Kørsel hvorlænge er forsvarligt !
Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 28-07-04 22:25

Hejsa....

Skal måske en tur syd på i arbejds-øjme

1030km derned (1 dag)
jobbe 7-8 steder ca 300km kørsel (1-2 dage)
1030km hjem (1 dag)
.... alene, kun lille mig

1030 km med et gennemsnit på 80 er 12,875 timers kørsel, minus 2x tankning,
mad og en powernap
Så bliver det 15 timer... Kan man holde til det ? er det forsvarligt

Leon

Her et lille råd jeg vil dig lære
aldrig købe en bil der er ved at tære
husk altid på denne livs filosofi
der er ingen grund til at investere i et lig

---

Fra : Ukendt

Dato : 28-07-04 22:38

"Leon Hulstroem (4220)" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
tankning,
> mad og en powernap
> Så bliver det 15 timer... Kan man holde til det ? er det forsvarligt

Jada.
Jeg kørte her i søndags fra sydtyskland og hjem efter vi havde set F1 helt
frem til kl 17.30. Vi var hjemme kl 2.30, så det har incl. pauser givet et
gennemsnit på 100 Km/t. Mener vi har kørt små 900 Km.
Man kan jo selv mærke når man er ved at blive træt og skal holde pause.
Jeg selv HADER at holde pause og kan let nappe 1000 Km i et hug hvis jeg er
alene i bilen

--
Tom

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 28-07-04 23:10

> [...]
> Man kan jo selv mærke når man er ved at blive træt og skal holde pause.
> Jeg selv HADER at holde pause og kan let nappe 1000 Km i et hug hvis jeg

Så kører du sikkert også en en lille lækker sag og ikke i en 95' Vito med
245000 på klokken med 1000kg værktøj og reservedele
Arbejdet er ikke tungt dernede og om det er stressende vides jo ikke..
kommer vel an på om kunderne er lige til at finde (uden GPS). Sproget er
ikke et problem

Mvh
Leon

---

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 28-07-04 22:42

> [...]
tankning,
> mad og en powernap
> Så bliver det 15 timer... Kan man holde til det ? er det forsvarligt

Nu ved jeg ikke hvad du skal arbejde med sydpå, men det kan måske blive
svært at køre hjem (forsvarligt) igen efter sådan en stressende omgang?

Mvh

Emil

Fra : Michael

Dato : 28-07-04 23:02

"Leon Hulstroem (4220)" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> wrote in message
> [...]
> aldrig købe en bil der er ved at tære
> husk altid på denne livs filosofi
> der er ingen grund til at investere i et lig

Husk at holde mange pauser undervejs - ca. hver 1-2 timer. Stå ud af bilen
og træk noget frisk luft. Det hjælper gevaldigt.

God tur....

Fra : Ukendt

Dato : 28-07-04 23:19

> 1030 km med et gennemsnit på 80 er 12,875 timers kørsel, minus 2x
tankning,
> mad og en powernap
> Så bliver det 15 timer... Kan man holde til det ? er det forsvarligt

Det er umuligt at give noget seriøst svar på.

Der er jo himmelvis forskel på folk.

Jeg har selv kørt langt længere end 1000 km i eet hug - men det kommer an på
så mange ting. Een ting vil jeg dog sige: Der er SÅ mange, der falder i søvn
og dør af det, så du tror, det er løgn.

Tag trætheden MEGET alvorlig....!

God tur - hvis du kan slappe af under kørslen, hvis du er vant til at køre
meget, og hvis du sørger for at få noget at spise og drikke, tror jeg ikke,
det er noget problem.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 29-07-04 00:01

"Leon Hulstroem (4220)" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> wrote in message
> Hejsa....
>
> Skal måske en tur syd på i arbejds-øjme

[...]

> Så bliver det 15 timer... Kan man holde til det ? er det forsvarligt
A. Tjah... B. Overhovedet ikke!

Venligst

Fra : Ukendt

Dato : 29-07-04 08:28

> Overhovedet ikke!

Hvordan kan du sige, at det ikke er forsvarligt..?

Det har du efter min mening ikke skyggen af chance for at vurdere seriøst.

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 29-07-04 08:59

Jan W Nielsen wrote:

> Hvordan kan du sige, at det ikke er forsvarligt..?
>
> Det har du efter min mening ikke skyggen af chance for at vurdere seriøst.

Og omvendt har man heller ikke skyggen af chance for at sige, at det er
forsvarligt.

At vælge den sikre løsning til en person som er i tvivl, lyder som en
god ide i mine ører.

Fra : Ukendt

Dato : 29-07-04 09:11

> Og omvendt har man heller ikke skyggen af chance for at sige, at det er
> forsvarligt.

Helt enig.

> At vælge den sikre løsning til en person som er i tvivl, lyder som en
> god ide i mine ører.

Helt enig.

Det må komme an på en fornemmelse, efterhånden som man kommer frem.

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 29-07-04 09:20

"Jan W Nielsen" <intet svar> wrote in message

> Helt enig.
>
> Det må komme an på en fornemmelse, efterhånden som man kommer frem.

Det dur jo bare ikke i dette tilfælde, hvis han siger til arbejdsgiveren /
kunden: "OK, jeg er der om 20 timer" og så kører.
Så føler han sig måske presset selv om han er træt, og kommer måske ikke
frem (læs: kører galt) da han ikke har tid til et ordentligt hvil på nogle
timer.

--
mvh/rg. Christian
Mit hold i DR's F1 managerspil: http://www.012.dk/holdf1.jpg

Fra : Ukendt

Dato : 29-07-04 09:32

> Det dur jo bare ikke i dette tilfælde, hvis han siger til arbejdsgiveren /
> kunden: "OK, jeg er der om 20 timer" og så kører.

Det er rigtigt - og det skal man også undlade at sige. Så skal man i hvert
fald sikre sig, at arbejdsgiveren kender mulighederne for forsinkelser på
den slags ture, så der ikke bliver store skuffelser/skideballer.

Man kan gå rende i kø, man kan få problemer med bilen, man kan blive træt -
der kan ske en masse.

Derfor siger man kun: "Jeg regner med at være fremme klokken XX.XX". Og man
sørger for at "bygge tilstrækkelig elastik" ind i kørselskemaet.

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 29-07-04 09:30

Jan W Nielsen wrote:

> Helt enig.

> Helt enig.
>
> Det må komme an på en fornemmelse, efterhånden som man kommer frem.

Så er vi jo ganske enige

Fra : Ukendt

Dato : 29-07-04 09:41

> Så er vi jo ganske enige

Helt enig. )

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 29-07-04 12:38

> Hvordan kan du sige, at det ikke er forsvarligt..?
>
> Det har du efter min mening ikke skyggen af chance for at vurdere seriøst.

Må erhvervschauffører i almindelighed køre 15 timer i streg?

Venligst

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 29-07-04 17:21

seriøst.

> Må erhvervschauffører i almindelighed køre 15 timer i streg?

Nej, men hvis din argumentation ikke kan hæve sig over det niveau - eller
være mere uddybende, kan det vist være lige meget.

Sagen er, at forsvarligheden af fortsat kørsel afhænger af så mange
faktorer, at det er helt til grin at sige, at det ikke er forsvarligt. Det
samme er det at sige, at det helt sikkert ikke er noget problem.

I øvrigt tager det ikke mere end 8-9 timer at køre 1000 km, hvis du har
relativt fri bane.

/Jan W Nielsen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 30-07-04 08:41

"Jan W Nielsen" <intetsvar@ingenmail.dk> wrote in message

> [...]
> samme er det at sige, at det helt sikkert ikke er noget problem.
>
> I øvrigt tager det ikke mere end 8-9 timer at køre 1000 km, hvis du har

Uden pauser så. Husk også lige at det var i en Vito med 1000 kg last.

Fra : Niels Skaaning

Dato : 29-07-04 00:21

> [...]
tankning,
> mad og en powernap
> Så bliver det 15 timer... Kan man holde til det ? er det forsvarligt

Personligt synes jeg 15 timer i rap er for meget. Man begynder at miste
koncentrationen når man har kørt så længe.

Men ellers skal du sørge for at spise let (hverken for meget eller for tung
mad) ca. hver 3. time og holde mange pauser og tag dem /før/ du mærker
trætheden, hvor du får strukket musklerne. Sørg desuden for at drikke
rigeligt - 2-3 liter vand (vand er det bedste - cola o.lign. bliver man tung
i maven af) er ikke for meget til sådan en tur. Hvis du følger de råd så er
det min erfaring at det er muligt at holde trætheden væk i det store og
hele. Bananer og chokolade er godt at spise også for det holder en
beskæftiget - ensformighed er træthedens bedste ven.

NS

Fra : Elbarto

Dato : 29-07-04 08:49

"Niels Skaaning" <niels_skaaning@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> hele. Bananer og chokolade er godt at spise også for det holder en
> beskæftiget - ensformighed er træthedens bedste ven.

Ellers kan cult anbefales og ikke andet så skal man ihvertfald pisse noget
så grusomt af dem

Elbarto

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 29-07-04 07:18

Leon Hulstroem (4220) wrote:
> [...]
> tankning, mad og en powernap
> Så bliver det 15 timer... Kan man holde til det ? er det forsvarligt

Der er stor forskel på hvor længe man kan køre.

Den ene dag kan det være næsten umuligt at køre blot 2-300 km. næste dag kan
du køre 8-1200 km. og være frisk.

Det er meget vigtigt at man holder nogle pauser evt. går en tur får strukket
benene og trækker frisk luft, men - frem for alt sørger for at holde
opmærksomheden på trafikken. Desværre er du selv den sidste til at opdage en
snigende træthed/uopmærksomhed.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Roberto Saldo

Dato : 29-07-04 07:25

Hans L. Jørgensen wrote:

> [...]
> benene og trækker frisk luft, men - frem for alt sørger for at holde
> opmærksomheden på trafikken. Desværre er du selv den sidste til at opdage en

Ja og hvis a/c'en drøner *så drik noget vand!* ellers bliver man
hurtigere træt. Tissepauserne giver også lidt afbræk.

--
/ Roberto Saldo (ST191 GLi l/b 1998ccm 93kW/183Nm)

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 29-07-04 15:15

Det er jeg godt klar over, jeg har da også flere gange kørt lange stræk
1000+km bag rattet, men ikke alene i bilen. Dvs Stockholm - korsør tur/retur
og arbejde 6 timer deroppe, der nappede jeg lige 2 timer på øjet på vej
hjem.
Jeg skal ikke jobbe samme dag i tyskland og der kan vel tages et par
powernaps på vej derned hvis man begynder at nikke :-/
Jeg syntes faktisk at det var være da jeg jobbede med IT i KBH, efter
10-12timer på et solstegt kontor er man sgu ikke helt frisk til 135km
hjemtur.
Det er ikke turen derned og enligt heller ikke turen hjem for der er jeg
udsovet.
Der hvor balladen kommer er hvis der er 300km imellem hver kunde. Nu er det
heldigvis ikke så vigtigt om jeg er 3 eller 4 dage om turen, så man må jo gi
sig den tid det nu tager.

> Ja og hvis a/c'en drøner *så drik noget vand!* ellers bliver man
> hurtigere træt. Tissepauserne giver også lidt afbræk.

AC.. hvorfor en AC og cruise mm.. det er en gammel Vito (åbenkasse) med
1000kg reservedele/værktøj og 270000km på bagen :-/
Det kræver en anstændig radio at overdøve den, men den skal ikke flyve med
150 hele vejen.
Jo hurtigere man kører jo mere koncentration kræver det, det ved vi jo alle.

Mvh
Leon
Ps: ved at installer køleboks... såååå Stau kom bare an...

---

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 29-07-04 08:42

Leon Hulstroem (4220) wrote:
> [...]
> tankning, mad og en powernap
> Så bliver det 15 timer... Kan man holde til det ? er det forsvarligt

Jeg har gjort det mange gange (dog uden at arbejde i mellem turene, og
heller ikke alene .
Jeg vil dog sige at det afhænger en del af dig selv, hvis du er en af dem
der sidder og "nikker" efter 3 - 4 timer bag et rat, så lad være.
Men hvis du, som jeg, ikke har de problemer, så er det bare at klø på og
komme afsted
Men som de andre også skriver, sørg for at spise let og drikke godt med
vand, og så selvfølgeligt få strukket ud med jævne mellemrum på turen, så
skal det nok gå.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Elbarto

Dato : 29-07-04 08:47

> [...]
> aldrig købe en bil der er ved at tære
> husk altid på denne livs filosofi
> der er ingen grund til at investere i et lig

Tog turen Kolding - Soltau (Heidepark) var der 8 timer og kørte hjem igen
650km sjov i det hele

Ved lastbiler og busser mener de at der skal holdes pause (3 kvater) for
hver 4 timer støtter mig selv lidt op af den dog ikke med de 3 kvater men 4
timer også en lille tisse/rygepause måske en lille powernap

At køre i 12 timer nonstop er uforsvarligt ingen kan bevar koncentrationen
så længe bag et rat

Elbarto Simpsoniac

Fra : Ukendt

Dato : 29-07-04 09:01

> At køre i 12 timer nonstop er uforsvarligt ingen kan bevar koncentrationen
> så længe bag et rat

Det er umuligt at sige... Men i øvrigt.. Er der nogen personbiler, der kan
køre tysk motorvejshastighed i 12 timer i træk..? (Du definerer åbenbart "i
træk" som absolut uden pauser til f.eks. optankning af brændstof..)

Det normale er vel, at man kører en 500 km, tanker, måske spiser og så kører
man igen...?

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Jesper Lauridsen

Dato : 29-07-04 14:49

On Thu, 29 Jul 2004 10:00:33 +0200, "Jan W Nielsen" <intet svar> wrote:

> [...]
>træk" som absolut uden pauser til f.eks. optankning af brændstof..)
>
>Det normale er vel, at man kører en 500 km, tanker, måske spiser og så kører

Min gamle XM havde en 80l tank, og kunne på motorvejen snildt klare en
11-12km på literen. Det rækker til 900km. Har man så en dieselmoter,
skulle der være nok til 12 timers kørsel.

Men ok, hvis du definerer "tysk motorvejshastighed" til 200km/t, så er
der ikke nogen der kan holde det i 12 timer. Om ikke andet, så fordi man
løber tør for Tyskland halvvejs inde i turen.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 29-07-04 17:26

> Min gamle XM havde en 80l tank, og kunne på motorvejen snildt klare en
> 11-12km på literen.

Så kører du da ikke hurtigt nok..

> Det rækker til 900km. Har man så en dieselmoter,
> skulle der være nok til 12 timers kørsel.

Sgutte de gange jeg har kørt Europa rundt i HDi, DCi, TDi.. De kører
ikke meget mere end 13-14 km/ltr og med 170-180 km/t (natkørsel), holder
sådan en tankfuld ikke 12 timer.

I øvrigt forstår jeg ikke, hvis nogen gider køre 12 timer uden
spisepause/tissepause.

/Jan W Nielsen

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 29-07-04 19:58

Elbarto wrote:

> [...]
> for hver 4 timer støtter mig selv lidt op af den dog ikke med de 3
> kvater men 4 timer også en lille tisse/rygepause måske en lille

Forkert unge mand, 4½ time max derefter mindst 45 minutter pause, de 45
minutters pause kan deles over tre pauser på mindst 15 minutter. Du må køre
2 X 4½ time, herefter skal der hviles 11 timer hvoraf de 8 skal være
sammenhængende. Derudover må du to gange om ugen forlænge køretiden med en
time.

Kort fortalt og i grove træk.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : JK

Dato : 29-07-04 09:37

On Wed, 28 Jul 2004 23:24:34 +0200, "Leon Hulstroem \(4220\)"
> [...]

>mad og en powernap
>Så bliver det 15 timer... Kan man holde til det ? er det forsvarligt

Tja, hold ofte pauser.

I Tyskland, Sverige m.fl. kan man få en drik Red Bull på
tankstationerne. Det er en ekstrem koffeinholdig drik, som forhindrer
søvn i lang tid.

Jeg har hørt om een, der kørte til Nordkap i et stræk på det.

Det er ikke tilladt i DK. Cykelryttere har brugt det som doping. Som
bekendt kan det købes lige ovre på den anden side af sundet også.

mvh

John

Fra : Roberto Saldo

Dato : 29-07-04 09:42

JK wrote:

> Tja, hold ofte pauser.
>
> I Tyskland, Sverige m.fl. kan man få en drik Red Bull på
> tankstationerne. Det er en ekstrem koffeinholdig drik, som forhindrer
> søvn i lang tid.

Ekstremt og extremt der er 80mg i mod 45mg i en diet Coke.
2 espressoer og man er der :)

> Jeg har hørt om een, der kørte til Nordkap i et stræk på det.
>
> Det er ikke tilladt i DK. Cykelryttere har brugt det som doping. Som
> bekendt kan det købes lige ovre på den anden side af sundet også.

Så er det heller ikke værre.
På apoteket kan man købe koffeinpiller - de virker.

--
/ Roberto Saldo (ST191 GLi l/b 1998ccm 93kW/183Nm)

Fra : Ukendt

Dato : 29-07-04 09:58

> På apoteket kan man købe koffeinpiller - de virker.

Jeg synes, det er lidt vildt at fylde sig med koffein-piller for at køre en
tur på 1000 km.

Hvis der virkelig er behov for pillerne, skal man hellere erkende, at man
gaber over for stort brød - og så køre ind og sove en times tid på en
rasteplads.

Og skulle vi så generelt ikke lige klappe hesten. Eet tusind kilometer er
altså ikke Så vildt igen, hvis man starter ud i nogenlunde udhvilet
tilstand.

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Roberto Saldo

Dato : 29-07-04 10:02

Jan W Nielsen wrote:

> Jeg synes, det er lidt vildt at fylde sig med koffein-piller for at køre en
> tur på 1000 km.

Helt enig, men det var set i forhold til Red Bull.
En stærk kop mokka er kraftigere.

> Hvis der virkelig er behov for pillerne, skal man hellere erkende, at man
> gaber over for stort brød - og så køre ind og sove en times tid på en
> rasteplads.

Klart nok.

> Og skulle vi så generelt ikke lige klappe hesten. Eet tusind kilometer er
> altså ikke Så vildt igen, hvis man starter ud i nogenlunde udhvilet
> tilstand.

Nemlig, så det er faktisk ikke dårligt at bilen skal ind og fyldes op
hver 6-700km.

--
/ Roberto Saldo (ST191 GLi l/b 1998ccm 93kW/183Nm)

Fra : Morten Nielsen

Dato : 29-07-04 10:05

> Så er det heller ikke værre.
> På apoteket kan man købe koffeinpiller - de virker.

Er de ikke kommet på recept, efter et par uheldige episoder ??

/Morten N

Fra : Roberto Saldo

Dato : 29-07-04 10:16

Morten Nielsen wrote:

> Er de ikke kommet på recept, efter et par uheldige episoder ??

Er det et problem?

--
/ Roberto Saldo (ST191 GLi l/b 1998ccm 93kW/183Nm)

Fra : Elbarto

Dato : 29-07-04 19:40

"JK" <(please reply to group, email invalid) junk@mail.dk> skrev i en
meddelelse news:njdhg01veiansd9g2s0vc0j5i8jchmdd1i@4ax.com...

> [...]
>
> Det er ikke tilladt i DK. Cykelryttere har brugt det som doping. Som
> bekendt kan det købes lige ovre på den anden side af sundet også.

Cult er nøjagtig det samme

Elbarto Simpsoniac

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 31-07-04 00:21

> [...]

>mad og en powernap
>Så bliver det 15 timer... Kan man holde til det ? er det forsvarligt

Tja jeg har da haft en 16 timers arbejdesdag med ca 10-20% af dagen
beståedne af transport (omdeling af aviser fra hus til hus) og til sidst
var jeg godtnok rimeligt træt af at sidde bag rattet efter så mange
timer.
Flemming Jacobsen