Gearkasse Peugeot 405
Fra : Onkel Willy

Dato : 19-07-04 09:16

Hejsa

Jeg er den (næsten) lykkelige ejer af en Peugeot 405 1,8i 1993.
Når bilen er kold kører gearne fornuftigt, men så snart den er varm, er
den næsten ikke til at slæbe i gear.
Jo varmere motor jo strammere gear skift.
Nogen ideer ?

Fra : Roberto Saldo

Dato : 19-07-04 09:17

Onkel Willy wrote:
> [...]
> den næsten ikke til at slæbe i gear.
> Jo varmere motor jo strammere gear skift.

Prøv at få skiftet gearolien.

--
/ Roberto Saldo (ST191 GLi l/b 1998ccm 93kW/183Nm)

Fra : Niels Skaaning

Dato : 19-07-04 09:52

"Onkel Willy" <who@cares.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> den næsten ikke til at slæbe i gear.
> Jo varmere motor jo strammere gear skift.

Tjek at koblingen kobler ordentligt ud.

NS

Fra : Onkel Willy

Dato : 19-07-04 11:59

Hvis det var koblingen ville det så ikke også være galt
når motoren var kold ?

Fra : Niels Skaaning

Dato : 19-07-04 12:26

> Hvis det var koblingen ville det så ikke også være galt
> når motoren var kold ?

Nej ikke når den har koblingskabel og det gå jeg ud fra din har. Kablet
strækker sig nemlig lidt når det bliver varmt og så mindskes spillerummet.
Det kan dog også være en fejl på selve koblingen og som nævnt olien. Hvor
langt har den kørt siden sidste gearolie skift?

NS

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 19-07-04 16:41

"Onkel Willy" <who@cares.dk> skrev :

>Jo varmere motor jo strammere gear skift.
>Nogen ideer ?

Det er det lille hus, på oversiden af kassen der driller dig

standard fejl på 405's gearkasser
--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Niels Skaaning

Dato : 19-07-04 16:41

<jan@fedtegreven.dk> skrev i en meddelelse

> Det er det lille hus, på oversiden af kassen der driller dig
>
> standard fejl på 405's gearkasser

Hvem bor i det lille hus?

NS

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 19-07-04 16:49

"Niels Skaaning" <niels_skaaning@hotmail.com> skrev :

>Hvem bor i det lille hus?

Der sidder noget skiftedims, lavet i et material der bliver gammelt
med tiden, og får skidtet til at klemme som en i helvede....

Min 405 Van havde *også* den fejl - nemt og billigt at få skiftet

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Onkel Willy

Dato : 19-07-04 20:45

Lille hus ??
Er vi inde i kabinen inde under gearstangs manchetten, sidder så'en en
råhvid "plast" fætter,
eller vi ude i gearkassen ?

Var det det samme med din van - det blev værre når den blev varm ?

Hvad er billigt ?
købte du selv reservedele eller var du på aut. Peugeot værksted ?

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 19-07-04 21:05

"Onkel Willy" <who@cares.dk> skrev :

>Lille hus ??

Jep - det sidder på toppen af gearkassen ude i motorrummet

>Er vi inde i kabinen inde under gearstangs manchetten, sidder så'en en
>råhvid "plast" fætter,
>eller vi ude i gearkassen ?

kig ude i maskinhallen, hvor armen fra din gearstang når gearkassen

>Var det det samme med din van - det blev værre når den blev varm ?

Yes - til sidst kunne man slet ikke skifte gear på den, så stram blev
dem

>Hvad er billigt ?

det kostede vist knap 12-1300 hos Peugeot Køge

>købte du selv reservedele eller var du på aut. Peugeot værksted ?

Firmadyt .....

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Rasmus

Dato : 19-07-04 22:01

> [...]
> den næsten ikke til at slæbe i gear.
> Jo varmere motor jo strammere gear skift.

Det lyder som om dine skifteforbindelser trænger til at blive efterset !!

Fra : Jan Riber

Dato : 20-07-04 19:39

Onkel Willy skrev i en meddelse:
> [...]
> varm, er den næsten ikke til at slæbe i gear.
> Jo varmere motor jo strammere gear skift.

Det er en kunststofbøsning der sidder ovenpå forbroen og styrer
skiftstængerne. Denne sidder temmelig tæt på udstødningen. Hvad
der helt præcis gør at den begynder ikke at kunne tåle varme, på
sine gamle dage ( modsat os andre ) har jeg ikke fået nogen
forklaring på. Men at en ny bøsning til ca 100 kr gør
underværker, det kan jeg garantere for

--
Venlig hilsen Jan
http://www.dkfritidbil.dk/whois/jan_riber/jan_riber.htm