Må jeg eftermonte servo?
Fra : Troels Pedersen

Dato : 14-07-04 10:47

Hejsa

Må jeg eftermontere servostyring på min dansk indregistrerede Ford Sierra,
hentet fra en tidligere tysk indregistreret Ford Sierra, uden at få bøvl med
skattefar?

--
MVH Troels
(Ford Sierra 2.0i DOHC)²

Fra : TGD

Dato : 14-07-04 12:44

"Troels Pedersen" <troels_p[fjern]@[fjern]12mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hentet fra en tidligere tysk indregistreret Ford Sierra, uden at få bøvl

Det må du godt og det skulle være et mindre indgreb uden de store
forhindringer.

Fra : Troels Pedersen

Dato : 14-07-04 12:58

TGD wrote:
> Det må du godt og det skulle være et mindre indgreb uden de store
> forhindringer.

Ok. Jeg har kontaktet skattefar og venter på at høre hans mening.
Selve indgrebet er jeg heller ikke nervøs for, det skulle være som at klø
sig bag i

--
MVH Troels
(Ford Sierra 2.0i DOHC)²

Fra : TGD

Dato : 14-07-04 13:00

"Troels Pedersen" <troels_p[fjern]@[fjern]12mail.dk> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> Ok. Jeg har kontaktet skattefar og venter på at høre hans mening.

Faktisk læste jeg lige i (motormagasinet el hedder det bilmagasinet) om selv
samme indgreb, det var juni nr.

Fra : Troels Pedersen

Dato : 14-07-04 13:39

TGD wrote:
> Faktisk læste jeg lige i (motormagasinet el hedder det bilmagasinet)
> om selv samme indgreb, det var juni nr.

Stod der noget spændende omkring indgrebet, evt. noget jeg burde læse inden
jeg foretager det?

--
MVH Troels
(Ford Sierra 2.0i DOHC)²

Fra : TGD

Dato : 14-07-04 14:14

> [...]

<KLIP>

> Stod der noget spændende omkring indgrebet, evt. noget jeg burde læse

Faktisk ikke mener også spm. gik på lovligheden, skattefar og pris, men
eftersom bilen ikke skifter karakter altså bliver til en anden model skal
der ikke afholdes afgifter. Men man skulle gennemgå slangerne mv. for slid,
mørning eller andet så skulle skift dem med det samme.

Jeg mener at de skød på at prisen blev 10 - 15 K hos en mekker (med
materiale), hvis du nu skulle give op det var vist en Toyota.

Fra : Troels Pedersen

Dato : 14-07-04 14:26

TGD wrote:
> [...]
> model skal der ikke afholdes afgifter. Men man skulle gennemgå
> slangerne mv. for slid, mørning eller andet så skulle skift dem med

Ok. Tak

> Jeg mener at de skød på at prisen blev 10 - 15 K hos en mekker (med
> materiale), hvis du nu skulle give op det var vist en Toyota.

Prisen er underordnet, jeg monterer selv, og har alle delene "på lager"...

--
MVH Troels
(Ford Sierra 2.0i DOHC)²

Fra : Troels Pedersen

Dato : 14-07-04 14:52

TGD wrote:
> Det må du godt og det skulle være et mindre indgreb uden de store
> forhindringer.

Jeg har lige fået svar fra Teknisk Hotline ved bilsyn, de mener at bilen
skal stilles til omsyn, dog uden at kunne dokumentere noget som helst. Det
var ikke lige her jeg regnede med hindringen ville komme i vejen. Det er for
faen da bare en tandstang der skal skiftes! Kan det virkelig passe?

--
MVH Troels
(Ford Sierra 2.0i DOHC)²

Fra : Roberto Saldo

Dato : 14-07-04 14:55

Troels Pedersen wrote:

> [...]
> var ikke lige her jeg regnede med hindringen ville komme i vejen. Det er for
> faen da bare en tandstang der skal skiftes! Kan det virkelig passe?

Altså så længe det ikke fremgår at registreringsattesten eller andre
lignende dokumenter kan du bare montere løs, men gør det nu ordentligt.

--
/ Roberto Saldo (ST191 GLi l/b 1998ccm 93kW/183Nm)

Fra : Troels Pedersen

Dato : 14-07-04 15:10

Roberto Saldo wrote:
> Altså så længe det ikke fremgår at registreringsattesten eller andre
> lignende dokumenter kan du bare montere løs, men gør det nu
> ordentligt.

Det er jo også det jeg synes, det står da ikke nogen steder om bilen er født
med eller uden servostyring. Men Teknisk Hotline, er ret påståelige. De
mener at den skal til omsyn, trods det kun er 6 måneder siden den sidst blev
synet. Begrundelsen er at det er en konstruktiv ændring i styretøjet. Dog
har de ikke, endnu, kunnet finde en lov/paragraf der beviser dette.

Selvfølgelig laver jeg det ordentligt, jeg kunne ikke drømme om andet.
Styretøj, bremser og hjul+ophæng er og bliver det vigtigste i en bil, og
skal derfor altid være 100% forsvarligt - Min indstilling.

--
MVH Troels
(Ford Sierra 2.0i DOHC)²

Fra : TGD

Dato : 14-07-04 15:30

"Troels Pedersen" <troels_p[fjern]@[fjern]12mail.dk> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> [...]
> synet. Begrundelsen er at det er en konstruktiv ændring i styretøjet. Dog
> har de ikke, endnu, kunnet finde en lov/paragraf der beviser dette.

Og de kommer hellere ikke med den, de kender ikke forvaltningsloven men
henviser bare til hvad de mener er korrekt.

> Selvfølgelig laver jeg det ordentligt, jeg kunne ikke drømme om andet.
> Styretøj, bremser og hjul+ophæng er og bliver det vigtigste i en bil, og
> skal derfor altid være 100% forsvarligt - Min indstilling.

Det er da en selvfølge, hvem gider at slå sig selv ihjel for lidt hydraulik.

Fra : Troels Pedersen

Dato : 14-07-04 15:41

TGD wrote:
> Og de kommer hellere ikke med den, de kender ikke forvaltningsloven
> men henviser bare til hvad de mener er korrekt.

Er du sikker? Ikke at jeg ikke stoler på dig, men jeg vil gerne være sikker
i min sag, inden jeg splitter bilen ad. Jeg har forgæves søgt på nettet
efter love/regler der siger noget om hvad man gør i en sådan situation. Det
eneste jeg kan finde er lovene omkring bilers indretning og udstyr, intet om
ændringer ved disse.

Selvfølgelig vil de gerne se mig til et syn, det er da hurtigt tjente penge.
Men meningen den mangler altså efter min mening.

--
MVH Troels
(Ford Sierra 2.0i DOHC)²

Fra : Ukendt

Dato : 14-07-04 15:49

> Er du sikker? Ikke at jeg ikke stoler på dig, men jeg vil gerne være
sikker
> i min sag, inden jeg splitter bilen ad.

Hej Troels

Jeg ville ikke "splitte" noget som helst ad, før jeg havde talt med
www.fstyr.dk - bed om Bilteknisk Afdeling.

Jeg tror, det måske skal være Victor Hollnagel, der svarer dig.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Troels Pedersen

Dato : 14-07-04 16:26

Jan W. Nielsen wrote:
> Hej Troels

Hej Jan!

> Jeg ville ikke "splitte" noget som helst ad, før jeg havde talt med
> www.fstyr.dk - bed om Bilteknisk Afdeling.
>
> Jeg tror, det måske skal være Victor Hollnagel, der svarer dig.

Jeg ringer til dem imorgen, på hjemmesiden står ikke noget om deres telefon
tider, du kan dem vel ikke lige?

Jeg har imellemtiden fundet følgende:

http://www.fstyr.dk/graphics/synkron-library/faerdselsstyrelsen/dokumenter/fagomraader/krav/pdf_sbi/afsnit04.pdf

Punkt 1d:
at køretøjet kan styres, selv om en eventuel hjælpestyring svigter.
Uoriginal servostyring på biler kan godkendes uden ny
godkendelseserklæring
på følgende betingelser:
- Servostyringsfabrikantens forskrifter, tegninger m.v. for montering
af servostyringen skal nøje overholdes, og dette materiale skal
forelægges
for Bilinspektionen.
- Spillerummet i styreforbindelsen for aktivering af forstærkningen
skal være så ringe som muligt (max. 2 mm).
- Prøvekørsel bør foretages såvel med som uden servostyringen
tilsluttet.
Styringen skal være fuldt tilfredsstillende i begge tilfælde.
- I tvivlstilfælde kan Bilinspektionen kræve forelagt en godkendelse
fra køretøjsfabrikanten.

Dette gælder så kun for uoriginale servostyringer. Så jeg er spændt på hvad
jeg får at vide ved færdselsstyrelsen imorgen. Umiddelbart er det svært at
tyde ovenstående, jeg har aldrig været god til lovtekster. Men jeg læser det
som at der ved montering af uorignal servostyring skal kunne fremvises
materiale for korrekt montering ved næste syn. Da det jo er original
servostyring skal jeg nok ikke fremlægge dokumentation, og skal nok heller
ikke ind forbi synsmændene!

--
MVH Troels
(Ford Sierra 2.0i DOHC)²

Fra : Ukendt

Dato : 14-07-04 16:35

> Jeg ringer til dem imorgen, på hjemmesiden står ikke noget om deres
telefon
> tider, du kan dem vel ikke lige?

Jeg er ret sikker på, at det er 09:00 til 16:00 - men det kan være, de
(næsten) alle sammen er på ferie.

Det er IB Rasmussen, der er afdelingschef i den afdeling, du skal tale med.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Troels Pedersen

Dato : 18-07-04 14:34

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse.

> Jeg ville ikke "splitte" noget som helst ad, før jeg havde talt med
> www.fstyr.dk - bed om Bilteknisk Afdeling.
>
> Jeg tror, det måske skal være Victor Hollnagel, der svarer dig.

Nu har jeg snakket med færdelsstyrelsen, og svaret er helt klart. Bilen skal
synes ved "ombygningen" pga. den forskellig typegodkendelse. Men når det
hele er originalt er der ingen problemer i det.

Så det er kun ærgelsen over at skulle bruge 400 kr. på et lidt dumt syn og
så det at jeg skal bruge tiden på det. Men nu kan jeg endelig gå igang!

--
MVH Troels

Fra : TGD

Dato : 14-07-04 17:49

> [...]
Det
> eneste jeg kan finde er lovene omkring bilers indretning og udstyr, intet

Ja ellers er bilmagasinet ikke de 40-50 kr værd.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 14-07-04 17:25

Troels Pedersen wrote:

> [...]
> var ikke lige her jeg regnede med hindringen ville komme i vejen. Det er for
> faen da bare en tandstang der skal skiftes! Kan det virkelig passe?

De opfatter det muligvis som en konstruktiv ændring, og ved
konstruktive ændringer skal bilen synes efterfølgende..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 14-07-04 20:37

> [...]
> hentet fra en tidligere tysk indregistreret Ford Sierra, uden at få bøvl

Hvordan skulle de nogensinde kunne se dette?
Hvis det er originale dele så kan man da umuligt se om bilen er født med det
eller om det er eftermonteret. Desuden står sådanne ting heller ikke i noget
officielt register hos SBI.

For et par år siden var der også en anden her i gruppen som eftermonterede
servo på sin Sierra. Mener det kostede ham et par tusinde Kr for en brugt
hos en hugger. Han kendte en Ford mekaniker som monterede det i sin fritid.

Det er da bare at gå igang.

--
Tom

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 14-07-04 20:48

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev :

>Desuden står sådanne ting heller ikke i noget
>officielt register hos SBI.

Det er lidt noget sludder Tom, de forskellige versioner af Sierra-
f.eks med/uden servo, har ikke samme typegodkendelsesnummer, så SBI
kan såmænd godt se om "den model" er født med servo

> [...]
>hos en hugger. Han kendte en Ford mekaniker som monterede det i sin fritid.

Min DOHC har servo - hele baduljen kostede mig 1500 hos en hugger, for
4 år siden, så din pris er nok stadig gyldig, hvis man ka hitte
tingene.

>Det er da bare at gå igang.

Jep - og det er tæskelet på en Sierra
--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Ukendt

Dato : 14-07-04 20:54

> Det er lidt noget sludder Tom, de forskellige versioner af Sierra-
> f.eks med/uden servo, har ikke samme typegodkendelsesnummer, så SBI
> kan såmænd godt se om "den model" er født med servo

Er det noget du VED?
Jeg er udmærket klar over at Ford via stelnummer kan se uhyggelig meget
omkring bilen, men om SBI har adgang til samme database.

--
Tom

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 14-07-04 21:16

>Er det noget du VED?

Yep - det tror jeg ;)
jeg har sammenliget 3 sierra'er , en Ghia model med servo, en DOHC
med, og en DOHC uden - de have 3 forskellige godkendelsesnumre

Alle fra samme årgang

>Jeg er udmærket klar over at Ford via stelnummer kan se uhyggelig meget
>omkring bilen, men om SBI har adgang til samme database.

Det har de næppe, men kan jo se via godkendelsesnummeret

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Brian Sørup

Dato : 14-07-04 21:31

<jan@fedtegreven.dk> skrev i en meddelelse

> Yep - det tror jeg ;)
> jeg har sammenliget 3 sierra'er , en Ghia model med servo, en DOHC
> med, og en DOHC uden - de have 3 forskellige godkendelsesnumre
>
> Alle fra samme årgang

Har de også samme karrosseri/motor/gearkasse ?
--
Brian Sørup
Ford Scorpio 2,9i Ghia St.Car

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 14-07-04 21:44

"Brian Sørup" <camaroFJERNpower454@hotmail.com> skrev :

>Har de også samme karrosseri/motor/gearkasse ?

fælles: Hatchback, DOHC, og manuel 5 trin (MT75)

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Fly Christensen

Dato : 18-07-04 17:59

On Wed, 14 Jul 2004 11:47:24 +0200, "Troels Pedersen"
<troels_p[fjern]@[fjern]12mail.dk> wrote:

>Må jeg eftermontere servostyring på min dansk indregistrerede Ford Sierra,
>hentet fra en tidligere tysk indregistreret Ford Sierra,

Den er altså savnet! :-/

Fly