OT: Blinklys på knallert
Fra : Basil

Dato : 25-07-04 17:16

Hej.
Hvornår er det blevet lovligt at kun afvise via blinklys på en knallert
(sådan en der kører på cykelstien) ?
Da jeg selv kørte knullert sidst i 80'erne var det i hvert fald ikke
lovligt.
Det irriterer mig når jeg holder og skal dreje til højre, det er derfor jeg
spørger.
Kai

Fra : GiWeo

Dato : 26-07-04 16:37

Hejsa

> [...]
>lovligt.
>Det irriterer mig når jeg holder og skal dreje til højre, det er derfor jeg

Tjaaa, færdselsloven siger ikke noget om det:

§ 51. Knallert må ikke føres ved siden af andet køretøj.

Stk. 2. § 49, stk. 2 og 3, om placering på vej og kørsel i vejkryds
gælder også for ikke registreringspligtige knallerter.

Stk. 3. Tohjulet knallert skal trækkes over fortov eller gangsti.
Knallert kan dog køres over fortov eller gangsti, når overkørslen sker
fra en sidevej.

Stk. 4. Fører af tohjulet knallert skal under kørslen have begge
fødder på pedalerne eller fodhvilerne og mindst den ene hånd på
styret.

Stk. 5. Knallertkører må ikke under kørslen holde fast i andet køretøj
eller i fører af eller passager på andet køretøj.

Stk. 6. På tohjulet knallert må ikke befordres andre personer end
føreren. På trehjulet knallert må ikke befordres flere personer, end
knallerten er konstrueret til.

Stk. 7. På knallert må ikke medføres genstande, der er mere end 2 m
lange eller 70 cm brede. Genstande, der medføres, må ikke hindre
knallertkøreren i at have fuldt herredømme over knallerten eller i
behørig tegngivning. Knallertkørere må heller ikke medføre genstande,
der i øvrigt er til ulempe for den øvrige færdsel. Trafikministeren
kan fastsætte bestemmelser om største længde, bredde, højde og vægt
for genstande, som befordres på knallerter, der er særligt indrettet
til varetransport eller som invalidekøretøj.

, men mon ikke at Politiet er tilfredse med et blinklys, kunne da ikke
forestille mig andet -

--

Lars Engelhardt
webmaster@linkssiden.dk