4x4 under 40.000kr
Fra : Tobias Larsen

Dato : 22-06-04 15:29

Jeg har kigget meget på Nissan Patrol 3,3 Td fra 84-89 og er meget tæt på at
kaste mig over sådan en.
Men inden jeg spenderer alle disse hårdt beskattede danske kroner, vil jeg
hører: Er der andre 4x4 i samme klasse jeg bør overveje?
Jeg vil have en med noget motor i, dvs. ikke ret meget under 100hk, og helst
diesel. Jeg er også mest til en opret kører stilling og ikke som i nogen 4x4
hvor man sidder som i en almindelig personbil. Prisen skal ikke værer ret
meget over 40.000.
Lige i farten har jeg kun kunne finde Land Cruiser der opfylder de krav men
hvad står alle de forskellige modelbetegnelser for?

Kom med nogle bud på hvad jeg kan kigge efter ud over en "Trold"

Tobias

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 23-06-04 05:43

Tobias Larsen wrote:
> Kom med nogle bud på hvad jeg kan kigge efter ud over en "Trold"

Hej Tobias...

Jeg kan måske hjælpe dig med en '97 Mitsubishi Pajero 2,8 TDi, kort, sort,
omkring 200.000 km, til 55k. Den skal synes, hvor der skal laves bremser og
have ny forrude. Ved godt, at det er lidt over dit budget, men jeg synes
selv at det er så billigt, at hvis jeg havde lidt flere penge på kontoen, så
var den solgt...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Tobias Larsen

Dato : 23-06-04 11:37

meddelelse news:40d90a62$0$23868$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> selv at det er så billigt, at hvis jeg havde lidt flere penge på kontoen,

Det lydder da spændende. Har du nogle billeder du kan sende til mig? Jeg
syntes bare jeg flere gange har hørt at Pajero er den ringeste 4x4 af dem
alle, men det gælder måske kun de gamle modeller?

Tobias

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 23-06-04 12:05

Tobias Larsen wrote:
> Det lydder da spændende. Har du nogle billeder du kan sende til mig?
> Jeg syntes bare jeg flere gange har hørt at Pajero er den ringeste
> 4x4 af dem alle, men det gælder måske kun de gamle modeller?

Om det er den ringeste afhænger af hvem du spørger...
Jeg har haft både Patrol 160, Patrol Y60, Pajero L040...

Patrol'erne er lidt kraftigere i motor/gearkasse, hvor gearkassen kan være
svag på gammel Pajero. Dette skulle de dog for længst have løst...

Personligt vil jeg hellere have en '97 Pajero end en '87 Patrol...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Brian Sørup

Dato : 23-06-04 12:25

meddelelse news:40d963e9$0$23881$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
være
> svag på gammel Pajero. Dette skulle de dog for længst have løst...

De første Pajero'er var storforbrugere af gearkasser, topstykker og
turboladere......

> Personligt vil jeg hellere have en '97 Pajero end en '87 Patrol...

også her
--
Brian Sørup
Ford Scorpio 2,9i Ghia St.Car

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 23-06-04 20:08

Brian Sørup wrote:
> De første Pajero'er var storforbrugere af gearkasser, topstykker og
> turboladere......

Gearkassen kan vi ikke være uenige om...

Topstykker gik, hvis man ikke kørte ordentligt.

Turboen har jeg aldrig hørt omtalt som værende et problem.
Min egen stod af efter 300.000 km, hvilket jeg godt kan leve med...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : CDK

Dato : 23-06-04 20:28

Tobias Larsen wrote:
> [...]
> hvad står alle de forskellige modelbetegnelser for?
>
> Kom med nogle bud på hvad jeg kan kigge efter ud over en "Trold"

Jeg ved godt, det ikke lige er det du leder efter, men vil du ha' en 4x4
med "sjæl", så kig på en Land Rover. En af seriebilerne, hvis det skal
være med mest mulig charme.

Er du mere til 'moderne' bekvemmeligheder som nakkestøtter, varme om
vinteren, topfart over 100 og den slags, kunne de nyere Defendere eller
måske endda en ældre Range Rover være sagen.

Det er sikkert ikke hvad du vil have, men jeg synes bare lige du skulle
overveje det... De er en oplevelse at køre, og nogen bliver "hooked" på
det... (som mig selv)

Christian.

Fra : Tobias Larsen

Dato : 23-06-04 20:39

"CDK" <kriller@R-E-M-O-V-E-T-H-I-Ssofthome.net> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det er sikkert ikke hvad du vil have, men jeg synes bare lige du skulle
> overveje det... De er en oplevelse at køre, og nogen bliver "hooked" på

Landevejsegenskaberne i den skulle gerne værer rimelige da den skal bruges
til transport til/fra arbejde hver dag 30 km frem/tilbage, de 20 på
motorvej.
Jeg har hørt at de går i stykker for et godt ord, er det rigtigt?
Hvad ligger de i sådan rent prismessigt? Kan ikke rigtig finde noget på
nettet.

Tobias

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 23-06-04 20:45

Tobias Larsen wrote:
> Jeg har hørt at de går i stykker for et godt ord, er det rigtigt?

Husk blot at købe 2 stk, så du har en at køre i mens den ene holder på
værksted...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Tobias Larsen

Dato : 23-06-04 20:50

meddelelse news:40d9ddbb$0$23870$14726298@news.sunsite.dk...

> Husk blot at købe 2 stk, så du har en at køre i mens den ene holder på
> værksted...
>
> --
> Mvh. Morten Fruergaard

Den har jeg vist hørt før. Men to Landrovere kan det vist ikke blive til.
Eller måske... Har Mærsk nogen børnebørn...

Tobias P.S. Hvad gør man hvis man vil have anlæg i en Patrol, den kører jo
24 volt

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 23-06-04 20:57

Tobias Larsen wrote:
> Tobias P.S. Hvad gør man hvis man vil have anlæg i en Patrol, den
> kører jo 24 volt

Kommer an på, hvor kraftigt anlægget skal være...
hvis det blot er en radio, så tror jeg nok, at jeg har en 24V => 12 V
konverter liggende...

Hvis det skal være kraftigt, så kan du montere en ekstra generator, som
giver 12V og så et ekstra batteri, som du så kører anlægget på. Dermed
slipper du også for ikke at kunne starte bilen blot fordi du har spillet
musik på Løkken...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Tobias Larsen

Dato : 23-06-04 21:05

meddelelse news:40d9e087$0$23871$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> giver 12V og så et ekstra batteri, som du så kører anlægget på. Dermed
> slipper du også for ikke at kunne starte bilen blot fordi du har spillet

Hvordan er batterierne forbundet i sådan en svend? Kan man ikke bare nøjes
med at tappe strøm fra det ene af de eksisterende batteri?

Tobias Larsen

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 23-06-04 21:21

Tobias Larsen wrote:
> Hvordan er batterierne forbundet i sådan en svend?

Serie...

> Kan man ikke bare
> nøjes med at tappe strøm fra det ene af de eksisterende batteri?

Nej, så ødelægger du batterierne...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : petersen_michael

Dato : 30-06-04 15:32

meddelelse news:40d9e632$0$23878$14726298@news.sunsite.dk...

> Nej, så ødelægger du batterierne...

Hvorfor?

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 30-06-04 17:01

petersen_michael wrote:

> Hvorfor?

Fordi den skævlader...
Eller hvad man skal kalde det..

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Morten From Sønderga~

Dato : 23-06-04 22:16

On Wed, 23 Jun 2004 21:38:42 +0200, "Tobias Larsen" <Fup@123.dk>
wrote:

>Landevejsegenskaberne i den skulle gerne værer rimelige da den skal bruges
>til transport til/fra arbejde hver dag 30 km frem/tilbage, de 20 på
>motorvej.

Jeg har selv en 90" fra 87 og den er da udemærket at køre i på
landevej, den tøffer fint og roligt afsted med godt 100 km/t den kan
godt rende stærkere men den lyder anstrengt over 115 og ved 125 km/t
lyder det grimt.

>Jeg har hørt at de går i stykker for et godt ord, er det rigtigt?

Det kommer an på hvordan de bliver brugt, terrænkørsel slider noget
hårdere ved bilen. Jeg kan ane en klar sammenhæng mellem terrænkørsel
og efterfølgende regninger fra MidtJydsk reservedelslager.

>Hvad ligger de i sådan rent prismessigt? Kan ikke rigtig finde noget på
>nettet.

Har du kigget på www.dlrk.dk ? Hvis der er en Land-Rover som min så
skal du regne med 50-60.000 kr, så ved at vælge den Pajero Morten
Fruergaard omtalte får du en 10 år nyere bil, med mere komfort og
kraftigere motor. Men om 5 år når du så vil af med din 4x4, så er Land
Rover'en sikkert noget mere værd end Pajero'en. I de 3 år jeg har kørt
Rover er priserne for en midt-firser Land Rover ikke faldet.

En anden mulighed er en Range-Rover. Det er ikke noget problem at
finde en V8'er med mindst 1,5 år til syn for 20.000 kr. Lige pt er der
en Diesel Range Rover til salg på klubbens hjemmeside til 25.000 kr,
men den motor har ry for dårlig holdbarhed og dyre reperationer.

--
Morten F. Søndergaard
Land Rover 90 TD '87

Fra : Tobias Larsen

Dato : 23-06-04 22:34

"Morten From Søndergaard" <from@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> en Diesel Range Rover til salg på klubbens hjemmeside til 25.000 kr,
> men den motor har ry for dårlig holdbarhed og dyre reperationer.

Er sådan en V8'er ikke meget uøkonomisk? Jeg forventer at få en rimelig
komfortabel bil der kan hlde til at blive brugt både til "leg" og til den
daglige kørsel. Og hvis den lydder grimt ved 125 tror jeg ikke det er noget
for mig, vil godt kunne følge med på motorvejen uden at skidet rasler fra
hinanden.

Tobias

Fra : Morten From Sønderga~

Dato : 23-06-04 22:47

On Wed, 23 Jun 2004 23:33:48 +0200, "Tobias Larsen" <Fup@123.dk>
wrote:

>Er sådan en V8'er ikke meget uøkonomisk?

Nej, en 6-7 km/l - ved pæn kørsel, det er vist ikke noget problem at
få den ned på 3 km/l

Jeg forventer at få en rimelig
>komfortabel bil der kan hlde til at blive brugt både til "leg" og til den
>daglige kørsel.

Land-Rover'en kan sagtens holde til at blive brugt til leg, men biler
har altså ikke godt af, at køre i vand op til dørhåndtagene og så er
det lige meget om det er Toyota eller Nissan.

>Og hvis den lydder grimt ved 125 tror jeg ikke det er noget
>for mig, vil godt kunne følge med på motorvejen uden at skidet rasler fra
>hinanden.

Min kan kun rende 125, i medvind, ned af bakke, solen i ryggen og
hjemve. ! Normal fart er 105-110 og 80-90 op af større bakker.
--
Morten F. Søndergaard
Land Rover 90 TD '87

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 24-06-04 08:08

Morten From Søndergaard wrote:
> [...]
> kraftigere motor. Men om 5 år når du så vil af med din 4x4, så er Land
> Rover'en sikkert noget mere værd end Pajero'en.

Det tvivler jeg meget på, da ligende Pajeroer i dag står til salg hos
forhandlere for lidt over 100.000 kr...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Morten From Sønderga~

Dato : 24-06-04 18:29

On Thu, 24 Jun 2004 09:08:07 +0200, "Morten Fruergaard" <mit fornavn @
mit efternavn . com> wrote:

>Det tvivler jeg meget på, da ligende Pajeroer i dag står til salg hos
>forhandlere for lidt over 100.000 kr...

Okay, jeg var ikke klar over at det var et SÅ godt tilbud. Det lyder
næsten for godt til at være sandt.

--
Morten F. Søndergaard
Land Rover 90 TD '87

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 24-06-04 19:09

Morten From Søndergaard wrote:
> Okay, jeg var ikke klar over at det var et SÅ godt tilbud. Det lyder
> næsten for godt til at være sandt.

En forhandler (som også er racerkører) jeg kender mener, at jeg kan tjene
til en sæson på at købe den, syne den og sælge den igen... Dvs. ca. 25k..

Men jeg har sgu desværre ikke lige pengene...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : CDK

Dato : 24-06-04 10:43

Tobias Larsen wrote:
> [...]
> Jeg har hørt at de går i stykker for et godt ord, er det rigtigt?
> Hvad ligger de i sådan rent prismessigt? Kan ikke rigtig finde noget på

Jeg ved ikke ret meget om de "nyere" defender (90" & 110"), men jeg kan
da fortælle lidt om min egen 1983 88" SIII Lightweight, 2.25 diesel:

Der ligger et billede af en bil magen til min på :
http://chr.kofod.tripod.com/images/landrover2.jpg

Det er en eksmilitær køre-ting, som når den kører behageligt ligger på
ca. 80 km/t (omkring de 60HK). Den har støddæmpere og bladfjedre. Der er
intet luksus i den, og når det regner nok, står vandet ind ad sprækkerne.

Letvægtsudgaven som jeg har, har et lidt mere kantet karrosseri, og er i
det hele taget endnu mere rå end de civile biler.

Tilgengæld er det en helt speciel fornemmelse, og bilen skal man ene og
alene overveje at bruge til almindelig personbefordring på vej, hvis man
er en anelse sær, og er parat til at blive betragtet som sådan

Den har 4wd i både lavt og højt gear, kontakter man kan betjene med
handsker på (nødvendigt om vinteren), 2x45 liters dieseltanke under
sæderne, bremseforstærker (wow) og vinduesviskere

Vælg kun de ældre biler, hvis du har mulighed og lyst til selv at
reparere på den i ny og næ - tilgengæld er det så en leg at fikse de
gamle biler, for alt kan løses med en skruetrækker, en hammer og en
popnittetang

Som jeg hører det, skal du nok gå uden om serie bilerne. Selv defenderne
er sikkert "for rå" til dig, selv om de både har bedre affjedring, flere
kræfter...men måske kunne en Range Rover være sagen?

Den har da både dit og dat ("rigtig" affjedring, pænt kraftoverskud
(specielt v8'erne), effektivt varmeapparat, bløde sæder og alskens andet
luksusudstyr).

Min far har en af slagsen, som han er vældig glad for. Jeg tør ikke
skyde på benzinøkonomien, men vælger man en 4x4 betyder det vel heller
ikke så meget? Ellers har Suzuki sikkert et eller andet ris-tilbud til
dig, som de påstår kan gå i stedet for en pansret mandskabsvogn?!

Hvis du har mulighed, så prøv så mange forskellige biler, og vælg så
bagefter. Rover bilerne skal man vælge fordi man "holder af dem", og
ikke af fornuftsgrunde, vil jeg tillade mig at påstå - håber ikke at
have fornærmet nogen...

Prisen på min bil var ca. 25000 (+ afgift - den havde jo kørt hos
forsvaret.. Ca. 2500.-).

Med venlig hilsen
Christian.