Ang nye dæk
Fra : Lars G

Dato : 15-07-04 17:42

Hej

De orginale dæk og fælge er

Fælgstørrelse 5.0 X 14

Dækstørrelse 175/65R14

Hvad mener i der vil ske ved at gå op til eks 185/60R14 ??

Jeg har kigget på http://www.nysynet.dk/images/Omregning-daektabel.gif

Der læser jeg det er OK men hvad siger i køreegenskaberne ?

Mvh
Lars G

Fra : Brian Sørup

Dato : 15-07-04 18:39

"Lars G" <lbg_@_adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har kigget på http://www.nysynet.dk/images/Omregning-daektabel.gif
>
> Der læser jeg det er OK men hvad siger i køreegenskaberne ?

Lidt mere hjulstøj på ujævnt underlag, mere "gennemslag" ved ujævnheder,
lidt mindre sidevindsfølsom, lidt bedre svingegenskaber, altså ikke det
helt store men lidt har også ret

Hvis der skal andre (sports)boller på suppen skal du over i en 195/50x15
med 6½" - 7" fælgbredde.
--
Brian Sørup
Ford Scorpio 2,9i Ghia St.Car

Fra : Jesper Hørup

Dato : 16-07-04 14:55

> Lidt mere hjulstøj på ujævnt underlag, mere "gennemslag" ved ujævnheder,
> lidt mindre sidevindsfølsom, lidt bedre svingegenskaber, altså ikke det
> helt store men lidt har også ret

Du skal i videst muligt omfang forsøge at holde forholdet mellem fælgens
bredde og dælkkets bredde mellem 0,7 - 0,9.
0,7 for komfort. 0,9 for sportslig
Hvis du skifter til 185 på en 5" fælg (5*25,4 / 185 = 0,68)
Da vil du ikke opnå bedre sidevinds(u)følsomhed og bedre svingegenskaber.
tværtimod.
Dækktes højde er da også nogenlunde den samme, så hjulstøj på ujævnt
underlag, og "gennemslag" ved ujævnheder vil også være det samme.

Nej, Vil du have bredere dæk så skal du også have bredere fælge.

Når alt dette så er sagt, så vil du sagtens kunne køre på 185'er dæk... og
sikkert ikke engang kunne mærke forskel.

> Hvis der skal andre (sports)boller på suppen skal du over i en 195/50x15
> med 6½" - 7" fælgbredde.

Gerne 7" - 7½"

/Jeps.

Fra : Lars G

Dato : 17-07-04 09:09

"Jesper Hørup" <jesper_eva@ko.mail.dk> skrev i en meddelelse

> Du skal i videst muligt omfang forsøge at holde forholdet mellem fælgens
> bredde og dælkkets bredde mellem 0,7 - 0,9.
> 0,7 for komfort. 0,9 for sportslig

Tak det var lige den formel jeg manglede !

> [...]
>
> Når alt dette så er sagt, så vil du sagtens kunne køre på 185'er dæk... og
> sikkert ikke engang kunne mærke forskel.

Det er jo bare det at jo bredere dæk jo dårligere benzin økonomi.

Nu har da fået lidt mere at tænke på

\Lars G

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-04 19:22

> Tak det var lige den formel jeg manglede !

Det er nu ikke en formel...
men noget jeg faldt over op yokohamas hjemmeside engang. (kan ikke huske
hvor)

/jeps.