Hvad hælder man i køleren på en BMW E30er?
Fra : Torben Birk

Dato : 19-07-04 09:16

Kan man påfylde helt almindeligt kølevæske på køleren i en BMW 320i? - altså
kølevæske som man kan købe på hvilken som helst servicestation.
Eller skal der en blanding til for den optimale løsning?

På Forhånd tak

Torben Birk

Fra : Ukendt

Dato : 19-07-04 09:37

> [...]
> kølevæske som man kan købe på hvilken som helst servicestation.
> Eller skal der en blanding til for den optimale løsning?

50% kølervæske og 50% vand.

(Jeg har valgt dem. vand fordi jeg ikke gider at alt efter 15 år skal kalke
til)

--
Tom

Fra : K ö n i g

Dato : 19-07-04 09:47

> 50% kølervæske og 50% vand.

Det kommer da an på i hviket klima bilen skal køre i . . . . . ?

Nordnorge = 100% kølervæske
Afrika = 10% kølervæske

Ellers kan man jo bare læse bagpå dunken med kølervæske - der står hvilke
blandingsforhold der gælder til bestemte temperaturer !

MVH König

Fra : Torben Birk

Dato : 19-07-04 10:12

Så passer Toms svar måske? - da bilen nok kun kommer til at køre i DK!
Det vil altså sige at man ikke skal/må komme "ren" kølevæske på!. Er det så
ud fra en økonomisk afvejning eller er det ud fra at det ikke er optimalt at
hælde 100% rent kølevæske på i DK - altså at det kan skade?

Mvh.

Torben Birk

Fra : Henrik B.

Dato : 19-07-04 11:14

"K ö n i g" <NOpommer-konigSPAM@email.dk> skrev i en meddelelse

> Det kommer da an på i hviket klima bilen skal køre i . . . . . ?
>
> Nordnorge = 100% kølervæske
> Afrika = 10% kølervæske

Min skal altid køre med minimum 50% kølervæske - uanset temperatur.

M.v.h.

Fra : Cosworth POWER

Dato : 19-07-04 11:16

> Min skal altid køre med minimum 50% kølervæske - uanset temperatur.

Hvorfor tror du det?

--
Thomas Krath
http://bilimport.tkrath.dk - importguide

Fra : Ukendt

Dato : 19-07-04 12:29

> Hvorfor tror du det?

Kølervæsken smørrer også vandpumpen

--
Tom

Fra : Henrik B.

Dato : 19-07-04 12:38

"Cosworth POWER" <tkrath@SLEThotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvorfor tror du det?

Støbejernsblok, alu-top. Hvis ikke man gør det, sker der en galvanisk
reaktion.

M.v.h.

Fra : Ukendt

Dato : 19-07-04 09:52

"Torben Birk" <no@mail.dk> skrev i en meddelelse
..
> Eller skal der en blanding til for den optimale løsning?

Hvad er der på i forvejen?. Du kan ikke fylde "rød" G12,30 kølervæske på,
hvis der er andet.

Fra : Torben Birk

Dato : 19-07-04 10:15

Har ingen anelse om hvad der allerede er påfyldt. Andet end at det
selvfølgelig må være en ukendt blanding af Kølervæske og vand.
Hvad er mere præcist "rød" G12,30 kølervæske ? - og hvad er det for
egenskaber i denne som man skal undgå?

Mvh.

Torben Birk

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 20-07-04 15:31

"Torben Birk" <no@mail.dk> skrev i en meddelelse > Hvad er mere præcist
"rød" G12,30 kølervæske ? - og hvad er det for
> egenskaber i denne som man skal undgå?

Det er den nyeste,bedste etc etc., så man skal ikke undgå den- TVÆRTimod.
Den skal ikke udskiftes hvert 2 år for at bevare de anti-korrosive
egenskaber, som de gl. typer, men blot "toppes" op. Det er især godt af
hensyn til varme app., det plejer at tære først og kan være et §!¤%"! at
skifte, jeg har hørt om en regning på 17 timer !!!! på en Citrobang .
Men det bliver tykt og klumper hvis det blandes med andet :(, derfor har
jeg lige brugt en dag + et par l. fuel, på at tømme_skylle_køre varm_køle
ned_tømme_skylle * 4, fordi jeg kun tømte ca. 2l ud af 6 når jeg tømt..