Motorolie
Fra : Jacob Buus Smidt

Dato : 01-07-04 22:59

Hej

Så skal der skiftes olie på Polo'en, men hvilket mærke og nummer er egentlig
bedst? Der er tale om en 1.6 årgang '97 med automatgear.

Umiddelbart forestillede jeg mig, at jeg skulle vælge en fuldsyntetisk 0w/30
fra et af de dyre mærker. Men hvad er egentlig årsagen til, at man kan vælge
mellem så mange forskellige viskositeter, hvis motoren har bedst af den med
laveste numre? Økonomi?

Jeg tænkt mig at få jobbet gjort hos Super Dæk Service eller Hjulcentret,
som begge har rimelige tilbud. Men jeg er ikke sikker på, at det er en god
ide at lade dem bruge en eller anden tilfældig olietype, som de nu har fået
en god aftale på - eller det er måske forkert? Er det normalt, at man
medbringer sin egen olie, som man har fået anbefalet her i gruppen?

Jeg håber, at nogen her i gruppen vil være så venlig at anbefale en god olie
til ovenstående bil med et kørselsmønster, der består af mange koldstarter
og fortrinsvis korte ture/bykørsel.

--

Hilsen Jacob

Fra : Lauge Søndergaard

Dato : 02-07-04 19:50

> Umiddelbart forestillede jeg mig, at jeg skulle vælge en fuldsyntetisk
0w/30
> fra et af de dyre mærker.

Synes umiddelbart 0w/30 lyder lidt tynd til den VW 1,6 motor - det er ikke
en specielt ny motorkonstruktion. En du skal helt sikkert vælge en
fuldsyntetisk olie.

> Men hvad er egentlig årsagen til, at man kan vælge
> mellem så mange forskellige viskositeter, hvis motoren har bedst af den
med
> laveste numre? Økonomi?

Til dels økonomi, men nogle motorer må faktisk ikke få for tynd olie. Fx. må
1.3 motoren i Skoda Felicia ikke få 5w/40 olie. Derudover betyder et større
spænd fx. 5w50 mod 5w30 at olien, alt andet lige, hurtigere bliver nedbrudt
og så ikke længere er 5w50 men fx. nærmere 10w40 (sikkert overdrevet).

> Jeg tænkt mig at få jobbet gjort hos Super Dæk Service eller Hjulcentret,
> som begge har rimelige tilbud. Men jeg er ikke sikker på, at det er en god
> ide at lade dem bruge en eller anden tilfældig olietype

Det synes jeg lyder som en dårlig ide, med mindre man alligevel selv ville
have købt samme type olie.

>Er det normalt, at man
> medbringer sin egen olie, som man har fået anbefalet her i gruppen?

Aner det ikke, men du kan også skifte olien selv (jeg giver gerne en hånd).
Det tager max. en halv time og kræver kun en oliefiltertang og en 17mm
nøgle, derudover skal du naturligvis have købt en oliefilter. Derudover skal
man bare have et par tomme dunke. En opskåret til at samle olien op i, og en
anden til at opbevare den gamle olie, som man lige skal smide af på en
genbrugsstation ved lejlighed.

> [...]
olie
> til ovenstående bil med et kørselsmønster, der består af mange koldstarter

Jeg ville sige 5w40. Mener Harald-nyborg har tilbud på Mobile1 5w40 til 179
for 4 liter, hvilket jeg synes er en ok pris for den olie. De har nok også
oliefiltre, hvis du kan leve med et uoriginaltfilter (jeg har aldrig kunne
mærke forskel på orig. og uorg. (Toyota og BMW)).

Mvh.

Lauge

Fra : Jacob Buus Smidt

Dato : 05-07-04 14:55

Hej Lauge

> [...]

nedbrudt
> og så ikke længere er 5w50 men fx. nærmere 10w40 (sikkert overdrevet).

OK, det var jeg ikke klar over.

> [...]
en
> anden til at opbevare den gamle olie, som man lige skal smide af på en

Lauge, det kunne da være sjovt at prøve selv, men jeg har aldrig før pillet
ved en bil - ud over supplerende olie-påfyldning. Så hvis dit tilbud står
ved magt, må du meget gerne hjælpe en dag ved lejlighed. Sender dig lige en
mail privat...

> [...]
> oliefiltre, hvis du kan leve med et uoriginaltfilter (jeg har aldrig kunne
> mærke forskel på orig. og uorg. (Toyota og BMW)).

Hmm, er der standardmål på sådanne filtre, eller skal man købe et specielt
til mærke og måske model?

Jacob

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 03-07-04 06:11

"Jacob Buus Smidt" <jacob.smidt@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

men hvilket mærke og nummer er egentlig
> bedst? Der er tale om en 1.6 årgang '97 med automatgear.

Hvad står der i brugsforvirringen,instruktionsbogen?????. Den overruler selv
denne NG.!!!! .

> Umiddelbart forestillede jeg mig, at jeg skulle vælge en fuldsyntetisk
0w/30

Ikke nødvendigvis et godt valg, læs den litteratur jeg henviste til tidl. .

> [...]
vælge
> mellem så mange forskellige viskositeter, hvis motoren har bedst af den

Du kan SAGTENS få et billigt mærke som overholder kravene. Og forskellige
krav, motoren har det ikke nødvendigvis bedst med lave nr., for det giver en
tynd olie, som det ikke er sikkert at motoren kan klare, men et lavt nr før
W er kold olie- dvs når bilen skal startes= lettere start. Uden at vide det,
tror jeg du skal bruge en ??W40 olie- ?W30 er til nyere motorere.

> Jeg tænkt mig at få jobbet gjort hos Super Dæk Service eller Hjulcentret,
> som begge har rimelige tilbud.

Så er det HELT SIKKERT ikke en dyr mærke-olie.

Er det normalt, at man
> medbringer sin egen olie, som man har fået anbefalet her i gruppen?

Du kan være sikker på at hvis du gør det, er der en smartass som score det
til sig selv, og hælder noget af deres egen fluidum på .

> [...]
olie
> til ovenstående bil med et kørselsmønster, der består af mange koldstarter

Jeg anbefaler altid FULDsyntetisk 5W40, Bilka har/havde tilbud på 5l.
Champion i denne uge. Ukendt mærke, de har dog solgt det før, men den er
API SL= bedste kvalitet, og så slipper du for at betale banner-rekvalmer
til F1 ). Jeg købte 2 dunke.

Fra : Jacob Buus Smidt

Dato : 05-07-04 14:50

> Hvad står der i brugsforvirringen,instruktionsbogen?????. Den overruler
selv
> denne NG.!!!! .

OK, det var selvfølgelig ikke faldet mig ind, at det kunne være tilfældet
Det kunne være jeg skulle starte der, så...

> Er det normalt, at man
> >
> Du kan være sikker på at hvis du gør det, er der en smartass som score det
> til sig selv, og hælder noget af deres egen fluidum på .

Hehe, det lyder jo som god og ærlig service. Må nok hellere tage imod Lauges
tilbud om en gør-det-selv-hjælp...

> [...]
> Champion i denne uge. Ukendt mærke, de har dog solgt det før, men den er
> API SL= bedste kvalitet, og så slipper du for at betale banner-rekvalmer

Det vil jeg så gøre. Tak for dit svar.

Jacob