Problemer med Omega gearkasse og det tyske~
Fra : Hans Mouridsen

Dato : 06-07-04 17:11

Hejsa

Min far har en Omega B 2.0 med 140.000 på tælleren. Gearkassen begyndte at
larme meget i 1-2-3 gear, så vi sendte den på værsted. De kunne fortælle at
der skulle en anden gearkasse til eller en renovering.

Vi begyndte at kigge efter en anden gearkasse, men kunne ikke finde nogen
billigere end 6500 ved en hugger. Så kiggede jeg lidt på ebay og fik købt en
til 1800. Den skulle være fra en 99'er med 60.000 km.

Nu har vi fået den udskiftet på et værksted, men den lyder meget værre end
før. Den larmer faktisk i alle gear incl. 5. :(

Jeg har så beklaget mig til tyskeren, hvor han skriver tilbage:

hallo , das getriebe darf bei uns nicht mit Öl gelagert werden !
Dies bedeutet , dass das getriebe schon ca 2 jahre ohne Getriebeöl im Lager
liegt .
Haben Sie Öl aufgefüllt ? Wenn ja , dann fahren Sie einfach weiter bis alle
Lager sich wieder eingelaufen und mit Öl benetzt haben.
Dieses Problem haben schon viele geschildert , jedoch gehen die geräusche
nach einigen Kilometern langsam weg .
Falls es nicht der Fall ist , dann bekommen Sie Ihr Geld zurück .
Aber fahren Sie erst mal damit bis einige 100 Km.

Jeg er desværre ikke så godt til tysk, men skriver han ikke noget om der
skal olie på gearkassen? Det går jeg selfølgelig ud fra at værkstedet har
gjordt. Skriver han ikke også at det måske forsvinder efter 100 km?

Er det normalt at Opel 2.0 gearkasser ikke holder så længe?

Venligst
Hans Mouridsen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 06-07-04 17:19

"Hans Mouridsen" <hom@FJERNMIGpc.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

Hejsa.

> Jeg er desværre ikke så godt til tysk, men skriver han ikke noget om der
> skal olie på gearkassen?

Jeps. Når den ligger til opmagasinering i Tyskland, må den den ikke ligge
med olie i.

Der skal således fyldes på ved montage.

> Det går jeg selfølgelig ud fra at værkstedet har
> gjordt.

Det vil jeg sandelig håbe og du gå ud fra.

> Skriver han ikke også at det måske forsvinder efter 100 km?

Nej, han skriver efter nogle hundrede kilometer.

Du skal altså køre et stykke tid, hvorefter larmen langsomt skulle
forsvinde, da olie skal ud i alle hjørner og afkroge.

Han skriver desuden, du/I kan få jeres penge tilbage, såfremt gearkassen
ikke holder op med at larme.

Han gør desuden opmærksom på at forekomsten af larm i en kortere
indkøringsperiode er ganske normalt.

Prøv at køre (mindst) 1.000 km og se om larmen forsvinder.

Ellers er det reur med "kassen" og pengene tilbage.

> Er det normalt at Opel 2.0 gearkasser ikke holder så længe?

Jeg har kun erfaring fra en Omega A. Den kørte over 300.000 km uden
problemer.

Motoren der i mod, den blev skriftet ved +250.000 km...

Hr. Bjørn

Fra : Henrik B.

Dato : 06-07-04 17:35

"Bjørn Jørvad" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har kun erfaring fra en Omega A. Den kørte over 300.000 km uden
> problemer.
>
> Motoren der i mod, den blev skriftet ved +250.000 km...

Årsag?

M.v.h.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 06-07-04 17:41

KLIP

> Årsag?

Den begyndte at bruge mere olie end benzin, bogstavelig talt.

Hr. Bjørn

Fra : Mogens

Dato : 06-07-04 19:39

On Tue, 6 Jul 2004 18:40:39 +0200, "Bjørn Jørvad"
<mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> wrote:

>Den begyndte at bruge mere olie end benzin, bogstavelig talt.

OK - men den havde vel altid brugt noget...?

Mvh...

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 06-07-04 22:39

"Mogens" <no@mail.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> OK - men den havde vel altid brugt noget...?

Jow, men det der skete var totalt tab af kompression på mindst én cylinder.

Den blev forsøgt lavet af en lokal mekanikker for en bagatel af ca. 6.000,-
kr. og en salut om at hans oli var den bedste i verden.

Den havde han således hældt på og *det* skulle nok stoppe olieforbruget.

Det gjorde det (naturligvis) ikke.

Motoren var ganske enkelt slidt ned.

Jeg satte en huggermotor i den og den holdt til stålormene fik overtaget.

En af knægtens bekendte købte potten (han var mekanikkerlærling) for 1.200
kr. (Jan blev pisse "sur"..))), satte den i stand og solgte den med en
net fortjeneste.

Dette fortjente knægten til fulde....

Hr. Bjørn

Fra : Mogens

Dato : 07-07-04 05:12

On Tue, 6 Jul 2004 23:38:31 +0200, "Bjørn Jørvad"
<mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> wrote:

>En af knægtens bekendte købte potten for 1.200 kr.

Aaahhh, jeg tog fejl af din hedengangne MV6 caravan...

Mvh...

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 07-07-04 12:43

"Mogens" <no@mail.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Aaahhh, jeg tog fejl af din hedengangne MV6 caravan...

O.k. ... den har aldrig fejlet noget.

Hr. Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 06-07-04 21:30

> Årsag?

For meget Brian

--
Tom

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 06-07-04 22:39

KLIP

> For meget Brian

Njaeee ... jeg ville nu mene, det var alm. alderdom..

Hr. Bjørn

Fra : Olesen

Dato : 06-07-04 17:23

"Hans Mouridsen" <hom@FJERNMIGpc.dk> skrev i en meddelelse

> hallo , das getriebe darf bei uns nicht mit Öl gelagert werden !

Gearkasser blir' ikke opbevarer hos os med olie påfyldt !

> Dies bedeutet , dass das getriebe schon ca 2 jahre ohne Getriebeöl im
Lager
> liegt .

Det betyder, at gearkassen allerede kan ha' ligget 2 år uden olie
på vores lager.

> Haben Sie Öl aufgefüllt ? Wenn ja , dann fahren Sie einfach weiter bis
alle
> Lager sich wieder eingelaufen und mit Öl benetzt haben.

Har du fyldt olie på ?
Hvis ja, så fortsæt bare til alt igen er fuld ud
gennemsmurt.

> Dieses Problem haben schon viele geschildert , jedoch gehen die geräusche
> nach einigen Kilometern langsam weg .

Mange har oplevet og beskrevet problemet, men lyden
aftager jo flere kilometre der køres.

> Falls es nicht der Fall ist , dann bekommen Sie Ihr Geld zurück .
> Aber fahren Sie erst mal damit bis einige 100 Km.

Er dette ikke tilfældet, så kan du få pengene tilbage,
men lad kassen køre et par hundrede kilometre,
før du afgør sagen.

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 06-07-04 17:36

Hej igen

Jeg vil lige tage kontakt til værkstedet ang. Olie. Hvis de har påfyldt, må
vi lige give den lidt tid, inden den erklæres def.

Jeg har godt hørt om nogen som havde monteret en gearkasse uden olie, og den
holdte vidst ikke lang tid. Man må da håbe at et prof. Værksted tjekker
sådan noget før de monterer.

Tak for jeres svar

Venligst
Hans Mouridsen

Fra : Hans Paulin

Dato : 06-07-04 22:41

Hans Mouridsen skrev:

> Jeg vil lige tage kontakt til værkstedet ang. Olie. Hvis de har
> påfyldt, må vi lige give den lidt tid, inden den erklæres def.

Lad os høre om der var fyldt olie på...
Hans

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 08-07-04 06:36

Hejsa

> Lad os høre om der var fyldt olie på...

Der var fyldt olie på...

Nu har han kørt 500 km, og den er begyndt at larme mere. Ligeledes drypper
den gearolie...

Nu venter jeg spændt på og høre hvad den tyske hugger siger. Den skulle jo
kun have gået 60.000 og ikke 360.000.

Vi har undersøgt at det koster omkring 10.000 kr + moms at få den renoveret.
Det lyder helt vildt... Mon ikke man kan købe en helt ny i Tyskland til den
pris?

Venligst
Hans

Fra : Hans Paulin

Dato : 08-07-04 07:10

Hans Mouridsen skrev:

> Der var fyldt olie på...

Nå okay...

> Nu har han kørt 500 km, og den er begyndt at larme mere. Ligeledes
> drypper den gearolie...
>
> Nu venter jeg spændt på og høre hvad den tyske hugger siger. Den
> skulle jo kun have gået 60.000 og ikke 360.000.

Han var jo villig til en bytter efter måske 1000 km, hvis den var
defekt...

> Vi har undersøgt at det koster omkring 10.000 kr + moms at få den
> renoveret. Det lyder helt vildt... Mon ikke man kan købe en helt ny i
> Tyskland til den pris?

....foreløbig kan I jo holde fast i hvad sælgeren af 'kassen har lovet...

Hans

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 08-07-04 08:32

Hans Mouridsen wrote:

> Der var fyldt olie på...
>
> Nu har han kørt 500 km, og den er begyndt at larme mere. Ligeledes
> drypper den gearolie...

Problemet med sådan en, som har ligget uden olie i ca 2 år, er jo at diverse
pakninger/pakdåser jo tørrer ind og måske revner.
Når du så fylder olie på igen, og begynder at bruge kassen, så er det da
IMHO ikke unaturligt at det begynder at "sprøjte" ud

> Nu venter jeg spændt på og høre hvad den tyske hugger siger. Den
> skulle jo kun have gået 60.000 og ikke 360.000.
>
> Vi har undersøgt at det koster omkring 10.000 kr + moms at få den
> renoveret. Det lyder helt vildt...

Det synes jeg nu ikke det gør, stumperne er ret dyre til den slags, samt en
del timer der skal til.
Men det er mange penge, det giver jeg dig ret i

> Mon ikke man kan købe en helt ny i
> Tyskland til den pris?

Eller en hel reservedels bil

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Roberto Saldo

Dato : 08-07-04 09:11

Per Beer Hansen wrote:

> [...]
> Når du så fylder olie på igen, og begynder at bruge kassen, så er det da
> IMHO ikke unaturligt at det begynder at "sprøjte" ud

Pakdåserne kan vel skiftes og burde måske have været skiftet inden
monteringen.

Larmen kan jo skyldes at der ikke er olie nok i.

> Det synes jeg nu ikke det gør, stumperne er ret dyre til den slags, samt en
> del timer der skal til.
> Men det er mange penge, det giver jeg dig ret i

En ny gearkasse koster sikkert det dobbelte.

> Eller en hel reservedels bil

Så kan man da høre den fungere.
Der burde jo nok være en rusten Omega derude med en fungerende gearkasse.

--
/ Roberto Saldo (ST191 l/b 1998ccm 93kW/183Nm)

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 08-07-04 14:42

Hej

> [...]
> Når du så fylder olie på igen, og begynder at bruge kassen, så er det da
> IMHO ikke unaturligt at det begynder at "sprøjte" ud

Der var faktisk olie på da vi modtog den, men ikke nok. Værstedet har
efterfyldt den...

På bilens første gearkasse blev der også skiftet pakdåser efter ca. 100.000
km, så det er nok et problem på Omega.

Men hvis det bare nye pakdåser kunne løse problemet.. Den larmer jo stadig
som en bil i bakgear med 6000 rpm.

Venligst
Hans