Fra 80 km/t til bakgear?
Fra : Ukendt

Dato : 03-07-04 19:11

Blot for nysgerrighedens skyld:

Hvad sker der egentlig hvis man ved et, tja beklageligt, uheld kommer til at
sætte bilen i bakgear mens man kører f.eks. 70 km/t, v. f.eks. skift fra 4.
eller 5. gear?

Fra : bme

Dato : 03-07-04 19:17

<dtext> skrev i en meddelelse
> [...]
at
> sætte bilen i bakgear mens man kører f.eks. 70 km/t, v. f.eks. skift fra

Man bestiller tid til at få en ny gearkasse monteret - og undskylder til
alle indenfor 300 meter at de blev halvdøve af det skrald det gav.

/bo

Fra : Ukendt

Dato : 03-07-04 19:18

"bme" <bme@fritid.tele.hej> skrev i en meddelelse

> Man bestiller tid til at få en ny gearkasse monteret - og undskylder til
> alle indenfor 300 meter at de blev halvdøve af det skrald det gav.

LOL, ja jeg havde egentlig i tankerne en eksploderende gearkasse af nukleare
dimensioner

Fra : Kispus

Dato : 03-07-04 19:44

> [...]
at
> sætte bilen i bakgear mens man kører f.eks. 70 km/t, v. f.eks. skift fra

Sikke da noget fis at spørge om !!!!
Du ødelægger det for os andre der har noget seriøs at spørge om !!!!!
John

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 03-07-04 19:53

Kispus wrote:

> Sikke da noget fis at spørge om !!!!
> Du ødelægger det for os andre der har noget seriøs at spørge om !!!!!

Hvad er det lige nøjagtigt han ødelægger for dig ?

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Peter C:\\>

Dato : 03-07-04 19:56

> Sikke da noget fis at spørge om !!!!
> Du ødelægger det for os andre der har noget seriøs at spørge om !!!!!
> John

Det mener du forhåbentlig ikke seriøst ?

--
MVH Peter C:\
- - -

Fra : No1

Dato : 03-07-04 20:35

Hvis det ikke er seriøst, er det faktisk en OK joke

Fra : Peter G C

Dato : 03-07-04 21:58

"No1" <nospamplz@removeentireaddress.mars> skrev i en meddelelse
> Hvis det ikke er seriøst, er det faktisk en OK joke

LOL - enig.

/Peter

Fra : Palle S.

Dato : 03-07-04 19:46

> Sikke da noget fis at spørge om !!!!
> Du ødelægger det for os andre der har noget seriøs at spørge om !!!!!
> John
>
> Og det skulle komme fra en der har overfyldt gruppen med overflødige
billeder og info om en gammel Volvo !!!

Palle

Fra : Kispus

Dato : 03-07-04 20:42

> billeder og info om en gammel Volvo !!!
> Palle

JA, MISUNDELSEN LYSER LANGT VÆK !!!

Fra : Palle S.

Dato : 03-07-04 21:20

> JA, MISUNDELSEN LYSER LANGT VÆK !!!

Hvis det gør dig glad at tro det , så vil jeg da ikke vække dig i din våde
drøm

Palle

Fra : Thomas Landberg

Dato : 03-07-04 22:07

> Sikke da noget fis at spørge om !!!!
> Du ødelægger det for os andre der har noget seriøs at spørge om !!!!!
> John

Mon ikke din hjernes evne til at fungere et kort øjeblik spillede dig et -
ja "kispus"....

MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning.dk

Fra : _Carsten_

Dato : 04-07-04 14:41

"Kispus" <kispus@despammed.com> skrev i en meddelelse

> Sikke da noget fis at spørge om !!!!
> Du ødelægger det for os andre der har noget seriøs at spørge om !!!!!
> John

Den eneste der ødelægger noget er dig over for dig selv, ved at komme med,
et så latterligt svar!

Carsten

Fra : Christian S

Dato : 03-07-04 19:44

<dtext> wrote in message
> [...]
at
> sætte bilen i bakgear mens man kører f.eks. 70 km/t, v. f.eks. skift fra

Jeg tror faktisk ikke det er muligt at få den i gear.
Men der er ihvertfald på nogle biler monteret en "lås" eller spærre, så man
ikke
kan gå fra 5 og ned i "racergear"
Mvh
Christian S

Fra : Leonard

Dato : 03-07-04 21:03

"Christian S" <Realbadass@stofanet.dk> wrote:

>Jeg tror faktisk ikke det er muligt at få den i gear.
>Men der er ihvertfald på nogle biler monteret en "lås" eller spærre, så man
>ikke
>kan gå fra 5 og ned i "racergear"

Den lås kan jo være defekt!
Jeg kørte en gang for mange år siden i en Toyota Hiace med ratgear.
Havde lige hentet en fin motorcykel til ca. 100.000 kr. hos en kunde
og var på vej tilbage til værkstedet på en jysk landevej. Vel oppe i
fart ville jeg lige lægge den i højeste gear, uden at have lagt mærke
til at jeg allerede havde skiftet de gange jeg kunne, og bakgearet
ligger såmænd bare som det næste gear. Skiftet skete uden problemer,
eneste forskel var et lille klonk, som heldigvis fik mig til at tænke
over hvad det var der skete og lade være med at løfte foden fra
koblingen. Ellers havde jeg sgu nok smadret en motorcykel ...
--
Leonard

Fra : Lars P

Dato : 04-07-04 11:02

"Christian S" <Realbadass@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg tror faktisk ikke det er muligt at få den i gear.
> Men der er ihvertfald på nogle biler monteret en "lås" eller spærre, så

Står R'et på gearstangen ikke for "Raket gear" ?

-Lars

Fra : Ukendt

Dato : 03-07-04 19:50

> [...]
at
> sætte bilen i bakgear mens man kører f.eks. 70 km/t, v. f.eks. skift fra

Jeg så på discovery gjorde de det med en grøn Sierra. Bilen snurrede rundt
med det samme med blokerede baghjul.

--
Tom

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 05-07-04 01:48

On Sat, 03 Jul 2004 20:49:55 +0200, Tom wrote:

> Jeg så på discovery gjorde de det med en grøn Sierra. Bilen snurrede
> rundt med det samme med blokerede baghjul.

Feeeeeed

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Fly Christensen

Dato : 05-07-04 09:29

On Sat, 3 Jul 2004 20:49:55 +0200, "Tom"
<tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

>Jeg så på discovery gjorde de det med en grøn Sierra. Bilen snurrede rundt
>med det samme med blokerede baghjul.

Okay. Så en _grøn_ Sierra er ikke den næste bil, man skal have!

Fly

Fra : Ukendt

Dato : 05-07-04 18:41

> Okay. Så en _grøn_ Sierra er ikke den næste bil, man skal have!

Nix en rød er meget hurtigere

--
Tom

Fra : Olesen

Dato : 05-07-04 21:26

> Nix en rød er meget hurtigere

-de ruster heller ikke nær så slem.

Fra : Ukendt

Dato : 05-07-04 21:46

> -de ruster heller ikke nær så slem.

næh det er kun hvide fra 82' som ruster

--
Tom

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 07-07-04 21:46

> næh det er kun hvide fra 82' som ruster

11. måned 82 - husk det.

// Troels

Fra : Fly Christensen

Dato : 06-07-04 10:08

On Mon, 5 Jul 2004 19:40:38 +0200, "Tom"
<tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

>Nix en rød er meget hurtigere

Jeg ved det! Jeg har selv haft en.

Fly

Fra : tb [8550]

Dato : 03-07-04 20:58

> [...]
at
> sætte bilen i bakgear mens man kører f.eks. 70 km/t, v. f.eks. skift fra

Erfaring fra sidste uge : Fra først til bak med 20kmt. en masse knurren og
derefter opgivet. Det kunne ganske simpelt ikke lade sig gøre...

hvorfor jeg gjorde det ? Sad lige med en kop kaffe i hånden, da jeg skulle
skifte, og bad min passager om at finde 2. gear. Det var han ikke så god
til

Fra : Rasmus

Dato : 03-07-04 21:55

<dtext> skrev i en meddelelse
> [...]
at
> sætte bilen i bakgear mens man kører f.eks. 70 km/t, v. f.eks. skift fra

Du smasker nok kassen, ganske grundigt. Men jeg vil tro at de trækkende hjul
skal blokeres, før du kan få den i bakgear.

En gammel måde at få en lada til at lave brænder på, er at bakke hurtigt og
så blokere hjulende, smide den i første samt fuld klampe, og så slippe
koblingen !!!

Fra : Basil

Dato : 04-07-04 08:11

> En gammel måde at få en lada til at lave brænder på, er at bakke
> hurtigt og så blokere hjulende, smide den i første samt fuld klampe,
> og så slippe koblingen !!!

Det er vist også opskriften på en Hollywood film, jeg mener det er sådan de
gør.
Jeg har også set det beskrevet på den måde i noget politikøreskole
dokumentar.
Det vigtigste er at de trækkende hjul er blokeret, ellers kan den ikke komme
i gear.
Kai

Fra : Glenn [Odense]

Dato : 04-07-04 12:19

> Det vigtigste er at de trækkende hjul er blokeret, ellers kan den ikke
komme
> i gear.
> Kai

Med mindre det er en BMW, de har synkronisering på deres bakgear.

Glenn

Fra : Cosworth POWER

Dato : 04-07-04 12:24

> Med mindre det er en BMW, de har synkronisering på deres bakgear.

Det er MT75 gearkassen i bl.a. Ford Sierra'en også...

--
Thomas Krath
http://bilimport.tkrath.dk - importguide

Fra : Casper Bang

Dato : 04-07-04 14:40

> Med mindre det er en BMW, de har synkronisering på deres bakgear.

Har alle BMWer det? Har egentligt aldrig prøvet det i min egen...
Men i så fald, hvis man gør det med 210 km/t og slipper koblingen, sker der
vel ikke andet end at motoren går ud...

Fra : alexbo

Dato : 04-07-04 14:49

"Casper Bang" skrev

> Har alle BMWer det? Har egentligt aldrig prøvet det i min egen...
> Men i så fald, hvis man gør det med 210 km/t og slipper koblingen, sker
der
> vel ikke andet end at motoren går ud...

Ja, eller motoren bliver revet baglæns rundt med 20-30.000 omdr.
Eller koblingen bliver flået i stykker.
Eller noget andet grimt.

Synkroniseringen gavner ikke noget der, den hjælper bare med at skifte gear.
BMW en ville heller ikke kune lide at blive smækket i første gear ved 210
kmt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Martin Petersen

Dato : 05-07-04 18:03

Rasmus (r_w_o@FJERNtdcspace.dk) skrev følgende:
> [...]
>
> En gammel måde at få en lada til at lave brænder på, er at bakke
> hurtigt og så blokere hjulende, smide den i første samt fuld klampe,

Det går nu også meget godt i en 205'er. :)

- Martin

Fra : Martin Sand.

Dato : 04-07-04 00:01

dtext wrote:
> Hvad sker der egentlig hvis man ved et, tja beklageligt, uheld kommer
> til at sætte bilen i bakgear mens man kører f.eks. 70 km/t, v. f.eks.
> skift fra 4. eller 5. gear?

Den vil højest sandsynligt sige en masse sjove metalliske lyde, men du vil
ikke kunne få den i gear. Du vil højest sandsynligt heller ikke smadre
gearkassen.
Tyske 'Auto Motor und Sport' lavede netop den test for nogle måneder siden.
Skete intet. De kørete bl.a. også i en bil uden motorolie (den holdt til
gengæld kun 2,5 km, så var den færdig!).

--
MVH Martin

Ved henv. på mail, udskift "privacy.net" med "stofanet.dk"

Fra : Roberto Saldo

Dato : 04-07-04 09:21

Martin Sand. wrote:

> [...]
> Skete intet. De kørete bl.a. også i en bil uden motorolie (den holdt til
> gengæld kun 2,5 km, så var den færdig!).

Det var da alligevel overraskende langt!

2.5km ved 100km/t tager vel 90 sekunder.
I 5. gear tager den måske omkring 2800o/min.
Dvs motoren tager 4200 snoninger før den dør.

Måske var det en Mercedes motor ;)

Mvh
Roberto

Fra : Martin Sand.

Dato : 05-07-04 00:05

Roberto Saldo wrote:
> Måske var det en Mercedes motor ;)

Det var en Ford... i tvivlstilfælde om holdbarhed, spørg Jan Magnussen

Fra : Roberto Saldo

Dato : 05-07-04 07:03

Martin Sand. wrote:

> Det var en Ford... i tvivlstilfælde om holdbarhed, spørg Jan Magnussen

Han kører da ikke Ford?

--
Roberto Saldo

Fra : Martin Sand.

Dato : 06-07-04 05:18

Roberto Saldo wrote:
> Han kører da ikke Ford?

Gjorde. F1. Unden særligt godt resultat.

Fra : Roberto Saldo

Dato : 06-07-04 06:45

Martin Sand. wrote:

> Gjorde. F1. Unden særligt godt resultat.

Det er da et stykke tid siden i hvert fald.
Ford gør sig ikke voldsomt bemærket i F1.

--
Roberto Saldo

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 06-07-04 07:53

Roberto Saldo faldt i søvn over tastaturet og fik skrevet:

> Det er da et stykke tid siden i hvert fald.

Magnussen kørte i '97 og '98 sæssonnerne.

> Ford gør sig ikke voldsomt bemærket i F1.

Min lille grønne bog siger at holdet (der hed Stewart Ford) kom ind i
F1-sammenhæng i '97 og blev opkøbt af Jaguar i 2000. De kører svjv
stadigvæk med en Cosworth-motor.

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://55.5cm.dk/geek/usenet.html

Besøg IRC'erne på #dk.fritid.bil @ QuakeNet
Se også http://irc.dkfritidbil.dk/ for mere info

Fra : Roberto Saldo

Dato : 06-07-04 08:15

Henrik Bøgh wrote:
> [...]

> Min lille grønne bog siger at holdet (der hed Stewart Ford) kom ind i
> F1-sammenhæng i '97 og blev opkøbt af Jaguar i 2000. De kører svjv

www.fomula1.com kan man læse at Jordan kører med en Ford-Cosworth
v10. Jaguars er en Cosworth CR6-V10 og Minardis en Cosworth CR3L-V10.

www.cosworth.com kan læses:

In 2004, Cosworth engines power 30 percent of the Formula One grid;
the works Jaguar Racing team with the latest CR6 engine and customer
teams Jordan-Ford, competing with the RS2 engine and Minardi-Cosworth,
running the CR3L engine.

Under Ford-Cosworth RS2:

2004 sees the second of a three year deal to supply the Jordan team
with Cosworth engines. In 2004, the team will use the RS2 engine,
effectively the same specification as the CR6 engine running in the
Jaguar R5. However, the engine designation denotes it as one for the
Jordan team, rather than the Jaguar team.

This marks the first time that a customer team has been supplied with
the same specification of engine as a works team and demonstrates
Cosworth's on-going commitement to the sport and ensuring that
non-manufacturer teams can compete on as level a playing field as
possible.

Alle 3 blokke er støbt hos Cosworth.

--
Roberto Saldo

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 06-07-04 16:22

Martin Sand. wrote:

> Gjorde. F1. Unden særligt godt resultat.

Magnussen udgik kun 3 gange (ifølge de officielle oplysninger) på grund af
defekt motor, i de knap 2 sæsoner han kørte for Stewart Ford teamet.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Henrik B.

Dato : 06-07-04 17:48

"Roberto Saldo" <rs@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Det var da alligevel overraskende langt!
>
> 2.5km ved 100km/t tager vel 90 sekunder.
> I 5. gear tager den måske omkring 2800o/min.
> Dvs motoren tager 4200 snoninger før den dør.

RTL prøvede det samme for 3-4 måneder siden, med en Ford Escort. Det var i
forbindelse med en historie om noget "snakeoil". Escort'en kørte over 60 km
uden olie. Først da de skør til den, satte motoren sig.

M.v.h.

Fra : FnkyFrank

Dato : 04-07-04 08:03

> [...]
at
> sætte bilen i bakgear mens man kører f.eks. 70 km/t, v. f.eks. skift fra

Tænk dig dog om knægt - Bilen kører jo den anden vej !!!

<-- Dette er en smiley, og ovenstående skal forståes ironisk.
Såfremt du ikke har nogen form for ironi bedes du se bort fra denne post.

Mvh Frank - Xantia V6

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 04-07-04 08:47

dtext wrote:
> Blot for nysgerrighedens skyld:
>
> Hvad sker der egentlig hvis man ved et, tja beklageligt, uheld kommer
> til at sætte bilen i bakgear mens man kører f.eks. 70 km/t, v. f.eks.
> skift fra 4. eller 5. gear?

Ved ikke med konventionel gearkasse.

En bekendt (soldaterkammerat), havde fundet en Ford fairline 5000 med
automatgearkasse.

På havnevejen i Grenå rykker hans søn på 3 år geearvælgeren fra D til R,
resultat automatgearkasser lå spredt over ca 50 x 10 meter.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 04-07-04 09:41

dtext telepaterede følgende til sin PC:
> Hvad sker der egentlig hvis man ved et, tja beklageligt, uheld kommer
> til at sætte bilen i bakgear mens man kører f.eks. 70 km/t, v. f.eks.
> skift fra 4. eller 5. gear?

Tja...

For nogle år siden var jeg ude at prøve kører en Astro...
Gearet stod i 2, men skulle i D. Desværre røg den fordi - op i R...

Resultatet var blokrede hjul og med et hurtigt gearskift skete der ikke
noget...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 04-07-04 11:38

<dtext> faldt i søvn over tastaturet og fik skrevet:

> Blot for nysgerrighedens skyld:
>
> Hvad sker der egentlig hvis man ved et, tja beklageligt, uheld kommer til
> at sætte bilen i bakgear mens man kører f.eks. 70 km/t, v. f.eks. skift
> fra 4. eller 5. gear?

Vi gjorde det engang med en gammel Opel Ascona som alligevel var på vej til
skrot. 60 km/t på et passende øde sted og så i bakgear. Låsen var ikke
hårdere end at den kunne tvinges over. Hjulene låste, motoren gik ud og så
var det det.
Efter havde vi ikke rigtigt nogle gear at gøre med.
Det skal dog siges at vi forinden - for sjovs skyld - adskillelige gange
havde skiftet gear uden at træde koblingen ned så gearkassen var nok i
forvejen lidt ked af det.

Fra : Casper Bang

Dato : 04-07-04 14:38

> [...]
at
> sætte bilen i bakgear mens man kører f.eks. 70 km/t, v. f.eks. skift fra

Lavede næsten selv det trick for nogle år siden da jeg tog kørekort.
Første gang på motorvej skulle jeg smide den i femte gear, men fik fat i
bakgearet i stedet... den knurrede fælt, men gik ikke i gear :p Svarer lidt
til at du prøver at smide bilen i gear uden at koble ud.

Fra : Fly Christensen

Dato : 05-07-04 09:31

On Sat, 3 Jul 2004 20:10:39 +0200, <dtext> wrote:

> [...]
>sætte bilen i bakgear mens man kører f.eks. 70 km/t, v. f.eks. skift fra 4.

Aner det ikke. Men i en Granada med automatgear hyler hjulene og
sikkerhedsselen låser, når det gøres med 100-110 km/t. Ellers sker der
ikke noget.

Fly