Blink i rundkørsel
Fra : Aksel

Dato : 18-07-04 20:36

Min datter er ved at tage kørekort, hendes kørelærer siger at man i
rundkørsler skal blinke til venstre hvis man ikke skal ud af første
afkørsel, og fortsætte med at blinke indtil man er ud for udkørslen før den
man skal ud af, her skal man blinke til højre.

Er venstrebilnk en regel som kørelærerne har opfundet, eller står det nogen
steder i færdselsloven.

Hilsen Aksel

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 18-07-04 20:53

"Aksel" <akselj@ny-post.dk> skrev :

>Er venstrebilnk en regel som kørelærerne har opfundet, eller står det nogen
>steder i færdselsloven.

Hendes kørelærer er lidt forkert på den - reglen hedder man blinker
til højre lige før den vej man skal ud af

(det er dog ganske informativt for de andre, at man viser man skal
videre rundt)

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Henrik Davidsen

Dato : 18-07-04 21:00

> Hendes kørelærer er lidt forkert på den - reglen hedder man blinker
> til højre lige før den vej man skal ud af

Jeg husker nu noget andet fra da jeg tog kørekort. Vi lærte at man skulle
blinke til venstre når man kørte ind i rundkørslen, hvis man skulle ud af
den sidste vej. Mine bedsteforældre var for et par år siden på et
genopfriskningskursus i bil-teori, og der var lige netop det en af de ting
som de også fik at vide.

Så jeg mener den er god nok, men kan ikke lige henvise til en paragraf.

--
/Sjang

Honda CB 500 - Årg. 2000
http://www.dfmc.dk/?id=438

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 18-07-04 21:32

"Henrik Davidsen" <sjang@sjangREmoVE.dk> skrev i en meddelelse

> Så jeg mener den er god nok, men kan ikke lige henvise til en paragraf.

Reglen stå heller ikke i nogen §§ migbekendt, for det er ikke du SKAL gøre,
men noget man bliver opfordret til som "service". Jeg gør det konsekvent.

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 18-07-04 22:22

On Sun, 18 Jul 2004 21:59:57 +0200, "Henrik Davidsen"
<sjang@sjangREmoVE.dk> wrote:

> [...]
>blinke til venstre når man kørte ind i rundkørslen, hvis man skulle ud af

Er også det samme jeg har lært. Og at man skulle blinke til højr eog
blive ved det hvis at man skulle ud af den første vej.
Flemming Jacobsen

Fra : G.B.

Dato : 19-07-04 12:06

jan@fedtegreven.dk skrev i meddelelsen

> Hendes kørelærer er lidt forkert på den - reglen hedder man blinker
> til højre lige før den vej man skal ud af

- rettere sagt ud for den afkørsel, som ligger før den, man drejer af på.
Jeg har lige taget kortet for et par uger siden, så jeg har det i frisk
erindring.

--
The individual is the smallest minority.
Med venlig hilsen

Fra : _Carsten_

Dato : 19-07-04 16:56

<jan@fedtegreven.dk> skrev i en meddelelse

> Hendes kørelærer er lidt forkert på den - reglen hedder man blinker
> til højre lige før den vej man skal ud af
>
> (det er dog ganske informativt for de andre, at man viser man skal
> videre rundt)

Sådan set er det lige meget da man sådan set også kan se at folk skal videre
rundt hvis de ikke blinker, men da så mange i dag glemmer at blinke når de
køre ud af en rundkørsel, så ja så er det ganske informativt for de andre.

Carsten

Fra : Thomas Landberg

Dato : 18-07-04 21:14

> [...]
> man skal ud af, her skal man blinke til højre.
>
> Er venstrebilnk en regel som kørelærerne har opfundet, eller står det

Jeg tror din datter husker forkert, for det der nægter jeg at tro, at
kørelæreren har sagt. Skal man ud ad første vej, så blinker man til højre
inden man kører ind i rundkørslen. Skal man ud ad nummer 2 vej, starter man
med at blinke når man passerer vej nummer 1. Skal man ud ad sidste vej
blinker man til venstre inden man kører ind i rundkørslen, fortsætter mens
man kører rundt indtil vejen umiddelbart inden den man skal ud af og så
blinker man i stedet til højre.
Dette gælder dog ikke i Nordjylland. Her kan man bare, hvis det ikke passer
en, lade være med at blinke og lade folk, der holder og venter på at komme
ind i rundkørslen, blive holdende og glo....

MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning.dk

Fra : Thomas

Dato : 18-07-04 21:17

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> wrote in message

> [...]
> en, lade være med at blinke og lade folk, der holder og venter på at komme
> ind i rundkørslen, blive holdende og glo....

LOOOOOOL

mvh

Thomas

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 18-07-04 21:30

> [...]
> man kører rundt indtil vejen umiddelbart inden den man skal ud af og så

Det var også det jeg lærte da jeg tog kørekort for knap 2 år siden. Dog
fortalte min kørelærer at den regel der her bliver nævnt, med at blinke til
venstre er en ting de forskellige lærere er meget uenige om.
Som eksempel nævnte han at de Århusianke kørelærere i samarbejde med de
motorsagkyndige havde aftalt, at eleverne ikke skulle blinke til venstre i
rundkørsler. I Odder derimod, havde de den modsatte aftale.
Så vidt jeg har forstået, står det altså ikke i færdselsloven nogen steder,
om man skal blinke til venstre eller ej. - Det afhænger simpelthen af hvor i
landet man er, og hvem man spørger.
Personligt synes jeg at det er fuldstændigt tåbeligt at blinke til venstre -
jeg kan slet ikke se hvad de øvrige billister skal bruge den information
til. Omvendt skader det selvfølgeligt heller ikke.

/Kasper Hansen

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 18-07-04 21:46

"Kasper Hansen [8270]" <kasper@FJERNDETTEh-hansen.dk> skrev :

>Personligt synes jeg at det er fuldstændigt tåbeligt at blinke til venstre -
>jeg kan slet ikke se hvad de øvrige billister skal bruge den information
>til.

Du fortæller dem der venter på at køre ind i rundkørslen, at de lige
skal tøve en kende, for du skal videre rundt

Bevares - det skal du jo nok alligevel, siden du ikke blinker til
højre ;)
--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 18-07-04 21:48

"Kasper Hansen [8270]" <kasper@FJERNDETTEh-hansen.dk>

> jeg kan slet ikke se hvad de øvrige billister skal bruge den information
> til. Omvendt skader det selvfølgeligt heller ikke.

Til at vise man har til hensigt at fortsætte rundt i rundkørslen, så du ikke
tror man er en af de sædvanlige TÅBER som "glemmer" at vise af til højre,
og du bare kan køre frem på trods af du ser en bil :o////.

Fra : Per O.

Dato : 18-07-04 22:36

Jørgen M. Rasmussen wrote:
> [...]
> du ikke tror man er en af de sædvanlige TÅBER som "glemmer" at vise
> af til højre, og du bare kan køre frem på trods af du ser en bil

Den som kører frem og dermed ud foran den som er på vej rundt i rundkørselen
er da TÅBEN i den sammenhæng. Du skal da holde tilbage uanset om han blinker
eller ej. Hvis han ikke blinker for at dreje af ved den vej hvor du
(forhåbentligt) holder stille, så skal han nok videre rundt, og hvis du
tillader dig at satse på noget andet, så er det da ikke ham som er idiot !¨

Per O.

Fra : Jakob Houkjær

Dato : 18-07-04 22:49

"Per O." <digital@NEJTAK-osterbo-net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> (forhåbentligt) holder stille, så skal han nok videre rundt, og hvis du
> tillader dig at satse på noget andet, så er det da ikke ham som er idiot

Det er jo netop meningen at en rundkørsel skal skabe flow, og der er ikke
fuldt stop-skilt for folk der skal ind i rundkørslen men ubetinget
vigepligt. Det betyder at at man gerne må køre frem hvis det ikke er til
gene for de der er i rundkørslen.

Det kan jo ikke nytte noget (hvilket desværre ofte sker) at en eller anden
venter til rundkørslen er aldeles tom for biler med at køre ud (selvom de
der er i rundkørslen måske kører ud til rundkørslen FØR den ventende...
Dette skaber unødig kø....

Fra : Ukendt

Dato : 19-07-04 06:33

> [...]
rundkørselen
> er da TÅBEN i den sammenhæng. Du skal da holde tilbage uanset om han

JA du har ret, men fact er at, folk som ser en bil som IKKE blinker i en
rundkørsel, tager det for givet det er en af de omtalte tåber, og han "nok"
skal ud ad vejen straks til højre, eller senest der hvor de vil køre frem.
Og de gider ikke vente for at se om det kunne hænde han ville videre rundt
+ de overvurdere egne evner "til at komme ud af røret" = De brager lige ud
i,for an, den som er på vej rundt. Jeg har passeret to rundkørsler i går- og
to gange så jeg optrinet :(((.

Fra : Kent Friis

Dato : 19-07-04 10:31

Den Mon, 19 Jul 2004 07:33:05 +0200 skrev Jørgen M. Rasmussen:

> [...]
> i,for an, den som er på vej rundt. Jeg har passeret to rundkørsler i går- og

Det må jo så være et tegn på at rundkørsler er så komplicerede at folk
ikke kan finde ud af hvordan man skal køre i dem.

Måske man skulle begynde at lave rundkørslerne om til almindelige kryds
i stedet for, det kan folk da finde ud af. Det siges godt nok at der
sker færre uheld i rundkørsler, men jeg har på fornemmelsen at den
statistik var fra dengang der var 3 rundkørsler i hele landet, og resten
var kryds. Ligesom når de snakker hastighedsgrænser og gør opmærksom på
at der sker mange gange flere uheld på autobahn i Tyskland, og glemmer
at fortælle at der også er mange flere tyskere.

Mvh
Kent

Fra : Kispus

Dato : 19-07-04 10:51

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
Det siges godt nok at der
> sker færre uheld i rundkørsler, men jeg har på fornemmelsen at den
> statistik var fra dengang der var 3 rundkørsler i hele landet, > Mvh
> Kent

Rundkørsler mindsker ulykker på grund af den lave hastighed,
standselængden bliver jo begrænset
hvis man da bare er en lille smule vågen,
at det så er noget gøj med de mange der efterhånden er lavet (igen)
er en anden sag.
Komunalpolitikerne får jo plejet deres image når de foreslår en
rundkørsel fordi der lige har været en ulykke på stedet.
At en rundkørsel så koster en bondegård bekymrer dem ikke,
bare de får sat deres "fingeraftryk"
John

Fra : Kent Friis

Dato : 19-07-04 10:59

Den Mon, 19 Jul 2004 11:50:37 +0200 skrev Kispus:

> [...]
>
> Rundkørsler mindsker ulykker på grund af den lave hastighed,
> standselængden bliver jo begrænset
> hvis man da bare er en lille smule vågen,

Til gengæld er hastigheden også begrænset, når man er den eneste
indenfor 10 kilometers radius, og det sløver trafikken, og øger
forureningen når man skal op i fart igen.

> [...]
> rundkørsel fordi der lige har været en ulykke på stedet.
> At en rundkørsel så koster en bondegård bekymrer dem ikke,

Når de alligevel er ude og bruge penge, kunne de jo tage at overveje
samme princip som på motorvejen - en bro og til/frakørsler. Lidt
dyrere, ingen ekstra forurening, og så simpelt at alle kan finde ud
af det = endnu færre uheld.

Mvh
Kent

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 19-07-04 10:52

> [...]
> sker færre uheld i rundkørsler, men jeg har på fornemmelsen at den
> statistik var fra dengang der var 3 rundkørsler i hele landet, og resten

Jeg har ikke noget belæg for at tro det, men jeg har svært ved at forestille
mig at der sker flere uheld i rundkørsler end der gør i vejkryds.
Hastigheden er trods alt relativt lav i de fleste rundkørslen, hvilket også
mindsker sandsynligheden for større skader. Det er jo vigtigt at skældne
imellem ulykker med personskade, og ulykker med udelukkende materiel skade.
Personligt synes jeg i hvert fald at venstresving og vigepligter skaber
langt flere farlige situationer i den trafik jeg oplever til hverdag. En
klassiker jeg "morer" mig over næsten dagligt, er når folk holder i et kryds
og venter på at svinge til venstre. Pludseligt er der så et lille hul i
trafikken, så de hamrer til pedalen. Desværre opdager de i samme øjeblik at
en mor med 2 børn er på vej over fodgængerovergangen. Det resulterer så gang
på gang i at de pludselig holder i vejen for dem der blot skulle ligeud.
Jeg kan til gengæld ikke huske hvornår jeg sidst var ude for en "farlig"
situation i en rundkørsel. Bevares, der er en del der har været til
gene/ulempe for mig eller andre, men meget sjældent til fare.

/Kasper Hansen

Fra : Jan

Dato : 19-07-04 11:24

> Det må jo så være et tegn på at rundkørsler er så komplicerede at folk
> ikke kan finde ud af hvordan man skal køre i dem.

Hmmm, bør de så have et kørerkort LoL

> [...]
> sker færre uheld i rundkørsler, men jeg har på fornemmelsen at den
> statistik var fra dengang der var 3 rundkørsler i hele landet, og resten

Du har måske ikke kørt bil i så mange år, for der var mange rundkørsler, de
blev alle fjernet (kan ikke huske året) og så steg ulykkerne i vejkrydsene,
derefter blev det besluttet at reetablere rundkørslerne igen + lidt flere
(mange af dem med hjulspor hen over, hvorfor mon??? LoL her i det
sønderjyske er der næsten en ved hver sidevej, og det samme er der rundt om
Københavnstrup, men så sparer man også strømmen til lyskurven, hvis ikke man
lige vælger at sætte en mast med 4 1000w pærer på rundkørslen.

Jan

Fra : Kent Friis

Dato : 19-07-04 11:31

Den Mon, 19 Jul 2004 12:23:38 +0200 skrev Jan:

> Hmmm, bør de så have et kørerkort LoL

Næ, men hvad kan vi gøre ved det? Staten giver dem det jo.

> [...]
> derefter blev det besluttet at reetablere rundkørslerne igen + lidt flere
> (mange af dem med hjulspor hen over, hvorfor mon???

Fordi at antallet af biler steg samtidig?

Min mor har fortalt at da hun tog kørekort måtte de helt til Esbjerg for
at finde en rundkørsel (fra Ribe).

Mvh
Kent

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 19-07-04 11:40

Jan wrote:

> Du har måske ikke kørt bil i så mange år, for der var mange
> rundkørsler, de blev alle fjernet

Grunden til at man fjernede rundkørslerne dengang, var fordi at det var
andre regler der var gældende for kørslen i dem, end i dag.
Dengang havde man udelukkende højrevigepligt i rundkørsler, og det var noget
"ged".
Efter at de (myndighederne) fandt ud af at bruge ubetinget vigepligt, for
dem der skal ind i rundkørslen, så glider det meget nemmere.
Jeg synes faktisk at en rundkørsel giver et bedre trafik-flow, end et
"gammeldags" kryds gør det.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 19-07-04 11:50

Den Mon, 19 Jul 2004 12:39:32 +0200 skrev Per Beer Hansen:

> [...]
> dem der skal ind i rundkørslen, så glider det meget nemmere.
> Jeg synes faktisk at en rundkørsel giver et bedre trafik-flow, end et

Det kommer helt an på... Snakker vi om et af de store lyskryds inde
i byen, så ja. Men snakker vi om en hovedvej, hvor der krydser en
lille vej hvor trafikken i gennemsnit er to traktorer og en knallert
i døgnet, så giver et ganske almindeligt kryds med ubetinget vigepligt
den bedste trafik-flow.

Mvh
Kent

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 19-07-04 11:55

Kent Friis wrote:

> [...]
> lille vej hvor trafikken i gennemsnit er to traktorer og en knallert
> i døgnet, så giver et ganske almindeligt kryds med ubetinget vigepligt

Det er så heller ikke min erfaring, at det hovedsageligt er der de laver nye
rundkørsler.
Dog er der lavet nogle stykker, f.eks. på veje med "sorte pletter", og det
synes jeg også er i orden, hvis det kan nedbringe de farlige uheld.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 19-07-04 12:11

Den Mon, 19 Jul 2004 12:55:18 +0200 skrev Per Beer Hansen:

> Det er så heller ikke min erfaring, at det hovedsageligt er der de laver nye
> rundkørsler.

Nej for der er de allerede i forvejen.

Mvh
Kent

Fra : Kispus

Dato : 19-07-04 12:01

> Jeg synes faktisk at en rundkørsel giver et bedre trafik-flow, end et
> "gammeldags" kryds gør det.
>
> --
> Mvh
> Per

Det har du da ret i, men prøv at ta turen fra Køge mod Kbh.
ad den gamle Køge Landevej, der er strækninger hvor der
kun er 500 mtr. til næste rundkørsel og de er så små at man
næsten skal bruge bilens korteste vendediameter for at
komme rundt, så når man har været igennem nogle stykker
af dem, så er det ikke sjovt længere !
John
(For meget og for lidt,
fordærver alt)

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 19-07-04 12:17

Kispus wrote:

> [...]
> næsten skal bruge bilens korteste vendediameter for at
> komme rundt, så når man har været igennem nogle stykker

Jeg har tit og ofte været i gennem rundkørslerne mellem Køge og Kbh (jeg har
faktiskt selv været med til at lave et par af dem , og hoved ideen med
dem, er jo ikke et bedre trafik flow, men derimod en sænkning af
hastigheden, samt at formindske trafikmængden.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Kispus

Dato : 19-07-04 12:31

> [...]
> dem, er jo ikke et bedre trafik flow, men derimod en sænkning af
> hastigheden, samt at formindske trafikmængden.

Ja-tak, men de er for små, så hvis du ikke har servo,
ja så bliver man nærmest lam i armene.
Så der må være andre måder end sådan en dyr løsning.
John

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 19-07-04 15:50

Kispus wrote:

> Ja-tak, men de er for små,

Grunden til at de er så små, er for at "lokke" alt den tunge trafik andre
steder hen.

> så hvis du ikke har servo,
> ja så bliver man nærmest lam i armene.

Arh, come on

> Så der må være andre måder end sådan en dyr løsning.

Ja f.eks. fartbump eller chikaner, men er det en bedre løsning ?
Personligt foretrækker jeg rundkørslerne.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 19-07-04 19:23

Kispus wrote:

> Ja-tak, men de er for små, så hvis du ikke har servo,
> ja så bliver man nærmest lam i armene.
> Så der må være andre måder end sådan en dyr løsning.
> John

Ja naturligvis, - kom du over til mig så skal jeg sørge for at du får
styrket overarmene,

Du kan starte med at grave et hul 1 meter dyb 2½ meter bred 4 meter lang, og
køre jorden ca.50 meter væk på trillebør.

Derefter kunne jeg godt tænke mig at får sænket garagegulvet ca. ½ meter 3
m. bred 5½ m, lang. Ligeledes borttransporteres på trillebør.

Viser det sig ikke at være nok skal vi nok finde på noget mere.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 18-07-04 22:49

> man
>
> Det var også det jeg lærte da jeg tog kørekort for knap 2 år siden.

Me too... Osse for 2-3 år siden... I København...

Mvh

Emil

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 18-07-04 23:17

On Sun, 18 Jul 2004 22:14:14 +0200, "Thomas Landberg"

.... Og bliver ved med at blinke
Flemming Jacobsen

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 19-07-04 06:43

On Sun, 18 Jul 2004 22:14:14 +0200, Thomas Landberg wrote:

> [...]
[snip]
> [...]
> venstre inden man kører ind i rundkørslen, fortsætter mens man kører
> rundt indtil vejen umiddelbart inden den man skal ud af og så blinker

Det var også sådan jeg fik det forklaret, da jeg tog pappet.

> Dette gælder dog ikke i Nordjylland. Her kan man bare, hvis det ikke passer
> en, lade være med at blinke og lade folk, der holder og venter på at komme
> ind i rundkørslen, blive holdende og glo....

Og det er så ikke engang løgn!
Jeg har prøvet to-sporet rundkørsler i Nordjylland... *phew*

--
Mvh. Lars

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 19-07-04 16:17

> [...]
> en, lade være med at blinke og lade folk, der holder og venter på at komme
> ind i rundkørslen, blive holdende og glo....

*ROFL*

Den nordjyske trafikmafia fik det skrevet ind i Færdselsloven som en del af
et større motorvejsforlig - med nétop med de ord.. )

(joke off)

--
/Jan W Nielsen

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 18-07-04 21:25

Aksel wrote:
> [...]
> afkørsel, og fortsætte med at blinke indtil man er ud for udkørslen
> før den man skal ud af, her skal man blinke til højre.

Venstre blink "Kan" benyttes i informativ øjemed, Højreblink benyttes når
man kører ind i rundkørslen og skal dreje ud afrundkørslen med første vej
ud, ellers starter men med højreblink fra det øjeblik man passerer sidste
udkørsel inden den man selv skel svinge ud af..

Men selvfølgelig - hvis du kommer til en rundkørsel med 4 - 5 udkørsler, kan
det da være udmærket info for bagvedkørende, specielt hvis du kører i
lastvogn/bus.

Men derudover har jeg aldrig hørt det nævnt lovmæssigt. Var til køreeprøve
for godt en uge siden

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Mette

Dato : 18-07-04 23:28

> Men derudover har jeg aldrig hørt det nævnt lovmæssigt. Var til køreeprøve
> for godt en uge siden

Tillykke - jeg tog selv teoriprøven i torsdags.

Min kørelærer har forklaret, at man skal se rundkørslen som et kryds. Når
man skal til venstre i et kryds, skal man også blinke til venstre, når man
kører ind i krydset/rundkørslen.

Som jeg husker det, skal man ikke blinke, hvis man kører lige over, og man
blinker til højre, når man kører ind, hvis man skal ned ad første vej til
højre, men ikke anden, tredje osv.

I en rundkørsel med fire veje som et kryds, skal man altså, *idet* man kører
ind i rundkørslen, blinke til højre, hvis man skal ned ad den til højre,
ikke blinke, hvis man skal ligeud, og blinke til venstre, hvis man skal ned
ad sidste vej.

Og så skal man selvfølgelig altid begynde at blinke til højre, idet man
kører forbi sidste vej før den, man skal ud ad, så andre kan se så tidligt
som muligt, hvor man skal af.

Mht. hvornår man kører ind, så er det ganske rigtigt ubetinget vigepligt,
hvilket betyder, at man ikke *må* stoppe, hvis der er fri bane, men *skal*
stoppe, hvis der ikke er. Fri bane vil sige, at der ikke er biler (eller
andre trafikanter naturligvis) i den sidste fjerdedel af rundkørslen til
venstre for en. Er der nogen der, kører man ikke ind.

Og som cyklist (lidt endnu) vil jeg opfordre til, at alle holder øje med
cyklisterne i rundkørsler. Jeg har været centimeter fra at miste livet,
fordi en brian kørte for fuld damp lige gennem en rundkørsel, og jeg
opdagede det i sidste øjeblik, før han ramte mig. Siden har jeg trukket
rundt i rundkørsler.

Mvh,
Mette

Fra : Kispus

Dato : 19-07-04 00:55

Skal man dreje ad første vej blinker man i god tid
INDEN man kører ind i rundkørslen og holder til højre.
Skal man ad vej 2 holder man til venstre og når man er ud
for 1 vej blinker man og trækker til højre.
Det samme gælder frakørsel ad 3 vej, holde til venstre
og blinke når man er ud for vej 2 samtidig med at
man holder til højre.
Har næsten alle kort (også erhverv) så jeg har været
til nogle prøver
Jeg har aldrig oplevet at skulle blinke til venstre,
mener at det forvirer når der pludselig skiftes fra
venstre til højre blink.
En sagkyndig sagde til mig: Det er ikke så meget blinket
der afgørende, det er din placering, for ved at placere dig
korrekt fortæller du dine medtrafikkanter hvad du agter
at foretage dig.
Og det har han da meget ret i.
Hilsen John

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 19-07-04 07:22

"Kispus" <kispus@despammed.com> skrev :

>En sagkyndig sagde til mig: Det er ikke så meget blinket
>der afgørende, det er din placering, .......

Mon - du siger du - såfremt du ikke skal ud af første vej, anbringer
dig i venstre spor i rundkørslen - og skifter så spor i rundkørsel,
når du har passeret vejen før den du skal ud af - well .....

Hvordan ser du hvilken vej, en bil i venstre spor i rundkørslen skal
ud af ?

>........for ved at placere dig korrekt fortæller du dine medtrafikkanter
>hvad du agter at foretage dig.

>Og det har han da meget ret i.

Jeg er ikke enig ;) (med mindre folk formodes at være synske)

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 19-07-04 08:24

> Hvordan ser du hvilken vej, en bil i venstre spor i rundkørslen skal
> ud af ?

Jeg giver dig ret - men et var også det jeg lærte i køreskolen.
Men det er jo samme historie med venstreblinket - hvordan skulle jeg vide
hvilken vej er "den sidste" for en person der ligger i en rundkørsel og
blinker til venstre (med mindre jeg har set vedkomne køre ud i rundkørslen)?

/Kasper Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 19-07-04 09:39

"Kasper Hansen [8270]" <kasper@FJERNDETTEh-hansen.dk> skrev i en meddelelse

> Men det er jo samme historie med venstreblinket - hvordan skulle jeg vide
> hvilken vej er "den sidste" for en person der ligger i en rundkørsel og
> blinker til venstre

Ved at han skifter og blinker til højre, den regel gælder stadig ;)).

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 19-07-04 10:05

> Ved at han skifter og blinker til højre, den regel gælder stadig ;)).

Jammen, hvis han alligevel blinker til højre, så skal jeg jo nok finde ud af
det. Hvis alle folk bare blinkede af 1 vej før de skulle ud (og evt.
skiftede bane), ville alt andet være overflødigt.

/Kasper Hansen

Fra : Kispus

Dato : 19-07-04 10:54

> [...]
> hvilken vej er "den sidste" for en person der ligger i en rundkørsel og
> blinker til venstre (med mindre jeg har set vedkomne køre ud i

En bil i venstre spor skal videre rundt INDTIL han blinker ud for
den vej der kommer lige før han skal dreje, det kan da ikke være
så svært.
John

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 19-07-04 10:59

> En bil i venstre spor skal videre rundt INDTIL han blinker ud for
> den vej der kommer lige før han skal dreje, det kan da ikke være
> så svært.

Nej, det er overhovedet ikke svært. Det er også det jeg har lært - jeg ved
ikke om jeg har forklaret det forkert.
Hvis folk ikke blinker til højre i en rundkørsel, må man formode at de skal
videre, og dermed holde tilbage. Hvis folk blinker, må man vurdere om de
sænker farten, og dernæst beslutte om det er sikkert at køre ud foran dem,
eller om man må vente til der bliver plads. Er man i tvivl, må man også
holde tilbage.
Sværere er det såmend ikke.

/Kasper Hansen

Fra : Kent Friis

Dato : 19-07-04 11:01

Den Mon, 19 Jul 2004 11:53:59 +0200 skrev Kispus:

> [...]
>
> En bil i venstre spor skal videre rundt INDTIL han blinker ud for
> den vej der kommer lige før han skal dreje, det kan da ikke være

Det kan forkortes til:

En bil skal videre rundt INDTIL han blinker ud for den vej der kommer
lige før man skal dreje.

Mvh
Kent

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 19-07-04 10:40

"Kispus" <kispus@despammed.com> wrote in message news:<40fb0dda$0$235$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...

> En sagkyndig sagde til mig: Det er ikke så meget blinket
> der afgørende, det er din placering, for ved at placere dig
> korrekt fortæller du dine medtrafikkanter hvad du agter
> at foretage dig.

Nu er der jo en del rundkørsler, specielt nogle af de nyere, hvor der
kun er en bane. Her kan man altså ikke udlede noget af placeringen så
i ihvertfald i disse rundkørsler vil venstreblink være en god ting.

Da jeg tog kortet i København for ni år siden lærte jeg at
venstreblink ikke var krævet i loven men at man har lov til at gøre
det.

Ebbe

Fra : Kispus

Dato : 19-07-04 10:59

"Ebbe Kristensen" <ebbe@ekologic.dk> skrev i en meddelelse > Nu er der jo en
> [...]
> kun er en bane. Her kan man altså ikke udlede noget af placeringen så
> i ihvertfald i disse rundkørsler vil venstreblink være en god ting.

Den ene bane, du omtaler, er da så bred at man godt kan placere
sig i højre eller venstre side af den og derved markere
hvad man har til hensigt. Blinklyspæren kunne jo lige været stået af,
så en fornuftig placering er næste alfa omega.
John

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 19-07-04 08:30

> [...]
> blinker til højre, når man kører ind, hvis man skal ned ad første vej til

Det kan du jo ikke gøre for - men det er da noget af det mest tåbelige jeg
nogensinde har hørt (i den henseende). Hvordan i alverden skulle jeg vide om
du lader være med at blinke fordi du skal lige over, eller om du har glemt
det? Og hvordan skulle jeg vide, hvilken vej der er "lige over" for dig? Som
sagt, kan du jo ikke gøre for hvad han har lært dig, men for mig lyder det
fuldstændigt tosset. Jeg kan til nød forstå venstreblinket, selvom jeg ikke
er enig - men at se rundkørslen som et kryds, er da helt galt.

> [...]
> fordi en brian kørte for fuld damp lige gennem en rundkørsel, og jeg
> opdagede det i sidste øjeblik, før han ramte mig. Siden har jeg trukket

Det kan jeg til gengæld kun give dig ret i :)

/Kasper Hansen

Fra : Roberto Saldo

Dato : 19-07-04 08:40

Kasper Hansen [8270] wrote:

> [...]
> det? Og hvordan skulle jeg vide, hvilken vej der er "lige over" for dig? Som

Det er når man kører *ind*, dvs lå du bag ham ville du vide det.

> sagt, kan du jo ikke gøre for hvad han har lært dig, men for mig lyder det
> fuldstændigt tosset. Jeg kan til nød forstå venstreblinket, selvom jeg ikke
> er enig - men at se rundkørslen som et kryds, er da helt galt.

Så mal også mig blå og kald mig tosset ;)
Jeg har i sin tid fået samme historie.
Er der andre tosser tilstede??

Der er i hvert fald mange *rigtigt mange* der ikke ander hvordan de
skal opføre sig i en rundkørsel.

> Det kan jeg til gengæld kun give dig ret i :)

Det kan vi hurtigt blive enige om, også ved højresving i alm.

--
/ Roberto Saldo (ST191 GLi l/b 1998ccm 93kW/183Nm)

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 19-07-04 10:09

> Det er når man kører *ind*, dvs lå du bag ham ville du vide det.

Det kan jeg godt se - men jeg kan ikke huske hvornår jeg sidst har haft brug
for at vide hvornår forankørende skulle ud af rundkørslen. Jeg plejer såmend
bare at følge dem rundt, indtil jeg selv skal ud... Og bremse, hvis de gør
det :)

> Så mal også mig blå og kald mig tosset ;)
> Jeg har i sin tid fået samme historie.
> Er der andre tosser tilstede??

Det vil jeg tro - som alexbo skriver, så skal det betragtes som en ensrettet
vej hele vejen rundt. Ikke et kryds.

> Der er i hvert fald mange *rigtigt mange* der ikke ander hvordan de
> skal opføre sig i en rundkørsel.

Enig. Men det hjælper jo heller ikke ligefrem at hver køreskole /
motorsagkyndig har sine egne regler.

> Det kan vi hurtigt blive enige om, også ved højresving i alm.

Jep.

/Kasper Hansen

Fra : Kent Friis

Dato : 19-07-04 10:34

Den Mon, 19 Jul 2004 09:40:09 +0200 skrev Roberto Saldo:

> Det er når man kører *ind*, dvs lå du bag ham ville du vide det.

Til gengæld er det nok den der ligger bagved ham der har *mindst* chance
for at misforstå hans signaler og køre ud foran ham.

Mvh
Kent

Fra : Kent Friis

Dato : 19-07-04 10:40

Den Mon, 19 Jul 2004 00:28:16 +0200 skrev Mette:

> [...]
> blinker til højre, når man kører ind, hvis man skal ned ad første vej til

Skal vi ikke bare konkludere at det er noget kørelærerne selv har
fundet på? Der er efterhånden lige så mange forskellige kombinationer
som der er folk der har taget kørekort.

1. Blink til venstre hvis man skal med sidste vej.

2. Blink til venstre hvis man ikke skal med første vej.

3. Blink til venstre hvis man skal dreje til venstre i et fiktivt
kryds. Svarer til 1 hvis der kun er fire veje, men bliver helt
forvirrende hvis der er fx 6.

Og jeg selv har lært at man må godt blinke til venstre når man skal
ud af sidste vej, men det skulle vi ikke bekymre os om, der er nok
at koncentrere sig om i forvejen i en rundkørsel.

Og så skulle det da ikke overraske, om det at blinke til venstre når
man skal ind i rundkørslen kunne få nogen af dem der allerede kører
derinde til at klodse bremserne - "shit, den idiot vil den forkerte
vej rundt i rundkørslen". Og dermed er det mere til vildledning end
vejledning.

Mvh
Kent

Fra : alexbo

Dato : 19-07-04 09:31

"Aksel" skrev

> Er venstrebilnk en regel som kørelærerne har opfundet,

Ja, en rundkørsel er en ensrettet vej der går rundt, og ikke andet,
man bruger blinklys når man skal ud af en sidevej, lige som alle andre
steder.

Alt andet er noget hjemmelavet makværk, hvorfor i alverden skulle man blinke
til venstre, bare for at vise man ikke vil dreje til højre.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 19-07-04 09:47

"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Alt andet er noget hjemmelavet makværk, hvorfor i alverden skulle man
blinke
> til venstre, bare for at vise man ikke vil dreje til højre.

Læs tråden og bliv lidt klogere, det er IKKE hjemmestrikket makværk, men en
service for at vise DINE hensigter, til dem som ikke *helt* forstår hvordan
man bør færdes :(. Og det kommer dig til gode.

Fra : K ö n i g

Dato : 19-07-04 10:02

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
hvordan
> man bør færdes :(. Og det kommer dig til gode.

SÅ er det vist på tide at I kommer ind loven krav til tegngivning . . . .

MVH König

<KLIP fra færdselsloven>

§ 32. Kørende skal, når det er nødvendigt for at forebygge eller afværge
fare, ved lyd- eller lyssignal eller på anden hensigtsmæssig måde henlede
andre trafikanters opmærksomhed på faren. I lygtetændingstiden skal fører af
motorkøretøj anvende lyssignal i stedet for lydsignal, medmindre faren er
overhængende. Lydsignal må ikke anvendes uden for de tilfælde, der er nævnt
i 1. og 2. pkt., og må ikke vare længere end nødvendigt. Lyssignal gives ved
blink med køretøjets fjern- eller nærlys.

Stk. 2. Kørende skal give tegn før igangsætning fra kanten af vejen og
før vending og svingning. Ved vognbaneskift eller anden ikke ubetydelig
ændring af køretøjets placering til siden skal kørende give tegn, når det er
påkrævet til vejledning for den øvrige færdsel. Tegnet skal gives ved hjælp
af blinklys, hvor anbringelse heraf på køretøjet er påbudt eller tilladt, og
i øvrigt ved, at en arm rækkes vandret ud til siden.

Stk. 3. Kørende, der standser eller hurtigt nedsætter hastigheden, skal
give tegn, når det er påkrævet til vejledning for andre. Tegnet skal gives
ved brug af stoplygte, hvor anbringelse heraf på køretøjet er påbudt eller
tilladt, og i øvrigt ved, at en arm rækkes i vejret.

Stk. 4. De tegn, der nævnes i stk. 2 og 3, skal gives i god tid før den
påtænkte manøvre og på en tydeligt synlig og utvetydig måde. Tegngivningen
skal senest være ophørt, når den pågældende manøvre er afsluttet.

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 19-07-04 10:11

> SÅ er det vist på tide at I kommer ind loven krav til tegngivning . . . .
> påtænkte manøvre og på en tydeligt synlig og utvetydig måde. Tegngivningen
> skal senest være ophørt, når den pågældende manøvre er afsluttet.

Er det ikke tvetydigt at blinke til venstre, når man drejer til højre ud i
en rundkørsel? Især når man så også drejer til højre ud af den igen.

/Kasper Hansen

Fra : Kispus

Dato : 19-07-04 11:07

> Er det ikke tvetydigt at blinke til venstre, når man drejer til højre ud i
> en rundkørsel? Især når man så også drejer til højre ud af den igen.
>
> /Kasper Hansen

JO, og som Alexbo skriver, en rundkørsel er en lige vej
med sideveje, så derfor skal man først blinke inden man drejer
og i en rundkørsel altså ud for den forrige vej og samtidig holde til højre,
så kan den bagvedkørende forsætte rundt (hvis han skal det)
John

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 20-07-04 15:41

Især når man så også drejer til højre ud af den igen.

Du skal oxo vise af til højre når du køre ud, den regel gælder STADIG. ergo
skal du have fat i "armen" og skifte side, når du vil forlade karrusellen.
Jeg gør det for at vise jeg har til hensigt at forsætte rundt, og ikke bare
har "glemt" at vise af højre, for fok tager GERNE chancen, og sk..
højt&flot på deres vigepligt når de kommer til en r.kørsel :(((.

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 20-07-04 18:43

> Du skal oxo vise af til højre når du køre ud, den regel gælder STADIG.
ergo
> skal du have fat i "armen" og skifte side, når du vil forlade karrusellen.

Ingen grund til at råbe - det er det jeg har sagt hele tiden?

> [...]
> har "glemt" at vise af højre, for fok tager GERNE chancen, og sk..
> højt&flot på deres vigepligt når de kommer til en r.kørsel :(((.

Folk kan sådan set bare skide på deres vigepligt for min skyld... Hvis vi
brager sammen får de skylden, og jeg tvivler på at jeg kommer slemt til
skade ved det. Måske lidt firkantet, ja - men sådan har jeg det altså.

/Kasper Hansen

Fra : Kispus

Dato : 20-07-04 18:59

> [...]
> brager sammen får de skylden, og jeg tvivler på at jeg kommer slemt til
> skade ved det. Måske lidt firkantet, ja - men sådan har jeg det altså.

Hvor det dejligt at forsikringsselskaberne sætter præmierne
efter sådanne tumper (han ligger vel omkring de tyve)
John

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 20-07-04 19:51

> Hvor det dejligt at forsikringsselskaberne sætter præmierne
> efter sådanne tumper (han ligger vel omkring de tyve)

Fordi jeg er ligeglad med om folk overholder deres vigepligt, betyder det
ikke at jeg kører uforsvarligt eller uopmærksomt. Jeg kører 60.000 km
årligt, og mangler endnu at opleve en situation hvor i en rundkørsel, hvor
det har været meget tæt på en ulykke. Selvfølgelig oplever jeg tumper hver
dag, men ikke værre end at jeg kan bremse. Og den dag det sker, regner jeg
ikke med at blive kørt ihjel af en frontal påkørsel med 30 km/t. Nuvel, man
kan drukne i en vandpyt og man kan dø med 15 km/t - men chancerne er
relativt små.
Men jo, jeg er 21 år - og har ALDRIG brokket mig over forsikringernes høje
priser. Det er træls at betale 25.000+ årligt for en forsikring, så man kan
komme til og fra arbejde - men der er formodentligt et (fornuftigt) grundlag
for den pris.
Og hvorfor skulle jeg i alverden være interesseret i at smadre min bil - jeg
siger bare, at hvis folk vil være idioter, så kan jeg nok ikke stille skide
meget op - udover at være opmærksom på sådanne "typer" og så bremse efter
evne.

Hvorfor er du i grunden så agressiv i dine indlæg - så "gammel" som du må
være (siden du har noget imod folk på 20), burde du da have indset at en
saglig debat er mere gavnlig. Jeg uddyber gerne mine synspunkter, og kan da
også synes folk skriver noget åndssvagt - men jeg prøver da at respektere
dem, og spørge hvis jeg ikke forstår deres holdninger.

/Kasper Hansen

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 20-07-04 19:07

> [...]
.... Hvis vi
> brager sammen får de skylden, og jeg tvivler på at jeg kommer slemt til

Hvorfor den tvivl?, med mindre dit køretøj er af BETYDELIG størrelse, og
alligevel kan du ikke "sige dig fri". Jeg ser på det sådan at, det drejer
sig om at undgå ethvert uheld, der er altid en risiko for skader, enten
fysisk el. økonomisk- uanset ansvar, det er ikke til, på "splitsekunder, at
beregne alle facetter af et uheld. Og mit køretøj bliver ikke erstattet
efter "brugsværdien", men handelsværdien, så de timer man har gået og
"skruet&regeret ,pudset&poleret" de er SPILDT :((((.

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 20-07-04 19:56

> [...]
> efter "brugsværdien", men handelsværdien, så de timer man har gået og
> "skruet&regeret ,pudset&poleret" de er SPILDT :((((.

Som jeg lige har svaret til Kispus' indlæg, så kan man selvfølgelig komme
til skade med stortset alle hastigheder, på samme måde som man kan drukne i
en vandpyt. Men jeg kører trods alt med en begrænset fart igennem
rundkørsler (2. gear i en 1.4 HDi), og jeg mener ikke at sandsynligheden for
en større ulykke ved den fart er så stor. Min bil er desuden udstyret med en
milliard (rundt regnet) airbags, og jeg kører ALTID med sele.
Jeg er bange for jeg måske ikke forklarede mig tydeligt nok i mit indlæg,
men det betyder jo ikke at jeg gerne vil påkøres - jeg siger bare, at der
altid vil være idioter i trafikken, så man er nok bedst stillet ved at være
opmærksom og klar til at bremse i tilfælde af at man skulle møde en af dem.

/Kasper Hansen

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 21-07-04 02:49

Men jeg kører trods alt med en begrænset fart igennem
> rundkørsler

Din *lave* fart hjælper dig IKKE, når du bliver ramt. Og dem som ikke gider
overholde deres vigepligt, er typ. ikke dem som giver sig god tid til at
overveje deres handlinger :(((.

> [...]
en
> milliard (rundt regnet) airbags, og jeg kører ALTID med sele.

Undskyld men DET er altså for naivt, at regne med at naturlovene er sat ud
af funktion pga. sikkerhedsudstyr. Det er altså KUN meningen det skal være
supplement, "backup" om du vil, itfa. worse-case. Det er DERFOR folk køre
som aber, fordi de tager for givet "der nok er noget elektronik som hjælper
mig, hvis det ikke går", HVOR ER ansvarligheden for andre og sig selv????
:(((. Din lille 1.4 HDI er ikke til megen hjælp, hvis den bliver kørt over
af en 4x4 eller en anden stor bil, uanset ansvar,airbags,sele etc. etc. ;)).

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 21-07-04 06:09

> Din *lave* fart hjælper dig IKKE, når du bliver ramt. Og dem som ikke
gider
> overholde deres vigepligt, er typ. ikke dem som giver sig god tid til at
> overveje deres handlinger :(((.

Jeg ved ikke om jeg er utroligt dårlig til at forklare mig, eller hvad det
er. Jeg siger at den lave fart ikke øger chancen for at komme til skade -
ikke at den forhindrer det.
Min teori er bare, at dem der ikke holder for deres vigepligter heller ikke
bekymrer sig skide meget om du blinker eller ej. Derfor vil jeg hellere være
på vagt over for ALLE biler der nærmer sig rundkørslen, og så være klar til
at bremse. Som sagt har jeg endnu ikke oplevet en decideret farlig situation
i en rundkørsel på trods af 50-60.000 årlige kilometer, med masser af
rundkørsler.

> [...]
> af en 4x4 eller en anden stor bil, uanset ansvar,airbags,sele etc. etc.
;)).

Jeg siger ikke at en airbag kan redde mig fra alt, eller at jeg kan stille
noget op, hvis jeg bliver kørt over af en kampvogn, damptrummel, lastbil
eller for den sags skyld en 4X4. Men i de sitationer for vi snakker frontal
kollision (som det vil være, hvis folk "smutter ud" foran én i en
rundkørsel), mener jeg altså at de giver en nogenlunde beskyttelse.
Ansvarligheden ligger netop i at jeg hellere vil være opmærksom/agtpågivende
og ALDRIG forvente at folk bremser, ligegyldigt om jeg blinker til den ene
eller anden side.
Du har helt misforstået mig - jeg kører ikke som en abe, men jeg mener dog,
at hvis jeg har været agtpågivende og opmærksom, og det ikke er nok til at
redde situationen, så må det sgu da være modpartens skyld og problem (når vi
snakker vigepligt).

/Kasper Hansen

Fra : alexbo

Dato : 19-07-04 12:03

"Jørgen M. Rasmussen" skrev

> men en service for at vise DINE hensigter,

Der findes kun to hensigter i en rundkørsel, ligeud som er at følge vejen,
eller til højre.

Hvis jeg komme kørende ud af en landevej, og der holder en og venter på en
sidevej, så blinker jeg da heller ikke til venstre, for at vise ham, at jeg
ikke skal til højre ned af den vej han holder på.

Nu vi er ved misbrug af blink, så er der også mange der blinker når de
holder i siden af vejen og venter på et hul i trafikken, så de kan komme ud.
Det er også forkert, som forbikørende er man usikker på om han har set een,
eller er ved at køre ud lige foran een.
Det rigtige er at vente på hullet, når man mener det er der, så blinker man
og kører ud, det giver mulighed for en overset bil at advare eller trække ud
for at undgå uheldet.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kispus

Dato : 19-07-04 12:32

> [...]
man
> og kører ud, det giver mulighed for en overset bil at advare eller trække

SÅDAN NEMLIG !!
John

Fra : Ukendt

Dato : 20-07-04 14:29

"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
--SNIP--
> Nu vi er ved misbrug af blink,

Det er ikke misbrug, handlingen er er lovlig og der "undervises" i den. Igen
læs tråden, jeg er ikke den eneste :/.
Og det er kun TEORETISK en rundkørsel kan opfattes som en ensrettet vej. En
vej kan have afkørsler til venstre, det har en rundk. ikke, ergo hvis én
viser af til v. skal han IKKE foretage et venstre sving. Siger en som er
FORB... træt af at folk IKKE har fattet de ubetingetVIGEPLIGT når man køre
ind i den, og man SKAL vise af til højre når man køre ud igen ://, derfor
fortsætter jeg med at vise mine hensigter som beskrevet. Så er der ingen
undskyldning for at "brage" ud i mig :(.

Fra : Roberto Saldo

Dato : 20-07-04 14:44

alexbo wrote:
> [...]
> og kører ud, det giver mulighed for en overset bil at advare eller trække ud

Så skal man huske at give folk tid til at se blinkeriet, mange blinker
stort set når de river i rattet - totalt idiotisk.

--
/ Roberto Saldo (ST191 GLi l/b 1998ccm 93kW/183Nm)

Fra : Martin S?rensen

Dato : 21-07-04 08:24

"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> wrote in message news:<cdgad7$2kjf$1@news.cybercity.dk>...
> "Jørgen M. Rasmussen" skrev

> Der findes kun to hensigter i en rundkørsel, ligeud som er at følge vejen,
> eller til højre.

<snip>

Som jeg læser loven, så står der ingen steder direkte hvordan man skal
blinke i en rundkørsel. Man skal først til at bestemme sig for at en
rundkørsel er et stykke ensrettet vej mm.

Jeg boede 5 år i Storbritannien, hvor man laver rundkørsler næsten
alle steder man kan komme afsted med det. Der opfatter man det som et
kryds, og langt størsteparten af bilisterne blinker derfor til højre
hvis de skal rundt til 3die afkørsel (venstrekørsel!). Og det virker,
jeg kan altså ikke rigtig forstå hvordan nogen kan forvirres af det.
Det var også hvad jeg lærte da jeg tog kørekort i 1985 (ikke at jeg
havde så meget brug for det, der gik vist et par år før jeg prøvede at
køre i en, den nærmeste var 30km væk).

Når rundkørsler de fleste steder er sikrere end kryds skyldes det dels
at folk tvinges ned i fart, dels at bilerne kører i nogenlunde samme
retning når de støder sammen - man skal godtnok gøre sig umage for at
lave et frontalsammenstød i en rundkørsel.

Det var så min praktiske betragninger, det har ikke så meget med loven
at gøre.

mvh

Martin

Fra : Kent Friis

Dato : 21-07-04 09:51

Den 21 Jul 2004 00:23:50 -0700 skrev Martin S?rensen:

> [...]
> retning når de støder sammen - man skal godtnok gøre sig umage for at
> lave et frontalsammenstød i en rundkørsel.

Det kræver da ikke andet end at man tror rundkørslen er et kryds, og
drejer til venstre. Det kan ikke kræve mere "umage" end at køre den
forkerte vej på motorvejen. Men der bliver vi forhåbentlig advaret
ved at ham der har i sinde at køre den forkerte vej rundt blinker til
venstre.

Medmindre vi bliver foranlediget til at tro at det er helt normalt at
blinke til venstre i en rundkørsel, så opdager vi ham ikke før det går
galt.

Mvh
Kent

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 21-07-04 15:23

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> Det kræver da ikke andet end at man tror rundkørslen er et kryds, og
> drejer til venstre.

Det er vist MEGET "tænkt", det eksempel ;))). .

Fra : Kent Friis

Dato : 21-07-04 15:30

Den Wed, 21 Jul 2004 16:22:50 +0200 skrev Jørgen M. Rasmussen:

> Det er vist MEGET "tænkt", det eksempel ;))). .

Min lillebror gjorde det i Legoland køreskolen...

Og jeg mener stadig ikke det er mere usandsynligt end spøgelsesbilister
på motorvejen.

Mvh
Kent

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 21-07-04 19:41

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> Og jeg mener stadig ikke det er mere usandsynligt end spøgelsesbilister
> på motorvejen.

Du ser spøgelser, jeg har kun hørt om ET tilfælde ifb. med en biljagt, og
han blev nakket. Desuden er en "senil" som køre den modsatte vej i en
rundkørsel, så "snosk forvirret" at der sikkert hverken bliver vist af til
højre el. venstre ;).

Fra : alexbo

Dato : 21-07-04 20:35

"Martin S?rensen" skrev

> [...]
> kryds, og langt størsteparten af bilisterne blinker derfor til højre
> hvis de skal rundt til 3die afkørsel (venstrekørsel!).

Hvad gør de så hvis de skal lige over?

mvh
Alex Christensen

Fra : Kent Friis

Dato : 22-07-04 19:59

Den Wed, 21 Jul 2004 21:35:04 +0200 skrev alexbo:

> "Martin S?rensen" skrev

> Hvad gør de så hvis de skal lige over?

Så kører de lige over.

Mvh
Kent

Fra : Jan

Dato : 19-07-04 11:12

"Aksel" <akselj@ny-post.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> man skal ud af, her skal man blinke til højre.
>
> Er venstrebilnk en regel som kørelærerne har opfundet, eller står det

Står der ikke noget i loven om at man skal give tegn hvis man ændre
kørselsretning! og det må man jo kunne putte det ind under når man vil dreje
til venstre også i en rundkørsel.

Jeg blinker konsekvens hvis jeg skal til højre og venstre i en rundkørsel
inden jeg kører ind i den, så burde der ikke kunne opstå tvivl om hvilken
retning jeg skal til, og blinker ved første vej hvis jeg skal lige over
rundkørslen.

Jan

Fra : Kispus

Dato : 19-07-04 11:29

"Jan" <SPAMa45@SPAMsccd.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> inden jeg kører ind i den, så burde der ikke kunne opstå tvivl om hvilken
> retning jeg skal til, og blinker ved første vej hvis jeg skal lige over

Forkert !!
En rundkørsel er en lige vej med sideveje og der skal først blinkes
når man agter at benytte een af de sideveje, og som loven foreskriver:
Blink i god tid, og i en rundkørsel er "god tid" altså ud for vejen før !
Forestil dig at du ligger bag en bil der blinker til venstre,
i samme sekundt skifter blinket til højre side, HOV hvad har han gang i ?

John

Fra : Andy Dufresne

Dato : 19-07-04 12:29

Man blinker IKKE til venstre i en rundkørsel....

Og den med at man skal blinke til vnestre, hvis man skal ud af den sidste
vej......... Hvilken er den sidste vej??

Den nemme måde at huske på hvad man skal er, at forestille sig, at man
retter vejen ud...

Så ligger vejene så tæt på hinanden, at man skal blinke til højre, når man
er ud for vejen lige før den man vil ud af. - HELT det samme som hvis det
var en lige vej, men så tæt liggende sideveje.

Hvad så med første vej?? - Jo, vi rettede jo vejen ud, derfra hvor vi
holder, så der blinker man når man kører ind i rundkørslen, så er man nemlig
så tæt på den næste sidevej, at man alligevel skal til at blinke.

MVH
Andy

Fra : Kispus

Dato : 20-07-04 15:20

Jeg kan godt forstå at der sker så mange ulykker i trafikken,
når man ser SÅ mange tråde om et emne der skulle være så ligetil,
Så een gang til.
Skal du til højre første gang, blinker du inden du går ind i rundkørslen,
og holder dig helt i højre side og drejer første gang.
Skal du derimod ad 3 vej går du ind i rundkørslen og holder
dig i venstre side og når du når 2 vej trækker du til højre samtidig
med at du blinker til højre.
Alt det med at blinke til venstre, er misforstået venlighed, for en
rundkørsel er nu engang at betragte som en lige vej med sideveje,
så hvis du blinker til venstre, hvor vil du så hen ? Ingen steder vel?
Du kan kun køre rundt og rundt, der er jo ingen veje ind til centrum.
Så kan alle jer (vel en 30 stykker) ha´en rigtig god trafiksikker sommer.
Hej-hej!
John

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 20-07-04 18:45

> Du kan kun køre rundt og rundt, der er jo ingen veje ind til centrum.
> Så kan alle jer (vel en 30 stykker) ha´en rigtig god trafiksikker sommer.
> Hej-hej!
> John

Hvorfor svarer du på Andy's tråd - han er helt enig med dig? Det lyder som
om at han har taget fejl, og du har ret...??

/Kasper Hansen - der også er enig med jer begge.

Fra : Kispus

Dato : 20-07-04 19:05

> Hvorfor svarer du på Andy's tråd - han er helt enig med dig? Det lyder som
> /Kasper Hansen - der også er enig med jer begge.

Da jeg ingen råd havde forward, regnede jeg ikke med
at jeg svarede Andy------sorry Andy!!
John

Fra : Deaster

Dato : 21-07-04 13:04

"Kispus" <kispus@despammed.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Skal du derimod ad 3 vej går du ind i rundkørslen og holder
> dig i venstre side og når du når 2 vej trækker du til højre samtidig

Nu er det jo stadig væk ikke alle rundkørsler som har flere vejbaner.

> Alt det med at blinke til venstre, er misforstået venlighed, for en
> rundkørsel er nu engang at betragte som en lige vej med sideveje,
> så hvis du blinker til venstre, hvor vil du så hen ? Ingen steder vel?

Enig.

Jesper

Deaster
"War is God´s way of teaching
Americans geography"

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 20-07-04 19:29

"Andy Dufresne" <andy-dufresne@indbakke.dk> skrev i en meddelelse

> Man blinker IKKE til venstre i en rundkørsel....

JO man GØR,må, handlingen er IKKE ulovlig .

> Og den med at man skal blinke til vnestre, hvis man skal ud af den sidste
> vej......... Hvilken er den sidste vej??

Den vej du har umiddelbart til venstre, når du køre ind, den hvor du
*næsten* køre en omgang for at nå frem til. Men man blinker nu til venstre,
hvis man skal end ½-vejs rundt, "skal forbi midten".

----SNIP---

Den teori er beskrevet SÅ MANGE GANG, men den holder ikke i virkeligheden,
når folk ikke har viljen til at overholde deres vigepligt. og i stedet
"satser" på man bare er en tåbe som har glemt at vise af til højre, måske
fordi de heller ikke selv gør det, eller det "plejer" man ikke at gøre der?.

Fra : Kent Friis

Dato : 20-07-04 19:45

Den Tue, 20 Jul 2004 20:28:52 +0200 skrev Jørgen M. Rasmussen:

> JO man GØR,må, handlingen er IKKE ulovlig .

Men misvisende, og forvirrende for dem der ikke lige har haft en
af de kørelærere der sagde man skulle gøre sådan.

At blinke til modsat side som man kører (og hvis du også *kører*
til venstre ind i rundkørslen, så...) er da så misvisende som noget
kan være.

> Den vej du har umiddelbart til venstre, når du køre ind, den hvor du
> *næsten* køre en omgang for at nå frem til. Men man blinker nu til venstre,
> hvis man skal end ½-vejs rundt, "skal forbi midten".

Det er meget fint at venstre-blinket kan være til vejledning for en
selv, men nu gik spørgsmålet som jeg forstod det ud på at når man
ser det fra den anden side... Altså, du holder og venter på at køre
ind i rundkørslen. Der kommer en bil kørende inde i rundkørslen (du
har ikke set hvor han kørte ind), og han blinker til venstre. Hvilken
er den sidste vej?

"Det er når han begynder at blinke til højre" - jamen, det er det
jo uanset om han blinker til venstre eller ej. Og hvis han ikke har
en hjernecelle i overskud til at tænde højre-blinklyset, så har man
heller ikke to i overskud til at styre på højre og venstre-blinklys,
samtidig med at man både skal dreje (til skiftevis den ene og den
anden side), og holde øje med de andre trafikanter.

Mvh
Kent

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 20-07-04 20:27

> Men misvisende,

?? Hvordan, man kan jo ikke foretage et venstresving i en rundkørsel. Hvis
den har flere vognbaner rundt, skal man naturligvis ikke gøre det uden at
skifte vognbane.

> At blinke til modsat side som man kører

??? Køre man ikke venstre rundt, "mod uret" du viser self. til højre når du
køre ud- svinger til højre.

---SNIP---
.. Hvilken
> er den sidste vej?

Sådan skal du ikke se det, det er en info om at han er igang med en bevidst
"omgang", han er altså IKKE et tankeløs kvaj som ikke viser han egentligt
forlader rundkørslen for snuden af dig :(. Dvs. at på et tidspunkt efter du
er passeret, vil han "skifte side"- vise af til højre og forlade
rundkørslen.

> [...]
> samtidig med at man både skal dreje (til skiftevis den ene og den
> anden side), og holde øje med de andre trafikanter.

??? Hvordan køre du, når du styre til venstre rundt viser du til VENSTRE,
når du vil ud, svinger&viser du til HØJRE. Blinklyset viser hvilken vej
bilen bevæger sig. Hvor svært ka det vær'.
Ellers må det indgå som intelligenstest til køreprøven, dem som magter det,
må få kørekort ;)).

Fra : Kent Friis

Dato : 20-07-04 21:21

Den Tue, 20 Jul 2004 21:26:53 +0200 skrev Jørgen M. Rasmussen:

> "Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> ?? Hvordan, man kan jo ikke foretage et venstresving i en rundkørsel.

Nej, netop.

> ??? Køre man ikke venstre rundt, "mod uret" du viser self. til højre når du
> køre ud- svinger til højre.

Nåeh, ligesom dem der blinker til højre når vejen drejer til højre... De
er da også misvisende så det gør noget.

Specielt når der så er en sidevej eller indkørsel 10 meter længere henne.

> [...]
> forlader rundkørslen for snuden af dig :(. Dvs. at på et tidspunkt efter du
> er passeret, vil han "skifte side"- vise af til højre og forlade

Det viser præcist det samme som ikke at blinke, nemlig at man ikke skal
dreje her. At nogen så ikke kan finde ud af at blinke løser vi ikke
ved at forlange at de blinker dobbelt så meget.

> [...]
> når du vil ud, svinger&viser du til HØJRE. Blinklyset viser hvilken vej
> bilen bevæger sig. Hvor svært ka det vær'.

Kører du også sådan uden for rundkørslen?

> Ellers må det indgå som intelligenstest til køreprøven, dem som magter det,
> må få kørekort ;)).

Øv, og nu havde jeg lige håbet at det næste de indfører er at man lærer
at køre bil, men det bliver vel så først i 2034.

Mvh
Kent

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 21-07-04 02:18

> [...]

> dreje her. At nogen så ikke kan finde ud af at blinke løser vi ikke
> ved at forlange at de blinker dobbelt så meget.

JA hvis ALLE&ALTID gjorde sådan, var der ingen grund til denne debat, for så
havde du ret. Nu er det sådan at mange "glemmer" det, og lige så mange
tager det for givet at man er en af "dem" :(.

> Kører du også sådan uden for rundkørslen?

??? Har du kørekort., så mangler du vist at få afsnittet om tegngivning
opfrisket.

> Øv, og nu havde jeg lige håbet at det næste de indfører er at man lærer
> at køre bil,

Nej det er for let. Det ses tydeligt ude i trafikken, at selv ABER fint
magter opgaven, så der skal et mere raffineret "filter på".

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 21-07-04 06:14

> JA hvis ALLE&ALTID gjorde sådan, var der ingen grund til denne debat, for

> havde du ret. Nu er det sådan at mange "glemmer" det, og lige så mange
> tager det for givet at man er en af "dem" :(.

Jeg tror simpelthen ikke på at det er fordi folk forventer at folk nok skal
ud af rundkørslen. Jeg tror bare at de fleste tænker "jeg kan lige nå det" -
det samme gælder jo ved venstresving, overhalinger mv.

> ??? Har du kørekort., så mangler du vist at få afsnittet om tegngivning
> opfrisket.

Jeg tror at Kent mener, om du også blinker til venstre når vejen drejer til
venstre, og højre når vejen drejer til højre. Fordi du styrer mod venstre i
en rundkørsel, skifter du jo hverken vognbane eller drejer, og bør dermed
heller ikke blinke.

Hvorfor så ophidset?

/Kasper Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 21-07-04 07:30

"Kasper Hansen [8270]" <kasper@FJERNDETTEh-hansen.dk> skrev i en meddelelse
og bør dermed
> heller ikke blinke.

Hvem siger det?, jeg blev undervist i det for 27-8 år siden. Og det er
migbekendt ikke blevet gjort ulovligt siden, så jeg vil fortsætte med det.
Om det har en virkning kan diskuteres, men det viser man er "vågen" og i
gang med en bevidst manøvre. For som I selv er inde på, "kræver det lidt" at
blinke og dreje i den rigtige rækkefølge. Måske derfor den kraftige
opposition? ;)).

> Hvorfor så ophidset?

Fordi folks tankeløshed og mangl. "indlevningsevne" i trafikken, ikke bare
ifb. med rundkørsler, irritere mig. Om det er pga. manglende vilje til at
overholde færdselsloven,fordi man er ligeglad,mangl. overblik el.
overvurdering af egne evner, er ligegyldigt, resultatet er det samme- De
bringer andres og deres eget liv&førlighed i fare :(((.

Fra : Kent Friis

Dato : 21-07-04 09:45

Den Wed, 21 Jul 2004 08:30:25 +0200 skrev Jørgen M. Rasmussen:

> [...]
>>
> Hvem siger det?, jeg blev undervist i det for 27-8 år siden. Og det er
> migbekendt ikke blevet gjort ulovligt siden, så jeg vil fortsætte med det.

Men det er stadig lige så misvisende at blinke til venstre i en
rundkørsel som at blinke til venstre hver gang motorvejen har en
venstrekurve.

For nu at sammenligne med en vej hvor man også kun kan komme væk fra ved
at dreje til højre.

Mvh
Kent

Fra : Kispus

Dato : 21-07-04 11:26

> For nu at sammenligne med en vej hvor man også kun kan komme væk fra ved
> at dreje til højre.
>
> Mvh
> Kent

Hvor har du ret !!
Nu gidder jeg ikke følge tråden længere, den er efterhånden
kommet "for langt ud" så jeg fjerner "brillerne" og siger tak
for debatten.
John

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 21-07-04 15:11

> [...]

> Men det er stadig lige så misvisende at blinke til venstre i en
> rundkørsel som at blinke til venstre hver gang motorvejen har en

Jeg forsøger igen, hvad er det der er misvisende, kan misforstås, der er da
ikke noget at misforstå- kørselsretningen ligger da netop HELT fast ??. At
sammenligne en rundkørsel m. en motorvej er da helt i hampen :(.. Du er da
hvis lidt kontrær.

Fra : Kent Friis

Dato : 21-07-04 15:20

Den Wed, 21 Jul 2004 16:11:00 +0200 skrev Jørgen M. Rasmussen:

> Jeg forsøger igen, hvad er det der er misvisende, kan misforstås,

Du *kan* ikke dreje fra til venstre, altså giver det overhovedet ingen
mening at blinke til venstre. Og hvis man blinker til venstre når man
kører ind i rundkørslen tror folk jo at man har tænkt sig at køre
den forkerte vej rundt.

> der er da
> ikke noget at misforstå- kørselsretningen ligger da netop HELT fast ??. At
> sammenligne en rundkørsel m. en motorvej er da helt i hampen :(

Så nævn en noget andet at sammenligne med, der svinger til venstre, og
alle sideveje går til højre.

Mvh
Kent

Fra : Kispus

Dato : 21-07-04 15:35

FARVEL !!
Tak for samtalen !!
John

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 21-07-04 20:08

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> Du *kan* ikke dreje fra til venstre, altså giver det overhovedet ingen
> mening at blinke til venstre.

Hvorfor ikke?, bilen foretager en cirkelbevægelse mod venstre, den drejer.
Sidst jeg prøvede skulle rattet da drejes, for at jeg kom derhen jeg
ønskede ;). Derfor er den med en "ensrettet vej som går rundt" kun
TEORETISK korrekt, og derfor bliver der undervist i det, og derfor er det
IKKE forbudt. Men ligeledes teoretisk er det unødvendigt, for hvis alle
havde viljen til at overholde deres UBETINGEDEvigepligt, var der ingen grund
til at gøre opmærksom på sig selv. Så der er ingen taberer ved at gøre det,
kun vindere. Men som sagt, i DK er det frivilligt om man gør det, så jeg
fortsætter ;).

> Så nævn en noget andet at sammenligne med, der svinger til venstre, og
> alle sideveje går til højre.

Det er jo det jeg beder DIG om, du har aben. Jeg kan ikke se hvad der er
galt, jeg fortager frivilligt, af hensyn til mig selv, en LOVLIG handling,
som du opponere imod. Hvor er så fejlen?, du kan jo bare lade være. EOD.

Fra : Kent Friis

Dato : 21-07-04 21:58

Den Wed, 21 Jul 2004 21:07:47 +0200 skrev Jørgen M. Rasmussen:

> Hvorfor ikke?, bilen foretager en cirkelbevægelse mod venstre, den drejer.

Ja, ligesom i ethvert andet venstresving. Det er derfor jeg spørger:
Kører du også sådan andre steder? Eller kun i rundkørsler?

> Det er jo det jeg beder DIG om, du har aben.

Jeg har sammenlignet med en motorvej, det er IMHO det der passer bedst.
Hvis du mener der er andet der passer bedre, så sig det.

> Jeg kan ikke se hvad der er
> galt, jeg fortager frivilligt, af hensyn til mig selv, en LOVLIG handling,
> som du opponere imod. Hvor er så fejlen?, du kan jo bare lade være. EOD.

Såmænd ikke så meget det at du blinker, det forvirrer bare folk, evt
med risiko for sammenstød når de pludselig klodser bremserne, men mere
det at du argumenterer for at det skulle være en fordel at blinke til
den side vejen drejer, når man ikke skal ned ad en sidevej. Det har jeg
set flere eksempler på folk der gør, og det er totalt misvisende.

Mvh
Kent

Fra : Martin S?rensen

Dato : 22-07-04 09:00

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote in message news:<40fe7b9f$0$66471$14726298@news.sunsite.dk>...

> [...]
> mening at blinke til venstre. Og hvis man blinker til venstre når man
> kører ind i rundkørslen tror folk jo at man har tænkt sig at køre

Netop! Da der ikke er nogle afkørsler må det jo betyde noget andet -
nemlig at man skal (næsten) hele vejen rundt. Og til anden del: Hvad
er chanchen for at folk ikke genkender en rundkørsel når de holde
foran en? Har _du_ nogensinde været ude for det? Iøvrigt er mange
rundkørsler jo lavet så man skal dreje 120 grader til venstre for at
køre den forkerte vej.

Som jeg skrev andetsteds, det virker på den store ø ovre vestpå. Men
der er de også generelt bedre til at køre bil, måske skulle vi indføre
venstrekørsel?

> Så nævn en noget andet at sammenligne med, der svinger til venstre, og
> alle sideveje går til højre.

Hvad er der i vejen med at opfatte en rundkørsel som et
specialtilfælde af et kryds - det er jo hvad den oftest erstatter?

mvh

Martin

Fra : Kent Friis

Dato : 22-07-04 11:17

Den 22 Jul 2004 01:00:09 -0700 skrev Martin S?rensen:

> Netop! Da der ikke er nogle afkørsler må det jo betyde noget andet -

Ligesom når man tænder bremselyset uden at bremse, eller bruger
katastrofeblink eller horn uden der er fare...

> nemlig at man skal (næsten) hele vejen rundt. Og til anden del: Hvad
> er chanchen for at folk ikke genkender en rundkørsel når de holde
> foran en?

Mørkt, dårligt syn, lettere forvirret pensionist, hajtænder, skilt
med ubetinget vigepligt... Hvis man ikke lige bemærker at vejen drejer
ude i kanten af synsfeltet, skal der ikke meget til.

Mindre end til at komme til at køre ud i frakørslen uden at opdage det,
så man ender i den forkerte by - hvilket skete for min Morfar. Siden
hentede vi ham når han skulle på besøg.

> Har _du_ nogensinde været ude for det? Iøvrigt er mange
> rundkørsler jo lavet så man skal dreje 120 grader til venstre for at
> køre den forkerte vej.

Det har jeg godtnok aldrig været ude for. Men jeg har da set lastbil-
chauffører klage over noget lignende i tyske kryds, hvor man også
har drejet det så dem der kommer fra venstre er omme i en blind
vinkel.

> Hvad er der i vejen med at opfatte en rundkørsel som et
> specialtilfælde af et kryds - det er jo hvad den oftest erstatter?

At man ikke må dreje til venstre når man kører ind i rundkørslen. Og
derfor er det misvisende at blinke til venstre alligevel, så folk
bliver i tvivl om hvorvidt man er klar over at det er en rundkørsel.

Mvh
Kent

Fra : Ukendt

Dato : 30-07-04 16:13