Søger anbefaling til køb af stationcar
Fra : Jacob Grydholt Jense~

Dato : 11-07-04 13:00

Hej,

Jeg står overfor at skulle købe ny bil. Det skal være en stationcar med så
megen plads som mulig (to børn med legetøj o.a. fylder godt Mit eneste
ufravigelige krav er at der skal være ESP i bilen. Jeg troede længe at Skoda
Octavia Combi Ambiente var det der skulle til, men nu har jeg fundet ud at
man skal op i den noget dyrere Excellence udgave for at kunne tilkøbe ESP,
så nu er jeg lidt på bar bund.
Jeg kører 15.000 km om året, så det skal nok være en benzinudgave.

Jacob

Fra : Olesen

Dato : 11-07-04 15:29

"Jacob Grydholt Jensen" <jacob@grydholt.REMOVEdk> skrev i en meddelelse
> [...]
> så nu er jeg lidt på bar bund.
> Jeg kører 15.000 km om året, så det skal nok være en benzinudgave.

Hvorfor er ESP et krav egentlig ?

Fra : Jacob Grydholt Jense~

Dato : 11-07-04 19:00

Hej,

> Hvorfor er ESP et krav egentlig ?

Fordi det er det største fremskridt inden for aktiv sikkerhed siden ABS,
hvis man skal tro FDM (Motor 3/2003 p.86). For dem der ikke ved hvad ESP
gør, så kig fx på http://www.4x4abc.com/ML320/ml320_ESP.html.

Jacob

Fra : Olesen

Dato : 11-07-04 19:09

> [...]
>

> Fordi det er det største fremskridt inden for aktiv sikkerhed siden ABS,
> hvis man skal tro FDM (Motor 3/2003 p.86). For dem der ikke ved hvad ESP

Okay.
Håber dog, du kører efter forholdende og
læser trafikken på forhånd, og ikke bruger
airbaggen som 'sovepude' og ESP udstyret
som en usynlig engel.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 11-07-04 23:14

> Fordi det er det største fremskridt inden for aktiv sikkerhed siden ABS,
> hvis man skal tro FDM (Motor 3/2003 p.86). For dem der ikke ved hvad ESP
> gør, så kig fx på http://www.4x4abc.com/ML320/ml320_ESP.html.

Faktisk tyder internationale undersøgelser på, at det er det største, der er
sket indenfor sikerheden siden sikkerhedsselen kom frem..

Dermed vurderer bl.a. svenske undersøgelser, at sikkerheds-bidraget er endnu
større, end da vi i almindelige biler så ABS-systemerne komme frem i
80´erne.

--
/Jan W Nielsen

Fra : winther

Dato : 11-07-04 20:11

Prøv at kikke på en Citroen C5'er, dejlig rummelig bil til en fornuftig pris

Fra : Jacob Grydholt Jense~

Dato : 16-07-04 21:16

> Prøv at kikke på en Citroen C5'er, dejlig rummelig bil til en fornuftig
pris

Tak til alle der kom med anbefalinger. Jeg valgte til sidst at købe en
Octavia Combi Excellence med ESP og en 110hk turbodieselsmotor. Octaviaen
har det største bagagerum (så vidt jeg kan se også større end de anbefalede
307 og Corolla Verso) og er billig i forhold til andre mærker. Jeg
overvejede en Avensis, men den er noget dyrere og børnene har ikke brug for
den ekstra plads på bagsæderne.

Jacob

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 17-07-04 00:15

> Tak til alle der kom med anbefalinger. Jeg valgte til sidst at købe en
> Octavia Combi Excellence med ESP og en 110hk turbodieselsmotor.

Fin bil - tillykke...!

--
/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 12-07-04 10:12

> [...]
> så nu er jeg lidt på bar bund.
> Jeg kører 15.000 km om året, så det skal nok være en benzinudgave.

En Peugeot 307 Stationcar byder på noget mere plads end en Octavia gør. ESP
er standard. Og prisen omtrent den samme.

M.v.h.

Fra : Peter G C

Dato : 12-07-04 10:52

[klip]

> En Peugeot 307 Stationcar byder på noget mere plads end en Octavia gør.
ESP
> er standard. Og prisen omtrent den samme.

Kan en Corolla Torso ikke være med i den klasse? Eller er prisen for høj?

/Peter

Fra : Henrik B.

Dato : 12-07-04 10:57

> ESP
>
> Kan en Corolla Torso ikke være med i den klasse? Eller er prisen for høj?

Jep. Men måske stationcar-udgaven kan. Dog stadig knap så rummelig som 307.
Mere rummelig end Octavia.

M.v.h.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 12-07-04 14:58

> En Peugeot 307 Stationcar byder på noget mere plads end en Octavia gør.
ESP
> er standard. Og prisen omtrent den samme.

Ahh - den er nu noget dyrere, er den ikke...?

Og lvaliteten er vist helt elendig, efter hvad de skriver i stort set alle
de tests, man læser:

--
/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 12-07-04 15:11

> ESP
>
> Ahh - den er nu noget dyrere, er den ikke...?

Et par på vejen købte en 307 1,6 frem for en Octavia, p.g.a. pladsen. Og
prisen var stort set den samme. Men jeg skal ikke kunne udelukke at prisen
siden er steget på 307.

> Og kvaliteten er vist helt elendig, efter hvad de skriver i stort set alle
> de tests, man læser:

Dér er jeg enig. Mit råd til dem var da også: Få værkstedsbesøg = Skoda'en.
Plads = 307.

M.v.h.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 12-07-04 15:20

> Dér er jeg enig. Mit råd til dem var da også: Få værkstedsbesøg =
Skoda'en.
> Plads = 307.

Enig - en skam at 307 har alle de små fejl hele tiden, og at kabinen efter
sigende er sølle skruet sammen.

Det er en pæn bil.

--
/Jan W Nielsen