Igen det samme uheld ved Odense
Fra : Ukendt

Dato : 26-06-04 21:21

Halløj

Ved 12.30 tiden i dag var den gal igen. Endnu en "tosse" som måtte have kørt
med > 100 Km/t med sin campingvogn som så begynder at slingre.....ryger ind
i autoværnet og vælter om på siden.
Gosh så kom vi forsent til festen bare fordi en feriecampist skal skynde
sig.

(Så ikke ud som om det var sket familien i bilen noget)

--
Tom

Fra : phk

Dato : 26-06-04 22:23

> [...]
kørt
> med > 100 Km/t med sin campingvogn som så begynder at slingre.....ryger

Hvis campingvognen er læsset forkert behøver du skam ikke køre 100 km/timen
for at den kommer i slyng. En overhaling af en lastbil samtidig med
gearskift og en høj kassevogn med fuld skrald i 3. vognbane kan sende den i
slyng.

Mange er ikke klar over at det gælder om at komme ned i fart men bliver ved
med at holde hastigheden.

> Gosh så kom vi forsent til festen bare fordi en feriecampist skal skynde
> sig.

Det er som sagt ikke sikkert han - eller hun - har skullet skynde sig.

Og hvis man begynder at tælle sammen er det nok campisterne der flest gange
bliver forsinket fordi ikke-campister smider rundt med deres bil ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : ///JJ

Dato : 27-06-04 00:08

phk wrote:

> Mange er ikke klar over at det gælder om at komme ned i fart men
> bliver ved med at holde hastigheden.

Der er lavet talrige forsøg med hvordan man redder den. Men jeg mener ikke,
du kan sige at man altid skal forsøge at komme ned i fart, for: Jeg så i
1999 et TopGear program, hvor de forsøgte:
1) At holde farten
2) At slippe gassen
3) At accelerere

INGEN af deres forsøg reddede campingvognen - og det var en prof. der
foretog forsøgene.

VOX' Auto Motor & Sport havde en lignende test i sidste weekend, dog så jeg
ikke indslaget, desværre. Anyone?

///JJ

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 27-06-04 08:19

///JJ faldt i søvn over tastaturet og fik skrevet:

[...]

> INGEN af deres forsøg reddede campingvognen - og det var en prof. der
> foretog forsøgene.

Der er jo ingen gylden regel for den slags ting, men jeg lærte engang at man
ved kørsel med lette store påhængsvogne (som f.eks. en campingvogn) bør
accelere såfremt bilen har overskuddet til det og _aldrig_ bremse hårdt
ned, men motorbremse. Ved hårde opbremsninger kan campingvognen opføre sig
endnu mere uforudsigeligt og katastrofalt.
Men som jeg skrev indledningsvis, er der ingen gylden regel, og det må altid
blive en opvejning af situationen med vejens beskaffenhed, andre
traffikanter, eget køretøj etc.
Jeg ved faktisk ikke hvad lastbilchauffører m. hængerkort lærer om
forholdsregler der skal tages når hængeren kommer i skred/svingninger men
jeg tvivler (ud fra mit kendskab til fysik og ikke andet) på at de lærer at
man skal klodse bremsen i :)
Anyone?

[...]

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://55.5cm.dk/geek/usenet.html

Besøg IRC'erne på #dk.fritid.bil @ QuakeNet
Se også http://irc.dkfritidbil.dk/ for mere info

Fra : Ulrich

Dato : 27-06-04 08:28

"Henrik Bøgh" <henrik@lagengymnastik.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg tvivler (ud fra mit kendskab til fysik og ikke andet) på at de lærer

Jeg lærte at bruge slingerbremsen.
Det var dengang den fandtes

Med personvognstrailer har jeg reddet den ved at sætte farten ned,
altså stille og roligt.

--
Hygge Ulrich

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 27-06-04 08:33

Ulrich faldt i søvn over tastaturet og fik skrevet:

[...]

> Jeg lærte at bruge slingerbremsen.
> Det var dengang den fandtes

Hva' fa'en er en slingrebremse?
En bremse der sidder på påhængsvognen som kan aktiveres fra førerhuset?

[...]

Fra : Hans Paulin

Dato : 27-06-04 08:38

Henrik Bøgh skrev:

> Hva' fa'en er en slingrebremse?
> En bremse der sidder på påhængsvognen som kan aktiveres fra
> førerhuset?

Jeps!
Hans

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 27-06-04 19:28

Ulrich wrote:

> Jeg lærte at bruge slingerbremsen.
> Det var dengang den fandtes

Forhåbentlig da ikke med en udskridende hænger/trailer, gad nok se den
klaphat der kunne finde på at postulere sådan noget sludder.

> Med personvognstrailer har jeg reddet den ved at sætte farten ned,
> altså stille og roligt.

For begge kategorier gælder _kobl_ _ud_ _og_ _styr_.

En - fra den årgang hvor der var "slingrebremse" på lastvognstog, for at
sige det rent, ud noget fanden har skabt specielt for folk uden meget stor
rutine og indgående kendskab til køretøjet

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Lasse C. Johansen

Dato : 27-06-04 11:01

> [...]
> jeg tvivler (ud fra mit kendskab til fysik og ikke andet) på at de lærer

Jeg lærte at man skulle slippe speederen og derved bruge motorbremsen.
Vigtigere er dog at læsse og køre så man undgår at der kommer "slinger i
valsen"

Det værste jeg har prøvet var en næsten tom forvogn med en hænger, læsset
med 20 tons papir der pludselig ikke kunne bremse....

--
Venligst

Lasse C. Johansen.

Fra : Hans Paulin

Dato : 27-06-04 11:39

Lasse C. Johansen skrev:

> Det værste jeg har prøvet var en næsten tom forvogn med en hænger,
> læsset med 20 tons papir der pludselig ikke kunne bremse....

....da jeg tog til hænger fortalte min kørelærer om en chauffør på vej
ned af en stejl bakke ved Vejle i glat vejr, som pludselig ku læse hvad
der stod på bagklappen...

....han fik rettet op, men mistede vist kortet...
Hans

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 27-06-04 12:41

Hans Paulin faldt i søvn over tastaturet og fik skrevet:

[...]

> ...da jeg tog til hænger fortalte min kørelærer om en chauffør på vej
> ned af en stejl bakke ved Vejle i glat vejr, som pludselig ku læse hvad
> der stod på bagklappen...

Med hvilken begrundelse kan han miste kørekortet?
Fordi den var lastet forkert eller fordi han ikke havde kørt efter
omstændighederne eller noget helt tredje?

Fra : Hans Paulin

Dato : 27-06-04 12:54

Henrik Bøgh skrev:

> Hans Paulin faldt i søvn over tastaturet og fik skrevet:
>
> [...]
>
> Med hvilken begrundelse kan han miste kørekortet?

Jeg synes osse han sku ha en medalje

> Fordi den var lastet forkert eller fordi han ikke havde kørt efter
> omstændighederne

....ku vel være dét; han havde jo ikke styr over sagerne...

> eller noget helt tredje?

....som sagt: han mistede *vist* kortet...
Hans

Fra : Lasse C. Johansen

Dato : 27-06-04 16:41

"Hans Paulin" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse

> ...han fik rettet op, men mistede vist kortet...

Det skal så lige siges at da jeg fik stoppet trak jeg helt ind til siden op
parkerede. Kørte så ikke videre før hængeren var repareret. Andet var dybt
uansvarligt.
Det kostede i øvrigt en fyreseddel, da vognmanden var af en anden mening....

--
Venligst

Lasse C. Johansen.

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 27-06-04 17:17

Lasse C. Johansen faldt i søvn over tastaturet og fik skrevet:

[...]

> [...]
> dybt uansvarligt.
> Det kostede i øvrigt en fyreseddel, da vognmanden var af en anden

Men du fik lov til at beholde kørekortet?
I øvrigt et dybt usympatisk træk af vognmanden at fyre dig IMO.

Fra : Lasse C. Johansen

Dato : 27-06-04 22:44

> Lasse C. Johansen faldt i søvn over tastaturet og fik skrevet:
>
> Men du fik lov til at beholde kørekortet?

Jada. Politiet blev ikke indblandet og jeg fortsatte jo ikke kørslen.

> I øvrigt et dybt usympatisk træk af vognmanden at fyre dig IMO.

Gudskelov er det ikke alle vognmænd der er sådan. Men man skulle helst bruge
2 skiver i døgnet, når der var tryk på - en med ens rigtige navn og så en
Anders And. Det nægtede jeg også, så det sidste var vel dråben.... ?

Anyway, jeg har indlands turist buskørsel en gang i mellem i dag, til at
supplere studiet med. Og der laster det meste af "godset" som regel sig
selv...

--
Venligst

Lasse C. Johansen.

Fra : phk

Dato : 27-06-04 12:22

"///JJ" <nospam@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> 2) At slippe gassen
> 3) At accelerere
>
> INGEN af deres forsøg reddede campingvognen - og det var en prof. der

Well - det fortæller måske mere om den professionelle. Jeg har været udsat
for det 5 gange og jeg har reddet den hver gang - ved at sætte hastigheden
ned.

Det hjælper ikke at accellerere. Der er simpelt hen ikke motorkraft i en
almindelig bil til at trække noget som helst lige. Og hvis der var -
forestil dig dragsteren der forsøger at redde en udskridning ved at give gas
.... Det er ikke alene hængeren som kommer i slyng, det er i høj grad også
trækkøretøjet.

Det hjælper ikke at slippe gassen. Det går for langsomt og når den slags
sker er det som regel ned ad bakke.

--
Per, Esbjerg

Fra : ///JJ

Dato : 27-06-04 18:18

phk wrote:
> [...]

> Well - det fortæller måske mere om den professionelle. Jeg har været
> udsat for det 5 gange og jeg har reddet den hver gang - ved at sætte

Det er jo muligt - men regn ikke med at du kan gøre det hver gang for evigt!

> Det hjælper ikke at slippe gassen. Det går for langsomt og når den
> slags sker er det som regel ned ad bakke.

Så du bremser altså let? Det er jo fuldstændig imod alt hvad jeg tidligere
har hørt og lært! Men hvis du har haft succes, så hatten af for dig.

///JJ

Fra : phk

Dato : 27-06-04 18:44

> phk wrote:

> Det er jo muligt - men regn ikke med at du kan gøre det hver gang for
evigt!

Jeg regner ikke med det sker mere - har lært lidt om læsning af campingvogn
;)

> Så du bremser altså let? Det er jo fuldstændig imod alt hvad jeg tidligere
> har hørt og lært! Men hvis du har haft succes, så hatten af for dig.

Den med at give gas har været ude i lang tid og mange tror det er måden. Det
er det ikke!

--
Per, Esbjerg

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 27-06-04 19:12

phk faldt i søvn over tastaturet og fik skrevet:

[...]

> Den med at give gas har været ude i lang tid og mange tror det er måden.
> Det er det ikke!

Næppe. Ved at sætte farten op ændrer du forholdet mellem kraftkomposanterne
i h.h.v. sidevers og langs retning af påhængskøretøjet, således at de
sidevers kompsanter har mindre betydning for den resulterende
kraftpåvirkning. Det er faktisk forholdsvis simpelt fysik.
I praksis betyder det at når du sætter farten op vil påhængsvognens slingren
få mindre betydning i forhold til påhængsvognens samlede bevægelse. At der
så ofte kan være andre forhold der taler imod at sætte farten op er en
anden sag.

Fra : phk

Dato : 27-06-04 22:43

> [...]
> få mindre betydning i forhold til påhængsvognens samlede bevægelse. At der
> så ofte kan være andre forhold der taler imod at sætte farten op er en

Hvor mange gange har du prøvet at komme i slyng med et vogntog?

Når du har prøvet det bare en gang, så henvend dig gerne her igen og fortæl
hvorfor det gik så galt som det gik.

Du starter i din bil med campingvogn. Accellererer. Campingvognen kommer i
sving. Baghjulene på bilen sender mærkelige lyde ind i kabinen du aldrig
nogen sinde har hørt før - og du insisterer på at sætte farten op for at
redde situationen (forudsat du kan, der er rigtig meget bremseenergi i de
sideværts bevægelser en campingvogn plus bil frembringer).

Jeg synes du skal prøve at fyre den af i campinggruppen - påstanden altså.
De trænger nok også til noget at grine af hvis de først har ferie i august
;)
--
Per, Esbjerg

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 28-06-04 08:00

phk faldt i søvn over tastaturet og fik skrevet:

[...]

> Hvor mange gange har du prøvet at komme i slyng med et vogntog?

2 gange.

> Når du har prøvet det bare en gang, så henvend dig gerne her igen og
> fortæl hvorfor det gik så galt som det gik.

Første gang ramte påhængsvognen (flyttetrailer der var let) et hul i vejen
(E45 mellem Aalborg og Randers) og begyndte at slinge. Jeg kørte på
daværende tidspunkt ca. 80 km/t og den slingrede ret så kraftigt. En lille
accelleration op til 100 km/t trak vognen frem ad og fik svingningerne til
at forsvinde.
Anden gang var med en hestetrailer på en landevej hvor jeg kørte de 70 man
må. Jeg ved ikke lige hvorfor den begyndte at komme i svingninger men måtte
vel have ramt et hul eller en sten eller noget. Selv med to fastspændte
krikker bagi gør det ikke situationen bedre og igen kunne en mindre
hastighedsforøgelse afhjælpe problemet.

> [...]
> redde situationen (forudsat du kan, der er rigtig meget bremseenergi i de
> sideværts bevægelser en campingvogn plus bil frembringer).

Nu var det i begge tilfælde en Land Rover Freelander 2,5 (170 hk) som havde
et pænt kraftoverskud. Det vil selvfølgelig næppe kunne lade sig gøre i en
Polo m. en stor boogie på.

> Jeg synes du skal prøve at fyre den af i campinggruppen - påstanden altså.
> De trænger nok også til noget at grine af hvis de først har ferie i august
> ;)

Det er mit umiddelbare indtryk at de fleste der triller rundt med et
rullelokum på, ikke har kraftoverskuddet til at lave den manøvre.

Fra : phk

Dato : 28-06-04 08:39

> [...]

> accelleration op til 100 km/t trak vognen frem ad og fik svingningerne til

Allright. Situationen er ikke den samme som jeg har prøvet - mit vogntog kom
i slinger fordi det var læsset forkert. Dvs. uanset hvor meget man
accellererer vil fejlen blive ved med at være til stede.

Du kom ud af kurs fordi en lille trailer formentlig uden læs ramte et hul.
Om du har givet gas eller ej har formentlig været lige meget fordi vogntoget
også var stabilt ved større hastighed end den du kørte da du ramte hullet.
Sådan er det ikke med forkert læssede campingvogne.

> [...]
måtte
> vel have ramt et hul eller en sten eller noget.

Eller hestene har flyttet på sig.

> Selv med to fastspændte
> krikker bagi gør det ikke situationen bedre og igen kunne en mindre
> hastighedsforøgelse afhjælpe problemet.

Jeg ved ikke hvor fast de 2 krikker står - hvis de bliver slynget imod
væggen hjælper det i hvert fald ikke på sitautionen og så er det livsfarligt
at give gas.

> Det er mit umiddelbare indtryk at de fleste der triller rundt med et
> rullelokum på, ikke har kraftoverskuddet til at lave den manøvre.

I det mindste lugter det ikke af lort i disse rullelokummer. Det gør det i
en hestetrailer ;)

--
Per, Esbjerg