Lastbiler med bredlast!
Fra : Christabel & Anders

Dato : 24-06-04 14:16

Hvilke regler gælder der for lastbiler der kører med bred last f.eks.
pavilioner?
Ved at de vognmænd der kører med vindmøller, skal have specielle tilladelser
kører, hver gang de skal kører med en mølle barer 2 meter på offentlig vej.
Mener også at de skal have en følge bil bagefter, til at advarer m.m. er det
de samme regler der gælder for bredlast? og må følge bilerne f.eks. presse
modkørende ud i rabatten så de kan "race" forbi?
Min kæreste og jeg har nu hver især oplevet at blive "presset" ud i
rabatten, på hovedvej 29 mellem Aars og Fjerritslev. Det har begge gange
foregået ved at en varebil er kommet kørende med en 1/4 at bilen i vores
vejbane, med roterblink og blinkende lygter tændt.
Kan selvfølgelig godt se, at det nok er til vores eget bedste, at holde så
meget til højre som muligt. Men da vejen utroligt bred på denne strækning
(er lige blevet udvidet), mener jeg at det er at overdrive at presse folk
helt ud i gruset/ rabatten. Har de overhovedet tilladelse til at gøre dette?
....Mener da at det kun er politiet/ ambulancer der må dette!
Min kæreste blev ret forskrækket den dag de gjorde dette ved hende og jeg
blev da lidt sur i går, da de gjorde det ved mig for jeg ønsker da ikke at
komme ud i rabatten, hvor man bl.a. jo kan få stenslag, dem vil chaufføren
eller vognmanden jo nok ikke betale for!
Fik lige luft for min harme og vil da gerne hører om dette er tilladt?

Anders
Klik: www.vesterhavsrock.dk - hvor bl.a. Zididada, C21, Safri Duo spiller!
Bed and breakfast i Nordjylland? Klik: www.sitecenter.dk/bed-and-breakfast

Fra : Ukendt

Dato : 24-06-04 14:25

simpel løsning, brems ned til 0kmt, rammer han dig er det påkørsel og han
betaler hele gildet !! det ville jeg gøre..

Mvh
Morten

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 24-06-04 15:56

Juel wrote:
> simpel løsning, brems ned til 0kmt, rammer han dig er det påkørsel og
> han betaler hele gildet !! det ville jeg gøre..

Tror ikke du skal følge denne anvisning, - medmindre du trækker ud til siden
inden du standser.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Carsten Holck

Dato : 24-06-04 16:32

Heldigvis faldt Christabel & Anders <kaa(fjern dette)@sprit.dk> over
tastaturet og
skrev følgende i news:40dad3d5$0$305$edfadb0f@dread16.news.tele.dk:

> Det har begge
> gange foregået ved at en varebil er kommet kørende med en 1/4 at
> bilen i vores vejbane, med roterblink og blinkende lygter tændt.

Heller det, end at advarselsbilen kører inde på cykelstien - og du derefter
bliver overrasket over at der kommer et sommerhus bagefter der fylder 3/4 af
*hele* vejen.
Hvis der er advarsels bil(er) med kan du være ret sikker på at det er fordi
at det er krævet af politiet - jeg tvivler på at der er nogen vognmænd der
vil betale ekstra, sådan bare for sjov !

--
/carsten

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 24-06-04 16:37

Christabel & Anders wrote:
> [...]
> til at advarer m.m. er det de samme regler der gælder for bredlast?
> og må følge bilerne f.eks. presse modkørende ud i rabatten så de kan

Nogle tilladelser er generelle til transport med bred/lang last på bestemte
vejstrækninger.
> [...]
> denne strækning (er lige blevet udvidet), mener jeg at det er at
> overdrive at presse folk helt ud i gruset/ rabatten.

Der er indtil flere forhold som du tilsyneladende ikke helt styr på, hvilket
ikke i sig selv er usædvanligt.

Betænk at et blokvognstog standardgodkendt kan transportere op til 94 tons
totalt.

Har du så tænkt på at det nok er naturligt at blokvognen med sådan en last
helst ikke ukritisk kører ud til asfaltkanten, og derfor sikrer sig ved at
lade en "følgebil" markere nødvendig vejbredde, således at transporten kan
fremføres med en ensartet og konstant hastighed for derved mindst muligt at
genere andre medtrafikanter.

Det næste er at den med stenslag o.s.v. har du vist heller ikke rigtig
gennemtænkt, hvis blokvognen skal køre med hjulene ude i rabatten kan du
først være nervøs for stenslag, og da ikke fordi du kører til side for at
laden blokvognen pasere

> Har de
> overhovedet tilladelse til at gøre dette? ...Mener da at det kun er
> politiet/ ambulancer der må dette!

Følgebiler må/kan ikke agere som politi, alene guide og vejlede er deres
arbejde. så er den ged barberet

Derudover skal chauffører på en følgekøretøj være i besiddelse af samme
kategori kørekort som føreren af blokvognen.

> [...]
> da ikke at komme ud i rabatten, hvor man bl.a. jo kan få stenslag,
> dem vil chaufføren eller vognmanden jo nok ikke betale for!

Nej kun sten/matrialer som hidrører fra bilens last kan gøre vognmanden
erstatningspligtig.

Men - hvis du kører til side således at blokvognen ikke skal ud i vejkanten
er der da ikke store chanceer for stenslag fra den front.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Christabel & Anders

Dato : 24-06-04 22:57

> Nogle tilladelser er generelle til transport med bred/lang last på
bestemte
> vejstrækninger.

okay er blevet fortalt at der altid skal hentes tilladelser hjem - jo nok
noget besværligt!

> [...]
> ikke i sig selv er usædvanligt.
>
> Betænk at et blokvognstog standardgodkendt kan transportere op til 94 tons

Helt iorden med vægten, de fleste blokvogne er også god afmærkede med
roterblink m.m.

> [...]
> fremføres med en ensartet og konstant hastighed for derved mindst muligt

Er helt med på at det ikke er smart for chaufføren at smutte ud i rabatten
og det er også ok med at traffiken selvfølgelig skal glide. Men vejen er
bred, lastbilerne kunne sagtens være i deres halv del, alle 5 holdte sig
over i deres side. Selv den bagerste følge bil, den eneste der var ude og
"markere" var den forresten (jo også den vigtigste).
Jeg mener at chaufføren i følgebilen hele tiden burde vurdere vejens brede
m.m. om det er nødvendigt at ligge sig ud over midten og her er det måske
nemt at begå fejl da jeg jo vurderings sag og jeg vurderede at det ikke var
nødvendigt (hvilket chaufføren jo måske ikke har), men de lastbilen der
kører med pavillionerne køre af den rute ofte da det er den hurtigste vej
fra Løgstør (her bliver de lavet) til motorvej e45, så chaufføren burde vide
bedre.
Desuden vil jeg gerne læse og kende den paragraf i loven, som giver
følgebilerne ret til denne handling. Har på fornemmelsen, at chaufførerne
(på følgebilerne) nemt kan lige som vore hjemmeværns folk, komme til at lege
Sofus betjent og lige skal vise sig! (er godt klar over, at denne udtalelse
kan skabe balade)

> [...]
> først være nervøs for stenslag, og da ikke fordi du kører til side for at

Det er selvfølgelig rigtig, problemet ligger for mig mere i at lastbilerne
sagtens kunne være i deres vejbane. Hvorfor skal følgebilen så ud og "vise
sig"?

> [...]
>
> Derudover skal chauffører på en følgekøretøj være i besiddelse af samme
> kategori kørekort som føreren af blokvognen.

Det er fint at de skal guide, vejlede og har samme kørekort som føren af
blokvognen. Men de burde have meget mere træning og uddannelse end bare
kørekortet, som jeg forstår dig ville jeg vis jeg havde samme kørekort som
føren af en blokvogn, sagten kunne få arbejde som chauffør på en følgebil og
dermed komme ud og guide, vejlede og ellers "lege" Sofus betjent i
traffiken. Der er et farligt arbejde disse chaufføre udføre bl.a. når de
"høj" fart (vel kun de 70 km/t som er tilladt) skal sørge for at modkørende
viger for blokvognene eller skal stoppe traffiken i et stort lyskryds.
Uddannelse, kontrolerende tjek engang om året og en licens der kan tages fra
dem, hvis noget går galt. Så ville disse chaufføre være godt rustet i
traffiken, dette ville måske køre det dyre at transportere bl.a. disse
pavillioner, men dette må man så lægge oven i prisen eller flytte
transporten over på jernbanen.

> [...]
vejkanten
> er der da ikke store chanceer for stenslag fra den front.

Ville jeg også gerne gøre hvis det var nødvendigt, men dette var ikke
nødvendigt som tidligere nævnt. Men hele rækken af biler måtte lige en tur
ud i rabatten p.g.a. følgebilen, selv om jeg sagtner farten, holder god
afstand kan en sten nu meget nemt flyve langt og gøre megen skade. Og hvis
jeg vælger at stoppe helt op som der også er blevet forslået, ja så ender
jeg da med at skabe en trafik ulykke!

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 25-06-04 10:07

Christabel & Anders wrote:

> okay er blevet fortalt at der altid skal hentes tilladelser hjem - jo
> nok noget besværligt!

Det er også korrekt, blot er der en del forskel på hvordan tilladelsen er
udformet, permanent for et år eller f.eks. til transport af bestemt emne på
fast rute.

Der er flere andre former for tilladelser som det er aalt for omfattende et
kommee ind på her.

> [...]
> det er den hurtigste vej fra Løgstør (her bliver de lavet) til
> motorvej e45, så chaufføren burde vide bedre.

Som du selv skriver personlig vurdering, både din og hans (chaufføren på
følgebilen)

> Desuden vil jeg gerne læse og kende den paragraf i loven, som giver
> følgebilerne ret til denne handling.

Den "ret" er helt afgjort tilstede, da der i lovens bogstav ikke er tale om
trafikregulering. Men derimod alene tale om synliggørelse af et problem af
transportmæssig karakter.

Og du er som vi alle i trafikken underelagt færdselslovens §3, som forskrive
at vi skal vise hensyn.

> [...]
> folk, komme til at lege Sofus betjent og lige skal vise sig! (er godt
> klar over, at denne udtalelse kan skabe balade)

Nok ikke hvad chaufføren på følgebilen mener, altså fremstår som "sofus
betjent", men alt andet lige er begrebet med følgebil nok en form for "blød
landing" hvor man tillader disse, hvor der tidligere har være bundet
politiresurcer på sådanne opgaver.

> Det er selvfølgelig rigtig, problemet ligger for mig mere i at
> lastbilerne sagtens kunne være i deres vejbane. Hvorfor skal
> følgebilen så ud og "vise sig"?

Lidt firkantet sagt, du er underlagt det lune de på dagen fremviser;-/

> [...]
> traffiken, dette ville måske køre det dyre at transportere bl.a.
> disse pavillioner, men dette må man så lægge oven i prisen eller

Når de er i besiddelse af kørekort som kræves for at være fører af
blokvognen, bør de jo som udgangspunkt kende færdselsloven de er underlagt,
og derfor vel være kvalificeret også som guide for chaufføren på blokvognen,
hvad der egentlig alene er deres opgave.

At de i samme forbindelse kan fungere som "fyr/signal" for dig som
medtrafikant er så sidegevinsten du får gavn af.

> Ville jeg også gerne gøre hvis det var nødvendigt, men dette var ikke
> nødvendigt som tidligere nævnt.

Selektivt din opfattelse af situationen,

> Og hvis jeg vælger at stoppe helt op som der også er
> blevet forslået,

Det er du ifølge færdselsloven forpligtet til når det er nødvendigt.

> ja så ender jeg da med at skabe en trafik ulykke!

Nej - kun hvis dine medtrafikanter ikke overholder færdselsloven.

Ok kom nu videre, jeg kunne godt unde dig et par dage både som chauffør på
følgebil og specialtransport, det ville garanteret få dig til at se
hændelsen i et meget anderledes perspektiv.

fortsat god dag

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Propellen

Dato : 24-06-04 20:36

On Thu, 24 Jun 2004 15:16:22 +0200, "Christabel & Anders" <kaa(fjern
dette)@sprit.dk> wrote:

> [...]
>kører, hver gang de skal kører med en mølle barer 2 meter på offentlig vej.

Jeg går ud fra, at de har speciel tilladelse, men ved det ikke 100%
sikkert. Hvis det er særlig stor last, skal der indhentes tilladelse
fra politiet, og så skal de evt. køre en særlig rute. pga. broer,
viadukter etc

>Mener også at de skal have en følge bil bagefter, til at advarer m.m. er det
>de samme regler der gælder for bredlast? og må følge bilerne f.eks. presse
>modkørende ud i rabatten så de kan "race" forbi?

Følgebil skal køre _foran_ lastvogn/blokvogn på hoved/landevej, og
_bagved_ på motorvej. Tror faktisk de må ret meget. Har set en
følgebil spærre lyskryds ved Hotel Hvide Hus, et temmelig stort og
traffikeret lyskryds.

> [...]
>foregået ved at en varebil er kommet kørende med en 1/4 at bilen i vores
>vejbane, med roterblink og blinkende lygter tændt.

Rotorblink og store reflekser/striber er for at gøre jer opmærksom på
at her kommer der noget der skal tages hensyn til!

> [...]
>helt ud i gruset/ rabatten. Har de overhovedet tilladelse til at gøre dette?
>...Mener da at det kun er politiet/ ambulancer der må dette!

Åbenbart!

> [...]
>komme ud i rabatten, hvor man bl.a. jo kan få stenslag, dem vil chaufføren
>eller vognmanden jo nok ikke betale for!

Var der ikke rotorblink og diverse? Så må man da have været
opmærksom på et eller andet.
--
/Prop

Propellen(snabela)SoftHome(punktum)Net

Fra : Christabel & Anders

Dato : 24-06-04 21:13

> [...]
> sikkert. Hvis det er særlig stor last, skal der indhentes tilladelse
> fra politiet, og så skal de evt. køre en særlig rute. pga. broer,

ja det vil ikke være rart at kører ind på en bro som ikke er bred nok!

> [...]
> _bagved_ på motorvej. Tror faktisk de må ret meget. Har set en
> følgebil spærre lyskryds ved Hotel Hvide Hus, et temmelig stort og

Okay

> Rotorblink og store reflekser/striber er for at gøre jer opmærksom på
> at her kommer der noget der skal tages hensyn til!

Havde set den på lang afstand (2-3 km) mødte den lige efter vejen ind til
Gatten og Himmerland Golf & Country Club ( jeg kørte mod nord), der er der
jo masser af udsyn - næsten helt op til Vindblæs by og plads på vejen!

> Åbenbart!

Ja

> Var der ikke rotorblink og diverse? Så må man da have været
> opmærksom på et eller andet.

Jow jow, masser af blinkende hvide lygter og roterblink på taget.

Fra : TGD

Dato : 24-06-04 21:51

"Christabel & Anders" <kaa(fjern dette)@sprit.dk> skrev i en meddelelse
> Hvilke regler gælder der for lastbiler der kører med bred last f.eks.
> pavilioner?

Færdselsloven, der skal så indhentes tilladelse iflg § 86, men denne giver
ikke automatisk ret til at bryde færdselsloven.

> [...]
> eller vognmanden jo nok ikke betale for!
> Fik lige luft for min harme og vil da gerne hører om dette er tilladt?

Ved kørsel efter § 86 skal de stadig følge § 3.

Efter det du beskriver er det ikke lovligt det de gør.

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 25-06-04 09:30

TGD wrote:
> [...]
>
> Færdselsloven, der skal så indhentes tilladelse iflg § 86, men denne
> giver ikke automatisk ret til at bryde færdselsloven.

§ 86. Kørsel med blokvogn i belæsset stand må kun ske med politiets
tilladelse, der meddeles efter forhandling med vedkommende vejbestyrelse.
Tilladelse gives til en enkelt kørsel eller til kørsel på en bestemt
strækning eller inden for et bestemt område. Blokvogn må kun anvendes til
transport, som ikke med rimelighed vil kunne gennemføres på anden måde.

Stk. 2. Justitsministeren fastsætter bestemmelser om blokvognskørsel og kan
fastsætte bestemmelser om betaling af gebyr for politimæssig assistance, der
efter politiets skøn er påkrævet ved gennemførelse af sådanne transporter.

Og du kan ikke umiddelbart se efter hvilken kategori transporttilladelsen er
givet, generel eller selektivt for pågældende transport p.g.a. længde
bredde.

I dag ser du faktisk aldrig den slags transporter eskorteret af politi.
Politi er kun tilstede når der i forbindelse med transporten skal fortages
egentlig trafikregulering, trafikregulering må følgepersonel på en
specieltransport ikke foretage, sådan må kun politi og personer udpeget af
justitsministeriet fortage.

Personer på følgekøretøjer, har alene til opgave at hjælpe og guide føreren
af blokvognen. Herunder indgår f.eks. at over for andre trafikanter på
passende måde markere at de nu møder et køretøj der qva ekstrem
længde/bredde har brug for ekstra plads.

Guide en transport og trafikregulering er to vidt forskellige ting.

At du så derudover som vi alle er underlagt færselslovens §3 gør at også du
skal vige og give plads for andre trafikanter.

> Ved kørsel efter § 86 skal de stadig følge § 3.

Vi skal alle efterleve § 3, gælder ikke blot specialtransporter.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : TGD

Dato : 25-06-04 13:03

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> [...]
> egentlig trafikregulering, trafikregulering må følgepersonel på en
> specieltransport ikke foretage, sådan må kun politi og personer udpeget af

Det er nu ikke helt korrekt, i realiteten må alle trafikregulere det
afhænger af situationen. Hvilken der tildels er opfyldt her men ikke så man
kan opføre sig som C & As indlæg beskriver følgevognene.

<KLIP>

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 25-06-04 14:39

TGD wrote:

> Det er nu ikke helt korrekt, i realiteten må alle trafikregulere det
> afhænger af situationen.

Nok en gang _Nej_, kun politiet og godkendte af justitsministeriet, som
f.eks. politihjemmeværnet har tilladelse til trafikregulering.

Noget helt andet er at guide trafikken i f.eks. forbindelse med et
trafikuheld, for at undgå at situationen forværes, har selv et par gange
"hjulpet/guidet" trafikken i forbindelse med motorvejsuheld, hvor trafikken
fra motorvejen bliver ledt lige forbi min bopæl (ved et T kryds), trafikken
har tilnærmelsevis været total kaos, jeg har i enkelte tilfælde hvor der
ikke har været politi på stedet/vejkrydset taget en gul regnfrakke på,
resultatet er hver gang forbløffende, folk smiler, siger oven i købet tak.

Ved ikke om du kender lovgivningen angående gods der rager langt frem foran
køretøjet, sådant gods må du gerne køre med, blot skal du så have en person
som kan guide dig i forbindelse med pasage af vejkryds ect. Dog må denne
person alene hjælpe/guide dig som chauffør, ikke på nogen måde stille sig op
og eksempelvis stoppe/regulere trafikken.

> Hvilken der tildels er opfyldt her men ikke
> så man kan opføre sig som C & As indlæg beskriver følgevognene.

Nu er det jo kun skribentens side du og jeg har set skildret, kunne jo også
være at den anden part har brugbare argumenter som måske via større viden om
sådanne transporter er mere fyldestgørende for forståelsen.

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 25-06-04 15:11

Hans L. Jørgensen faldt i søvn over tastaturet og fik skrevet:

[...]

> Nok en gang _Nej_, kun politiet og godkendte af justitsministeriet, som
> f.eks. politihjemmeværnet har tilladelse til trafikregulering.

For lige at blive i flueknepper-mode så er det faktisk ikke helt sandt.
Forsvarsministeren kan også - uafhængigt af justitsministeren - jvf.
lovgivning om det danske totalforsvar.

> [...]
> tilfælde hvor der ikke har været politi på stedet/vejkrydset taget en gul
> regnfrakke på, resultatet er hver gang forbløffende, folk smiler, siger

Det er du faktisk forpligtet til jvf. § 9 i færdselsloven. At der så
sørgeligvis er mange der nøjes med at kigge på i stedet er så sørgeligt.

[...]

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://55.5cm.dk/geek/usenet.html

Besøg IRC'erne på #dk.fritid.bil @ QuakeNet
Se også http://irc.dkfritidbil.dk/ for mere info

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 25-06-04 15:46

Henrik Bøgh <henrik@lagengymnastik.dk> skrev :

>Det er du faktisk forpligtet til jvf. § 9 i færdselsloven. At der så
>sørgeligvis er mange der nøjes med at kigge på i stedet er så sørgeligt.

Nu tillægger du vist §9 nogle krav, der ikke er til

--
jan@Stevns.Net

Fra : Henrik B.

Dato : 25-06-04 22:18

jan@fedtegreven.dk wrote in message news:<pjeod0hh76ur942mlc3lhls4egkp5gqsc0@dtext.news.tele.dk>...

[...]

> Nu tillægger du vist §9 nogle krav, der ikke er til

/Henrik

Fra : Henrik B.

Dato : 28-06-04 19:12

"Henrik B." <henrik@lagengymnastik.dk> skrev i en meddelelse
> jan@fedtegreven.dk wrote in message
>
> [...]
>
> /Henrik

Hov, hov du, ka' du så finde dig et andet nick.

M.v.h.

Fra : TGD

Dato : 25-06-04 16:28

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> Nok en gang _Nej_, kun politiet og godkendte af justitsministeriet, som
> f.eks. politihjemmeværnet har tilladelse til trafikregulering.

§ 89. Politiet kan regulere færdslen på steder, hvor det skønnes nødvendigt.

Stk. 2. Justitsministeren kan fastsætte bestemmelser om andre personers
adgang til at regulere færdslen.

Har du listen iflg. stk. 2?

§ 90. Ved vej- og broarbejde samt i tilfælde, hvor der pludselig opstår
skade på vej eller bro til fare for færdslen, kan den vejbestyrelse eller
den kommunale myndighed, som forestår arbejdet eller fører tilsyn med vejen,
eller brobestyrelsen foretage den fornødne regulering af færdslen, herunder
anvisning af omkørsel.
§ 97. Anvendelse af den afmærkning, der er nævnt i § 95, på eller ved privat
vej eller bro kræver politiets godkendelse. Politiet kan, hvor det skønnes
fornødent, forlange, at sådan afmærkning tilvejebringes og bekostes af vej-
eller broejeren.

Stk. 3. Såfremt en privatperson eller institution, der som vej- eller
broejer er berettiget til at forbyde visse arter af færdsel, ønsker at
gennemføre et sådant forbud ved opsætning af bomme eller på anden
tilsvarende måde, skal politiets godkendelse forinden indhentes. Politiet
kan påbyde særlig afmærkning eller belysning af afspærringen, hvis den kan
være til fare for færdslen.

§ 100. Afgørelse om udførelse af vejanlæg, der kan have væsentlig betydning
for færdslens sikkerhed og afvikling, herunder om anlæg af parkeringspladser
og holdepladser for busser, træffes af vejbestyrelsen med samtykke fra
politiet.

F. Foranstaltninger til uddannelse af medarbejderne i de opgaver, de
forventes at udføre, og om nødvendigt koordinering heraf med
redningsberedskabet uden for virksomheden.

Træning og instruktion af personalet/operatørerne på anlæggene og oplagene
og øvrigt personale. Instruktion af fremmede håndværkere (tilladelse til
varmt arbejde, fx svejsning mv.) og fremmede chauffører (trafikregulering,
af- og pålæsning, ophold i området) og information til gæster.
http://216.239.59.104/search?q=cache:blznBEXo9-YJ:www.at.dk/sw9741.asp%3FbPreview%3Dtrue%26bEdit%3Dtrue%26pre25-02-2004102143%3D1+trafikregulering+ved+uheld&hl=da

Politimesteren kan til enhver tid uddelgere jobbet som trafikregulatør han
behøver ikke spørge justisministerens om lov først.

På amager kan politikompagnier regulere trafikken uden særskilt tilladelse
hvilket er normalt for den at de skal indhente ved arrangementer, denne
indhentes ikke af justitsministerien men af kommunen og af politiet.
Redningsberedskaber kan regulere trafikken

Enhver person kan afspærre en vej ved uheld - dette har ikke en flyvende fis
at gøre med at hjælpe og guide trafikken men at regulere trafikken så ikke
andre kommer til skade eller forværre ulykken, dette kan man gøre da loven
indeholder § om nødværge.

> [...]
> ikke har været politi på stedet/vejkrydset taget en gul regnfrakke på,
> resultatet er hver gang forbløffende, folk smiler, siger oven i købet tak.

Hvad kalder du det nå man planter sin bil i et lyskryds for at spærre for
trafikken pga. der kommer et udrykningskøretøje bagfra? guide/hjælpe?

> [...]
op
> og eksempelvis stoppe/regulere trafikken.

Men der er også en stor forskel på at værre til gene for trafikken og at
stoppe et uheld, de kan slet ikke sammenlignes de situationer.

<KLIP>

> [...]
om
> sådanne transporter er mere fyldestgørende for forståelsen.

Ja og derfor kan vi kun forholdes os til det, så lad os det ikke

Og nu skal jeg i sommerhus og forhåbentlig ikke regulere noget trafik
grundet uheld.

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 25-06-04 17:06

TGD wrote:

> [...]
> trafikken så ikke andre kommer til skade eller forværre ulykken,
> dette kan man gøre da loven indeholder § om nødværge.

Alt herover er øverste myndighed i pyramiden stadig
justitsministeren/justitsministeriet, politi udfører/bemyndiger på vegne af
justitsministeriet, og i samarbejde med lokale myndigheder såsom kommunen
ect.

> Hvad kalder du det nå man planter sin bil i et lyskryds for at spærre
> for trafikken pga. der kommer et udrykningskøretøje bagfra?
> guide/hjælpe?

Kan godt være du har en mening om det du skriver, men dete fremgår absolut
ikke af det skrevne.

Man sætter da ikke køretøj på tværs pga. udrykningskøretøj, derimod måske
for at beskytte tilskadekomne som ikke umiddelbart kan/må flyttes.

> Men der er også en stor forskel på at værre til gene for trafikken og
> at stoppe et uheld, de kan slet ikke sammenlignes de situationer.

Hvor læser du at jeg sammenligner.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 25-06-04 15:03

TGD faldt i søvn over tastaturet og fik skrevet:

[...]

> Det er nu ikke helt korrekt, i realiteten må alle trafikregulere det
> afhænger af situationen. Hvilken der tildels er opfyldt her men ikke så
> man kan opføre sig som C & As indlæg beskriver følgevognene.

I hvilke situationer?
Hvis du tænker på de i § 9 beskrevne omstændigheder om trafikuheld så er det
ikke trafikregulering men "træfning af foranstaltninger, som uheldet giver
anledening til" så mener jeg faktisk ikke, når jeg nu tager de pedantiske
briller på, at det er det trafikregulering.
Det er ret svært at vide om blokvognen har gjort noget ulovligt, da vi rent
faktisk ikke ved hvilke forudsætninger blokvognen har kørt under og ikke
har været der og oplevet situationen, men en overtrædelse af § 15 om at
køre så langt til højre som muligt og § 3 om manglende hensyn kan muligvis
komme på tale.
Når det så er sagt skal jeg ikke selv ligge skjul på at jeg til tider finder
det yderst belastende at vognmænd m.fl. ikke viser hensyn i den retning og
ligger transporter på de tidspunkter hvor der er mindst trafik, men det er
nok et spørgsmål om penge som så meget andet, ligesom jeg ikke bryder mig
om folk der har så tralvt med at holde på deres ret at de ikke bidrager til
at trafikken kan afvikles så hurtigt, sikkert og effektivt som muligt.