-08-04 16:38

"Bjørn Jørvad" wrote:

> Skulle jeg endelig have et andet ur, blev det nok et Panerai...)

Nej, nej, nej. Alt for stort og skrumlet Har en af mine kammerater, og
det er ikke lige min stil, men det er da stadig et flot ur.

Nu er vi vist lidt OT, men stadig et spændende emne. Er der egentlig et
ur-forum?

--
Mvh. Jesper

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 10-08-04 16:40

"Jesper @tdcadsl.dk>" <"JesperM<remove> skrev i en meddelelse

KLIP

> Nej, nej, nej. Alt for stort og skrumlet Har en af mine kammerater, og
> det er ikke lige min stil, men det er da stadig et flot ur.

Ved siden af min G/S Sub har du ret.

Jeg synes nu alligevel, det er flot, specielt med "bøjlen" over kronen.

> Nu er vi vist lidt OT, men stadig et spændende emne. Er der egentlig et
> ur-forum?

Naturligvis .... http://www.vintageure.dk ...

Hr. Bjørn

Fra : Jesper

Dato : 10-08-04 16:46

"Bjørn Jørvad" wrote:

> Ved siden af min G/S Sub har du ret.

G/S?...det er varmt, og min hjerne er ikke så hurtig lige nu

> Jeg synes nu alligevel, det er flot, specielt med "bøjlen" over kronen.

Det er jo lige som varetegnet for Panerai

> Naturligvis .... http://www.vintageure.dk ...

Oh ja...men mente her på Usenet?

--
Mvh. Jesper

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 10-08-04 16:52

"Jesper @tdcadsl.dk>" <"JesperM<remove> skrev i en meddelelse

KLIP

> G/S?...det er varmt, og min hjerne er ikke så hurtig lige nu

Det tror jeg sgútte på.... .... men o.k. da, Guld/Stål.

> Det er jo lige som varetegnet for Panerai

Du mener vel: "er blevet det"...

> Oh ja...men mente her på Usenet?

Ikke mig bekendt, men man kan jo altid ty til dk.forbruger ...

Orv, vi er godt nok OT.

Hr. Bjørn

Fra : Jesper

Dato : 10-08-04 17:02

"Bjørn Jørvad" wrote:

> Det tror jeg sgútte på.... .... men o.k. da, Guld/Stål.

Nååhh...sad lige og tænke på et specielt mærke

> Du mener vel: "er blevet det"...

Tja...husker ikke lige hvornår det blev introduceret, men det er en del
år siden.

> Orv, vi er godt nok OT.

Skidt...tråden var alligevel løbet langt ud

--
Mvh. Jesper
GMT II

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 10-08-04 17:07

"Jesper @tdcadsl.dk>" <"JesperM<remove> skrev i en meddelelse

KLIP

> Nååhh...sad lige og tænke på et specielt mærke

Det gjorde du vel..

> Tja...husker ikke lige hvornår det blev introduceret, men det er en del
> år siden.

Blev Radiomir ikke introduceret i 1956 med bøjlen..?

> Skidt...tråden var alligevel løbet langt ud

Har vi det ikke herligt, her i dk.fritid.bil...?...))

Hr. Bjørn
G/S Sub analog mekanisk
Original Volvo digital elektrisk
Original Renault digital elektrisk
Original Nissan digital elektrisk

Fra : Jesper

Dato : 10-08-04 17:16

"Bjørn Jørvad" wrote:

> Blev Radiomir ikke introduceret i 1956 med bøjlen..?

Aner det virkelig ikke Panerai har (som antydet) ikke min helt store
interesse, hvorfor jeg ikke kender til hele deres historie.

> Har vi det ikke herligt, her i dk.fritid.bil...?...))

Det skal der vel være plads til? Så længe der ikke er en "rigtig" gruppe at
"futte" overi!

--
Mvh. Jesper
Som mest er til de mekaniske

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 10-08-04 18:48

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 10-08-04 18:51

> [...]

KLIP

> Det skal der vel være plads til? Så længe der ikke er en "rigtig" gruppe

Tjaee ... Gruppen har efter min mening altid været ret så fleksibel.

> Som mest er til de mekaniske

Hvad ellers...... det andet var jo blasfemi (men er nu ved at blive
samlerobjekter).

Hr. Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 10-08-04 07:49

> Hvordan mærker man fading med det avancerede bremsesystem..for jeg kan
ikke
> tro det mærkes op i pedalen.

Du mærker det ved, at din bremselængde bliver længere og længere. Hvis du
kører "seriøst", vil du opleve, at dit bremsepunkt for enden af langsiden
skal flyttes længere væk fra svinget, for at du får den rigtige
indgangsvinkel.

> Systemet bør selv "hjælpe" til (nøjagtigt som min Volvo gør det?..?

Hvordan det..?

--
/Jan W Nielsen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 10-08-04 10:38

> [...]

> kører "seriøst", vil du opleve, at dit bremsepunkt for enden af langsiden
> skal flyttes længere væk fra svinget, for at du får den rigtige

Der blev kørt seriøst til på KTI og ingen mærkede bare antydningen af
dårligere bremser.

Jeg kan ikke forestille mig at potten ville blive mere udsat end *den* dag
på banen.

Den øger selv automatisk bremsetrykket og samtidig logger den evt.
overophedede skiver/bremser.

Jeg skal spørge om logningen i en Cayenne.

Hr. Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 10-08-04 11:42

> Der blev kørt seriøst til på KTI og ingen mærkede bare antydningen af
> dårligere bremser.

Enten blev der ikke kørt "seriøst" eller også kan "gæsterne" ikke køre bil.

Enhver dygtig sports-chauffør kan mærke, når en bremse bliver så varm, at
det påvirker nedbremsningen - og så varme bliver de HELT sikkert, hvis der
bliver kørt "seriøst" på en lille bane som KTI.

Spørgsmålet er så, om vi mener det samme, når vi siger "seriøst".

Sæt en racerkører til at køre omgangstider i 15 minutter, så skal du
dælen-dule-me se fading.

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Niels Skaaning

Dato : 10-08-04 12:35

> [...]
> det påvirker nedbremsningen - og så varme bliver de HELT sikkert, hvis der
> bliver kørt "seriøst" på en lille bane som KTI.

Ja, man kan gerne se det på røgen fra bremseklodserne :).

NS

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 10-08-04 14:17

"Jan W Nielsen" <intet svar> skrev i en meddelelse

KLIP

> Sæt en racerkører til at køre omgangstider i 15 minutter, så skal du
> dælen-dule-me se fading.

Sådan én kørte konstant hpt-laps i 30 minutter med potten fyldt op af
gæster.

Efterfølgende blev én af salgsfolkene bedt om at køre en mindre tur på
landevejen, så bremserne kunne køle af.

Hvorfor mon han skulle det..og hvorfor mon danske sønner/ejere ikke gør det.
Det er vel de samme som kører 2 timer med bundskrald og direkte kører en
potte med turbo i garage..?

Hr. Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 10-08-04 07:47

> Naturligvis kan der til samtlige Porscher tilkøbes bedre bremser.

Det kan der til alle biler.

Sagen er, at du nu - ved de Porsche-ansattes svar - har fået nogle meget
kraftige indikationer af, at det IKKE er rigtigt, at Cayenne Turbo ""kan
*bremse* og blive *ved* med det.".

> Der står *intet* om fading.

1) Hvis ikke du mener, det er fading, de skriver om, hvad mener du så det
er...?

2) Hvad mener du, at "fading betyder"....?

--
/Jan W Nielsen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 10-08-04 10:40

> [...]

> Sagen er, at du nu - ved de Porsche-ansattes svar - har fået nogle meget
> kraftige indikationer af, at det IKKE er rigtigt, at Cayenne Turbo ""kan

Jeg har også fået information om, fra omtalte ansatte, at Cayenne ikke er en
racerbil (hvilket mange fejlagtigt tro), men en mere eller mindre heldig
SUV.

Der må da dukke noget op i den etablere bilpresse Jan..?

Hr. Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 10-08-04 11:44

> Jeg har også fået information om, fra omtalte ansatte, at Cayenne ikke er
en
> racerbil (hvilket mange fejlagtigt tro

Der er ikke snakket om racerbil herfra. Ergo er den betragtning irrelevant i
denne diskussion.

Du skriver, at den "kan *bremse* og blive *ved* med det."

Du var ganske enkelt ikke velinformeret på området.

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 10-08-04 14:18

"Jan W Nielsen" <intet svar> skrev i en meddelelse

KLIP

> Du skriver, at den "kan *bremse* og blive *ved* med det."

Det kan den også, men alt kan ødelægges.

Det nærmer sig tåbeligt ordkløveri.

> Du var ganske enkelt ikke velinformeret på området.

Så er det da godt, vi har dig..og indernettet...

Hr. Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 10-08-04 14:44

> Det nærmer sig tåbeligt ordkløveri.

Jep - men jeg henviste til, at der var kritik af pottens bremseegenskaber,
og at der var tale om dens fading flere steder.

Dette kunne ikke forstås af en række skribenter - herunder dig.

Nu er det dokumenteret i et rimeligt omfang, IMO - og nu snakker vi om, at
"alt kan ødelægges".

Der har ikke før været den slags klager hos Porscher før - og det sker
sjældent på andre biler i samme klasse - evt. de store Mercedes´er etc.

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 10-08-04 16:07

> [...]
>
> Der har ikke før været den slags klager hos Porscher før - og det sker
> sjældent på andre biler i samme klasse - evt. de store Mercedes´er etc.

Jeg har d.d. talt med Mikkel Thomsager på Bilmagasinet - om Jeres lille
"tvist".

Følgende er løseligt refereret fra samtalen:

"Eneste kontakt med en Cayenne, blev ikke til noget. Bilen blev "grounded",
p.g.a. den ikke kunne bremse. Forklaringen lød på slidte bremser m.m.".

"Jeg er ikke ét sekund i tvivl om at en Landcruiser klarer sig bedre i
terræn. Den har en stiv ramme og den er væsentlig kraftigere i bunden end en
Cayenne. En Landcruiser er en ægte 4x4".

Mikkel var desuden interesseret i diskussionen, og mente at f.eks. Carsten
Lemche eller John Sørensen måske vil "kigge ind" og deltage i debatten.

Jeg foreslog en sammenlignende test af de to - i terræn. Med mulig
deltagelse af et par stykker eller tre herindefra. Tidsmæssigt var
muligheden der ikke i øjeblikket. Men vi er jo tålmodige mennesker.

M.v.h.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 10-08-04 16:13

KLIP

> Men vi er jo tålmodige mennesker.

Bestemt...

Just say when.

PS: Skulle lige vinke farvel til min legekammerat. Der har været
velgørenhedsdag i klubben i dag (med bl.a. gratis benzin...)

Hr. Bjørn

Fra : Henrik B.

Dato : 10-08-04 16:27

> PS: Skulle lige vinke farvel til min legekammerat. Der har været
> velgørenhedsdag i klubben i dag (med bl.a. gratis benzin...)

Nogen har det sgu for nemt...

M.v.h.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 10-08-04 16:34

KLIP

> Nogen har det sgu for nemt...

Tjaee ... han kørte med en 9-årig cancerramt dreng.

Hr. Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 10-08-04 18:00

> "Eneste kontakt med en Cayenne, blev ikke til noget. Bilen blev
"grounded",
> p.g.a. den ikke kunne bremse. Forklaringen lød på slidte bremser m.m.".

Hmm.. Tør vi sige, at bremserne har været for varme - og dermed skulle
skiftes..?

> [...]
en
> Cayenne. En Landcruiser er en ægte 4x4".

Gad vide hvad Mikkel egentlig ved om bunden i de to - og om han taler en
Cayenne Turbo med off road-pakken..?

Desuden har jeg kun - og med vilje sagt - at den ikke er *væsentligt'
bagefter en landcruiser i terræn.

> Mikkel var desuden interesseret i diskussionen, og mente at f.eks. Carsten
> Lemche eller John Sørensen måske vil "kigge ind" og deltage i debatten.

Interessant - gad vide, hvad de kunne bidrage med..?

> Jeg foreslog en sammenlignende test af de to - i terræn. Med mulig
> deltagelse af et par stykker eller tre herindefra. Tidsmæssigt var
> muligheden der ikke i øjeblikket. Men vi er jo tålmodige mennesker.

Det kunne absolut være spændende.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 04-08-04 23:44

> Nej - i alt andet end de "specielle situationer", og de er ikke i flertal

> Europatur. Porsche Cayenne har MÅSKE 5-10 procent ringere
terrænegenskaber -
> men lever jo i en HELT anden verden i ALT andet.

Det Hollandske site "trekkers" kårer i øvrigt Toureg og Cayenne Turbo til de
bedste trækkere.

Her er hvad Trock World skriver om bilens off road-egenskaber:

"For starters, it has a 2.7:1 low range set of gears, with a locking center
differential. An optional off-road package brings (blandt andet) a locking
rear differential.) With the automatic air suspension, Cayenne has a maximum
of 10.75 inches of ground clearance (Det samme som Land Cruiser), which
means it can ford close to 22 inches of water ."

Dørene i bilen er vandtætte i bunden, så der ikke kommer vand ind på
hulvtæpperne, når du kører i mere end ½ meter vand.

Her er en anden test:

"Astonishing on-road performance for a 4x4, handling to match, yet very
capable off-road. Well made from expensive materials, the V6 looks
affordable "

--
/Jan W Nielsen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 02-08-04 21:51

> [...]

> Alternativt kunne man købe en Audi Allroad, Volvo AWD eller lign. Men
> selvom de ikke er ligeså store, er de så hurtigere eller bedre off-road?

En Cayenne er det bedste kompromis af samtlige SUV´er.

Intet slår en Landcruiser eller engelsk sumppotte i terrænnet.

> Som jeg ser det, kan folk ikke lide Cayenne fordi det er en Porsche.
> Hvis Tuareg havde samme undervogn og Turbo motor, ville den nok være
> mere respekteret - som en VW.

En Cayenne er en salgsmæssig/overlevelsesmæssig genistreg fra Porsches side.

Holder du af Porsche, vil du aldrig anerkende en Cayenne som værende en
*rigtig* Porsche.

Jeg har kørt hele programmet på alm. vej samt på bane og naturligvis Cayenne
i terrænet.

996´eren er mit aldeles favoritvalg.

PS: Boxster er hurtigere på bane end Cayenne.

Hr. Bjørn

Fra : No1

Dato : 04-08-04 16:36

> PS: Boxster er hurtigere på bane end Cayenne.

Normal Boxster (ikke S) og Cayenne Turbo?

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 04-08-04 18:49

"No1" <nospamplz@removeentireaddress.mars> skrev i en meddelelse

KLIP

> Normal Boxster (ikke S) og Cayenne Turbo?

En Boxster tager svingene betragteligt bedre en sådan skovmandsraket.

En Cayenne er ingen sports-/racervogn.... ikke engang lyden er en Porsches
(efter min mening).

En Porsche er og bliver bedst med en halmpressermotor.

Hr. Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 04-08-04 19:03

> Intet slår en Landcruiser eller engelsk sumppotte i terrænnet.

Men kun marginalt.

> Holder du af Porsche, vil du aldrig anerkende en Cayenne som værende en
> *rigtig* Porsche.

Ideologi. .-)

> 996´eren er mit aldeles favoritvalg.

Det forståes.

> PS: Boxster er hurtigere på bane end Cayenne.

Det kommer an på, hvilken bane som vi taler om.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 04-08-04 20:58

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse

KLIP

> Men kun marginalt.

Ha .... kør du en tur ud i det rigtige terræn med hvilken som helst SUV af
hvilket som helst mærke.

Lortet rasler ubehjælpeligt fra hinanden.

Tror du mig ikke, så spørg enhver off-road-freak/specialist.

Jeg var selv sammen med en sådan (Porsche havde hyret ham) til turen i
marken med Cayennerne...

> Ideologi. .-)

Det har også en vis betydning, når talen falder på slige mærkevarer.

924, 928 og 944 blev heller aldrig anerkendt 100% hos entutiasterne..)

> Det kommer an på, hvilken bane som vi taler om.

Naturligvis, da hverken Boxter eller 996 (trods tilvalg/standard 4S) er
konstrueret til at køre på andet end plan vej.

Hr. Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 04-08-04 23:12

> Ha .... kør du en tur ud i det rigtige terræn med hvilken som helst SUV af
> hvilket som helst mærke.
> Lortet rasler ubehjælpeligt fra hinanden.

Det er klart, at du skal have noget,d er minder om en traktor, hvis du
konstant vil køre op og ned af store skrænter i en grusgrav. Det er rigtige
biler jo ikke lavet ti. Så dur kun en GD´er, Landrover eller lign.

Men jeg talte evne til at "komme igennem". Der er Cayenne Turbo lige i
hælene på de absolut bedste.

> Jeg var selv sammen med en sådan (Porsche havde hyret ham) til turen i
> marken med Cayennerne...

De der fyre vil jo gerne have at de bare kan bukke et eller andet og så
rette det ud med en hammer, når de kommer hjem. Kender selv en af slagsen.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 04-08-04 23:39

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse

KLIP

> Men jeg talte evne til at "komme igennem". Der er Cayenne Turbo lige i
> hælene på de absolut bedste.

Det også aldeles overkill at teste en Cayenne (SUV) og en
Landcruiser/engelsk sumppotte på samme "bymenneskevenlige" pladdersø og
småskrænt.

> De der fyre vil jo gerne have at de bare kan bukke et eller andet og så
> rette det ud med en hammer, når de kommer hjem. Kender selv en af slagsen.

Måske motorjournalisterne burde tage lidt ved lære og ikke lefle for
importørerne (for at få en tur i potten)...))

Hr. Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 04-08-04 23:51

slagsen.

> Måske motorjournalisterne burde tage lidt ved lære og ikke lefle for
> importørerne (for at få en tur i potten)...))

Det skal jeg ikke turde sige - men jeg påpeger bare, at der er klart, at du
ikke køber en Cayenne Turbo for at bruge den som traktor. Det kan en alm
Landcruiser jo heller ikke holde til - menmindre du bygger den om - og så
vælger du en gammel Landcruiser i stedet.

Moderne luksus-Landcruisere bliver ikke brugt til den slags, uden at de får
siftet en lang række komponenter. Det er defor, de der freaks har skabt et
helt marked for andre dele - til også Landcruiser.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 05-08-04 00:11

> [...]

> siftet en lang række komponenter. Det er defor, de der freaks har skabt et
> helt marked for andre dele - til også Landcruiser.

Vi venter så spændt at se Cayenne fortrænge de "gamle drenge" fra det
professionelle off-road-marked (i ombygget udgave)...))

Hr. Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 05-08-04 08:26

> Vi venter så spændt at se Cayenne fortrænge de "gamle drenge" fra det
> professionelle off-road-marked (i ombygget udgave)...))

Den har nok ikke prisen til den slags underholdning "for smedelærlinge".

Samtidig skal vi huske på, at vi ikke se mange store luksus-landcruisere i
grusgravene... og det er jo dé to biler, vi snakker om, ikke..?

Den store Landcruiser og Cayenne Turbo er begge for store, for tunge og for
dyre til DET game.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 05-08-04 12:19

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse

KLIP

> Den har nok ikke prisen til den slags underholdning "for smedelærlinge".

Nu er Danmark vist ikke hovedmarkedet for Porsches biler.

De lande, hvor de er det, er prisen ikke det afgørende.

High performance biler som Porsche, Ferrari osv. sælger stort set kun de
biler, der er "faldet" af båndet til Danmark..

Hr. Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 05-08-04 14:06

> Nu er Danmark vist ikke hovedmarkedet for Porsches biler.

Nej, det er korrekt.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 05-08-04 18:56

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> wrote in message

> [...]
> Landcruiser jo heller ikke holde til - menmindre du bygger den om - og så
> vælger du en gammel Landcruiser i stedet.

Så er det da mærkeligt, at jeg blev inviteret ud i en grusgrav for at prøve
de to Cayenner, Porsche mente vel at de var kapable til det.
Men nej: begge fik ødelagt bundpladerne i en lille grusgrav med små buler og
ingen store sten, men hvad kan man forlange af en plast-undervogn Og så
koster en ordentlig undervognsbeskyttelse i letmetal eller stål med det
rigtige mærke på en bondegård med hel besætning, så jeg vil holde fast på,
at Cayannen er en "byjeep" der ikke kan tåle at køre i grøften.

Og så er den stor og klodset, men da skæg at køre på asfalt bane med fuld
last, her kan Brembo-bremserne godt holde fast, Porsche har som så mange
andre fået sat deres eget mærke på.
Men mon jeg ikke kan give den baghjul i gøjen.
--
Møller

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 04-08-04 23:55

On Thu, 5 Aug 2004 00:12:28 +0200, "Jan W. Nielsen" <intetsvar> wrote:

>Det er klart, at du skal have noget,d er minder om en traktor, hvis du
>konstant vil køre op og ned af store skrænter i en grusgrav. Det er rigtige
>biler jo ikke lavet ti. Så dur kun en GD´er, Landrover eller lign.

Og der er GD'er heller ikke alt for gode.
Flemming Jacobsen

Fra : Ukendt

Dato : 05-08-04 08:26

> Og der er GD'er heller ikke alt for gode.

Det undrer mig meget.

Hvorfor ikke..?

--
/Jan W Nielsen

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 05-08-04 20:25

On Thu, 5 Aug 2004 09:26:26 +0200, "Jan W. Nielsen" <intetsvar> wrote:

>Det undrer mig meget.
>
>Hvorfor ikke..?

Har bare hørt fra folk jeg kender i forsvaret at den i mange situationer
hvor at det kan stå slemt til, faktisk kommer til kort. og det samme med
Eaglesne som går i stykker for et godt ord.
Flemming Jacobsen

Fra : Ukendt

Dato : 09-08-04 08:36

> Har bare hørt fra folk jeg kender i forsvaret at den i mange situationer
> hvor at det kan stå slemt til, faktisk kommer til kort.

Man kan køre alting fast, hvis man ikke ved, hvad man laver - eller hvis
terrænet er for svært.

Men jeg tror nu nok, den stadig er blandt de bedste - og bedre end mange af
de 2½ ton tunge SUV´ere.

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 09-08-04 12:28

On Mon, 9 Aug 2004 09:36:28 +0200, "Jan W Nielsen" <intet svar> wrote:

> [...]
>terrænet er for svært.
>
>Men jeg tror nu nok, den stadig er blandt de bedste - og bedre end mange af

Det kan vi så godt blive enige om.

Men har dog hørt om engang at det lykkedes nogle at få kørt 3 GD'er fast
da de skulle hjælpe hinanden fri *G*. Så måtte en af forsvarets større
køretøjer ud og trække dem fri.
Flemming Jacobsen

Fra : Ukendt

Dato : 09-08-04 13:13

> Men har dog hørt om engang at det lykkedes nogle at få kørt 3 GD'er fast
> da de skulle hjælpe hinanden fri *G*. Så måtte en af forsvarets større
> køretøjer ud og trække dem fri.

Ja, der er mange gode historie.

Værnepligtige kan jo køre en PMV fast på en alm dansk sandstrand...

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 09-08-04 13:46

On Mon, 9 Aug 2004 14:13:12 +0200, "Jan W Nielsen" <intet svar> wrote:

>Ja, der er mange gode historie.
>
>Værnepligtige kan jo køre en PMV fast på en alm dansk sandstrand...

Eller begraver en Leo 2 i en mudderpøl :)
Flemming Jacobsen

Fra : Morten From Sønderga~

Dato : 09-08-04 17:13

On Mon, 09 Aug 2004 13:27:30 +0200, "Thunderbird [7100]"
<praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> wrote:

>Men har dog hørt om engang at det lykkedes nogle at få kørt 3 GD'er fast
>da de skulle hjælpe hinanden fri *G*.

Det er fordi der er for dårligt bjærgningsgrej på bilerne, de
militærkøretøjer jeg har set har der kun været en stålwire til at
trække med og det er ikke ret godt. En bil der først sidder fast kan
ikke bare trækkes fri, den skal rykkes fri og prøver man det med en
wire går det galt. Det er meget bedre med kraftig tovværk (mindst 24
mm nylon) eller en rigtig trækstrop. Jeg har har en 9 meter strop med
20 % elasticitet, det er sagen. Man spænder den imellem bilerne og
sørger for at der er et par meters slup og så starter trækkøretøjet
lidt "friskt" og vupti bilen er fri.

--
Morten F. Søndergaard
Land Rover 90 TD '87

Fra : Morten From Sønderga~

Dato : 09-08-04 17:05

Problemet med forsvarets GD'er er vel dels at de ikke har voldsom
kraftig motor, og at dækkene skal slides helt ned til mindste mål og
glatte dæk og mudder er en dårlig coctail.

>Man kan køre alting fast, hvis man ikke ved, hvad man laver - eller hvis
>terrænet er for svært.

Ja, når man høre folk sige at deres XYZ 4wd er verdens bedste
firehjultrækker, fordi den har aldrig siddet fast, så kan man kun sige
at det er fordi de ikke har prøvet hårdt nok.

>Men jeg tror nu nok, den stadig er blandt de bedste - og bedre end mange af
>de 2½ ton tunge SUV´ere.

Ja, den er ikke helt ringe, selvom den ikke har voldsom meget
akselvandring.
--
Morten F. Søndergaard
Land Rover 90 TD '87

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 06-08-04 21:05

No1 wrote:

> Er der ikke noget med at en Turbo model faktisk er rimelig hurtig? Jeg
> tror godt den kan banke en Boxster på en racerbane.

Det skal jeg ikke kunne sige, men jeg har svært ved at forestille
mig at 2 tons, højt tyngdepunkt og stor frihøjde kan være et match
for en letvægter der ligger "nede på jorden" med tyngdepunktet
mellem hjulene.. Anyway, det var 911 gutterne jeg snakkede om..

> [...]
> den praktisk. Nej, det er ikke en Ferrari Enzo, men derfor behøver den
> ikke at være ubrugelig. Det er et kompromis.

Ja, et kompromis på samme måde som de der flyver-biler fra
60'erne, der hverken var særligt gode som flyvemaskiner og heller
ikke som biler. I mine øjne sætter Cayennen sig midt mellem en 3-4
stole ved ikke rigtigt at være nogen af delene..

> Hvis du skulle køre til alperne på skitur 5 mennesker, hvilken anden bil
> ville du så køre i stedet? Måske skal der ikke køres offroad, men så på
> tilsneede veje.

En Mitsubishi Evo, Subaru Impreza eller min personlige favorit, en
Lancia Delta Integrale..

> Hvilken anden bil ville du hellere trække en bådtrailer
> eller lign med?

Hvis jeg skipper Cayennen til fordel for en Integrale, så har jeg
råd til en kajplads..

> Som jeg ser det, kan folk ikke lide Cayenne fordi det er en Porsche.
> Hvis Tuareg havde samme undervogn og Turbo motor, ville den nok være
> mere respekteret - som en VW.

Mit problem med Cayennen er at den er en umulighed. Den forsøger
at kombinere egenskaber fra nogle biltyper der er direkte
modstridende, og derfor ender den med at blive et tåbeligt
kompromis.

Tuareg'en? Don't get me started..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 07-08-04 01:28

> [...]
> for en letvægter der ligger "nede på jorden" med tyngdepunktet
> mellem hjulene.. Anyway, det var 911 gutterne jeg snakkede om..

Ok - læs på det amerikanske "Porsche owners site". På en deres bane kan
Boxter ikke følge med.

> [...]
> ikke som biler. I mine øjne sætter Cayennen sig midt mellem en 3-4
> stole ved ikke rigtigt at være nogen af delene..

Korrekt - det er et kompromis - men de er sluppet mere heldigt fra det, end
alle andre, der har forsøgt tilsvarende.

> En Mitsubishi Evo, Subaru Impreza eller min personlige favorit, en
> Lancia Delta Integrale..

Men ikke til off road og med 3 ton på krogen, vel..? Det var jo lige det med
kompromisets svære kunst.

> Hvis jeg skipper Cayennen til fordel for en Integrale, så har jeg
> råd til en kajplads..

He.he.. Korrekt.

> Mit problem med Cayennen er at den er en umulighed. Den forsøger
> at kombinere egenskaber fra nogle biltyper der er direkte
> modstridende, og derfor ender den med at blive et tåbeligt
> kompromis.

Tåbeligt..???

Det ser ud til at store dele af verden er uenig med dig.

Sagen er, at alle i dagligdagen anvendelige biler er et kompromis. At tage
udgangspunkt i andet er det samme som i Michelin-guiden at anmelde
is-deserter fra fine franske restauranter - med kostpyramiden som
udgangspunkt - det rene nonsens. Det giver ingen mening.

Anmeld bilerne for hvad de er. Tag udgangspunkt i virkeligheden og ikke i
ideologien, IMO.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 07-08-04 09:14

Jan W Nielsen wrote:

> Ok - læs på det amerikanske "Porsche owners site". På en deres bane kan
> Boxter ikke følge med.

Jo, men det er jo nok noget med vægt/effekt forhold, at sætte en
200 kg amerikaner bag rattet i en Cayenne har mindre indflydelse
på vægt/effektforholdet end det har hvis han klemmer sig ned i en
Boxter..

> Korrekt - det er et kompromis - men de er sluppet mere heldigt fra det, end
> alle andre, der har forsøgt tilsvarende.

Jamen er der andre der har forsøgt det samme? Mig bekendt er
Cayennen den første "softroader" der også er blevet udråbt til at
være "racerbil".

Hvis jeg kigger på det segment Cayennen henvender sig til, så er
Range Rover en af konkurrenterne hvor Cayennen er kongen på vejen
mens Range R. dominerer i terrænet. Samme resultat opnår mod
Landcruiser. Så er der BMW X5, Mercedes ML, Tuareg, *der* mener
jeg Cayennen har sin berettigelse, som den bedste af den flok, men
det gør den ikke til hverken en god offraoder eller en god
racerbil, blot til "bedre end de andre softroadere"..

> Men ikke til off road og med 3 ton på krogen, vel..? Det var jo lige det med
> kompromisets svære kunst.

...og herved er vi tilbage ved mit oplæg, at den egentlig ikke er
*rigtigt god* til noget som helst.

> Tåbeligt..???

Ja.

> Det ser ud til at store dele af verden er uenig med dig.

Kan du sige "livsstil", der er næppe tale om objektivitet.

> Sagen er, at alle i dagligdagen anvendelige biler er et kompromis.

Det er jeg ikke enig med dig i. Jeg ser ikke biler som BMW M5 og
Audi RS6 som et kompromis - de er de mest rendyrkede "executive"
biler der findes, og de er rigtigt gode til det de sigter efter,
at bringe erhvervslivets mellemledere frem og tilbage hurtigt og
sikkert. Toyota Hiace er rendyrket rettet mod håndværkere. Der er
masser af biler der er "kompromisløse", rettet specifikt mod noget
bestemt og derfor optimale til netop det formål. Hvis Porsche en
dag finder på at de vil lave en Cardemomme som skal være det
ultimative kompromis mellem en M5 og en Hiace, så vil de i mine
øjne også være en tåbelighed, da de to biltyper er modstridende..

> Anmeld bilerne for hvad de er.

Okay, hvad mener du en Cayenne *er*? Racerbil? Offroader? Konebil?
Cafédyt?

> Tag udgangspunkt i virkeligheden og ikke i
> ideologien, IMO.

Det er da præcis det jeg gjorde med mit oplæg.

--
Hygge..
Thomas

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 07-08-04 10:12

> [...]
> 200 kg amerikaner bag rattet i en Cayenne har mindre indflydelse
> på vægt/effektforholdet end det har hvis han klemmer sig ned i en

Ohh, yeah.. Super Size Me..

> Jamen er der andre der har forsøgt det samme?

Ja, da. Masser. VI har lige siddet og snakket om X5.

> Hvis jeg kigger på det segment Cayennen henvender sig til, så er
> Range Rover en af konkurrenterne hvor Cayennen er kongen på vejen
> mens Range R. dominerer i terrænet.

Hvorfra henter du, at Cayenne (på samme dæk) er så meget ringere i
terrænet - end de andre kapable SUV´ere som for eksempel den store
luksus-Landcruiser..? (Hvis du da mener det?)

Den har jo alt det, der skal til: Stor frihøjde,
undervogns-stål-beskyttelse, højt kuftindtag, vandtætte døre, spær på både
langs og tværs, reduktionsgear, ikke for store udhæng for og bag,
descend-kontrol så du ikke skal sidde på bremsen hele tiden, PTS (deres
elektroniske traktions-fordelingssystem), luft-undervogn, etc, etc, etc. Det
er altså ikke bare en Suzuki Vitara på steroider, det her..

> ..og herved er vi tilbage ved mit oplæg, at den egentlig ikke er
> *rigtigt god* til noget som helst.

Nej, men den er bedre end nogen anden bil til dén "ti-kamp", som dén er
konstrueret til.

> Kan du sige "livsstil", der er næppe tale om objektivitet.

Hvad er mere objektivt - det er sgu da altsammen livsstil.

> Det er jeg ikke enig med dig i. Jeg ser ikke biler som BMW M5 og
> Audi RS6 som et kompromis - de er de mest rendyrkede "executive"
> biler der findes, og de er rigtigt gode til det de sigter efter.

Det er da nogle møg langsomme skøjter på en racerbane. En M5 kan jo ikke
engang nakke en Saxo på JyllandsRingen. Bilen er et kompromis mellem sport
og limosine. Cayenne er et kompsomis mellem sport, off road og limosine. Du
kan (næsten) ikke jo biler, der ikke er kompromis.

Vi fjerne os lidt fra diskutionens udgangspunkt - men min pointe er, at
Cayenne blot ikke er en eet eller to-kæmper. Det er måske en 3-kæmper. Det
er ikke mindre en sportsmand - det er blot en anden slags sportsmand, IMO.

> Okay, hvad mener du en Cayenne *er*? Racerbil? Offroader? Konebil?
> Cafédyt?

Det har jeg så forklaret ovenfor.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 07-08-04 12:57

Jan W Nielsen wrote:

> Ja, da. Masser. VI har lige siddet og snakket om X5.

Jeg tænkte faktisk lidt på X5'eren, men de slår ikke helt så hårdt
på tromme for det sportslige som Porsche gør med Cayennen..
www.bmw.de skriver noget med "kraftfuld, dynamisk og fleksibel"
mens www.porsche.de skriver at Cayenne Turbo er "det ultimative
udtryk for Porsches performanceprincipper, kompromisløs
sportslig...".

Ovenstående er oversat fra
<http://www.bmw.de/de/produkte/automobiles/x5/index.html> og
<http://content2.eu.porsche.com/prod/cayenne/cayenneturbo.nsf/deugerman/highlightsintro>

Personligt synes jeg Porsche slår større brød op end de kan bage
og det er derfor jeg fokuserer på det..

> Hvorfra henter du, at Cayenne (på samme dæk) er så meget ringere i
> terrænet - end de andre kapable SUV´ere som for eksempel den store
> luksus-Landcruiser..? (Hvis du da mener det?)

Det er udelukkende udfra de sammenlignende tests jeg har set, det
kan sagtens tænkes at dækmonteringen er forklaringen..

> [...]
> elektroniske traktions-fordelingssystem), luft-undervogn, etc, etc, etc. Det
> er altså ikke bare en Suzuki Vitara på steroider, det her..

Det er jeg klar over og jeg tror Porsche har lavet det ultimative
i "Range Rover"-klassen, dvs. biler der tilbringer det meste af
deres liv med asfalt under hjulene på steder hvor det primært går
ligeud, med lejlighedsvise afstikkere til mudrede græsplæner når
hestetraileren skal bugseres på plads til ridestævner..
Sportsvogne? No way! Offroadere? Heller ikke!

> Nej, men den er bedre end nogen anden bil til dén "ti-kamp", som dén er
> konstrueret til.

Ja.

> Det er da nogle møg langsomme skøjter på en racerbane. En M5 kan jo ikke
> engang nakke en Saxo på JyllandsRingen. Bilen er et kompromis mellem sport
> og limosine.

BMW's baneracer har da alle dage været M3'eren, ikke M5'eren..

> [...]
> er ikke mindre en sportsmand - det er blot en anden slags sportsmand, IMO.

Okay.

--
Hygge..
Thomas

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 07-08-04 14:26

> Jeg tænkte faktisk lidt på X5'eren, men de slår ikke helt så hårdt
> på tromme for det sportslige som Porsche gør med Cayennen..

Den er heller ikke nær så velkørende.

[Snip - andre betragtninger, der ikke vedrører kernen idet, som jeg mener
noget om]

> Det er udelukkende udfra de sammenlignende tests jeg har set, det
> kan sagtens tænkes at dækmonteringen er forklaringen..

Hvilke tests er det..?

> Det er jeg klar over og jeg tror Porsche har lavet det ultimative
> i "Range Rover"-klassen.

Gå heller ikke fejl af Range Rover. Når journalisterne ikke lige fucker et
eller andet op, fordi de ikke slår anti-spin fra, så gør den det også meget
fint. Man kan ikke sammenligne en Range Rover med en X5. De to biler har
INTET med hinanden at gøre off road. Det er tydeligt for enhver, der kikker
specs og "udstyr" på en Range Rover og en X5.

> BMW's baneracer har da alle dage været M3'eren, ikke M5'eren..

Men nu nævnte du jo selv M5 som en kompromisløs bil. Det er den ikke - og
det er M3 jo heller ikke. Men nok om dem side af snakken, hvis det står til
mig..

Vi kan nok være uenige om, hvorvidt Cayenne Turbo er en fed bil - og der er
den ene mening jo lige så god som den anden...

Men er vi også uenige om, at det er for dumt at sammenligne Cayenne med X5,
når vi skal klassificere de store firehjulstrækkere off road egenskaber...?

--
/Jan W Nielsen

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 08-08-04 16:45

Jan W Nielsen wrote:

> Hvilke tests er det..?

Top Gear, Bilmagasinet, hvad jeg nu ellers er faldet over..

> [...]
> INTET med hinanden at gøre off road. Det er tydeligt for enhver, der kikker
> specs og "udstyr" på en Range Rover og en X5.

Det har jeg vist heller ikke lige påstået..

> Men nu nævnte du jo selv M5 som en kompromisløs bil. Det er den ikke - og
> det er M3 jo heller ikke. Men nok om dem side af snakken, hvis det står til
> mig..

Jeg mener nu stadig en M5 er kompromisløs til det den er bygget
til at være, en fantastisk "executive-cruiser". Den er ikke slået
op til at være andet end det den er, BMW kalder den ikke en racer,
den rolle lader de M3 om.

> Vi kan nok være uenige om, hvorvidt Cayenne Turbo er en fed bil - og der er
> den ene mening jo lige så god som den anden...

Jeg synes den er en tåbelig konstruktion, selv om din
"tikæmper-analogi" giver en del mening.

> Men er vi også uenige om, at det er for dumt at sammenligne Cayenne med X5,
> når vi skal klassificere de store firehjulstrækkere off road egenskaber...?

Hverken Cayenne eller M5 er i mine øjne offroadere.

--
Hygge..
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 08-08-04 19:40

> Det har jeg vist heller ikke lige påstået..

Ok..

> Jeg mener nu stadig en M5 er kompromisløs til det den er bygget
> til at være, en fantastisk "executive-cruiser".

Ok - jeg anerkender, at den er rigtig god til den "to-kamp", der hedder
"sportslighed" og "limousine-hed".

Jeg mener dog også, at Cayenne Turbo er rigtig god til den "tre-kamp", der
hedder "sportslighed" og "limousine-hed" og "off-road-hed".

> Jeg synes den er en tåbelig konstruktion, selv om din
> "tikæmper-analogi" giver en del mening.

3-kæmper-analogi. He-he..

X5,
egenskaber...?

> Hverken Cayenne eller M5 er i mine øjne offroadere.

Hvad angår M5 og off road er vi i hvert fald helt enig. )

--
/Jan W Nielsen

Fra : Morten From Sønderga~

Dato : 08-08-04 13:32

On Sat, 7 Aug 2004 11:11:48 +0200, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

>Den har jo alt det, der skal til: Stor frihøjde,
>undervogns-stål-beskyttelse,

>højt kuftindtag,

Hvor højt? jeg kunne ikke finde noget om det på Porsche's hjemmeside

>vandtætte døre,

Det er jo ikke nødvendigvis nogen fordel, ved kørsel i dybt vand er
det en fordel at lade dørene stå på klem så bilen står fast i stedet
for at flyde og vandet løber jo ud når man kommer på fast grund igen.

>spær på både
>langs og tværs, reduktionsgear,

>ikke for store udhæng for og bag,

Angrebsvinklen på ca 30 grader er nu ikke imponerende.

>descend-kontrol så du ikke skal sidde på bremsen hele tiden,

Decend-kontrol er efter min mening kun en nødløsning til biler uden
reduktionsgear. Jeg bruger normalt ikke bremsen ved nedkørsler, det er
kun ved nedkørsler i sindsyg kategorien, det kan være en fordel at
lade bilen krybe ned på bremsen.

Men alt i alt er det jo fuldstændigt ligegyldigt om den egner sig til
terrænkørsel, den bliver jo alligevel ikke udsat for noget der er
vildere end en smule sne på villavejen.

--
Morten F. Søndergaard
Land Rover 90 TD '87

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 08-08-04 14:22

> Hvor højt? jeg kunne ikke finde noget om det på Porsche's hjemmeside

Kan jeg ikke huske - men bilen kører problemfrit i over ½ meter vand.

> Det er jo ikke nødvendigvis nogen fordel, ved kørsel i dybt vand er
> det en fordel at lade dørene stå på klem så bilen står fast i stedet
> for at flyde og vandet løber jo ud når man kommer på fast grund igen.

Grundlæggende fejl:

Vi taler om en luksus-SUV med gode terræn-egensaber her. Ikke om en
traktorlignende 4WD som en Hummer, rå GD´er, en "nøgen" Landrover eller
anden specialbygget gammel 4WD-potte.

Biler som den Cayenne Turbo og den store Landcruiser har jo nærmest ægte
tæpper på gulvene, og her ønsker man ikke at lade "floden fosse ind".

> Decend-kontrol er efter min mening kun en nødløsning til biler uden
> reduktionsgear.

Cayenne Turbo har begge dele.

> Men alt i alt er det jo fuldstændigt ligegyldigt om den egner sig til
> terrænkørsel, den bliver jo alligevel ikke udsat for noget der er
> vildere end en smule sne på villavejen.

Nej, det har du nok ret i. Der kommer ikke til at køre mange Cayenne Turbo
rundt i grusgravene.

Vigtigt: Jeg siger ikke, at de rigtig hard core biler som Hummer, "nøgne"
4WD´ere eller de ekstreme hill climbere med 3000 hk ikke let kan sætte en
Cayenne Turbo af i terrænet. I direkte duel med nogen fra dét selskab, ville
Cayenne Turbo jo i terrænet fremstå som en latterlig bleg-fed 45-årig kone i
cykelshorts.

Jeg siger blot, at Cayenne Turbo ikke kan sammenlignes med X5, der jo er
fuldkommen til grin på blot en våd græsplæne. Jeg har selv kørt en del i en
X5 3.0d, og jeg blev vildt forbløffet over, at den intet kunne.

Cayenne Turbo står ikke synderligt tilbage for de store nye store
luksus-Landcruisere i terrænet - og samtidig er Cayenne Turbo jo langt,
langt foran alle andre steder.

> Land Rover 90 TD '87

Nice wheels..

/Jan W Nielsen

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 08-08-04 16:51

Jan W Nielsen wrote:

> Grundlæggende fejl:
>
> Vi taler om en luksus-SUV med gode terræn-egensaber her. Ikke om en
> traktorlignende 4WD som en Hummer, rå GD´er, en "nøgen" Landrover eller
> anden specialbygget gammel 4WD-potte.

Og..

> [...]
> Cayenne Turbo jo i terrænet fremstå som en latterlig bleg-fed 45-årig kone i

Okay, har du så noget problem med min oprindelige udlægning??:

Fra : Ukendt

Dato : 08-08-04 19:43

> Og..

Arhh - kom nu da lige op på cyklen, mand.

Jeg prøver her at gøre klart, hvad det er, jeg sammenligner med - mener du
ikke, der er nogen fornuft i det..?

> [...]
> med gutterne med Land Rovers, Jeeps og Nissan Patrols, så griner
> de sig gasblå i skallen af iltmangel.. "

Delvist.

Se længere oppe i tråden, hvor jeg har svaret grundigt på det.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 10-08-04 02:54

> Hvorfra henter du, at Cayenne (på samme dæk) er så meget ringere i
> terrænet - end de andre kapable SUV´ere som for eksempel den store
> luksus-Landcruiser..? (Hvis du da mener det?)

En Landcruiser er sgu da ikke en SUV. Det er en ægte 4x4. Toyota laver én
SUV - den hedder RAV4.

M.v.h.

Fra : Ukendt

Dato : 10-08-04 07:58

> En Landcruiser er sgu da ikke en SUV. Det er en ægte 4x4.

Ægte.... Ha-ha... Men jeg har nu alligevel set en Landcruiser kaldet en SUV,
selvom jeg ikke mener, at SUV er den rette betegnelse...

> Toyota laver én
> SUV - den hedder RAV4.

Den kan måske også sammenlignes med Cayenne Turbo, når vi taler
fremkommelighed.. ? Ha-ha..

Den bliver mere og mere grotesk den tråd her..

--
/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 10-08-04 16:09

> Ægte.... Ha-ha... Men jeg har nu alligevel set en Landcruiser kaldet en
SUV,
> selvom jeg ikke mener, at SUV er den rette betegnelse...

Godt så.

> Den kan måske også sammenlignes med Cayenne Turbo, når vi taler
> fremkommelighed.. ? Ha-ha..

Hvor ser du at jeg påstår dét? Faktum er stadig at en Cayenne er en SUV -
intet andet. At den så er den bedste SUV i terræn er noget andet. Men stadig
ikke en udfordring for en ægte 4x4.

M.v.h.

Fra : Ukendt

Dato : 10-08-04 18:03

> Hvor ser du at jeg påstår dét?

Det påstår du ikke - men det er den logiske konsekvens af det, som Bjørn
sagde.

> Faktum er stadig at en Cayenne er en SUV -
> intet andet. At den så er den bedste SUV i terræn er noget andet. Men
stadig
> ikke en udfordring for en ægte 4x4.

Som sagt mange gange: Jeg tror ikke, at Cayenne Turbo står *væsentligt*
tilbage for den store luksuslandcruiser i terræn.

Der er måske nok lidt forskel - men den er ikke himmelvid.

--
/Jan W Nielsen

Fra : No1

Dato : 07-08-04 10:43

> [...]
> ultimative kompromis mellem en M5 og en Hiace, så vil de i mine
> øjne også være en tåbelighed, da de to biltyper er modstridende..

Haha, Cardemomme, den var god. Det kunne man også bruge som øgenavn til
Cayenne.

Porche Cardemomme turbo

Fra : No1

Dato : 07-08-04 10:03

> En Mitsubishi Evo, Subaru Impreza eller min personlige favorit, en
> Lancia Delta Integrale..

Jeg synes også at Delta Integrale er fed, men hvis jeg havde både sådan
en og en Cayenne Turbo, ville jeg ikke klemme 5 mennesker med baggage
ind i Lancia'en. Cayennen er nok mere behagelig på motorvejen.

Cayenne virker som et fint kompromis mellem en rejsevogn (ikke
baneracer) og offroader, der samtidig kan have tunge ting på slæb.