Gule plader og mærkelig totalvægt
Fra : Jakob Houkjær

Dato : 21-07-04 06:49

Der er jo (indtil videre) stadigvæk en del penge at spare ved at købe en ny
bil på gule plader, men jeg kan forstå at der er en årlig
"misundelsesafgift" på 4-5000 kr. når totalvægten overstiger 2000 kg hvis
den kun benyttes til privat brug.

Det der så undrer mig er at rigtig mange gulpladebiler lige nøjagtig er
noteret til en totalvægt på lidt over grænsen f.eks. 2025, 2050 eller 2100
kg., altså lige over grænsen hvor misundelsesafgiften træder i kraft, og jeg
synes efterhånden jeg har ledt mange steder efter en ny bil, der har en
totalvægt på 2000 kg. eller under, og har hidtil kun fundet Toyota Yaris
Verso van.

Er der nogen der kender til andre mærker og modeller der har en totalvægt
under 2000 kg, eller kan man få nedvejet en gulpladebil til 2000 kg. ved
køb? (Hvorfor specificerer bilfabrikkerne egentlig ikke bilerne til lige
under 2000 kg; dette vil jo udvide markedet for gulpladebiler i DK
betragteligt?)

_____________
Med venlig hilsen
Jakob Houkjær

Fra : TDN

Dato : 21-07-04 07:55

"Jakob Houkjær" <jaho@QQQmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> køb? (Hvorfor specificerer bilfabrikkerne egentlig ikke bilerne til lige
> under 2000 kg; dette vil jo udvide markedet for gulpladebiler i DK

Hej !

De 2000 kg har ikke noget med "misundelsesafgiften" at gøre. Hvis
gulpladebilen har en totalvægt over 2000 kg kan den indregistreres med
stykafgift på ca. 30 % (jeg kan ikke huske tallet og gider ikke lige søge
efter det nu) istedet for en registreringsafgift på 105 pct. af 57.400 kr.
og 180 pct. af resten hvis den vejer under 2000 kg.

Mvh
Thomas

Fra : Verner Johnsen

Dato : 21-07-04 09:47

On Wed, 21 Jul 2004 08:54:30 +0200, "TDN"
<tdn.fjern.dette@tele2adsl.dk> wrote:

> [...]
>efter det nu) istedet for en registreringsafgift på 105 pct. af 57.400 kr.
>og 180 pct. af resten hvis den vejer under 2000 kg.

Over 2000 kg 30% af værdien over 34100 kr
Under 2000 kg 95% af værdien over 14300 kr

<http://www.skat.dk/tal_statistik/satser_og_beloeb/228.html>

Det giver en prisforskel, der kan betale forskellen i forbrugsafgiften
i mange mange år.

--
Venlig hilsen Verner
1986 VW Transporter Syncro 2,1 l (Autocamper)

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 21-07-04 09:40

> [...]
> køb? (Hvorfor specificerer bilfabrikkerne egentlig ikke bilerne til lige
> under 2000 kg; dette vil jo udvide markedet for gulpladebiler i DK

De fleste stationcars vejer under 2000 kg, og en del af dem fås på gule
plader. Men prisen er du nok ikke interesseret i jvf. TDNs indlæg:

--
MVH Thomas
http://www.pudekamp.dk - live webcam

Fra : Henrik B.

Dato : 21-07-04 11:14

> [...]
> bil på gule plader, men jeg kan forstå at der er en årlig
> "misundelsesafgift" på 4-5000 kr. når totalvægten overstiger 2000 kg hvis

Som andre skriver hænger det sammen med stykafgiften.

Men, du kan meget nemt få den årlige misundelsesafgift halveret.
Du skal blot have én lønseddel om året, hvorpå der er anført kilometerpenge
fra din arbejdsgiver (kan f.eks. være kørsel til et kursus).
Derudover skal du have en erklæring fra din arbejdsgiver om, at du benytter
varerummet firmamæssigt. Og vups, du har nu halveret de 5040,-

M.v.h.