Olietemperaturmåler - investeringen værd?
Fra : Troels [around 9000]

Dato : 17-07-04 12:01

Hejsa,

Overvejer at få fat i en olietemperaturmåler til min Civic. Har hørt noget
om at den er god at have, så man kan se hvornår olien er arbejdsvarm - altså
hvornår man kan tillade sig at give den lidt ekstra gas. (Man vil vel gerne
passe på kværnen?! )

Er der nogen idé i at anskaffe sig en sådan, og hvad har I af erfaringer med
Biltema's instrumenter?

http://makeashorterlink.com/?A341233D8

// Troels

Fra : Olesen

Dato : 17-07-04 16:33

"Troels [around 9000]" <trol@FJERNaats.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
altså
> hvornår man kan tillade sig at give den lidt ekstra gas. (Man vil vel

Det ser måske friskt ud, at ha' sådan
en måler siddende, men din motor
lever ikke længere af den grund.

Hvis du kender din bil, så ved
du ca. når din samvittighed
gir' grønt lys.

Man kan sige, at når kølevandet
er varmt, så er resten varmt, det
er det ikke, og det samme må vel
gælde en olietemperaturmåler,
for blokken er vel ikke gennemvarm
af dên grund.

Fra : Rasmus

Dato : 17-07-04 20:47

"Olesen" <olesen@jubiipost.dk> wrote in message

> "Troels [around 9000]" <trol@FJERNaats.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Fidusen med en olietemperaturmåler er at checke om olien har den rigtige
temperatur og dermed viskositet før man giver den gas. Selvom kølevandet er
80 grader kan olien nemt være 50-60 grader, som er et stykke under optimal
temperatur.

mvh
Rasmus

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 17-07-04 22:13

> [...]
er
> 80 grader kan olien nemt være 50-60 grader, som er et stykke under optimal

Netop Selvom vandtemperaturen viser normal på Hondaen efter en
koldstart, har den stadig den lillebitte bankelyd i motoren - som forsvinder
efter lidt flere km - dvs. når olien er gennemvarm, og blokken ligeså :)

// Troels

Fra : Olesen

Dato : 18-07-04 09:22

"Rasmus" <SLETdetHERmaximreality@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
er
> 80 grader kan olien nemt være 50-60 grader, som er et stykke under optimal

Har man nogensinde lavet en test på en dyr fuldsyntetisk olie,
0w-40, hvordan den 'løber' når der er eks. 30 graders forskel ?

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 18-07-04 09:54

> Har man nogensinde lavet en test på en dyr fuldsyntetisk olie,
> 0w-40, hvordan den 'løber' når der er eks. 30 graders forskel ?

Du kan lave den selv, 2 el. hvormangedunuønsker, kopper olie + et termometer
og en varme,kulde kilde. Den mest kendte er 2 kopper hh.vis 0W?? og 10-15W??
i fryseren.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 18-07-04 00:49

"Troels [around 9000]" wrote:

> [...]
> hvornår man kan tillade sig at give den lidt ekstra gas. (Man vil vel gerne

Jeg synes en olietryksmåler er mere anvendelig og den kan også
fortælle dig hvornår olien er driftsvarm. Det du gør er at køre
dig en god lang tur, fx. 20-25 km, så du er sikker på at olien er
ordentlig driftsvarm, træder koblingen i bund og ser hvad dit
olietryk lægger sig på i tomgang. Dagen efter kobler du ud engang
imellem og når tomgangsolietrykket er nede hvor det var på den
driftsvarme motor, ja så er olien driftsvarm..

Fordelene ved en olietryksmåler fremfor en olietemperaturmåler er:

- Du *ved* at det er olietrykket der måles og du behøver ikke
spekulere om den "temperatur" du måler er oliens eller
motorblokkens.
- Du kan se om din oliepumpe fungerer ordentligt.
- Du kan se om oliefilteret trænger til en udskiftning.
- Er du en bastard kan du faktisk også se hvis din motor mangler
olie (trykket dropper når du giver gas fordi oliepumpen suger
bundkarret tomt).
- Er du en nørd kan du regne olietrykket om til hvor mange meter
pumpen kan hæve olien og få en ide om den kan sprøjte helt op til
ventilerne på toppen af motoren.
- Nørdeværdien af at kunne følge med i sammenhængen af
omdrejninger, temperatur og olietryk er klart større end et
skaldet termometer der kravler op på "varm" og bliver der..

End of salepitch..

Af negative oplevelser kan nævnes en større nervøsitet. Uden
olietryksmåler antager man jo bare at motoren har det fint sålænge
lampen ikke lyser, og man kører ubekymret derudaf. Med
olietryksmåler kan man holde øje med tingene og første gang nålen
lige flytter sig en smule anderledes end den plejer, fyldes man
med ængstelse over noget som ikke nødvendigvis er værd at ængstes
over..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 18-07-04 08:57

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> lige flytter sig en smule anderledes end den plejer, fyldes man
> med ængstelse over noget som ikke nødvendigvis er værd at ængstes

Med risiko for at tabe koncentrationen, og lave en fatal "brøler" i
trafikken ).

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 18-07-04 10:17

> - Du *ved* at det er olietrykket der måles og du behøver ikke
> spekulere om den "temperatur" du måler er oliens eller
> motorblokkens.

Så sandt, så sandt :)

> - Du kan se om din oliepumpe fungerer ordentligt.

Er da også værd at vide!

> - Du kan se om oliefilteret trænger til en udskiftning.

Det blev skiftet for 2000 km siden, sammen med olien

> - Er du en bastard kan du faktisk også se hvis din motor mangler
> olie (trykket dropper når du giver gas fordi oliepumpen suger
> bundkarret tomt).

Dér var en vigtig pointe!

> - Er du en nørd kan du regne olietrykket om til hvor mange meter
> pumpen kan hæve olien og få en ide om den kan sprøjte helt op til
> ventilerne på toppen af motoren.

Ehm, det kan jeg jo åbne ventildækslet og se efter - og det kan den skam

> - Nørdeværdien af at kunne følge med i sammenhængen af
> omdrejninger, temperatur og olietryk er klart større end et
> skaldet termometer der kravler op på "varm" og bliver der..

Hehe, ja, jeg har jo faktisk et eller andet med instrumenter ;)

// Troels

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 18-07-04 12:44

"Troels [around 9000]" wrote:

> Dér var en vigtig pointe!

Jo, men oliemangel bør du altså opdage ved at checke oliepinden
jævnligt, når først olietrykket begynder at droppe er oliestanden
langt under minimum på oliepinden. Hvis du bruger olietryksmåleren
til at checke oliestand med, så er du ikke flink ved din motor..

> Ehm, det kan jeg jo åbne ventildækslet og se efter - og det kan den skam

Når motoren får omdrejninger er det ingen kunst at få oliesøjlen
op til ventildækslet, men et olieindsmurt topdæksel fortæller dig
ikke om det også kan lade sig gøre i tomgang. Du kan selvfølgelig
starte din bil, lade den stå i tomgang og så kigge, men med kold
olie er trykket højere end med varm olie, så det fortæller dig
heller ikke så meget. Spørgsmålet er om olietrykket også er
tilstrækkeligt når du med halvgammel olie, halvstoppet oliefilter
og efter en længere højfartstur på motorvejen også har olietryk
nok når du holder for enden af afkørselsrampen og venter på at
lyset skifter til grønt.

--
Hygge..
Thomas

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 18-07-04 16:38

> [...]
> og efter en længere højfartstur på motorvejen også har olietryk
> nok når du holder for enden af afkørselsrampen og venter på at

Jeg kan jo også bare kigge med varm motor og der er det heller intet
problem. Det plasker lifligt rundt deroppe

// Troels

Fra : John Sahl

Dato : 18-07-04 02:00

"Troels [around 9000]" <trol@FJERNaats.dk> wrote...
> Er der nogen idé i at anskaffe sig en sådan, og hvad har I af erfaringer
med
> Biltema's instrumenter?

Jeg har ingen erfaring med nogen af Biltemas instrumenter, men
jeg er meget glad for de standardmonterede olietryks- og
olietemperaturmålere der sidder i min Uno.. Jeg trykker den
aldrig af uden den ar en ordentlig temperatur i både olie og vand..

/John Sahl

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 18-07-04 10:18

> [...]
> olietemperaturmålere der sidder i min Uno.. Jeg trykker den
> aldrig af uden den ar en ordentlig temperatur i både olie og vand..

Det er garanteret også rigtigt fornuftigt - det er netop også det jeg vil
undgå (olietemperaturen kan jeg så desværre ikke aflæse) - men har det sådan
at jeg trykker ikke til den før den førnævnte klævrelyd er væk

// Troels

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 18-07-04 18:55

John Sahl wrote:

> [...]
> olietemperaturmålere der sidder i min Uno.. Jeg trykker den
> aldrig af uden den ar en ordentlig temperatur i både olie og vand..

Har du fået den ud at trille igen ?
Og i så fald, hvad måtte du gøre ved motoren/turboen ?

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : John Sahl

Dato : 18-07-04 21:34

"Per Beer Hansen" wrote...
> Har du fået den ud at trille igen ?

Ja

> Og i så fald, hvad måtte du gøre ved motoren/turboen ?

Testede alt jeg kunne og alt så fint ud, tømte alle rør for olie og
skiftede turboen. Den turbo der sad på bilen var under et år
gammel men akslen var knækket i den, så de har været hårde
ved den.

Nu kører den som den skal, jeg smider dog en ny knast og nye
ventiler i da ventilerne tikker en anelse for meget for min smag.

Det viste sig forøvrigt at den turbo som sad på bilen var en T2'er
og den er en anelse større end standardturboen på en Uno, derfor
gik den så godt før, min plan er nu at montere en GT25R, lidt nye
større dyser, ny motorstyring, større udstødning, større intercooler,
større bremser, større hjul plus det løse

/John Sahl