Gør det selv undervognsbehandling af bil
Fra : Lauge Søndergaard

Dato : 26-07-04 22:14

Hejsa gruppe,

Jeg har en Nissan Primera '95, som jeg går og overvejer at
undervognsbehandle selv, når (hvis) det bliver lidt mere tørt i vejret.
Planen var at købe fx 5 liter Tectyl til undervogn og påføre det med pensel.
Derudover ville jeg bruge Tectyl på spray til hulrum, dvs. døre, motorhjelm,
bagklap og evt. hjulkasserne.
Min ide var at klare det hele selv, dvs. bilen op på nogle bukke,
overdækningsplast ud under bilen og så ellers i gang.

Men men men spørgsmålene melder sig jo:
1) Er min fremgangsmåde helt hen i vejret?
2) Er nogle mærker bedre end andre? Tectyl, Dinitrol
3) Bilen har svjv aldrig fået undervognsbehandlings, men ser faktisk meget
pæn ud i bunden. Skal der forbehandles med noget?
4) Jeg har kunne læse mig frem til skulle 5 liter være nok til bunden og
skærmene, men hvor meget spray skal der bruges?

Mvh.

Lauge

Fra : Kim

Dato : 26-07-04 22:27

"Lauge Søndergaard" <nospam@nospam.hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> 4) Jeg har kunne læse mig frem til skulle 5 liter være nok til bunden og
> skærmene, men hvor meget spray skal der bruges?

5L Tectyl er næppe nok.
har lige selv brugt 10L til min Golf
Med hensyn til at pænsle det på, så vil jeg fra råde det, da du så næppe
kommer ind i alle hjørner. Køb dig en sprøjte, det vil også gøre det hele en
del lettere.

M.v.h
Kim

Fra : Olesen

Dato : 26-07-04 22:30

"Lauge Søndergaard" <nospam@nospam.hotmail.com> skrev i en meddelelse

> 1) Er min fremgangsmåde helt hen i vejret?

Ja, et bilbudget er stort, så ca. 2000 er vel godt
givet ud til en rigtig behandling.

> 2) Er nogle mærker bedre end andre? Tectyl, Dinitrol

Nej, et spørgsmål om religion.
Var eet dårligt, så var det næppe kendt,
og det er de navne du remser op dêr.

> 3) Bilen har svjv aldrig fået undervognsbehandlings, men ser faktisk meget
> pæn ud i bunden. Skal der forbehandles med noget?

Se svaret til 1)

> 4) Jeg har kunne læse mig frem til skulle 5 liter være nok til bunden og
> skærmene, men hvor meget spray skal der bruges?

Svinende projekt goto 1)

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 28-07-04 13:20

Olesen telepaterede følgende til sin PC:
> Ja, et bilbudget er stort, så ca. 2000 er vel godt
> givet ud til en rigtig behandling.
> Se svaret til 1)
> Svinende projekt goto 1)

Jeg er helt enig...

Som du skrev så er det en religion, om det ene er bedre end det andet, og
"vi" plejer at blive enige om, at det ikke er produktet men påføringen er
der vigtigst. Denne påføring kan man ikke lave nær så godt, som de
professionelle... Det kan godt ske, at det ser godt ud, men jeg tvivler på,
at man når ind i alle kroge...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Henrik B.

Dato : 28-07-04 13:31

meddelelse news:410799f1$0$35878$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
> "vi" plejer at blive enige om, at det ikke er produktet men påføringen er

Jeg tillader mig at tvivle. Jeg har talt med 2 forskellige synsfolk. Begge
siger at Dinitrol er bedre end Pava (generelt). Det samme har jeg hørt fra
folk i bilbranchen. Det jeg generelt hører om f.eks. Pava er, at det ret
hurtig bliver stift, hvilket kan medføre at laget "revner", så fugten kan
trænge ind. De folk jeg har snakket med siger at benytter man Pava SKAL man
efterbehandle HVERT år.

M.v.h.

Fra : Olesen

Dato : 28-07-04 14:58

> [...]
> hurtig bliver stift, hvilket kan medføre at laget "revner", så fugten kan
> trænge ind. De folk jeg har snakket med siger at benytter man Pava SKAL

SUVO er svaret på dêt problem, og jeg ved
det holder (rusten fra dørene) *S*...

Fra : Ukendt

Dato : 29-07-04 06:27

"Olesen" <olesen@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse >
> SUVO er svaret på dêt problem, og jeg ved
> det holder (rusten fra dørene) *S*...

Eller et andet bitumen,voks baseret produkt, fx. Dinitrol ;). Det lader til
at det er dem som får positiv omtale, hvad denuendhedder, rundt omkring.

Fra : Henrik B.

Dato : 29-07-04 20:58

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Eller et andet bitumen,voks baseret produkt, fx. Dinitrol ;). Det lader
til
> at det er dem som får positiv omtale, hvad denuendhedder, rundt omkring.

Ok, det kan godt være at sådan en gang Pava det lugter. Men sådan en gang
Dinitrol - FY FOR SATAN! Den er godt nok slem.

M.v.h.

Fra : Henrik

Dato : 26-07-04 22:58

"Lauge Søndergaard" skrev i en meddelelse

> [...]
> 3) Bilen har svjv aldrig fået undervognsbehandlings, men ser faktisk meget
> pæn ud i bunden. Skal der forbehandles med noget?

Prøv at tage et check her - så har du både fremgangsmåde og et alternativt
produkt:
http://www.hagmans.se/html/rost.html

> 4) Jeg har kunne læse mig frem til skulle 5 liter være nok til bunden og
> skærmene, men hvor meget spray skal der bruges?

Forbrug - se de følgende links (vælg produkt - 1 & 5 liters eller spray -
klik på produktblad)

Grund (tynd olie): http://www.hagmans.se/artikel.asp?a=11301&dept=rostskydd

alternativ (tynd olie lys):
http://www.hagmans.se/artikel.asp?a=11321&dept=rostskydd

Slidlag (tyk olie): http://www.hagmans.se/artikel.asp?a=11311&dept=rostskydd

Slid & Lyddæmpende lag :
http://www.hagmans.se/artikel.asp?a=11371&dept=rostskydd

Synlige steder: http://www.hagmans.se/artikel.asp?a=11240&dept=rostskydd

God arbejdslyst

Fra : Lauge Søndergaard

Dato : 27-07-04 09:15

<snip en masse gode links til hagmans.se>

Ved du hvor man kan købe de produkter i DK?

Mvh.

Lauge

Fra : Ukendt

Dato : 27-07-04 06:19

"Lauge Søndergaard" <nospam@nospam.hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Planen var at købe fx 5 liter Tectyl til undervogn og påføre det med
pensel.

På de fleste biler er der hulrum og hjørner på undervognen, og dem når du
ikke med en pensel. Self. kan det lade sig gøre DIY, men man skal have det
rette udstyr, fx H.N.-kompressor + sprøjte, og være forberedt på det giver
et royalt svineri- man bruger lige så meget tid på oprydning, som på arb.
;).

Fra : Brian S Jensen

Dato : 27-07-04 07:19

> [...]
> 4) Jeg har kunne læse mig frem til skulle 5 liter være nok til bunden og
> skærmene, men hvor meget spray skal der bruges?

Hej Lauge

De steder hvor man typisk selv kan behandle, er også gerne de steder
hvor det er "mindst" nødvendigt - de steder hvor det virkelig gavner, er
i diverse hulrum (og selvf. stenslagsbeskyttelse i skærmkasserne) - disse
hulrum har værkstederne spøjteskema'er over, således at de kan se hvor
de skal bore ekstra huller for at komme i til dem osv.

De 2-3.000,- som en prof. behandling koster ville jeg ikke spare - de er
efter
min mening givet rigtigt godt ud

Desuden er det et f*ndes svineri at rode med selv

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Lauge Søndergaard

Dato : 27-07-04 09:15

Tak til alle for jeres svar

Vil lige overveje om det er noget, jeg vil give mig i kast med selv.

Mvh.

Lauge

Fra : Ukendt

Dato : 27-07-04 09:17

> [...]
> overdækningsplast ud under bilen og så ellers i gang.
>
> Men men men spørgsmålene melder sig jo:
> 1) Er min fremgangsmåde helt hen i vejret?

Nej, men hvis du skal ligge ned så rafsæt flere dage til det så du tager
lidt ad gangen. Jeg har en rigtig lift til det og bruger ca. 4 timer på en
behandling.

> 2) Er nogle mærker bedre end andre? Tectyl, Dinitrol

Nej ikke hvis man læser om de få test som ER lavet.

> 3) Bilen har svjv aldrig fået undervognsbehandlings, men ser faktisk meget
> pæn ud i bunden. Skal der forbehandles med noget?

Behøves ikke, du skal bare vaske (og tørre bunden) så skal du bruge en
stålbørste til at tage skidtet væk med.

> 4) Jeg har kunne læse mig frem til skulle 5 liter være nok til bunden og
> skærmene, men hvor meget spray skal der bruges?

5 L er alt for meget. Jeg har aldrig kunnet bruge mere end knap 3 L. Men
spray skal du til gengæld bruge 3-4 stykker af. Du SKAL ind i hulrum i
dørene og i vangerne i bunden af bilen.

Jeg vil KRAFTIGT anbefale dig at købe techtyl (eller hvad du vælger) i 1 L
bøtter da de bliver fedtede og ulækre ret hurtigt.
Det med at det giver et ufatteligt svineri kan jeg slet ikke genkende. Det
giver kun et par enkelte dryp på fliserne og så vil det gerne løbe ned af
penselen og ned ad armen, så her skal du bruge engangshandsker og vikle en
masse papir omkring pensel og hånd. Du skal nok regne med at du får en masse
små sorte prikker i ansigtet såregn ikke med at du kan tage i byen samme
aften

Men regn med at det er et stort arbejde alligevel.
Pas på når du sprayer omkring hulrum ved sikkerhedsseler at du ikke får
sprøjtet på selerne. Træk evt. selerne helt ud eller undlad helt at sprøjte
der.

Vi hører vel nærmere hvad du vælger?

--
Tom

Fra : Lauge Søndergaard

Dato : 27-07-04 21:52

> 5 L er alt for meget. Jeg har aldrig kunnet bruge mere end knap 3 L. Men
> spray skal du til gengæld bruge 3-4 stykker af. Du SKAL ind i hulrum i
> dørene og i vangerne i bunden af bilen.

Nu har jeg ikke umiddelbart adgang til en kompressor, så jeg ville købe de
"færdige" spray-flasker med drivmiddel. Jeg går udfra den eneste forskel
bliver prisen.

> Du SKAL ind i hulrum i
> dørene og i vangerne i bunden af bilen.

Dørene bliver ikke noget problem, der tager jeg bare dørsiderne af så jeg
kan komme til. Mht. til vangerne er der så normalt huller man kan sprøjte
rustbeskyttelsen igennem, eller skal man til at bore og sætte propper i?
Derudover forstår jeg ikke helt hvorfor man laver hul i vangen for at få
rustbeskyttelse ind. Vangen er vel tæt som udgangspunkt, så der burde vel
ikke opstå rust indefra i vangen? Eller har jeg overset/misforstået noget.

> Vi hører vel nærmere hvad du vælger?

Naturligvis Jeg kommer med en nærmere beskrivelse når jeg har fået det
gennemført.
Men hele denne tråd har gjort mig lidt i tvivl, det har delt sig mellem for
og imod "gør-det-selv" når det drejer sig om rustbeskyttelse.

Mvh.

Lauge

Fra : Ukendt

Dato : 27-07-04 22:07

> Nu har jeg ikke umiddelbart adgang til en kompressor, så jeg ville købe de
> "færdige" spray-flasker med drivmiddel. Jeg går udfra den eneste forskel
> bliver prisen.

Jeg kan bestemt ikke anbefale sådan en til trykluft. Jeg har selv en
liggende. For det første er slangen ALT for kort, hvilket man kan se de
stort set alle er (ved harald tudeborg, biltema osv.)
Jeg ville sprøjte med den hvor tectyl'en var en smule kold, der sker så det
"vidunderlige" at viskositeten bliver større og derfor ikke kan suges op af
flasken. Det er så hvad det er, men det som er noget "#%"#%¤!"#¤ er at så
bliver trykluften blæst ned i flasken og ud gennem det lille åndehul der
sidder i trykluftsprøjten. Vores hus har stadig brune striber efter at
tectylen stod ud af siden (
Hold da fast hvis sprøjten havde vendt 180° i den anden retning så var alt
interiør i mondeo'en blevet ødelagt.

> [...]
> rustbeskyttelsen igennem, eller skal man til at bore og sætte propper i?

Det er masser af store huller i vangerne så det er absolut intet problem.

> [...]
> ikke opstå rust indefra i vangen? Eller har jeg overset/misforstået noget.

Nogen borer huller i dørtrin og dørpaneler for at få beskyttelsen derind.
I min bil er der lavet huller i forvejen fra fabrikkens side så det går
rimelig let.

> [...]
for
> og imod "gør-det-selv" når det drejer sig om rustbeskyttelse.

Man skal have lyst til at arbejde med biler ellers må man betale sig fra
det. Men ud fra det jeg har læst og hørt med diverse centre der laver dette
arbejde, så kan man bestemt lave det mindst lige så godt selv. De checker
heller ikke med kikkert i hulrum bagefter osv. så de aner heller ikke hvor
god behandlingen bliver. Har læst om flere her der selv har fundet store
områder som en hel indskærm der ikke var behandlet i Pava-centre med
kikkertundersøgelser og lign.

--
Tom

Fra : GiWeo

Dato : 27-07-04 16:20

Hejsa

Glem det - du vil aldrig kunne nå alle hulrum med en spray-flaske !

Ca 5L til hulrum
Ca 5L slidlag til bund, ved sprøjtning !

Hor kommer du fra i landet ??

--

Lars Engelhardt
webmaster@linkssiden.dk

Fra : Lauge Søndergaard

Dato : 27-07-04 21:52

> Glem det - du vil aldrig kunne nå alle hulrum med en spray-flaske !
> Ca 5L til hulrum
> Ca 5L slidlag til bund, ved sprøjtning !
>
> Hor kommer du fra i landet ??

København, amager

Fra : GiWeo

Dato : 28-07-04 19:09