Olieskift - hvilken type olie?
Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 25-07-04 09:24

Hejsa

Jeg har en Fiat Brava fra 1996, som har rundet de 160.000km. Jeg er
tidligere blevet anbefalet et bruge Mobil 1 0W40 til vinterkørsel Men
her for nylig påstod en bekendt, at 0W ikke var så godt til biler, der
har kørt det antal km, som min har. Han ville anbefale 5W.

Har gutten ret?

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Olesen

Dato : 25-07-04 09:32

"Bo Kamp Dudek" <bo@bodudek.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> her for nylig påstod en bekendt, at 0W ikke var så godt til biler, der
> har kørt det antal km, som min har. Han ville anbefale 5W.

Hvor den største forskel er på 0 og 5 kan
vel kun fornemmes mere end direkte ses/måles ?

Hvor meget tyndere olien er når kold med en 0
istedet for en 5 er vel begrænset, for de har åbenbart
samme koeficcent (?) når de er varme, og da motoren
jo hurtig er varm, så vil jeg tro det er ligegyldigt..

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 25-07-04 10:00

> Jeg har en Fiat Brava fra 1996, som har rundet de 160.000km.

Hej Bo - længe siden. Godt at høre, at Fiaten stadig kører fint.

> [...]
> her for nylig påstod en bekendt, at 0W ikke var så godt til biler, der
> har kørt det antal km, som min har. Han ville anbefale 5W.

Nej, det har han ikke - men det er en gammel skrøne, så det er ikke
unormalt, at man hører det.

Mobil 1 0W-40 er en af de fineste og bedste olier, du overhovedet kan hælde
på din bil. Bliv du bare ved med at bruge den.

(Jeg har informationerne fra førende eksperter i olie i DK: Teknologisk
Institut, Shell samt Castrol)

Hyg dig

/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 25-07-04 11:47

> [...]
> her for nylig påstod en bekendt, at 0W ikke var så godt til biler, der
> har kørt det antal km, som min har. Han ville anbefale 5W.

Nej, det har han ikke. Jeg har kørt min nuværende og tre tidligere biler på
0W-40. Alle tre har/havde kørt mellem 200.000 og 300.000 km.

M.v.h.

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 25-07-04 12:32

Henrik B. wrote:
> "Bo Kamp Dudek" <bo@bodudek.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, det har han ikke. Jeg har kørt min nuværende og tre tidligere
> biler på 0W-40. Alle tre har/havde kørt mellem 200.000 og 300.000 km.

Fiat'er som Bo's ?

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Fra : Henrik B.

Dato : 25-07-04 17:29

"Søren C. Fischer" <soren@fischer-streton.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> Fiat'er som Bo's ?

Nej, men man kan ikke opstille det ud fra bilmærke eller oliemærke, BASTA!

M.v.h.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 25-07-04 17:00

Henrik B. skrev:

> Nej, det har han ikke. Jeg har kørt min nuværende og tre tidligere biler
> på 0W-40. Alle tre har/havde kørt mellem 200.000 og 300.000 km.

#¤""%"¤"

Men han _kan_ have ret. Afhængig af motorens stand

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Henrik B.

Dato : 25-07-04 17:30

"Martin Johansen [6000]" <visit_my@website.tuxx.dk> skrev i en meddelelse

> #¤""%"¤"
>
> Men han _kan_ have ret. Afhængig af motorens stand

Jep, men der er intet nævnt om evt. olieforbrug, vel.
Og jeg kan kun svare ud fra de facts jeg kender.

M.v.h.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 25-07-04 17:48

Henrik B. skrev:

> Jep, men der er intet nævnt om evt. olieforbrug, vel. Og jeg kan kun
> svare ud fra de facts jeg kender.

Bahh

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 25-07-04 12:32

Bo Kamp Dudek wrote:
> [...]
> her for nylig påstod en bekendt, at 0W ikke var så godt til biler, der
> har kørt det antal km, som min har. Han ville anbefale 5W.

Min Brava 1.6 har rundet 120.000 og jeg kører på Shell Helix Ultra 5w40 året
rundt, og er godt tilfreds

Fra : Henrik B.

Dato : 25-07-04 17:32

> Min Brava 1.6 har rundet 120.000 og jeg kører på Shell Helix Ultra 5w40
året
> rundt, og er godt tilfreds

SÅ har du selv svaret på dit spørgsmål til mig. For hvis din Brava kører
fint på 5W-40, gør den det også på 0W-40.

M.v.h.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 25-07-04 12:45

"Bo Kamp Dudek" <bo@bodudek.dk> skrev i en meddelelse

> Har gutten ret?

Det er agurke-tid, så jeg joiner lige oliedebatten :)). NEJ han har ikke
ret, Mobil1. 0W40 er CREMEN- det bedste du kan få. Men mindre kan gøre det,
se efter hvilken API-test den har bestået, SL er den nyeste,bedste, jeg
gætter på du kan "nøjes" med ned til SJ. Men du kan sagtens få
"noname-olier" som klare SL, og der betaler du ikke for de ¤%&"!§
F1-rekvalmer som Mobil benytter sig af ;).

Fra : Henrik B.

Dato : 25-07-04 17:31

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.hatessspam@os.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> "noname-olier" som klare SL, og der betaler du ikke for de ¤%&"!§
> F1-rekvalmer som Mobil benytter sig af ;).

Til 279,- for 4 liter Mobil 1 (SL), kan du vist ofte komme til at give mere
for noname olier med samme API.

M.v.h.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 25-07-04 20:34

> Til 279,- for 4 liter Mobil 1 (SL), kan du vist ofte komme til at give
mere
> for noname olier med samme API.

Det er ikke normal prisen, men udsalgspris, og så koster min noname 130-150
for 5L, dvs. jeg kan nøjes med EN dunk- skal bruge 4.5 l. ;).. Men Mobil er
no.1. hvis man vil betale for den lille forskel.

Fra : Henrik B.

Dato : 25-07-04 22:34

> mere
> >
> Det er ikke normal prisen, men udsalgspris,

"Normalpris" i Bilka 399,- Tilbud: 279,- eller 299,-

> og så koster min noname 130-150
> for 5L, dvs. jeg kan nøjes med EN dunk- skal bruge 4.5 l. ;).. Men Mobil
er
> no.1. hvis man vil betale for den lille forskel.

Opfylder den så SL API'en? Er det en 0W-40 olie?

M.v.h.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 25-07-04 23:10

> Opfylder den så SL API'en? Er det en 0W-40 olie?

Fuldsynt 5W40 API SL, som vi har været inde på er forsk. minimal.

Fra : Henrik B.

Dato : 25-07-04 23:22

> Fuldsynt 5W40 API SL, som vi har været inde på er forsk. minimal.

Mobil's 5W-40 kan du typisk købe i Bilka for 199,- SÅ prisforskellen er ikke
særlig stor.

M.v.h.