Problemer med ejerforhold.
Fra : IT priojektet - PC09

Dato : 12-07-04 15:54

Fra jura gruppen.
Ville dog høre hvad i mener her i bilgruppen?

"H.J.Suurland" <hjs@oncablel.dk> skrev i en meddelelse

> Kære "Den naive Københavner."
> For mig lyder det besynderligt at du ikke kender forskel på ejer og
bruger.
> Kan jeg ane lidt lusk i denne sag ?
> Er det sådan at "bruger" rent faktisk har betalt bilen, men ikke kan eje
den
> af en eller anden grund, og derfor bruger en stråmand ("ejer") ?

Lusk?
Bruger har fået lov til at anvende bilen, mod at betale udgifterne
(forsikring, vægtafgift & vedligeholdelse).
Bruger har ikke betalt noget i forbindelse med købet.

Forsikringen har henvendt sig til ejer, da bruger ikke har betalt og
forsikringen er ophørt.
Efterfølgende telefonopkald viser at der heller ikke er betalt vægtafgift,
og bilen er udeblevet fra syn.
Politiet vil gerne have nummerpladerne, da den ikke længere er forsikret.

Ejer kommer nu til at hænge på alle udgifter, med renter og renters rente.

Brugeren og bilen er belejligvis forsvundet fra sin gamle bopæl og besvarrer
ikke telefonopkald eller SMS'er.

Hvad kan ejer gøre, for at begrænse sine udgifter?

Hvis bruger er involveret i en ulykke, kan ejer så hænges økonomisk op på
det, nu hvor forsikringen er opsagt?

Den naive københavner, der har lært ikke at være flink mod andre, på den
hårde måde.

Fra : Kim Olsen

Dato : 12-07-04 20:29

Tja... Hvis man køber en bil til en man ikke kender bedre end at han kan
flytte uden at man ved hvorhen og registrerer ham som bruger, så ligger man
som man har redt.

Det lyder da også lidt "uldent" hvis bruger ikke har betalt noget for bilen,
og at ejer bare køber en bil og "forærer" retten til at bruge den væk.

Ejer/bruger forholdet anvendes mest i forældre / børn sammenhæng, for at
spare forsikringskroner.

Hilsen
Kim Olsen