/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Hvornår kan diesel svare sig?
Fra : John Frandsen


Dato : 22-07-04 18:36

Hvor mange kilometer skal man køre om året før det kan svare sig at kigge
efter diesel-biler, og hvad skal man være opmærksom på ved køb af brugt
diesel-biler?

Gode råd vedr. diesel modtages med tak, lige som jeg vil blive glad for at
høre for og imod!


--

Mvh John



 
 
Ukendt (22-07-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 22-07-04 18:50

> Hvor mange kilometer skal man køre om året før det kan svare sig at kigge
> efter diesel-biler

Det er umuligt at give et kort svar på. Det afhænger af en lang række ting.

Dieselbiler er jo dyrere i indkøb, hvorfor der ofte først er rigtig mening
med galskaben, når man kører over 25.000 km om året. Nogle biler er dog
økonomiske at købe som diesel endnu tidligere.

Rentebyrden på en diesel er større - betaler man en større del af bilen
kontant, betyder det dog ikke så meget. En diesel afskriver også mindre pr
kørt km, hvis du har et meget stort kørselsbehov.

FDM.dk har eet bud på en måde at regne det ud - men benyt det kun som en
tommelfingerregel, for mere er det ikke.

www.fdm.dk.

--
/Jan W Nielsen



Ukendt (22-07-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 22-07-04 19:03
John Frandsen (22-07-2004)
Kommentar
Fra : John Frandsen


Dato : 22-07-04 21:28

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse
news:4100016e$0$286$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
http://www.fdm.dk/altombiler/oekonomi/benzindiesel/benzindiesel_peugeot.asp

Tak for link og forklaring!

Er det korrekt at en dieselbil, går længere på literen end samme bil med
benzinmotor?

mvh John



Ukendt (22-07-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 22-07-04 22:06

> Er det korrekt at en dieselbil, går længere på literen end samme bil med
> benzinmotor?

Det er korrekt, at en dieselbil med samme ydelse er mere brændstoføkonomisk,
end en benzinbil.

Du kan bruge følgende tommelfingerregel: Du vil få en besparelse på omkring
40 procent af det beløb, som du plejer at købe brændstof for. Altså - hvis
du før købte brændstof for 1000 kroner, skal du formentlig kun bruge 600
kroner, hvis du køber en diesel.

Dette både som resultat af billigere brændstof og mindre brændstofforbrug.

Men gør dig selv at køre en tur i en moderne dieselbil. Mange synes rigtig,
rigtig godt om motorerne.



--
/Jan W Nielsen



Thunderbird [7100] (22-07-2004)
Kommentar
Fra : Thunderbird [7100]


Dato : 22-07-04 22:11

On Thu, 22 Jul 2004 23:05:39 +0200, "Jan W. Nielsen" <intetsvar> wrote:

>> Er det korrekt at en dieselbil, går længere på literen end samme bil med
>> benzinmotor?
>
>Det er korrekt, at en dieselbil med samme ydelse er mere brændstoføkonomisk,
>end en benzinbil.

Er du nu helt sikker på det. Tænker du ikke på Motorstørrelsen. For en
diesel skal da op noget op i motorstørrelse i forhold til benzinerren
for at ligge det samme antal heste?
--
Mvh
Flemming Jacobsen

Ukendt (22-07-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 22-07-04 22:35

> Er du nu helt sikker på det. Tænker du ikke på Motorstørrelsen. For en
> diesel skal da op noget op i motorstørrelse i forhold til benzinerren
> for at ligge det samme antal heste?

De nyeste dieselmotorer (PSA) på 1,6 ltr yder 110 hk og de nyeste 2.0´ere
yder med diesel fra 136 til 150 hk. Det er vel meget tæt på
benzin-motorerne.

Samtidig skal man huske på, at en diesel jo ved almindelig kørsel (under
4.000 o/min) har en langt kraftigere effekt, end de fleste alm. benzinbiler.
Derfor kan man ofte nøjes med 100 diesel-hk i en VW Passat, hvis man kører
diesel, hvor i mod en benzin 1,6 med 110 hk er fuldkommen til grin. Den
magter ikke en alm. østjysk motorvejsbakke i femte gear.

I øvrigt - dieslerne er mere økonomiske end også effektmæssig tilsvarende
benzinbiler.

--
/Jan W Nielsen



Thunderbird [7100] (22-07-2004)
Kommentar
Fra : Thunderbird [7100]


Dato : 22-07-04 22:24

On Thu, 22 Jul 2004 23:34:42 +0200, "Jan W. Nielsen" <intetsvar> wrote:

>> Er du nu helt sikker på det. Tænker du ikke på Motorstørrelsen. For en
>> diesel skal da op noget op i motorstørrelse i forhold til benzinerren
>> for at ligge det samme antal heste?
>
>De nyeste dieselmotorer (PSA) på 1,6 ltr yder 110 hk og de nyeste 2.0´ere
>yder med diesel fra 136 til 150 hk. Det er vel meget tæt på
>benzin-motorerne.
>
>Samtidig skal man huske på, at en diesel jo ved almindelig kørsel (under
>4.000 o/min) har en langt kraftigere effekt, end de fleste alm. benzinbiler.
>Derfor kan man ofte nøjes med 100 diesel-hk i en VW Passat, hvis man kører
>diesel, hvor i mod en benzin 1,6 med 110 hk er fuldkommen til grin. Den
>magter ikke en alm. østjysk motorvejsbakke i femte gear.

Det ved jeg nu ikke om den ikke gør. Jeg har da bevidnet mindre klare
værre bakker ved lavere hastighed i 5 gear. Og accelarationen var også
derefter, men den var der dog :D.

At jeg så til næsten hver en tid ville foretrække en benzin bil er så
bare mig. (har nok noget at gøre med at jeg her på det seneste har
prøvet den der "Rende panden mod muren" effekten som Dieselbiler har)
--
Mvh
Flemming Jacobsen

Ukendt (22-07-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 22-07-04 22:56

> At jeg så til næsten hver en tid ville foretrække en benzin bil er så
> bare mig. (har nok noget at gøre med at jeg her på det seneste har
> prøvet den der "Rende panden mod muren" effekten som Dieselbiler har)

Jeg har også undret mig over, at "omdrejningsfesten var så hurtig slut" - så
jeg ved godt, hvad du mener.

Jeg kan ikke selv sige, at jeg bestemt foretrækker benzin frem for diesel -
eller omvendt - begge motorer har efter min mening hver deres styrke.

Se i øvrigt denne film. En helt standard diesel stikker fra en hurtigere
accelererende benzinbil på en lille bane - og det selvom journalist Tiff
Needel siger, benzineren har de bedste køreegenskaber. Jeg tør ikke tænke på
udfaldet, hvis TDi´eren havde en "boks" på, som op mod halvdelen af alle
TDi´ere har i DK. (Vurdering FDM samt Teknologisk Institut)

http://tinyurl.com/5dzm6

--
/Jan W Nielsen



Thunderbird [7100] (23-07-2004)
Kommentar
Fra : Thunderbird [7100]


Dato : 23-07-04 11:31

On Thu, 22 Jul 2004 23:55:51 +0200, "Jan W. Nielsen" <intetsvar> wrote:

>> At jeg så til næsten hver en tid ville foretrække en benzin bil er så
>> bare mig. (har nok noget at gøre med at jeg her på det seneste har
>> prøvet den der "Rende panden mod muren" effekten som Dieselbiler har)
>
>Jeg har også undret mig over, at "omdrejningsfesten var så hurtig slut" - så
>jeg ved godt, hvad du mener.

Men det sjove faktum er at den Citroen Berlingo D som jeg fra tid til
anden kører i har i udpræget stil det der panden mod muren syndrom.

Men for ca 2 år siden deltog jeg i det der "Respekt for fart" kursus som
jeg har haft snakket om en del gange efterhånden . Der snuppede jeg
en Seat Toledo TDI som bil at kører i og den havde sjovt nok ikke den
"opførsel"

Fra 0-2000 Omdrejninger:

Der var den godtnok sløv da turboen slet kke var kommet på banen endnu
men det tog så heller ikke særligt lang tid før at jeg man lå over de
2000 omdrejninger

Fra 2-4000 omrejninger:

Her var turboen skam med og der fik den fart på, men da man nåede de ca
4000 omdrejninger kunne man godt mærke i bilen at nu var tuboen også ved
at være på max boost.

Men jeg blev dog noget overrasket over det med turboen, havde godtnok
hørt at turbo biler skulle og kunne være vilde, men havde ikke lige
troet at virkningen ville komme så kontant.

Fra 4-5900 omdrejninger

Selv da jeg passerede de 4000 omdrejninger pr minut blev den ved med at
accelerer og da jeg nåede starten af det røde felt ved ca 5900
omdrejninger valgte jeg så at skifte gear, da jeg kunne mærke at motoren
så småt begyndte at hugge i det.

Men senere har jeg så fundet ud af at den kørestil som jeg har haft lagt
for dagen deroppe ikke ligefrem var den rigtige måde at kører en Diesel
på. Men da jeg godt kan lide at have mulighed for at kører bilen godt ud
i gearene fra tid til anden så må jeg "desværre" holde mig til en benzin
bil.
--
Mvh
Flemming Jacobsen

Peter G C (23-07-2004)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 23-07-04 12:18

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse
news:8pp1g0hr2dsl4nkgeuov5hkk6tv87dhns5@4ax.com...

[klip]

> Selv da jeg passerede de 4000 omdrejninger pr minut blev den ved med at
> accelerer og da jeg nåede starten af det røde felt ved ca 5900
> omdrejninger valgte jeg så at skifte gear, da jeg kunne mærke at motoren
> så småt begyndte at hugge i det.

5900 omdrejninger i en diesel? Det vil jeg se før jeg tror det.

> Men senere har jeg så fundet ud af at den kørestil som jeg har haft lagt
> for dagen deroppe ikke ligefrem var den rigtige måde at kører en Diesel
> på.

Det lyder sådan. Min egen har masser af moment inden 2000 omdrejninger.

> Men da jeg godt kan lide at have mulighed for at kører bilen godt ud
> i gearene fra tid til anden så må jeg "desværre" holde mig til en benzin
> bil.

Det er altså ikke nødvendigt. Du skal vist bare i "skole" først

/Peter



Thunderbird [7100] (23-07-2004)
Kommentar
Fra : Thunderbird [7100]


Dato : 23-07-04 13:35

On Fri, 23 Jul 2004 13:17:36 +0200, "Peter G C"
<pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:

>"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse
>news:8pp1g0hr2dsl4nkgeuov5hkk6tv87dhns5@4ax.com...
>
>[klip]
>
>> Selv da jeg passerede de 4000 omdrejninger pr minut blev den ved med at
>> accelerer og da jeg nåede starten af det røde felt ved ca 5900
>> omdrejninger valgte jeg så at skifte gear, da jeg kunne mærke at motoren
>> så småt begyndte at hugge i det.
>
>5900 omdrejninger i en diesel? Det vil jeg se før jeg tror det.

Nu kan jeg ikke replikerer situationen, men bilen jeg kørte i var en
Seat Toledo TDI og baseret på at den kun havde kørt ca 3000 km da jeg
kørte i leder mig til at tro at det højst sansynligt er en 00-02 årgang.

Men er dog ikke sikker på de der 5900, kan også ske at det var 5500 det
røde felt det lå ved.


>
>> Men senere har jeg så fundet ud af at den kørestil som jeg har haft lagt
>> for dagen deroppe ikke ligefrem var den rigtige måde at kører en Diesel
>> på.
>
>Det lyder sådan. Min egen har masser af moment inden 2000 omdrejninger.
>
>> Men da jeg godt kan lide at have mulighed for at kører bilen godt ud
>> i gearene fra tid til anden så må jeg "desværre" holde mig til en benzin
>> bil.
>
>Det er altså ikke nødvendigt. Du skal vist bare i "skole" først

Hjælper nok ikke på "problemet" med at jeg nogle gange godt vil kører
bilen godt ud i gearne, det kan diesel bilerne ikke så godt lide :)
--
Mvh
Flemming Jacobsen

Lars L. Hansen (23-07-2004)
Kommentar
Fra : Lars L. Hansen


Dato : 23-07-04 14:14

Thunderbird [7100] wrote:

>
> Hjælper nok ikke på "problemet" med at jeg nogle gange godt vil kører
> bilen godt ud i gearne, det kan diesel bilerne ikke så godt lide :)

Nej det er rigtigt - men der er heller ingen pointe i at gøre det.
F.eks. min dieselmotor har ikke rigtigt nogen accelerationslyst efter
3500 omdr/min. Der er man bedre tjent med at skifte gear, og nyde godt
af bundtrækket, som er til stede allerede fra ca. 1500 omdr/min.

--
Lars - Xantia 2.0 HDi Weekend

Henrik B. (23-07-2004)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 23-07-04 14:17


"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse
news:cc12g09lmqjdrunlcqrvt0pnbhn96gh5oo@4ax.com...
> Nu kan jeg ikke replikerer situationen, men bilen jeg kørte i var en
> Seat Toledo TDI og baseret på at den kun havde kørt ca 3000 km da jeg
> kørte i leder mig til at tro at det højst sansynligt er en 00-02 årgang.
>
> Men er dog ikke sikker på de der 5900, kan også ske at det var 5500 det
> røde felt det lå ved.

Eller 4900 omdr/min.

M.v.h.



Thunderbird [7100] (23-07-2004)
Kommentar
Fra : Thunderbird [7100]


Dato : 23-07-04 15:12

On Fri, 23 Jul 2004 15:16:53 +0200, "Henrik B."
<saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote:

>
>"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse
>news:cc12g09lmqjdrunlcqrvt0pnbhn96gh5oo@4ax.com...
>> Nu kan jeg ikke replikerer situationen, men bilen jeg kørte i var en
>> Seat Toledo TDI og baseret på at den kun havde kørt ca 3000 km da jeg
>> kørte i leder mig til at tro at det højst sansynligt er en 00-02 årgang.
>>
>> Men er dog ikke sikker på de der 5900, kan også ske at det var 5500 det
>> røde felt det lå ved.
>
>Eller 4900 omdr/min.

niks

--
Mvh
Flemming Jacobsen

Karsten Andersen (24-07-2004)
Kommentar
Fra : Karsten Andersen


Dato : 24-07-04 17:19

Fri, 23 Jul 2004 16:12:28 +0200, skrev "Thunderbird [7100]"
<praetorian[NoSpam]@tnfs.dk>, på 20 linier, i
<1672g01dq37qpubsrequterv52vo45epif@4ax.com>, :

>On Fri, 23 Jul 2004 15:16:53 +0200, "Henrik B."
><saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote:
>
>>
>>"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse
>>news:cc12g09lmqjdrunlcqrvt0pnbhn96gh5oo@4ax.com...
>>> Nu kan jeg ikke replikerer situationen, men bilen jeg kørte i var en
>>> Seat Toledo TDI og baseret på at den kun havde kørt ca 3000 km da jeg
>>> kørte i leder mig til at tro at det højst sansynligt er en 00-02 årgang.
>>>
>>> Men er dog ikke sikker på de der 5900, kan også ske at det var 5500 det
>>> røde felt det lå ved.
>>
>>Eller 4900 omdr/min.
>
>niks


Mener det var ved 4700 min gamle begyndte ved det røde felt.
5000 var maks den kunne.
Dog kun 4700 i 5 gear.
Dog en Opel Dti

--
MVH Karsten
Horsens
Opel Astra 3,0 24V

Lars Frandsen (24-07-2004)
Kommentar
Fra : Lars Frandsen


Dato : 24-07-04 18:04

"Karsten Andersen" <karsten@jyde.dk> skrev i en meddelelse
news:jr25g0lrc08ro1ppt52sr5d074265e710f@4ax.com...
<snip>
> Nå
> Mener det var ved 4700 min gamle begyndte ved det røde felt.
> 5000 var maks den kunne.
> Dog kun 4700 i 5 gear.
> Dog en Opel Dti
>

I vores Skoda Octavia starter det røde felt også ved 4700.
--
Mvh.
Lars Frandsen, Bramming
http://home25.inet.tele.dk/lars/



Jan W Nielsen (24-07-2004)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 24-07-04 20:59

> MVH Karsten
> Horsens
> Opel Astra 3,0 24V

A´wa for en fisk..?

Hvad hulen er det for en, du kører rundt i...?

/Jan W Nielsen



Karsten Andersen (25-07-2004)
Kommentar
Fra : Karsten Andersen


Dato : 25-07-04 21:05

Sat, 24 Jul 2004 21:58:40 +0200, skrev Jan W Nielsen, på 11 linier, i
<4102bf71$0$12553$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>, :

>> MVH Karsten
>> Horsens
>> Opel Astra 3,0 24V
>
>A´wa for en fisk..?
>
>Hvad hulen er det for en, du kører rundt i...?
>
>/Jan W Nielsen
>




--
MVH Karsten
Horsens
Opel Astra 3,0 24V

jan@fedtegreven.dk (25-07-2004)
Kommentar
Fra : jan@fedtegreven.dk


Dato : 25-07-04 22:17

Karsten Andersen <karsten@jyde.dk> skrev :

>Opel Astra 3,0 24V

mon dog ?

:)


--
jan@Fedtegreven.dk

Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Karsten Andersen (29-07-2004)
Kommentar
Fra : Karsten Andersen


Dato : 29-07-04 06:11

Sun, 25 Jul 2004 23:16:49 +0200, skrev jan@fedtegreven.dk, på 13
linier, i <jp88g0hettuuvuii2jo35hrjod9ets1vhu@dtext.news.tele.dk>, :

>Karsten Andersen <karsten@jyde.dk> skrev :
>
>>Opel Astra 3,0 24V
>
>mon dog ?
>
> :)
dog bare fun....
tror ikke der er meget Opel har lavet der kan følge den .-)

--
MVH Karsten
Horsens
Opel Astra 3,0 24V

Kim Kristensen (22-07-2004)
Kommentar
Fra : Kim Kristensen


Dato : 22-07-04 23:14


"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse
news:410032f2$0$222$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
>
> Samtidig skal man huske på, at en diesel jo ved almindelig kørsel (under
> 4.000 o/min) har en langt kraftigere effekt, end de fleste alm.
benzinbiler.

Men at noget af den går tabt i en højere udveksling, Passat 1,6 benzin 102
hk går 32 km/t ved 1000 omd. i topgear og Passat 1,9 Tdi 101 hk går 43,7
km/t ved 1000 omd. i topgear. Men på trods af det har dieselen som regel et
overskud på momentsiden, så stadig mere trækkraft.

> Derfor kan man ofte nøjes med 100 diesel-hk i en VW Passat, hvis man kører
> diesel, hvor i mod en benzin 1,6 med 110 hk er fuldkommen til grin. Den
> magter ikke en alm. østjysk motorvejsbakke i femte gear.
>
Måske et Passat-problem, men det er sgu' heller ikke ret stor motor til
sådan en stor/tung gryde.

> I øvrigt - dieslerne er mere økonomiske end også effektmæssig tilsvarende
> benzinbiler.
>
> --
> /Jan W Nielsen
>
>
Hvis du er vandt til benzinbil skal du også tillægge dig en ny måde at kører
på, der kan du vinde meget på økonomien. En kollega jeg havde gik fra 406
1,8 sedan benzin til en 406 stationcar HDI som var hans første diesel, han
kørte som han plejede at køre bil med det resultat at økonomien i km/l ikke
var ret forskellig. Da han lærte at køre den nye bil, og skifte gear ved
lavere omdrejninger var det en helt anden snak.

Med venlig hilsen Kim



Lars L. Hansen (22-07-2004)
Kommentar
Fra : Lars L. Hansen


Dato : 22-07-04 22:46

Jan W. Nielsen wrote:

> Det er umuligt at give et kort svar på. Det afhænger af en lang række ting.
[KLIP (et godt svar)]

Et godt kort svar, på et ofte stillet spørgsmål - det burde ligge på
gruppens hjemmeside, sammen med linket til FDM's benz/diesel-beregner.


--
Lars - Xantia 2.0 HDi Weekend

Ukendt (22-07-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 22-07-04 22:58

> [KLIP (et godt svar)]

Mange tak..

--
/Jan W Nielsen



Allan Klausen (23-07-2004)
Kommentar
Fra : Allan Klausen


Dato : 23-07-04 14:21

FDM har en "lommeregner" på deres hjemmeside, hvor du kan regne den ud.

Hilsen Allan


"John Frandsen" <oplyses@ikke.her> skrev i en meddelelse
news:cdotsg$epd$1@news.net.uni-c.dk...
> Hvor mange kilometer skal man køre om året før det kan svare sig at kigge
> efter diesel-biler, og hvad skal man være opmærksom på ved køb af brugt
> diesel-biler?
>
> Gode råd vedr. diesel modtages med tak, lige som jeg vil blive glad for at
> høre for og imod!
>
>
> --
>
> Mvh John
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177519
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408659
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste