/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Erfaring med Volvo 240 Turbo
Fra : Morten H?yer


Dato : 06-07-04 23:43

Hej
Min Volvo 244GL fra 1979 synger på sidste vers. Mekanisk og i bunden
er den egentlig i fin stand, men det er svært at holde rusten tilbage
på oversiden.

Næste bil må gerne være lidt hurtigere. Overvejer en 240 Turbo
intercooler fra 1985. Et alternativt er en 240 med B230FX
motor(136HK).

Men har nogen erfaringer med Turboen - kan den give baghjul, og hvor
(u)økonomisk er den?

Venligst,
Morten (modif. på 1979 244GL: Simons 2,5 udstødn + servo + 15'' Turbo
fælge + elektronisk tænding)

 
 
Niels Bengaard (07-07-2004)
Kommentar
Fra : Niels Bengaard


Dato : 07-07-04 08:10

> Min Volvo 244GL fra 1979 synger på sidste vers. Mekanisk og i bunden
> er den egentlig i fin stand, men det er svært at holde rusten tilbage
> på oversiden.
>
> Næste bil må gerne være lidt hurtigere. Overvejer en 240 Turbo
> intercooler fra 1985. Et alternativt er en 240 med B230FX
> motor(136HK).
>
> Men har nogen erfaringer med Turboen - kan den give baghjul, og hvor
> (u)økonomisk er den?

Hej Morten

Jeg husker det var dig der købte mine turbofælge for mange år siden, og du
husker måske jeg dengang havde en 240 Turbo.
Du skriver om rustproblemer, det har gamle biler. Om du har en 1979 eller en
1985 gør ikke den store forskel, begge vil være i risikozonen med hensyn til
rust.
Så gamle biler er det vedligeholdelsesstanden, der er afgørende, og jeg tror
du får meget svært ved at finde en rustfri 240 Turbo.

En 240 Turbo er faktisk pænt hurtig, jeg synes den er hurtigere end den 850R
jeg har idag, men det må være indbildning.
Min den gamle kunne dog følge med de fleste, og det skyldtes nok at den
havde baghjulstræk.
Effektudviklingen er dog langt fra optimal for en normal familiebil, det er
lige ved det er alt eller intet, og det kan nemt være trættende i
dagligdagen.
Samtidig er 240 Turbo teknisk gammeldags med mekanisk indsprøjtning og et
primitivt tændingssystem.
Endelig skal en Turbo have 98 oktan, det er en anelse besværligt at finde
tankstationer, der har det. Økonomien siger ca. 7-8 km/ liter.

Hvis jeg var dig ville jeg købe en nyere 240 med elektronisk indsprøjtning,
måske en af de sidste modeller fra 1991 eller 1992.
Har de kørt lidt langt er de faktisk ikke vildt dyre, uden at jeg dog ved
hvor meget du vil ofre og om du vil have sedan eller stationcar.

Niels



Jakob Griffel (07-07-2004)
Kommentar
Fra : Jakob Griffel


Dato : 07-07-04 18:54

>Min den gamle kunne dog følge med de
>fleste, og det skyldtes nok at den
>havde baghjulstræk.

Er der forskel på accelerationsevnen på forhjuls- og
baghjulstrukne biler?!
Er det noget med at de baghjulstrukne måske står bedre fast?

--
Hilsen Jakob


Niels Bengaard (07-07-2004)
Kommentar
Fra : Niels Bengaard


Dato : 07-07-04 20:01

> >Min den gamle kunne dog følge med de
> >fleste, og det skyldtes nok at den
> >havde baghjulstræk.
>
> Er der forskel på accelerationsevnen på forhjuls- og
> baghjulstrukne biler?!
> Er det noget med at de baghjulstrukne måske står bedre fast?

Jep.

Niels



Morten H?yer (08-07-2004)
Kommentar
Fra : Morten H?yer


Dato : 08-07-04 08:01

"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> wrote in message news:<40eba1b2$0$173$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> > Min Volvo 244GL fra 1979 synger på sidste vers. Mekanisk og i bunden
> > er den egentlig i fin stand, men det er svært at holde rusten tilbage
> > på oversiden.
> >
> > Næste bil må gerne være lidt hurtigere. Overvejer en 240 Turbo
> > intercooler fra 1985. Et alternativt er en 240 med B230FX
> > motor(136HK).
> >
> > Men har nogen erfaringer med Turboen - kan den give baghjul, og hvor
> > (u)økonomisk er den?
>
> Hej Morten
>
> Jeg husker det var dig der købte mine turbofælge for mange år siden, og du
> husker måske jeg dengang havde en 240 Turbo.
> Du skriver om rustproblemer, det har gamle biler. Om du har en 1979 eller en
> 1985 gør ikke den store forskel, begge vil være i risikozonen med hensyn til
> rust.
> Så gamle biler er det vedligeholdelsesstanden, der er afgørende, og jeg tror
> du får meget svært ved at finde en rustfri 240 Turbo.
>
> En 240 Turbo er faktisk pænt hurtig, jeg synes den er hurtigere end den 850R
> jeg har idag, men det må være indbildning.
> Min den gamle kunne dog følge med de fleste, og det skyldtes nok at den
> havde baghjulstræk.
> Effektudviklingen er dog langt fra optimal for en normal familiebil, det er
> lige ved det er alt eller intet, og det kan nemt være trættende i
> dagligdagen.
> Samtidig er 240 Turbo teknisk gammeldags med mekanisk indsprøjtning og et
> primitivt tændingssystem.
> Endelig skal en Turbo have 98 oktan, det er en anelse besværligt at finde
> tankstationer, der har det. Økonomien siger ca. 7-8 km/ liter.
>
> Hvis jeg var dig ville jeg købe en nyere 240 med elektronisk indsprøjtning,
> måske en af de sidste modeller fra 1991 eller 1992.
> Har de kørt lidt langt er de faktisk ikke vildt dyre, uden at jeg dog ved
> hvor meget du vil ofre og om du vil have sedan eller stationcar.
>
> Niels

Hej Niels

Ja, det er mig, der købte dine fælge. Jeg husker godt din grønne
Turbo. Jeg har også været inde på din hjemmeside og set videoklip med
den hidsige 850R.

Tak for dit råd vedr. Volvo-valg. Oktan + effektfordeling på Turboen
betyder, at jeg nok vil prøve at finde en sen årgang 240 med FX-motor.

/Morten

Jimmy Nystrup (08-07-2004)
Kommentar
Fra : Jimmy Nystrup


Dato : 08-07-04 19:40

Prøv at kigge på www.Volvo240.dk




"Morten H?yer" <mmhx2@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:dd9dfc59.0407061443.78247881@posting.google.com...
> Hej
> Min Volvo 244GL fra 1979 synger på sidste vers. Mekanisk og i bunden
> er den egentlig i fin stand, men det er svært at holde rusten tilbage
> på oversiden.
>
> Næste bil må gerne være lidt hurtigere. Overvejer en 240 Turbo
> intercooler fra 1985. Et alternativt er en 240 med B230FX
> motor(136HK).
>
> Men har nogen erfaringer med Turboen - kan den give baghjul, og hvor
> (u)økonomisk er den?
>
> Venligst,
> Morten (modif. på 1979 244GL: Simons 2,5 udstødn + servo + 15'' Turbo
> fælge + elektronisk tænding)



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177520
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408661
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste