Så brændte bilen... Næsten
Fra : Morten Fruergaard

Dato : 19-07-04 15:00

Jeg gik fra min lille bil i ca. 10 min, da jeg kom ud og åbnede døren, kunne
jeg straks se og lugte røg... Godt værktøjskassen var med, så meget kort
tid efter var begge stilpoler af batterierne...

Gad vide om bilen (og dermed min dejlige hund) var brændt, hvis jeg var
kommet noget senere...

Ledningsnettet fra den ene forlygte til rattet er delvis smeltet sammen...
Nu må jeg se hvad forsikringen siger...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : TGD

Dato : 19-07-04 15:10

meddelelse news:40fbd3d1$0$23871$14726298@news.sunsite.dk...

<KLIP>

> Ledningsnettet fra den ene forlygte til rattet er delvis smeltet sammen...
> Nu må jeg se hvad forsikringen siger...

Må jeg forslå du udvider sortimentet med en kombineret bil og røgalarm -
måske du skulle lade en profesionel om at installere bilalarm næste gang
-Ment som ren humor

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 19-07-04 15:26

TGD telepaterede følgende til sin PC:
> Må jeg forslå du udvider sortimentet med en kombineret bil og
> røgalarm - måske du skulle lade en profesionel om at installere
> bilalarm næste gang

Hvad har min bilalarm med ledningsnettet til nær/fjernlyset at gøre?

Ok. Det må være min manglende humor, der ikke kan se det sjove...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 19-07-04 15:43

> [...]
> kommet noget senere...
>
> Ledningsnettet fra den ene forlygte til rattet er delvis smeltet sammen...

Hvad er det for en bil du har Morten?

Mvh

Emil

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 19-07-04 15:56

Emil Jensen [2100] telepaterede følgende til sin PC:
> Hvad er det for en bil du har Morten?

Mitsubishi L200, en lille smule ombygget...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : alexbo

Dato : 19-07-04 15:58

"Morten Fruergaard" skrev i

> Ledningsnettet fra den ene forlygte til rattet er delvis smeltet sammen...
> Nu må jeg se hvad forsikringen siger...

Jeg er bange for at de ryster på hovedet, en kortslutning er ikke en skade.
Jeg går ud fra at der ikke var brand, altså åben ild.

Noget andet er at der bør ikke kunne være noget der kortslutter ved
forlygten, og slet ikke op i rattet, ganske vist har du vel lysomskifter ved
ratstammen, men den er jo uden spænding når bilen er parkeret.

mvh
Alex Christensen

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 19-07-04 18:32

alexbo telepaterede følgende til sin PC:
> Jeg er bange for at de ryster på hovedet, en kortslutning er ikke en
> skade. Jeg går ud fra at der ikke var brand, altså åben ild.

Jeg ringede og spurgte. De sagde, at de ikke kunne sige noget uden at se
bilen. Så det får de lov til. Ellers koster det mig 2.000 kr. for et nyt
brugt ledningsnet og så "lidt" arbejde...

> [...]
> forlygten, og slet ikke op i rattet, ganske vist har du vel
> lysomskifter ved ratstammen, men den er jo uden spænding når bilen er

Der var tænding på bilen, da det skete, men fjernlyset var ikke tændt, og
det er den ledning, der er smeltet...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Ukendt

Dato : 19-07-04 18:52

> Jeg ringede og spurgte. De sagde, at de ikke kunne sige noget uden at se
> bilen. Så det får de lov til. Ellers koster det mig 2.000 kr. for et nyt
> brugt ledningsnet og så "lidt" arbejde...

hmm, er du sikker på det kan gøre det?
Jeg har lige i denne uge købt en lyskontakt + stik til min mondeo hos Ford,
det kostede "kun" > 600 Kr, så hvis noget andet er røget og du ikke kan få
det hos huggeren (såsom en tændingskontakt) så koster det kassen.

--
Tom

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 19-07-04 21:32

Tom telepaterede følgende til sin PC:

> hmm, er du sikker på det kan gøre det?

Ja, det håber jeg...
1.500 kr. + moms for et ledningsnet hos en hugger...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : alexbo

Dato : 19-07-04 19:03

"Morten Fruergaard" skrev

> Der var tænding på bilen, da det skete, men fjernlyset var ikke tændt, og
> det er den ledning, der er smeltet...

Så vil jeg gætte på noget hjemmelavet kørelys, det er almindeligt at lade
relæet få stel gennem fjernlys, det er for at relæet skal slå fra når man
tænder fjernlyset.

Hvis så relæet kortslutter og det ikke er sikret rigtigt, så smelter
ledningen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 19-07-04 21:30

alexbo telepaterede følgende til sin PC:
> Så vil jeg gætte på noget hjemmelavet kørelys

Niks.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 20-07-04 07:34

alexbo faldt i søvn over tastaturet og fik skrevet:

[...]

> Så vil jeg gætte på noget hjemmelavet kørelys, det er almindeligt at lade
> relæet få stel gennem fjernlys, det er for at relæet skal slå fra når man
> tænder fjernlyset.

Det har jeg også set på et kørelys der var lavet af en bilfabrikant
(Huyndai, Mitsubishi, Suzuki eller der-omkring) til eftermontering.

[...]

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

Besøg IRC'erne på #dk.fritid.bil @ QuakeNet
Se også http://irc.dkfritidbil.dk/ for mere info

Fra : alexbo

Dato : 21-07-04 20:43

"Henrik Bøgh" > skrev

> Det har jeg også set på et kørelys der var lavet af en bilfabrikant
> (Huyndai, Mitsubishi, Suzuki eller der-omkring) til eftermontering.

Der er heller ikke noget galt i konstruktionen, hvis ellers det er sikret
rigtigt.
Men nu er ledningerne brændt, og det bør de ikke kunne, og derfor foreslog
jeg en sådan montering med manglende sikring som årsag.

mvh
Alex Christensen

Fra : Roberto Saldo

Dato : 19-07-04 17:42

Morten Fruergaard wrote:
> [...]
> tid efter var begge stilpoler af batterierne...
>
> Gad vide om bilen (og dermed min dejlige hund) var brændt, hvis jeg var

Kedeligt!

> Ledningsnettet fra den ene forlygte til rattet er delvis smeltet sammen...
> Nu må jeg se hvad forsikringen siger...

Hvor er dine sikringer??

Mvh
Roberto

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 19-07-04 18:34

Roberto Saldo telepaterede følgende til sin PC:
> Hvor er dine sikringer??

I motorrummet. Svjk se er der kun en sikring til fjernlyset. Den er på 30 A,
så den tynde ledning til fjernlyset er ikke tyk nok til at sikringen
springer først...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Roberto Saldo

Dato : 20-07-04 07:05

Morten Fruergaard wrote:
> [...]
>

> I motorrummet. Svjk se er der kun en sikring til fjernlyset. Den er på 30 A,
> så den tynde ledning til fjernlyset er ikke tyk nok til at sikringen

Sikke en nedtur!

Min svogers svoger (!) fik næsten brændt bil og barn da en subwoofer +
forstærker led af samme problem.
Det var monteret hos VW så vidt vides.
Kablet antændte som en lunte og sæder og indtræk i den spritnye Passat
gik op i røg.

Hvad nytter det man monterer en 50A sikring når der ikke monteres et
ordentligt dimensioneret kabel?

--
/ Roberto Saldo (ST191 GLi l/b 1998ccm 93kW/183Nm)

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 20-07-04 07:26

Roberto Saldo telepaterede følgende til sin PC:
> Min svogers svoger (!)

Er det så dig selv eller er 2 x længere ude?

> Hvad nytter det man monterer en 50A sikring når der ikke monteres et
> ordentligt dimensioneret kabel?

Ikke en skid...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Roberto Saldo

Dato : 20-07-04 08:31

Morten Fruergaard wrote:
> Roberto Saldo telepaterede følgende til sin PC:

> Er det så dig selv eller er 2 x længere ude?

Min svogers kones søsters mand.

> Ikke en skid...

Nope og når man betaler kassen for at få 'fagfolk' til at 'ordne' det
er det ekstra bittert.

--
/ Roberto Saldo (ST191 GLi l/b 1998ccm 93kW/183Nm)

Fra : phk

Dato : 22-07-04 02:48

meddelelse news:40fc05e7$0$23871$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
A,
> så den tynde ledning til fjernlyset er ikke tyk nok til at sikringen

Sikringen behøver da heller ikke være så stor?

--
Per, Esbjerg

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 28-07-04 13:40

phk telepaterede følgende til sin PC:
> Sikringen behøver da heller ikke være så stor?

Næ, men det må du snakke med Mitsubishi om...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Juel

Dato : 19-07-04 18:03

> [...]
> jeg straks se og lugte røg... Godt værktøjskassen var med, så meget kort
> tid efter var begge stilpoler af batterierne...

Den anden dag skete det mest underlige uden for mit arbejde, en pgøj 205
kortsluttede lige pludselig, hvorefter den startede og kørte ind i den bil
der var parkeret foran, og brød så i brand !!!

Elnettet i en bil er noget underligt noget..

Mvh
Morten

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 19-07-04 18:34

Juel telepaterede følgende til sin PC:
> Den anden dag skete det mest underlige uden for mit arbejde, en pgøj
> 205 kortsluttede lige pludselig, hvorefter den startede og kørte ind
> i den bil der var parkeret foran, og brød så i brand !!!

SHIT...

> Elnettet i en bil er noget underligt noget..

Jep.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : alexbo

Dato : 19-07-04 18:58

"Juel" skrev

> Den anden dag skete det mest underlige uden for mit arbejde, en pgøj 205
> kortsluttede lige pludselig, hvorefter den startede og kørte ind i den bil
> der var parkeret foran, og brød så i brand !!!

Jeg havde engang en Triumph 2,5 PI der brændte, mens brandvæsenet kæmpede
med ilden begyndte bilen at køre, brandmanden fortalte da, at det var ganske
almindeligt.
Bilen bliver efterladt i gear, og ledningsnettet kortslutter og trækker
starteren, der er ikke tale om at den starter, den trækker sig bare frem ved
hjælp af starteren.

mvh
Alex Christensen

Fra : Elbarto

Dato : 20-07-04 03:38

"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Bilen bliver efterladt i gear, og ledningsnettet kortslutter og trækker
> starteren, der er ikke tale om at den starter, den trækker sig bare frem

Skummelt .. Ville nok lure lidt hvis en brændende bil begynder at køre

Elbarto