Optimale gearskift, beregnet udfra momentk~
Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 14-07-04 17:11

Hejsa..

Under forudsætning af at vi kan blive enige om at jo mere moment
hjulene påføres, des hurtigere vil bilen kunne accelerere. Bemærk
at jeg ikke snakker om moment på motoren, men momentet på de
drivende hjul. Det er den gamle lærdom fra fysiktimerne med moment
= kraft * arm, så jo større moment drivakslen påfører armen
(hjulets radius), des større kraft er der for enden af armen til
at skubbe bagud på asfalten med, right? De fleste ved også fra
mors tørrestativ hjemme i baghaven, at jo kraftigere man drejer på
stangen, des hurtigere snurrer tørrestativet rundt..

Jeg har på <http://www.carftp.com/momentstuff.png>, i øverste
venstre hjørne, tegnet en fiktiv momentkurve (mærket: Standard
momentkurve). Det kunne godt være en gammel Volvo B20 motor, men
det er det ikke og det er ikke vigtigt, det vigtige er at vi er
enige om at det ligner en momentkurve som vi plejer at se dem.

Jeg har også fundet nogle gearinger, det er fra en Volvo med 4
gear. Jeg kunne godt have fundet en 5-trins, men så skulle jeg
have tegnet mere og det gad jeg ikke..

Så har jeg lavet nogle beregninger på hvor hurtigt bilen kører ved
1000 og 5500 o/min i de forskellige gear, disse tal har jeg brugt
til at strække min momentkurve i de forskelige gear i bredden.
Efterfølgende har jeg regnet på hvor meget moment der er på
gearkassens udgangsaksel i de forskellige gear, og disse tal har
jeg brugt til at strække momentkurverne i højden. Alle kurverne er
en kopi af standardkurven i øverste venstre hjørne, blot hevet og
strukket i mit tegneprogram. Jeg beklager at tegneprogrammet har
gjort stregen i kurven grimmere, men sådan er det nu engang. De
tynde grå streger er hjælpelinier jeg brugte da jeg strakte
kurverne.

Det jeg kan aflæse i det nederste koordinatsystem er, hvornår jeg
får mere moment på gearkassens udgang ved at skifte til næste gear
fremfor at blive i det nuværende.. Populært sagt de optimale
skiftepunkter. Ved at følge de tynde sorte linier kan man aflæse
ved hvilke hastigheder der skal skiftes gear. Da jeg kender
gearingerne, har jeg i nederste højre hjørne regnet hastighederne
om til omdrejningstal.

Spøjst nok ligger de optimale skiftepunkter ikke ved samme
omdrejningstal i de forskellige gear, så det er ikke bare at køre
motoren til det røde område hver gang.

Hvis jeg nu havde været bilbygger og havde haft en motor med den
omtalte momentkurve, så kunne jeg dog ved at vælge en andre
gearinger have flyttet på skæringspunkterne, så de optimale
omdrejningstal for gearskift var blevet nogle andre. Normalt vil
en bilfabrikant sørge for at designe sin gearkasse så det passer
med at køre motoren helt ud i gearene, men det er ikke en naturlov
at det altid gælder. Det kan jo tænkes at man har flere
forskellige motorvarianter, men ikke gider designe forskellige
gearinger til alle varianterne, så nogle af motorvarianterne
kommer til at have en gearing der ikke er optimal, og derfor
skiftepunkter der ikke svarer til at køre motoren helt ud i alle
gear.

Mit eksempel viser at man risikerer at snyde sig selv hvis man
kører blindt efter motorens effektkurve. Min beregning viser også
at det ikke gælder om blindt at skifte omkring motorens moment
max., det er lige så forkert som blindt at skifte omkring motorens
effekt max. Det gælder om at sammenligne motorens momentkurve med
gearkassens gearinger og herefter udregne hvornår der skal skiftes
hvis det skal gøres optimalt.

Jeg håber det er forståeligt, og at de af jer der har fået målt
jeres biler på rullefelt har fået inspiration og værktøjer til at
tegne og regne på tingene..

God fornøjelse.

--
Hygge..
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 14-07-04 17:25

> Så har jeg lavet nogle beregninger på hvor hurtigt bilen kører ved
> 1000 og 5500 o/min i de forskellige gear, disse tal har jeg brugt
> til at strække min momentkurve i de forskelige gear i bredden.

Interessant.

> [...]
> får mere moment på gearkassens udgang ved at skifte til næste gear
> fremfor at blive i det nuværende.. Populært sagt de optimale

Enig. (Sådan finder man nemlig det optimale skiftepunkt.)

> Normalt vil
> en bilfabrikant sørge for at designe sin gearkasse så det passer
> med at køre motoren helt ud i gearene, men det er ikke en naturlov
> at det altid gælder.

Enig.

> Mit eksempel viser at man risikerer at snyde sig selv hvis man
> kører blindt efter motorens effektkurve.

Hvorfor er det, at man ikke konstant skal tilstræbe at holde motoren på det
omdrejningspunkt, hvor den yder mest muligt...?

Jeg har jo før lagt denne hånd-tegning ud, som jeg mener er alt, man har
brug for.

http://bargmann.1go.dk/jan.htm

(Kan den mon forståes..?)

> God fornøjelse.

Tak - også for godt arbejde, som du lægger ud til debat.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 14-07-04 17:38

> Hvorfor er det, at man ikke konstant skal tilstræbe at holde motoren på
det
> omdrejningspunkt, hvor den yder mest muligt...?

Det tror jeg ved nærmere eftertanke også, at du mener, man bør gøre... Eller
hvad..?

Altså - hele tiden vurdere, om man har en kraftigere effekt, hvis man gearer
op, end hvis man "lige napper een omdrejning mere i samme gear". (?)

--
/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 15-07-04 11:07

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse
> det

Man skal helst holde motoren, hvor den yder mest moment.

M.v.h.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 14-07-04 17:58

"Jan W. Nielsen" wrote:

> Hvorfor er det, at man ikke konstant skal tilstræbe at holde motoren på det
> omdrejningspunkt, hvor den yder mest muligt...?

Fordi gearingen muligvis ikke er optimal ved det omdrejningstal
hvor motoren har effektmax. Hvis du en dag render ind i en bil der
har momentkurve og gearing som det jeg har regnet på, så vil du
køre den for langt ud i 3. gear hvis du først skifter ved fx. 5000
o/min. Jeg ved du nok sidder og tænker "jamen, omdrejningstallet
falder jo ved gearskift og det gælder om at det ikke falder for
langt ned", men bemærk at min kurve automatisk tager højde for det
ved at beskæftige sig med hastigheder i stedet for omdrejningstal.

Prøv at tænke i effekt på hjulet. Ved fx. 130 km/t har hjulet en
bestemt omdrejningshastighed der afhænger af hjulets diameter. Det
er underordnet for hjulets omdrejningshastighed ved 130 km/t om
gearkassen står i 3. eller 4. gear. Du ved også at effekt = moment
* omdrejningshastighed. Hvis nu du vil accelerere fra 130 km/t, så
kan du med gearstangen vælge mellem at tilføre hjulet 125 Nm med
3. gearet eller 150 Nm med 4. gearet, og da hjulets
omdrejningshastighed er den samme i begge gear betyder det at du
kan vælge mellem:

Hjuleffekt = 125 * hjulets omdrejningshastighed ved 130 km/t ved
at bruge 3. gear eller
Hjuleffekt = 150 * hjulets omdrejningshastighed ved 130 km/t ved
at bruge 4. gear.

Det må være åbenlyst at bilen i det tilfælde accelerer mest hvis
du vælger 4. gear, også selv om motorens omdrejningstal i 3. gear
passer perfekt med at ligge ved effektmax. for motoren.

> Jeg har jo før lagt denne hånd-tegning ud, som jeg mener er alt, man har
> brug for.
>
> http://bargmann.1go.dk/jan.htm

Jeg mener den er for simpel, og jeg mener mine beregninger beviser
det.. Din tegning er fin hvis man forudsætter at bilkonstruktøren
har finpudset bilens gearinger så de matcher din tegning..

> Tak - også for godt arbejde, som du lægger ud til debat.

Nu ville jeg gerne sige "det var så lidt", men faktisk tog det
pænt langt tid da det er lavet i MS Paint og kræver en temmelig
rolig "muse-hånd"..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Torben E

Dato : 14-07-04 18:08

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> wrote in message
> [...]
> langt ned", men bemærk at min kurve automatisk tager højde for det
> ved at beskæftige sig med hastigheder i stedet for omdrejningstal.

Har du prøvet at se hvor din imaginære motor har effektmax ?

Torben E

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 14-07-04 18:49

Torben E wrote:

> Har du prøvet at se hvor din imaginære motor har effektmax ?

Næh, jeg lavede kurven for at illustrere fremgangsmåden i
beregning af optimale skift. Efter at have regnet lidt på
effekten, ser det ud til at min motor har effektmax omkring 4000
o/min - det kunne måske godt have været valgt anderledes, men det
må blive en anden gang..

Hvis du har en indscannet momentkurve med tilhørende gearinger, så
kan jeg da godt prøve om jeg hive og strække i skidtet for at lave
en ny version af min illustration.

--
Hygge..
Thomas

Fra : Torben E

Dato : 14-07-04 19:00

> [...]
> effekten, ser det ud til at min motor har effektmax omkring 4000
> o/min - det kunne måske godt have været valgt anderledes, men det

Det var såmænd også bare for at vise at den skulle også køres over
effektmax.

> Hvis du har en indscannet momentkurve med tilhørende gearinger, så
> kan jeg da godt prøve om jeg hive og strække i skidtet for at lave
> en ny version af min illustration.

Ikke lige nu og her

Torben E

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 14-07-04 20:27

On Wed, 14 Jul 2004 18:57:35 +0200, Thomas Strandtoft
<thomas@carftp.com> wrote:

> [...]
>
>Nu ville jeg gerne sige "det var så lidt", men faktisk tog det
>pænt langt tid da det er lavet i MS Paint og kræver en temmelig

Ergo, så er det ikke noget for mig. Men egt utroligt at der ikke findes
et program der kan beregne de der ting for en såfermt at man bare fodrer
den med nogle oplysninger, såsom momenkurve og deslige.
Flemming Jacobsen

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 14-07-04 21:53

"Thunderbird [7100]" wrote:

> Ergo, så er det ikke noget for mig. Men egt utroligt at der ikke findes
> et program der kan beregne de der ting for en såfermt at man bare fodrer
> den med nogle oplysninger, såsom momenkurve og deslige.

Det er der med garanti også, det er bare ikke en del af mit
arsenal af programmer..

Jeg kan egentlig godt lide at lave tingene manuelt, ikke lige i MS
Paint, men på papir og med lommeregner. Indimellem er jeg ikke
sikker på teorien bag projektet, men selve arbejdet med at nørkle
med det får tingene til at falde på plads for mig undervejs. Et
program der bare høvler kurverne ud på nul-komma-fem efterlader
mig ikke nødvendigvis overbevist om at teorien bag udregningen var
korrekt.

--
Hygge..
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 14-07-04 21:44

> Fordi gearingen muligvis ikke er optimal ved det omdrejningstal
> hvor motoren har effektmax.

Siger du, at der er mere effekt på hjulet, når der er mindre effekt på
motoren...?

> Jeg mener den er for simpel, og jeg mener mine beregninger beviser
> det.. Din tegning er fin hvis man forudsætter at bilkonstruktøren
> har finpudset bilens gearinger så de matcher din tegning..

Jamen, min tegning tager jo ikke udgangspunkt i en bestemt gearing. Du kan
lndre på "bredden", når gearingen er anderledes. Bredden angiver springet
mellem gearene og kan ses nederst.

> Nu ville jeg gerne sige "det var så lidt", men faktisk tog det
> pænt langt tid da det er lavet i MS Paint og kræver en temmelig
> rolig "muse-hånd"..

Det kunne jeg forestille mig,

--
/Jan W Nielsen

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 15-07-04 00:03

"Jan W. Nielsen" wrote:

> Siger du, at der er mere effekt på hjulet, når der er mindre effekt på
> motoren...?

Nej, jeg fik vrøvlet lidt fordi jeg ikke havde regnet ud hvor
effektmax for min "virtuelle motor" lå. Effektmax ligger omkring
4000 o/min for den motor jeg har tegnet og regnet på, og
naturligvis skal du køre motoren over effektmax. hver gang, det er
bare ikke hver gang du skal køre den helt til det røde felt.

> Jamen, min tegning tager jo ikke udgangspunkt i en bestemt gearing. Du kan
> lndre på "bredden", når gearingen er anderledes. Bredden angiver springet
> mellem gearene og kan ses nederst.

Problemet er at fordi forskellen i gearing er en fast procentsats,
så afhænger bredden af din skravering af hvor langt op i
omdrejninger du kører motoren - det kan godt blive noget bøvl at
"sjusse" sig til..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 15-07-04 00:30

> [...]
> naturligvis skal du køre motoren over effektmax. hver gang, det er
> bare ikke hver gang du skal køre den helt til det røde felt.

Ok - så er vi helt enige igen.

> [...]
> så afhænger bredden af din skravering af hvor langt op i
> omdrejninger du kører motoren - det kan godt blive noget bøvl at

Det kan jeg godt se - men det var den letteste måde for mig at illustrere
på, hvordan tingene hænger sammen. Jeg er ikke så god til det der med de
lange ligninger - jeg er bare journalist..

--
/Jan W Nielsen

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 15-07-04 01:08

"Jan W. Nielsen" wrote:

> Det kan jeg godt se - men det var den letteste måde for mig at illustrere
> på, hvordan tingene hænger sammen. Jeg er ikke så god til det der med de
> lange ligninger - jeg er bare journalist..

Fair nok. Du bør så bare lave 4 forskellige skraveringer, en for
hvert gearskift i din 5-gears bil..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Peter G C

Dato : 14-07-04 17:29

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse

[klip]

> Jeg håber det er forståeligt, og at de af jer der har fået målt
> jeres biler på rullefelt har fået inspiration og værktøjer til at
> tegne og regne på tingene..

Tak for forklaring og ikke mindst tegningen.

Jeg har tidligere henvist til et lidt ældre dos-program som også kan regne
skidtet ud uden at man selv skal tænke sig Det program viser også, at
man ikke altid blindt skal køre potten ud til det røde område hver gang, men
man skal for det meste tæt på.

Fandt et par tests:

OPEL CALIBRA 1991, 112 kW @ 6000, 197 Nm @ 4800

Optimum Shift Points:
1st 6900 rpm @ 61 kmh
2nd 6750 rpm @ 98 kmh
3rd 6490 rpm @ 138 kmh
4th 6420 rpm @ 180 kmh

Xantia, hdi med box, 100 kW @: 3950, 310 Nm @ 2100 rpm

Optimum Shift Points:
1st 4680 rpm @ 40 kmh
2nd 4360 rpm @ 72 kmh
3rd 4210 rpm @ 111 kmh
4th 4020 rpm @ 151 kmh

Tallene bekræfter hvad du skriver.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Ukendt

Dato : 14-07-04 17:36

> Tallene bekræfter hvad du skriver.

De bekræfter også det, som jeg skriver, hvilket jeg er svært tilfreds med.

Nu mangler vi bare en forklaring fra Per Wildau på, om han mon forvekslede
"moment på hjul" med "moment på motoren", da han ville tage Sir Isaak Newton
til indtægt for, hvordan man skal køre en bil for at opnå den kraftigste
acceleration.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Peter G C

Dato : 14-07-04 17:57

> [...]

Newton
> til indtægt for, hvordan man skal køre en bil for at opnå den kraftigste

Enig - det har jeg jo også påpeget i jeres debat. Hvis senior ønsker det kan
han jo få en kopi af programmet og lege med

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Per Wildau

Dato : 14-07-04 18:57

Jan W. Nielsen wrote:

> [...]
> tage Sir Isaak Newton til indtægt for, hvordan man skal køre en bil
> for at opnå den kraftigste acceleration.

Jeg har lige skimmet ovenstående igennem og det ser da rimeligt ud, jeg
beundrer Thomas Standtoft for han rolige musehånd, det ser ud til, at han
har ydet et bidrag.

Samtidigt vil jeg gerne sige tak for Jan W. Nielsen's bemærkninger om mig:

"Jep - han er blandt andet maskiningeniør, uddannet i forrige århundrede -
men dog efter Sir Isaac Newtons teori var almindeligt anerkendt."

Indledningsvis i den tidligere tråd skrev jeg, at det kunne være interesant
at se på, hvornår det var optimalt at skifte gear, men det var ikke det som
var mit ærinde dér. Jeg talte med Torben E, og prøvede at gætte hvornår det
var optimalt for ham at skifte, jeg gjorde opmærksom på, at det ikke var
noget jeg havde forstand på, og det forbløffede mig hvor langt der mellem
hans gear.

Jeg lagde nærmere op til en diskussion af hvad der gjorde Fabia'en hurtigst
i Fabia vs Mini Cooper dysten.
Jeg mener som sagt, at det er momentforløbet på Fabia'en som gør den
hurtigst.

Jeg prøver lige en gang til:

Newton sagde som bekendt F = m x a.

Så lang tid, at der ikke skiftes gear vil accelerationen aldrig blive større
end hvor motoren har sit største moment.

Det kan der simpelthen ikke rokkes ved !!!

... og jeg har ikke forvekslet noget...

Jeg så på et tidspunkt i Top Gear en demonstration af en Aston Martin -
tror jeg det var.

Den kunne man holde stille i, man kunne sætte den i 3'die gear, og slippe
koblingen langsomt.
Den var i stand til at accelerere fra stilstand til over 200 km/t i ét og
samme gear.

Hvis man nu satte sig ind i bilen, med et apparat som kunne måle hvor stort
trykket i stoleryggen bag ens ryg var, ville man opdage, at man blev trykket
hårdest tilbage i stolen, når motoren havde størst moment.

Elementært Sir Newton!

P3R W!LDAU

Fra : Torben E

Dato : 14-07-04 19:09

"Per Wildau" <xy@z> wrote in message

> [...]
> noget jeg havde forstand på, og det forbløffede mig hvor langt der mellem

Er det ikke meget almindelig med et fald på 1500 rpm. V. 5000 Rpm ?
Hvor meget falder din egen V.5000 ?

> [...]
trykket
> hårdest tilbage i stolen, når motoren havde størst moment.

Nope, trykket vil være størst der hvor den største forskel findes mellem
den effekt der udvikles, og den der bruges til vindmodstand / rullemodstand,
ikke nødvendigvis ved torquemax.

Torben E

Fra : Per Wildau

Dato : 14-07-04 19:29

Torben E wrote:
> "Per Wildau" <xy@z> wrote in message

> Er det ikke meget almindelig med et fald på 1500 rpm. V. 5000 Rpm ?
> Hvor meget falder din egen V.5000 ?

Det tør jeg ikke sige... Jeg vil ved lejlighed lure på hvor meget min egen
falder...

VED 5000!!! Du må være sindsyg

Hva ??

P3R W!LDAU

Fra : Torben E

Dato : 14-07-04 19:47

> Det tør jeg ikke sige... Jeg vil ved lejlighed lure på hvor meget min egen
> falder...
>
> VED 5000!!! Du må være sindsyg

Så vær lige opmærksom på at springet øges som omdrejningerne
stiger, så du bliver nødt til at prøve når den er kørt helt ud i gearet.

> Hva ??

Ja.

Torben E

Fra : Per Wildau

Dato : 14-07-04 19:39

Ego skrev:

> [...]
> stort trykket i stoleryggen bag ens ryg var, ville man opdage, at man
> blev trykket hårdest tilbage i stolen, når motoren havde størst

Gad vide om man kan finde det klip på nettet??

P3R

Fra : Lars G

Dato : 15-07-04 08:12

"Per Wildau" <xy@z> skrev i en meddelelse
> [...]

Nej det var i 4 gear og til 220 km/t !

> Gad vide om man kan finde det klip på nettet??

Den skulle være på dk.binaer.motor nu.

\Lars G

Fra : Ukendt

Dato : 15-07-04 08:21

> Nej det var i 4 gear og til 220 km/t !

Det ka min Opel Vectra da også...

(Måske knap så hurtigt)

--
/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 15-07-04 11:10

> Det ka min Opel Vectra da også...

Det der var humlen i indslaget var, at AM'en gjorde det uden rumlen og
hakken, men blodt og behageligt. Og med stort moment fra "kælderen".

M.v.h.

Fra : Ukendt

Dato : 15-07-04 11:24

> Det der var humlen i indslaget var, at AM'en gjorde det uden rumlen og
> hakken, men blodt og behageligt. Og med stort moment fra "kælderen".

Ja, da.. )

--
/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 15-07-04 11:27

> Det der var humlen i indslaget var, at AM'en gjorde det uden rumlen og
> hakken, men blodt og behageligt. Og med stort moment fra "kælderen".

I grunden typisk, at det er dig, der kommer på banen her, Henrik..

Der er maajet få, der gider interessere sig for så lang, "snæver" og muderet
spids faglig tråd som denne, tror jeg. Du, Thomas og jeg er sgu nok næsten
de eneste af de faste skribenter.. Tror du ikke..?

--
/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 15-07-04 13:12

> [...]
> spids faglig tråd som denne, tror jeg. Du, Thomas og jeg er sgu nok næsten
> de eneste af de faste skribenter.. Tror du ikke..?

Jep.

Men jeg har også kun skimmet tråden. Den er sgu blevet en tand for
langhåret, selv for mig.

M.v.h.

Fra : Brian

Dato : 15-07-04 19:32

Hejsa

Henrik B. skrev:

> Men jeg har også kun skimmet tråden. Den er sgu blevet en tand for
> langhåret, selv for mig.

Det er det sgu også for hoveddeltagerne, de gentager sig selv konstant

/Brian

Fra : Per Wildau

Dato : 15-07-04 08:58

Lars G wrote:
> "Per Wildau" <xy@z> skrev i en meddelelse

> Nej det var i 4 gear og til 220 km/t !

> Den skulle være på dk.binaer.motor nu.

Tak, så skulle min påstand være til at få øje på

P3R

Fra : Ukendt

Dato : 15-07-04 09:28

> Tak, så skulle min påstand være til at få øje på

Men der er jo pænt forskel på andre forhold som bl.a. vindmodstand ved 30 og
220 km/t... (???)

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Per Wildau

Dato : 15-07-04 09:31

Jan W Nielsen wrote:

> Men der er jo pænt forskel på andre forhold som bl.a. vindmodstand
> ved 30 og 220 km/t... (???)

Ferien og installation af opvaskemaskine inden truer

- men for fanden ...

"WHAT A CAR!"

P3R

Fra : Per Wildau

Dato : 15-07-04 11:52

Lars G wrote:
> "Per Wildau" <xy@z> skrev i en meddelelse

> Nej det var i 4 gear og til 220 km/t !

> Den skulle være på dk.binaer.motor nu.

Prøv at lægge mærke til hvad han siger:

".. In fourth, foot hard down

40 miles pr hour

50

60

90

100

Really in to it's thrive now

90

100

Really gathering pace now (still in forth I haven't changes)

120

130

135 we are on the rew limit

0 to 135 In one gear!!!"

Så kunne man jo gætte på, eller måske også slå op og regne sig til, om ikke
max moment ligger nogenlunde hvor han siger: "Really in to it's thrive now"
eller "Really gathering pace now"??

Tak for en god snak

Ferie!!!

P3R

http://www.perwildau.dk/

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 14-07-04 20:37

On Wed, 14 Jul 2004 19:56:48 +0200, "Per Wildau" <xy@z> wrote:

> [...]
>koblingen langsomt.
>Den var i stand til at accelerere fra stilstand til over 200 km/t i ét og

Det var nu 4 gear de testede det i og de snakkede ikke noget om at
slippe koblingen let. Så vidt jeg kunen se så startede Jeremy Clarkson
Aston Amrtinien på samme måde som vi andre vi starter i første gear
efter et lyskryds.
Flemming Jacobsen

Fra : Per Wildau

Dato : 14-07-04 20:56

Thunderbird [7100] wrote:

> [...]
> slippe koblingen let. Så vidt jeg kunen se så startede Jeremy Clarkson
> Aston Amrtinien på samme måde som vi andre vi starter i første gear

Ja, det var Jeremy Clarkson... 4 gear !!!
Det bliver det endnu vildere af...
Gad vide om det så var over 200 eller hva??

P3R

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 14-07-04 22:46

On Wed, 14 Jul 2004 21:55:43 +0200, "Per Wildau" <xy@z> wrote:

>Ja, det var Jeremy Clarkson... 4 gear !!!
>Det bliver det endnu vildere af...
>Gad vide om det så var over 200 eller hva??

Mener at det var 200 og noget han lod den der Aston Martin komme op på.
Flemming Jacobsen

Fra : Per Wildau

Dato : 14-07-04 23:01

Thunderbird [7100] wrote:

> Mener at det var 200 og noget han lod den der Aston Martin komme op
> på.

ok

P3R

Fra : Ukendt

Dato : 14-07-04 21:48

> Samtidigt vil jeg gerne sige tak for Jan W. Nielsen's bemærkninger om mig:
> "Jep - han er blandt andet maskiningeniør, uddannet i forrige århundrede -
> men dog efter Sir Isaac Newtons teori var almindeligt anerkendt."

*LOL* Den er da meget sjov.

> Jeg lagde nærmere op til en diskussion af hvad der gjorde Fabia'en
hurtigst
> i Fabia vs Mini Cooper dysten.

Ok, så - og så kan der jo altid ryge en finke af panden - det sker jo "i
skyndingen".

Hvad fa´en - een mere..? *ROFL*

Det er ikke rigtigt.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Per Wildau

Dato : 14-07-04 22:10

Jan W. Nielsen wrote:

> Ok, så - og så kan der jo altid ryge en finke af panden - det sker jo
> "i skyndingen".

> Hvad fa´en - een mere..? *ROFL*

.... og gad vide om ikke det skulle være det sted effektkurven er stejlest??

Vi kigger lige efter:

http://www.7er.com/modelle/e65/images/bmw_760_leistungsdiagramm-c.jpg

Jo, det er det da vist sådan nogenlunde, effektkurven er stejlest lige der
hvor momentet er størst og man mærker trykket tilbage i sædet.

P3R

Fra : Ukendt

Dato : 14-07-04 22:18

> Jo, det er det da vist sådan nogenlunde, effektkurven er stejlest lige der
> hvor momentet er størst og man mærker trykket tilbage i sædet.

Forudsat at vindmodstanden ikke stiger, når omdrejninger kravler opad, vi
presset i sædet være størst, når omdrejningsnålen står der, hvor motoren
yder mest muligt - der hvor effekttoppen er.

Jeg tror, tiden er inde til at få en anerkendt fysiker på banen - og det vil
jeg lige arbejde på.

Indtil videre føler jeg mig knusende sikker på min ret - men det ville være
en vild oplevelse at blive klogere.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Per Wildau

Dato : 14-07-04 22:34

Jan W. Nielsen wrote:

> Forudsat at vindmodstanden ikke stiger, når omdrejninger kravler
> opad, vi presset i sædet være størst, når omdrejningsnålen står der,
> hvor motoren yder mest muligt - der hvor effekttoppen er.

Så skider vi igen på min gamle ven Isaac,
det vil jeg sgu ikke finde mig i

> Jeg tror, tiden er inde til at få en anerkendt fysiker på banen - og
> det vil jeg lige arbejde på.

Du skal ha fat i en som har forstand på en der forstand på Werner Karl
Heisenberg,
han havde en teori om at det er svært at bestemme positionen af meget små
partikler med meget stor hastighed.

> Indtil videre føler jeg mig knusende sikker på min ret - men det
> ville være en vild oplevelse at blive klogere.

Javel ja...

Fra : Ukendt

Dato : 14-07-04 22:41

> Javel ja...

Jeg glæder mig allerede...

--
/Jan W Nielsen

Fra : Per Wildau

Dato : 14-07-04 22:46

Jan W. Nielsen wrote:

> Jeg glæder mig allerede...

Nu gad jeg nok vide hvad det er han skal spørges om, jeg ville helst ha' at
han blev spurgt om mit Aston Martin eksempel.

P3R

Light and matter are both single entities, and the apparent duality arises
in the limitations of our language. (Heisenberg, on Quantum Theory)

Fra : Ukendt

Dato : 14-07-04 22:53

> Nu gad jeg nok vide hvad det er han skal spørges om, jeg ville helst ha'
at
> han blev spurgt om mit Aston Martin eksempel.

Det vil jeg gøre.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Per Wildau

Dato : 14-07-04 22:59

Jan W. Nielsen wrote:

> Det vil jeg gøre.

Lyder godt

Det er et meget enkelt spørgsmål, og i virkeligheden vil forskellige former
for friktion jo gøre, at max acc.. ikke ligger helt på toppen af
momentkurven, men forskudt,
opad skulle jeg tro

P3R

Fra : Ukendt

Dato : 14-07-04 23:03

> [...]
former
> for friktion jo gøre, at max acc.. ikke ligger helt på toppen af

Ja, det er forståeligt.

Jeg forstår ikke Newtons termer - men mon ikke, den kraft som han taler om,
er den der genereres, når motoren yder sit maksimale...?

--
/Jan W Nielsen

Fra : Per Wildau

Dato : 14-07-04 23:10

Jan W. Nielsen wrote:

> Ja, det er forståeligt.
>
> Jeg forstår ikke Newtons termer - men mon ikke, den kraft som han
> taler om, er den der genereres, når motoren yder sit maksimale...?

Ja hvis vi nu ser bort fra al transmissions-halløjet, det kan man nemlig
godt i det her Aston Martin eksempel, så stryger momentet hele vejen igennem
systemet og ender nede på vejen som en kraft, den kraft som ville krølle
gulvtæppet sammen hvis det foregik i dagligstuen.

Den kraft er ligefrem proportional med motorens moment.

Når Aston kører op igennem sine omdrejninger vil momentet langsomt vokse, og
når momentet når sit max er 'tæppekrøllekraften' størst.

Så er det med at være der med Newton

P3R

Fra : Ukendt

Dato : 14-07-04 23:17

> Når Aston kører op igennem sine omdrejninger vil momentet langsomt vokse,
og
> når momentet når sit max er 'tæppekrøllekraften' størst.

Ok - jeg kan så her udlede at min bil lettest laver hjulspin ved 2500 o/min,
hvor motoren har det største drejningsmoment.

(Sjovt nok er det nærmere oppe ved 5.000 o/min, at den kan finde på at rive
et hjul rundt i regnvejr. Mystifistisk som verden ikke passer på dine
betragtninger. Hvordan forklarer du det?)

--
/Jan W Nielsen

Fra : Per Wildau

Dato : 14-07-04 23:24

Jan W. Nielsen wrote:

> [...]
> at rive et hjul rundt i regnvejr. Mystifistisk som verden ikke passer
> på dine betragtninger. Hvordan forklarer du det?)

Newton's anden lov:
kraften = (bilens vægt) x (bilens acceleration)

eller

(bilens acceleration) = kraften / (bilens vægt)

Sorry fokes, det kan sgu ikke være anderledes...

Din bil har en temmeligt flad momentkurve ik??

P3R

Fra : Per Wildau

Dato : 14-07-04 23:18

Per Wildau wrote:

> [...]
>
> Det er et meget enkelt spørgsmål, og i virkeligheden vil forskellige
> former for friktion jo gøre, at max acc.. ikke ligger helt på toppen

Jeg tror jeg vrøvler her... - den vil sgu ligge på toppen, hva' skulle den
ellers??

P3R

Fra : Ukendt

Dato : 14-07-04 23:25

> Jeg tror jeg vrøvler her...

Helt i orden - jeg forholder mig alene til kernen i din argumentation.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 15-07-04 00:33

"Jan W. Nielsen" wrote:

> Forudsat at vindmodstanden ikke stiger, når omdrejninger kravler opad, vi
> presset i sædet være størst, når omdrejningsnålen står der, hvor motoren
> yder mest muligt - der hvor effekttoppen er.

Det er simpelthen ikke korrekt, Jan.

Fysik for folkeskoleelever:

Du står med et hjul. Jo større fremadrettet kraft du påfører
hjulet, des hurtigere vil det accelerere, enig?

Du har en drivaksel på dit hjul og du påfører akslen et
vridmoment. Du ved at moment = kraft * arm. Da "armen" er hjulets
radius og derfor konstant betyder det at momentet og kraften er
proportionale, enig?

Altså, jo større kraft, des større moment eller i det her
tilfælde, jo større moment, des større kraft, right?

Når du påfører akslen et vridmoment, resulterer det i at dækkets
overflade forsøger at skubbe asfalten bagud med en kraft der er
proportional med vridmomentet. Fordi asfalten ikke flytter sig,
træder reglen om aktion og reaktion ind og hjulet vil i stedet
flytte sig fremad.

Det er alt i alt en frygtelig indviklet måde at sige "Hvis du
vrider på akslen, så kører hjulet fremad. Hvis du vrider kraftigt,
går det hurtigt. Hvis du vrider svagt, går det langsomt".

Altså, hjulet accelererer hurtigst når akslen har det største
vridmoment, enig?

Hvis nu du vælger at holde bilen i et bestemt gear, så vil
udvekslingen gennem gearkasse og slutudveksling være konstant. Det
betyder at momentet på drivakslen er proportionalt med momentet i
motoren. Bilen accelererer altså kraftigst der hvor motorens
moment er kraftigst.

> Jeg tror, tiden er inde til at få en anerkendt fysiker på banen - og det vil
> jeg lige arbejde på.

Du skulle hellere åbne en fysikbog.. (Uha, det er bare sådan
en udtalelse der indbyder til Nemesis..

> Indtil videre føler jeg mig knusende sikker på min ret - men det ville være
> en vild oplevelse at blive klogere.

Kør en tur med en kop kaffe. Ved hvilket omdrejningstal har du
nemmest ved at få den til at skvulpe over? Ved effektmax eller ved
momentmax?

--
Hygge..
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 15-07-04 00:42

> Altså, hjulet accelererer hurtigst når akslen har det største
> vridmoment, enig?

Jep.

> [...]
> betyder at momentet på drivakslen er proportionalt med momentet i
> motoren. Bilen accelererer altså kraftigst der hvor motorens

Med fare for at vrøvle nu: Men motoren snurrer jo ikke samme omdrejninger
som akslen - og hvis motoren snurrer dobbelt så mange gange med 140 Nm som
den gør med 180 Nm, så må det vel - via gearkassen - betyde, at motoren kan
vride hjul-akslen kraftigere, når den snurrer hurtigere (og dermed leverer
en større effekt)..?

> Du skulle hellere åbne en fysikbog.. (Uha, det er bare sådan
> en udtalelse der indbyder til Nemesis..

Måske tager jeg fejl - men jeg tror det endnu ikke

> Kør en tur med en kop kaffe. Ved hvilket omdrejningstal har du
> nemmest ved at få den til at skvulpe over? Ved effektmax eller ved
> momentmax?

Ved effektmaks.

En anden situation. Man starter bilen på våd vej. Man sætter forsigtigt i
gang i første gear og sætter den allerede ved 15 km/t i andet gear og træder
speederen i bund. Først sker der ikke alverden, men så stiger
omdrejningstallet på Vectra´en. Den passerer 2500 o/min med maks. moment
(182 Nm) og forsætter længere opad. Pludselig ved måske 4.000 o/min begynder
den at trække den ene hjul rundt i hjulspin.

Hvordan forklarer du det..?

--
/Jan W Nielsen

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 15-07-04 02:04

"Jan W. Nielsen" wrote:

> [...]
> vride hjul-akslen kraftigere, når den snurrer hurtigere (og dermed leverer

Nu er du igang med at blande gearkassen ind i billedet igen, der
blev sagt "Hvis nu du vælger at holde bilen i et bestemt gear",
dvs. fingrene væk fra gearstangen!

Vi kan jo for sjovs skyld sige at du har gearkassen i et 1:1 4.
gear, så er motorens omdrejninger og drivakslens omdrejninger de
samme (hvis vi lige ignorerer slutudvekslingen et øjeblik). Hvis
gearingen er 1:1, så må moment på motoren være lig med moment på
drivakslen og du har lige givet mig ret i "Altså, hjulet
accelererer hurtigst når akslen har det største vridmoment,
enig?". Ergo accelererer hjulet hurtigst når der er mest moment på
motoren.

Hvis du laver finten i et 3,54:1 1. gear, så er momentet på
drivakslen 3,54 gange større end momentet på motoren, men bortset
fra det følges de stadig ad og du har det største moment på akslen
der hvor du har det største moment på motoren. Igen gælder "Altså,
hjulet accelererer hurtigst når akslen har det største vridmoment,
enig?"

> Måske tager jeg fejl - men jeg tror det endnu ikke

Det er også okay, bare det efterhånden begynder at dæmre..

> Ved effektmaks.

Øj, det lyder som et væddemål. Jeg holder kaffen mens du
accelererer omkring effektmax, og bagefter holder du kaffen mens
jeg accelererer omkring momentmax.

Prøv at lægge et eller andet i forruden og eksperimenter lidt med
ved hvilket omdrejningstal det er lettest at få til at falde ned.
Hvis ikke det overbeviser dig, så laver vi den med kaffen..

> [...]
> (182 Nm) og forsætter længere opad. Pludselig ved måske 4.000 o/min begynder
> den at trække den ene hjul rundt i hjulspin.

Jeg forklarer det som at du husker forkert, alternativt at dine
dæk er så dårlige at bilen begynder at aquaplane ved den hastighed
bilen har ved 4000 o/min i 2.

--
Hygge..
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 15-07-04 08:03

> [...]
> fra det følges de stadig ad og du har det største moment på akslen
> der hvor du har det største moment på motoren.

Jeg har stadig min store tvivl i, at jeg ikke har ret i dette (Dog kan jeg
ikke overskue sagen fra den matematiske indgangsvinkel - kun fra den
praktiske indgangsvinkel - altså med gearskiftene), men lad os sige, at jeg
ikke har ret i, at accelerationen er størst der, hvor der er den største
effekt... hvordan kan det så være, du stadig giver mig ret i, at min tegning
med udgangspunkt i effektkurven er korrekt..?

--
/Jan W Nielsen

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 15-07-04 12:49

"Jan W. Nielsen" wrote:

> [...]
> effekt... hvordan kan det så være, du stadig giver mig ret i, at min tegning
> med udgangspunkt i effektkurven er korrekt..?

Det er fordi jeg formoder der er tale om en bil med mere end et
gear og at du bruger gearkassen til at kompensere for det lavere
moment ved effektmax.

Lad os sige du i din bil sætter igang i 3. gear og holder den i
3., så vil den i starten accelerere temmeligt langsomt, omkring
momentmax vil der for alvor komme fut i accelerationen og
efterhånden som du nærmer dig toppen af omdrejningsskalaen vil
bilen accelerere mindre og mindre indtil den måske ender med en
jævn fart. Speedometernålen vil helt klart flytte sig hurtigst
omkring momentmax, de sidste 5 km/t indtil den hugger i
omdrejningsbegrænseren vil klart tage længere tid end 5 km/t
omkring momentmax. Vindmodstand bør ikke være en parameter med den
hastighed din bil skyder i 3.

--
Hygge..
Thomas

Fra : Henrik B.

Dato : 15-07-04 13:14

> [...]
> efterhånden som du nærmer dig toppen af omdrejningsskalaen vil
> bilen accelerere mindre og mindre indtil den måske ender med en

Jep. Har altid lært at: Moment = Accelleration og Hk = Tophastighed.

M.v.h.

Fra : Roberto Saldo

Dato : 15-07-04 13:29

Henrik B. wrote:
> "Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse

> Jep. Har altid lært at: Moment = Accelleration og Hk = Tophastighed.

Hele hagen er vel at efterhånden som man kommer op i gear og hastighed
begynder luftmodstand osv at blive så betydende at man skal skifte
senere netop pga effektbulen.

--
/ Roberto Saldo (ST191 GLi l/b 1998ccm 93kW/183Nm)

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 16-07-04 11:35

Roberto Saldo wrote:

> [...]

Det er noget pladder, du kan ikke have moment uden også at have
heste og omvendt.

> Hele hagen er vel at efterhånden som man kommer op i gear og hastighed
> begynder luftmodstand osv at blive så betydende at man skal skifte
> senere netop pga effektbulen.

Nej, vindmodstanden har ikke noget at gøre med hvor meget moment
gearkassen spytter ud på akslerne. Hvis accelerationen skal være
optimal, gælder det om ved alle hastigheder at vælge det gear der
kombineret med motormomentet giver mest moment på drivakslerne,
uanset vindmodstand, vejens hændning og den slags. Hvis gearkassen
smider fx. 200 Nm ud på akslerne ved en given hastighed, så kan
vindmodstanden eller vejens hældning gøre at det ikke er nok til
at accelerere yderlige.

Mit allerførste indlæg i tråden her, det med graferne demonstrerer
at hvis du har bilens momentkurve og gearinger, så kan du beregne
hvor de optimale skift ligger *hver gang*. Det flytter sig ikke
fordi det blæser eller går op ad bakke..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Henrik B.

Dato : 16-07-04 12:41

> Det er noget pladder, du kan ikke have moment uden også at have
> heste og omvendt.

Så lad mig omformulere: Moment ved lave omdrejninger = Accelleration.

M.v.h.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 16-07-04 16:51

"Henrik B." wrote:

> Så lad mig omformulere: Moment ved lave omdrejninger = Accelleration.

Nah, det er nærmere: Moment ved alle omdrejninger = acceleration..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Torben E

Dato : 15-07-04 14:16

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> wrote in message

> [...]
begynder
> den at trække den ene hjul rundt i hjulspin.

Det er fordi du mangler et spær.

Torben E

Fra : Troels Pedersen

Dato : 14-07-04 17:39

Peter G C wrote:
> [...]
> viser også, at man ikke altid blindt skal køre potten ud til det røde
> område hver gang, men man skal for det meste tæt på.

Kunne du henvise til det program igen? Det lyder spændende!

--
MVH Troels
(Ford Sierra 2.0i DOHC)²

Fra : Ukendt

Dato : 14-07-04 17:43

> Jeg har tidligere henvist til et lidt ældre dos-program som også kan regne
> skidtet ud uden at man selv skal tænke sig

Kan du ikke lige henvise til det igen, Peter..

--
/Jan W Nielsen

Fra : Peter G C

Dato : 14-07-04 18:05

> Kan du ikke lige henvise til det igen, Peter..

http://www.grauslund.com/cartest.zip - programmet ligger der et par dage.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Peter G C

Dato : 14-07-04 18:09

[klip]

> http://www.grauslund.com/cartest.zip - programmet ligger der et par dage.

Skriv gerne hvis I ikke forstår programmet.

/Peter

Fra : Per Wildau

Dato : 14-07-04 19:11

Peter G C wrote:
> "Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse
>
> [klip]

> ikke altid blindt skal køre potten ud til det røde
> område hver gang, men man skal for det meste tæt på.

[..]

Det kan du da ikke være enig i Jan W. Nielsen ???

P3R W!LDAU

Fra : Ukendt

Dato : 14-07-04 21:51

> Det kan du da ikke være enig i Jan W. Nielsen ???

Kan du finde een eneste ting, jeg har skrevet i denne lange dialog, der
betyder, at jeg ikke kan være enig i dette...?

Det er jo ikke mig, der bliver ved med at sige, man skal skifte før
effektmaks, og jeg har aldrig sagt, den SKAL i det røde hver gang - blot at
den næsten altid skal næsten derop i alm. biler. Nogle almindelige biler kan
sågar have en gevinst ved at flytte begrænseren yderligere 500 o/min.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Per Wildau

Dato : 14-07-04 22:13

Jan W. Nielsen wrote:

> [...]
> blot at den næsten altid skal næsten derop i alm. biler. Nogle
> almindelige biler kan sågar have en gevinst ved at flytte begrænseren

Jeg syntes du sagde, at den /altid/ skulle over på den anden side af
effekttoppen.

Men måske har jeg misforstået dig??

P3R

Fra : Ukendt

Dato : 14-07-04 22:21

> Jeg syntes du sagde, at den /altid/ skulle over på den anden side af
> effekttoppen.
> Men måske har jeg misforstået dig??

Nej - på ingen måde.

Prøv lige at læse ovenstående een gang til. Der er nemlig ikke lighed mellem
at "potten ikke altid skal ud til det røde", og at "den ikke skal over
effekttoppen".

Synes du selv det

--
/Jan W Nielsen

Fra : Per Wildau

Dato : 14-07-04 22:36

Jan W. Nielsen wrote:

> Nej - på ingen måde.
>
> Prøv lige at læse ovenstående een gang til. Der er nemlig ikke lighed
> mellem at "potten ikke altid skal ud til det røde", og at "den ikke
> skal over effekttoppen".

Nå er der ikke det, har du da aldrig sagt at man /altid/ skal over
effekttoppen??

P3R

Fra : Ukendt

Dato : 14-07-04 22:42

> Nå er der ikke det, har du da aldrig sagt at man /altid/ skal over
> effekttoppen??

Jo, men i alle almindelige biler ligger det røde felt jo væsentligt længere
oppe end effekttoppen.

Prøv lige igen at læse indlægget ovenfor - og så påpeg, hvad det er, jeg har
skrevet uklart..?

--
/Jan W Nielsen

Fra : Per Wildau

Dato : 14-07-04 22:50

Jan W. Nielsen wrote:

> Jo, men i alle almindelige biler ligger det røde felt jo væsentligt
> længere oppe end effekttoppen.
>
> Prøv lige igen at læse indlægget ovenfor - og så påpeg, hvad det er,
> jeg har skrevet uklart..?

Jeg peger ikke på noget bestemt, andet end at jeg troede at du på et eller
andet tidspunkt havde sagt man /altid/ skal over effekttoppen??

P3R

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 15-07-04 01:02

Per Wildau wrote:

> Jeg peger ikke på noget bestemt, andet end at jeg troede at du på et eller
> andet tidspunkt havde sagt man /altid/ skal over effekttoppen??

Man skal altid over effekttoppen, men ikke altid helt til det røde
område.

--
Hygge..
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 15-07-04 07:41

> Man skal altid over effekttoppen, men ikke altid helt til det røde
> område.

Hvorfor det - når min bil har momentmaks allerede ved 2500 o/min og momentet
er væsentligt lavere oppe ved 5-6.000 o/min..?

Hvis man nu satte "en milliongearkasse" på min bil, der ville holde motoren
på eet bestemt omdrejningstal, når man trådte speederen i bund, og bilen
accelererede - hvilket omdrejningstal ville du så programmere gearkassen til
at holde, når min bil har maks moment ved 2500 o/min og maks effekt ved 5200
o/min...??

--
/Jan W Nielsen

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 15-07-04 12:29

"Jan W. Nielsen" wrote:

> Hvorfor det - når min bil har momentmaks allerede ved 2500 o/min og momentet
> er væsentligt lavere oppe ved 5-6.000 o/min..?

Fordi du ved 5-6.000 omdrejninger kan drage fordel af et bruge et
lavere gear.

Altså:

- Hvis du er tvunget til at blive i 3. gear, så vil du opnå den
kraftigste acceleration når din motor er ved momentmax.
- Hvis du har lov til at skifte gear, kan du opnå en kraftigere
acceleration ved at skifte til 2. gear. Godtnok giver det dig et
lavere moment, men gearingen er så meget bedre at den kompenserer
for dette og det resulterende moment til drivakslen bliver højere.

> [...]
> at holde, når min bil har maks moment ved 2500 o/min og maks effekt ved 5200

Der ville jeg blive ved effektmax, fordi det konstant ville kunne
give mig et bedre kompromis mellem motormoment og gearing end jeg
ville kunne opnå ved motorens momentmax og en tilsvarende tungere
gearing.

--
Hygge..
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 15-07-04 14:49

> Der ville jeg [..] ved effektmax

Jeg har nu tale med Professor Henrik Carlsen fra Danmarks Tekniske
Universitet, sdom har været så flink at hjælpe med forklare mig mysteriet.
Jeg har blandt andet vist ham min tegning, som jeg har linket til tidligere.

Han fortæller mig, at både Per Wildau og jeg selv har ret.

Det er rigtigt, at en bil (i samme gear) vil accelerere hurtigst, der hvor
momentet er størst. Men det er - såvidt jeg kunne forstå - også rigtigt, at
slutmomentet på hjulet gennem gearene bliver størst, hvis man holder
omdrejningsnålen på effektmaks.

Hvordan det hænger sammen er jeg for dum til at forstå.

Det kan i alle tilfælde konkluderes, at Per Wildau (og andre) er en hel del
klogere på fysik og matematik end jeg er, men at jeg ved mere om, hvordan en
bil skal "skydes maks. af", end Per Wildau, der mente, at der skulle skiftes
inden effekttoppen. Det skal der under ingen omstændigheder.

Jeg er blevet klogere nu. Ikke at jeg fatter hvorfor tingene hænger sammen,
som de gør - men jeg ved nu noget, som jeg ikke vidste før.... og det er jo
ikke så skidt endda. Rart at blive klogere..... måske bundfalder der sig en
forståelse om et stykke tid...... )

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 15-07-04 15:04

> [...]

jo
> ikke så skidt endda. Rart at blive klogere..... måske bundfalder der sig

Selverkendelse der vil noget....

M.v.h.

Fra : Ukendt

Dato : 15-07-04 15:28

> Selverkendelse der vil noget....

Nå, ja.. men hvad fa´en.. Hvis man er "klodhøne" nok til at stå op i vinden,
må man vel også kunne erkende, at man ikke havde ret hele vejen igennem.

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 16-07-04 13:00

Jan W Nielsen wrote:

> Nå, ja.. men hvad fa´en.. Hvis man er "klodhøne" nok til at stå op i vinden,
> må man vel også kunne erkende, at man ikke havde ret hele vejen igennem.

Lol, ja det kan jo smutte det lort..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 16-07-04 12:49

Jan W Nielsen wrote:

> [...]
> Jeg har blandt andet vist ham min tegning, som jeg har linket til tidligere.
>
> Han fortæller mig, at både Per Wildau og jeg selv har ret.

Jep, Per snakker om situationen hvis man holder fingrene fra
gearstangen og du om situationen hvor man "rører i gryden". Jeg
selv har snakket lidt om begge dele, så det skal sgu nok have
forvirret tingene..

> [...]
> omdrejningsnålen på effektmaks.
>
> Hvordan det hænger sammen er jeg for dum til at forstå.

Det tror jeg simpelthen ikke på du er, du mangler bare at opdage
det..

- Du var med på den der med det roterende tørrestativ, dvs. du har
forstået at mere moment på akslen = hurtigere acceleration.
- Du har garanteret også forstået at hvis man ganger momentet på
motoren med gearingen, så får man momentet ud på drivakslen.

Prøv at kigge på <http://legr.homepage.dk/306/306.htm>, det er
kurver for en 306'er. Den første graf viser motormoment * gearing
= moment på drivakslen. Lad os sige at du kører 100 km/t og ønsker
at accelerere. Jfr. tørrestativet ønsker du mest muligt moment på
akslen. Du lægger en lineal lodret ved de 100 km/t du kører og ser
at du kan vælge 3 forskellige akselmomenter. Du vælger det grønne
3. gear, for det giver det største moment på akslen og så
accelererer du derudaf indtil du når 135 km/t. Ved 135 km/t
slutter det grønne 3. gear og der er nu kun to akselmomenter at
vælge mellem. Du lægger linealen igen, vælger det lyserøde 4. gear
og accelererer indtil du når 170 km/t. Ved 171 km/t har du stadig
2 akselmomenter at vælge mellem, og du vælger det lyseblå 5. gear
fordi det giver mest moment på akslen. Du vælger altså hele tiden
det akselmoment der får "tørrestativet" til at accelerere mest.

Når du nu har sagt "Nååe, på den måde", så kigger du på
effektgraferne lige nedenunder og husker at du valgte at følge den
grønne kurve fra 100 til 135, den lyserøde kurve fra 135 til 170
og den lyseblå fra 170 og videre.. Pludselig ser det hele ret
velkendt ud igen, ikk'??

Set i bakspejlet kunne du naturligvis godt springe momentkurverne
over og gå direkte til effektkurverne, men så misser du pointen i
hvorfor Per har ret i at bilen accelererer kraftigst der hvor
motoren har mest moment (forudsat at man ikke benytter sig af
gearstangen).

> [...]
> bil skal "skydes maks. af", end Per Wildau, der mente, at der skulle skiftes
> inden effekttoppen. Det skal der under ingen omstændigheder.

Der skal helt sikkert ikke skiftes inden effekttoppen, den skal
altid et stykke over. Hvor langt over afhænger af springet mellem
gearene..

> [...]
> ikke så skidt endda. Rart at blive klogere..... måske bundfalder der sig en

Hvis du er blevet klogere uden at fatte hvordan tingene hænger
sammen, så er du jo ikke blevet klogere, så har du bare valgt at
tro på det en autoritet siger er rigtigt..

Jeg kan ikke tro andet end at forståelsen kommer krybende på et
tidspunkt, du har den basisviden der skal til, det er kun
aha-oplevelsen der lader vente på sig..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 17-07-04 00:03

> Det tror jeg simpelthen ikke på du er, du mangler bare at opdage
> det..

Det har du nok ret i.

Jeg har nu læst og kikket som du skriver, og måske begynder er at dæmre
noget.

Jeg vil nu prøve at "springe lidt frem - for at se, om jeg måske er ved at
have forstået det.

Jeg stiller derfor et spørgsmål (1). Hvis du svarer "ja, så har jeg fatte
det hele. Hvis du svarer "nej", så har jeg stadig ikke fatte det hele - men
vil dog stadig hævde, at jeg er på vej.

Forudsætning for nedenstående: Vi kører i en "laboratorium", hvor ting som
stigende vindmodstand etc. ikke findes"

1) Hvis jeg i andet gear på min Vectra vil accelerere 10 km/t på så kort tid
som muligt - er det så rigtigt, at jeg skal op omkring effektmaks ved 5200
o/min - således at hastigheden måske stiger fra 40 til 50 km/t..?

Hvis accelerationsevnen i bilen ALTID er størst, hvor MOTOREN har størst
moment, så må det ovenstående være forkert - og hastigheden i det føromtalte
andet gear stige hurtigere fra for eksempel 20-30 - med motoren omkring 2500
o/min, hvor motoren har et største moment.

Jeg har en ide om , at bilen kun accelererer hurtigst ved omdrejningstallet
for størst moment på motoren, når udvekslingen er 1:1.

Hvis vi ikke er i dette gear (uden gearing) skal vi gange gearingen på - og
så kommer vi alligevel hen til et omdrejningstal, der ligner
effekttoppens..?

(Nok stadig på vildspor)

--
/Jan W Nielsen

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 17-07-04 00:19

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev :

>1) Hvis jeg i andet gear på min Vectra vil accelerere 10 km/t på så kort tid
>som muligt - er det så rigtigt, at jeg skal op omkring effektmaks ved 5200
>o/min - således at hastigheden måske stiger fra 40 til 50 km/t..?

Du vil have din aksel til at rotere hurtigere, ergo du skal træde
endnu hårdere på pedalerne (jvfr. vægtstangsprincippet) - det er det
momentet gør

altså du skal have motoren til at arbejde omkring sit momentmax

Det er jo også derfor diesler viser deres styrke udi stort moment i de
lavere omdrejningsområder - de hummer sig hurtigere i lave
omdrejnings-områder

(Og dør så pludsligt når festen skal til at begynde ;)

>Jeg har en ide om , at bilen kun accelererer hurtigst ved omdrejningstallet
>for størst moment på motoren, når udvekslingen er 1:1.

ide'en er forkert - du bruger jo netop gearkassens udvekslinger til at
kunne accelere hurtige ved flere forskellige hastigheder - heraf de
forskellige udvekslingsforhold i kassen

Du kan accellerere 10km/t hurtigere i lav gear, end i højt

Prøv fra 40-50 i andet, kontra 4'e

>(Nok stadig på vildspor)

Ikke helt - men måske besat af hestekræfter ? <grin>

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 17-07-04 01:53

Den Sat, 17 Jul 2004 01:02:52 +0200 skrev Jan W Nielsen:

> [...]
>
> Jeg har en ide om , at bilen kun accelererer hurtigst ved omdrejningstallet
> for størst moment på motoren, når udvekslingen er 1:1.

Nej, det er ligegyldigt.

Den korte/simple forklaring (forudsat at jeg har forstået det rigtigt):

Sålænge du aldrig skifter gear (og det er ligegyldigt om det er 1. eller
5. du kører i), vil du have størst acceleration ved max moment.

Men som du så ThomaS' fine kurver, har de forskellig højde. Så selvom
du har max acceleration i andet gear ved max moment, er kurven for
andet gear så meget lavere end kurven for første gear, at selvom
du er langt over det punkt hvor første gear har mest moment, er
der stadig mere moment tilbage i første, end max i andet gear.

Det punkt hvor momentet i første gear falder så meget at det krydser
kurven for andet gear, er det punkt hvor du skal skifte. Hvor det
punkt ligger afhænger af gearkassen. Jo tættere gearne ligger, jo
tættere på moment-max skal du skifte. Men hvis du "kun" har en
5-6 gear, så ligger punktet normalt efter effekt-max.

Har jeg ret, ThomaS?

Mvh
Kent

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 17-07-04 03:37

Kent Friis wrote:

> Den korte/simple forklaring (forudsat at jeg har forstået det rigtigt):
>
> Sålænge du aldrig skifter gear (og det er ligegyldigt om det er 1. eller
> 5. du kører i), vil du have størst acceleration ved max moment.

Jeps!

> [...]
> du er langt over det punkt hvor første gear har mest moment, er
> der stadig mere moment tilbage i første, end max i andet gear.

Forudsat at du mener moment på udgangsakslen af gearkassen, ja,
det er det kurverne viser.

> [...]
> kurven for andet gear, er det punkt hvor du skal skifte. Hvor det
> punkt ligger afhænger af gearkassen. Jo tættere gearne ligger, jo

Nej, hvis du har rigtigt mange gear at vælge imellem, så skal du
skifte tæt på effekt max.

Tro det eller lad være, jeg har bikset nogle nye kurver sammen. På
mine første kurver lå momentmax og effektmax så tæt på hinanden at
det blev noget mudder. Hvis du kigger på
<http://www.carftp.com/momentstuff3.png>, så vil du se nogle
kurver med momentmax ved 2500 o/min og effektmax ved ca. 5000
o/min.

Hvis nu jeg havde en gearkasse med uendeligt mange gear, så kunne
jeg ved at holde motoren ved effektmax, altid vælge et optimalt
gear og opnå et moment på gearkassens udgangsaksel der følger den
grønne linie.

Vælger jeg i stedet at holde motoren ved dens momentmax, så
tvinges jeg til at vælge en tungere gearing og resultatet ville
følge den brune linie.

At følge den grønne linie giver mig tydeligvis mere at arbejde med
ved alle hastigheder..

> Men hvis du "kun" har en
> 5-6 gear, så ligger punktet normalt efter effekt-max.

Punktet ligger altid efter effektmax. antallet af gear bestemmer
kun hvor langt forbi effektmax det kan betale sig at gå.

> Har jeg ret, ThomaS?

3 ud af 4 vil jeg sige..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 17-07-04 08:36

> <http://www.carftp.com/momentstuff3.png>, så vil du se nogle
> kurver med momentmax ved 2500 o/min og effektmax ved ca. 5000
> o/min.

Nu faldt 10-øren.. )) (Tror jeg..)

Selvom man har den største accelerationsevne med 182 Nm ved 2500 o/min i
andet gear i min Vectra - er det ikke det ret beset liigegyldigt, hvis man
har 150 Nm ved dobbelt så mange omdrejninger i første gear. Ved 5000 o/min
og første gear har man måske 150 i motoren Nm gange 2 på hjulet...

Så forstår jeg bare ikke, hvorfor momentkurven overhovedet er interessant at
snakke om på en privat personbil. De har jo alle gear....

Når jeg er ved at købe en bil, vil jeg naturligvis ikke kun have effekten
opgivet i eet punkt (f.eks. 5600 o/min) - men over hele registeret. På den
måde ved jeg, hvad jeg har at gøre med.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Kent Friis

Dato : 17-07-04 10:40

Den Sat, 17 Jul 2004 09:35:55 +0200 skrev Jan W Nielsen:

> [...]
> har 150 Nm ved dobbelt så mange omdrejninger i første gear. Ved 5000 o/min
> og første gear har man måske 150 i motoren Nm gange 2 på hjulet...

Hey, der var den. Nu gik det også op for mig hvorfor omdrejningerne
alligevel er relevante (og dermed effekt).

> Så forstår jeg bare ikke, hvorfor momentkurven overhovedet er interessant at
> snakke om på en privat personbil. De har jo alle gear....

Du har under alle omstændigheder max acceleration ved momentmax i første
gear.

Mvh
Kent

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 17-07-04 14:59

Jan W Nielsen wrote:

> Nu faldt 10-øren.. )) (Tror jeg..)

Det lyder sådan, jeg har ihvertfald ringen for ørerne..

> [...]
> har 150 Nm ved dobbelt så mange omdrejninger i første gear. Ved 5000 o/min
> og første gear har man måske 150 i motoren Nm gange 2 på hjulet...

Lige præcis..

> Så forstår jeg bare ikke, hvorfor momentkurven overhovedet er interessant at
> snakke om på en privat personbil. De har jo alle gear....

Momentkurven er interessant hvis du interesserer dig for hvor
kraftigt en bil accelererer ved et givet omdrejningstal. Hvis du
kigger på effektkurven kan du ikke umiddelbart se ved hvilket
omdrejningstal du får det største fur i måsen.

> Når jeg er ved at købe en bil, vil jeg naturligvis ikke kun have effekten
> opgivet i eet punkt (f.eks. 5600 o/min) - men over hele registeret. På den
> måde ved jeg, hvad jeg har at gøre med.

Jeps..

Men du kan også bruge momentkurven til noget. Hvis nu du ved at du
kommer til at køre en hel del med 130 km/t på motorvejen, så har
du næppe interesse i at ligge og vræle med 5200 o/min hele vejen.
Du vil gerne have en bil der er rimeligt støjsvag, så du vælger en
bil med en gearing der tilbyder at køre 130 km/t ved magelige 2500
o/min. Hvis nu du får brug for at accelerere, så ved du fra dine
effektkurver at du får mest acceleration hvis du skifter et gear
ned, får 5200 o/min på maskinen og skyder fremad med masser af
moment på hjulene. Hvis du er villig til at lave denne nedgearing
er momentkurven ret ligegyldig.

Er du derimod blevet lidt magelig på dine gamle dage og ikke gider
geare ned, så kan det være interessant at kigge efter en bil med
momentmax ved de 2500 o/min du kan lide at cruise med. Det giver
ikke lige så voldsom en acceleration som hvis du gearer ned, men
det giver trods alt den kraftigste acceleration du kan få i det
gear du nu engang cruiser i. Kigger du på effektkurven kan du ikke
umiddelbart se om den accelererer voldsomst ved 2500, 3500 eller
4500 o/min, det er jo bare en skrå streg, men kigger du på
momentkurven kan du tydeligt se hvor der er mest knald på
læggehønen i et givent gear.

--
Hygge..
Thomas

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 17-07-04 15:42

> Men du kan også bruge momentkurven til noget. Hvis nu du ved at du
> kommer til at køre en hel del med 130 km/t på motorvejen, så har
> du næppe interesse i at ligge og vræle med 5200 o/min hele vejen.

Det har du ret i - tak fordi du gad at bruge tiden på, at jeg kunne komme
til at fatte det her..

--
/Jan W Nielsen

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 18-07-04 00:27

Jan W Nielsen wrote:

> Det har du ret i - tak fordi du gad at bruge tiden på, at jeg kunne komme
> til at fatte det her..

My pleasure - tak fordi du gider fatte det jeg bruger min tid på..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Kent Friis

Dato : 17-07-04 10:38

Den Sat, 17 Jul 2004 04:36:48 +0200 skrev Thomas Strandtoft:

> Jeps!

> Forudsat at du mener moment på udgangsakslen af gearkassen, ja,
> det er det kurverne viser.

Ja, hvis det var på motoren, var gearkassen jo irrelevant.

> [...]
> <http://www.carftp.com/momentstuff3.png>, så vil du se nogle
> kurver med momentmax ved 2500 o/min og effektmax ved ca. 5000

Er det så fordi at længden af kurven ændrer sig lige så meget som
højden af kurven? Det må den jo gøre, hvordan skulle den ellers
beregnes?

Der hvor jeg har taget fejl er nok at jeg ville flytte 2,3,4,5 kurverne
opad, uden at ændre længden, hvorved skæringspunktet flytter sig
til før momentmax i det nye gear på din tegning. Men hvis længden
skal justeres sammen med højden, kan jeg godt se at det vil
følge den grønne kurve uanset hvad man gør.

Mvh
Kent

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 17-07-04 15:12

Kent Friis wrote:

> Er det så fordi at længden af kurven ændrer sig lige så meget som
> højden af kurven? Det må den jo gøre, hvordan skulle den ellers
> beregnes?

Jep, de to ting følges ad.

> [...]
> skal justeres sammen med højden, kan jeg godt se at det vil
> følge den grønne kurve uanset hvad man gør.

Det bliver ihvertfald en temmeligt speciel gearkasse du får brug
for hvis den skal kunne gange momentet op uden samtidigt at
dividere akslens hastighed ned.. Er vi ude i nogle tandhjul med
løse tænder og indbyggede elmotorer??

--
Hygge..
Thomas

Fra : Kent Friis

Dato : 17-07-04 20:46

Den Sat, 17 Jul 2004 16:12:09 +0200 skrev Thomas Strandtoft:

> [...]
> for hvis den skal kunne gange momentet op uden samtidigt at
> dividere akslens hastighed ned.. Er vi ude i nogle tandhjul med

Hvad med en "hybrid-bil"?

Mvh
Kent

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 18-07-04 00:30

Kent Friis wrote:

> Hvad med en "hybrid-bil"?

En hybridbil har jo også en konventionel gearkasse hvor
tandhjulene er som vi kender dem. Det er klart at du kan hæve
momentet hvis du kobler en elmotor i serie med din benzinmotor og
lader den give en hånd med.

--
Hygge..
Thomas

Fra : Kent Friis

Dato : 18-07-04 09:46

Den Sun, 18 Jul 2004 01:29:59 +0200 skrev Thomas Strandtoft:

> En hybridbil har jo også en konventionel gearkasse hvor
> tandhjulene er som vi kender dem.

"Indeed, operating electronics enable the power transmitted by the
electric motors to the wheels to be modulated, thereby rendering
superfluous the gear/clutch unit."

http://www.ultimatecarpage.com/frame.mv?file=car.mv&num=1958

Mvh
Kent

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 18-07-04 12:28

Kent Friis wrote:

> "Indeed, operating electronics enable the power transmitted by the
> electric motors to the wheels to be modulated, thereby rendering
> [...]

"On the Volta, the 3.3 liter V6 petrol engine is fitted behind the
rear axle and not connected directly to the wheels. Indeed, motion
is ensured by two electrically powered engines, one per axle
thereby securing all-wheel drive and enhanced safety."

På mig lyder det som en elbil der har en benzindrevet generator
med i bagagerummet.

--
Hygge..
Thomas

Fra : Kent Friis

Dato : 18-07-04 13:24

Den Sun, 18 Jul 2004 13:28:25 +0200 skrev Thomas Strandtoft:

> [...]
> thereby securing all-wheel drive and enhanced safety."
>
> På mig lyder det som en elbil der har en benzindrevet generator

Princippet må være det samme som i diesel-elektriske tog (de fleste
moderne tog, fraregnet de rent elektriske), altså bortset fra at
det er benzin i stedet for.

Problemet med elbiler er jo normalt at det ikke lige er til at hælde
et halvt hundrede liter strøm i tanken som man gør med benzin/diesel.
Et batteri tager lang tid at lade op, og det holder ikke strøm til
500 km. Med denne konstruktion har man så fordelene fra både el
og benzin.

Mvh
Kent

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 18-07-04 14:10

Kent Friis wrote:

> Princippet må være det samme som i diesel-elektriske tog (de fleste
> moderne tog, fraregnet de rent elektriske), altså bortset fra at
> det er benzin i stedet for.

Jep.

> [...]
> Et batteri tager lang tid at lade op, og det holder ikke strøm til
> 500 km. Med denne konstruktion har man så fordelene fra både el

Det ved jeg ikke rigtigt om jeg er enig i. Hvis man kigger på
virkningsgraden af en generator og kombinerer den med
virkningsgraden for elmotorer, så mister man en del effektivitet
ved ikke blot at fodre hjulene med kraften fra motoren direkte.
Fordelen er at man kan lade motoren snurre ved sit mest
effektive/mindst forurenende omdrejningstal mens man lader
batterierne op, med et konventionelt setup er man jo nødt til at
lade motorens omdrejningstal følge bilens hastighed.

Grunden til at man bruger systemet i diesel-elektriske tog er, at
man slipper for at have en kobling der skal kunne holde det moment
der skal til at hive et tog igang og at elmotorer har et stort
moment helt fra stilstand, en diesel skal trods alt lidt op i
omdrejninger før den leverer varen.

--
Hygge..
Thomas

Fra : Kent Friis

Dato : 18-07-04 14:28

Den Sun, 18 Jul 2004 15:10:13 +0200 skrev Thomas Strandtoft:

> [...]
> batterierne op, med et konventionelt setup er man jo nødt til at
> lade motorens omdrejningstal følge bilens hastighed.

Til gengæld behøver man ikke have motoren gående i tomgang når der
er rød lys, den kan enten lade batterierne op med samme effekt som
da man kørte, eller hvis batterierne er oppe på max strøm, kan den
stoppes helt, og først startes ti kilometer og 5 lyskryds længere
fremme.

En af grundene fordelene ved hybrid-biler skulle netop være bedre
benzin-økonomi, så dem effektivitet du har mistet, må blive hentet
ind igen andre steder.

Mvh
Kent

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 19-07-04 14:04

Kent Friis wrote:

> En af grundene fordelene ved hybrid-biler skulle netop være bedre
> benzin-økonomi, så dem effektivitet du har mistet, må blive hentet
> ind igen andre steder.

Er fidusen ikke at man flytter forureningen ud af byerne, ved at
køre eldrevet ved lave hastigheder?? Mange af hybridbilerne er jo
sådan nogle småbiler med tynde dæk, lette og aerodynamiske med små
3 cylindrede dieselmotorer. At de er øknomiske skyldes ikke
nødvendigvis hybridkonceptet, men kan også skyldes at der er gjort
meget ud af ting som rullemodstand og den slags..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 17-07-04 03:08

Jan W Nielsen wrote:

> [...]
> vil dog stadig hævde, at jeg er på vej.

> Forudsætning for nedenstående: Vi kører i en "laboratorium", hvor ting som

Okay.

> 1) Hvis jeg i andet gear på min Vectra vil accelerere 10 km/t på så kort tid
> som muligt - er det så rigtigt, at jeg skal op omkring effektmaks ved 5200
> o/min - således at hastigheden måske stiger fra 40 til 50 km/t..?

Nej.

> [...]
> andet gear stige hurtigere fra for eksempel 20-30 - med motoren omkring 2500
> o/min, hvor motoren har et største moment.

Korrekt.

> Jeg har en ide om , at bilen kun accelererer hurtigst ved omdrejningstallet
> for størst moment på motoren, når udvekslingen er 1:1.

Det er ikke korrekt, det gælder også ved andre udvekslinger.

Hvis ellers vi ser bort fra varmetab og den slags, så gælder der
at det moment der kommer ud af gearkassen er lig med det moment
der kommer ind i gearkassen gange med den gearing der nu er valgt.
Har du valgt et 1:1 gear (typisk 4. gear), så er moment ud =
moment ind. Vælger du et 2.12:1 gear (typisk 2. gear), så er
moment ud = 2.12 * moment ind.

Hvis motoren snurrer med 2500 o/min og smider 200 Nm, og du sætter
gearkassen i et 1:1 gear, så vil udgangsakslen på gearkassen også
snurre med 2500 o/min og levere 200 Nm.

Hvis motoren snurrer med 2500 o/min og smider 200 Nm, og du sætter
gearkassen i et 2.12:1 gear, så vil udgangsakslen på gearkassen
snurre med 2500/2.12=1180 o/min og levere 200*2.12=424 Nm.

Altså hvis du kører med 2500 o/min i 2. gear, så kører du 2.12
gange langsommere end hvis du kører med 2500 o/min i 4. gear. Til
gengæld har du 2.12 gange så meget moment ud til hjulene og kan
accelerere 2.12 gange hurtigere fra 2500 o/min i 2. gear end du
accelererer fra 2500 o/min i 4. gear.

Nøjagtigt det samme gælder hvis du gør det ved andre
omdrejningstal, fx. ved effektmax:

Hvis motoren snurrer med 5200 o/min og smider 150 Nm, og du sætter
gearkassen i et 1:1 gear, så vil udgangsakslen på gearkassen også
snurre med 5200 o/min og levere 150 Nm.

Hvis motoren snurrer med 5200 o/min og smider 150 Nm, og du sætter
gearkassen i et 2.12:1 gear, så vil udgangsakslen på gearkassen
snurre med 5200/2.12=2452 o/min og levere 150*2.12=318 Nm.

Altså hvis du kører med 5200 o/min i 2. gear, så kører du 2.12
gange langsommere end hvis du kører med 5200 o/min i 4. gear. Til
gengæld har du 2.12 gange så meget moment ud til hjulene og kan
accelerere 2.12 gange hurtigere fra 5200 o/min i 2. gear end du
accelererer fra 5200 o/min i 4. gear.

> Hvis vi ikke er i dette gear (uden gearing) skal vi gange gearingen på - og
> så kommer vi alligevel hen til et omdrejningstal, der ligner
> effekttoppens..?

Nej, du ganger ikke gearingen på motorens omdrejningstal, du
ganger gearingen på det moment gearkassen spytter ud.

> (Nok stadig på vildspor)

En smule, men det skal nok komme..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Per Wildau

Dato : 16-07-04 14:13

Jan W Nielsen wrote:

[..]

Det må være sådan at max acc opnår man på momentmax, når der kun er /ét/
gear, som i Aston Martin eksemplet
- det er den /ene/ yderlighed ved en grænsebetragtning.

Den /anden/ yderlighed er uendeligt mange gear som fx ved DAF's variomatic.
Med sådan en 'gearkasse' vil det optimale være at køre /på toppen/ af
effektkurven

http://www.ritzsite.demon.nl/DAF/Cars/DAF_Tecno_F3_1968_transmission.jpg

Tænker man efter, er det jo også indlysende.
Hvis man har mulighed for at skifte gear, veksles effekt i motoren jo netop
om i gearet, til moment på det drivende hjul.

Som fx her:

50 cc RC115

Bore and stroke are now 34 x 27.4 mm, giving a total capacity of 49.75 cc.

Power output is a healthy 15 bhp at 20,000 rpm.

.... there are /nine speeds/ in the gearbox.

http://www.vf750fd.com/Joep_Kortekaas/1965.html

Hvis der ikke var rigeligt med gear, til at veksle de 15 bhp om til moment
på baghjulet, ville der ikke ske meget.

P3R ....

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 17-07-04 00:08

> Hvis man har mulighed for at skifte gear, veksles effekt i motoren jo
netop
> om i gearet, til moment på det drivende hjul.

Lyder også fornuftigt i mine ører - men jeg indtil videre kun på det til at
hænge sammen, hvis det kun er i gearet 1:1 at accelerationen er størst på
bilen ved størst moment i motoren.

Og det er jo nok ikke rigtigt - så ville I ikke have sagt, at kaffekoppen
ville vælte "mest" ned ved 2500 o/min i min bil. Jeg føler mig jo sikker på,
at den ryger hurtigere ned, hvis jeg jokker pedalen ned ved konstant
hastighed og 4500 o/min i andet gear - end hvis jeg gør det ved tilsvarende
2500 o/min.

--
/Jan W Nielsen

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 17-07-04 00:21

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev :

>Og det er jo nok ikke rigtigt - så ville I ikke have sagt, at kaffekoppen
>ville vælte "mest" ned ved 2500 o/min i min bil.

Jeg har en lumsk anelse om at Strandtoft er ved at lægge op til en
køretur med dig, og en fyldt kaffekop ;)

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 17-07-04 03:41

Jan W Nielsen wrote:

> [...]
> at den ryger hurtigere ned, hvis jeg jokker pedalen ned ved konstant
> hastighed og 4500 o/min i andet gear - end hvis jeg gør det ved tilsvarende

Jeg føler mig sikker på at du vil blive overbevist om noget andet
hvis du rent faktisk tester det.

--
Hygge..
Thomas

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 17-07-04 20:05

On Sat, 17 Jul 2004 04:41:10 +0200, Thomas Strandtoft
<thomas@carftp.com> wrote:

>Jeg føler mig sikker på at du vil blive overbevist om noget andet
>hvis du rent faktisk tester det.

Tror faktisk at jeg flasketestede det på et tidspunkt. Dog uden at det
var tilsigtet *G*
Flemming Jacobsen

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 18-07-04 00:31

"Thunderbird [7100]" wrote:

> Tror faktisk at jeg flasketestede det på et tidspunkt. Dog uden at det
> var tilsigtet *G*

Hvilken konklussion nåede du så frem til??

--
Hygge..
Thomas

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 18-07-04 22:44

On Sun, 18 Jul 2004 01:30:39 +0200, Thomas Strandtoft
<thomas@carftp.com> wrote:

>Hvilken konklussion nåede du så frem til??

At der hvor bilen har mest moment i det pågældende gear at der ville
flaske hellere flytte på sig, end hvis at jeg lod bilen få et nyt gear
for hurtigt, fx ved 1000-1500 omdrejninger
Flemming Jacobsen

Fra : Per Wildau

Dato : 15-07-04 09:13

Thomas Strandtoft wrote:

> Man skal altid over effekttoppen, men ikke altid helt til det røde
> område.

Ok, men som jeg sagde:

Jo større afstand mellem gearerne jo længere skal man op, jo kortere jo mere
kommer det til at handle om momentkurven, og hvis der slet ingen gear er, er
det momentkurven det handler om.

P3R

Fra : Ukendt

Dato : 14-07-04 17:33

> Jeg har på <http://www.carftp.com/momentstuff.png>, i øverste

Jeg regnede lige din momentkurve om til en effektkurve (selvom den er meget
grovkornet). Det ser umiddelbart ud til, at vi er helt enige, Thomas.

Du skifter også på den høje side af effekttoppen, kan jeg se. (Som man ville
skulle gøre i alle normale biler.)

--
/Jan W Nielsen

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 14-07-04 18:55

"Jan W. Nielsen" wrote:

> Du skifter også på den høje side af effekttoppen, kan jeg se. (Som man ville
> skulle gøre i alle normale biler.)

Det er korrekt, men som jeg læser din tegning så beskæftiger den
sig udelukkende med effektkurven og påstår at det optimale skift
ligger samme sted for alle gear - det er ikke automatisk korrekt.
Der skal ikke nødvendigvis skiftes ved samme omdrejningstal i alle
gear, men det kan man ikke vide ved at kigge på din tegning.

--
Hygge..
Thomas

Fra : Per Wildau

Dato : 14-07-04 19:19

Thomas Strandtoft wrote:

> [...]
> Der skal ikke nødvendigvis skiftes ved samme omdrejningstal i alle
> gear, men det kan man ikke vide ved at kigge på din tegning.

Kan du gennemskue hvilken dimension sådan et areal på Jan's tegning skulle
have??
Arealet under en momentkurve er til at gennemskue, arealet under en
effektkurve forekommer mig noget kryptisk.

P3R W!LDAU

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 14-07-04 20:37

Per Wildau wrote:

> Kan du gennemskue hvilken dimension sådan et areal på Jan's tegning skulle
> have??

Næh, men jeg kan godt gennemskue at det er den effektbonus man
ikke udnytter ved at skifte ved effektmax.

--
Hygge..
Thomas

Fra : Per Wildau

Dato : 14-07-04 20:44

Thomas Strandtoft wrote:

> Næh, men jeg kan godt gennemskue at det er den effektbonus man
> ikke udnytter ved at skifte ved effektmax.

Ok, men arealet under en effektkurve er jo ikke effekt, på samme måde som
arealet under en momentkurve ikke er moment.

P3R

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 14-07-04 22:12

Per Wildau wrote:

> Ok, men arealet under en effektkurve er jo ikke effekt, på samme måde som
> arealet under en momentkurve ikke er moment.

Korrekt, men det er forskellen i effekt der er interessant. Læg en
lineal lodret over Jans tegning og det skraverede område og sig
til dig selv "Jeg kunne have haft *så* meget effekt, men jeg
nøjedes med 'det skraverede stykke' mindre fordi jeg skiftede gear
for tidligt".

--
Hygge..
Thomas

Fra : Per Wildau

Dato : 14-07-04 22:28

Thomas Strandtoft wrote:

> [...]
> til dig selv "Jeg kunne have haft *så* meget effekt, men jeg
> nøjedes med 'det skraverede stykke' mindre fordi jeg skiftede gear

Ok, så du inde i gearskifteproblematikken hvor man må acceptere at der er
afsted mellem gearerne.

Det er kompliceret, at relatere til Newton man skal have hele transmissionen
med ind i billedet ... og hvis man også skal have en effektbetragtning med.

Skiftes der derimod ikke gear, som i mit Aston Martin eksempel forholder det
sig enklere, så er det lettere at se at der er max acc. ved motorens max
moment.

P3R

Fra : Ukendt

Dato : 14-07-04 22:34

> Skiftes der derimod ikke gear, som i mit Aston Martin eksempel forholder
det
> sig enklere, så er det lettere at se at der er max acc. ved motorens max
> moment.

Det er jo så lige den påstand, vi må have afprøvet.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Per Wildau

Dato : 14-07-04 22:39

Jan W. Nielsen wrote:

> Det er jo så lige den påstand, vi må have afprøvet.

Jeg har jo talt om noget idealt, ingen friktion osv.
Så vi behøver ikke afprøve det.
Vi læser bare noget helt elementært Newton.

P3R

Fra : Ukendt

Dato : 14-07-04 22:44

> Jeg har jo talt om noget idealt, ingen friktion osv.
> Så vi behøver ikke afprøve det.
> Vi læser bare noget helt elementært Newton.

Jeg har i teateret set en historie af Ludvig Holberg, der handlede om en
klog mand, der forsøgte at overbevise en simpel bonde om noget, der ikke
helt var rigtigt.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Per Wildau

Dato : 14-07-04 22:51

Jan W. Nielsen wrote:

> Jeg har i teateret set en historie af Ludvig Holberg, der handlede om
> en klog mand, der forsøgte at overbevise en simpel bonde om noget,
> der ikke helt var rigtigt.

Hvad er det du mener er forkert ?

P3R

Fra : Ukendt

Dato : 14-07-04 22:54

> Hvad er det du mener er forkert ?

Det mener jeg nok, jeg har påpeget en enkelt gang eller to..

Jeg vil vende tilbage, når der er nyt fagligt input.

--
/Jan W Nielsen

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 14-07-04 22:48

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev :

>Det er jo så lige den påstand, vi må have afprøvet.

Hvor fanden er Newton, når man skal bruge ham ?

;)

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Per Wildau

Dato : 14-07-04 22:53

jan@fedtegreven.dk wrote:

> Hvor fanden er Newton, når man skal bruge ham ?

He is dead, det var hvad han sagde og skrev:

acc. er forholdet mellem kraft og masse...

for lineær bevægelse

P3R

Fra : Ukendt

Dato : 14-07-04 22:55

> Hvor fanden er Newton, når man skal bruge ham ?

Et udsagn kan jo godt være rigtigt i sig selv - men brugt forkert i forhold
til det, man vil konkludere på det.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 15-07-04 01:05

Per Wildau wrote:

> Ok, så du inde i gearskifteproblematikken hvor man må acceptere at der er
> afsted mellem gearerne.

Jep, siden tråden nu hedder "Optimale gearskift" mente jeg det var
relevant at tage gearskift med ind i betragtningerne..

> Skiftes der derimod ikke gear, som i mit Aston Martin eksempel forholder det
> sig enklere, så er det lettere at se at der er max acc. ved motorens max
> moment.

Helt enig.

--
Hygge..
Thomas

Fra : Per Wildau

Dato : 15-07-04 09:08

Thomas Strandtoft wrote:

> Jep, siden tråden nu hedder "Optimale gearskift" mente jeg det var
> relevant at tage gearskift med ind i betragtningerne..

Ja på den måde er jeg lidt OT ... sorry... tager diskussionen med fra den
anden tråd

P3R

Fra : lg

Dato : 14-07-04 19:41

"Thomas Strandtoft" skrev
> [...]
> Der skal ikke nødvendigvis skiftes ved samme omdrejningstal i alle
> gear, men det kan man ikke vide ved at kigge på din tegning.

Helt enig i de teoretiske betragtninger.

Jeg har lige lavet en graf der minder om din (jeg har en rulletest fra en
Peugeot 306 2,0 16v - som jeg indlæste i Mathcad) og herefter lavede de
samme momentgrafer efter gearkasse for de 5 gear.

Jeg skal i praksis køre så langt ud i hvert gear som muligt for at "lande så
højt så muligt" på den næste - (pga. gearskifte) lavereliggende momentkurve.

I praksis mister man også lidt fart i det tidsrum man mister gear - så man
skal også lige anelse forbi skæringspunktet før man skifter - (så man ikke
lander for langt nede på den næste kurve).

mvh
Lennart

Fra : lg

Dato : 14-07-04 19:43

skod....... mister = skifter

mvh
Lennart

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 14-07-04 20:44

lg wrote:

> Jeg har lige lavet en graf der minder om din (jeg har en rulletest fra en
> Peugeot 306 2,0 16v - som jeg indlæste i Mathcad) og herefter lavede de
> samme momentgrafer efter gearkasse for de 5 gear.

Er det noget du gider tage et screendump af, min "modelmotor" har
jo et lidt specielt effektforløb. Hvis ikke du har et sted at
smide det online kan du maile det til mig, så skal jeg lægge det
et tilgængeligt sted.

> Jeg skal i praksis køre så langt ud i hvert gear som muligt for at "lande så
> højt så muligt" på den næste - (pga. gearskifte) lavereliggende momentkurve.

Hvilke omdrejningstal skal du skifte ved, hvis hypotesen om at man
kan nøjes med at køre efter effektkurven holder, så skal
omdrejningstallene jo helst være sammenfaldende.

> I praksis mister man også lidt fart i det tidsrum man mister gear - så man
> skal også lige anelse forbi skæringspunktet før man skifter - (så man ikke
> lander for langt nede på den næste kurve).

Det er korrekt, det er og bliver en model.

--
Hygge..
Thomas

Fra : lg

Dato : 14-07-04 23:57

"Thomas Strandtoft" skrev:
> Er det noget du gider tage et screendump af, min "modelmotor" har
> jo et lidt specielt effektforløb.

Nu ligger den her:

http://legr.homepage.dk/306/306.htm

> Hvilke omdrejningstal skal du skifte ved, hvis hypotesen om at man
> kan nøjes med at køre efter effektkurven holder, så skal
> omdrejningstallene jo helst være sammenfaldende.

Så sent så muligt for at lande så højt så muligt på næstfølgende
effekt/momentkurve - måske lige pånær mellem 4 og 5 gear, hvor momentkurven
dykker ned i den næste - man kan se det samme på effektkurven.

mvh
Lennart

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 15-07-04 00:47

lg wrote:

> Nu ligger den her:
>
> http://legr.homepage.dk/306/306.htm

Nydelige, omend ikke helt så overskuelige som dem du sendte mig da
graferne generelt er mindre..

> Så sent så muligt for at lande så højt så muligt på næstfølgende
> effekt/momentkurve - måske lige pånær mellem 4 og 5 gear, hvor momentkurven
> dykker ned i den næste - man kan se det samme på effektkurven.

Jep, det er tydeligt at din bil skal køret helt ud i 1., 2. og 3.,
men fra 4. til 5. skal der skiftes lidt tidligere.

--
Hygge..
Thomas

Fra : Kent Friis

Dato : 14-07-04 20:42

Den Wed, 14 Jul 2004 19:54:38 +0200 skrev Thomas Strandtoft:

> [...]
> Der skal ikke nødvendigvis skiftes ved samme omdrejningstal i alle
> gear, men det kan man ikke vide ved at kigge på din tegning.

Ikke som jeg læser den. Du tager en vandret streg, hvis længde svarer
til afstanden mellem gearene[1], og der hvor den passer præcist med
den ene ende på venstre side af toppen, og den anden ende på højre
side af toppen, skal der skiftes.

Så ved forskellig afstand mellem gearene, bliver længden af stregen
forskellig, og dermed bliver det forskellige steder der skal skiftes.

Højre ende af stregen er naturligvis omdrejningstallet i det gear
man skifter fra, og venstre ende er hvor man lander i det nye gear.

Mvh
Kent

[1] Og hvordan det så beregnes skal jeg ikke forsøge at gøre mig
klog på.

Fra : Ukendt

Dato : 14-07-04 22:01

> Ikke som jeg læser den. Du tager en vandret streg, hvis længde svarer
> til afstanden mellem gearene[1]

Fuldkommen præcist....!

> [...]

> Højre ende af stregen er naturligvis omdrejningstallet i det gear
> man skifter fra, og venstre ende er hvor man lander i det nye gear.

Det gælder om at maksimere arealet under kurve - om et udtryk på den kraft
der påvirker biler "over tid".

--
/Jan W Nielsen

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 14-07-04 22:07

Kent Friis wrote:

> [...]
>
> Højre ende af stregen er naturligvis omdrejningstallet i det gear
> man skifter fra, og venstre ende er hvor man lander i det nye gear.

Det er korrekt. Problemet er blot at længden af stregerne varierer
med omdrejningstallet, du ved med andre ord ikke hvor lang stregen
skal være før du har fundet ud af ved hvilket omdrejningstal du
bør skifte. Forskellen i gearing mellem to gear kan gøres op i en
fast procentsats. Hvis du ved at omdrejningstallet falder 17% ved
skift fra 3. til 4. gear, så afhænger det antal omdrejninger
motoren falder med af det omdrejningstal du havde inden du
skiftede.. Du kan selvfølgelig godt lave noget formelfræs og nogle
ligninger der tager højde for det, men så er vi ude over at det er
noget man kan "se" sig til på et ark papir.

--
Hygge..
Thomas

Fra : Kent Friis

Dato : 14-07-04 23:16

Den Wed, 14 Jul 2004 23:06:43 +0200 skrev Thomas Strandtoft:

> [...]
> ligninger der tager højde for det, men så er vi ude over at det er
> noget man kan "se" sig til på et ark papir.

Det er sikkert bare et spørgsmål om hvordan man tegner grafen. Noget
i stil med logaritme-papir...

Når man så har fået konstrueret det rigtige papir, skal din streg bare
være 17 lang.

Mvh
Kent

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 15-07-04 01:11

Kent Friis wrote:

> Det er sikkert bare et spørgsmål om hvordan man tegner grafen. Noget
> i stil med logaritme-papir...

Mon ikke der bliver tale om logearitmepapir i så fald??

> Når man så har fået konstrueret det rigtige papir, skal din streg bare
> være 17 lang.

Hvis du er rigtig nørd konstruerer du papiret så den skal være 42.

--
Hygge..
Thomas

Fra : Kent Friis

Dato : 15-07-04 08:34

Den Thu, 15 Jul 2004 02:10:33 +0200 skrev Thomas Strandtoft:

> Mon ikke der bliver tale om logearitmepapir i så fald??

> Hvis du er rigtig nørd konstruerer du papiret så den skal være 42.

Hvis omdrejningstallet falder 17% skal stregen være 42 lang? Nej, det
bliver da noget værre regneri.

Mvh
Kent

Fra : Ukendt

Dato : 14-07-04 21:54

> Det er korrekt, men som jeg læser din tegning så beskæftiger den
> sig udelukkende med effektkurven og påstår at det optimale skift
> ligger samme sted for alle gear.

Nej, det er forkert opfattet.

Den viser kun skiftet for een bil i een konkret situation ved skiftet op fra
det ene gear. Hvis gearene ikke ligger ens derop af, så skal man lave en ny
graf for hvert gearskifte.

> Der skal ikke nødvendigvis skiftes ved samme omdrejningstal i alle
> gear, men det kan man ikke vide ved at kigge på din tegning.

Nej, det er rigtigt - det var for at illustrere princippet - og den tager
kun udgangspunkt i een konkret situation som sagt.

--
/Jan W Nielsen