Efter 3 år..
Fra : Olesen

Dato : 30-07-04 07:28

Hvis en bil er ud over garantien på eks. 3 år,
hvad er gennemsnitlig udgifter for at holde
den kørende, reparationsmæssig ?

Har I med en nyere vogn, eks.
6-8 år gammel, lavet lidt statistik
over rep.udgifter ?

-sådan årets udgifter på reparaioner, divideret med 12 *S*

Fra : Bo Christensen

Dato : 30-07-04 07:49

> Har I med en nyere vogn, eks.
> 6-8 år gammel, lavet lidt statistik
> over rep.udgifter ?
>
> -sådan årets udgifter på reparaioner, divideret med 12 *S*

Hej,
jeg tror du bliver nød til at præcisere hvilken biltype du har i tankerne,
en golf III på den alder sammenlignet med en ikke rustbehandlet
lada 110 (den model er vist ikke 8 år meen) er vist meget forskellig.
Kørestil, samt antal kilometer ved 7-8 år er også væsentlige faktorer.
mvh bo

Fra : Olesen

Dato : 30-07-04 07:52

"Bo Christensen" <bo@anet(slet).dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> lada 110 (den model er vist ikke 8 år meen) er vist meget forskellig.
> Kørestil, samt antal kilometer ved 7-8 år er også væsentlige faktorer.

OK, sådan alm. biler som man ser flest af på gaden.
Ku' være sjovt at høre, hvad folk har af udgifter
på rep. over eks. et par år, og nu snakker jeg ikke
bare om en sprungen pære mv.

Fra : Ukendt

Dato : 30-07-04 08:49

> OK, sådan alm. biler som man ser flest af på gaden.
> Ku' være sjovt at høre, hvad folk har af udgifter
> på rep. over eks. et par år, og nu snakker jeg ikke
> bare om en sprungen pære mv.

Du vil aldrig få et rigtig billede.
Så kan man i flere år have udgifter på lidt motorolie og et par dæk og
pludselig går gearkassen eller tandremmen springer og der kommer
ekstraregninger på 10-20.000 Kr.
Du kender det vel fra din egen bil at den i lange perioder bare kører og
kører og så pludselig kommer ind i en stime af ting.

Men serviceeftersyn kan du jo læse her, hvad koster. Jeg har læst at små,
typisk koster et par tusinde og de store en 5-8.000 Kr. Så må du selv regne
med hvor mange Km du vil køre.
Jeg mener dog det billigste er selv at lave ALT det man kan og så kun få
værkstedet til de svære ting.
Jeg fatter ikke at folk vil betale en mekaniker 600 Kr / time for at han
skal checke luft i reservehjul, viskergummi, sprinklervæske, batterivand,
funktion af pærer, skift af tændrør, kontrol af bremsevæske og filtre og
andre småting. Det "burde" enhver mand da kunne selv.
Ellers lave de aftenskole kurser "Kvinde kend din bil" som man må tage på

Men jeg fandt ud af at jeg faktisk havde den samme udgift til min mondeo 97'
som jeg havde til min 82' Sierra på bundlinien. Mondeo'en kører noget
længere pr. liter (kører ca. 25.000 Km/år). Fik en billigere forsikring selv
om mondeo var med kasko og den går ikke nær så ofte i stykker som
den gamle Sierra gjorde. Så jeg har bestemt ikke fortrudt
Den nye mondeo skal jo ikke have ventiler og kaburator justeret.
Jeg vidste dog da jeg købte mondeo'en at den med sine 160.000 Km snart ville
løbe ind i en del sliddele som skulle skiftes. Dette har også holdt stike at
næsten alt hvad der hedder lejer, fjedre, styre-bærekugler og lign er
skiftet fra 200-250.000 Km

Men underligt nok så behøver en "ny" bil ikke ændre budgettet (ret meget).

--
Tom

Fra : Olesen

Dato : 30-07-04 10:17

> [...]
> Du kender det vel fra din egen bil at den i lange perioder bare kører og
> kører og så pludselig kommer ind i en stime af ting.

Nemmelig. Heldigvis kun småting, men alligevel.
Det var også bare et cirkagennemsnit, ALT incl.
også de dyrere ting som ku' være sjove at få frem,
men det er nok lettere sagt end gjort, ja.

> [...]
> andre småting. Det "burde" enhver mand da kunne selv.
> Ellers lave de aftenskole kurser "Kvinde kend din bil" som man må tage på

Jep.

> [...]
at
> næsten alt hvad der hedder lejer, fjedre, styre-bærekugler og lign er

OK.

> Men underligt nok så behøver en "ny" bil ikke ændre budgettet (ret
meget).

Nej det er jo sært, når man tænker på mdr.afdrag på ca. 2000,-
så vil totalbilledet sikkert være en anden trods alt, eller...

Fra : Ukendt

Dato : 30-07-04 10:57

> meget).
>
> Nej det er jo sært, når man tænker på mdr.afdrag på ca. 2000,-
> så vil totalbilledet sikkert være en anden trods alt, eller...

Faktisk ikke

Før holdt f.eks udstødning til mine Sierra'er ca. 2-3 år og nu over det
dobbelte. Den gamle bil kostede 750 i afdrag og slugte vildt meget benzin.

--
Tom

Fra : Olesen

Dato : 30-07-04 17:36

> dobbelte. Den gamle bil kostede 750 i afdrag og slugte vildt meget benzin.

Kontant min ven..kontant *S*...men ok...Kia Picanto m.fl.
burde ses oftere i bybilledet egentlig...

Fra : Ukendt

Dato : 30-07-04 21:10

> Kontant min ven..kontant *S*...men ok...Kia Picanto m.fl.
> burde ses oftere i bybilledet egentlig...

Gudskelov er ikke hele danmark faldet for fødderne af low-budget biler som
Kia og Suzuki Wagon )

Hold da fast hvis det kom så vidt tror jeg alvorligt jeg ville overveje at
flytte til flensborg eller bare tage cyklen på arbejde

--
Tom

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 30-07-04 08:55

Ok.

Den største regning jeg nogensinde har haft på en bil, var omkring 4000,-
Langt det meste var dog sliddele.

Men normalt snakker vi omkring nogle få 100,- kroner/md.

Ex. Den sidste Astra jeg (eller rettere min kæreste) havde købte jeg for
16000,- Jeg kørte 50000km på ca. 1 år og 10 md.
Udgifter:
Udstødning ca. 1000,-
Koblingskabel ca. 450,- incl montering.
Olie + filter for hver 10kkm, ca. 300,- / skift
Bremseklodser. ca. 200,-
Den bil har jeg lige solgt for 11.000,-

Så har jeg en volvo 240 som jeg nu har haft i 2 år, den gav jeg 10.000,-
for.
Den har samlet koster mig 4000,- på værksted (sliddele)
+ udstødning, 1200,-
+ Olie + filter for hver 10kkm, ca. 300,- / skift
Den har jeg kørt ca. 30.000km i....

Og jeg har haft mange gamle biler gennem tiderne. Flere af dem har aldrig
set et værksted mens jeg har haft dem. Dem har jeg kun skiftet olie mv. på.
Priserne på bilerne har ligget fra 5000,- til 30000,-

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 30-07-04 08:48

"Olesen" <olesen@jubiipost.dk> wrote in message
> Hvis en bil er ud over garantien på eks. 3 år,
> hvad er gennemsnitlig udgifter for at holde
> den kørende, reparationsmæssig ?

Min Citroen, som jeg har haft fra ny af, er i dag 6 år og har kørt 95 000.
Ud over normal service (olie, filtre, en tandrem, en udstødning og 2
bremseskiver med klodser, 4 nye dæk), har den kostet mig 1800 for
fejlfinding og udskiftning af en stepmotor til tomgangsreguleringen.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Kim Kristensen

Dato : 30-07-04 10:53

"Olesen" <mailto:olesen@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> 6-8 år gammel, lavet lidt statistik
> over rep.udgifter ?
>
> -sådan årets udgifter på reparaioner, divideret med 12 *S*

Den bil jeg har nu som fylder 7 år på søndag og runder snart 149.000 km har intet
kostet i reparationer, der har heller ikke været nogle under den 2 år lange
garanti.

Med venlig hilsen Kim

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:80.91.2.10)

Fra : cbr1k

Dato : 01-08-04 13:41

Min skoda som jeg selv laver, koster mig ca. 30øre/km i materialer.

Den har jeg pt kørt 50kkm med og bilen (97'er) har kørt 200kkm nu...

Fra : Olesen

Dato : 01-08-04 15:16

"cbr1k" <2004@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Min skoda som jeg selv laver, koster mig ca. 30øre/km i materialer.
>
> Den har jeg pt kørt 50kkm med og bilen (97'er) har kørt 200kkm nu...

Det er vel også ca. 500,- om måneden v/20.000 km årligt.
-Sikkert normen.