Håndbremse på en 87-årgang Volvo 740 stati~
Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 18-07-04 20:18

Hermed et spørgsmål, jeg håber nogen af jer kan besvare:

Hvor langt op må håndbremsen (håndtaget) gå for at blive godkendt? En af
mine venner og jeg var lidt uenige omkring dette spørgsmål, og derfor vender
jeg mig mod jer herinde, der har erfaring med dette spørgsmål:

Jeg mener den maksimalt må gå halvt op, mens min ven mener det er et bestemt
antal klik..... Hvem har ret?

Henrik, Slagelse

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 18-07-04 20:21

> Jeg mener den maksimalt må gå halvt op, mens min ven mener det er et
bestemt
> antal klik..... Hvem har ret?

På en måde jer begge.

Håndbremsen må netop gå halvvejs op, udaf de antal klik håndbremsen kan tage

Så hvis han mener et bestemt antal klik på en håndbremse på en bil der har
12 klik i alt, er 6 klik - har han ret

Dog er du mest præcis!

// Troels

Fra : K ö n i g

Dato : 18-07-04 20:29

"Troels [around 9000]" <trol@FJERNaats.dk> skrev i en meddelelse

> Håndbremsen må netop gå halvvejs op, udaf de antal klik håndbremsen kan
tage

Og hvor står det så henne . . . . . ?

MVH Peter König

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 18-07-04 23:36

Hej Troels

> [...]
tage

> Så hvis han mener et bestemt antal klik på en håndbremse på en bil der har

Tak for svar....

Henrik, Slagelse

Fra : K ö n i g

Dato : 19-07-04 08:51

"Henrik Vestergaard" <vestergaard_henr@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg mener den maksimalt må gå halvt op, mens min ven mener det er et
bestemt
> antal klik..... Hvem har ret?

INGEN af Jer

Der er desværre mange urigtige holdninger til bestemmelsesgrundlaget når vi
taler om køretøjer - alle tror at de ved det rigtige . . . .
Hvis du vil vide hvad kriterier der er gældende så er "Vejledning for
statens bilinspektion" og "Detajlforskrifter 2004" de opslagsværk du skal
bruge og ikke "de kloge" her i dk.fritid.dk.

Jeg har lige slået op for dig . . . . . .

Hvis håndbremsen ikke er en nødbremse - så er kravet kun at den skal kunne
holde bilen på en 18 % skråning. (Ingen krav til antal klik)

Hvis håndbremsen er en nødbremse
- så skal den kunne give bilen en deceleration på mindst 2,9 m/s2 ( Ingen
krav til antal klik),
- så må aktiveringskraften ikke overstige 400 N ( 40 kp)
- så må køretøjet ikke afvige fra sin kurs ved aktivering under kørsel.

MVH König

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 20-07-04 00:41

Hej König

"K ö n i g" <NOpommer-konigSPAM@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> - så må aktiveringskraften ikke overstige 400 N ( 40 kp)
> - så må køretøjet ikke afvige fra sin kurs ved aktivering under kørsel.

Mange tak for svaret. Det er yderst værdsat.

Henrik, Slagelse