Hvorfor larmer en diesel mere end en benzi~
Fra : Thomas

Dato : 17-07-04 21:32

Hej NG

Nogen der kan fortælle mig hvorfor at en dieselmotor egentlig larmer mere
end en benzinmotor? og efterfølgende... hvorfor larmer nyere dieselmotorer
meget mindre end de gjorde for år tilbage?

Mvh

Thomas

Fra : Thomas Landberg

Dato : 17-07-04 22:14

> Nogen der kan fortælle mig hvorfor at en dieselmotor egentlig larmer mere
> end en benzinmotor? og efterfølgende... hvorfor larmer nyere dieselmotorer
> meget mindre end de gjorde for år tilbage?

Den primære årsag er, at dieselen kører med meget højere kompression end
benzineren. Hvor luften i en benzinmotor ofte "kun" bliver komprimeret i
forholder 8 -10 til 1 ligger det i en diesel tættere på 20 til 1. Dette vil
helt naturligt give en hårdere motorgang.
De moderne commonraildieselmotorer arbejder med en bestemt opdeling af
indsprøjtningen af diesel. Dieselen bliver jo ikke antændt af et tændrør,
men selvantænder p.g.a. den høje kompression. Ved at lave en lille
indsprøjtning af diesel før "hovedindsprøjtningen" kan man fjerne noget af
hårdheden i motorgangen.

MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning.dk

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 18-07-04 08:23

Thomas faldt i søvn over tastaturet og fik skrevet:

> [...]
> end en benzinmotor? og efterfølgende... hvorfor larmer nyere dieselmotorer
> meget mindre end de gjorde for år tilbage?

Der er flere årsager, men den primære er at dieselmotorer arbejder med
væsentligt højere kompressionstryk.
Moderne dieselmotorer kører med mere præcise indsprøjtninger og flere af dem
(for-, hoved- og efterindsprøjtning) i modsætning til traditionelle
dieselmotorer der kun kommer med en indsprøjtning. De ekstra
indsprøjtninger giver en mere blød motordrift - uden den der banken mange
forbinder med traditionelle dieselmotorer - og et lidt højere
omdrejningstal der får motoren til at lyde lidt mere harmonisk.

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

Besøg IRC'erne på #dk.fritid.bil @ QuakeNet
Se også http://irc.dkfritidbil.dk/ for mere info

Fra : Thomas

Dato : 18-07-04 19:06

Jeg takker for jeres svar

Mvh

Thomas

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 18-07-04 22:36

Thomas wrote:
> [...]
> mere end en benzinmotor? og efterfølgende... hvorfor larmer nyere
> dieselmotorer meget mindre end de gjorde for år tilbage?

Som der allerede er nævnt, så er en af grundende den høje kompression.
En anden årsag er dyserne/forstøverne, de kan i de gamle motorer godt
"knalde/tikke" lidt (især hvis de er lidt slidte), hvorimod de nye typer er
meget mere støjsvage.

Per
www.perbeer.ninja.dk