Tunning af dieselmotor
Fra : Anders Gjetting

Dato : 14-07-04 12:32

Er der nogen der ved noget om disse bokse man kan få til tunning af
dieselmotorer.
Hvilke konsekvenser har de for motorens slid og levetid ??

Fra : Peter G C

Dato : 14-07-04 13:05

"Anders Gjetting" <anders@releaze.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Hvilke konsekvenser har de for motorens slid og levetid ??

Øget slidt og nedsat levetid. I hvilket omfang der sker øget slid og nedsat
levetid ved jeg intet om - men teoretisk set må det være som anført.

Jeg har selv en diesel med box fra www.fgamotorsport.dk

/Peter

Fra : Ukendt

Dato : 14-07-04 14:43

> Øget slidt og nedsat levetid. I hvilket omfang der sker øget slid og
nedsat
> levetid ved jeg intet om - men teoretisk set må det være som anført.

Enig - det kan der mugligvis blive tale om.

Dog er der endnu ikke meldt om hverken skader i forbindelse med
chip/boks-tuning eller om bemærkelsesværdigt slid på motorerne.

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Fido

Dato : 14-07-04 17:58

On Wed, 14 Jul 2004 15:43:05 +0200, "Jan W Nielsen" <intet svar>
wrote:

>Enig - det kan der mugligvis blive tale om.
>Dog er der endnu ikke meldt om hverken skader i forbindelse med
>chip/boks-tuning eller om bemærkelsesværdigt slid på motorerne.

Den tuning, der foretages ved hævning af dieseltrykket i dyserne, er
"værre" end den "almindelig" tuning, hvor man blot hæver mængden af
brændstof mm.

Mvh...

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 14-07-04 19:16

Fido wrote:

> Den tuning, der foretages ved hævning af dieseltrykket i dyserne, er
> "værre" end den "almindelig" tuning, hvor man blot hæver mængden af
> brændstof mm.

Hvorfor?

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Fido

Dato : 14-07-04 19:50

On Wed, 14 Jul 2004 20:15:42 +0200, "Hans L. Jørgensen"
<hansjo@XXXget2net.dk> wrote:

>Hvorfor?

Spørg Kleemann. Der var en artikel i Bilmagasinet om diesel tuning,
hvor de skrev, at Kleemann selvfølgelig ikke brugte den slags.

Mvh...

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 15-07-04 07:58

Fido wrote:

> Spørg Kleemann. Der var en artikel i Bilmagasinet om diesel tuning,
> hvor de skrev, at Kleemann selvfølgelig ikke brugte den slags.

Nej jeg vil ej, - da det er dig der her i gruppen fremfører påstanden er det
naturligvis dig jeg spørger

Nu kender jeg ikke meget til commenrail/HDI. Men jeg ved at det eneste der
kan øge dysetrykket i en kenventionel dieselmotor er øgning af nåletrykket i
dysen, det alene øger i sig selv ikke brændstofmængden.

Da du som bekendt ikke kan komprimere dieselolien vil der aldrig blive tale
om øget brændstofmængde per pumpeslag.

At Kleemann skriver som de gør er vel nærmest at udnytte almindelige
mennesker uvidenhed på bekostning af deres konkurenter, - efter min mening,
ganske usmagelig påstand/argument.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Fido

Dato : 15-07-04 18:10

On Thu, 15 Jul 2004 08:57:34 +0200, "Hans L. Jørgensen"
<hansjo@XXXget2net.dk> wrote:

>Nej jeg vil ej

Så læs Landbergs svar.

>At Kleemann skriver som de gør er vel nærmest at udnytte almindelige
>mennesker uvidenhed på bekostning af deres konkurenter, - efter min mening,
>ganske usmagelig påstand/argument.

Det var Bilmagasinet, som skrev, at Kleemann ikke brugte den
ødelæggende tuning vha. højere dysetryk.

Mvh...

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 15-07-04 20:57

Fido wrote:

> Så læs Landbergs svar.

> Det var Bilmagasinet, som skrev, at Kleemann ikke brugte den
> ødelæggende tuning vha. højere dysetryk.

Altså ikke noget du reelt ved en snus om, blåt noget du har hørt.

Så vidt jeg kan se kan du på commonrail/HDI hæve trykket på selve pumpen,
hvilket du ikke kan med en standard diesel motor, her sker det via
dysejustring. Nå men pyt det har du jo behændigt skåret væk, hvorfor - tsk.
tsk.

PS.:Kan ikke umiddelbart se Landberg understøtter Kleemann's postulat, eller
har jeg misset noget?

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Ukendt

Dato : 14-07-04 22:07

> Den tuning, der foretages ved hævning af dieseltrykket i dyserne, er
> "værre" end den "almindelig" tuning, hvor man blot hæver mængden af
> brændstof mm.

Nu ved jeg jo ikke, hvad du mener med alm. tuning, for begge metoder hæver
mængden af brændstof.

Du kan enten tilføre mere brændstof ved at hæve trykket på dyserne (og det
er ikke alle dyser der kan holde til det), eller du kan ændre på den tid,
hvor dyserne sprøjter brændstof ind i forbrændingskammeret.

Det er den sidste metode, der er normal ved bokstuning. Nogle bruger b¨de
"stick og boks", hvilket vil sige, at de hæver både tryk og
indsprøjtningstid. Ofte når man dog sodgrænsen inden da, og så er der ikke
mere effekt at hente medmindre du hæver ladetrykket ved siden af.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Thomas Landberg

Dato : 15-07-04 04:35

> [...]
> indsprøjtningstid. Ofte når man dog sodgrænsen inden da, og så er der ikke
> mere effekt at hente medmindre du hæver ladetrykket ved siden af.

Hvis vi taler ren teori, så medfører det en smule øget slid når man øget
trykket på højtrykssystemet, men det er altså teori. Jeg har f.eks. to typer
til HDi'erne. Den ene type sætter man med et enkelt stik og den hæver
trykket i commonrailbaren med under 10 %. Man opnår en effektforøgelse ved
at der kommer mere diesel ind p.g.a. det højere tryk og fordi dieselen
brænder bedre p.g.a. bedre forstøvning. Den med at dyserne ikke kan holde
til det ved jeg ikke hvor stammer fra. Jeg har aldrig oplevet en eneste dyse
gå i stykker p.g.a. montage af sådan en boks. Til gengæld har jeg oplevet
nogle systemer blive utætte p.g.a. det højere tryk. HDi'er lavet inden 5.
måned 2000 var samlet med et for lavt moment på møtrikkerne i rørforingen på
til commonrailbaren og kunne derfor springe læk med eller uden boks. Når
systemet sprang læk væltede det ud med diesel, men det kostede en halv time
på værksted samt for 300kr reservedele. Altså ikke nogen katastrofe.
Desværre er det en meget fiks ide indenfor branchen at nedgøre andre
produkter for at fremhæve sit eget. Nu sælger Kleemann jo kun Pbox der
fungerer ved at ændre dysernes åbningstid og så er det ret let at postulere,
at det er usundt at hæve trykket. Jeg sælger begge dele og jeg kan ikke give
et ensidigt svar på hvad er bedst, da det afhænger af temperament og svinger
meget fra bil til bil. Man kan i øvrigt ofte kombinere de to bokse uden at
nå sodgrænsen, netop fordi en forøgelse af trykket giver en bedre
forstøvning, men en boks er nu engang lavet så den ligger indenfor de
marginer en bil er lavet med, så hvis man sætter to på skal man være klar
over, at man i den grad risikerer at overskride disse marginer.

MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning.dk

Fra : Peter G C

Dato : 15-07-04 08:39

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse

[klip]

> [...]
> hvor dyserne sprøjter brændstof ind i forbrændingskammeret.
>
> Det er den sidste metode, der er normal ved bokstuning.

Det er jeg ikke sikker på. Jeg har en box der øger trykket - jeg har også
prøvet en box der forlænger åbningstiden.

Landberg ved nok mere om, hvad der sælges mest af

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Ukendt

Dato : 15-07-04 08:46

> Landberg ved nok mere om, hvad der sælges mest af

Det har du nok ret i..

Hvad var din oplevelse af forskellen på de to bokse..?

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Peter G C

Dato : 15-07-04 09:27

> Det har du nok ret i..
>
> Hvad var din oplevelse af forskellen på de to bokse..?

Den box, der forlænger åbningstiden på dyserne *virker* eller føles knap så
rå.

Den box, der forøger trykket, fremstår som den, der giver det største moment
ved lave omdrejninger - der er simpelthen mere power i boxen - det føles i
hvert fald sådan. Derfor tog jeg den box

Reelt er der nok ikke den store forskel, hvis man måler det på et rullefelt.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Ukendt

Dato : 15-07-04 09:35

> Reelt er der nok ikke den store forskel, hvis man måler det på et
rullefelt.

Ok.. Du har ikke haft den på rullefelt endnu..?

(Din kone kører ellers forbi Per Mai hver dag, hvor det kun koster 400
kroner - såvidt jeg husker..)

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Peter G C

Dato : 15-07-04 10:03

"Jan W Nielsen" <intet svar> skrev i en meddelelse

[klip]

> Ok.. Du har ikke haft den på rullefelt endnu..?

Nope.

> (Din kone kører ellers forbi Per Mai hver dag, hvor det kun koster 400
> kroner - såvidt jeg husker..)

Det er korrekt.... men det gider jeg i virkeligheden nok ikke Det
betyder ikke så meget om den har det ene eller det andet.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Ukendt

Dato : 15-07-04 21:02

> Det er korrekt.... men det gider jeg i virkeligheden nok ikke Det
> betyder ikke så meget om den har det ene eller det andet.

Det er nok den mest humane og fornuftige holding jeg har oplevet mht. til
dieseltuning.

Den gængse påstand er min boks/chip har 2-3 hk mere end din.. men er det
vigtigste af alt ikke at man får den mest kørebare bil..... det syntes jeg,
og det er absolut mit mål.
--
Med venlig løvehilsen
Søren 'HDI' Wind - www.BirbaSkiver.dk

Fra : Thomas Landberg

Dato : 16-07-04 08:39

> [...]
>
> Den gængse påstand er min boks/chip har 2-3 hk mere end din.. men er det
> vigtigste af alt ikke at man får den mest kørebare bil..... det syntes

Det er faktisk en holdning jeg er meget enig i og en af hovedårsagerne til
at jeg endnu ikke har anskaffet en eller anden form for rullefelt. Desværre
er der mange der vil se tal og sætter det over alt, men når jeg monterer en
boks er det IMO vigtigst at bilen kører godt med boksen - ikke at den kan
vise et eller andet tal på et rullefelt. Min holdning er: Hellere en bil der
kører godt men som ikke har fået vildt mange hk end en bil man næsten ikke
kan mærke forskellen på men som viser en stor forbedring på rullefelt. At
rullefelt så kan være fint til at dokumentere nogle ting er en anden sag,
men på den enkelte bil må det være selve køreoplevelsen der er den vigtige.

MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning.dk

Fra : Elbarto

Dato : 14-07-04 16:54

> [...]
nedsat
> levetid ved jeg intet om - men teoretisk set må det være som anført.

Min fatter har siden 1996 kørt i en patrol GR med box og den spinder
stadig som en mis

Elbarto Simpsoniac

Fra : Thomas Landberg

Dato : 15-07-04 04:46

> Er der nogen der ved noget om disse bokse man kan få til tunning af
> dieselmotorer.
> Hvilke konsekvenser har de for motorens slid og levetid ??

Jeg ved lidt

Sliddet forøges ikke af boksen - sliddet forøges af din højrefod. D.v.s.
hvis du udnytter de ekstra kræfter hele tiden og igen, så vil du naturligvis
slide motoren mere. Men hvis du bruger kræfterne som 95 % af kunderne,
d.v.s. til en rask overhaling i ny og næ, så er det ekstra slid næppe
målbart. Min egen Octavia har haft boks på siden den var 3.000km gammel. Den
har long-life service og måler selv på motorolien hvornår det er tid til at
få skiftet olie. Den kaldte til service efter 47.000km hvor 50.000km er
maksimalt, så den er næppe blevet slidt ekstra. Som jeg oplever det (jeg
snakker med en del værkfører, forhandlere, sågar importører osv) så er det
de biler hvor det ikke er ejeren selv der kører der lever hårdest. D.v.s.
biler ført af postbud, hjemmeplejere osv. Når man selv ejer sin bil og
ovenikøbet tuner den med en boks, så er man også opmærksom på at få skiftet
skiver når de trænger til det, efterfylde olie når der er for lidt,
overholde service osv. Jeg vil faktisk være så fræk at påstå, at dem der
kører med boks har færre problemer med deres biler end dem der kører uden
boks. Ikke fordi boksen på nogen måde er en mirakelboks, men simpelthen
fordi det er forskellige folk der kører bilerne.
Af de problemer jeg oplever hyppigst er det helt klart glidende koblinger.
Det er en af grundene til at jeg tilbyder 14 dages gratis prøvetid. Det er
meget sjældent at koblingen driller efter de 14 dage, hvis den virkede
perfekt de første 14 dage. Af "problembiler" er der:
VW Lupo 3L: Ofte problemer med glidende koblinger. Har overvejet at droppe
salget af bokse til bilen, men på dem hvor koblingen kan holde kører bilen
perfekt.
Xsara 110hk HDi: Verdens svageste kobling? Selv uden boks er der ofte
problemer, så det er en af de biler hvor jeg seriøst nægter at sælge en boks
til.
Octavia 90hk TDi: Koblingen kan glide når man ryger over 300nm, men dette
klares v.h.a. en lille justering af boksen.

Øvrige biler er der faktisk ikke store problemer med.

MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning.dk

Fra : Fido

Dato : 15-07-04 05:30

On Thu, 15 Jul 2004 05:45:55 +0200, "Thomas Landberg"
<thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> wrote:

>Af "problembiler" er der:
>VW Lupo 3L, Xsara 110hk HDi, Octavia 90hk TD
>Øvrige biler er der faktisk ikke store problemer med.

Hvad med BMW d og MB CDI?

Mvh...

Fra : Thomas Landberg

Dato : 15-07-04 08:27

> Hvad med BMW d og MB CDI?

Da jeg for nogle år siden solgte Power System bokse til CDi der blev
monteret på trykføleren var der nogle motorer der var lidt vel hurtige til
at gå i fejlkode hvis boksen blev skruet for højt op. Ikke noget der skader
motoren, men bestemt irriterende.
P.t. er der overhovedet ingen problemer med de nævnte biler. Det eneste kan
være, at den ekstra effekt ikke opleves helt så voldsom i en bil med 200hk
(330D og 320CDi) som i en bil med 90hk (2.0HDi). Har endnu ikke oplevet en
bil af de nævnte mærker glide i koblingen.

MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning.dk

Fra : Peter G C

Dato : 15-07-04 08:50

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:40f5fdec$0$142$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

[klip fint indlæg]

> Xsara 110hk HDi: Verdens svageste kobling? Selv uden boks er der ofte
> problemer, så det er en af de biler hvor jeg seriøst nægter at sælge en
boks
> til.

LOL

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Christian Madsen

Dato : 15-07-04 17:48

On Wed, 14 Jul 2004 13:31:50 +0200, Anders Gjetting <anders@releaze.dk>
wrote:

> Er der nogen der ved noget om disse bokse man kan få til tunning af
> dieselmotorer.
Hvad er tunning?

--
Using Opera's revolutionary e-mail client: http://www.opera.com/m2/

Fra : Peter Weis

Dato : 16-07-04 08:20

"Christian Madsen" <news@doktormadsen.dk> wrote:

> Hvad er tunning?

Det er en lejlighed til at illustrere følgende pointe fra netiketten
(citeret fra http://kursus.tdconline.dk/artikel.php?id=26755
&dogtag=netintro-netitkette):

"Ret ikke andres stavefejl, det er unødigt pedanteri, der ikke bidrager
til den gode stemning."

mvh
Peter

Fra : Roberto Saldo

Dato : 16-07-04 08:30

Peter Weis wrote:

> [...]
> &dogtag=netintro-netitkette):
>
> "Ret ikke andres stavefejl, det er unødigt pedanteri, der ikke bidrager

Helt korrekt, folk må sq selv checke deres indlæg for stavefejl inden
de poster.

Så uden et enkelte gøres til skydeskiver:

Jeg kører
Du kører
Han hun den det kører

Men det hedder at køre!

Desuden: det hedder standard. Dart er noget fra en pub.

--
/ Roberto Saldo (ST191 GLi l/b 1998ccm 93kW/183Nm)

Fra : Peter Weis

Dato : 16-07-04 20:26

Roberto Saldo <rs@yahoo.dk> wrote:

> Desuden: det hedder standard. Dart er noget fra en pub.

Ordet "standart", som du vist refererer til, findes skam også på dansk.
Det er en mindre fane, som kan føres af en rytter. Ordet er i familie
med ordet "stander". Der findes også nogle afledede betydninger, dels
om en dyrehale, fx rævens standart, en lang mager person og en gruppe
ryttere der rider under samme fane.

mvh
Peter

Fra : Thomas Landberg

Dato : 16-07-04 20:35

> [...]
> med ordet "stander". Der findes også nogle afledede betydninger, dels
> om en dyrehale, fx rævens standart, en lang mager person og en gruppe

Ahh, så må det være en "estandart" du tænker på.

http://216.239.59.104/search?q=cache:urFwllCweAQJ:www.fov.dk/arkiv/nyhedsbrev/2002/19/Gardehusarregimentets%2520fane.html+estandart&hl=da&lr=lang_da

MVH

Thomas Landberg
.... tidligere faneløjtnant

Fra : Peter Weis

Dato : 17-07-04 07:31

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> wrote:

> Ahh, så må det være en "estandart" du tænker på.

Det er samme ord. Ifølge ordbogen findes det også i formen "Standart".

mvh
Peter - som var lykkelig for sit frinummer.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 17-07-04 00:11

> [...]
> med ordet "stander". Der findes også nogle afledede betydninger, dels
> om en dyrehale, fx rævens standart, en lang mager person og en gruppe

*LOL*

Er der een, der har været ved ordbøgerne...?

--
/Jan W Nielsen

Fra : Peter Weis

Dato : 17-07-04 07:31

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

> Er der een, der har været ved ordbøgerne...?

ODS

mvh
Peter