Turbopotter
Fra : Fly Christensen

Dato : 24-07-04 19:33

G'aften!

Hvilke turbopotter findes der fra årgang 1997-2000, når der ses bort fra
diesel?
Selv kan jeg komme i tanke om:

PSA:
406
Xantia

VAG:
Octavia
Passat
Leon (tor jeg den hedder)

Volvo:
S80
S60

Fra : Niels Skaaning

Dato : 24-07-04 19:46

> G'aften!
>
> Hvilke turbopotter findes der fra årgang 1997-2000, når der ses bort fra
> diesel?
> Selv kan jeg komme i tanke om:
>
> PSA:
> 406
> Xantia
>
> VAG:
> Octavia
> Passat
> Leon (tor jeg den hedder)
>
> Volvo:
> S80
> S60

Lancia Kappa.

NS

Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 24-07-04 19:49

> Hvilke turbopotter findes der fra årgang 1997-2000, når der ses bort fra
> diesel?

> VAG:

A3, A4 og A6

Fiat Punto GT
Fiat Coupe Turbo

Nissan 200 og 300

Mitsubishi GT 3000
Mitsubishi Evolution

Rover 620t

Subaru Imprezia

Toyota Supra

Volvo S40/V40 T4
Volvo S70/V70 T-5 osv

\Mandal

Fra : Niels Skaaning

Dato : 24-07-04 19:57

"Brian Fisker [8900]" <Mandal@FJERNDETTEedb.dk> skrev i en meddelelse
> "Fly Christensen" <x_nospam_x@gmx.net> skrev i en meddelelse

> A3, A4 og A6
>
> Fiat Punto GT
> Fiat Coupe Turbo
>
> Nissan 200 og 300
>
> Mitsubishi GT 3000
> Mitsubishi Evolution
>
> Rover 620t
>
> Subaru Imprezia
>
> Toyota Supra
>
> Volvo S40/V40 T4
> Volvo S70/V70 T-5 osv

Jamen så er der jo også div. Maserati modeller, Nissan Skyline usw.

NS

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 24-07-04 20:52

Fiat Uno Turbo
Flemming Jacobsen

Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 24-07-04 21:16

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse
> Fiat Uno Turbo

Blev den produceret helt frem til 97? Troede egentlig, de pillede den af
programmet i 96...

\Mandal

Fra : John Sahl

Dato : 24-07-04 23:08

"Brian Fisker [8900]" <Mandal@FJERNDETTEedb.dk> wrote in message
> "Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse
>
> Blev den produceret helt frem til 97? Troede egentlig, de pillede den af
> programmet i 96...

Jo den stoppede i 96..

/John Sahl

Fra : Claus Fabritius

Dato : 25-07-04 10:27

> Blev den produceret helt frem til 97? Troede egentlig, de pillede den af
> programmet i 96...

Så skal man hente en i Sydafrika. Der kørte den videre til 98. Jeg ved ikke
hvornår turboen udgik i brasilien, men Unoen laves stadig der og fik et
større facelift tidligere i år.
--
Claus Fabritius

Giver i mig gaver på min fødselsdag?

Fra : John Sahl

Dato : 25-07-04 12:15

"Claus Fabritius" <champ88@ofir.invalid> wrote...
> Så skal man hente en i Sydafrika. Der kørte den videre til 98. Jeg ved
ikke
> hvornår turboen udgik i brasilien, men Unoen laves stadig der og fik et
> større facelift tidligere i år.

Ikke til det bedre, fy for fanden den blev grim

/John Sahl

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 25-07-04 17:15

Claus Fabritius wrote:

> Giver i mig gaver på min fødselsdag?

Næh, man vi kan da sige tillykke.. Du ønsker dig vel ikke
tilfældigvis et sæt Fiat fælge??

Jeg har fødselsdag imorgen, og skulle du nu mangle inspiration, så
er <http://alfasud.alfisti.net/asus28e.html> lige mig..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 24-07-04 19:54

Du glemmer helt klart Saab - det var jo lisom dem der startede hele
turbomenageriet blandt personbiler.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Henrik B.

Dato : 24-07-04 22:34

> Du glemmer helt klart Saab - det var jo lisom dem der startede hele
> turbomenageriet blandt personbiler.

Jep.

Saab 9-3 (Samtlige modeller).
Saab 9-5 (Samtlige modeller).

M.v.h.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 25-07-04 09:47

On Sat, 24 Jul 2004 23:34:24 +0200, "Henrik B."
<saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote:

>"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
>Jep.
>
>Saab 9-3 (Samtlige modeller).
>Saab 9-5 (Samtlige modeller).

>--

Ja, SAAB har altid været glad for megen luft. Derfor har de også roev
i begge ender.

Bevis haves!

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 25-07-04 09:51

> Ja, SAAB har altid været glad for megen luft. Derfor har de også roev
> i begge ender.
>
> Bevis haves!

Du skulle vel aldrig have fotograferet den gule tobagenders Saab som står et
eller andet sted på E4'eren imellem København og Stockholm ? - jeg mindes at
jeg så sådan een ovenfor motorvejen forleden

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 25-07-04 10:01

On Sun, 25 Jul 2004 10:51:29 +0200, "Andreas M. Hansen"
<nokke99@hotmail.com> wrote:

> [...]
>eller andet sted på E4'eren imellem København og Stockholm ? - jeg mindes at
>jeg så sådan een ovenfor motorvejen forleden

Det er jo lige det jeg har, men jeg kan sgu ikke finde ud af at
reducere billedet ned, så jeg kan sende det i binaer.........suk!

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Fly Christensen

Dato : 25-07-04 10:11

On Sun, 25 Jul 2004 11:00:34 +0200, Folmer Rasmussen
<folmer@rasmussen.mail.dk> wrote:

>Det er jo lige det jeg har, men jeg kan sgu ikke finde ud af at
>reducere billedet ned, så jeg kan sende det i binaer.........suk!

Prøv at save det som .tif. Jeg har nogle billeder som .jpg, der bliver
en del mindre som .tif.

Fly

Fra : Henrik B.

Dato : 25-07-04 11:53

> Prøv at save det som .tif. Jeg har nogle billeder som .jpg, der bliver
> en del mindre som .tif.

Nej Fly, det er omvendt. Du har dem som TIFF, og de bliver mindre som JPEG.

M.v.h.

Fra : Fly Christensen

Dato : 25-07-04 12:18

On Sun, 25 Jul 2004 12:53:28 +0200, "Henrik B."
<saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote:

>Nej Fly, det er omvendt. Du har dem som TIFF, og de bliver mindre som JPEG.

Nej. Underligt nok.

Fly

Fra : Henrik B.

Dato : 25-07-04 17:33

JPEG.

> Nej. Underligt nok.

Så er det fordi de ligger som komprimeret TIFF.

M.v.h.

Fra : Fly Christensen

Dato : 25-07-04 17:57

On Sun, 25 Jul 2004 18:32:57 +0200, "Henrik B."
<saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote:

>Så er det fordi de ligger som komprimeret TIFF.

Det skal du spørge PainShopPro 8 om, det ved den mere om end jeg. Jeg
beder den bare save som TIFF.

Fly

Fra : John Sahl

Dato : 25-07-04 12:18

"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> wrote...
> Det er jo lige det jeg har, men jeg kan sgu ikke finde ud af at
> reducere billedet ned, så jeg kan sende det i binaer.........suk!

Hvis du kører Windows XP kan du installere denne lækre pakke,
så er det kun at højreklikke og vælge hvor meget du vil reducere det.

<http://www.microsoft.com/windowsxp/downloads/powertoys/xppowertoys.mspx>

/John Sahl

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 25-07-04 09:54

Andreas M. Hansen wrote:
> Du glemmer helt klart Saab - det var jo lisom dem der startede hele
> turbomenageriet blandt personbiler.

Var det ikke BMW der kom først ?

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Henrik B.

Dato : 25-07-04 11:55

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Var det ikke BMW der kom først ?

Nej, turbo'en har været på markedet i rigtig mange år. Men det er rigtig at
BMW i starten af 70'erne (under oliekrisen), forsøgte at lancere en turbobil
til gadebrug. Den blev fremstillet i omkring 1300 eksemplarer - mener jeg at
kunne huske.

Men det var Saab der i '78 for alvor fik sat skub i turbobilerne.

M.v.h.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 25-07-04 12:03

Henrik B. wrote:

> Nej, turbo'en har været på markedet i rigtig mange år.

I know

> Men det er
> rigtig at BMW i starten af 70'erne (under oliekrisen), forsøgte at
> lancere en turbobil til gadebrug.

Forsøgte ?
Den blev da en succes, og var da en ret hurtig bil, efter datidens målestok

> Den blev fremstillet i omkring 1300
> eksemplarer - mener jeg at kunne huske.

1672 eksemplarer, for at være nøjagtig.
I perioden Juli 1973 - Juli 1975.

> Men det var Saab der i '78 for alvor fik sat skub i turbobilerne.

Jo jo, men de var ikke de første

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Torben E

Dato : 25-07-04 12:20

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> wrote in message
> Forsøgte ?
> Den blev da en succes, og var da en ret hurtig bil, efter datidens
målestok

I 10 sekunder af gangen
Den var så uholdbar at det slog alle rekorder, selv for BMW

Torben E

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 25-07-04 15:56

Torben E wrote:

> I 10 sekunder af gangen
> Den var så uholdbar at det slog alle rekorder, selv for BMW

Var de virkeligt så slemme ?
Alle dem jeg har læst/hørt om, der har der ikke været den slags problemer,
tværtimod.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 25-07-04 16:05

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> skrev :

>Var de virkeligt så slemme ?
>Alle dem jeg har læst/hørt om, der har der ikke været den slags problemer,
>tværtimod.

En af kammesjukkerne fra rigtigt gamle dage, havde en 2002Turbo - og
den drillede ham da - men når den kørte, hold op en raket ;)

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 25-07-04 16:02

jan@fedtegreven.dk wrote:

> En af kammesjukkerne fra rigtigt gamle dage, havde en 2002Turbo - og
> den drillede ham da - men når den kørte, hold op en raket ;)

OK, men jeg synes da at (i hvert fald mit) det generelle indtryk er at de
holder/holdt meget godt.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 25-07-04 16:13

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> skrev :

>OK, men jeg synes da at (i hvert fald mit) det generelle indtryk er at de
>holder/holdt meget godt.

jeg ved det ikke - han solgte den efter et par år, og fik en Rekord i
stedet, der stadig triller.

(Der var jo ikke ligefrem et mylder af dem, så den er en raritet idag)

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Henrik B.

Dato : 25-07-04 17:36

<jan@fedtegreven.dk> skrev i en meddelelse

> En af kammesjukkerne fra rigtigt gamle dage, havde en 2002Turbo - og
> den drillede ham da - men når den kørte, hold op en raket ;)

Ja, og den havde en turbolader på størrelse med den der sidder i en lastbil.
Så den havde turbotøven af karat. Den kom først i omdrejninger ved 3500 rpm.
Men så gik det også der'u'a....

M.v.h.

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 25-07-04 17:49

"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev :

>Ja, og den havde en turbolader på størrelse med den der sidder i en lastbil.
>Så den havde turbotøven af karat. Den kom først i omdrejninger ved 3500 rpm.
>Men så gik det også der'u'a....

Netop - Folk der ikke aner hvad man snakker om, når ordet
ketchup-effekt bruges, skulle bare prøve sår'n en kasse

well.... En Sierra COssworth generation I , lider af noget nær det
samme..

Når først der kommer fut i, kommer det alt rigeligt ;)

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Henrik B.

Dato : 25-07-04 17:34

> Forsøgte ?
> Den blev da en succes, og var da en ret hurtig bil, efter datidens
målestok

*LOL*

> 1672 eksemplarer, for at være nøjagtig.

Jow, jow, en ægte succes.

> Jo jo, men de var ikke de første

Ej heller var BMW.

M.v.h.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 25-07-04 18:06

Henrik B. wrote:

> Jow, jow, en ægte succes.

Det er vel ikke kun produktions tallene, der afgør om en bil er en succes
eller ej, ellers er Schumachers Ferrari F2004 jo også et stort "nederlag"

> Ej heller var BMW.

Hvem var før ?

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Verner Johnsen

Dato : 25-07-04 20:52

On Sun, 25 Jul 2004 19:05:30 +0200, "Per Beer Hansen"

>Hvem var før ?

Chevrolet Corvair Monza Spyder og Oldsmobile Jetfire i 1962

--
Venlig hilsen Verner
1986 VW Transporter Syncro 2,1 l (Autocamper)

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 25-07-04 21:20

Verner Johnsen wrote:

> Chevrolet Corvair Monza Spyder

Og hvordan kunne jeg dog glemme denne dejlige vogn
Mener endda at vi har haft den som "Gæt en bil" for noget siden i d.b.m.

> og Oldsmobile Jetfire i 1962

OK, den kendte jeg så ikke lige umiddelbart.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Verner Johnsen

Dato : 25-07-04 22:00

On Sun, 25 Jul 2004 22:20:00 +0200, "Per Beer Hansen"
<perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> wrote:

>Og hvordan kunne jeg dog glemme denne dejlige vogn

Ja, spørg bare Ralph Nader

>Mener endda at vi har haft den som "Gæt en bil" for noget siden i d.b.m.

Det skulle ikke undre mig

>OK, den kendte jeg så ikke lige umiddelbart.

Det var en variant af Oldsmobile F-85, og den nåede heller ikke den
store berømmelse, det skulle da lige være for dens
vedligeholdelsesproblemer, så den blev taget af programmet igen efter
mindre end 2 år og ca 9.500 stk.

Se mere her:

<http://www.442.com/articles/jetfire.html>

Til sammenligning blev Monza Spyderen produceret i ca 38.000
eksemplarer.

Fra : Torben E

Dato : 26-07-04 15:24

"Verner Johnsen" <vejoh@post10.tele.dk> wrote in message

> [...]
> store berømmelse, det skulle da lige være for dens
> vedligeholdelsesproblemer, så den blev taget af programmet igen efter

Og såvidt jeg husker med orginalt vandindjection ?

Torben E

Fra : Verner Johnsen

Dato : 26-07-04 17:59

On Mon, 26 Jul 2004 16:24:06 +0200, "Torben E"
<topcon@FJERNDETTEmail.dk> wrote:

>Og såvidt jeg husker med orginalt vandindjection ?

Jep - citat fra den side jeg linkede til.

"To get the engine to tolerate it, and the 10.25:1 compression ratio
it entailed, the designers added an injection system for Turbo Rocket
Fluid (half distilled water, half methyl alcohol) stored in a pressure
reservoir and injected commensurate with turbo boost starting at 1
psi. This fluid-injection not only prevented ping, but also added
somewhat to power output, thanks to the methyl alcohol."

Fra : Brian M

Dato : 26-07-04 17:59

Verner Johnsen <vejoh@post10.tele.dk> wrote in message news:<hf38g09846dmj0tv1n1se3k45g5i1usj6r@4ax.com>...

> Chevrolet Corvair Monza Spyder og Oldsmobile Jetfire i 1962

.... og motoren i Olds`en var grundlæggende den samme som Buick brugte
i Skylark 62-63 på 215" (3,5L). Den som alle kender som Rover V8.
Rover købte motoren af amerikanerne som synes den var for dyr at
producere.