Kikset gearskifte eller slidt gearkasse?
Fra : Adam Christensen

Dato : 08-05-01 21:09

Hej NG,

I den senere tid har jeg oplevet at SV'eren hopper ud af gear ved skift fra
1. til 2. ved høje omdrejninger og kraftig accelleration:

Fuld hane i 1., foden presset let mod gearpedalen. Ved 10.000 omdr. lukkes
gassen mens foden trykker gearpedalen opad - så snart 2. er røget i får den
fuld hane igen. Efter ½-1 sek. i 2. gear hopper den i frigear og motoren
rammer omdrejningsbegrænseren :-/

Da jeg ikke tidligere har oplevet problemet og efter bedste overbevisning
skifter gear som jeg plejer undrer det mig lidt, så her til aften testede
jeg lige om jeg, hvis jeg koncentrerede mig ekstra meget, ikke kunne få det
til at funke uden at den hoppede i frigear. Det kunne jeg godt (prøvede jeg
to gange), men gav måske ikke heeelt så meget gas efter skiftet (dvs. i 2.),
da jeg var kommet ind i bebygget område...

Mit spørgsmål: Er gearkassen blevet slidt så tilpas meget, at gearskifte ved
kraftig acceleration nu kræver (temmelig meget) mere resolut fodarbejde? Er
det normalt? Kan et olieskift hjælpe?

Gearkassen fungerer upåklageligt ved alm. frisk kørsel.

--
Adam
SV650S (~8700 km)

Fra : Janus

Dato : 08-05-01 21:38

Din gearskifter kan da umuligt være slidt efter så få km. Min hopper også
ud, men sjældent, men for det meste rammer jeg frigearet mellem 1 og 2 ved
fuld knald på

Janus FZR 600 US

Adam Christensen <adam_christensen@hotmail.com> skrev i en

Fra : Adam Christensen

Dato : 09-05-01 07:24

"Janus" <janusz@kampsax.dtu.dk> wrote in message

> Din gearskifter kan da umuligt være slidt efter så få km. Min hopper også
> ud, men sjældent, men for det meste rammer jeg frigearet mellem 1 og 2 ved
> fuld knald på

Det sker også at jeg rammer frigearet direkte, men så ved jeg at det er
sjusk

--
Adam

Fra : Steen S. Schmidt

Dato : 08-05-01 23:29

> [...]
ved
> kraftig acceleration nu kræver (temmelig meget) mere resolut fodarbejde?

Min SV'er havde kørt ca. 18 kkm da jeg solgte den, og jeg har oplevet det
samme som dig et par gange. En eller to gange var det helt sikkert fordi jeg
ikke trykkede hårdt nok i skiftet - der skal skiftes til, når der er fuld
damp på maskinen. Senere var den begyndt at gøre det ind imellem, og ny olie
fjernede symptomet fuldstændigt. Prøv at skifte olie - det er nok en 3kkm
gammelt eller hur?

Mvh
Steen

Fra : Armand

Dato : 09-05-01 00:04

Steen S. Schmidt <SSchmidt@nospam.dk> skrev i en

> jeg har oplevet det samme som dig et par gange. - der skal skiftes
til,
> når der er fuld damp på maskinen.

Vær i denne forbindelse sikker på at kæden er løs(!) nok!
Læs om den ultimative dynamiske kontrol af kæden på DIN motorcykel under
faq'en på DMC's site!
Link: www.dmc-org.dk !

> .................................Senere var den begyndt at gøre det
> ind imellem, og ny olie fjernede symptomet fuldstændigt. Prøv at
> skifte olie - det er nok en 3kkm gammelt eller hur?

En enkel og meget "letaflæselig" måde at få en Ahaa-oplevelse (tm by
K.A.!) omkring sin egen motorcykel - Do it!!

--
Armand.

Fra : Henning Sørensen

Dato : 09-05-01 07:19

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9d9u5e$1mjf$4@news.cybercity.dk...

> [...]
>
> Vær i denne forbindelse sikker på at kæden er løs(!) nok!
> Læs om den ultimative dynamiske kontrol af kæden på DIN motorcykel under

ØV - hvad skal vi så gøre der har kardantræk
Bruger iøvrigt også håndleddet samtidig med at jeg vipper foden v.
gearskift.

/Henning
Yamaha XS750 1977
mine dæk er ikke kommet hjem endnu så
STADIG 25 km i år - SNØFT

Fra : Armand

Dato : 09-05-01 15:19

Henning Sørensen <hkks@privat.dk> skrev i en

> Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:9d9u5e$1mjf$4@news.cybercity.dk...

> ØV - hvad skal vi så gøre der har kardantræk

"din" specificerer at de almene råd om x antal mm i slup ikke
nødvendigvis er helt perfekt til den motorcykel og den belastning (50
eller 120 kg's pilot?) der forekommer under bagen på en!

Men dækker selvf. ikke kardan-ejere!

--
Armand

Fra : Adam Christensen

Dato : 09-05-01 07:40

> [...]

> Vær i denne forbindelse sikker på at kæden er løs(!) nok!
> Læs om den ultimative dynamiske kontrol af kæden på DIN motorcykel under

Jeg har nogenlunde tjek på kæden efterhånden. Måden jeg har fået det på:

Ved afhentning fra service er gearskiftet altid stramt og klonkende og
frigearet svært at finde når jeg kører derfra. Kæden er en del strammere end
jeg selv ville have gjort, så det er direkte hjem og løsne kæde :-/

Instruktionsbogen foreskriver 2-3 cm slæk _fra_inderkant_til_inderkant_ -
jeg har værkstedet mistænkt for at måle fra inderkant til yderkant (dvs.
måle på samme side af kæden oppe og nede) - og så er 2-3 cm ikke nok. Måske
de i virkeligheden regner med 2-3 mm

Jeg må lige få en kørebuddy til at tjekke kædens bevægelsesmønster ved jævn
fart en af dagene...

I will - indenfor de næste 3-500 km
Jeg vender tilbage med resultatet...

--
Adam
SV650S

Fra : Armand

Dato : 09-05-01 15:25

> [...]
> og frigearet svært at finde når jeg kører derfra. Kæden er en del
> strammere end jeg selv ville have gjort, så det er direkte hjem og

Heeey! Finfølelsen i egen høje person!
Rart at konstantere at der ér folk som fornemmer hvad der sker under
bagen på dem

> Instruktionsbogen foreskriver 2-3 cm slæk fra inderkant til
inderkant -
> jeg har værkstedet mistænkt for at måle fra inderkant til yderkant

Jobbet er vel typisk også en tjans for læredrengen, med deraf følgende
mangel på fornemmelse :-/

> Jeg må lige få en kørebuddy til at tjekke kædens bevægelsesmønster
> en af dagene...

God ide!
Dine egne fornemmelser vil sikkert vise sig ikke at være helt gale, og
derved får du jo en rar Ahaa-oplevelse (tm by K.A.)

--
Armand.

Fra : Adam Christensen

Dato : 09-05-01 07:26

"Steen S. Schmidt" <SSchmidt@nospam.dk> wrote in message

> [...]
olie
> fjernede symptomet fuldstændigt. Prøv at skifte olie - det er nok en 3kkm

Snart i hvert fald (2700 km) - og jeg havde også tænkt mig at skifte den ved
9000 - bare for at være god ved den. Nu er jeg mere rolig

--
Adam

Fra : Jacob Trøst Nielsen

Dato : 08-05-01 23:38

"Adam Christensen" skrev > I den senere tid har jeg oplevet at SV'eren
> [...]
gearskifte ved
> kraftig acceleration nu kræver (temmelig meget) mere resolut fodarbejde?

Jeg har prøvet det samme på en splinterny cykel (BMW K1100LT). Jeg fandt ud
af, at hvis jeg bare koncentrerede mig lidt mere og sparkede gearet
ordentligt på plads fra 1. til 2. så røg den aldrig ud af 2. gear
pludseligt. Men dermed ikke sagt, at det ikke er nogen af de andre løsninger
der er på rette plads....
Mvh.
Jacob

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 09-05-01 00:07

Hej Adam.

Bare køb dig en Guzzi , min ven, så går man ikke så højt op i gearskift, min
har fire frigear

--
Hilsen
Dennis Pedersen

Fra : Adam Christensen

Dato : 09-05-01 07:42

"Dennis Hellan Pedersen" <dhp(fjern dette)@image.dk> wrote in message

> Bare køb dig en Guzzi , min ven, så går man ikke så højt op i gearskift,
min
> har fire frigear

*GRILL*

Jeg kan se du tager dit italienerkøb fra den humoristiske side )

--
Adam
SV650S

Fra : Armand

Dato : 09-05-01 15:15

Dennis Hellan Pedersen <dhp(fjern dette)@image.dk> skrev i en

> Bare køb dig en Guzzi , min ven, så går man ikke så højt op i
gearskift,
> min har fire frigear

Til gengæld havde han bukket et par stødstænger med det gearkiks, som
beskrives

--
Armand.