Hvilken motorolie ?
Fra : Henrik

Dato : 17-07-04 18:05

Hejsa NG hvilken motorolie skal man komme i motoren
på en Carisma 1,8 GDI jeg har ladet mig fortælle at GDI motoren skal have en
"special" olie er der noget om snakken? jeg har indtil nu kommet
fuldsyntetisk 0-40 på .

Mvh Henrik

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 17-07-04 18:07

Henrik wrote:
> [...]
> på en Carisma 1,8 GDI jeg har ladet mig fortælle at GDI motoren skal
> have en "special" olie er der noget om snakken? jeg har indtil nu

Udgangspunktet er altid: hvad siger instruktionsbogen ?

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Fra : Henrik

Dato : 17-07-04 18:13

Det har du selvfølgelig ret i men den har jeg ikke den fulgte ikke med
bilen der er købt brugt.

Mvh. Henrik

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 17-07-04 23:28

"Henrik" <h.lillelund@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Det har du selvfølgelig ret i men den har jeg ikke den fulgte ikke med
> bilen der er købt brugt.

Fint, så er det et godt sted at begynde efterforskningen Watson . Men
det lyder som om du ved hvad der er godt, selv er jeg lidt nærig og bruger
5W40, FULDSYNTETISK forstås .

Fra : alexbo

Dato : 17-07-04 18:42

"Henrik" skrev

> [...]
en
> "special" olie er der noget om snakken? jeg har indtil nu kommet

Instruktionsbogen siger 20W-40, 10W- 40 om vinteren, jeg har lige kigget
efter, selv kører jeg på lidt af hvert.
Oliesnakken ang. GDI motoren hænger sammen med et muligt snaskproblem i
indsugningen, om det reelt har noget med olien, eller måske svovlet i
bensinen at gøre ved jeg ikke, det er genbruget af udstødningen der giver
snasken, men min har kørt 140.000 km uden problemer.

Og jeg kører som sagt på det der står i den nærmeste dunk, skifter en gang
om året, lige før ferien.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 17-07-04 23:34

"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Instruktionsbogen siger 20W-40, 10W- 40 om vinteren,

Det er forhåbentligt min. krav, for det er noget "gustent" stads. Sidder
lige og spekulere over om man overhovedet kan købe 20W??, tror kun jeg har
set 15W??, og det vil jeg ikkeengang bruge på plæneklipperen ).

Fra : Henrik B.

Dato : 18-07-04 13:27

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.hatessspam@os.dk> skrev i en meddelelse

> Det er forhåbentligt min. krav, for det er noget "gustent" stads. Sidder
> lige og spekulere over om man overhovedet kan købe 20W??, tror kun jeg har
> set 15W??, og det vil jeg ikkeengang bruge på plæneklipperen ).

Eller heller hér. Og forskellen er netop som du nævner: Minimumskrav.
Forskellen er, at en instruktionsbog står stille i tid, hvorimod olien
undergår en løbende udvikling.

M.v.h.

Fra : Henrik B.

Dato : 17-07-04 19:47

> [...]
en
> "special" olie er der noget om snakken? jeg har indtil nu kommet

Fortsæt roligt med det.

M.v.h.