koblingpedal i bund
Fra : anders

Dato : 14-07-04 14:53

Hej
Min kone har lige ringet, hun har trådt koblingspedalen i bund og nu virker
den ikke mere, "løs" hele koblingen blev skiftet for et år siden, kan det
være kablet eller sidder der en bolt et sted som kan være knækket?
på forhånd tak
ps: det drejer sig om en vw golf 1,8 cl 5d 1991
Anders Larsen

Fra : Roberto Saldo

Dato : 14-07-04 14:56

anders wrote:
> [...]
> på forhånd tak
> ps: det drejer sig om en vw golf 1,8 cl 5d 1991

Hmmm er koblingen ikke hydraulisk på sådan en nyere bil?

--
/ Roberto Saldo (ST191 GLi l/b 1998ccm 93kW/183Nm)

Fra : TGD

Dato : 14-07-04 15:38

"Roberto Saldo" <rs@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Hmmm er koblingen ikke hydraulisk på sådan en nyere bil?

SAAB 900S 95' er med kabel så det er ikke alle "nye" biler der har hydralisk
kobling.

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 14-07-04 20:19

On Wed, 14 Jul 2004 15:55:39 +0200, Roberto Saldo <rs@yahoo.dk> wrote:

>Hmmm er koblingen ikke hydraulisk på sådan en nyere bil?

Hydraulisk??. Troede faktisk mere eller mindre at samtlige koblinger
idag stadig var "kabeltrukket"
Flemming Jacobsen

Fra : Jacob Bjørn

Dato : 14-07-04 23:00

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse

> Hydraulisk??. Troede faktisk mere eller mindre at samtlige koblinger
> idag stadig var "kabeltrukket"

Nejda..... Min Mondeo fra 1994 har mekanisk kobling... Mens mine forældres
har hydraulisk kobling... Jeg mener det skiftede sidst i 1994 for
Mondeo'ernes vedkommende...

--
Mvh Jacob
P.t. trillende rundt i sin egen, bovlamme, Mondeo 1.8, nu med anlæg....

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 15-07-04 18:43

On Wed, 14 Jul 2004 23:59:48 +0200, "Jacob Bjørn"
<papabearFJERNDETTE@ugidelig.com> wrote:

> [...]
>
>Nejda..... Min Mondeo fra 1994 har mekanisk kobling... Mens mine forældres
>har hydraulisk kobling... Jeg mener det skiftede sidst i 1994 for

Hvad forskel gør det egt??
Flemming Jacobsen

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 15-07-04 19:33

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad forskel gør det egt??
> --

At du ikke har et kabel som "slides" over.

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 15-07-04 20:25

On Thu, 15 Jul 2004 20:33:26 +0200, "Jørgen M. Rasmussen"
<j.m.rasmussen.hatessspam@os.dk> wrote:

>At du ikke har et kabel som "slides" over.

Men gør det at det er hydralik ikke at der indføres en forsinkelse der
gør det lidt sværere at finde koblingspunkt og deslige??

Flemming Jacobsen

Fra : Jacob Bjørn

Dato : 15-07-04 21:44

> Men gør det at det er hydralik ikke at der indføres en forsinkelse der
> gør det lidt sværere at finde koblingspunkt og deslige??

Det tror jeg nu ikke, den eneste forskel jeg kan mærke på min, og mine
forældres, er at mine forældres pedal er meget nem at træde ned, hvorimod i
min skal der et pænt tryk til..... Koblingspunktet er det samme...

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 15-07-04 23:01

Thunderbird [7100] wrote:

> Men gør det at det er hydralik ikke at der indføres en forsinkelse der
> gør det lidt sværere at finde koblingspunkt og deslige??

Tvært om. En hydrauliskkobling er langt at foretrække.

mvh
Henning

Fra : Brian

Dato : 16-07-04 00:04

Hejsa

Henning Præstegaard skrev:

> Tvært om. En hydrauliskkobling er langt at foretrække.

Af ren nysgerrighed....Hvorfor ?

Jeg vil da nærmere tro at det er pga. økonomiske hensyn, at man
er gået over til hydraulik istedet for kabel..... sådan "plejer" det da at
være

/Brian

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 16-07-04 06:56

"Brian" <brian@nejtak.dk> skrev :

>Jeg vil da nærmere tro at det er pga. økonomiske hensyn, at man
>er gået over til hydraulik istedet for kabel..... sådan "plejer" det da at
>være

Økonomisk ? Næppe

Man erstatter jo et kabel med 2 stk cylindre, med stempler

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Brian

Dato : 16-07-04 21:26

Hejsa

jan@fedtegreven.dk skrev:

> Økonomisk ? Næppe

Well... der plejer da at være økonomi indblandet, når de går fra en
metode til en anden.

> Man erstatter jo et kabel med 2 stk cylindre, med stempler

Lyder umiddelbart mere servicekrævende end et skide kabel.... det går
igen mod min logik omkring autobranchen

/Brian

Fra : Roberto Saldo

Dato : 16-07-04 07:54

Brian wrote:
> [...]
>
> Jeg vil da nærmere tro at det er pga. økonomiske hensyn, at man
> er gået over til hydraulik istedet for kabel..... sådan "plejer" det da at

Hydraulik er den dyrere men mere stabile løsning, der er så ikke noget
slup der skal justeres nogensinde.

Lidt ligesom kniksere/platiner vs transistortænding. Platiner virker
fint men er mere servicekrævende.

--
/ Roberto Saldo (ST191 GLi l/b 1998ccm 93kW/183Nm)

Fra : Brian

Dato : 16-07-04 21:29

Hejsa

Roberto Saldo skrev:

> Hydraulik er den dyrere men mere stabile løsning, der er så ikke noget
> slup der skal justeres nogensinde.

Nææ, det kan jeg godt se nu du siger det.

Derfor undrer det mig stadig, at man ofrer flere penge fra fabrikkens side,
på at levere en, åbenbart, bedre løsning.
Jeg har da ihvertfald endnu ikke set "hydraulisk kobling" som et
salgsargument

/Brian

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-04 08:53

> Hydraulik er den dyrere men mere stabile løsning, der er så ikke noget
> slup der skal justeres nogensinde.

Justeres - Vil det sige at man normalt justerer koblingskablet på diverse
biler?

Min Golf har en eller automatisk justeringsanordning på kablet som indtil nu
(8 år og 232.000 km) har fungeret upåklageligt. Sådan troede jeg egentligt
at alle biler med koblingskabel var lavet.

Mvh
Claus

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 17-07-04 19:16

On Fri, 16 Jul 2004 08:54:10 +0200, Roberto Saldo <rs@yahoo.dk> wrote:

>Hydraulik er den dyrere men mere stabile løsning, der er så ikke noget
>slup der skal justeres nogensinde.
>
>Lidt ligesom kniksere/platiner vs transistortænding. Platiner virker
>fint men er mere servicekrævende.

Er transistertænding da indført i nyere biler?
Flemming Jacobsen

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 17-07-04 23:37

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse

> Er transistertænding da indført i nyere biler?
> --
Hva' det???? .

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 16-07-04 06:02

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse

> Men gør det at det er hydralik ikke at der indføres en forsinkelse der
> gør det lidt sværere at finde koblingspunkt og deslige??

Har du forsinkelse og deslige på dine bremser? .

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 16-07-04 13:41

"Thunderbird [7100]" wrote:

> Men gør det at det er hydralik ikke at der indføres en forsinkelse der
> gør det lidt sværere at finde koblingspunkt og deslige??

Nej. Hvis der havde være luft eller en anden gasart i systemet
ville du have en "fjedervirkning", men vædske kan ikke "fjedre".

--
Hygge..
Thomas

Fra : Anders Sørensen

Dato : 14-07-04 23:14

Den Wed, 14 Jul 2004 21:18:54 +0200, skrev "Thunderbird [7100]"
<praetorian[NoSpam]@tnfs.dk>:

>Hydraulisk??. Troede faktisk mere eller mindre at samtlige koblinger
>idag stadig var "kabeltrukket"

Min Morris Marina 1.3 Coupé fra '74 havde skam hydraulisk kobling.

Mvh.
Anders Sørensen
Fjern NejTakTilSpam. i e-mail adressen ved svar

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 14-07-04 15:03

"anders" <aol@oncablefjern.dk> skrev i en meddelelse

> Min kone har lige ringet, hun har trådt koblingspedalen i bund og nu
virker
> den ikke mere,

det lyder som knækket kabel, det blev formodentligt ikke skiftet, hvad det
faktisk heller ikke skal. Så ingen er snydt, sån' er et liv m. gl. biler
. Nu mangler vi bare en som fortæller, den har hydraulisk kobling .

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 14-07-04 15:07

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.hatessspam@os.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> . Nu mangler vi bare en som fortæller, den har hydraulisk kobling .

Den skulle være med kabel:

http://www.rockauto.com/dbphp/mak,VOLKSWAGEN,1991

Hr. Bjørn