Brugte VW Polo'er, kørte kilometer
Fra : Mette

Dato : 18-07-04 10:38

Hej gruppe

Kan man sige noget generelt om forholdet mellem kørte kilometer og fortsat
holdbarhed/driftsikkerhed hos brugte biler?

Jeg er lidt lun på VW Polo omkring årgang 1997 (og overvejer stadig, om det
skal være sådan en eller en ny Picanto... . Hvad vil være et rimeligt
højeste kilometertal på sådan en fætter, hvis den skal holde i en hel del år
uden at give mig problemer? (Mit eget kørselsbehov vil nok være omkring
15.000 km/år)

Og er en bule i øvrigt altid et problem? Jeg har set en hos en forhandler
til omkring 50.000,-, 129.000 km med en bule. Var det rigtigt at afvise den
pga. bulen, eller skulle man se nærmere på den? Han mente godt, den kunne gå
gennem et FDM-tjek uden nævneværdige problemer, men ville ikke kalde den
fejlfri pga. de kørte kilometer.

I er altså guld værd, når man er førstegangskøber og ikke aner noget om
biler. Nu ved jeg efterhånden, hvad jeg skal spørge om og se på. Da jeg
begyndte at se på bil, måtte jeg nøjes med at se, om den havde en pæn
farve...

Mvh,
Mette

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 18-07-04 10:51

"Mette" <no.spam@privat.dk> skrev :

>I er altså guld værd, når man er førstegangskøber og ikke aner noget om
>biler.

Tro mig - vi har nok alle på et tidspunkt været præcis ligeså meget på
den ;)

>Nu ved jeg efterhånden, hvad jeg skal spørge om og se på. Da jeg
>begyndte at se på bil, måtte jeg nøjes med at se, om den havde en pæn
>farve...

<<skriger_af_grin.wav>>

Den med farven kender jeg så udemærket - Når jeg ser på en bil, er det
et must, den ikke er hvid ;)

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Fly Christensen

Dato : 18-07-04 11:08

On Sun, 18 Jul 2004 11:51:25 +0200, jan@fedtegreven.dk wrote:

>Den med farven kender jeg så udemærket - Når jeg ser på en bil, er det
>et must, den ikke er hvid ;)

Du mener ligesom wannabe og
http://www.dkfritidbil.dk/fotostorier/molbohistorien/molbo.htm ?

Fly

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 18-07-04 11:30

Fly Christensen <x_nospam_x@gmx.net> skrev :

>Du mener ligesom wannabe og
>http://www.dkfritidbil.dk/fotostorier/molbohistorien/molbo.htm ?

Ja, sådan noget lignende - jeg ville aldrig selv idag, investere i en
hvid bil - dem har jeg haft så rigeligt af.

men bevares - de er nemme at hapse til familiens trængte ;)
--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Peter C:\\>

Dato : 18-07-04 10:58

"Mette" <no.spam@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
år
> uden at give mig problemer? (Mit eget kørselsbehov vil nok være omkring

Det kommer lidt an på forskellige ting.
VW Polo fandtes i en sportslig 1,4 udgave med 100 HK. En sådan motor har
generelt nok snurret lidt friskere end f.eks en 1,6 med 75 HK
Det skyldes dels at den mindre "sporty" motor lægger op til at blive kørt
længere ud i gearene, og dels at det nok er 2 forskellige persontyper der
lader sig friste af de 2 motortyper
Jeg vil derfor vove den påstand at en 1,4 der har gået 150.000 ikke behøver
være i bedre stand end en 1,6 der har gået 200.000
Med moderne motores holdbarhed er det sjældent motoren der bliver slidt
først. Karosseriet er rustet op længe før motorerne ikke kan mere.
(alt dette er jo meget generelt set, og selvfølgelig kan der være
undtagelser)

> [...]
den
> pga. bulen, eller skulle man se nærmere på den?

Mjaee...det kan vel aldrig skade. Det er svært at sige noget om, når man
ikke har set bulens omfang.

>Da jegbegyndte at se på bil, måtte jeg nøjes med at se, om den havde en pæn
farve...

Det skal du jo stadig huske

--
MVH Peter C:\
- - -

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 18-07-04 12:05

"Peter C:\>" <pede_71@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "Mette" <no.spam@privat.dk> skrev i en meddelelse
> Med moderne motores holdbarhed er det sjældent motoren der bliver slidt
> først. Karosseriet er rustet op længe før motorerne ikke kan mere.

Men der er et prob. med gearboxen på Polo, især 1.6, nogle står af ved
70-100 kkm. andre siger de holder som alle andre. Jeg nævner det bare, fordi
der har været forholdsvis mange som har jamret over den korte levetid, og
det er alligevel en rep. til ~15 kkr..

> den

Du skal ikke afvise, men bruge det som argument til at få den NED i pris. Og
du skal ikke være genert,flov, jeg fornemmer det pt. er købers-marked ).

Fra : ole holte

Dato : 18-07-04 12:10

"Peter C:\>" <pede_71@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> farve...
>
> Det skal du jo stadig huske

Iflg diverse brugtbilsvurderinger på nettet eks. http://www.bilbasen.dk spørges efter
hvilken farve har bilen,
http://www.bilbasen.dk/biler/brugtbilsvurdering/div.asp
prøv at lege lidt og se prisvurderingsforskellen - PS! Jeg har ikke prøvet
Hvilken farve vurderes højest ?
men jeg ville aldrig vælge: hvid - orange - rød - pink - violet - gul - blege farver
vh ole

Fra : Olesen

Dato : 18-07-04 15:38

"Peter C:\>" <pede_71@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg vil derfor vove den påstand at en 1,4 der har gået 150.000 ikke
behøver
> være i bedre stand end en 1,6 der har gået 200.000

Gearkassen blev renoveret i en bekendts 1.6 75HK da
den havde en meget lille mislyd.

> Med moderne motores holdbarhed er det sjældent motoren der bliver slidt
> først. Karosseriet er rustet op længe før motorerne ikke kan mere.

Nyere biler får jo rustblærer efter 3-4 år, så motoren
er nok noget af det stærkeste på en bil idag, hvis
man ser bort fra de utallige el-sonde-måle-elektroniske fejl
jeg alt for ofte høre om.

Fra : Mette

Dato : 18-07-04 13:06

Okaaay, her er et eksempel på en konkret bil, der frister:

Blå (!) , VW Polo 1,6, 3d, km 162.000, 1997, startspærre, velholdt, med
det man behøver af dikkedarer, kører perfekt, kører vel 16 km/l på 92 oktan.
Alt er passet på, synet for et år siden, vinterdæk. Nye bremser og lejer på
den foran, pava rustbehandling i år. 50.000,-

Alt sammen hvad ejeren fortæller - privat i øvrigt, ikke forhandler.

Er vi ude i noget, jeg skal have kigget nærmere på, eller er der fælder i
det her, jeg ikke har opdaget? I kan selvfølgelig ikke svare på, om bilen er
god, når I ikke har set den, men der kan jo være ting, der er tydelige for
de indviede.

Mvh,
Mette

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 18-07-04 13:26

"Mette" <no.spam@privat.dk> skrev i en meddelelse ,

Som nævnt, Polo har,kan have en svag gearbox.

.. Nye bremser og lejer på
> den foran, pava rustbehandling i år. 50.000,-

Ikke nødvendigvis en fordel, frisk undervognsbeh. på en gl. bil = Man har
svært ved at se hvor angrebet den er nedenunder beh. :(. Den skulle HELST
have haft det fra dag 1. .

> Alt sammen hvad ejeren fortæller - privat i øvrigt, ikke forhandler.

Af nævnte grunde ville jeg have en VIRKELIG "kender", VW mekker, FDM, til at
se på den. Uanset om det var hos en privat el. forhandler.

Fra : Mette

Dato : 18-07-04 13:41

> Ikke nødvendigvis en fordel, frisk undervognsbeh. på en gl. bil = Man har
> svært ved at se hvor angrebet den er nedenunder beh. :(. Den skulle HELST
> have haft det fra dag 1. .

Hmmm... Sandt nok. Den kan selvfølgelig godt være behandlet tidligere, men
det kan jeg jo undersøge. Ejeren har bare kun oplyst, at den er behandlet i
år.

> Af nævnte grunde ville jeg have en VIRKELIG "kender", VW mekker, FDM, til
at
> se på den. Uanset om det var hos en privat el. forhandler.

Ja, hvis jeg køber brugt, så ryger den omkring en FDM-attest først, det er
helt sikkert. Men de er jo ikke gratis, så man skal have en vis ide om, at
man er stærkt interesseret i bilen, før man punger ud til testen.

Og det med gearkassen skal jeg godtnok være opmærksom på - det er slemt nok,
at jeg selv er begynder med manuelt gear, det skal helst ikke være en kasse,
der i forvejen har problemer. <grin>

Mvh,
Mette

Fra : Lars Frandsen

Dato : 18-07-04 17:26

> [...]
>
> Blå (!) , VW Polo 1,6, 3d, km 162.000, 1997, startspærre, velholdt, med
> det man behøver af dikkedarer, kører perfekt, kører vel 16 km/l på 92
<snip>

Nok nærmere 14 km/l på 95 oktan, hvis det er den samme 75hk, der lå i vores
Seat Cordoba.
--
Mvh.
Lars Frandsen, Bramming

Fra : "-

Dato : 19-07-04 00:30

> [...]

er
> god, når I ikke har set den, men der kan jo være ting, der er tydelige for

Hej Mette, jeg har i 6½ år nu kørt sådan en polo 1,6 og den har rundet
220.000 km, ved 170.000 km stod gearkassen af, og den ER et problem på dem,
faktisk havde min mekanikker så svært ved at finde en brugt, at han endte
med at sætte en renoveret i, istedet, regning omkring 12.000 kr.

Men når det er sagt er det en ualmindelig dejlig bil efter min mening. jeg
har gennem årene ikke haft andre større problemer med den end gearkassen.

med hensyn til økonomi, så kan du gå ind på min hjemmeside (se signatur) og
se hvad jeg kører på literen.. det er omkring 12 i snit. men din kørestil er
sikkert knap så hård:)

Du skal være lidt opmærksom på rust, ikke så meget i bunden, der er den ret
stærk, men der er et plastikdæksel ved sidespejlene, hvor rusten gerne vil
gnave, ligeledes i rudekanter på sidedørene, du skal også tjekke
svejsesamlingerne på panelerne under fordørene og skærmkanterne..... nu får
jeg det til at lyde slemt, men det er det ikke, du skal bare være opmærksom.

--
Mvh. Lasse
-<VW Polo 1.6>-