De skal aldrig have kørekort!
Fra : Fly Christensen

Dato : 25-07-04 20:43

http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=2529888/

Offentliggjort 25. juli 2004 21:06

Cyklist påkørt - blev slynget 60 meter væk

Da tre unge i en BMW 320 med ekstremt høj styrede bilen ind i et
cyklende par på Indre Ringvej i Fredericia, blev de to trafikofre kastet
langt frem: En 52-årig mand røg 60 meter frem, inden han landede. Han
overlevede ikke. Hans hustru blev kastet 40 meter hen ad vejen, men
overlevede påkørslen.

Den skete søndag morgen, da to brødre på 15 og 17 år sammen med en
17-årig kammerat havde lånt BMW'en af dens ejer, så de kunne prøve en
tur i bilen, der ikke er indregistreret. Den 17-årige ventes mandag
fremstillet i et grundlovsforhør, sigtet for uagtsomt manddrab, uagtsom
legemsbeskadigelse og for på grov og hensynsløs måde at have udsat
andres liv og helbred for fare.

Fly

Fra : .J.S...

Dato : 25-07-04 21:00

> [...]
> fremstillet i et grundlovsforhør, sigtet for uagtsomt manddrab, uagtsom
> legemsbeskadigelse og for på grov og hensynsløs måde at have udsat

Men det var ikke farten der dræbte, det var det altså ikke..

Det var øhhh, forskellen i fart... så hvis bare cyklisterne havde kørt noget
hurtigere så var det aldrig sket..

Fra : Thomas

Dato : 25-07-04 21:07

".J.S..." <mr_nobody@nowhere.com> wrote in message

> Men det var ikke farten der dræbte, det var det altså ikke..
>
> Det var øhhh, forskellen i fart... så hvis bare cyklisterne havde kørt
noget
> hurtigere så var det aldrig sket..

Enig!

Og det var heller ikke deres alder der var grunden og slet ikke at det var
en BMW at de kørte i.

Gamle folk skulle bare ikke have lov til at cykle på cykelstierne......

Mvh

Thomas

Fra : Olesen

Dato : 26-07-04 07:55

".J.S..." <mr_nobody@nowhere.com> skrev i en meddelelse

> Men det var ikke farten der dræbte, det var det altså ikke..
>
> Det var øhhh, forskellen i fart... så hvis bare cyklisterne havde kørt
noget
> hurtigere så var det aldrig sket..

*BIGTIMELOL*

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 25-07-04 21:11

> [...]
> langt frem: En 52-årig mand røg 60 meter frem, inden han landede. Han
> overlevede ikke. Hans hustru blev kastet 40 meter hen ad vejen, men

Jeg har læst om det, det er sørgeligt :(((. De får ALDRIG en straf som svare
til den menneskelige skade de har forvoldt, måske en juridisk korrekt straf,
men...... hvad betyder den for dem det er gået ud over?. "For det var jo
ikke med vilje de kørte dem ned, med en uindregistreret, mørklagt BMW" :(.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 25-07-04 21:15

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.hatessspam@os.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> ikke med vilje de kørte dem ned, med en uindregistreret, mørklagt BMW" :(.

Det minder mig om ham gutten, der blevet skudt i sin bil.

Ekstrabladet skrive, han ikke var nogen skidt knægt, da han blot havde
stjålet biler og været i slagsmål tidligere.

Helt interessant at se, hvad Ekstrabladet får ud af denne tragiske sag.

Hr. Bjørn

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 25-07-04 21:30

"Bjørn Jørvad" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse
> Helt interessant at se, hvad Ekstrabladet får ud af denne tragiske sag.

De er "gået i sort", "Siden kan ikke vises" ;).

Fra : Per O.

Dato : 26-07-04 13:27

Det minder mig om ham gutten, der blevet skudt i sin bil.

> Ekstrabladet skrive, han ikke var nogen skidt knægt, da han blot havde
> stjålet biler og været i slagsmål tidligere.

Ja, det var da ærgerligt at manden med gøbben var så dårlig til at ramme !
En død biltyv stjæler som bekendt en del færre biler end en med liv i

Per O.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 26-07-04 14:52

"Per O." <digital@NEJTAK-osterbo-net.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ja, det var da ærgerligt at manden med gøbben var så dårlig til at ramme !
> En død biltyv stjæler som bekendt en del færre biler end en med liv i

Måden hvorpå Ekstrabladet udtrykker sig er stort set altid dybt
manipulerende.

De seneste (biltyve, der nægter at have stjålet bilen .... den kørte med
stjålet nummerplade fra Vejle) dræbte jo også kun én og den anden sagesløse
cyklist har endnu ikke klaret skærene.

Nå, det er vel kun drengestreger (som Ekstrabladet ynder at udtrykke sig).

Hr. Bjørn

Fra : Per O.

Dato : 26-07-04 22:43

Bjørn Jørvad wrote:
> [...]
> sagesløse cyklist har endnu ikke klaret skærene.
>
> Nå, det er vel kun drengestreger (som Ekstrabladet ynder at udtrykke

Nu er vi jo flere her ovre i Jylland, som er så meget i stand til at tænke
selv, at vi overhovedet ikke tager EB alvorligt, endsige læser i den. Men
det er jo også en avis fra ØstZonen

Per O.

Fra : Anders Houmark

Dato : 25-07-04 21:39

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> [...]
> juridisk korrekt straf, men...... hvad betyder den for dem det er
> gået ud over?. "For det var jo ikke med vilje de kørte dem ned, med

Hvad mener du? 4 år* for at dræbe et andet menneske er da fair........

* efter hvad de sagde på TV2

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 25-07-04 22:21

"Anders Houmark" <anders@andersh.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad mener du? 4 år* for at dræbe et andet menneske er da fair........

Det siger du kun fordi du ikke har prøvet at miste nogen på så meningsløs
måde, og de 4år er KUN strafferammen- de er ikke dømt endnu.

Fra : Henrik B.

Dato : 25-07-04 22:38

> Det siger du kun fordi du ikke har prøvet at miste nogen på så meningsløs
> måde, og de 4år er KUN strafferammen- de er ikke dømt endnu.

Tjah, så er mit bedste bud at føreren får 1,5 år.

M.v.h.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 25-07-04 22:48

> Tjah, så er mit bedste bud at føreren får 1,5 år.

Det er DESVÆRRE også mit :((.

Fra : Anders Houmark

Dato : 26-07-04 19:09

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> Det siger du kun fordi du ikke har prøvet at miste nogen på så
> meningsløs måde, og de 4år er KUN strafferammen- de er ikke dømt
> endnu.

Sarkasmen i mit indlæg er åbenbart gået tabt i transmissionen... Det er jeg
ked af, ved godt man skal passe på med sådan noget på usenet, da det næsten
altid kan misforståes, men jeg er dum nok til at gøre det gentagne gange :)

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 25-07-04 22:36

"Anders Houmark" <anders@andersh.fjerndette.dk> skrev :

>Hvad mener du? 4 år* for at dræbe et andet menneske er da fair........

Niks - der findes ikke nogen fair straf for en sådan gerning !

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 25-07-04 23:09

> Hvad mener du? 4 år* for at dræbe et andet menneske er da fair........
> * efter hvad de sagde på TV2

Typisk eksempel på, at journalisten enten ikke forstår juraen - eller
bevidst vælger at undlade det faktum, at det er strammerammen for "uagtsomt
manddrab", der i ekstremt sjældne tilfælde ville kunne udløse fire år - og
absolut ikke drab som det, vi lige har læst om.

Uagtsomt manddrab er mange ting - og trafikdrab vil ALDRIG kunne udløse fire
år.

/Jan W Nielsen

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 26-07-04 07:25

Jan W Nielsen wrote:

> [...]
> udløse fire år - og absolut ikke drab som det, vi lige har læst om.
>
> Uagtsomt manddrab er mange ting - og trafikdrab vil ALDRIG kunne

Journalisten sagde ikke noget en straf på fire år, der blev så vidt jeg
husker talt om hvilke forhold sigtelsen vil/kan gå på og hvor den aktuelle
straframme for dette ligger, altså i den forbindelse 4 år.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 26-07-04 08:23

> Journalisten sagde ikke noget en straf på fire år, der blev så vidt jeg
> husker talt om hvilke forhold sigtelsen vil/kan gå på og hvor den aktuelle
> straframme for dette ligger, altså i den forbindelse 4 år.

Der blev sagt, at "hvis de unge dømmes for uagtsomt manddrab, så kan de få
op til fire års fængsel".

Dette er ikke tilfældet - der er aldrig nogensinde idømt op mod fire års
fængsel for forhold, der ligner det, som vi se i fjernsynet.

/Jan W Nielsen

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 26-07-04 07:19

Anders Houmark wrote:

> Hvad mener du? 4 år* for at dræbe et andet menneske er da fair........

Sådan noget ævj. Der er sgu' da ikke noget der er fair for det de har gjort.

> * efter hvad de sagde på TV2

Dette er kun strafferammen forbrydelsen ligger inden for.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Mette

Dato : 26-07-04 08:09

> Dette er kun strafferammen forbrydelsen ligger inden for.

2 måneder var, hvad en, jeg kender, fik, da han forulykkede bilen og slog
sin bedste veninde ihjel - uagtsomt, men samtidigt lige så uansvarligt som
knægtene forleden. Jeg husker ikke alle detajler, men jeg mener, der både
var høj fart og spiritus involveret.

Noget helt andet er så, at det ændrede ham for altid, så han i dag er en
utroligt sød fyr, der tager meget hensyn til andre og har en helt anden
holdning til tingene og livet.

Men straffen var godtnok mild, når man tænker på, hvad han havde gjort,
selvom han da kom til at afsone sammen med de hårde gutter, så han sad og
rystede i sin celle i alle to måneder.

Mvh,
Mette

Fra : Ukendt

Dato : 26-07-04 09:15

"Mette" <no.spam@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Noget helt andet er så, at det ændrede ham for altid, så han i dag er en
> utroligt sød fyr, der tager meget hensyn til andre og har en helt anden

Sørgeligt der skal sådan noget til :((.

> Men straffen var godtnok mild, når man tænker på, hvad han havde gjort,
> selvom han da kom til at afsone sammen med de hårde gutter, så han sad og
> rystede i sin celle i alle to måneder.

Det var nok det som ændrede ham, men der er jo ingen garanti for at alle får
den oplevelse. Og det kan jo også tænkes, de "føler sig hjemme"- og så er 2
md. ingen straf.

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 26-07-04 09:42

> [...]
får
> den oplevelse. Og det kan jo også tænkes, de "føler sig hjemme"- og så er

Mon ikke det var oplevelsen af at have været årsag til at slå sin veninde
ihjel som ændrede ham, og ikke fængselsopholdet?

Mvh

Emil

Fra : Ukendt

Dato : 26-07-04 11:08

"Emil Jensen [2100]" <lime@jensen73.dk> skrev i en meddelelse

> Mon ikke det var oplevelsen af at have været årsag til at slå sin veninde
> ihjel som ændrede ham, og ikke fængselsopholdet?

Man kan aldrig vide, nogen skal mærke på egen krop det er alvor, før det
"fiser ind". Men uanset hvad, er det sørgeligt det er, det som skal til
:((.

Fra : Mette

Dato : 26-07-04 11:40

Jeg tror, det var begge dele. Han taler aldrig om det og vil heller ikke.
Det er mange år siden nu. Men det er virkelig sørgeligt, at det er sådan
noget, der skal ske, før nogle unge mennesker vågner op.

Det allermest sørgelige er, at nogle ikke engang vågner op pga. så voldsomme
begivenheder, men tværtimod reagerer ved at forsøge at beskylde alle mulige
andre for, at det er gået så galt. Det må også være en skrækkelig ting at
leve med - den info-reklame med den unge mand, der kommer gående ned ad
gaden med sin bedste (døde) ven hængende om benet og slæbende efter sig, er
i øvrigt utroligt god.

Mvh,
Mette

Fra : Hans Ole Kjeldsen

Dato : 25-07-04 21:42

> [...]
> fremstillet i et grundlovsforhør, sigtet for uagtsomt manddrab, uagtsom
> legemsbeskadigelse og for på grov og hensynsløs måde at have udsat

Ja det kunne tre almindelige danske lyshårde drenge sgu' også godt have
kunnet komme til. Det havde nok ikke lige været i en BMW, og bilen havde
måske også været indregistreret, og måske havde drengene ikke haft det samme
nødvendige behov for at skulle bevise deres maskulinitet over for de øvrige
i bilen. Men i bund og grund kunne det være sket for alle drenge på den
alder, så jeg håber ikke at historien kommer til at tage en "2.G-vinkel" i
medierne.

Fra : Thomas

Dato : 25-07-04 21:54

"Hans Ole Kjeldsen" <invalid@in.valid> wrote in message

> [...]
> alder, så jeg håber ikke at historien kommer til at tage en "2.G-vinkel" i

Hvorhenne står der at det er 2.g's drenge?

Mvh

Thomas

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 25-07-04 22:03

"Thomas" <bambanosReMOVE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvorhenne står der at det er 2.g's drenge?

Man kan jo også være så uheld at man kommer til helt at kløjes i sin etniske
åbenhed/velvilje..))

Hr. Bjørn

Fra : Hans Ole Kjeldsen

Dato : 25-07-04 22:03

> [...]
> samme
> øvrige
> >

> Hvorhenne står der at det er 2.g's drenge?

Kan du ikke læse? - der stod BMW 320

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 25-07-04 23:10

> Ja det kunne tre almindelige danske lyshårde drenge sgu' også godt have
> kunnet komme til.

*ROFLMAO*

/Jan W Nielsen

Fra : Troja

Dato : 26-07-04 08:23

Hans Ole Kjeldsen skrev følgende sludder:
> Ja det kunne tre almindelige danske lyshårde drenge sgu' også godt
> have kunnet komme til.

Det var det nu også...

> Det havde nok ikke lige været i en BMW

Det var det så alligevel... (dog en BMW fra 80'erne)

> og bilen havde måske også været indregistreret

Det var den så ikke...

> og måske havde drengene
> ikke haft det samme nødvendige behov for at skulle bevise deres
> maskulinitet over for de øvrige i bilen.

Åbenbart har de "hvide" børn et lige så stort/lille behov for dette...

> Men i bund og grund kunne
> det være sket for alle drenge på den alder, så jeg håber ikke at
> historien kommer til at tage en "2.G-vinkel" i medierne.

Hvorfor skriver du så sådan en gang sludder til at starte med "Ja det kunne

Fra : Hans Ole Kjeldsen

Dato : 26-07-04 18:56

"Troja" <hot@SLETTEScool.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
kunne
> tre almindelige danske lyshårde drenge sgu' også godt

Fordi jeg prøver at får smilene frem på læberne hos folk der desværre endnu
engang skal bedrøves af at læse om meningsløse dødsfald og det er desværre
dødsfald der udelukkende er sket på grund af ren og skær dumhed og så måske
noget dårlig opdragelse. Det er jeg så småt ved at være lidt træt og trist
af.

Fra : Olesen

Dato : 26-07-04 19:17

"Hans Ole Kjeldsen" <invalid@in.valid> skrev i en meddelelse

> noget dårlig opdragelse. Det er jeg så småt ved at være lidt træt og trist
> af.

Ork. Det er kun toppen af isbjerget.
Når børn får børn, så vil det gå galt.
Når børn ikke blir' opdraget, så går det galt.
Når "moderne" forældre hellere vil være venner med deres børn, så går det
galt.
Når forældre ikke tør opdrage deres børn pga. ballade, så går det galt.
Når forældrene oftest er skilt, så går det galt.
Når forældrende har travlt med at tjene til samtalekøknet, så går det
galt...

-så ja, der er mange gode grunde til, det går galt, for det gør det. Tit.

Fra : Henrik B.

Dato : 26-07-04 19:23

> [...]
> Når forældrene oftest er skilt, så går det galt.
> Når forældrende har travlt med at tjene til samtalekøknet, så går det

Enig!
Enig!
Enig!

Fra : alexbo

Dato : 26-07-04 19:51

"Olesen" skrev

> -så ja, der er mange gode grunde til, det går galt, for det gør det. Tit.

Ja, men det har det altid gjort,
generation efter generation er det gået ned af bakke med ungdommen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 26-07-04 20:35

"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ja, men det har det altid gjort,
> generation efter generation er det gået ned af bakke med ungdommen.

Det kan man da godt sige.

Dog har ungdommen aldrig været så respektløs overfor andres liv, levned samt
ejendom som den er i dag.

Måske du også kan blive så heldig at udsættes for den.

Hr. Bjørn

Fra : Hans Ole Kjeldsen

Dato : 26-07-04 21:38

> [...]
>
> KLIP

> Det kan man da godt sige.
>
> Dog har ungdommen aldrig været så respektløs overfor andres liv, levned

Arh det er jeg nu ikke så sikker på, tænk på at for kun 50-70 år siden
oplevede hver eneste unge danske mand som kvinde en krig i sin levetid. Krig
det gør nu engang noget ved folk, bl.a. giver krigsoplevelser (evt. krydret
med lidt PTSD) et fornyet og meget forandret syn på liv, levned og ejendom,
oftest en ringere respekt for liv. Dertil kommer at opdragelsen i gamle dage
var mere voldsbaseret og at flere mennesker var tvunget ud på en kriminal
løbebane.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 26-07-04 21:41

"Hans Ole Kjeldsen" <invalid@in.valid> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
dage
> var mere voldsbaseret og at flere mennesker var tvunget ud på en kriminal

Så du mener vi er i status quo..?

Så er jeg glad for, min søn er uden for normen.....

Hr. Bjørn

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 27-07-04 08:27

Hans Ole Kjeldsen wrote:
> Dertil kommer at opdragelsen i gamle dage var mere
> voldsbaseret

Enig (Årg. 45)

> og at flere mennesker var tvunget ud på en kriminal
> løbebane.

Ja - men i dag ikke "tvunget"..

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 26-07-04 23:09

Bjørn Jørvad wrote:

> [...]

[KLIP]

> Dog har ungdommen aldrig været så respektløs overfor andres liv, levned samt
> ejendom som den er i dag.

Arh nu stopper I altså :)

FUT: dk.snak.bedstefar

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 26-07-04 23:20

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Arh nu stopper I altså :)

Javel.

FUT: dk.snak.bedstefar; dk.snak.drengeroev

Hr. Bjørn

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 27-07-04 01:39

Godaften Lars L Hansen

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Arh nu stopper I altså :)
> FUT: dk.snak.bedstefar

Du synes, med andre ord, kursen er rigtig??

Det lyder mig som en gang venstreorienteret øregas...

Men nu har vi også prøvet at bekoste 2.800 på en biltyv, som bagefter kunne
grine sin r*v i laser, undlade at møde op i retten og fortsætte sine
handlinger uden reel straf. Det lugter langt væk! Retsfølelsen er krænket --
og denne sag er blot endnu et eksempel på at der ikke er styr på en pind.
Fortsætter det meget længere må man ty til selvtægt for at få sin ret i et
samfund der kalder sig "civiliseret" men rent faktisk har vendt bøtten, så
det er forbryderne der pakkes ind i vat.

Føj....

Henrik, Slagelse

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 27-07-04 17:02

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Arh nu stopper I altså :)

Har du nole tal som modbeviser dette?. Antallet af voldstilfælde er mindre
men de er til gengæld blevet grovere. Alle ser sig selv som hovedperson i
enelleranden actionfilm, det ses tydeligst på våbenloven, man har været nød
til at lavet de "tilladte" knive mindre, for 90% af dem som færdes i
natte-livet har en kniv på sig.

Fra : Ukendt

Dato : 28-07-04 17:16

"Jørgen M. Rasmussen" skrev i en meddelelse

> [...]
nød
> til at lavet de "tilladte" knive mindre, for 90% af dem som færdes i

Jammen min gode Herr Rasmussen.....

<ironi on>

Tsk tsk... At man går med kniv er jo kuns for at forsvare sig...

<ironi off>

VenHils
Peter

Fra : Kent Friis

Dato : 28-07-04 19:10

Den Tue, 27 Jul 2004 18:02:11 +0200 skrev Jørgen M. Rasmussen:

> [...]
> enelleranden actionfilm, det ses tydeligst på våbenloven, man har været nød
> til at lavet de "tilladte" knive mindre, for 90% af dem som færdes i

Der er da vist nogen der har misforstået et eller andet.

Den tilladte længde ændrer ikke på antallet af knive. Og en kniv på
den tilladte længde gør lige meget skade hvis den bliver brugt, om der
er en eller en million andre der går rundt med en.

Der må nødvendigvis være tale om at det større antal knive har gjort
politikkerne opmærksomme på at den tilladte længde var et problem, og
de derfor har valgt at ændre den.

Mvh
Kent

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 28-07-04 19:33

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> Den tilladte længde ændrer ikke på antallet af knive. Og en kniv på
> den tilladte længde gør lige meget skade hvis den bliver brugt,

Begrundelsen for at lave dem kortere, og skærpe kravene til knivens
udformning og brugerne, var at så blev de skader som blev forvoldt ikke så
store. Men hvad har det med biler at gøre???? ;).

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 25-07-04 23:28

On Sun, 25 Jul 2004 21:43:04 +0200, Fly Christensen <x_nospam_x@gmx.net>
wrote:

> [...]
>fremstillet i et grundlovsforhør, sigtet for uagtsomt manddrab, uagtsom
>legemsbeskadigelse og for på grov og hensynsløs måde at have udsat

De er åbenbart også sket et uheld her i Vejle idag, ved dog ikke så
meget om det. Men opfangede da en patruljevogn med fuld fart, lys og lyd
på der smuttede ud af Jelling vej kort efterfulgt af 2 ambulancer, men
måske www.112alarm.dk imorgen kan forklare hvad der er sket
Flemming Jacobsen

Fra : Klaus G.

Dato : 26-07-04 11:48

> Cyklist påkørt - blev slynget 60 meter væk

Nu kan det godt være det bare er mig, men 60m er fandme langt at flyve...
Tvivler på at han fløj 60m. Prøv bare at sparke en fodboldt 60m, og den
vejer knap 1kg...

--
Klaus G. / Seth-Enoch

2004spam@daydreamer.dk <---hvor meget spam kan den mon samle på ét år?

Fra : Ukendt

Dato : 26-07-04 12:32

> Tvivler på at han fløj 60m. Prøv bare at sparke en fodboldt 60m, og den
> vejer knap 1kg...

Gør du bare det. Men prøv at forestil dig hvor meget en BMW vejer vs. fx.
din egen vægt, og jeg tror den bevægede noget hurtigere, end din fod gør når
du losser til bolden. Jeg tror oxo det er uendeligt ligegyldigt om det var
20-30-50 el. 60 m. han fløj :(((.

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 26-07-04 12:42

Goddag Fly

> [...]
> fremstillet i et grundlovsforhør, sigtet for uagtsomt manddrab, uagtsom
> legemsbeskadigelse og for på grov og hensynsløs måde at have udsat

Uagtsomt manddrab er *alt* for mild en anklage. Manddrabsforsøg var mere
retfærdigt.

Der kommer ikke ro på vejene før der statueres eksempler...

Henrik, Slagelse

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 26-07-04 13:22

> Uagtsomt manddrab er *alt* for mild en anklage. Manddrabsforsøg var mere
> retfærdigt.
>
> Der kommer ikke ro på vejene før der statueres eksempler...

Det var jo ikke med vilje. Ikke at jeg forsvarer det skete, men det var jo
ikke et decideret manddrabsforsøg!

Mvh

Emil

Fra : Mikkel

Dato : 26-07-04 14:20

Hmmmm, jeg ved nu ikke rigtigt hvad jeg vil kalde det, men meget tæt på manddrab
er jeg sikker på jeg kommer nærmest.
Jeg bor selv 500 - 800 m. fra ulykkesstedet, så jeg kører der hver dag, og
kender udemærket vejens forløb.
Lige der er der masser af lys, så der skal ikke være nogen undskyldning for at
man ikke har set de 2 cykelister
nr 2 er at idioten kører uden lys, og endda for stærk i en bil han ikke kender,
og så endda fantastisk nok også med sprit i blodet.
Jeg har i mine unge dage selv kørt en del for stærkt, og lige der er der masser
af oversigt og plads til det, og cykelisterne har jo nok holdt sig på
cykelstien, og hva f..... skal de (bilisten) dog der hvis det ikke er for at slå
nogle ihjel, for lige der svinger vejen altså ikke så meget at man ikke kan
holde bilen på vejen, om det så næsten er med 200 km/t., og sikkert også med
sprit i blodet.

Bare min mening.

mvh
Peter

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 26-07-04 16:28

Goddag Peter

"Mikkel" <lpm@remove_.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
kan
> holde bilen på vejen, om det så næsten er med 200 km/t., og sikkert også

Tak. Fuldkommen enig. Kender dog ikke ulykkesstedet, men det er nødvendigt
at få lidt mere respekt på vejene. Sprit og manglende kørekort *burde* være
nok til en spjæld-tur. Hvis man tager for let på disse sager, fortsætter
vanviddet.

Henrik, Slagelse

Fra : Henrik B.

Dato : 26-07-04 16:57

"Henrik Vestergaard" <vestergaard_henr@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
være
> nok til en spjæld-tur. Hvis man tager for let på disse sager, fortsætter

Jeg kan supplerende nævne at den 17-årige knægt fik lov at forlade retten,
efter retsmødet her til eftermiddag. Der var ikke basis for fortsat at holde
ham varetægtsfængslet.

De danske dommere er sgu nogle blødsødne vatpi***....

M.v.h.

Fra : Per O.

Dato : 26-07-04 22:47

Henrik B. wrote:
> [...]
> fortsat at holde ham varetægtsfængslet.
>
> De danske dommere er sgu nogle blødsødne vatpi***....

Man kan da håbe at der var nogle flere dommere som fik tæsk, blev voldtaget,
blev invalideret i færdselsulykker m.m. så kunne de måske tage sig sammen
til at bruge strafferammen ! Jeg har ikke en skid tiltro til det danske
retssystem, selv om jeg er ked af at indrømme det. Jeg ville hellere selv
ordne det udenretsligt, men det må jeg jo heller ikke

Per O.

Fra : Kent Friis

Dato : 28-07-04 19:14

Den Mon, 26 Jul 2004 17:56:48 +0200 skrev Henrik B.:

> [...]
> efter retsmødet her til eftermiddag. Der var ikke basis for fortsat at holde

Er kravet for fortsat varetægtsfængsling ikke at:

A: Sagen ikke er opklaret, og den mistænkte kunne forhindre opklaringen.

B: Der er sandsynlighed for at han vil gøre det igen inden sagen er
afsluttet.

Da ingen af delene er tilfældet, er der simpelthen ikke (lovmæssig)
basis for fortsat at holde ham varetægtsfængslet. Dommeren kan sagtens
have ønsket at spærre ham inde lige på stedet og smide nøglen væk, men
selv en dommer er sg* nødt til at følge loven.

Mvh
Kent

Fra : Henrik B.

Dato : 28-07-04 19:26

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
news:4107ecf6$0$35878> > Jeg kan supplerende nævne at den 17-årige knægt fik
> [...]
> have ønsket at spærre ham inde lige på stedet og smide nøglen væk, men
> selv en dommer er sg* nødt til at følge loven.

Så må love laves om. Det er ikke rimeligt at vedkommende skal gå rundt både
halve og hele år, inden man skal for retten og ha' sin endelige dom.

Men det er sjovt at landsretsdommeren så mener at han skal forblive
fængslet, hvis det forholder sig som du nævner.

M.v.h.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 28-07-04 19:35

> Men det er sjovt at landsretsdommeren så mener at han skal forblive
> fængslet, hvis det forholder sig som du nævner.

Han har nok læst dfb. ;))).

Fra : Reino Andersen

Dato : 01-08-04 11:43

Kent Friis skrev:

> [...]
> opklaringen.
>
> B: Der er sandsynlighed for at han vil gøre det igen inden sagen er

Det er to af kravene, men der er yderligere muligheder:

- Risiko for at han vil stikke af og ikke ville kunne retsforfølges og
straffes.

- Særlig bestyrket mistanke om overtrædelse af forskellige paragraffer
(nævnt i rpl. § 762, stk. 2, nr. 2), som kan give ubetinget fængsel i 60
dage og hensynet til retshåndhævelsen skønnes at kræve at han ikke er på fri
fod.

- Særlig bestyrket mistanke om at han har begået en overtrædelse, som kan
give fængsel i 6 år eller mere og overtrædelsen er så grov og hensynet til
retshåndhævelsen skønnes at kræve at han ikke er på fri fod.

Det er højst sandsynlig den sidste mulighed dommeren har gjort brug af -
rpl. § 762, stk. 2, nr. 1.

--
Reino

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 26-07-04 16:27

Goddag Emil

> Det var jo ikke med vilje. Ikke at jeg forsvarer det skete, men det var jo
> ikke et decideret manddrabsforsøg!
> Mvh
> Emil

Det er altid undskyldningen: ikke med vilje - forsvareren vil sikkert
forsøge at gøre det formildende at der var sprit i blodet.

Det er på tide at forstå, at der skal et kørekort til at køre en bil.
Dernæst at man *ikke* drikker og kører bil samtidig.
Sidst men ikke mindst, er fartgrænserne til stede af en bestemt årsag, og
vil man fyre noget af på vejene, kan man gøre det på motorvejen når der er
plads, og i henhold til den tegnebog man evt. måtte være udstyret med.

Jeg er p*ssed over man tager så let på sådanne sager...

Henrik, Slagelse

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 26-07-04 17:19

Henrik Vestergaard wrote:

[KLIP]

> Det er altid undskyldningen: ikke med vilje - forsvareren vil sikkert
> forsøge at gøre det formildende at der var sprit i blodet.

Ikke desto mindre vil det nok være umuligt at få føreren dømt for
overlagt drab. Så skal anklageren bevise at føreren allerede INDEN
ulykken, havde til hensigt at dræbe.

> Det er på tide at forstå, at der skal et kørekort til at køre en bil.
> Dernæst at man *ikke* drikker og kører bil samtidig.

Hvis bare folk kunne forstå at de skal udvise en rimelig opførsel, under
hensyntagen til andre mennesker - det burde være simpelt, men er
alligevel så svært for nogle.

> Jeg er p*ssed over man tager så let på sådanne sager...

Ja, det virker unægteligt noget blødsødent, at man lader føreren af
bilen gå, selvom hans andel af skyld er enorm - sprit i blodet, 100 km/t
osv.

Mvh. Lars

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 26-07-04 17:23

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ja, det virker unægteligt noget blødsødent, at man lader føreren af
> bilen gå, selvom hans andel af skyld er enorm - sprit i blodet, 100 km/t
> osv.

Jeg føler man i en længere årrække, har sendt rigtig dårlige retlige

Det er vel i grunden den regning der i disse år betales på.......

'Respekt' er desværre et ord som fejlfortolkes noget så grusomt i vore dage.

Hr. Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 26-07-04 19:21

> Ja, det virker unægteligt noget blødsødent, at man lader føreren af
> bilen gå, selvom hans andel af skyld er enorm - sprit i blodet, 100 km/t
> osv.

Det er ganske simpelt noget svineri og en dyb foragt for både de pårørende
og andres retsbevisthed.
Det er hamrende ligemeget om knægten kun er 17 år. Det han har gjort er så
alvorligt at man bare ikke kan tillade sig som dommer at løslade knægten
efter endt afhøring. HELDIGVIS har politiet anket løsladelsen....det
manglede da bare.
Men ud fra den blødsødne holdning som retten allerede starter med, så kan
knægten jo hurtigt komme ud i samfundet igen, få psykologhjælp, uddannelses-
og jobtilbud og så håbe på at han ændrer sig.

Ingen straf vil ændre på det skete, men han bør så absolut FORSTÅ at det
ikke er noget som kan tollereres. Spørgsmålet er om han fatter alvoren når
han er ude dagen efter han har dræbt et menneske og lemlestet et andet.

--
Tom

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 26-07-04 20:19

> [...]
> ikke er noget som kan tollereres. Spørgsmålet er om han fatter alvoren når
> han er ude dagen efter han har dræbt et menneske

Det der gør mig HARM, er at der er NADA hjælp til ofret,ofrene + familie så
de kan komme "videre", de sociale myndigheder er simpelthen ikke "gearet"
til at hjælpe dem, kun skadevolderne. De får tilgengæld i hoved&rø. :((..

Fra : Brian

Dato : 26-07-04 20:32

Hejsa

Jørgen M. Rasmussen skrev:

> Det der gør mig HARM, er at der er NADA hjælp til ofret,ofrene +
> familie så de kan komme "videre",

Har du selv haft sådan en tragedie inde på livet ?

Da min lillebror blev kørt ihjel på sin scooter af en åndssvag spritbilist,
blev
vi tilbudt krisehjælp med det samme.
De fulgte endda op, og ringede 2 gange mere den følgende uge, for at
tilbyde psykolog hjælp igen.
Jeg blev faktisk positiv overrasket over hjælpen fra det offentlige!

/Brian

Fra : Ukendt

Dato : 27-07-04 06:26

"Brian" <brian@nejtak.dk> skrev i en meddelelse
..
> De fulgte endda op, og ringede 2 gange mere den følgende uge, for at
> tilbyde psykolog hjælp igen.
> Jeg blev faktisk positiv overrasket over hjælpen fra det offentlige!

Ok så variere det fra kommune til kommune, for det er ikke sådan alle
steder- og slet ikke hvis der er noget økonomi som skal ordnes HER&NU.

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 26-07-04 20:40

Henrik Vestergaard wrote:
> [...]
> årsag, og vil man fyre noget af på vejene, kan man gøre det på
> motorvejen når der er plads, og i henhold til den tegnebog man evt.

Hvis man er så vild fart, hvorfor så ikke melde sig til et kursus for at
opnå baneliceens, f.eks. på Padborg Park.

Således at vi andre som bruger vejnettet til det det er beregnet
"transport", og ligeledes bor tæt ved trafikeret, Kan slippe for disse
klaphattes evindelige street/gadefræs.

> Jeg er p*ssed over man tager så let på sådanne sager...

Ditto her.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Brian

Dato : 26-07-04 20:16

Hejsa

Emil Jensen [2100] skrev:

> Det var jo ikke med vilje. Ikke at jeg forsvarer det skete, men det
> var jo ikke et decideret manddrabsforsøg!

"Det var ikke med vilje" holder bare ikke som forsvar!
De tog en beslutning om at køre en tur i den bil.... det var ikke bilen
der kørte en tur med dem!

/Brian

Fra : Fly Christensen

Dato : 26-07-04 20:41

On Mon, 26 Jul 2004 21:16:01 +0200, "Brian" <brian@nejtak.dk> wrote:

>Hejsa

>"Det var ikke med vilje" holder bare ikke som forsvar!

Jo. Det har ikke været deres hensigt at slå ihjel. Derfor kun uagtsomt
manddrab. Jeg mener så at strafferammen i dette tilfælde skal udnyttes
fuldt ud.

>De tog en beslutning om at køre en tur i den bil.... det var ikke bilen
>der kørte en tur med dem!

Korrekt. Men der er stadig ikke nogen hensigt til at ville slå ihjel.

Fly

Fra : Brian

Dato : 26-07-04 21:10

Hejsa

Fly Christensen skrev:

> Jo. Det har ikke været deres hensigt at slå ihjel. Derfor kun uagtsomt
> manddrab. Jeg mener så at strafferammen i dette tilfælde skal udnyttes
> fuldt ud.

Kender ikke til juraen i det, desværre.
Set fra min moralske side af hegnet, dur det altså stadig ikke som forsvar.

/Brian

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 26-07-04 20:42

> Hejsa

> "Det var ikke med vilje" holder bare ikke som forsvar!
> De tog en beslutning om at køre en tur i den bil.... det var ikke bilen
> der kørte en tur med dem!

Det er rigtigt at drengene tog en beslutning om at køre en tur i den bil,
oven i købet fulde, uden kørekort og i en uindregistreret bil. Det skal
drengene også tage konskvensen af. Men derfra og til at det var
manddrabsforsøg, kræves det at anklageren _beviser_ at de havde til hensigt
til at dræbe inden ulykken, præcist som Lars L. Hansen siger et par indlæg
før...

Men det er da rigtigt, at uagtsom manddrab straffes for lidt, ligesom mange
andre kriminelle overtrædelser som voldtægt, vold osv, hvorimod
bankrøverier, bedrageri, og anden økonomisk kriminalitet nogle gange bliver
straffet hårdere. Men det skal følges op med behandlinger, samfundstjeneste
og en eventuelt konfrontration med andre ulykkesofre osv.

Og at løslade føreren allerede nu, er uforskammeligt især overfor ofrenes
familie, men på den anden side, hvis føreren har "tilstået" alt, er der ikke
grund til at sidde i spjældet, før han modtager sin endelige dom. Bare
beklageligt at der er venteliste på at komme i fængsel!

Mvh

Emil

Fra : Ukendt

Dato : 26-07-04 20:54

> [...]
> grund til at sidde i spjældet, før han modtager sin endelige dom. Bare
> beklageligt at der er venteliste på at komme i fængsel!

Lige der, er vi ikke enige.
Jeg mener helt klart at han skal blive indespærret indtil han får sin dom.
Når man har været årsagen til at et andet menneskeliv er gået tabt, så skal
han ikke tages med fløjlshandsker, her skal straffen falde promte.
Vi taler her ikke om et simpelt brugstyveri hvor jeg kan forstå en vis
ventetid.

--
Tom

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 26-07-04 21:23

> [...]
> han ikke tages med fløjlshandsker, her skal straffen falde promte.
> Vi taler her ikke om et simpelt brugstyveri hvor jeg kan forstå en vis

Jeg vil skam også gerne have en hurtig domsfældelse, men som med alt andet i
"systemet" er der "kø", eller ventelister, det gælder både retten og
fængslerne. Og for at sikre en ordentlig rettergang, skal advokaterne have
tid til at sætte sig ind i sagen. Og en anden ting er også, at hvis der er
en som bliver frikendt, efter at have siddet to uger i fængsel, er det jo
heller ikke så godt!

Mvh

Emil

Fra : Henrik B.

Dato : 26-07-04 21:31

> Jeg vil skam også gerne have en hurtig domsfældelse, men som med alt andet
> "systemet" er der "kø", eller ventelister, det gælder både retten og
> fængslerne.

Ja desværre. Endnu et hak i retsbevistheden.

> [...]
> en som bliver frikendt, efter at have siddet to uger i fængsel, er det jo

Nej, men i dette tilfælde har knægte erkendt hele forløbet og vedstår sig
det fulde ansvar. Så der er vel egentlig ikke nogen grund til, at han skulle
løslades idag.

M.v.h.

Fra : Brian

Dato : 26-07-04 21:16

Hejsa

Emil Jensen [2100] skrev:

> Og at løslade føreren allerede nu, er uforskammeligt især overfor
> ofrenes familie

Vi kunne ikke være mere enige.
Tænk dig at møde den person på gaden, som lige har slået
et familiemedlem ihjel

> men på den anden side, hvis føreren har "tilstået"
> alt, er der ikke grund til at sidde i spjældet, før han modtager sin
> endelige dom.

Der kan vi ikke være enige.
Han skal mærke det med det samme, både for hans egen og ofret/familiens
skyld. At det ikke var "med vilje", har jeg som sagt meget svært ved at
se som et forsvar - igen fra et moralsk synspunkt.

/Brian

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 26-07-04 21:56

> [...]
> skyld. At det ikke var "med vilje", har jeg som sagt meget svært ved at
> se som et forsvar - igen fra et moralsk synspunkt.

Hvis vi nu antager at sagen kommer for retten om 3 uger, så skal man være
sikker på at han vil blive idømt fængsel i mere end 3 uger, således at han
ikke kommer til at afsone for meget. Måske derfor han løslades nu, selvom
han har tilstået?
Der står for iøvrigt i Politiken at han løslades fordi han er under 18 år og
ikke påkørte cyklisten med vilje
(http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=328503).
Politianklageren ankede dog den midlertidige løsladelse, så nu må vi se...

Er der for iøvrigt nogle som ved hvor lang tid der plejer at gå før sagen
kommer for retten?

Mvh

Emil

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 28-07-04 16:26

Emil Jensen [2100] wrote:

> [...]
> Der står for iøvrigt i Politiken at han løslades fordi han er under
> 18 år og ikke påkørte cyklisten med vilje

Det hjalp dog ikke.

> Politianklageren ankede dog den midlertidige løsladelse, så nu må vi
> se...

Som nu er afgjort, Vestre landsret har omstødt byretsdommen og
varetægtsfængslet ham, ifølge JP i dag.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Ukendt

Dato : 27-07-04 16:52

> [...]
> fremstillet i et grundlovsforhør, sigtet for uagtsomt manddrab, uagtsom
> legemsbeskadigelse og for på grov og hensynsløs måde at have udsat

Ser ud som om at der er nogen dommere som har bare en smule fornuft mellem
ørene. Den første dommer burde fyres og finde sig et job i en børnehave i
stedet for.

--
Tom