Teknikken i den kommende BMW M5....
Fra : Henrik B.

Dato : 28-06-04 18:45

http://autozine.kyul.net/0_News/Latest/Current/News_frame.htm

Latest News
Jun 25, 2004

BMW M5: 507 horsepower !
According to the final specifications, the 5.0-litre V10 engine of new BMW
M5 produces 507 horsepower and 383 lbft, more than the previously announced
500 hp and 369 lbft. Most important, it beats Lamborghini's 5-litre V10,
which could be used in the next generation Audi RS6.
BMW has also released full details of the V10 and the 7-speed SMG gearbox.

The 90-degree V10 has a power-biased oversquared combustion chamber design,
with 92mm bore versus 75.2mm stroke. It displaces 4999 cc. Thanks to a
sophisticated anti-knock control, it can run a high compression ratio at
12.0:1, maximizing burning efficiency. Besides, by using lightweight
tappets, valves and valve springs, the moving mass of valve gears is reduced
by 17.5% compare with the previous M5. This allows the engine to rev up to
8250rpm, versus 7000rpm of the outgoing 5-litre V8.

At 7750rpm, the V10 produces 507 horsepower. Maximum torque of 383 lbft is
not reached until 6100rpm, but from 3500rpm there is at least 80% of the max
torque available.

The V10 weighs 240kg, almost identical to the outgoing V8. Weight saving
measures include all-aluminum construction (heads, block and pistons),
Nikasil cylinder liners, forged crankshaft and connecting rods. To handle
the tremendous stress, the crankcase employs racing style bedplate with
integral cast iron inserts to hold the crankshaft bearings tight.

The V10 runs 12.0:1 compression yet complies with EU4 emission regulation,
thanks to a sophisticated engine management system and ionic current knock
control. Ordinary engines have their knock sensors located outside the
cylinder, but this engine incorporate sensors at spark plugs and measure the
ionization degree of air / fuel mixture inside the combustion chambers to
determine whether knock is coming. This measurement is more precise thus the
compression can be set closer to the knock limit. Besides, the MSS65 engine
management system takes signals from more signals of various kinds and its
processing power is 8 times that of the MSS54 used in M3.

The M5 engine is high revving and powerful, but its lack of torque means it
needs a close ratio gearbox to fight against the turbocharged or
supercharged rivals from Mercedes and Audi. Therefore BMW developed the
world's first series production 7-speed sequential manual gearbox for it.
With 2 ratios more than rival's 5-speed automatic, and a shift mechanism 20%
faster than the M3's SMG-II, the third generation SMG should enable the V10
to pick up rev quickly after each gearchange. The result is of course
quicker acceleration.

Despite of the unveil of engine and gearbox details, BMW did not provide
full details of the whole car. I'll report once received that.

Fra : Torben E

Dato : 28-06-04 18:46

"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> management system takes signals from more signals of various kinds and its
> processing power is 8 times that of the MSS54 used in M3.

Imponerende motor, og en smart måde at måle ignition knock

Torben E

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 29-06-04 00:31

Torben E wrote:

> Imponerende motor, og en smart måde at måle ignition knock

Ja, hvor er det nu man har hørt om det før, det skulle vel aldrig
være hos "grabbarne från Trollhättan"??

--
Hygge..
Thomas

Fra : Henrik B.

Dato : 29-06-04 00:49

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse

> Ja, hvor er det nu man har hørt om det før, det skulle vel aldrig
> være hos "grabbarne från Trollhättan"??

Og det er kun 16 år siden det blev introduceret. De er sandelig på
forkant med udviklingen dernede i Bayern. )

M.v.h.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 29-06-04 10:56

"Henrik B." wrote:

> Og det er kun 16 år siden det blev introduceret. De er sandelig på
> forkant med udviklingen dernede i Bayern. )

...men har Saab egentlig brugt det i produktionsbiler endnu, jeg
synes kun jeg har hørt om det i deres udvikling?

--
Hygge..
Thomas

Fra : Henrik B.

Dato : 29-06-04 11:32

> ..men har Saab egentlig brugt det i produktionsbiler endnu, jeg
> synes kun jeg har hørt om det i deres udvikling?

Hmmmm...det fungerer på min 11 år gamle bil såååeeee......

De introducerede det på 2,3-litres turbomotoren i 1988.

M.v.h.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 29-06-04 14:15

"Henrik B." wrote:

> Hmmmm...det fungerer på min 11 år gamle bil såååeeee......

Okay, godt ord igen.. Har de også indført det der variable
kompressionsdims de rodede med for et par år siden?

--
Hygge..
Thomas

Fra : Torben E

Dato : 29-06-04 09:31

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> wrote in message

> Ja, hvor er det nu man har hørt om det før, det skulle vel aldrig
> være hos "grabbarne från Trollhättan"??

Det er ikke utænkeligt

Det er forresten en uhygglig høj grundkomp. der er i den
motor, 12-1, er det ikke det højeste serieproducerede nogensinde,
jeg husker ikke at have set noget højere.

Torben E

Fra : EjS

Dato : 29-06-04 10:34

> Ja, hvor er det nu man har hørt om det før, det skulle vel aldrig
> være hos "grabbarne från Trollhättan"??

Men som sædvanligt er det BMW der får det til at virke i praksis :)

Nej respekt til svenskerne for det princip.

Iøvrigt - i teksten står der at det er ekstra sensorer på tændrørerne der
måler tændingsbanken. Kunne det ikke tænkes at man blot måler strøm og
spænding i tændrøret og beregner tændingsbanken derudfra (modelbaseret
fejldiagnose)....?

I så fald er det pissesmart!

MVH EjS

Fra : Henrik B.

Dato : 29-06-04 11:34

"EjS" <ejsREMOVE@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> måler tændingsbanken. Kunne det ikke tænkes at man blot måler strøm og
> spænding i tændrøret og beregner tændingsbanken derudfra (modelbaseret

Hos Saab er det ihvertfald via spænding på tændrøret efter tændingen har
fundet sted. Derudover renser Saab'erne selv tændrørene når man parkerer, så
de er rene til næste start.

> I så fald er det pissesmart!

Jep.

M.v.h.

Fra : Torben E

Dato : 29-06-04 12:59

"EjS" <ejsREMOVE@stofanet.dk> wrote in message

> [...]
> måler tændingsbanken. Kunne det ikke tænkes at man blot måler strøm og
> spænding i tændrøret og beregner tændingsbanken derudfra (modelbaseret

Jeg ved ikke om bmw har en extra sensor, men jeg tror det ikke,
Saab bruger en almindeligt tændrør.

Det virker ved at lave extra gnister under forbrændingen, og derved
beregne cylindretryk (iontæthed) udfra overslagsspændingen.

Saab´s DI tænding evner forøvrigt også at lave MSD tændinger under
vanskelige forhold, ligesom det kører 10 sec. MSD gnister efter hver
køretur for at renholde tændrørene.

MSD=multiple spark discharge.

Ydermere logger den hvor mange tændingsbank og fejltændinger
der har været på hver cylinder individuelt, ligesom tændingsreguleringen
foregår individiuelt. Det er faktisk ganske ok for et så gammelt system.

Torben E

Fra : EjS

Dato : 29-06-04 13:42

> [...]
> der har været på hver cylinder individuelt, ligesom tændingsreguleringen
> foregår individiuelt. Det er faktisk ganske ok for et så gammelt system.

Jeg tænkte nok der var et SAAB fanatikere der var hurtige på tasterne. Tak
for svaret.

Jeg ved godt man ikke skal undervurdere SAAB. For et år siden forsøgte jeg
at blive optaget på Linköping Universitet hvor en hel afdeling samarbejder
med SAAB med Professor Lars Nielsen i spidsen. Lad mig lige nævne hvad han
lavede for SAAB på det tidspunkt...

Han havde to motorer i serie udstødningsmæssigt så udstødningen fra første
motor blev brugt til forbrændingen i den anden motor. Ved at styre motorerne
ultra-præcist med en masse koncepter som sikkert er hemmelige var det muligt
at nedbringe forureningsgraden i udstødningsluften fra den anden motor i
forhold til den almindeligt forurenede luft der blev brugt i forbrændingen
af den første motor.

Altså ville man med den teknologi kunne nedbringe forureningsgradenn af
luften i byer bare ved at køre en masse :)

Problemet var bare at teknikken var så følsom at eksterne forstyrrelser i
den virkelige verden ville ødelægge motorernes performance. Gad vide om de
arbejder videre på det projekt mhb. en realisering....?

MVH EjS

Fra : Torben E

Dato : 29-06-04 14:07

> [...]
> den virkelige verden ville ødelægge motorernes performance. Gad vide om de
> arbejder videre på det projekt mhb. en realisering....?

Fin ide, en luftrensende motor

Det ville nok lukke munden på de største øko fanatikere

Torben E

Fra : Henrik B.

Dato : 29-06-04 14:20

"Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse

> Fin ide, en luftrensende motor
>
> Det ville nok lukke munden på de største øko fanatikere

Torben NU må du sgu se at få læst lidt op på Saab's historie - hvad tror du
Trionic gør? )

M.v.h.

Fra : Torben E

Dato : 29-06-04 14:23

"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote in message

> Torben NU må du sgu se at få læst lidt op på Saab's historie - hvad tror
du
> Trionic gør? )

He he, jeg mente faktisk at kunne huske noget med at en T5 bil
kunne rense luften i storbyer under kraftig smog, men slog det
hen som usansynligt, men det er åbenbare rigtigt ?

Torben E

Fra : Henrik B.

Dato : 29-06-04 14:16

> [...]
> med SAAB med Professor Lars Nielsen i spidsen. Lad mig lige nævne hvad han

Mener ikke at han hed Lars Nielsen, men ok ligemeget.

> [...]
> den virkelige verden ville ødelægge motorernes performance. Gad vide om de
> arbejder videre på det projekt mhb. en realisering....?

Projektet blev faktisk ført ud i livet. Man demonstrerede det i Londons
beskidte luft, ved at sætte udstødningen fra en Saab to-takter på
indsugningen på en Trionic Saab (Saab's motorstyring). Og den luft der kom
ud af røven på den 9000 - magen til min - var renere end den omgivende
luft. Og altså også renset for de oliegasser som to-takteren producerede.

M.v.h.

Fra : EjS

Dato : 29-06-04 14:37

> [...]
> ud af røven på den 9000 - magen til min - var renere end den omgivende
> luft. Og altså også renset for de oliegasser som to-takteren producerede.

Ok - tror måske det så er fortsættelsen. Det her drejede sig om 2 4-takts
turbomotorer på ca. 250 Hk. På Lars Nielsens afdeling har de lavet så meget
lort man tror det er løgn:

http://www.vehicular.isy.liu.se/Publications/

MVH EjS

Fra : Henrik B.

Dato : 29-06-04 01:35

> the
> the

> Imponerende motor, og en smart måde at måle ignition knock
>
> Torben E

*LOL* Havde jeg ikke set. Men det er da rart at BMW er på vej ud af den
tekniske middelalder. )

M.v.h.

Fra : Peter G C

Dato : 29-06-04 16:54

[klip]

> *LOL* Havde jeg ikke set. Men det er da rart at BMW er på vej ud af den
> tekniske middelalder. )

Måske Saab også en dag begyndte at bygge superhurtige potter ?

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Henrik B.

Dato : 30-06-04 00:27

"Peter G C" <peter@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse

> Måske Saab også en dag begyndte at bygge superhurtige potter ?

De findes skam - så tæt på som i Horsens.
Vil tro at det er den hurtigste bil blandt skribenterne hér - måske bortset
fra Søren Blom's RS6.
Og i Sverige findes de "en masse". Dog ikke ab fabrik. Men motoren er god
for det.

M.v.h.

Fra : Peter G C

Dato : 30-06-04 10:17

[klip]

> Og i Sverige findes de "en masse". Dog ikke ab fabrik. Men motoren er god
> for det.

Jeg tænker ab fabrik .....

/Peter

Fra : Henrik B.

Dato : 30-06-04 13:20

> [klip]

> Jeg tænker ab fabrik .....

Jeg er sikker på at hvis Saab fik lov at bygge en bil, der på gaden ville
koste 2 mio. så var det ikke det store problem at få en tilsvarende ydelse.
Men sammenligner du direkte prismæssigt mellem Saab og BMW, får du kun en
bovlam æske fra BMW, til samme pris som Saab'en koster.

M.v.h.

Fra : Bill

Dato : 30-06-04 13:32

On Wed, 30 Jun 2004 14:20:00 +0200, "Henrik B."
> [...]

>Men sammenligner du direkte prismæssigt mellem Saab og BMW, får du kun en
>bovlam æske fra BMW, til samme pris som Saab'en koster.

jaså.

En Saab 9-3 sports sedan i Aero udgaven med 210 hk koster fra 639.000
kr.

En BWM 330i med 231 HK koster fra 656.000 kr.

Hvillken en er den bovlamme her?

Fra : Henrik B.

Dato : 30-06-04 13:41

"Bill" <nospame@spam.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> kr.
>
> En BWM 330i med 231 HK koster fra 656.000 kr.

Nu tænkte jeg på 9-5 kontra BMW 5-serie. Men okay, i din sammenligning er
stadig 17000,- at chip'e Saab'en for. Det koster f.eks. 10000,- så yder
Saab'en 250 Hk (388 Nm).

M.v.h.

Fra : Bill

Dato : 30-06-04 13:51

On Wed, 30 Jun 2004 14:41:00 +0200, "Henrik B."
<saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote:

>"Bill" <nospame@spam.com> skrev i en meddelelse
>ydelse.

>Nu tænkte jeg på 9-5 kontra BMW 5-serie.

ok,

En Saab 9-5 Aero med 250 HK koster fra 780.000 kr

En BMW 530i med 231 HK koster fra 775.500 kr.

Her har du altså 4500 kr at gøre godt med

Jeg vil ikke just kalde en 530i for en bowlam æske, så du tænker måske
på nogle andre modeller?

>okay, i din sammenligning er
>stadig 17000,- at chip'e Saab'en for. Det koster f.eks. 10000,- så yder
>Saab'en 250 Hk (388 Nm).

Men så er den jo ikke std. fra fabrikken.

Fra : Henrik B.

Dato : 30-06-04 14:00

> [...]
>
> Her har du altså 4500 kr at gøre godt med
>
> Jeg vil ikke just kalde en 530i for en bowlam æske, så du tænker måske

Du skal så huske at sammenligne dem med det samme udstyr monteret. Problemet
med netop Aero'en er at Saab valgte sidste år at hæve priserne af én gang.
D.v.s. at 9-5 Aero steg med 180.000,- fra den ene dag til den anden.

M.v.h.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 30-06-04 14:03

KLIP

> Du skal så huske at sammenligne dem med det samme udstyr monteret.

Se det var straks noget andet.

Udstyret til en Bimmer 530 koster spidsen af en rumraket i Danmark.

Hr. Bjørn

Fra : Bill

Dato : 30-06-04 14:07

On Wed, 30 Jun 2004 15:03:11 +0200, "Bjørn Jørvad"
<mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> wrote:

>"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
>
>KLIP

>Se det var straks noget andet.
>
>Udstyret til en Bimmer 530 koster spidsen af en rumraket i Danmark.

hehe, ja men det skyldes vel mere afgifterne for priser i Tyskland
virker da ikke helt urimelige?

Fra : Henrik B.

Dato : 30-06-04 14:08

"Bjørn Jørvad" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse

> Se det var straks noget andet.
>
> Udstyret til en Bimmer 530 koster spidsen af en rumraket i Danmark.

Ja, det er velsagtens lige så dyrt som til en VW? )

M.v.h.

Fra : Bill

Dato : 30-06-04 14:05

On Wed, 30 Jun 2004 15:00:29 +0200, "Henrik B."
<saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote:

>"Bill" <nospame@spam.com> skrev i en meddelelse

>Du skal så huske at sammenligne dem med det samme udstyr monteret.

tja, det sagde du ikke noget om

> Problemet
>med netop Aero'en er at Saab valgte sidste år at hæve priserne af én gang.
>D.v.s. at 9-5 Aero steg med 180.000,- fra den ene dag til den anden.

Ok, det var da en voldsom prisstigning, var det som følge
prisharmonisering?

Fra : Henrik B.

Dato : 30-06-04 14:16

> Ok, det var da en voldsom prisstigning, var det som følge
> prisharmonisering?

Jep. Saab lavede den KÆMPE brøler at hæve priserne af én gang. For et par
måneder senere vedtog Folketinget at fremtidige prisstigninger ikke blev
afgiftsbelagt. Havde man valgt at vente (man har til 01.01.05.), eller
hanvde man ladet biler stige 5 - 10.000,- om måneden, havde det ikke ramt så
hårdt.

M.v.h.

Fra : Torben E

Dato : 30-06-04 13:30

"Bill" <nospame@spam.com> wrote in message

> En Saab 9-3 sports sedan i Aero udgaven med 210 hk koster fra 639.000
> kr.
>
> En BWM 330i med 231 HK koster fra 656.000 kr.
>
> Hvillken en er den bovlamme her?

De er vel tæt på at være lige bovlamme

Torben E

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 30-06-04 13:44

"Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> De er vel tæt på at være lige bovlamme

He he og billigpotter..

Hr. Bjørn

Fra : Bill

Dato : 30-06-04 13:47

On Wed, 30 Jun 2004 14:43:41 +0200, "Bjørn Jørvad"
<mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> wrote:

>"Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse
>
>KLIP

>He he og billigpotter..

jov jov, men det er jo også de mindste modeller hos henholdvis Saab og
BWM, hvis vi da lige ser bort fra den nye 1-serie.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 30-06-04 13:50

"Bill" <nospame@spam.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> jov jov, men det er jo også de mindste modeller hos henholdvis Saab og
> BWM, hvis vi da lige ser bort fra den nye 1-serie.

Jeg har en kammerat, der lige har købt en sprit ny Bimmer 530 *mit alles
drum und dran* til den rørlige sum af under 500.000 kr.

Den er godt nok købt i hans tyske selskab og skal køre for det...

Hr. Bjørn

Fra : Henrik B.

Dato : 30-06-04 13:52

"Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse

> De er vel tæt på at være lige bovlamme

Tjah.......der skal ikke meget til for at sætte dem på plads.

M.v.h.

Fra : Bill

Dato : 30-06-04 13:57

On Wed, 30 Jun 2004 14:30:11 +0200, "Torben E"
<topcon@FJERNDETTEmail.dk> wrote:

>"Bill" <nospame@spam.com> wrote in message

>De er vel tæt på at være lige bovlamme

Det er vel et definitionsspørgsmål, du må da gerne finde et par nye
biler i std. udførelse der matcher de to i samme prisklasse.

Fra : Torben E

Dato : 30-06-04 13:56

> Det er vel et definitionsspørgsmål, du må da gerne finde et par nye
> biler i std. udførelse der matcher de to i samme prisklasse.

Honda civic type R 350.000 kr. den tager begge i acc.

Torben E

Fra : Bill

Dato : 30-06-04 14:12

On Wed, 30 Jun 2004 14:56:29 +0200, "Torben E"
<topcon@FJERNDETTEmail.dk> wrote:

>"Bill" <nospame@spam.com> wrote in message

>Honda civic type R 350.000 kr. den tager begge i acc.

Gør den det?

Er den ikke opgivet til 6,8 og BMW'en til 6,5?

Fra : Torben E

Dato : 30-06-04 14:06

> Gør den det?
>
> Er den ikke opgivet til 6,8 og BMW'en til 6,5?

6.6 ifølge honda.dk

Men nu er acc. jo også anden end 0-100, jeg er ret sikker på
at i den virkelige verden er den en del hurtigere.

Torben E

Fra : Henrik B.

Dato : 30-06-04 14:14

> Honda civic type R 350.000 kr. den tager begge i acc.
>
> Torben E

Det er en væsentlig mindre bil.

M.v.h.

Fra : Torben E

Dato : 30-06-04 14:07

> Det er en væsentlig mindre bil.

Ja

Og væsentlig billigere, men det skrev Bill jo ikke noget om.

Torben E

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 30-06-04 16:10

Bill wrote:

> Det er vel et definitionsspørgsmål, du må da gerne finde et par nye
> biler i std. udførelse der matcher de to i samme prisklasse.

Kan man ikke få en Lotus Elise til ca. den pris??

--
Hygge..
Thomas

Fra : Peter G C

Dato : 30-06-04 15:27

[klip]

> Jeg er sikker på at hvis Saab fik lov at bygge en bil, der på gaden ville
> koste 2 mio. så var det ikke det store problem at få en tilsvarende
ydelse.

Nå - men ingen gider købe en Saab til den pris

/Peter

Fra : Henrik B.

Dato : 30-06-04 15:31

> ydelse.
>
> Nå - men ingen gider købe en Saab til den pris

Det er jo så et spørgsmål vi nok aldrig får besvaret. Og da slet ikke nu,
hvor al fremtidig udvikling flyttes til Rüsselsheim. Efter min nuværende
9000, bliver det nok en brugt 9-5 Aero.......og derefter.....nååee
ja.......en Audi måske.

M.v.h.

Fra : Peter G C

Dato : 30-06-04 18:19

[klip]

> [...]
> hvor al fremtidig udvikling flyttes til Rüsselsheim. Efter min nuværende
> 9000, bliver det nok en brugt 9-5 Aero.......og derefter.....nååee

Du er også begyndt at spille Lotte?

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Henrik B.

Dato : 30-06-04 19:11

> [klip]

> Du er også begyndt at spille Lotto?

Det gør man vel altid.

Men jeg snakker hér om en årrække omkring de 10. Desuden er Audi A6 i dag jo
ugens tilbud sammenlignet med hvad man får hos BMW (ikke at jeg kunne drømme
om at købe en sådan).

M.v.h.