bagruder i gulpladebil
Fra : Jens P Hansen

Dato : 13-07-04 07:36

Min far har købt en suzuki grand vitara på gule plader. Foran er der styring
til elruder i alle 4 døre, men ruderne på bagdørene er deaktiveret. Er det
ulovligt at aktivere dem igen - hvis ja, er det så bare en standard bøde det
giver, eller begynder man at snakke om der skal betales afgift (man ved jo
aldrig hvor firkantet loven er).

Jens

Fra : Christabel & Anders

Dato : 13-07-04 08:00

Hvorfor må ruderne bag i en gulplade bil ikke kunne åbnes?

Chris & Anders
Klik: www.vesterhavsrock.dk - hvor bl.a. Zididada, C21, Safri Duo spiller!
Bed and breakfast i Nordjylland? Klik: www.sitecenter.dk/bed-and-breakfast

Fra : Roberto Saldo

Dato : 13-07-04 08:06

Christabel & Anders wrote:
> Hvorfor må ruderne bag i en gulplade bil ikke kunne åbnes?

Du har ikke betalt registreringsafgift nok for det :)

--
/ Roberto Saldo (ST191 GLi l/b 1998ccm 93kW/183Nm)

Fra : ERLO

Dato : 13-07-04 08:32

Det er også set at forstolene ikke må kunne køres i yderste stilling så
langbenede danskere kan sidde normalt - man skal jo være klar over at det er
et arbejdsredskab man sidder i -- det er jo ikke en luksusbil ??
Nej, logik og lovgivning det er to forskellige ting.
Mvh. ERLO

Fra : Henrik B.

Dato : 13-07-04 10:57

"ERLO" <logst@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
er
> et arbejdsredskab man sidder i -- det er jo ikke en luksusbil ??

Passer ikke. Hvis skillevæggen tillader det, kan sædet køres helt både frem-
og tilbage.
Og ellers kan skillevæggen flyttes en anelse.

M.v.h.

Fra : ERLO

Dato : 13-07-04 12:45

Hej
Skillevæggen må ikke flyttes - heller ikke en anelse.
Mvh. ERLO

Fra : Henrik B.

Dato : 13-07-04 13:36

> Hej
> Skillevæggen må ikke flyttes - heller ikke en anelse.

Jo, alt efter hvor den er placeret. Den gamle regel om at varerummet skal
være så og så stort er ændret. Som det også ses af loven, refereret længere
nede i tråden.

Men at påstå at sæderne ikke kan køres helt tilbage er noget vås.

M.v.h.

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 14-07-04 00:27

On Tue, 13 Jul 2004 14:36:25 +0200, "Henrik B."
<saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>nede i tråden.
>
>Men at påstå at sæderne ikke kan køres helt tilbage er noget vås.

Så synes jeg at du skal snakke med Toyota!!!

For på deres gamle Sportsvan årgang 98 og 00 kan man flytte sædet helt
tilbage uden at ryge på skillevæggen. Men i en Corolla Verso fra før 04
der kan man skubbe alt det man vil på sædet ud at det dflytter sig når
at det først er skubbet helt op i skillevæggen.
Flemming Jacobsen

Fra : Henrik B.

Dato : 14-07-04 10:13

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse

> Så synes jeg at du skal snakke med Toyota!!!
>
> For på deres gamle Sportsvan årgang 98 og 00 kan man flytte sædet helt
> tilbage uden at ryge på skillevæggen. Men i en Corolla Verso fra før 04

Du mener CombiVan.

> der kan man skubbe alt det man vil på sædet ud at det dflytter sig når
> at det først er skubbet helt op i skillevæggen.

Jep, men så får du bare den flinke Toyotamand til at flytte skillevæggen
lidt - så er den 112% i orden.

M.v.h.

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 14-07-04 19:49

On Wed, 14 Jul 2004 11:13:24 +0200, "Henrik B."
<saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote:

>"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse

>Du mener CombiVan.

Ja, men må jo hellere kalde den ved dens rigtite navn

>Jep, men så får du bare den flinke Toyotamand til at flytte skillevæggen
>lidt - så er den 112% i orden.

Nu er den ikke min men en firmaet lejer når at der er tralvt og bilerne
ryger på værksted.
Flemming Jacobsen

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 14-07-04 14:00

"Thunderbird [7100]" wrote:

> [...]
> der kan man skubbe alt det man vil på sædet ud at det dflytter sig når
> at det først er skubbet helt op i skillevæggen.

Jeg var passager i en 2004 Sportsvan, der sad jeg med knæene op
mod handskerummet fordi sædet stødte mod en skillevæg.

--
Hygge..
Thomas

Fra : Henrik B.

Dato : 14-07-04 14:41

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse

> Jeg var passager i en 2004 Sportsvan, der sad jeg med knæene op
> mod handskerummet fordi sædet stødte mod en skillevæg.

En SportsVan eller en Corolla SportsVan.

Og hvis du var passager, er den skillevæg ikke monteret af Toyota, da de kun
monterer en plade bag førersædet.

M.v.h.

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 14-07-04 19:50

On Wed, 14 Jul 2004 15:40:46 +0200, "Henrik B."
> [...]

>En SportsVan eller en Corolla SportsVan.
>
>Og hvis du var passager, er den skillevæg ikke monteret af Toyota, da de kun

Det er kun bag førersædet at der er en decideret afskærmning, bag
passagersædet er der en lav plade som dog ikke går særligt langt op. Så
passagersædet burde det være muligt at få noget længere tilbage.
Flemming Jacobsen

Fra : Kent Friis

Dato : 13-07-04 08:15

Den Tue, 13 Jul 2004 08:59:56 +0200 skrev Christabel & Anders:
> Hvorfor må ruderne bag i en gulplade bil ikke kunne åbnes?

Hvis man kunne det, ville det jo være muligt at få temperaturen ned
på noget som arbejdstilsynet accepterer, og det kan vi jo ikke have.

Vi havde en firmabil (varevogn), hvor bagruderne også var blokeret,
for pokker hvor bliver sådan en varm. Men ud med de to nitter, og
samle stikkene igen, og åbne ruderne, så luften kan komme ind foran
og ud bagi, så var den hurtigt nede på en fornuftig temperatur.

Iøvrigt må det da være i strid med færdselsloven (noget med uforsvarlig
kørsel) at køre rundt i en bil der er over 40-45 grader indeni. Det er
lige som med spritkørsel, man tænker ikke helt så hurtigt som ved
normale temperaturer. Jeg kan i hvert fald mindes at hvad der burde
have taget et par timer pludselig tog til klokken 8 om aftenen da
temperaturen på kontoret nåede op på 48 grader. Fordi jeg simpelthen
overså en masse fejl. I trafikken bliver den slags nemt farligt,
fx hvis det er fodgængere man overser.

Mvh
Kent

Fra : ERLO

Dato : 13-07-04 08:34

Der må heller ikke være indvendige dørhåndtag så man kan lukke sig selv ud
hvis man bliver spærret inde i varekassen ??
Mvh. ERLO

Fra : ~~Wing~~

Dato : 13-07-04 08:35

"Jens P Hansen" <fake@fake.fake> skrev i en meddelelse
> Min far har købt en suzuki grand vitara på gule plader. Foran er der
styring
> til elruder i alle 4 døre, men ruderne på bagdørene er deaktiveret. Er det
> ulovligt at aktivere dem igen -

Biler på gule plader er beregnet til godsbefordring og må således IKKE
bruges til beboelse og der må ikke transporteres mennesker i varerummet. Der
må gerne monteres vinduer i siderne også dobbeltruder af acrylglas samt
tagudluftning (paddehat) samt fast forhøjet tag.

Der må IKKE monteres soltag, tagluge, hævetag og oplukkelige sideruder i
varerummet. Adskillelsen mellem førerhus og varerum, må gerne fjernes, dog
skal føreren være afskærmet fra varerummet. En varevogn kan være indrettet
med forskellige former for hylder og reoler, men der må ikke være
fastmonteret campingudstyr. I biler på gule plader, må man gerne (såfremt
man ikke har trukket momsen tilbage) transportere campingudstyr, som man
anvender uden for køretøjet f.eks. telt, transportabel gasblus, køleboks mv.

Kort sagt køretøjet må ikke få karakter af camping, men må gerne bruges til
transport af løst campingudstyr, som bruges udenfor køretøjet

Følgende skal medbringes når bilen fremstilles til syn hos bilinspektionen

Original registreringsattest.

Synsattest (anmeldelse til syn & registrering) fås på motorkontoret (blanket
nr. MO 2A) blanketten skal udfyldes af ejeren og medbringes til syn.

Synsgebyret betales på synsstedets kontor umiddelbart inden synet starter,
derfor skal man møde op i så god tid at der er tid til evt. kø ved
betalingen

Mvh

Petersen

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 13-07-04 09:09

~~Wing~~ faldt i søvn over tastaturet og fik skrevet:

[...]

> Der må IKKE monteres soltag, tagluge, hævetag og oplukkelige sideruder i
> varerummet. Adskillelsen mellem førerhus og varerum, må gerne fjernes, dog
> skal føreren være afskærmet fra varerummet.

Jeg mener at have hørt at såfremt man bruger lastrummet til dyretransport
(hunde etc.) så må man gerne have oplukkelige ruder til det. Men det er
vist noget man skal have et bevis på fra politiet eller noget.
Jeg har dog ikke kunnet finde noget på www.retsinfo.dk der understøtter
dette, ligesom jeg ikke har spurgt politiet om det.

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://55.5cm.dk/geek/usenet.html

Besøg IRC'erne på #dk.fritid.bil @ QuakeNet
Se også http://irc.dkfritidbil.dk/ for mere info

Fra : Kim S

Dato : 13-07-04 09:46

"~~Wing~~" <~thepetersen@hotmail.com~> skrev i en meddelelse
> [KLIP]
> Der må IKKE monteres soltag, tagluge, hævetag og oplukkelige sideruder i
> varerummet.

Hmm...Dét lyder underligt, for uden den fornødne udluftning,
er det dyremishandling og ulovligt at transportere heste.

Mvh, Kim

Fra : Roberto Saldo

Dato : 13-07-04 09:55

Kim S wrote:
> "~~Wing~~" <~thepetersen@hotmail.com~> skrev i en meddelelse

> Hmm...Dét lyder underligt, for uden den fornødne udluftning,
> er det dyremishandling og ulovligt at transportere heste.

Det er sgudda nogen små heste der kan stå bag i en gulpladebil ;)

--
/ Roberto Saldo (ST191 GLi l/b 1998ccm 93kW/183Nm)

Fra : Kent Friis

Dato : 13-07-04 11:23

Den Tue, 13 Jul 2004 10:55:01 +0200 skrev Roberto Saldo:

> Det er sgudda nogen små heste der kan stå bag i en gulpladebil ;)

Hvornår har du sidst set en Scania på hvide plader? :-þ

Mvh
Kent

Fra : ~~Wing~~

Dato : 13-07-04 10:02

"Kim S" <No@mail.dk> skrev i en meddelelse
> "~~Wing~~" <~thepetersen@hotmail.com~> skrev i en meddelelse
>
> Hmm...Dét lyder underligt, for uden den fornødne udluftning,
> er det dyremishandling og ulovligt at transportere heste.
>
> Mvh, Kim

Hejsa igen

Hvis det kan dokumenterers at køretøjet skal bruges til et bestemt formål
eks. dyretransport er det helt andre regler som gælder på området. Dem er
jeg ikke inde i.

Mvh

Petersen
http://www.sitecenter.dk/pind/hjemmeside/

Fra : ERLO

Dato : 13-07-04 12:55

Hej
Gulpladebilers indretning har været legeplads for "politikernes
misundelsespolitik" i Danmark i mange år
Af andre finurligheder kan nævnes:
FORD Granadaen havde et specielt rum til reservehjulet - lågen hertil var
svejst sammen da den udgjorde en del af ladbunden og en ladbund skal være
hel og fuldsvejst ??.
Chevrolet Astro van kunne ikke få førerstolen i alle indstillingstrin, pga
nettets placering.
LADA 1500 måtte ikke have udvendige dørgreb.

Disse ændringer var med til at give danske arbejdspladser.

Mvh. ERLO

Fra : Henrik B.

Dato : 13-07-04 13:37

> [...]
> nettets placering.
> LADA 1500 måtte ikke have udvendige dørgreb.

Kunne, kunne, kunne. Loven er for længst ændret.

M.v.h.