Vi sejled' op a' motorvejen
Fra : Lars L. Hansen

Dato : 19-07-04 14:19

Min Xantia er en dejlig flyder, og jeg har lige haft den på dens første
længere tur med mig selv bag rattet - et par tusind km i Sveriges land.

De svenske motorveje har en del sving og bakker, og når det går stærkt,
synes jeg at Xantia'en bliver lige lovlig upræcis i styringen. Den
flyder, ikke kun vertikalt med også horisontalt.
Jeg ved godt at jeg ikke har købt en racerbil, men har I nogen forslag
til hvordan man kunne stramme det hele lidt op - lavere dæk, højere
dæktryk, andet?

Mvh.
--
Lars - Xantia 2.0 HDi Weekend

Fra : Thomas Landberg

Dato : 19-07-04 14:29

> [...]
> Jeg ved godt at jeg ikke har købt en racerbil, men har I nogen forslag
> til hvordan man kunne stramme det hele lidt op - lavere dæk, højere

På en C5 kan man elektronisk sænke undervognen. Den skulle faktisk kunne
blive racer-hård i laveste indstilling. Det er bare at høre Citroën og noget
tilsvarende gør sig gældende for Xantia'en. Det er jo på et eller andet
niveau samme undervogn.

MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning.dk

Fra : TGD

Dato : 19-07-04 15:11

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> Jeg ved godt at jeg ikke har købt en racerbil, men har I nogen forslag
> til hvordan man kunne stramme det hele lidt op - lavere dæk, højere
> dæktryk, andet?

Måske en bredere sut, et par gummidutter i fjedrerne.

Fra : Peter Brandt Jørgens~

Dato : 19-07-04 15:29

"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> skrev i en meddelelse

> "Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> <KLIP>

> Måske en bredere sut, et par gummidutter i fjedrerne.

Der er ingen fjedre i en Xantia.... Hydropneumatisk affjedring!

Peter Brandt Jørgensen
peterFJERNES@peterbj.dk
www.peterbj.dk (Nu over 1000 vitser og sprogblomster!!!)

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 19-07-04 15:40

TGD wrote:

> Måske en bredere sut, et par gummidutter i fjedrerne.

OK, den kører allerede med 15" 205mm dæk.
Og så er det jo en Citroën - det bliver vanskeligt at finde nogle fjedre
at stoppe gummidutter ind imellem :)

--
Lars - Xantia 2.0 HDi Weekend

Fra : TGD

Dato : 19-07-04 15:43

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> OK, den kører allerede med 15" 205mm dæk.
> Og så er det jo en Citroën - det bliver vanskeligt at finde nogle fjedre
> at stoppe gummidutter ind imellem :)

He he det er vel derfor den sejler så

Prøv lige at kigge lidt længere ned i indlægne, kommer lige i tanke om at
det har været diskuteret før, der var vist ingen løsning.

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 19-07-04 16:05

TGD wrote:

> He he det er vel derfor den sejler så
>
> Prøv lige at kigge lidt længere ned i indlægne, kommer lige i tanke om at
> det har været diskuteret før, der var vist ingen løsning.

Arh, den køber jeg ikke. Selvfølgelig er der en løsning - det er bare et
spørgsmål om hvor mange penge og hvor meget tid man vil bruge.
Og måske er løsningen helt elementær, men bare overset.

Og det der blev diskuteret tidligere, var vist mest noget med om
affjedringen kunne gøres hårdere. Jeg vil bare gerne have noget
retningsstabilitet.

--
Lars - Xantia 2.0 HDi Weekend

Fra : Ukendt

Dato : 19-07-04 21:19

> OK, den kører allerede med 15" 205mm dæk.
> Og så er det jo en Citroën - det bliver vanskeligt at finde nogle fjedre
> at stoppe gummidutter ind imellem :)

Hvor brede er fælgene???
med 205mm dækbredde så har du forhåbentlig minimum 7" brede fælge...

Der var en tråd tidligere på året hvor en calibra blev ustabil ved høje
hastigheder.
Det var vist noget med 6" fælge med 215'er dæk. så vidt jeg husker.

Det giver en _for_ stor forskel mellem dækkets bredde og fælgens bredde.

/jeps.

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 19-07-04 21:36

Jesper Hørup <jesper_eva wrote:

> [...]
> Det var vist noget med 6" fælge med 215'er dæk. så vidt jeg husker.
>
> Det giver en _for_ stor forskel mellem dækkets bredde og fælgens bredde.

OK, tak for tippet. Det er i hvert fald værd at undersøge. Jeg er ikke
klar over hvor brede fælgene er, da jeg ikke selv har købt dem. De
originale fælge fulgte med, og ligger opmagasineret med 185mm vinterdæk
monteret.

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 19-07-04 16:02

> Jeg ved godt at jeg ikke har købt en racerbil, men har I nogen forslag
> til hvordan man kunne stramme det hele lidt op - lavere dæk, højere
> dæktryk, andet?

Da jeg skiftede fra mine 215/45 R17 sommerdæk til 15" vinterdæk på min
daværende Xantia, gjorde det en *kæmpe* forskel. Den var desuden også
sænket, så vidt jeg kunne forstå på værkstedet (den var sådan da jeg købte
den). Jeg kan varmt anbefale at du prøver nogle ordentlige alu-sutter. De
gør den meget mere sportslig. På sommerdækkene havde jeg praktisk aldrig
bemærket sidevind, så de første dage efter jeg havde fået vinterdæk på,
klamrede jeg mig nærmest til rattet .

/Kasper Hansen

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 19-07-04 16:08

Kasper Hansen [8270] wrote:

> Da jeg skiftede fra mine 215/45 R17 sommerdæk til 15" vinterdæk på min
> daværende Xantia, gjorde det en *kæmpe* forskel.

Så dit tip er altså at hoppe fra 15 tommer til 16 eller 17, med en
lavere profil?
Hvad med dæktryk - er der noget at hente ved at køre med lidt højere tryk?

De gamle Xantia'er er vist oven i købet standardmonteret med 14".

--
Lars - Xantia 2.0 HDi Weekend

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 19-07-04 16:19

> Så dit tip er altså at hoppe fra 15 tommer til 16 eller 17, med en
> lavere profil?

Ja, det gjorde i hvert fald en verden til forskel på min årgang 99.
Det skal siges, at jeg aldrig synes at det var et problem på min - det var
bare en stor overraskelse for mig, at det var så mærkbart at gå fra 17" til
15".

> Hvad med dæktryk - er der noget at hente ved at køre med lidt højere tryk?

Det skal jeg ikke kunne sige - jeg prøvede ikke at justere mit.

> De gamle Xantia'er er vist oven i købet standardmonteret med 14".

Det er vist rigtigt nok. Det er jo en cruiser :)

/Kasper Hansen

Fra : Niels Skaaning

Dato : 19-07-04 16:27

> [...]
> Jeg ved godt at jeg ikke har købt en racerbil, men har I nogen forslag
> til hvordan man kunne stramme det hele lidt op - lavere dæk, højere

Mon ikke det er noget der ligger i servostyrringen? Eller også fra den
medstyrrende bagaksel.

NS

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 19-07-04 19:47

Niels Skaaning wrote:

> Mon ikke det er noget der ligger i servostyrringen? Eller også fra den
> medstyrrende bagaksel.

Måske det er en ide at får checket den automatiske servotrylregulering, som
vistnok stadig er hastighedsafhængig. Hvis den svigter er det absolut en
livlig (læs umulig) styring der opnåes ved hastighed der overstiger 70-80
kmt..

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Peter G C

Dato : 19-07-04 19:32

> [...]

> Jeg ved godt at jeg ikke har købt en racerbil, men har I nogen forslag
> til hvordan man kunne stramme det hele lidt op - lavere dæk, højere

Jeg kører med samme pakke som dig. (Og morer mig på vejen mellem Silkeborg
og Gjern: Meget bakket og med mange sving.)

Jeg har pumpet mine dæk lidt hårdere - nok ca. 10 pct i forhold til
anbefalet. Det hjælper lidt.

/Peter

--
http://www.grauslund.com